Lihan/välitysvasikan hinta

Lihantuottaja

Miten ihmeessä 6kk ikäinen hereford-sonnivasikka voi maksaa lähes 900€/kpl? Aivan käsittämätön hinta.

Laskeskelin tuossa, että kasvattaessa tuollaisen vasikan, teuraspainoltaan n. 350 kiloiseksi, tappiota tulee vain 100 €. Eli saat teuraana 800€

Eli onko enää mitään järkeä vasikoiden hinnoittelulla, jos vuoden kasvatuksen jälkeen teurastiliä tulee 100€ vähemmän mitä vasikka maksoi? Pitäähän sille ostaa rehuja ym.

Mielestäni vasikoiden hinta on aivan käsittämätön suhteessa lihan hintaan. En yhtään ihmettele miksi alkaa olla jo pulaa sonnikasvattamoista. Senhän näkee jo nyt ylitarjonnasta vasikkapuolella

24

16552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitääskö

Ne ny ilmaaseks saara?
      Kaikki maksaa nykypäivänä ja sehän on tyhmä joka taas menee ja maksaa liikaa.

• Mutta

Miten voi olla tyhmä ja maksaa liikaa, kun niiden normihinta on tuo minkä kerroin.

Mutta on se kuitenkin liikaa verrattuna siihen, mitä loppukasvattaja saa vuoden kasvatuksen jälkeen.

• samalla

hinnalla joku vähemmän helposti rasvottuva ja lihakkaampaa rotua edustava vasikka niin saat paremman hinnan... Kyllä kai sitä pitäs pyrkiä semmoseen 400 kg teuraspainoon puolentoista vuoden iässä ja hinta siihen 3 - 3,5 € :)

• Tietty.....

Mutta tuo oli vain esimerkki mitä vasikat maksaa tänäpäivänä.

• Vaka Vanha

Äkkiseltään tuntuu siltä, että kysessä on "myyjän markkinat".

Sinuna siirtyisin emolehmiin ja luopuisin sonnivasikoista.

• Mutta

Ei pitäisi olla, kun on ylitarjontaa vasikoista. Loppukasvattajia ei ole tarpeeksi.
        Ihmettelen vain tuota hinnoittelua vasikoilla. 100€ pitäisi ottaa hinnasta pois.

• iltasella

Ja sitten vielä tietämättämät huutaa ja itkee täällä että maajussit rikastuu niin että korvissa soi...

Ja että tuet pois. Jep, kyllä se minulle käy että tuet pois, siinä vaiheessa vaan pompsahtaa se hinta kaupan tiskillä näille huutajille aika reilusti näissä tuotteissa.

(tuskin yksikään viljelijä on halunnut vittumaisen hankalaa byrokratia viidakkoa, julmettua paperityövuorta= tukia, ja varmasti jokainen on niistä valmis luopumaan jos saisi sen palkkansa työstä/tuotteestaan eikä näistä prkl:een paperihommista yms. ainakin minä olen)

• Vaka Vanha

Paljonko on ruokintakulut tuon aikana, eihän se voi olla ihan noinkaan.

• ???oho

Saahan sitä lisäksi sonnipalkkion, teurastuspalkkion hiehoille c1-c4 alueilla, teurastuspalkkion sonneille c3-c4 alueilla jne.

• loistavaa
        ???oho kirjoitti:

Saahan sitä lisäksi sonnipalkkion, teurastuspalkkion hiehoille c1-c4 alueilla, teurastuspalkkion sonneille c3-c4 alueilla jne.

Ja nytkun kaikki tuista ruikuttajat näkisi tämän.. niin, ei ne tuet kait ihan turhia ole kun kerran tuotto on tuo (-100) itse työstä/tuotteesta... KYLLÄ! KYllä viljelijät rikastuu! ai että!

• Kysyin
        loistavaa kirjoitti:

Ja nytkun kaikki tuista ruikuttajat näkisi tämän.. niin, ei ne tuet kait ihan turhia ole kun kerran tuotto on tuo (-100) itse työstä/tuotteesta... KYLLÄ! KYllä viljelijät rikastuu! ai että!

Erään lihatalon kenttämieheltä, että mihin perustuu tuo vasikan hinta. Eihän siitä jää mitään palkkaa.
        Vastauksena tuli, että saattehan te tukea.

• vetässyt
        Kysyin kirjoitti:

Erään lihatalon kenttämieheltä, että mihin perustuu tuo vasikan hinta. Eihän siitä jää mitään palkkaa.
        Vastauksena tuli, että saattehan te tukea.

turpaan samatien sitä mulkkua, oppisivat kohtelemaan meitä ihmisinä.

• Välityksellä
        vetässyt kirjoitti:

turpaan samatien sitä mulkkua, oppisivat kohtelemaan meitä ihmisinä.

Hankalaa, mutta eipä ole kyseisellä herralla asiaa minun pihalle

• touhua

Kehtaavat vielä vinkua lisää tukia ja korvauksia. Luulisi noilla hinnoilla pärjäävän ilman mitään tukia.

• ongelmaan

Ei niitä vasikoita kannata kasvattaa, niitä kannattaa vain myydä.

• :::hellurei

Tottakai välittäjä eli teurastamo ottaa myös omansa.

• tuhkatkin pesästä
        :::hellurei kirjoitti:

Tottakai välittäjä eli teurastamo ottaa myös omansa.

Alottaja kertoi tappiota tulevan satanen/mulli, eli teurastamo/välitys/A-Tuottaja vetää tuistakin satasen omaan pussiinsa öykkäreitten elättämiseen.

• Paalinpyörittäjä

LSOn yksi edustaja sanoi, että pihvivasikat välitetään niille, jotka osaavat niitä kasvattaa.
      Sinä et ilmeisesti osaa, kun jo puolivuotiaana liki 400 kiloisesta vasikasta saat teuraana alta 2,30 kilolta eli laihan holstein-sonnin hinnan!

Ps. täällä etelässä emolehmäpalkkio on noin 200 ekua vuodessa, joten niistä sonnivasikoista tulee tuottjan tili, vaikka niitä tulee välitettäväksi asti alle 0,45 kappaletta emoo kohti vuodessä.

• Kyseessä oli

Esimerkki. 400-kilosesta vasikasta teuraana, eli teuraspaino 200kg, saa alle 500 ekua.

Liharotuinen sonni kasvaa puolitoistavuotiaaksi kasvatettuna 400-450 kiloiseksi teuraspainoltaan, jolloin tiliä tulee sen 2.30 €/teuraspainokilo, niinkuin tiedätkin, mutta selitän tarkemmin että asiasta tietämättömatkin lukijat ymmärtää.

Eli 450-kiloisena tili on vähän päälle 1000€ johon pihvilisä ja sopimustuottajan lisä, jolloin hinta maksimissaan 1100-1200€.
        "Palkkaa" jää 300€, jotka menevät helposti ruokintaan.

Esim. minun kasvattamossa viljaa kuluu 350T vuodessa, joista 250T ostoviljaa (25 000€), sekä raision rouhetiiviste-plussaa 65 tonnia, joka tekee rahassa 15 000€.

Ei mitään halpaa.

Emolehmätilalla tiedän kokemuksesta, että 50 lehmää, tuki 10 000 €. 25 sonnia, rahallisesti 20 000 €.25 hiehosta 400-500€/kpl, tekee 10 000.

Eli eläimistä 30 000, joista voidaan vuotuisesti laskea 10-15% pois, kun niitä vasikoita kuolee joskus tai lehmä ei tulekaan kantavaksi ja hiehoja täytyy silloin tällöin jättää emoksi.

Peltoa 50ha, joista tukea karjatilalla 30 000.

Liikevaihto 70 000, joista alle puolet kiinteisiin kuluihin. Emolehmät ja niiden vasikat eivät tarvitse hirvittäviä määriä ostorehua ja ennen poikimakautta kevyempää sapuskaa lehmille. Kuiva heinä hyvä.

150-paikkainen sonnikasvattamo 70ha peltoa. Liikevaihto 200 000 € vuodessa, joista 100 000 eläinten hankintaan. Ostorehua 40 000 vuodessa (viljaa lisärehut) säilörehut 20 000.

Jää 40 000 muihin kuluihin. Polttoainetta 10 000 litraa vuodessa, koneiden huollot ja korjaukset

Eli ei sitä palkkaa jää hirveästi loppukasvattajalle. LSO:n edustaja sanoi, että loppukasvattajalle katteet ovat vähän turhan pienet, kun ottaa huomioon kasvatusajat. Lihatili ei korvaa sitä mitä ne syövät.

Olen harkinnut vakavasti emolehmäpuolta.....

• Paalinpyörittäjä
        Kyseessä oli kirjoitti:

Esimerkki. 400-kilosesta vasikasta teuraana, eli teuraspaino 200kg, saa alle 500 ekua.

Liharotuinen sonni kasvaa puolitoistavuotiaaksi kasvatettuna 400-450 kiloiseksi teuraspainoltaan, jolloin tiliä tulee sen 2.30 €/teuraspainokilo, niinkuin tiedätkin, mutta selitän tarkemmin että asiasta tietämättömatkin lukijat ymmärtää.

Eli 450-kiloisena tili on vähän päälle 1000€ johon pihvilisä ja sopimustuottajan lisä, jolloin hinta maksimissaan 1100-1200€.
        "Palkkaa" jää 300€, jotka menevät helposti ruokintaan.

Esim. minun kasvattamossa viljaa kuluu 350T vuodessa, joista 250T ostoviljaa (25 000€), sekä raision rouhetiiviste-plussaa 65 tonnia, joka tekee rahassa 15 000€.

Ei mitään halpaa.

Emolehmätilalla tiedän kokemuksesta, että 50 lehmää, tuki 10 000 €. 25 sonnia, rahallisesti 20 000 €.25 hiehosta 400-500€/kpl, tekee 10 000.

Eli eläimistä 30 000, joista voidaan vuotuisesti laskea 10-15% pois, kun niitä vasikoita kuolee joskus tai lehmä ei tulekaan kantavaksi ja hiehoja täytyy silloin tällöin jättää emoksi.

Peltoa 50ha, joista tukea karjatilalla 30 000.

Liikevaihto 70 000, joista alle puolet kiinteisiin kuluihin. Emolehmät ja niiden vasikat eivät tarvitse hirvittäviä määriä ostorehua ja ennen poikimakautta kevyempää sapuskaa lehmille. Kuiva heinä hyvä.

150-paikkainen sonnikasvattamo 70ha peltoa. Liikevaihto 200 000 € vuodessa, joista 100 000 eläinten hankintaan. Ostorehua 40 000 vuodessa (viljaa lisärehut) säilörehut 20 000.

Jää 40 000 muihin kuluihin. Polttoainetta 10 000 litraa vuodessa, koneiden huollot ja korjaukset

Eli ei sitä palkkaa jää hirveästi loppukasvattajalle. LSO:n edustaja sanoi, että loppukasvattajalle katteet ovat vähän turhan pienet, kun ottaa huomioon kasvatusajat. Lihatili ei korvaa sitä mitä ne syövät.

Olen harkinnut vakavasti emolehmäpuolta.....

Olet vähän myöhässä emolehmäkasvatuksen suhteen, ainakin jos tilasi sijaitsee A- tai B-alueella. Palkkiot pääosin poistuvat ensivuoden jälkeen. 2008 palkkio arviolta 100 euroa ja vasikan hinnat tulee alas, Ruotsissa sonnivasikka 2,2 kilolta ja sitä on aina seurattu. Itse lopetin teuraskasvatuksen pari vuotta sitten, vaikka en pihvisonneja alle kolmen euron myynytkään, niin silti ei ikävä ole sonneja tullut. Tiivisteitä en ole syöttänyt vuosiin, jos säilörehu edes jonkinlaista, niin tiivisteestä ei hyötyä kasvutuloksiin. Emolehmäkasvatuksessa saatat yllättyä moninkertaistuvasta korsirehumenekistä(15 lehmää syö samanverran kuin 50 sonnia), ellei sinulla ole isoja laidunalueita esim perinnebiotooppeja tai rantoja yms. Minä pudotan kokonaiseläinmäärän siihen puolen eläinyksikön hehtaaritason tuntumaan, niin palkkiopudotus kotieläintilalisät huomioiden jää hieman kohtuullisemmaksi eläintä kohti laskettuna ja mikä parasta työmäärä putoaa kohtuulliselle tasolle.
        PS. vasikan hinnan vertaaminen teurashintaan ei ole oikein korrektia, ajattelepas 170 euron juottovasikkaa, jonka teurasarvo ehkä kympin!

• C-alueella
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

Olet vähän myöhässä emolehmäkasvatuksen suhteen, ainakin jos tilasi sijaitsee A- tai B-alueella. Palkkiot pääosin poistuvat ensivuoden jälkeen. 2008 palkkio arviolta 100 euroa ja vasikan hinnat tulee alas, Ruotsissa sonnivasikka 2,2 kilolta ja sitä on aina seurattu. Itse lopetin teuraskasvatuksen pari vuotta sitten, vaikka en pihvisonneja alle kolmen euron myynytkään, niin silti ei ikävä ole sonneja tullut. Tiivisteitä en ole syöttänyt vuosiin, jos säilörehu edes jonkinlaista, niin tiivisteestä ei hyötyä kasvutuloksiin. Emolehmäkasvatuksessa saatat yllättyä moninkertaistuvasta korsirehumenekistä(15 lehmää syö samanverran kuin 50 sonnia), ellei sinulla ole isoja laidunalueita esim perinnebiotooppeja tai rantoja yms. Minä pudotan kokonaiseläinmäärän siihen puolen eläinyksikön hehtaaritason tuntumaan, niin palkkiopudotus kotieläintilalisät huomioiden jää hieman kohtuullisemmaksi eläintä kohti laskettuna ja mikä parasta työmäärä putoaa kohtuulliselle tasolle.
        PS. vasikan hinnan vertaaminen teurashintaan ei ole oikein korrektia, ajattelepas 170 euron juottovasikkaa, jonka teurasarvo ehkä kympin!

Ei tule emolehmien hoidossa yllätyksiä, sillä on kokemusta 5 vuoden ajalta emolehmätilan hoidosta oman tilan ohella.
        Olet muuten oikeassa tuosta juottovasikan hinnasta.
        Pointtini oli, että lihan hintaa pitäisi nostaa vähintään samalle tasolle mitä se on saksassa.

• Paalinpyörittäjä
        C-alueella kirjoitti:

Ei tule emolehmien hoidossa yllätyksiä, sillä on kokemusta 5 vuoden ajalta emolehmätilan hoidosta oman tilan ohella.
        Olet muuten oikeassa tuosta juottovasikan hinnasta.
        Pointtini oli, että lihan hintaa pitäisi nostaa vähintään samalle tasolle mitä se on saksassa.

Juu moni laskee siten että oma vilja on ilmaista ja samoin omat vasikat ovat ilmaisia...
        No jokainen tyylillään, minä pyrin laskemaan omaa tuotantoani vaihtoehtoiskustannusperiaatteella ja siten, että pidän kasvinviljelyn ja kotieläintalouden erillään toisistaan metsästä nyt puhumattakaan. Jos täällä B-alueella laskee kaikki todelliset kulut, mitä vasikan tuotantoon liittyy, niin saattaa se Loson maksama 2.5 euroa sonnivasikkakilolta alkaa tuntua jopa halvalta. Lihan hinnasta olen samaa mieltä korotusta kaipaisi, mutta se ei tule nousemaan, onhan komissio höllentänyt tuontia sitä mukaa mitä kotimarkkinahinta on unionissa pyrkinyt nousemaan. Itse parannan kannattavuutta kustannuksia karsimalla, eli vähennän eläinmäärää!

• suoramyyntiin

ei kuinkaa joku yrittää kusettaa sua!

Mulle maksetaan 160€ 60 kg sonnista ja se on muka hyvä hinta!

• Kuvissa oon katellu

>160€ 60 kg sonnista

Hyvä hintahan tuo on.Samankokoisesta siasta saa vähemmän.

Tosin luulin niiden kyllä painavan enemmän noiden sonnien.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe