Jarrunesteen vaihto, mitä tarkoittaa?

Enska_76

Oli tuossa auto huollossa. Pyysin että vaihtaisivat jarrunesteet, kun alkoi olla jo sen väristä että voisi vaihtaa ja jarrusylintereiden säilymisen kannalta ihan kannattavaa vaihtaa muutaman vuoden välein.
Laskussa sitten lukee että jarrunesteen vaihto, työ ja itse neste hinta erikseen. Mutta yhteenkään ilmausruuviin ei oltu koskettu. Tässä nyt itse vaihdoimme jarrulevyt ja palat, niin säiliöön tuli "mustaa" jarrunestettä putkistosta.
Mahtaakohan toi "jarrunesteen vaihto" tarkoittaa vain säiliöön nesteen vaihtoa? Oli kyllä työlläkin hintaa 34eur...
Näin autokeskuksella, entäs muualla...

25

17621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kusetuksen makua...

      Ilmeisesti asentaja on vain imenyt säiliön tyhjäksi ja täyttänyt sen uudella. Jokainen, joka auton laittamisesta vähäänkään ymmärtää tietää, että jos vaihdetaan jarrunesteet, vaihdetaan kaikki, ilmausruuvien kautta, joka nurkasta... Meneppä takaisin sinne missä ovat työn tehneet ja vaadi että, homma tehään uusix, tällä kertaa kunnolla ja tietysti heidän piikkiin...

      • sinua

        on. Toisaalta jarrunesteen vaihtokin on huijausta.


      • Elvis oli kala
        sinua kirjoitti:

        on. Toisaalta jarrunesteen vaihtokin on huijausta.

        Eihän jarrunesteitä tarvitse vaihtaa. Ei myöskään moottorin, voimansiirron öljyjä, jäähdytysnesteitä tai tehostimen öljyjä...


    • asentaja..

      Jos autosi on 10 vuotias tai vanhempi on jarrunesteen vaihto hankala ja kallis operaatio.
      Jarruneste tulee vaihtaa n. kolmen vuoden välein, tällöin ilmausruuvit pysyvät herkkinä.
      Kumiset suojatulpat on ehdottomasti laitettava takaisin paikoilleen, tuppaa unohtumaan ti. miehiltä.
      Ilmausruuvit eivät useinkaan aukea sovinnolla vanhoissa autoissa, tällöin koko satula menee vaihtoon(asiakas maksaa)
      Itselläni on kaasuhitsauslaitteet joilla kuumentaen nipat kyllä aukeaa.

      • taas kerran.

        Juopa se rapakaljasi loppuun siellä baarissa äläkä tänne mokomia satuja keksi.

        Neste kyllä vaihtuu luontojaan jarruremonttien yhteydessä. Ja on vaihtunut kymmenvuotiaassa autossa aivan varmasti. Toisekseen sillä vaihdolla ei saavuteta yhtään mitään muuta kuin saadaan kumipöly pois järjestelmästä. Ja kauppias saa rahaa turhasta ostoksesta ja asentaja turhasta työstä. Tyhmä maksaa kaiken!
        Kolmanneksi: katkeilleet ilmausruuvit eivät ole mikään ongelma. Saa sen ilman pois muutenkin kun osaa, vaikka helpommin se ruuveista tulee. Kaikki vain ei osaa. Eikä siinä satula mene uusiksi missään nimessä!
        Kokeilepas kuumentaa alumiinisatulan nippaa. Omalla vastuullasi tietysti!


      • jjkkmm

        Olen kyllä vankasti sitä mieltä että jarrunesteen vaihtro 2- 3 vuoden välein on ihan perusteltua. Jarruneste on hgroskooppista eli se imee itseensä ilman kosteutta joka tiivistyy vedeksi. Tämän voi todeta esim käyetyn ja uuden jarrunesteen kiehumispisteen mittauksella. Mittari kuulunee asiallisen korjaamon vakiovarustukseen. Olen nykyautostani vaihdattanut nesteet ohjeistuksen mukaan. Tämä sen takia että noin 28 vuoden "rassauskokemusten" olen saanut tarpeekseni jumittavista jarruista. Viime vuosina ei ole tarvinnut näissä merkeissä jarruihin kajota


      • niin.

        "Jos autosi on 10 vuotias tai vanhempi on jarrunesteen vaihto hankala ja kallis operaatio."

        Kyllä asiansa osaava saa vaihdettua nesteet mihin vaan. Ja niillä ilmaruuveilla pelottelu on hyvää tienestiä, ne lähtee kyllä auki.


      • sitroen.
        niin. kirjoitti:

        "Jos autosi on 10 vuotias tai vanhempi on jarrunesteen vaihto hankala ja kallis operaatio."

        Kyllä asiansa osaava saa vaihdettua nesteet mihin vaan. Ja niillä ilmaruuveilla pelottelu on hyvää tienestiä, ne lähtee kyllä auki.

        se nesteen vaihto muka asiallista?
        Katsopas mistä kohti ne jarrut ruostuu. Pääseekö siihen ruostekohtaan jarruneste vai ei?
        Katso myös pääsylinteriin. Ainakin ranskiksissa on ollut jo 20 vuotta pääsylinterin kannen alla palje, joka estää ilman pääsyn kosketukseen nesteen kanssa. Eikö muissa ole sellaista?
        Kannattaa vähän funtsia itsekin ennenkuin uskoo kaikkia huhuja ja väitteitä. Yleensä ne pätevät vain 1 prosenttiin tapauksista ja 99 prosenttiin ei.
        Ainut hyöty nesteen vaihdosta on, että kumipöly pääsee pois jarrujärjestelmästä vanhan nesteen mukana.
        Yli 40 v kokemuksella: sitroen.


      • jarrut ovat
        sitroen. kirjoitti:

        se nesteen vaihto muka asiallista?
        Katsopas mistä kohti ne jarrut ruostuu. Pääseekö siihen ruostekohtaan jarruneste vai ei?
        Katso myös pääsylinteriin. Ainakin ranskiksissa on ollut jo 20 vuotta pääsylinterin kannen alla palje, joka estää ilman pääsyn kosketukseen nesteen kanssa. Eikö muissa ole sellaista?
        Kannattaa vähän funtsia itsekin ennenkuin uskoo kaikkia huhuja ja väitteitä. Yleensä ne pätevät vain 1 prosenttiin tapauksista ja 99 prosenttiin ei.
        Ainut hyöty nesteen vaihdosta on, että kumipöly pääsee pois jarrujärjestelmästä vanhan nesteen mukana.
        Yli 40 v kokemuksella: sitroen.

        varmasti pienin ongelma. Syy jarrunesteitten vaihtoon on nesteisiin kertyvä vesi, joka ruostuttaa paikat ja vetinen neste kiehuu alhaisemmassa lämpötilassa, mikäli jarruja tosissaan tarvitaan. Ei niitä mikään pakko ole ilmaruuvien kautta vaihtaa. Riittää kun imaisee pumpulla säiliön tyhjäksi, niin suurin osa nesteistä on vaihdettu. Maksaa muutaman €uron, vai pitääkö sitikkakuskin säästää rahansa johonkin tärkeämpään remonttiin?


      • kunnolla
        jarrut ovat kirjoitti:

        varmasti pienin ongelma. Syy jarrunesteitten vaihtoon on nesteisiin kertyvä vesi, joka ruostuttaa paikat ja vetinen neste kiehuu alhaisemmassa lämpötilassa, mikäli jarruja tosissaan tarvitaan. Ei niitä mikään pakko ole ilmaruuvien kautta vaihtaa. Riittää kun imaisee pumpulla säiliön tyhjäksi, niin suurin osa nesteistä on vaihdettu. Maksaa muutaman €uron, vai pitääkö sitikkakuskin säästää rahansa johonkin tärkeämpään remonttiin?

        tapahtuu ilmaruuvien kautta pysyvät herkinä kyllä sitäj.nestettä aika paljon on työsylintereissäkin varsinkin levyjarrujen ja sieltähän se jumitus ja ruostuminen tapahtuu kaverin autossa vuos sitten j.nestevaihto jos edes tehty? nyt sama korjaamo ilmoitti huollon yhteydessä ett pitäs taas tehdä kiehumispiste alhainen hinta 30e aika paljon tyhjästä


      • jos.
        kunnolla kirjoitti:

        tapahtuu ilmaruuvien kautta pysyvät herkinä kyllä sitäj.nestettä aika paljon on työsylintereissäkin varsinkin levyjarrujen ja sieltähän se jumitus ja ruostuminen tapahtuu kaverin autossa vuos sitten j.nestevaihto jos edes tehty? nyt sama korjaamo ilmoitti huollon yhteydessä ett pitäs taas tehdä kiehumispiste alhainen hinta 30e aika paljon tyhjästä

        on tarkoitus kaikki kerralla vaihtaa, mutta jos vaihdat joka vuosi säiliöllisen, nesteet pysyy kunnossa.


      • G.W.
        taas kerran. kirjoitti:

        Juopa se rapakaljasi loppuun siellä baarissa äläkä tänne mokomia satuja keksi.

        Neste kyllä vaihtuu luontojaan jarruremonttien yhteydessä. Ja on vaihtunut kymmenvuotiaassa autossa aivan varmasti. Toisekseen sillä vaihdolla ei saavuteta yhtään mitään muuta kuin saadaan kumipöly pois järjestelmästä. Ja kauppias saa rahaa turhasta ostoksesta ja asentaja turhasta työstä. Tyhmä maksaa kaiken!
        Kolmanneksi: katkeilleet ilmausruuvit eivät ole mikään ongelma. Saa sen ilman pois muutenkin kun osaa, vaikka helpommin se ruuveista tulee. Kaikki vain ei osaa. Eikä siinä satula mene uusiksi missään nimessä!
        Kokeilepas kuumentaa alumiinisatulan nippaa. Omalla vastuullasi tietysti!

        Itsekin satuilet. Miten niin on 10-vuotiaassa vaihtunut jarruremonttien yhteydessä? Minkä ihmeen jarruremonttien?? Itsellä 20-vuotias (uutena ostettu) Toyota, eikä siihen ole mitään jarruremonttia tehty. Jarrupalat vain kerran vaihdettu, ei silloin kosketa nesteisiin. Näin ollen, jos en olisi erikseen jarrunesteen vaihdossa käyttänyt, olisi autossa 20 vuotta vanhat jarrunesteet... Vaihtovälisuositus on kaksi vuotta, vähän on mennyt itselläkin yli tästä mutta ei paljoa.


      • Anonyymi
        G.W. kirjoitti:

        Itsekin satuilet. Miten niin on 10-vuotiaassa vaihtunut jarruremonttien yhteydessä? Minkä ihmeen jarruremonttien?? Itsellä 20-vuotias (uutena ostettu) Toyota, eikä siihen ole mitään jarruremonttia tehty. Jarrupalat vain kerran vaihdettu, ei silloin kosketa nesteisiin. Näin ollen, jos en olisi erikseen jarrunesteen vaihdossa käyttänyt, olisi autossa 20 vuotta vanhat jarrunesteet... Vaihtovälisuositus on kaksi vuotta, vähän on mennyt itselläkin yli tästä mutta ei paljoa.

        Meillä kun ei ole kaikilla Tojotaa, niin niitä jarruremontteja joutuu tekemään. Pösössäkin joka vuosi. Ei tiedetty silloin 35 v sitten kun Pösöt ostettiin, ettei Tojoon tarvitse jarruremontteja tehdä. Nyt on myöhäistä. Ja jarruremonteissa koko kesä.


    • Enska_76

      On se näköjään kun ei voi edes "isoon" merkkihuoltoon enään luottaa. Tarvii varmaan taas alkaa itse huoltamaan autonsa, niin tietää mitä saa. Olisi luullut että edes aro-yhtymän kokoinen firma olisi hieman panostanut laatuun.
      Kyllä 00' mallin autossa tuntuu ilmausruuvitkin aukenevan ilman mitään herättelyä. :)

      • Kissvesala

        ne jarrunesteet voi vaihtaa säiliön kautta asiaankuuluvalla imulaitteella. samainen laite myös ilmaa jarrut,,,


      • hoooohoo
        Kissvesala kirjoitti:

        ne jarrunesteet voi vaihtaa säiliön kautta asiaankuuluvalla imulaitteella. samainen laite myös ilmaa jarrut,,,

        Meinaatko, että pyöräsylintereistä moskat tulevat ilmaruuveja avaamatta pelkästään imemällä täyttösäiliöstä? Jo on sulla jutut.


      • Anonyymi
        Kissvesala kirjoitti:

        ne jarrunesteet voi vaihtaa säiliön kautta asiaankuuluvalla imulaitteella. samainen laite myös ilmaa jarrut,,,

        kokeiles mb e 2007 onnistuuko


    • nipponista

      tyhmiä olette
      ei neste vaihdu pelkällä säiliön täyttämisellä.
      sama neste on putkissa ja sylintereissä edelleen.
      Ja ei se kosteus mene korkin kautta vaan talvella,
      putkisto menee kylmäksi ilman johdosta ja se
      kerryttää vettä nesteen sekaan.
      Sama tilanne on myös polttoainetankissa.
      nykyään ei niin herkkä kun on muoviset tankit.
      ennen oli ongelma kun oli peltiset.
      Nippojen kautta ainoa vaihtoehto

      • Eikö aivot toimi?

        Jos kosteus ei mene korkin kautta, niin meneekö se kylmän jarruputken läpi talvella. On sulla hauraat jarruputket. Vältä kylmällä ajoa.


    • sitroen.

      Johan vanhan intoksen keksitkin nostaa.
      Ja pelkkää asioista mitään tietämättömien teinipoikien jaskan pauhamista pääosin.

      Tuo ulosantisi polttoainetankin vesistä on samaa skeidaa.
      Bensan sekaan on jo Nesteellä pantu ainakin viimeisen 40 vuoden ajan niin paljon spriitä, ettei mitään vesiä keräänny eikä jäänestoja tarvita.
      Dieseleissä on jotain muuta, en tiedä mitä.

      • Anonyymi

        Aikoinaan sanottiin, ettei pirtua saa laittaa yli 2% bensan sekaan jäänestoksi, voi tulla ongelmia letkuissa ja tiivisteissä. Nyt 5% on se tavallinen E95 ja 2% jos ottaa E98 bensaa tankilta. Jäänestoa ei enää tarvitse lisäillä.


    • Mistääkuitekaatiiä

      Tyhyjää tankii keräätyy nestetä pälli

      • volvoks

        volvoks kyllä niihin jarrunesteisiin vettä kertyy joka syövyttää jarrusylintereitä samalla vaivalla kun nippojen kautta vaihtaa nesteet niin kannattaa kattoo onko liukutappien suojakumit ehjät ja liikkuuko jarrusatulat ja sylinterit kunnolla ja jos inttoo riittää niin puhaltaa vaikka paineilmalla pölyjä ja paskoja pois


    • Anonyymi

      no meidän autoon joka on nyt 20 vuotias ja 300 tkm ajettu niin ei ikinä ole vaihdettu jarrunesteitä eikä laatikko öljyjä ja vielä tuo pelittää hemmetin hyvin, moottoriöljyt vaihdetaan kyllä kerranvuoteen.

      • Anonyymi

        Minulla on 7-vuotias bemari, ja se alkaa herjailemaan huolloista ja jarrunesteiden vaihdoista vähän ennen määräaikaa. Nyt on tehty jo kolmet huollot ja jarrunesteiden vaihdot. Eipä silti, hyvin toimii ja vaihtoarvo säilyy. Kohta vaihdetaan taas uudempaan.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      275
      4699
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3040
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2877
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      34
      2871
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1816
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1664
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      60
      1429
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1292
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      215
      1190
    Aihe