opiskelen itse sairaanhoitajaksi, ja takana on jo lähihoitajan tutkinto. olen tehnyt paljon töitä lääkäreiden kanssa, mutta vertaistaan vailla on tämänpäiväinen keski-ikäinen naislääkäri terveyskeskus päivystyksessä. menen sinne vaivoineni, väsyneenä unettomien öiden takia. hän laahustaa oveltaan tuolille kättelemättä ja silmiään pyöritellen ksoka oli varmaan jo ilmoittautumiseni syyn saanut, väsynyt opiskelija, viikko unettomuutta. hän kysyy ivaa äänessään että no mikä vaivaa. kerron etten ole nukkunut kunnolla pitkään aikaan, ja nyt viikon verran olen valvoskellut vaihtelevasti kahteen tai parhaimmillani kahdeksaan asti aamulla. taas silmien pyöritystä ja tuhahtelua lääkärin toimesta. kerron että päivisin väsyttää ja päätä särkee. eikä oikein jaksaisi mitään tehdä, ei saa mitään irti. kerron olevani tällä hetkellä työharjoittelujaksolla, ja sitä ennen oli jo toinenkin harjoittelu, ja koulutehtäviä on paljon. huokaillen lääkäri tiedustelee että no missäs sitä nyt sitten ollaan harjoittelussa, ja kerrottuani paikan olevan keskussairaalassa hän kysyy onko se vuorotyötä. vastaan että on. lääkäri toteaa että elämä on joskus rankkaa ja että varmasti tiesin opiskelemaan lähdettyäni työn olevan vuorotyötä. ja kun hän vaivoin saa määrättyä pienen määrän nukahtamislääkkeitä (painottaen että niitä ei MISSÄÄN tapauksessa saisi enää mistään iltapäivystyksistä määräillä) hän sitten kirjoittaa pari päivää sairaslomaa syynä päänsärkykohtaus. ja kun vielä murheissani ja kyyneleet silmissäni totean että tunnit joutuu luultavasti korvaamaan takaisin, että lisää stressin aihetta tulee.. niin lääkäri sanoo että kyllä semmoinen yhden-kahden päivän poissaolo lintsaukseksi tulkitaan..
olin kertakaikkiaan aivan ällikällä lyöty lähdettyäni lääkäristä, ja takuuvarmasti enemmän masentunut. että näin meillä suomessa opsikelijoiden pahoinvointi ja työuupumus hoidetaan ja jätetään diagnosoimatta.
mitäs mieltä toiset?
huono lääkäri..
5
621
Vastaukset
- vee-e
olisi pitänyt sinun mielestäsi tapahtua päivystyksessä ?
sait respan lääkkeeseen, jota ei päivystyksessä määrätä. senhän toki alan opiskelijana tiedät.
jos harjoittelua jää väliin niin on loogista, että joudut myöhemmin tekemään koulutukseen kuuluvat tunnit. ei lääkäri sille kai mitään voi.
nyt lienet kuitenkin nukkunut reilusti lääkkeillä ja maailma näyttää paremmalta ? näin toivon.- masipallo
Mutta eikös päivystyksessä ole aina tuollaista? Kuullostaa ainakin minulle ihan normaalilta käynniltä, enkä muuta jaksa niiltä odottaakaan.
Hyviä unia jatkossa kuitenkin! Tiedän jotain opiskelijan stressistä, koska itsekin olen yliopisto-opiskelija. Oma sairaslomani on nyt pitkä ja voin olla varma, että joudun kurssit ottamaan uusiksi. Niin se vain menee... Toivottavasti olet levänneenä taas uudessa ja paremmassa puhdissa kamppailemaan stressaavan elämäntilanteen kanssa. Unettomuus kun usein aiheuttaa murheiden maksimoinnin tunnetta. Siis maailma tuntuu kaatuvan niskaan. Öitä! :)
- hageli
Mulla on samantapainen kokemus, tosin olin silloin jo työelämässä. Olin kärsinyt mm. pahasta unettomuudesta jo viikkokausia, kun menin terveyskeskuslääkärin vastaanotolle. Oli nuiva vastaanotto ja kyseli epäillen alkoholinkäytöstä. Kiellettyäni kiivaasti kaljan tissuttelun mies vain naurahti, että joojoo...
Sain nukahtamislääkkeitä, jotka sitten samalla viikolla tempaisin yhdessä särkylääkkeiden ja alkoholin kanssa. Vasta sairaalassa sain oikean diagnoosin: vakava masennus.
Surullista, että terveyskeskuksissa tunnisteta vakavaa masennusta ja vielä surullisempaa, jos ehtii vahingoittaa itseään, ennen kuin saa oikeanlaista apua. - härkä
Moi!
Itse työskentelen jatkuvasti lääkäreiden parissa ja on jonkinlaista tuntumaa heihin. Muistakaa, että lääkärikin on ihminen, mutta eihän se tietenkään oikeuta huonoon käytökseen. Usein varsinkin päivystyksissä jotkut lääkärit ovat tympeitä ja jos satut vielä tulemaan yö aikaan, niin tilanne on pahempi. En väitä, että kyseinen lääkäri olisi ottanut nukahtamislääkkeitä, mutta se on varsin yleistä päivystäessä. En halua yhtään puolustella kyseistä lääkäriä, koska ei me hoitajatkaan saada olla ihan missä kunnossa tahansa. En kyllä itsekään ole parhaassa vedossa yötöissä, ei yötyö saa olla puolustuskeino, mutta kun ihminen ei ole luotu yöeläjäksi, niin saattaa tulla väsyneenä sanottua mitä ei normaalisti sanoisi. Olen itse juuri sen ikäinen, että on vaikea nukkua päivällä ja univelkaa syntyy. Nuorempana ei ollut mitään ongelmia. Lääkärit saavat nukkua päivystäessään yöllä. Kyllä lääkäreiden pitäisi olla iskussa aina, koska milloinkaan ei tiedä millainen potilas tulee. Ja jos ei kykene hoitamaan työtään, pitäisi jäädä sairaslomalle. - itse saa pian diagnoosin tehdä
Voi kuule et todellakaan ole ainut.
Täällä missä asun on huutava pula terveyskeskus lääkäreistä,oli juuri juttu paikallis lehdessä.
Jotenkin jaksan ymmärtää sen että ne lääkärit jotka vielä ovat uupuvat työtaakan alle.
Mutta eihän sillä saa potilaiden terveydentilaa vaarantaa,näinkin on valitettavasti käynyt.
Minä menin viikko sitten päivystykseen selkä kipujen ja pitkä aikaisen masennuksen takia.
Olin vuosi sitten ollut sairaalassa välilevyn pullistuman takia ja jaloista meni tunto.
En ole vieläkään kunnolla kuntoutunut,olen laihduttanut,kävellyt ja tehnyt jumppa liikkeet.
Teen raskasta työtä ja selkä kipeytyy välillä aivan sietämättömäksi,ja siitä on seurannut masennus.
Niin kerroin kaikki oireeni lääkärille ja myös masennuksen tunteen,jonka koin jo ahdistavana.
Ensimmäinen kysymys miksi tulet päivystykseen,vastasin että omalle lääkärille olisi saanut ajan kahden viikon päähän.Ei oikein tykännyt ja uskonut,pyysin että tarkastaa ajan varauksesta.
Vastahakoisesti tutki selkää ja eihän sellaisella tutkimuksella mitään voi todeta.Pyysin jos saisin lähetteen keskussairaalaan,jos kuvaisivat selkäni.
Koska kivut olivat todella kovat ja minulla oli vaikeuksia pidättää pissiä.
Silloin tilanne on jo aika paha,ei ottanut kuuleviinsa korviin.
Totesi vaan että ota särkylääkettä ja huilaa,kirjoitti viikon sairasloman.
Masennukseen sano et syksyllähän tuo taitaa joka toista vaivata.
Läksin vedet silmissä pois,tuskin pääsin kävelemään.
Saman illan yönä minut vietiin sairaalaan ambulansilla,pissat meni alle ja jaloista tunto pois.
Välilevyn pullistuma sisäänpäin ja jalkojen hermoradoissa häiriötä.
Tänään pääsin pois kotia kun tunto on palannut.
Syön vahvoja särkylääkkeitä ja kaksi viikoa aluksi sairaslomaa.
Lääkäri totesi minun kärsivän myös masennuksesta ja sain siihen myös lääkityksen.
Kerroin hänelle tämän tk lääkärin mielipiteen minusta,hän tuijotti suu auki.
Tätä tämä on
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872