Vauvan liikkeet loppuraskaudessa

Kaarina

Olen raskausviikolla 40 1, ja aina välillä kovin huolissani, kun vauva ei liiku. Toki tiedän, että vauvalla tilaa ei oikein enää ole, ja muutenkin hän taitaa itse valmistautua synnytykseen.
Miten teidän vaavit liikkuvat näin loppuvaiheessa? Olen tietoinen sikiön liikelaskennasta (5liikettä/30 min), jouduimme kuitenkin käymään muutama päivä sitten keskussairaalassa sydänkäyrällä, kun liikkui niin vähän. Kaikki oli hyvin, mutta huoli oli suuri.
Olen todennut myös sen, että mitä enemmän minä murehdin, sitä vähemmän myös vauva liikkuu.
Ehkä murehdin liikaa...Ehkä te voitte helpottaa oloani kertomalla omat kokemukset!

7

11151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

älä huoli. Itselläni menossa vk 40 ja ollut huolissani samasta asiasta.Välillä pitkiäkin aikoja ihan hissukseen ja seuraavana päivänä hyvinkin vilkas:)Olen muiltakin odottajilta kuullut että välillä liikkuu hyvinkin vähän..joten todennäköisesti vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin!onnea loppu rutistukseen:)

• että jos

pelottaa niin syö suklaata ja asettuu makuulle "kuuntelemaan" liikkeitä. Suklaa antaa "virtaa" vauvalle ja pitäisi alkaa liikkua.

• sairaalaanheti

Hei. Nykyään ruotsissa neuvolatädit yms ei saa neuvoa raskaanaolevia olla huolehtimatta jos liikkeet muuttuvat loppuraskausessa. Vavan tulisi liikkua yhtälailla koko raskausen ajan. Minä kerroin neuvolassa ettei vauva liikunut paljoa ja täti sanoi ettei sillä ole tilaa. En siis murehtinut asiaa. Yhtenä aamuna en tuntent pariin tuntiin liikkeitä vaikka join melkein puoli litraa kokista. En vieläkään murehtinut mutta mieheni vaati että menemme synnärille. Vauva oli elossa muttei liikkunut vaikka kätilö tökki ja juotti litkuja. Ultrassa selvisi että napavirtaukset oli heikot ja vauva oli ollut pidemmän aikaa ilman ravintoa. Happea sai. Muutaman tunnin päästä vauva leikattiin pois 2,5kiloisena rv38 ja oli teholla 3 viikkoa. Lääkäri sanoi että saimme vauvan pois juuri ajoissa. Päivää myöhrmmin vauva olisi todennäköisesti kuollut. Eli älkää uskoko että vauvan pitäisi liikkua vähemmän. Ei pidä! Potkut eivät vaan tunnu yhtä teräviltä mutta niitä kuuluu olla yhtä paljon kuin ennenkin.

• hnbee

Vauvan ei pidä liikkua vähemmän, mutta se liikkeiden "laatu" muuttuu loppuajasta. Ei enää tule semmosia napakoita potkuja vaan enemmänkin kiehnäämistä.

Liikelaskentaa kannttaa suorittaa silloin, kun lapsi muutenkin olisi aktiivisimmillaan. Jos siis illasta riehuu niin ei kannata vielä puoliltapäivin olla murheissaan. Tietysti laskea voipi, mutta jos ei 10 liikettä tuntiin tule täyteen niin voi pitää parin tunnin tauon, syödä, juoda ja ulkoillakin ja aloittaa udestaan. Liikelaskentahälytyksistä suuri osa on vääriä, mutta koska kyseessä kuitenkin on pieni ihminen niin ei se haitta mitään, vaikka turhaa käy käyrillä. Parempi niin :D

Meillä esikoinen oli hyvin rauhallinen maha-asukas ja lopussa ei liikkunut paljoakaan ja liikelaskennat kävi hyyyyvin tutuksi. siksipä ostinkin dopplerin, kun aloin odottaa kakkosta, mutta hänpä olikin sellainen ikiliikkuja loppuun saakka, ettei tarvinut epäillä mikä on vointi.

• dadsafg

Kaverin kaveri oli raskaana ollessaan lukenut netistä ettei vauva liiku yhtäpaljon loppuvaiheessa (mikä toisaalta pitää paikkansa, vauvan liikkeet muuttuu, liikkua pitää mutta vauvalla ei oo tilaa kieputtaa itseään puolelta toiselle vaan liikkeet ovat lähinnä potkimisia ym) Hän ei siis ollut huolissaan kun vauva oli lopettanut liikehdinnän. Illalla hän kuitenkin oli ottanut yhteyttä synnäriin kun vauva oli liikkunut ainoastaan aamulla. Meni tarkistuttamaan tilanteen ja vauva oli kuollut. Raskausviikkoja 40. Koskaan ei saatu selville mikä oli mennyt vikaan, diagnoosiksi oli laitetu sikiön selittämätön äkkikuolema :( Joten vaikka vauva liikkuisi illalla runsaasti mutta ei aamulla, olisin itse huolissani. Tosin liikelaskentaa kannattaa tehdä (10 liikettä, tunnissa. ) Jos ei liikkeitä tule tunnin sisällä niin paljon, kannattaa juoda tuoremehua, syödä suklaata tms sokeripitoista ja yrittää uudelleen. Jos ei vieläkään tule sitä 10 liikettä tunnissa, itse menisin tarkistuttamaan asian synnärille enkä pitäisi muutamaa tuntiakaan taukoa..Minulle ainakin näin kerrottiin synnärillä.

Varmasti noi sikiön äkkikuolemat ovat harvinaisia mutta jonkun kohdalle nekin on satuttava :( Tässä taas huomaa miten vaarallinen netti on, jos sitä lukee ja uskoo kuin lakikirjaa...

• tammikuu-83

jos joka päivä vaan tunnette jotain liikettä niin kaikki hyvin =) itse en ala edes liikelaskentaa tekmään koska muuten rupean panikoimaan. jos useampi päivä etten ole tuntenut liikeitä juuri lainkaan sitten soitan synnärille ja kysyn tarkistetaanko.??? rv 37

• menkää!

Kävin itse juuri viime viikonloppuna vauvan hiljaisuuden tähden synnärillä tarkistuttamassa vauvan voinnin. Oli jo toinen kerta raskauden aikana.

Ensimmäisellä kerralla sanottiin, että jos huoli herää, niin heti soittoa ja tarkistetaan vauvan tila. Nyt toisella kerralla sanottiin aivan sama, vaikka itse häpeilin, kun taas olin vaivannut kiireistä osastoa. Sanottiin, että ihan oikein toimin, kun soitin. Eivät eleelläkään, eivät ilmeelläkään osoittaneet, että mitäs tänne änkeet, turhaan?

Synnärillä siis kuunneltiin sydänääniä ja tehtiin hyvin pikainen ultra. Kaikki oli hyvin :)

Menkää siis hyvät ihmiset tarkistuttamaan vauvan vointi, jos vauva äkisti hiljenee, ettekä saa hereille tai vauvan liikkeet ovat äkisti kovin erilaisia, kuin ennen! Parempi se on tutkia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe