paha atopia

ihottumainen

vaivana on paha atopia, kaikki lääkärit olen käynyt, ja rasvat kokeillut ja luonnonlääkkeet/öljykapaseli), myös valohoidot. Ei mikään auta, paitsi kortitsonivoide, mutta sen varaanhan ei pysty jäämään..ihottumaa on käsivarsissa laajalla alueella, myös kavot, kaula ja silmäluomet ovat aika pahat. Kyllä masentaa tällanen kun parannus keinoa ei ole. Tietääkö kukaan mitään?miten olette parantuneet?

80

31125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on hyvä

30 v atopiaa ym. ja vasta Protopic on oikeasti auttanut. Toki uusii ajoittain, mutta tokenee heti Protopicilla. Seuraavaksi tosin ajattelin kokeilla Elideliä, josko imeytyisi paremmin.

• Käytössä

Kasvoihin Elidel 1% käytössä, kun mitkään muut voiteet ei oikein pelitä. Se on siis pimekrolimuusivoidetta. Takrolimuusivoidetta en ole kokeillut.

• ihottumainen

joo, se elidel on itselläkin viime keväältä jääny melkei täys tuubi, se oli ihan ok,,mut sitte jouduin lopettaa sen käytön kun lähdin valohoitoihin, sitä ennen kokeilin protopicia, sitä en muuten pystyny käyttää ainankaan hyvin tuloksin, koska tuntui et se lisäs kutinaa, tai no ainankaa se ei auttanu siihen,palaan kyllä heti elidelin käyttöön kuhan noi valohoidot on ohi. tekis mieli lopettaa eivät auta mitään.Nyt on ollu kauheeta ku on kesästä asti joutunu kortisoneilla pärjäämään, ja sitten se tauko..voi että on tuskaa..=( kuten tällakin hetkellä..

• siirielina
        ihottumainen kirjoitti:

joo, se elidel on itselläkin viime keväältä jääny melkei täys tuubi, se oli ihan ok,,mut sitte jouduin lopettaa sen käytön kun lähdin valohoitoihin, sitä ennen kokeilin protopicia, sitä en muuten pystyny käyttää ainankaan hyvin tuloksin, koska tuntui et se lisäs kutinaa, tai no ainankaa se ei auttanu siihen,palaan kyllä heti elidelin käyttöön kuhan noi valohoidot on ohi. tekis mieli lopettaa eivät auta mitään.Nyt on ollu kauheeta ku on kesästä asti joutunu kortisoneilla pärjäämään, ja sitten se tauko..voi että on tuskaa..=( kuten tällakin hetkellä..

Protopic on maailman kauhein voide! Se pahens mun ihottumaa ja tuli sellaset kutitukset ja kuumotukset et oli pakko mennä uudestaan suihkuun ja pestä se pois, eikä suihkukaan kunnol auttanu. Aivan kauhee! siinä meni reilu 50e tuhkana tuuleen, en käytä vaikka maksettais. Elidelistä oon löytäny avun hetkellisesti, vaikka suolainen hinta onkin. Sitä voi käyttää kasvoille, tai näin oon lukenu, eikä oo aiheuttanu kasvoilla oireita. Ihanainen ihanainen elidel!

• näin!
        siirielina kirjoitti:

Protopic on maailman kauhein voide! Se pahens mun ihottumaa ja tuli sellaset kutitukset ja kuumotukset et oli pakko mennä uudestaan suihkuun ja pestä se pois, eikä suihkukaan kunnol auttanu. Aivan kauhee! siinä meni reilu 50e tuhkana tuuleen, en käytä vaikka maksettais. Elidelistä oon löytäny avun hetkellisesti, vaikka suolainen hinta onkin. Sitä voi käyttää kasvoille, tai näin oon lukenu, eikä oo aiheuttanu kasvoilla oireita. Ihanainen ihanainen elidel!

älä nyt hyvä ihminen yleistä ja luo kauhukuvia tuosta voiteesta, joka varmasti auttaa monen monen ihmiseen pahaan atopiaan. antoiko lääkäri sinulle tarkat ohjeet, esim. ei tilkkaakaan alkoholia, ei aurinkoa jne. nuo lisäävät kuumotusta ja kutinaa. minulle lääkäri sanoi, että jopa kulauksesta viiniä kasvot voivat mennä tulipunaisiksi ja tulla ihan järjetön kuumotus. lääkärin neuvoihin kun luotin niin hyvin olen pärjännyt protopicin kanssa, tosin minulla se tehoaa kunnolla vain kasvojen ihoon. suuri apu silti, koko elämäni olen kärsinyt pahasta ihottumasta kasvoissa sekä käsissä ja puoli voittoa on kyllä jos edes toiseen löytyy apu! tsemppiä (ja himorasvausta) pakkaskeleihin kaikille :)

• sellerisiili
        siirielina kirjoitti:

Hei siirielina!
        Protopicin käytön alussa tulee tuota kuumotusta ja kutinaa,mutta kun käyttöä jatkaa se loppuu.Itselläni oli alussa kauheat kutinat,mutta meni ohi.

• saraliinu

Lapsellani tosi paha atopia ja kortisonia ekat 7 v käytetty nyt saatiin kunnon voiteet ihotautilääkäriltä. protopic erittäin hyvä lapseni syö 6 kapselia helokkia päivässä ja atopia pyysyy suht kurissa. silloin tällöin lehahtaa mutta 2 pv voidetta niin taasen hyvä.

• repsa

Onko vieläkin niin, että Protopicia ja Elideliä saa kirjoittaa ainoastaan ihot. erik. lääkäri tai siihen erikoistuva?

• sivuvaikutustako?

Olen ollut yli kuukauden sisäisellä kortisonikuurilla, tosin muista syistä kuin atopia. En tiedä johtuuko tästä lääkekuurista, mutta atooppinen ihottumani on lähtenyt kokonaan, siis aivan täysin, pois. Iho on kauttaaltaan ehjä ja kuivuudesta ei ole tietoakaan. Iho on ollut tällainen viimeksi kymmenisen vuotta sitten.

Tosin tuo kortisonikuuri sisäisesti ei ole mikään terveellisin lääkehoito, ja luulen, ettei sitä kovin helpolla atopiaan määrätä.

• ihottumainen

aijaa, mitä se sit tekee elimistösä,et se ois haitallinen?Sehän on kuulemma niitä harvoja lääkkeitä mitkä ei vahingoita sisäelimiä,maksaa,munuaisia..On vaan pahat sivuoireet?Mulle lääkäri kerkis sitä jo ehdotella..oli iho sen verran pahana,mutta tyydyin kortisoni voiteeseen. mUt ehkä se tulee vielä kysymykseen,kun ei tää tästä lähe.

• sivuvaikutuksia
        ihottumainen kirjoitti:

aijaa, mitä se sit tekee elimistösä,et se ois haitallinen?Sehän on kuulemma niitä harvoja lääkkeitä mitkä ei vahingoita sisäelimiä,maksaa,munuaisia..On vaan pahat sivuoireet?Mulle lääkäri kerkis sitä jo ehdotella..oli iho sen verran pahana,mutta tyydyin kortisoni voiteeseen. mUt ehkä se tulee vielä kysymykseen,kun ei tää tästä lähe.

Sehän saattaa vaikuttaa aineenvaihduntaan pitkäaikaiskäytössä ja siitä seuraakin isoja ongelmia. Ehkä sun kannattaisi kokeilla lyhytaikaista kuuria, kun minullakin ihottuma hävisi jo muutaman viikon käytön jälkeen. On se kyllä ihmeellistä, kun tänäänkin tiskasin astioita ilman kumihanskoja, kylässä kun olin, enkä rasvannut käsiä sen jälkeen. Vaan eivätpä ole ollenkaan kuivat nyt illalla. Lopetan lääkekuurini kuukauden päästä, saas nähdä palaako ihottuma sen jälkeen.

• Liina
        sivuvaikutuksia kirjoitti:

Sehän saattaa vaikuttaa aineenvaihduntaan pitkäaikaiskäytössä ja siitä seuraakin isoja ongelmia. Ehkä sun kannattaisi kokeilla lyhytaikaista kuuria, kun minullakin ihottuma hävisi jo muutaman viikon käytön jälkeen. On se kyllä ihmeellistä, kun tänäänkin tiskasin astioita ilman kumihanskoja, kylässä kun olin, enkä rasvannut käsiä sen jälkeen. Vaan eivätpä ole ollenkaan kuivat nyt illalla. Lopetan lääkekuurini kuukauden päästä, saas nähdä palaako ihottuma sen jälkeen.

Minulle on määrätty parikin kertaa kortisonia sisäisesti, kun iho on ollut niin huonossa kunnossa. Napit auttaa jo päivässä, mutta yhtä nopeasti tulee takaisin kun lopettaa syömisen. Ajatuksena on kai rauhoittaa pahin vaihe, mutta ei kai sitä ole hyvä käyttää pitkiä aikoja..
        ikäviä sivuvaikutuksia on pitkä lista.

• Ducray
        Liina kirjoitti:

Minulle on määrätty parikin kertaa kortisonia sisäisesti, kun iho on ollut niin huonossa kunnossa. Napit auttaa jo päivässä, mutta yhtä nopeasti tulee takaisin kun lopettaa syömisen. Ajatuksena on kai rauhoittaa pahin vaihe, mutta ei kai sitä ole hyvä käyttää pitkiä aikoja..
        ikäviä sivuvaikutuksia on pitkä lista.

Hei! Minä en kyllä voi suositella kortisonia sisäisesti, sillä itse olen jo kahden vuoden ajan syönyt ainakin 7 kuuria..ja nyt elimistöni on jo tottunut saamaan kortisonia tietyin väliajoin, joten ihoni ihan huutaa kortisonia. Elimistön oma kortisonintuotanto heikkenee ja tästä syystä iho monesti pahenee heti kuurin loputtua ja kierre on valmiina. Itselläni on nyt erittäin pahana iho; kädet ja varsinkin käsivarret, takareidet ja sääret ovat täysin tulehtuneet, kuten myös kyljet ja rinnat. Kasvot ovat tällä hetkellä ainoa paikka, missä ihottumaa ei ole. Olo on täysin sietämätön, koska yritän nyt olla ilman kortisonia ja selvitä ilman lääkkeitä..tuntuu aika toivottomalta..perusteellisesta rasvauksestakaan ei ole mitään apua:( suhde kärsii ja olen jatkuvasti ärtynyt ja masentunut. Ei ole helppoa olla atoopikko. Välillä tuntuu, että ei enää kauaa jaksa, kun apua ei mistään tunnu olevan. Olen kokeillut kalaöljyä ja helokkiöljyä sekä valohoitoa, mistään ei ollut mitään apua. Homeopaatille ei ole varaa mennä.
        Seuraavaksi ajattelin kokeilla maitohappobakteeri sekä kalaöljytehokuuria ja miksi niitä ei voisi syödä jatkuvastikin.
        Koitetaan taistella ja keksiä keinoja. Tsemppiä kaikille kärsiville.

• atopp

juu eli kortisonia määrätään joskus pahaan atopiaan ja se auttaa hämmästyttävän hyvin. tosin ihottuma palaa ainakin itselläni parin päivän kuluessa takasin. hohhoijaa.. ja sivuvakutuksia on hurjan paljon, eli ei kovin terveellistä sinänsä. joskus kun vastustelin kortisonipillerikuuriä lääkärillä, niin sanoi, että koko vartalon rasvaaminen keskivahvalla kortisonivoiteella vastaa melkein sisäistä kuuria. mutta siis, silti olen kovin jumissa noihin voiteisiin.. äh

• atopp
        Ducray kirjoitti:

Hei! Minä en kyllä voi suositella kortisonia sisäisesti, sillä itse olen jo kahden vuoden ajan syönyt ainakin 7 kuuria..ja nyt elimistöni on jo tottunut saamaan kortisonia tietyin väliajoin, joten ihoni ihan huutaa kortisonia. Elimistön oma kortisonintuotanto heikkenee ja tästä syystä iho monesti pahenee heti kuurin loputtua ja kierre on valmiina. Itselläni on nyt erittäin pahana iho; kädet ja varsinkin käsivarret, takareidet ja sääret ovat täysin tulehtuneet, kuten myös kyljet ja rinnat. Kasvot ovat tällä hetkellä ainoa paikka, missä ihottumaa ei ole. Olo on täysin sietämätön, koska yritän nyt olla ilman kortisonia ja selvitä ilman lääkkeitä..tuntuu aika toivottomalta..perusteellisesta rasvauksestakaan ei ole mitään apua:( suhde kärsii ja olen jatkuvasti ärtynyt ja masentunut. Ei ole helppoa olla atoopikko. Välillä tuntuu, että ei enää kauaa jaksa, kun apua ei mistään tunnu olevan. Olen kokeillut kalaöljyä ja helokkiöljyä sekä valohoitoa, mistään ei ollut mitään apua. Homeopaatille ei ole varaa mennä.
        Seuraavaksi ajattelin kokeilla maitohappobakteeri sekä kalaöljytehokuuria ja miksi niitä ei voisi syödä jatkuvastikin.

tsemppiä vaan. oot onnellinen siinä että sulla ei ole kasvoissa - itselläni on aina ollut pahin kasvoissa ja se on johtanut moniin sosiaalisten tilanteiden välttämiseen puhumattakaan parisuhteesta-

• kuulostaa tutulle
        Ducray kirjoitti:

joo, suhdekki kärsii, sitä tuntee ittensä niin rumaksikki... HUH. ja kaikkee - taidat tietää jo niin en ala kirjottaa MUUTAKUN että kai SÄ olet jo kokeillut ELIDELIÄ tai PROTOPICIÄ? mulle elidel oli liian mietoa, protolla pääsin kortisonista ite :) JEEEEEEEEEE! tosin NYT oon raskaana, iho pahana... :/ eikä voi käyttää ku kortisoonia rask. aikana... mut NOH. ja onneksi tulee KESÄ! vauvaki syntyy sit ja ... eikhän tää tästä!

• -atopia-

Pesetkö ihoasi esim päivittäin? Se saattaa olla myös pahentava tekijä, jolloinka ihottuma vaan ärtyy lisää. Itselläni on kans paha atopia, ja ihoni ei juurikaan siedä vesipesua, jotenka sitä pahimmilta alueilta välttäen, olen huomannut, että iho rauhoittuu ja tuntuu pehmeämmältä.

• tarina

Sopisi minun kirjoittamaksi viestiksi. Kärsin vaikeasta atooppisesta ihottumasta yli kymmenen vuotta, jonka aikana käytin lukuisia perusvoiteita, kortisoneja, allergialääkkeitä, valohoitoja, Protopicia..
      Epätoivon hetkellä lopetin rasvauksen kokonaan, koska olin lukenut siitä hyviä kokemuksia mm. tältä palstalta. Ja kappas, tänään minulla on enää ihottumaa vähän käsitaipeissa ja sekin varmasti paranisi, jos tajuaisin lopettaa kokonaan tavaksi muodostuneen raapimisen. Hyvin harvoin enää kutittaa oikeasti.
      Itse en enää usko ollenkaan tuohon perusvoiteluun, että siitä olisi mitään apua ihottumaan, koska tosiaan yli kymmemen vuotta tuli läträiltyä niiden kanssa ja vasta rasvauksen lopettaminen toi avun minun ihottumaani.

• ihottumainen

kun se oliskin noin yksinkertaista.Mä en pysty jättämään perusvoidetta, se on pakko laittaa suihkun jälkee, se iho muuten kiristää.No sen voin lohdukseni todeta että elidelin kun taas alotin se toimii ihan ok, vaikka ei sillä nyt mitään laajoja alueita saa kuntoon, mutta saa pidettyä hyvänä uskosin jonkin aikaa =)eikun sitä siis ja pahimpiin tilanteisiin kortisonia..

• tarina
        ihottumainen kirjoitti:

kun se oliskin noin yksinkertaista.Mä en pysty jättämään perusvoidetta, se on pakko laittaa suihkun jälkee, se iho muuten kiristää.No sen voin lohdukseni todeta että elidelin kun taas alotin se toimii ihan ok, vaikka ei sillä nyt mitään laajoja alueita saa kuntoon, mutta saa pidettyä hyvänä uskosin jonkin aikaa =)eikun sitä siis ja pahimpiin tilanteisiin kortisonia..

Minäkin ajattelin aina, etten ikinä pysty jättämään perusvoiteita, koska minunkin ihoni kiristi ihan hirveästi pesun jälkeen.
        Sitten vain jätin kylmästi kaikki rasvat kerralla pois ja olihan se olo jonkin aikaa ihan kamala. Mutta sitten iho alkoi pikkuhiljaa parantua ja ei todellakaan enää tarvitse perusvoiteita.

• siirielina

Mä en voi olla rasvaamatta suihkun jälkeen, raavin ihoni verille ellen rasvaa. Iho on niiiin kuiva! Vaikka rasvaan nii ei sekään aina auta kuivuuteen ja silti o iho verellä ja ruvella :(

Kyllähän sitä suihkussa käyntiä joutuu aina suunnittelee ja samoin liikuntaa ja muuta elämää kun ei voi koko ajan olla veden kans läträämäs :(

• eroon

vaikka yksi jäsen kerrallaan. Sisäisen kortisoni- ja antibioottikuurin jälkeen ihoni oli 2 viikkoa täysin rutikuiva. Oliiviöljyå laitoin ennen pesua (viikon kuluttua ihoni hylkäsi oliiviöljyn) ja jääkylmiä suihkutuksia raajoihin.
        Rasvat ovat aiheuttaneet voimakasta kutinaa varsinkin kyynärtaipeissani ja rintalastassani, joihin varonkin jos suinkin sitä laittamasta. Kuivuuspistelyt etenkin käsivarsissani olen kärsinyt ja välillä olen johonkin kohtaan rasvaa laittanut. Kaulassa olen pitänyt puuvillahuivia, mikä on kovasti auttanut niskaan ja rintalastaan. Pistelyt onneksi vähentyneet.
        Muistelen, että kun kymmenen vuotta sitten tälläinen kokovartalon kattava ihottuma iski, niin kortisonivoidetta laitoin ilman muita rasvauksia. Muutamassa viikossa ihottuma häipyi.
        Sokeri sulaessaan kuluttaa kalkkia ja b-vitamiinia, joten sokerituotteet olen ronskisti vähentänyt ja korkeintaan luomumaitotutteita käytän.Homogenoitu maito voi voi aiheuttaa ihottumaa.

• jätin voiteet

Olin jo pahassa kierteessä, mutta aurinko apunani lopetin kortisonien ja voiteiden käytön. Ne kuivattivat ihoani. Pari viikkoa kiristi ja pisteli kauheasti!!!ja etenkin suihkun jälkeen.
        Ihoni on jälleen kunnossa, eikä kiristä suihkun jälkeen yhtään. Ihoni rasvantuotanto toimii.

• rituska

Sama toimi täälläkin! Atopia räjähti koko vartalolle stressin ansiosta, josta kärsin kuukausia. Sitten tajusin jättää kerralla kaikki kortisonit ja perusrasvat pois. Aluksi iho oli tietysti tosi kuiva ja kutiseva, mutta sisukkaasti jatkoin samalla tiellä. Iho alkoi toipua vähitellen ja toipumisen avuksi aloitin luontaistuotteiden kokeilemisen. Vihdoin ja viimein löysin sen ihmevoiteen, joka auttoi minut parantamaan ihottumasta ja masennuksesta. Eli suosittelen teitä kokeilemaan VUOHENMAITOVOIDETTA!! Se auttoi minulla, vaikka heti alussa merkkejä voiteen hyödystä ei tullutkaan. Nyt ihoni on täysin ihottumasta vapaa ja ehkä parhaassa kunnossa, mitä koskaan on ollut!! Meikkivoidettakaan en ole tarvinnut kuukausiin :) Lisäksi syön E-EPAa, helokkiöljykapseleita ja mustaherukansiemenöljykapseleita! Uskon niidenkin olleen suureksi hyödyksi tämän atopian parantamisessa!

• -atopia-

Esiintyykö teillä muilla atoopikoilla sitten myös tummia erikokoisia läikkiä kehossa, osittain arpien muodossa, jotka on seurausta ihon voimakkaasta kuivuuden aihettamista näpyistä/pateista. Todella inhottava esteettinen haitta myöskin. Paranee vielä todella hitaasti!

• siirielina

Todellakin on tummia läikkiä! :( Mietin jossain vaiheessa et onko mulla atopian kaupan päälliseksi tullut savipuoli vai mikä se oli...
        Kamalasti tummia läikkiä kädet, jalat ja selkä täynnä :( oon miettiny et auttaisko sellaiset voiteet jotka on tarkoitettu arpien hoitoon ja parantamiseen? kenelläkään kokemusta?

• vendie

Nyt kannattaisi ehdottomasti tarkastella sitä miten syöt. Itse olen ollut atoopikko koko ikäni ja vasta nyt vanhemmalla iällä olen tajunnut ruokavalion merkityksen ihottumissani. Mitkään kortisonit ja rasvat eivät tuo kuin hetkellisen helpottavan vaikutuksen. Myös lapseni on atoopikko ja hänellä oli myös laajaalaiset ruoka-aineallergiat pienenä, joten tiedän mistä puhun:)Yleensäkin kaula ja kasvo-ihottumat ovat yhteydessä hiivayliherkkyyteen(hiivasyndrooma). Itse en siedä ollenkaan esim. olutta, tms muita juomia joissa on käytetty hiivaa.Tuloksena esim. oluen nauttimisesta kutiavat ja punoittavat läiskät kaulalla ja vesirakkulat kämmenissä.Myös liika vehnäjauhotuotteiden käyttö (sokeriset pullat, karkit yms) aiheuttavat jo viikossa ihon punoitusta ja herkistymistä.Sokerihan on se joka villitsee hiivaa kasvuun.Juuri viime viikolla esim. silmäluomeni rupesivat reagoimaan punoittamalla ja kutiamisella ja kuivumisella. Muistin heti, että olin syönyt pullaa ja karkkia yli "sallitun rajan". Mulla riittää jos esim. parina kolmena päivänä syön esim. 2-3 pullaa ja irtokarkkeja. Lapseni saa ihottuma oireita myös jos mässää paljon sokeri- ja vehnäjauhotuotteilla (limsat, pullat jne.)Ihottuma hänellä tulee yleensä käsivarsitaipeisiin.
      Eli voisit kokeilla parin viikon ajan sellaista, että jätät kaikki vehnäjauhotuotteet, sokeroidut limsat, mehut ja etenkin olut ja siideri (jos käytät) pois. Nautit maitohappobakteereita ja a- jogurttia . Korvaat makean kasviksilla ja hedelmillä ja otat jonkun vahvan c- vitamiinin käyttöön (hillitsee tulehdusta).Muita hyviä ovat sinkki, magnesium ja b- vitamiinit.
      En ole itsekään vielä täysin kortisonovapaa. Mutta silloin harvoin kun joudun käyttämään kys. voidetta, niin 1% kortisonivoide riittää tätä nykyä ja vain muutaman kerran vuodessa. Tsemppiä jatkoon !

• Liina

... ettei ole yksin :) Siis en tietenkään iloitse sitä, että muillakin on samoja vaivoja, mutta siitä kuinka täällä kaikki koittaa neuvoa parhaansa mukaan! SItä on kokee joskus (aina) olevansa niin yksin näiden vaivojensa kanssa...

TSEMPPIÄ KAIKILLE!!

• kannattaako yrittää
        Liina kirjoitti:

... ettei ole yksin :) Siis en tietenkään iloitse sitä, että muillakin on samoja vaivoja, mutta siitä kuinka täällä kaikki koittaa neuvoa parhaansa mukaan! SItä on kokee joskus (aina) olevansa niin yksin näiden vaivojensa kanssa...

TSEMPPIÄ KAIKILLE!!

Kolme viikkoa sitten, mulle iski kauhea allerginen reaktio, mikä uusiutui nyt uudestaan. silmäluomet olivat aamulla muurautuneet turvotuksesta ihan umpeen, iho on hirveän kuiva ja kutittaa, mutta vaan kasvoista ja kaulan alueelta. Kävin ihotautilääkärillä ja sain 4,5 vk kuurin kortisonia ja kortisonivoiteen silmäluomille ja toisen kasvoihin. Jossain vaiheessa menen sitten allergiatesteihin löytyy jos löytyy jotain. Jäin miettimään tuota missä puhuttiin ruokavaliosta, voisiko siitä todella olla apua?

• Voi siitä parantuakin...
        kannattaako yrittää kirjoitti:

Kolme viikkoa sitten, mulle iski kauhea allerginen reaktio, mikä uusiutui nyt uudestaan. silmäluomet olivat aamulla muurautuneet turvotuksesta ihan umpeen, iho on hirveän kuiva ja kutittaa, mutta vaan kasvoista ja kaulan alueelta. Kävin ihotautilääkärillä ja sain 4,5 vk kuurin kortisonia ja kortisonivoiteen silmäluomille ja toisen kasvoihin. Jossain vaiheessa menen sitten allergiatesteihin löytyy jos löytyy jotain. Jäin miettimään tuota missä puhuttiin ruokavaliosta, voisiko siitä todella olla apua?

Haluaisi auttaa kaikkia, omakohtainen kokemus ollut vuosia raastava, raapiva, kutiseva, ärtynyt, hilseilevä, punoittava ja visvaa valuva !!

Olen ollut terveenä jo monta vuotta. Usko tai älä.

Vaihdatin amalgaamipaikat, minulla todettiin hiivasyndrooma ja tein tiukan ruokavalion. Poistin valkoisen vehnäjauhon, sokerin ja hiivan. Eli kaikki ruoka-aineet, mitkä sisältää kyseisiä tuotteita. Mm. karkit, oluet, pullat, pizzat, valmisruoat yms.

Opettelin juomaan vettä, vähintään pari-kolme litraa päivässä.

Noudatin ruokavaliota useamman vuoden...joskus tietenkin söin täytekakkua tai jonkun suklaapatukan, mutta ensimmäisen vuoden olin tosi tarkka. En lipsunut, koska huomasin aika äkkiä, että ruokavalio vaikutti ihon kutiamiseen. Iho ei siis parantunut hetkessä, iho oli punoittava ja ärtynyt, mutta ruokavalion avulla paraneminen alkoi pikkuhiljaa.
        Kuurin aloittamisesta on jo 10-vuotta ja olen ollut täysin kutiamaton ja oireeton ehkä jo kahdeksan vuotta.

Olen opetellut käyttämään meikkiä, laitan joka aamu ripsiväriä, peiteväriä ja huulipunaa. Jos lähden juhlimaan käytän myös meikkivoidetta.

Tämä ei ole mitään huuhaahommaa vaan aikaa vievää ja omaa tahtoa tarvitaan.

Kysyin itseltäni vuosia sitten, tukalan raapimisepisodin jälkeen, iho verta vuotavana ja olo tuskaisena, että onko tämä minun elämäni. Tätäkö tämä on minun loppuelämäni...raapia, raapia, rasvata, raapia...

Eikö tähän helvettiin ole mitään muuta apua kuin lääkärin määrämät ataraxit, semprexit, kortisoonit ja valohoito???

Se vie siis vuosia, tai minulta vei. Mutta se kannatti, ainakin minulla

• atoo............
        Voi siitä parantuakin... kirjoitti:

Haluaisi auttaa kaikkia, omakohtainen kokemus ollut vuosia raastava, raapiva, kutiseva, ärtynyt, hilseilevä, punoittava ja visvaa valuva !!

Vaihdatin amalgaamipaikat, minulla todettiin hiivasyndrooma ja tein tiukan ruokavalion. Poistin valkoisen vehnäjauhon, sokerin ja hiivan. Eli kaikki ruoka-aineet, mitkä sisältää kyseisiä tuotteita. Mm. karkit, oluet, pullat, pizzat, valmisruoat yms.

Noudatin ruokavaliota useamman vuoden...joskus tietenkin söin täytekakkua tai jonkun suklaapatukan, mutta ensimmäisen vuoden olin tosi tarkka. En lipsunut, koska huomasin aika äkkiä, että ruokavalio vaikutti ihon kutiamiseen. Iho ei siis parantunut hetkessä, iho oli punoittava ja ärtynyt, mutta ruokavalion avulla paraneminen alkoi pikkuhiljaa.
        Kuurin aloittamisesta on jo 10-vuotta ja olen ollut täysin kutiamaton ja oireeton ehkä jo kahdeksan vuotta.

Olen opetellut käyttämään meikkiä, laitan joka aamu ripsiväriä, peiteväriä ja huulipunaa. Jos lähden juhlimaan käytän myös meikkivoidetta.

Kysyin itseltäni vuosia sitten, tukalan raapimisepisodin jälkeen, iho verta vuotavana ja olo tuskaisena, että onko tämä minun elämäni. Tätäkö tämä on minun loppuelämäni...raapia, raapia, rasvata, raapia...

Eikö tähän helvettiin ole mitään muuta apua kuin lääkärin määrämät ataraxit, semprexit, kortisoonit ja valohoito???

Kerroin lyhyesti paranemis episodini...lisään edelliseeen viestiini.

Selvyyden vuoksi olen ollut vauvasta asti atoopikko ja monelle ruoka-aineelle allerginen. Ensimmäiset testit tehtiin 12-13 vuotiaana ja seuraavat kun olin reilu kakskymppinen. Koko ajan oli tullut uusia ruoka-aineita, mitä en voinut syödä. Vältin näitä, mutta silti ihoni kuohui, milloin mistäkin. Olin myös allerginen koiran ja kissan hilseelle, pölypunkeille, siitepölylle...

Kokeilin myös homeopatiaa, sitä kestin melkein kaksi vuotta, kunnes peli oli pakko viheltää poikki. Ihoni oli kauttaaltaan rikki, luomet halkeili ja suupielet aukesi aina uudestaan ja uudestaan. Olin fyysisesti ja henkisesti loppu.

Minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin alkaa kokeilemaan jotain, en kestänyt enään raapimista, itkemistä ja joka päiväistä rasvausta, mistä ei ollut mitään hyötäyä.

Luin allergialiiton lehdestä hiivasyndroomasta jutun, miten se on melkein kaikilla atoopikoilla ihon kutiamisen ja halkeilun syynä.

Saman tien tilasin lääkäriin ajan, minulle tehtiin verestä hiivakokeet ja kuukauden päästä sain tietää, että minulla on melkein 300 kertaiset hiiva-vasteet normaaliin. Sain antibiootti kuurin vaivaan ???
        Ihoni kutina loppui kuin seinään...mahtava olo tila monen vuoden raapimisen jälkeen.

Luin kirjallisuutta aiheesta ja totesin, ettei tämä vaiva antibiootilla parane, päinvastoin. Kutina jatkui kuurin jälkeen, mutta olin saanut tuntea, mitä on elää ilman ainaista kutinaa.

Siitä alkoi tiukka dieetti....kaikki herkut pois.

En ole asiasta meuhkannut, koska aina löytyy epäilijöitä. Tunnen erään sairaanhoitajan, hän kärsii atooppisesta ihottumasta. Hän ei halua kuulla eikä ymmärtää ollenkaan, miten voi itseään hoitaa. Hänen kasvonsa ja kaulansa on rikkiraavittu ympäri vuoden. Hän on nähnyt tervehtymiseni, mutta ei halua tehdä oman itsensä vuoksi mitään. Ottaa mielummin avun pilleri purkista tai kortisonituubista.

Jokainen saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee, mutta tiedän ihan oikeasti, että tästä voi parantuakin.

• -atopia-
        Voi siitä parantuakin... kirjoitti:

Miten tuon hiivasyndrooman tutkiminen lähtee oikeen liikenteeseen? Terveyskeskus lääkärin kauttako esim? Ja millaisia ne testit ovat?

Kun mulla on siihen viittaavia oireita ollut jo pidemmän aikaa.

• hii...
        -atopia- kirjoitti:

Miten tuon hiivasyndrooman tutkiminen lähtee oikeen liikenteeseen? Terveyskeskus lääkärin kauttako esim? Ja millaisia ne testit ovat?

Kun mulla on siihen viittaavia oireita ollut jo pidemmän aikaa.

Minulla asia eteni ihopolin kautta. Hyvä tuuri oli, että ihopolilla oli töissä nuori kandi, joka halusi löytää kysymykselleni vastauksen. Hän soitti kokeneelle virkaveljelle ja kyseli hiivasyndrooman tuloksista ja kannattaako koetta ottaa.
        Sain lähetteen labraan, jossa otettiin koeputkeen verta, josta kyseinen testi tehtiin.
        Kuukauden päästä sain kuulla tulokset.

Tuloksia oli antamassa vakituinen ihopolin lääkäri, joka oli ja on yhä edelleen sitä mieltä, että atooppinen ekseema ei tule paranemaan koskaan. Voi käydä parempana, mutta siitä ei parane koskaan. Ei usko mihinkään muuhun apuun, kuin mitä reseptien muodossa voi saada. Hän oli hiivatestistäkin sitä mieltä, ettei sillä saavuteta mitään. Kaikilla meillä on hiivaa elimistössä, ja kyllähän hän voi sulle reseptin kirjoittaa...jos kerta lääkkeitä haluat syödä. Ruokavaliosta ei ottanut mitään kantaa.

Etsi käsiisi ammattitaitoinen ja asiaan vihkiytynyt lääkäri. Joka tosissaan haluaa auttaa sinua ja vastata sinun kysymyksiisi.

• -nia-
        Liina kirjoitti:

TSEMPPIÄ KAIKILLE!!

ihanaa todellakin!
        nostaa omaakin toivoa atopian kanssa kun tulee tänne näitä juttuja lukemaan. Ei siis todellakaan sillä että olisi iloinen siitä että muillakin on paha taopia tai atopia yleensä. Ikäväähän se on. Itseläni puhkesi atopia vasta 18-vuotiaana ja siitä lähtien on sitten ollutkin pelkkää alamäkeä. pahimmillani joudun jättämään koulupäiviä väliin ihon takia koska en vain pysty nousemaan ihon takia. Nukkuminen kun tuntuu auttavan sen verran että se siirtää toiseen maailmaan (paitsi on sitä niiiiiin monta itkuista yötä valvottu atopian takia)
        Mutta toivotan jaksamista ja tsemppiä kaikille, tuetaan toisiamme :)

• eli eteenpäin...

Miten saan yhteyttä sinuun...sähköposti?

• -atopia-

Tarkoititko tämän viestin minulle?

• jos niin kyllä...
        -atopia- kirjoitti:

Tarkoititko tämän viestin minulle?

Eli jos olet vielä avuntarpeessa niin voisin auttaa.

• -atopia-
        jos niin kyllä... kirjoitti:

Eli jos olet vielä avuntarpeessa niin voisin auttaa.

alkuperäinen kirjoittaja. Anteeksi luulin, että olit vastaaja tuosta hiivasyndrooma asiasta.

• selvennys...tä
        -atopia- kirjoitti:

alkuperäinen kirjoittaja. Anteeksi luulin, että olit vastaaja tuosta hiivasyndrooma asiasta.

Olen kirjoittanut ruoka.....valio ja selvennystä nimimerkeillä. Olen se parantunut yksilö....

Jos haluat mailata kanssani, voisitko laittaa oman sähköposti osoitteesi.

Minulla on omalla nimellä, enkä halua sitä tänne kaikkien nähtäville.

• -atopia-
        selvennys...tä kirjoitti:

Olen kirjoittanut ruoka.....valio ja selvennystä nimimerkeillä. Olen se parantunut yksilö....

Jos haluat mailata kanssani, voisitko laittaa oman sähköposti osoitteesi.

Minulla on omalla nimellä, enkä halua sitä tänne kaikkien nähtäville.

Ootko muuten kirjoittanut tuolla Atopialiiton forumilla? Kun ajattelin, että jos, niin siellä voisin vaikka antaa oman sähköpostiosoitteeni.

• osoitteeni
        -atopia- kirjoitti:

Ootko muuten kirjoittanut tuolla Atopialiiton forumilla? Kun ajattelin, että jos, niin siellä voisin vaikka antaa oman sähköpostiosoitteeni.

Kävin ottamassa itselleni toisen sähköposti-osoitteen. Sen voin laittaa tänne, jotta saat yhteyden.

[email protected]

( nim. parantunut )

• Ducray
        osoitteeni kirjoitti:

Kävin ottamassa itselleni toisen sähköposti-osoitteen. Sen voin laittaa tänne, jotta saat yhteyden.

[email protected]

( nim. parantunut )

Heippa! Kävin kirjoittamassa aiemmin, että en suosittele kortisonikuurin käyttöä..itselläni on nyt sellainen tilanne, että selvisin edellisistä kaameista kortisoni-vieroitusoireista ja iho parani hetkellisesti..sitten pari viikkoa sitten päätin lopettaa perusvoiteiden käytön kokonaan ja näin teinkin. Ihoa alkoi heti kiristää uskomattoman paljon, mutta en antanut periksi. Sivelin oliiviöljyä pahimpiin kiristäviin kohtiin ja aloitin syömään sisäisesti E-EPA-kalaöljyä, LactoSeven- Maitohappobakteereita ja vielä lisäksi syön monivitamiinivalmistetta.
        Iho vain jatkui kiristelyään ja paheni niin, etten voinut enää liikkua,kun iho ei joustnut enää luiden päällä lainkaan..yritin väkisin sinnitellä ja ajattelin, että kyllä se alkaa pian paranemaan, mutta valitettavasti minun kohdalla toisin kävi. Iho alkoi halkeilemaan itsestään kuivuudesta ja nukkuminen oli täysin mahdotonta..tänä aamuna oli pakko tepastella lääkärin pakeille, ja lääkkeeksi sisäinen kortisonikuuri ja kutinaan ataraxia..:(
        Ei voi mitään, pakko toimia näin,koska ihoni on alkanut jo märkiä ja on todella tulehtuneessa tilassa
        Nyt sitten suunnitelmissa niin, että kortisonikuurin puolessa välissä alan vähentämään perusvoiteen käyttöä, mitä myös tänään sain lääkäriltä pahimpiin ihokohtiin(Locobase LPL)ja siirryn kevyempiin kosteusvoiteisiin..sitten ajattelin hakea luontaistuotekaupasta AloeVera-geeliä, mikä kuulemma kosteuttaa ja viilentää tehokkaasti. Katsotaan nyt sitten, palaako ihottuma kuurin jälkeen taas, vai alkaisiko kalaöljyt ym jo vaikuttaa ja paraneminen siinä samalla? Toivoa on, mutta öisin tulee vielä itku, kun tuntuu niin epäreilulta ja surkealta tämä elämä, kun töihinkään ei pääse:(
        Mutta ei auta kuin toivoa parasta..

• auttaisiko?
        Ducray kirjoitti:

Heippa! Kävin kirjoittamassa aiemmin, että en suosittele kortisonikuurin käyttöä..itselläni on nyt sellainen tilanne, että selvisin edellisistä kaameista kortisoni-vieroitusoireista ja iho parani hetkellisesti..sitten pari viikkoa sitten päätin lopettaa perusvoiteiden käytön kokonaan ja näin teinkin. Ihoa alkoi heti kiristää uskomattoman paljon, mutta en antanut periksi. Sivelin oliiviöljyä pahimpiin kiristäviin kohtiin ja aloitin syömään sisäisesti E-EPA-kalaöljyä, LactoSeven- Maitohappobakteereita ja vielä lisäksi syön monivitamiinivalmistetta.
        Iho vain jatkui kiristelyään ja paheni niin, etten voinut enää liikkua,kun iho ei joustnut enää luiden päällä lainkaan..yritin väkisin sinnitellä ja ajattelin, että kyllä se alkaa pian paranemaan, mutta valitettavasti minun kohdalla toisin kävi. Iho alkoi halkeilemaan itsestään kuivuudesta ja nukkuminen oli täysin mahdotonta..tänä aamuna oli pakko tepastella lääkärin pakeille, ja lääkkeeksi sisäinen kortisonikuuri ja kutinaan ataraxia..:(
        Ei voi mitään, pakko toimia näin,koska ihoni on alkanut jo märkiä ja on todella tulehtuneessa tilassa
        Nyt sitten suunnitelmissa niin, että kortisonikuurin puolessa välissä alan vähentämään perusvoiteen käyttöä, mitä myös tänään sain lääkäriltä pahimpiin ihokohtiin(Locobase LPL)ja siirryn kevyempiin kosteusvoiteisiin..sitten ajattelin hakea luontaistuotekaupasta AloeVera-geeliä, mikä kuulemma kosteuttaa ja viilentää tehokkaasti. Katsotaan nyt sitten, palaako ihottuma kuurin jälkeen taas, vai alkaisiko kalaöljyt ym jo vaikuttaa ja paraneminen siinä samalla? Toivoa on, mutta öisin tulee vielä itku, kun tuntuu niin epäreilulta ja surkealta tämä elämä, kun töihinkään ei pääse:(
        Mutta ei auta kuin toivoa parasta..

Itselläni on ollut 16-vuotiaana vain käsissä ihottumaa. Nyt olen 19-vuotias ja ihottumaa alkoi tulla silmien ympärille ja nyt ihottuma on levinnyt käsiin, jalkoihin, rintoihin, selkään ja kylkiin... Eli melkein joka paikassa on ihottumaa ja kutiaa aivan hirveästi. Kävin lääkärissä ja siellä sanottiin että minulla on atooppista ihottumaa. Lääkäri antoi 4 eri reseptiä (allergialääkkeitä, silmätippoja, silmävoidetta ja jotain rasvaa) kortisonivoide ei auttanut, joten oli pakko käydä uudelleen lääkärissä. Iho kiristää ja hilseilee aivan hirveästi ja huulet halkeilee inhottavasti enkä saa suuta kokonaan auki (syöminen on erittäin hankalaa). Olen menettänyt jo toivoni enkä jaksa käydä kouluakaan ja nukun yli 15 tuntia päivässä, koska en yksinkertaisesti jaksa tehdä enää mitään. Herätessäni silmäni ovat rähmässä ja umpeutuneet kokonaan. Olen myös allerginen monille jutuille.. Auttaisiko jos antaisin kissani pois? Mikä muu auttaa asiaan? Raavin joka päivä ihottumia ja ihoni on aivan täynnä rupia ja kamalan näköinen.. Aina kun yskin tai raavin ihoani, niin veren maku tulee suuhun.. En ole nyt käyttänyt meikkiäkään pariin kuukauteen enkä ole enää sosiaalinen niinkuin ennen. Kärsin tästä nyt todella pahasti..

• Toivottavasti ainakin jotakin.
        auttaisiko? kirjoitti:

Itselläni on ollut 16-vuotiaana vain käsissä ihottumaa. Nyt olen 19-vuotias ja ihottumaa alkoi tulla silmien ympärille ja nyt ihottuma on levinnyt käsiin, jalkoihin, rintoihin, selkään ja kylkiin... Eli melkein joka paikassa on ihottumaa ja kutiaa aivan hirveästi. Kävin lääkärissä ja siellä sanottiin että minulla on atooppista ihottumaa. Lääkäri antoi 4 eri reseptiä (allergialääkkeitä, silmätippoja, silmävoidetta ja jotain rasvaa) kortisonivoide ei auttanut, joten oli pakko käydä uudelleen lääkärissä. Iho kiristää ja hilseilee aivan hirveästi ja huulet halkeilee inhottavasti enkä saa suuta kokonaan auki (syöminen on erittäin hankalaa). Olen menettänyt jo toivoni enkä jaksa käydä kouluakaan ja nukun yli 15 tuntia päivässä, koska en yksinkertaisesti jaksa tehdä enää mitään. Herätessäni silmäni ovat rähmässä ja umpeutuneet kokonaan. Olen myös allerginen monille jutuille.. Auttaisiko jos antaisin kissani pois? Mikä muu auttaa asiaan? Raavin joka päivä ihottumia ja ihoni on aivan täynnä rupia ja kamalan näköinen.. Aina kun yskin tai raavin ihoani, niin veren maku tulee suuhun.. En ole nyt käyttänyt meikkiäkään pariin kuukauteen enkä ole enää sosiaalinen niinkuin ennen. Kärsin tästä nyt todella pahasti..

Itselläni on myös paha atopia, ollut lapsesta saakka. Kaikki tällä palstalla esitetyt oireet ja lääkehoidot ovat minulle enemmän tai vähemmän tuttuja. Suuren osan ensin hyväksi havaitsemistani kortisonin korvaavista voiteista (Protopic, Elidel) olen joutunut hylkäämään koska ajan myötä ihoni ei ole enää sietänyt niitä. Kuten sinä, olen yliherkkä monille aineille, ja käynyt epikutaani- ym. allergiatestit, mutta niiden perusteella en ole allerginen millekään. Sinäkin olet ilmeisesti käynyt laajoissa allergiatestauksissa.
        Itse olen myös kokenut atopian invalidisoivan elämääni. Voimakkaat antihistamiinit (Atarax) ovat auttaneet hieman, mutta väsyttävyyden takia olen joutunut lopettamaan niiden käytön, kun seuraavana päivänä en jaksa tehdä mitään tai lähteä minnekään.
        Ehkä kirjoitan tämän viestin enemmän vertaistuen vuoksi, jos olet kokeillut jo kaikkea. Atopiasi vaikuttaa todella huolestuttavalta, mutta et todellakaan ole yksin.
        Minua on auttanut kaikista voiteista ja rasvoista eniten reseptin perusteella apteekissa valmistettu Ceridal Lipogelin ja hydrocortisonin sekoitus. Sille en myöskään ole tullut yliherkäksi. Voide on ollut erittäin tehokasta. Perusvoiteena ylivoimaisin on Ceridal Lipolotion-öljy, joka on täysin väri-, haju- ja lisäaineeton, eli hyvin siedetty. Huuliin olen laittanut Essexin rasvaista ihovoidetta, lisäaineeton sekin. Silmissä käytän atopian aiheuttamaan sidekalvontulehdukseen Lomudalin kertapakattuja silmätippoja, säilöntäaineettomia niinikään. Käsisaippuaa en käytä lainkaan, vaan pesen kädet aina voiteella. Yöllistä kutinaa ja silmien umpeen muurautumista on helpottanut tyynyn ja petauspatjan vaihtaminen ja vuodevaatteiden usein toistuva pesu allergiaystävällisellä nestemäisellä pesuaineella, jota saa ainakin maailmankaupoista (ekologinen pesuaine Ole Hyvä).

• kohtalotoveri
    • beat it

Itselläkin vuosikymmenten kokemus PAHASTA atopiasta. Syitä ei löytynyt pahenemisille, kunnes: home. Mikään ei auttanut, kunnes: kotikonstit. Copypastetan tähän saman, minkä tuonne jonnekin jo kirjoitinkin. Jospa olisi apua!

(Koko teksti pohjautuu täysin omiin kokemuksiin: sattumalta saatuihin ja hyväksi todettuihin vinkkeihin, paikoin tieteellisestikin tutkittuun tietoon toimivasta hoidosta, paikoin ei. En välitä etsiä tutkimuksia ja lähteitä tuekseni, koska juuri mikään lääkärien määräämistä tutkitusti tehokkaista ja sikakalliista lääkkeistä ei auttanut ainakaan minua. Jotkin jopa pahensivat ongelmaa. Siitä huolimatta puhun nyt vain omalta kohdaltani ja vain atopiasta. Kaiken kaikkiaan luotan lääketieteeseen ja tieteeseen ylipäänsä ja tarkoituksenani ei ole kannustaa uskomuslääkinnän pariin tai muuta vastaavaa. Atopian kohdalla vain on luottamuksessani lääketieteeseen oman kokemukseni kokoinen aukko.)

Pahin ja ainoa oireidenaiheuttaja oli itselläni home. Kun tiedetään, että jopa puolessa suomalaisista asunnoista on jonkinasteinen kosteusvaurio, niin harvoinkos tuota saa oireita - saati, jos sellaisessa asuu tai päivittäin vierailee. Hometalon tunnistaa parhaiten hajusta: "terve" talo ei yleensä haise juuri miltään. Mummolantuoksua ei ole olemassakaan: jokainen makea, tunkkainen, kostea, maamainen jne. haju on epäilyttävä. Etenkin, jos se tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin! Homeen aiheuttamaa atopiaa on mahdotonta hoitaa ilman, että muuttaa homeettomaan kämppään. Ikävä totuus, etenkin kun home on niin yleinen ongelma, ja siitä yleensä vaietaan.

Allergiatesteissä ei selvinnyt mitään allergiaa. Silti seuraan jatkuvasti mahdollisia allergianaiheuttajia: kaikki allergiat eivät välttämättä näy testeissä. Aikana, jolloin minulla oli monia koti- ja lemmikkieläimiä, olivat oireet täydellisesti poissa. Kaikilla atoopikoilla ei siis välttämättä ole runsain mitoin ruoka-aine- ja eläinallergioita, tahi astmaa. Ei sen puoleen, monella varmasti on. Mutta kannattaa tutkia, ennen kuin hutkii ja alkaa vältellä kaikkea mahdollista. Ylipäänsä terveellinen ruoka kuitenkin auttanee ihoakin pysymään parempana. Varmuuden varoiksi kannattaa syödä monivitamiini-, kalaöljy-, sinkki- ja kalkkivalmisteita. Juoda kannattaa paljon - tässä siis tarkoitan valitettavasti vain vettä.

Atoopikon käsketään läträtä perusrasvojen kanssa vähän väliä. Ei tarvitse! Päivittäisen suihkun jälkeen neitsytoliiviöljyä koko kroppaan ja that's it. Muuta rasvaa ei tarvitse, kuin ehkä meikin alle tai joskus käsiin. Em. öljy ei kutita, imeytyy äkkiä, ei jätä jämiä iholle, ennen kaikkea on riittoisaa ja halpaa verrattuna apteekin voiteisiin. Se on myös puhdas luonnontuote, eikä sisällä mitään kemianteollisuuden jäteöljyjä tai lisäaineita. Kuulemani mukaan myös kookosöljy, rypsiöljy, hamppuöljy, pellavansiemenöljy tai vastaavat öljyt ajaisivat saman asian. En tiedä, kokemusta vain neitsytoliiviöljystä. Ainakin haisee em. öljyistä parhaimmalle.

Samoten atoopikon käsketään vältellä suihkua, saunaa jne. ettei iho kuivu. Paskanmarjat. Tulehtunut iho kaipaa pesua (vedellä tai emäksisellä pesunesteellä), harjalla tai sienellä hankaus paitsi tuntuu hyvältä, myös nopeuttaa ihon uusiutumista. Saunassa hikoileminen tekee vähän saman. Ja vesi imeytyy ihoon, siis kosteuttaa. Vaikutusta voi tehostaa suolavedellä, joka samalla muuten myös tappaa atooppisen ihon pöpöjä ja desinfioi tulehtunutta ihoa: sen kun sekoitat esim. hienojakoista merisuolaa purkissa veteen ja sitten valelet joka puolelle ihoa ja annat kuivua (alkuun voi kirveltää). Voi huuhtaista pois, miedomman liuoksen (mausta tuntee) voi jättääkin iholle, jos se ei ole kovin rikki. Joskus suolan sijasta voi käyttääruokasoodaa: juju on siinä, että ruokasooda on emäksistä atoopikon ihon ollessa usein liian hapan.

Kutisevaan kohtaan kasvoja lukuun ottamatta voi vetäistä kirkasta viinaa. Auttaa kutinaan paremmin kuin yksikään kortisoni tai limuusi. Mikä ettei jälkimmäisiäkin voisi käyttää, mutta itse en ole tarvinnut käyttää viinan lisäksi kuin joskus harvoin vahvaa korttaria. Limuusi ei poistanut ongelmaa, vaan pahensi sitä. Viinaakaan ei kannata joka päivä vedellä iholle, se tappaa iholta hyvätkin pöpöt, mutta pahimpaan kutinaan mikä ettei. Ja edelleen on halvempaakin, kuin jotkin 100e/tuubi -limuusit. Mutta kaikkein paras apu kutinaan ja punoitukseen on kylmä. Lumi, pakastehernepussi, kylmä tuuli tai vesi. Käy myös kasvoille, toisin kuin viina - suuta lukuun ottamatta...

Lääkkeistä vain väsyttävät auttavat, kuten Atarax. Joku Sirdalud ajaa itselläni saman asian. Myös monet psyykelääkkeet auttanevat paremmin kuin monet antihistamiinit, jos nimittäin vähentävän hermostuneisuutta ja nukuttavat. Eipä antihistamiineista varmaan tosin mitään haittaakaan liene. Korttari sisäisesti (tabletit kuurina) auttaa kuurin ajan, sen jälkeen pahenee taas, kun elimistön oma kortisonituotanto "nukahtaa". En suosittele kuin tosi pahassa tilanteessa. Silmätipat allergiseen sidekalvontulehdukseen usein välttämättömät, kuten myös toisille jokin nenäsumute.

Mitäs vielä... Aurinko auttaa. Tässä kaikki, mikä on itseäni auttanut. Kertauksen vuoksi: homeen välttämistä, vettä, neitsytoliiviöljyä, suolaa, ruokasoodaa, aurinkoa, viinaa. Siinä tärkeimmät. Ärsyttävän yksinkertaista ja kotikutoista, eikö? Mutta näillä järkyttävän paha atopia parantunut lähes kokonaan lukuun ottamatta homeoireilua. Siis atopia on liki poissa, mutta oireet tulevat esille edelleen, jos oleskelen muutamaa minuuttia pidempään kosteusvaurioisessa tilassa. Hometta pitäisinkin avainsanana koko paskalle. Lopuksi: en väitäkään, että tämä tepsisi kaikilla. Atopia on hyvin yksilöllistä. Dramaattisesti tämä hoito kuitenkin auttanut itseäni - sen jälkeen, kun kaikki muu oli jo kokeiltu. Siksi tämän kirjoitin: jos joku muukin saisi avun samasta. Yksikin.

• Hopsu*****

Mulla on ollu atopia 10 vuotta ja oman tietämykseni mukaan mitkään luontaistuotteet eivät auta! Valitettavasti! Mä oon kokeillu Herbal Lifen kaikkia Aloe Vera-tuotteita, ja niillä sain aivan mielettömän allergisen reaktion. Koko vartalo oli aivan tulessa. Sitten muita tuotteita, joita ei kannata kokeilla on helokkiöljykapselit.

Kaikista eniten mulla on auttanut että olen juonut vettä litran päivässä. Tämä auttaa aivan takuulla!
      Mulla on auttanut myös Protopic, Atarax ja Ceralan. Kalanmaksaöljyä ja maitohappobakteereita syön myös ja ne auttavat hyvin vähän, mutta auttavat kuitenkin!

Alkoholi ei sovi ollenkaan. Se aiheuttaa ihottumaa ihan selvästi. Mun mielestä runsas marjojen ja hedelmien syönti auttaa.

Siivoaminen auttaa. Lakanat pitää vaihtaa 2 kertaa viikossa. Asunto pitää imuroida kerran viikossa. Asunto pitää tuulettaa joka päivä. Suihkussa kannattaa käydä usein mutta lyhyen aikaa kerrallaan. Vuodevaatteet pitää viedä pakkasella ulos väh. 3 tunniksi. Se tappaa pölypunkit.

Näitä ohjeita kun noudatat niin kyllä lähtee, aivan varmasti!!!

• Mbl

Teepä kuten joku ehdotti jo: käytä saippuaa vain intiimipesuun (eikä silloinkaan limakalvoille), hiero ihoosi ohuelti luonnollista öljyä - kokeile myös ENNEN suihkua!- silloin kun se on vielä kosteahko.Älä käytä mineraaliöljypohjaisia voiteita!! Sain ihoni kuntoon Weledan tuotteilla joista vauvaöljy auttoi melkein heti!

• hohhoijaaa

...luontaisina jopa vuosien pituisi mutta spekuloimatta niissä on kyse ihmisille välttämättömistä asioista ja niiden puutteista johtuvat viat eivät korjaannu päivissä tai parissa kuukaudessa. Synteettiset lääkkeet/voiteet vain pahetaa puutosta tai sairautta jos vastustuskyky ei ole paremmalla tasolla. Periaatteessa jopa ihmisten käyttämät kosmetiikkatuotteet voisi teoreettisesti alentaa jka suihkauksella vastustuskykyä.

1. Aamulla herätessä tsekataan ensin ihottuma ja onko hilseinen jos on sipsutellaan PEHMEÄLLÄ froteepyyhkeellä kaikki hilse ja irtoava iho pois niin ettei iho kuitenkaan vaurioidu tarpeettomasti.
      2. Käydään suihkussa. Aivan sama miten lämmin vesi koska hoidon jo tehotessa iho ei alakaan punertamaan suihkusta tulon jälkeen vaan kuivuttuaan vaalenee kuten aamulla herätessä.
      3. Pistetään rasvaa iholle. Suosittelen kokeilemaan ainakin pellavansiemenöljyä. Jos ei panosta pelkkään luomuun niin vaihtaessaaan Ceralaniin välillä pitää olla myös voitelematon jakso jotta iho saa aikaa rauhoittua(2-3pv viikonloppu on paras). Jos pitää voitelemattoman jakson niin jonkinsortin kännipakkasviikonloppusekoilu voi kaataa paljon hyvin alkaneesta jaksosta.
      4. Vetase pellavansiemenöljyä sisuksiisi ja syö oikea aamiainen.
      5. Jos sinkki vaje(aika todennäököistäö miehillä) syö SINKKI, ehkä SELEENI. hyvänä jatkeena magnesium
      6. Jos syö vitamiineja on hyvä harjoittaa tarkkaa laskennallista ravintoainetaulukointia jotta voi seurata ja varoa yliannostuksia jotka voi olla kuolettavia(A, D).
      7. Joitakin mineraaleja voi ottaa reilujakin annostuksia harvakseltaan mutta suosittelisin sitä miettimään vasta hoidon jo tehonneen ja ihottumaa olisi vähän sellasen yhden päivän erikoisjakson josta kannattaa hakea tietoa muualta eikä kokeilla tämän tekstin pohjalta arvailen mitä se voi tarkoittaa. Siinä voi mennä muuten maksa!
      8. Käytä puuvillaa ja vain miellyttävää sellaista...varo vaatteiden saumoja. EI TEKOKUITUJA!!!!!
      9. Käytä pyykinpesuainetta vain korkeintaan ruokalusikallinen!!!!!!
      10. Aina suihkussa hikoilun jälkeen tai älä hikoile
      11. Syö terveellisesti ja vain luonnollisia, älä syö lisäaineellisia kuin murto-osa viikottaisista ruoista. Varo ruokiin lisättyjä synteettisiä vitamiineja. Veikkaan että tuotteet joissa lukee lisätty tätä ja tätä että ne ovat synteettisiä jotta hinta saadaan kohilleen. Muista synteettinen on keholle aina vierasaine.
      12. Jos luonnonöljyt tehoaa parin kolmen viikon jälkeen etkä ole muuten töppäillyt älä vaihda heti apteekinmoskaan vaan keksi itse, inspiroi luontaisten hoitojen kanssa jotta vältyt hoitoväsymykseltä.
      13. Älä mene uimaan, ja jos huomaat vitamiinien syönnin aloittamisesta olosi paraneman älä urheile ollenkaan koska se hidastaa puutostilasta palautumista.
      14. Jso tuntuu välillä että olet "TANKATTU" täyteen mömmöjä. Ota pari päivää alhaisella vitamiininsaannilla(se tuskin vaikuttaa haittaavasti). Hikoile saunassa ja kävele ja syö tarpeeksi mutta yritä saada vain puolet vitamiini- ja mineraalitarpeesta. Aloita sitten päivän tai kahden päästä normaalisti.
      15. On hyvä saada vitamiinit ja mineraalit tabletteina koska ne on saatava ohutsuoleen asti jotta ne toimii tehokaasti. Siksi ei kannata kaikkea ostaa aina nestemäisenä koska pienet nestemäiset vitamiiniannokset hajoaa pahimillaan ennen mahalaukkua ja niiden tehot jää vähäisiksi.
      16. Vitamiinien ja mineraalien EPÄSUHTA johtaa lopusta alkuun.
      17. Noudata ohjelmaa

Syitä mistä voisi päätellä sinkin ja ehkä seleeniin puutteet:
      - vireystilat alhaalla(kaikki tilat mahdollisia oireita)
      - nivelkivut ja lihaskivut, jomotukset
      - masennus

Yleensä puutostilan jo alettua korjaantumaan jokainen huomaa itsestään tasan satavarmasti että kyse oli sinkin puutteesta. Siitä vireystilan parantumisesta on pitkä matka ihon parantumiseen. Ja voi silti vaati myös omega-3 arvojen nostamista(EDA,DHA,ALA)

• Hilseilevä

olen minäkin. Olen kokeillut aika monia rasvoja/antihistamiineja ja myös sisäistä kortisonia,koska minulla on astma. Mikään ei tunnu auttavan! Ennen ihottumalla oli tapana rauhoittuakin,mutta nykyään se vain on ja pysyy. Yrittänyt olen vaikka mitä poppaskonsteja!

Valohoitoa en ole koskaan saanut,kun lääkäri ei ole sitä tarpeelliseksi nähnyt... Mikähän lienee syynä? En henkilökohtaisesti usko,että atopiasta voisi parantua pysyvästi mutta tiedän myös että lähes oireettomat kaudet ovat täysin mahdollisia. Olen myös valmis kokeilemaan sanan mukaisesti mitä tahansa josta voisi olla edes pientä apua!

• taas yksi
        Hilseilevä kirjoitti:

olen minäkin. Olen kokeillut aika monia rasvoja/antihistamiineja ja myös sisäistä kortisonia,koska minulla on astma. Mikään ei tunnu auttavan! Ennen ihottumalla oli tapana rauhoittuakin,mutta nykyään se vain on ja pysyy. Yrittänyt olen vaikka mitä poppaskonsteja!

Valohoitoa en ole koskaan saanut,kun lääkäri ei ole sitä tarpeelliseksi nähnyt... Mikähän lienee syynä? En henkilökohtaisesti usko,että atopiasta voisi parantua pysyvästi mutta tiedän myös että lähes oireettomat kaudet ovat täysin mahdollisia. Olen myös valmis kokeilemaan sanan mukaisesti mitä tahansa josta voisi olla edes pientä apua!

mulla on kanssa sanottu että on atooppinen ihó. tuli vasta kakskymppisenä (nyt 30). silmäluomet tosin punoitti jo ala-asteella. nyt ihoni jo vuoden ollut hirvittävä, viimeiset puoli vuotta järjetön kutina ja etenkin kasvot hirvittävässä kunnossa. kaksi viikon kortisoni kuuria olen syönyt toisen kun oli kokovartalo ihottuma ja toisen kun rakkulatyyppistä ihottumaa tuli jakapohjien syrjään. ja verikokeilla ihon talihiivasienelle olen hieman allerginen.
        olen ajatellut tätä hiiva-asiaa, onko ketään kokeillut niitä luotaistuote hiiva "kapseleita" tai muita kun lehdissä mainostetaan (koko sivu mainos & jonkun kertomus, nimiä en muista)?
        entä spirulina-levä vai mikä se oli, onko siitä kokemuksia?
        tosiaan hermoille käyvä ongelma!

• Paranemisia
        taas yksi kirjoitti:

mulla on kanssa sanottu että on atooppinen ihó. tuli vasta kakskymppisenä (nyt 30). silmäluomet tosin punoitti jo ala-asteella. nyt ihoni jo vuoden ollut hirvittävä, viimeiset puoli vuotta järjetön kutina ja etenkin kasvot hirvittävässä kunnossa. kaksi viikon kortisoni kuuria olen syönyt toisen kun oli kokovartalo ihottuma ja toisen kun rakkulatyyppistä ihottumaa tuli jakapohjien syrjään. ja verikokeilla ihon talihiivasienelle olen hieman allerginen.
        olen ajatellut tätä hiiva-asiaa, onko ketään kokeillut niitä luotaistuote hiiva "kapseleita" tai muita kun lehdissä mainostetaan (koko sivu mainos & jonkun kertomus, nimiä en muista)?
        entä spirulina-levä vai mikä se oli, onko siitä kokemuksia?
        tosiaan hermoille käyvä ongelma!

Vuosi sitten tähän aikaan oli paha ihottuma koko vartalossa. Ihottumani alkoi kyynärtaipeista ja levisi hoitojen myötä koko vartaloon. Voiteet kutittivat (Luonnonöljyt olivat parempia). Myös sisäiset ja ulkoiset kortisonikuurit kuivattivat ihoni ja lopulta hilseilin kauheasti. Sain lähetteen valohoitoon. Ajattelin katkaista kierteen ja lopetin voitelut sekä kortisonit. Pari viikkoa ihoani pisteli ja kiristi kauheasi, mutta ajattelin, että periksi en anna. Valohoito ja aurinko olivat tukenani. Aloin käyttämään kalanmaksaöljyä (A-ja D-vitamiinia) ja luomumaitotuotteita (ks maitotauti netistä). Pesen itseni mäntysaippualla. Ihottumani on poissa. Joillekin Orgon-suola on ollut hyvä ja uskon, että tuo hilsettä poistava hellä pyyheharjauskin on erinomainen.

• k&CO

Itselleni määrättiin vääriä lääkkeitä monien vuosien ajan. Kannattaa ottaa allergiatestit lisä-aineista ja säilöntä-aineista...!!!
      Monet rasvat sisältävät runsaaasti niitä.
      Jos iho tulehtuu niin parhaan avun olen saanut kun huuhtelee esim. käsiä viileällä vedellä, ei kuivaa ihoa pyyhkeellä sen jälkeen loraus petadinea (ruskean värinen desifiointiaine, ei kirvele). Antaa sen imeytyä ihoon ja sitten jonkun ajan päästä voidetta.

• rasittava atopia

Täällä myös eräs atopiasta vauvasta saakka eli 20 vuotta kärsinyt. Kortisonikuureja on mennyt pitkin vuosia pääosin kasvoihin ja nyt sain tässä vaihteeks aikaseksi varattua lääkäriajan 2vk päästä siinä toivossa josko saisin tuota kehuttua protopic-voidetta. Ihme ettei mulle olla koskaan kerrottu mistään muusta kuin kortisonivoiteista.. ja minähän tietty olen lääkärin suosituksesta käyttänyt sitä pärstään joka vuosi kunnes sitten nyt hoksasin tulla nettiin hakemaan tietoa. Mun kaulan iho ja suunympärys iho on tosi vaurioitunut ja resunen pitkäaikaisesta ihottumasta että välillä tuntuu ettei kehtaa lähteä neljän seinän sisältä yhtään minnekkään. Mietinkin tässä että viitsinkö aloittaa taas uuden kuurin vai annanko odottaa 2vk kun on niin älytön kutina ja kaula melko pahana.. ei onneksi vielä rikki, mutta kortisonia en välttämättä haluaisi enään käyttää kun näitä juttuja täältä lukenut !!

Yleensä kesäsin ei ihottumaa ole, mutta ny taitaakin olla poikkeus. Voihan olla että iho on mennyt jo niin ohueksi että sen takia menee entistä helpommin rikki. Tässä ei nyt auta kuin toivoa että saan reseptin sitä uutta voidetta, jota kerran olen testannut yhden kuurin ja todella tykkäsin! Sipicort ei enää auta yhtään. Ceralan on ollut hyvä voide ainakin näin kesäisin ja talvisin jotain järempiä. Osaisitteko suositella jotain voidetta kasvoille, jossa olisi uv- suoja?

• Atopiasta kärsinyt

Kärsin ensimmäiset 20 vuotta atooppisesta ihottumasta, mutta kun lopetin kortisoonien käytön ja jatkuvan rasvan läträämisen, niin huomasin että ihoni alkoi voida paremmin. Kannattaa myös pyrkiä sellaiseen elämistapaan, jossa ei stressaa niin paljon. Myös luovat harrastukset kuten musiikki ja taide ovat auttaneet, sillä ne vähentävät stressiä. E-aineita kannattaa välttää ja kala olisi myös mielestäni suositeltavaa. Jooga on myös auttanut minua. Olen kokeillut kaikki mahdolliset rasvat ja lääkevoiteet, mutta olen havainnut että kun niitä käyttää pitkään, niin iho tottuu siihen, ettei sen tarvitse itse luoda kosteutta. Se raha kannattaa käyttää sellaisiin tuotteisiin mitkä eheyttävät ihoa sisältäpäin.
      Myös kun atopian/itsensä oppii hyväksymään, niin tilanne ei yhtä-äkkiä tunnukkaan niin raskaalta. Jouduin siis muuttamaan kokonaan elintapani, ennen kuni pääsin eroon ihottumasta ja sen aiheuttamista masennuksista.
      Ja ennen muuta kahvi kannattaa vaihtaa esim. vihreään teehen, koska se kuivattaa elimistöä. Terveys vaatii uhrauksia. Suosittelen siis kokeilemaan!

• surullinen_atoopikko

Atopiassa pahinta on kierre, ja se, miten sairaus näkyy kaikille. Mulla ihottuma on pahana kasvoissa, kaulalla, käsivarsissa ja jaloissa, erityisesti nilkoissa. Lääkärit on ravattu, rasvoja ja erityisrasvoja käytetty miljoonia litroja. Kesä on kamalaa aikaa helteineen ja mökkeilyineen. Kärsin hikoilusta, iho aukeaa, märkii, on ruvella ja näytän ihan h****vetin rumalta. Ei tietoakaan, että voisin mennä uimarannoille. Minua ei aurinko auta, kuumuus pahentaa oloa tosi paljon. Siskoni parani pahasta atopiasta alle kolmekymppisenä, itse olen nyt 34 ja tosi kipeä :( Raskaana ollessa ja imettäessä olin loistokunnossa, mietin, johtuuko koko sairaus hormonien epätasapainosta. En halua käyttää e-pillereitä tai kierukoita, saan niistä muita oireita eikä ihoni ollut kunnossa silloinkaan, kun pillereitä vuosien ajan söin. Huoh - olipahan vuodatus. Mietin vain, että auttaisiko ruokavalioremontti. Monia on ilmeisesti auttanut. Tulee kesäisin sen verran jätski-pullalinjalla elettyä, että kaiketi se vaikuttaa. Heinäallergian myötä kyllä taas tämä naama räjähti tällaiseksi kuin se nyt on.

• atoopikko

onko kellään ollu sitä kokemusta että tuntuu siltä kuin ihotautilääkärit ei oikeasti pitäis tätä sairautena joka vaikuttaa koko elämään kun mulle (vauvasta asti ollut atopia,nyt olen 14, pienenä tosi allerginen nyt allergiat parantunut suurimmaksi osaksi) aina määrätään kortisonia ja peruvoidetta jotka ei mulla paljoa mitään tee mutta koska en ole paha atoopikko niin eivät anna vahvempia.
      yksi ihotauti lääkäri selitti että ei murkku iän jälkeen voi olla ruokaaine allergioita-,-"
      mutta niin tsemppiä kaikille ja onnittelut selvinneille:)

• Mats_E

On kokemusta. Jostain syystä kaikilla tuntuu olevan samat opit, kortisoni, Protopic, perusvoiteet ja Atarax, antibiootti jos näyttää infektoituneelta ja homma päättyy siihen. Tai sitten vielä lisäksi siklosporiini, jos vaiva näyttää pahalta. Vai lieneekö ongelma lääkelaitoksessa, joka ei tunnu ottavan vaivaa vakavasti, eikä hyväksy itse kutinaan tehoavia lääkkeitä. Minulla nimenomaan kutina on se pahin, iho näyttää suurelta osin normaalilta, kuivalta toisinaan ja sitten tulee jaksoja jolloin se "hajoaa", kuivahtaa syvältä kaikesta rasvaamisesta huolimatta ja irtoaa isoina kappaleina. Ikävää että useimmiten näin käy kasvojen alueella. Mutta miten selittää lääkärille se, että meinaa välillä taju lähteä kutinan takia, kun iho ei näytä kovin pahalta?

Kun kansainvälisiä juttuja lukee, kohtuullisen toimivia lääkkeitä kutinaan on olemassa. Jopa käsikaupassa on antihistamiineja (difenhydramiini) voiteina. Nämä voivat itsessään aiheuttaa allergiaa, mutta niille joille sopivat, tehoavat kutinaan kohtuullisen hyvin. Todella tehokas lääke kuulemma on doksepiini, jota kyllä täällä käytetään tabletteina masennukseen, mutta kutinaan sitä pitäisi käyttää voiteena.

• atoopikko
        Mats_E kirjoitti:

On kokemusta. Jostain syystä kaikilla tuntuu olevan samat opit, kortisoni, Protopic, perusvoiteet ja Atarax, antibiootti jos näyttää infektoituneelta ja homma päättyy siihen. Tai sitten vielä lisäksi siklosporiini, jos vaiva näyttää pahalta. Vai lieneekö ongelma lääkelaitoksessa, joka ei tunnu ottavan vaivaa vakavasti, eikä hyväksy itse kutinaan tehoavia lääkkeitä. Minulla nimenomaan kutina on se pahin, iho näyttää suurelta osin normaalilta, kuivalta toisinaan ja sitten tulee jaksoja jolloin se "hajoaa", kuivahtaa syvältä kaikesta rasvaamisesta huolimatta ja irtoaa isoina kappaleina. Ikävää että useimmiten näin käy kasvojen alueella. Mutta miten selittää lääkärille se, että meinaa välillä taju lähteä kutinan takia, kun iho ei näytä kovin pahalta?

Kun kansainvälisiä juttuja lukee, kohtuullisen toimivia lääkkeitä kutinaan on olemassa. Jopa käsikaupassa on antihistamiineja (difenhydramiini) voiteina. Nämä voivat itsessään aiheuttaa allergiaa, mutta niille joille sopivat, tehoavat kutinaan kohtuullisen hyvin. Todella tehokas lääke kuulemma on doksepiini, jota kyllä täällä käytetään tabletteina masennukseen, mutta kutinaan sitä pitäisi käyttää voiteena.

joo se kutina on ihan hirveetä pienenä lääkäri sano ettei oo ikinä nähny tehokkaampaa raapija,koska heti ku näky yhtään paljasta ihoa rupesin sitä raapimaan .

• nahka2

surullinen_atoopikko:
      Vähennä nesteitä ettei hiosta,voit myös kokeilla nesteenpoisto lääkettä(resepti) hetken aikaa.

• tipitii 83

Itsellä auttaa premierin kuolleen meren kuorinta suola.Käytetään kerran viikossa.Aivan loistava tuote. Suihkussa käytän vartalon pesuun puhdasta oliivisaippuaa. Iho on näillä tuotteilla pysynyt mahtavassa kunnossa.

• myösatoopikko

Heippa!

Täällä myös yksi atoopikko. Olen 21-vuotias ja pienestä pitäen kärsinyt atooppisesta ihosta. Tämän lisäksi ei riitä että ihoni on jo aivan hirveä välillä ihottumien takia, mutta minulla on myös kasvoissa todettu ns.hormonaalinen akne. Elin elämäni hirveämmän vaiheen yläasteella, kun iho oli samaan aikaan ihan täynnä finnejä mutta älyttömän kuiva. Alotin sitten 16vuotiaana e-pillerit ja ne ovat kyllä auttaneet todella hyvin ihooni. Nykyään minulla on oikeastaan ihottumaa vain käsitaipeissa ja kaulassa. Käsitaipeet eivät onneksi suurimmaksi osaksi vuodesta näy, kun pitää pitkähihasia ja kaulaankin on helppo laittaa huivi mikäli ärtyy pahaksi.

Ihoni on varsinkin kesäisin voinut todella hyvin, mutta tänä kesänä sain pahaa takapakkia ja ihoni on tällä hetkellä huonossa kunnossa. Minulla on käsitaipeissa ja rintakehässä sekä jalkataipeissa lähtenyt ihottumien takia pigmentit. Kävin eilen ihotautilääkärillä (joka oli muuten aivan mahtava!), vastauksena tuohon ylempään viestiin, jossa kysyttiin onko tuttua ettei lääkäri tajua atopiasta mitään tai ota sitä vakavasti. Todellakin on tuttua, vaikka olen aina käynyt yksityisellä ja nimenomaan ihotautilääkärillä. Eilinen lääkäri yllätti erittäin positiivisesti, kärsinyt itsekin reilu 30vuotiaaksi asti atopiasta ja ymmärsi heti mistä on kyse kun melkein itkua väänsin näiden läiskien takia. On kyllä vaivansa arvoista etsiä osaava ja asiaan perehtynyt ihotautilääkäri. Ehdottomasti jos jatkossa tulee jotain, menen tälle samalle henkilölle.

No, sain nyt elämäni ensimmäisen sisäisen kortisonikuurin ja lisäksi antibioottikuurin. Tiedän kyllä tasan tarkkaan syyn ihon pahenemiselle: stressi ja siitä johtuva epäsäännöllinen elämänrytmi ja ruokailutottumukset... Aijai. Onko jollain muulla tullut ihottumasta näitä pigmenttiläiskiä? Mulla ne näkyy tällä hetkellä tosi ikävästi kun muuten rusketun erittäin hyvin. Kortisonikuurin aikanahan ei saisi pahemmin olla auringossa, joten nyt annan ihon täysin rauhottua. Kannattaako kuitenkin tämän kesän aikana vielä yrittää ottaa aurinkoa? Läntit on niin huomattavat että haluaisin vähän niitä saada tasasemmiksi... Itseruskettavia en uskalla laittaa, kun ihoni on todella herkkä reagoimaan kaikille vähänkin "voimakkaammille" aineille.

Voimia&jaksamisia kaikille tasapuolisesti!

• atooppikko

joo mulo tulee taipeisiin pigmentti läiskii mut tulee kai siitä ihottumasta

• surullinen_atoopikko

Mullahan on siis paha atopia, mutta en ole saanut länsimaisesta lääketieteestä apua, vaikka ravasin koko viime syksyn ihotautilääkärillä. Kokeiltu on siis antibiootit sisäinen kortisoni (kortisoni auttaa kuurin ajan, mutta vie täysin yöunet sekä pahenee uudelleen samantien kuurin loputtua, jopa pahenee). Lääkekortisoneihin suhtaudun varauksella, eivät ole minua pelastaneet nekään, sekä kesäaikaan eivät sovi juuri tuon aurinkoaltistuksen takia (työssä joudun olemaan ulkona 1-3 h päivässä, ja mulle riittää altistukseksi vilauskin auringosta, ihoni on terveenä erittäin vaalea). Kun sitten menin viime syksynä uudestaan lääkäriin korttari ab-kuurin juuri päätyttyä puolikuolleena tuskasta, määräsi lääkäri sitten 50 pv kestävän kuurin Sandimmunia eli siklosporiinia. Sain lääkkeestä lievän avun, että pystyin käymään töissä, mutta myös outoja sivuoireita, kuten kulmakarvojen ohenemisen ja omituisen patin yläselkään (?). Kuurin jälkeen oireet palasivat jälleen, vaikka lääkäri lupasi, ettei niin käy. Uudestaan lääkärille (tällä kertaa eri lääkäri), joka suositteli mulle Protopicia. Koska sain taas pari viikkoa saikkua, ehti tulla jo sen verran syksy, ettei tuo typerä aurinko enää helottanut jatkuvasti, joten saatoin käyttää Protopicia jonnekin maaliskuulle saakka. Se auttoi mulla kasvojen ihottumaan, mutta kuten sanottua, nyt elokuussa tuo aurinko vielä möllöttelee taivaalla varmaan pari kuukautta ihan täpöllä, joten sekään ei käy. Olen nyt loman jälkeen tokana työpäivänä taas saikulla ihoni takia, ja pomoni käskee minua lääkäriin. En haluaisi mennä, etten joutuisi samaan kierteeseen kuin viime syksynä....

• Atoopikko16v.

Käytätkö hajusteita tai allergia testaamattomia meikkejä? Itselläni on atooppinen iho ja sen seurauksena mun iho ylireagoi mm. hajusteille ja hopealle. Allergiatestattuja meikkimerkkejä on mm. Clinique (iholääkäreiden testaama!) ja Isa Dora (iholääkäreiden ja ripsivärit ym. myös silmälääkärien testaama!) (myös Lumenelta löytyy jotain mm. ripsiväri)
      Suosittelen jättämään kaikki tuoksuvat shampoot ja deodorantit ym. pois ja vaihtamaan pesunesteet esim. erisaniin, LV:seen tai Lacto lineen. (saa perus kaupoista!) ja deodorantti vaihtoehtoja on mm. LV, Erisan (saa perus kaupoista) ja Vichyn allergikoille suunnattu deodorantti (saa apteekista!) Ja kaikki niistä on hajusteettomia (paitsi Vichy Hypo-allergic, mutta Vichyllä on eri deodorantti vaihtoehtoja). Kannattaa myös vaihtaa pyykinpesuaineet hajusteettomiksi! :)

• Kohtalotoveri

Täällä yks kohtalotoveri ja haluan nyt kertoa omankin tarinani tänne, jos siitä olisi jollekkin jotain apua...
      minulla on ollut paha käsi-ihottuma jo usean vuoden ajan, talvella pahempi ja kesällä hiukka parempi. Olen saanut sairaalasta lainaksi välillä valokamman ja myös kokeillut jos jonkinlaista kortisonia (Celestoderm, Locoid, Elocon, Dermovat),
      jotka on osin helpottaneet oireita. Kokeilin myös Protopic limusiinivoidetta, joka aluksi tervehdytti ihoa. Jatkoin sen käyttämistä ja sitten iho alkoi yhtäkkiä vaan huononemaan ja tulehdus meni kynsiin ja sormenpäät turposivat. Se oli lääkärien mielestä jonkinlainen allerginen reaktio, joka voi tulla limusiinivoiteiden käytöstä. Siinä samalla viime kesänä levisi atopia jalkapohjiini, sormien ja varpaiden kynsiini tulehduttaen ne ja irrottaen kynteni kokonaan. Saikulla jouduin olemaan useita viikkoja, koska kävellä en enää pystynyt, eikä mikään enää pysynyt käsissäni, koska iho meni vereslihalle. Se oli ihan kamalaa aikaa!!! Minua pompoteltiin lääkäriltä toiselle ja jokainen ihmetteli ihoani, mikä tuohon auttaisi. Söin mm. 10 pv kortisoonikuurin, joka helpotti tulehdusta ja pystyin jälleen kävelemään. Kuurin loputtua oireet alkoivat uudelleen. Sitten kokeiltiin jalkoihin Dermovat-kortisoonia ja niiden päälle sinkkisukka ja vielä sideharsot sinkkisukan päälle. Tätä kaksi viikkoa ja aloin vihdoin paranemaan! Iho kuivui ja haavat umpeutuivat pikkuhiljaa ja pystyin kävelemään, ja olemaan töissäkin pitkästä aikaa.
      Uusi ihotautilääkäri jonka luo sain nyt marraskuun lopulla ajan, tutki atopiahistoriani ja määräsi lääkkeen Oricyclin, jolla alettiin hoitamaan ihoani kuntoon. Tämä lääke on ns. aknelääke, jota käytetään myös atopian hoidossa. Ensi en uskonut, että edes tämä minua pystyisi parantamaan, mutta mutta... nyt alan olla tervehtynyt, en käytä enää sinkkisukkia, en sideharsoja, rasvaa kylläkin jalkapohjiin ja käsiini, mutta kortisonit olen jättänyt todella vähälle.
      Tällä tarinalla haluan vaan kertoa sen, että älkää antako periksi atopianne kanssa. Jos ei yksi lääkäri teitä pysty auttamaan, etsikää toinen. Minulla vasta viides lääkäri keksi oikean lääkkeen. Ja onneni oli, että paikkakunnalleni sattui tulemaan uusi ihotautilääkäri, joka vihdoin löysi iholleni sopivan lääkkeen.
      Jaksamista kaikille kohtalontovereilleni ja hyvää ja parempaa uutta vuotta!

• Atopia19v.

Mulla on koko elämäni ajan ollut atopia. Pentuna kärsin maitoruvet, taiveihottumat ja ruoka-aineallergiat, mutta varhaisteininä kaikki loppui kuin seinään (lukuun ottamatta muutamia kertoja kuin sain suklaasta hirveät reaktiot). Vuoden 2010 syksynä puhkesi sitten ensimmäisen kerran atooppinen ihottuma, joka alkoi niskasta ja päänahasta hirveän hiusvärimylleryksen jälkeen ja luulin että olen hiusväreille allerginen. Kun ihottuma alkoi sitten levitä kaulaan ja lopulta kehoon tiesi äiti entisenä terveydenhoitajana sen olevan atooppista ihottumaa. Ensin sain tavalliselta terveyskeskuslääkäriltä reseptit muutamaan perusvoiteeseen ja kortisooniin, mutta eivät ne loppupeleissä auttaneet. Vuosi sitten varattiin aika ihotautilääkärille (joka ei tuntunut olevan myöskään hirveän osaava atopian suhteen) ja sain vain lisää reseptejä ja lähetteen valohoitoon. Viime keväänä kutina ja raapiminen hävisivät luultavasti valohoidon ja ilmojen lämpenemisen myötä. Eikä kesällä atopiasta näkynyt vilaustakaan.

Syksyllä alkoi taas hirveä kutina joka onneksi lauhtui kun ilmatkaan eivät ole olleet niin kylmät. En ollut muistanut uusia reseptejäni, joten sitkuttelin alussa vanhoillani apteekin voitellani ja muutamalla muulla, jotka hankin aivan perus ruokakaupasta. Eilen kun tuli ensimmäisen kerran yli 10 asteen pakkaset niin huomasin ihon tarvitsevan muutakin hoitoa ja olen vähän muutenkin aristellut uutta valohoito jaksoa, sillä opiskelijan pussista se vie ison siivun, Kela-korvauksista huolimatta. Tämän palstan kommenttien ja muutaman muun lukemani jutun perusteella ajattelin ottaa lopputalvesta muutaman vaihtoehtohoidon käyttöön.

Tänä talvena on riittänyt kunnon perusrasvaus, välillä kortisonia pahimpiin kohtiin ja vastasyntyneille tarkoitettu sinkkivoide, jota olen käyttänyt ihottumiin. JA TOIMII!! Kerran olen raapinut sellaisen kohdan johon olen sinkkiä laittanut. Tykkään enemmän Natusanin sinkistä kuin Ainun, sillä se on jämäkämpää. Takrolimuusia kokeilin viime talvena, mutta ihotautilääkäri tyrmäsi sen käytön minulta kokonaan, sillä kasvoissani ei ole juurikaan ihottumaa. Kaikkialla muualla kyllä on. Otan myös välillä antihistamiinia kun iho on hyvin kutiava, mutta oikeastaan yritän välttää sen ja kortisonien käyttöä etten vain totu niihin. Kesällä lisäsin ruokavaliooni omega 3- ja helokkiöljykapselit, ja nyt ajattelin kokeilla juoda paljon vettä. Havupuu-uutejuoma ja mustaherukan siemenöljy ovat myös sellaisia luontaistuotteita joita haluaisin tähän koittaa sekä meditointi, josta voisin olla apua raapimisen hillitsemiseen.

Käyn joka viikko urheilemassa, ja olen huomannut että suihkuun on pakko päästä heti pelien jälkeen, muuten kutina on sietämätön. Suihkussa käyn muutenkin vain silloin kun on aivan pakko, eli noin kerran-kaksi viikossa, ja toisella niistä käyn myös saunassa. Syksyllä pystyin vielä käyttämään suihkugeeliä, mutta nyt riittää vain vesipesu. Olen huomannut että hajusteet rasvoissa ja muissa aiheuttavat pahaa kutinaa, mutta esim. deodoranteissa eivät. Takaisin suihkuasiaan, SUOSITTELEN lämpimästi atoopikoille pesuvoidetta, jota käytetään veden ja saippuan sijasta, ja tätä minä käytän niinä päivinä kun en muuten suihkuun mene. Pesuvoidetta käytetään tietääkseni vanhoilla ihmisillä palvelutaloissa, jos heitä ei viedä suihkuun vaan rasvataan sen sijaan. Oma pesuvoiteeni jäi käyttämättä poisnukkuneelta isomummoltani, joten sitä en osaa sanoa mistä niitä saa. Vesipesun kanssa on kuitenkin vielä ongelmia sillä ihoa kiristää NIIN paljon ja kutittaa etten tiedä mitä tekisin. Jos kenelläkään on vinkkejä veden lämpötilasta tai pesutavasta niin otan niitä mielellään vastaan.

Olen myös sitä mieltä, että atopia on sellainen sairaus jonka kanssa itse pitää oppia elämään, mutta myös läheisten. Siksi olen kiitollinen että omalla miehelläni on atopia (tosin lievempi, mutta ymmärtää rasvauksen merkityksen ja muistuttaa minua hoitamaan ihoani). Välillä on silti hetkiä, jolloin kysyy vain että "miksi minä". En soisi tätä sairautta kenellekään vaikkei hengenvaarallinen olekaan. Kuitenkin esteettisesti ruma ja henkisesti vaikea sairaus.

Pyydän anteeksi että jutustani tuli näin pitkä, mutta toivon siinä olevan jollekin jotain uutta mitä voisi kokeilla. Tiedän että neuvoni eivät auta kaikkia, sillä jokaisen atopia on hyvin erilainen ja moni on jo kokeillut kaikkea, huonoin tuloksin, mutta mielestäni kaikkea kannattaa kokeilla.

• yllätysatopia

Pitää ensimmäistä kertaa kommentoida itekin.

Mulla oli lapsena atooppinen ihottuma, mutta lähti pois perusrasvauksella ja teini-iässä ei ollu mitään muita oireita kun joskus taiveihottumaa hieman. Ei siis edes onneksi kuivaa ihoa! Nyt sitten parikymppisenä reilu vuosi sitten elämänmuutoksen myötä (muutto uuteen kaupunkiin jne) aina suihkun jälkeen ilmestyi punainen läntti jonnekin päin kehoa ja sittne ne läntit alkoi jäädä ihoon. En millään osannu yhdistää sitä atopiaan enkä jaksanut olla huolestunut.

Noh sitten muutin uuden poikaystäväni kanssa yhteen, hankin e-pillerit ja ihottuma paheni ihan mielettömäksi, sitä oli joka paikassa. Lääkärit sanoi että ei varmastikaan johdu pillereistä, että ei kannata lopettaa eli en niitä lopettanut mikä nyt jälkikäteen ajateltuna oli erittäin tyhmää. En saanut öisin unta ja itketti aina vaan, välillä helpotti eikä ollut kokoajan todella pahana, mutta varsinkin kun kasvoissa oli niin se oli todella hirveää. Jouduin (tai pääsin) kesän lopulla ihopolille osastolle ja sain kortisonikuurin ja kunnon rasvaukset ja helpotti, ja samalla päätin luopua pillereistä. No eipä ole sen jälkeen ihottuma ollenkaan niin pahana palannut!

Muutin myös ruokavaliotani kesän aikana, ja aina kun pysyin erossa sokerista ja söin paljon kasviksia iho oli parempi. Nyt tulee ihottumaa aina välillä ja ehkäisen sen tulemisen heti hydrokortisonilla. Alkoholihan nyt tietysti ihoa kuivattaa eli se kannattaa jättää kokonaan. Ja olen huomannu että aina karkkia syötyäni iho on kuivempi (otsasta ja hiusrajasta).

Kesällä aloin miettiä että ei se ihottuma nyt voi vaan rasvauksella lähteä pois, pakkohan kyse on olla jostain muusta! Lääkäreiltä ei suoraa vastausta saanut niin nyt sitten tiedän että tämähän on suolistosairaus. Atoopikoiden suolten seinämissä on ohenemia, joista ruuan mukana tulevat "myrkyt" imeytyvät kehoon eivätkä poistu luonnonmukaisesti. Nämä myrkyt sitten poistuvat ihon kautta ja aiheuttavat ihottumaa. Tämä voi ainakin olla osasyy! Eli tämän takia minullakin iho voi heti paremmin kun aloin syömään enemmän emäksisiä ruokia (vihannekset ym) mitä happamia (maito-, liha- ja viljatuotteet).

Tulipas pitkästi asiaa, mutta siis kannattaa miettiä voisiko e-pillereillä olla osuutta asiaan (ei johdu allergiasta vaan hormoneista) ja pistää ruokavalio kuntoon ennen kun vaipuu epätoivoon!

• muu3

Mulla on ihan samanlainen kokemus, aloitin 20v e-pillerit, ja parin kuukauden sisällä lievästä ihon kuivuudesta tuli todella kamala ihottuma. Suvussa on atopiataipumusta, mutta en olisi ikinä voinut kuvitella tällaista helvettiä alkavan pillereistä.. Nyt, 13 vuotta myöhemmin edelleen ihottumaa kasvoissa.. Kannattaa tosiaan miettiä niiden pillerien aloittamista, mikäli suvussa on atopiaa...

• ihana aloe

Meidän pojalla 3v. tosi paha atopia, kaveri suositteli aloe veraa ja sillä lähti... Ensin sprayta alle ja siihen propolisvoide päälle, ihan ehdoton meillä, kortisoni ihme ja kumma vaan pahentaa tilannetta :/ Suosittelen todella lämpimästi varsinkin pienten lasten kanssa, koska ovat vieläpä täysin luonnollisia tuotteita, ei tartte pelätä mitään :)

• 25

Olen kärsinyt atopiasta reilut 10 vuotta, pahimmassa vaiheessa en pystynyt pukemaan vaatteita päälleni, sillä taipeet olivat syviä haavaumia täynnä enkä pystynyt suoristamaan kaulaa/käsiä/jalkoja.

Kortisoni saati apteekin rasvoista yksikään ei auttanut, jotkin muutaman rasvan sekoitukset saattoivat hetkeksi hellittää. Ihotautilääkäri sitten kirjoitti tällaisen reseptin, jonka myös normilääkäri voi kirjoittaa, voide valmistetaan apteekissa:

Chlorhexidin hydrochlorid 1.0
      Cream Ibaril 40.0
      Novalan ad 100.0

Elikkäs siihen tulee noita kolmea rasvaa :) Minulla 7 vuoden veivaamisen jälkeen löytyi apu tästä rasvasta ja on reilut 3 vuotta pelittänyt, välillä pidän muutamien viikkojen/kuukausien taukoja ja aina kun pahenee niin pistän kerran rasvaa ja seuraavana päivänä iho on kuin vauvan pylly :)

• surullinen_atoopikko

Hei taas!
      Vierailin ekan kerran iho- ja allergiasairaalan osastolla viime syksynä ravattuani taas kaikki kortisonintyrkyttäjälääkärit läpi. Makasin viikon sairaalassa puolikuolleena, kun naamassani oli elämää karmeampi tulehdus kortisonikuurin seurauksena! No mitäs ne muuta minuun tunkivat sairaalassa kuin lisää antibioottia ja kortisonia. No tottakai iho rauhoittui, mutta en tietenkään suostunut kotiutumaan sen voimin. Mulle määrättiin sitten Protopicia, jota olin jo edellistalvena käyttänyt suht menestyksekkäästi. He kysyivät, miksi olin lopettanut Protopicin, niin vastasin, että tuli kevät eikä sitä voi käyttää, jos aurinko paistaa. Minulle vastattiin, että höpön höpön, kyllä voi käyttää ympäri vuoden.

Kotiuduin siis lokakuun alussa ja käytin Protopicia ensin päivittäin, sitten joka toinen päivä ja lopulta 1-2 kertaa viikossa. Kunnes yhtäkkiä helmikuun lopulla sain valtavan allergisen reaktion yhtenä kauniina aurinkoisena päivänä. Yhdistin kohtauksen aurinkoon ja yritin välttää suoraa porotusta. Kasvot olivat kuitenkin hetkessä herkistyneet niin paljon, ettei 50-suojakertoiminen voide, neulelippis ja aurinkolasit silmillä sekä huppu ja takin kaulus onnistuneet blokkaamaan aurinkoa, vaan olin parissa päivässä aivan kaamean näköinen, silmät täysin turvoksissa, poskipäät niin paksut, etten nähnyt suoraan alaspäin ja väri kasvoilla paloauton punainen.

Menin tietenkin paniikkiin ja soitin ihopolille, jonne sain soittoajan vasta parin päivän päähän. Tässä vaiheessa olin jo saikulla, en voinut mennä töihin ja pelkäsin kevätaurinkoa kuin ruttoa. No, lääkäri soitti, ja n. 13 minuutin puhelun perusteella tunsin itseni huijatuksi. Lääkäri väitti, että paheneminen juuri nyt oli sattumaa ja että olin hyvin pärjännyt Protopicilla lähes 5 kk. Siis 5 kk vuodesta on hyvä tulos?! No varmaan, jos pahimmillaan voisin kai olla työkyvytön 12 kk/v.

Olin jo varma, että pääsen/joudun osastolle, mutta niin vaan ohjeeksi tuli ottaa nyt Sibicortia n. 2 vk ajan (minulle aivan liian pitkä aika!) ja sen jälkeen jatkaa Protopicilla (vaikka aurinko helottaa ihan täpöllä - ei kuulemma vaikuta!!!!) Mulla on polille kontrolliaika joka tapauksessa 7.3., mitä ennen tuskin uskaltaudun töihin. Korttari rauhoittaa hiukan, mutta silmät on yhä turvoksissa ja pelkään pahenemista ja ihon ohenemista ihan hulluna. Jos taas jatkan Protopicilla, palan auringossa kuin hiileksi kärventyvä vampyyri, eikä lääkäri usko minua!!

Olen ihan paniikissa. En voi mennä töihin, koska olen päiväkodissa töissä, ja työhöni kuuluu ulkoilu lasten kanssa. Voin yrittää sopia työkavereideni kanssa, etten välttämättä ulkoilisi aamupäivisin, mutta iltapäivällä, jos olen viiden vuorossa, minun on pakko. Sitäpaitsi ehdin kärähtää jo bussia odotellessa. (Ja siis kaikki suojavoiteet ja -vaatetukset on jo käytössä).

Olen kokeillut sokerin ja vehnäjauhon vähentämistä parin kk ajan (en huomannut apua), luontaistuotteista helokkia, e-epaa (lopetin sen, koska se sai minut vuotamaan verta kuukautisten välillä), jatkuvasti laadukkaita maitohappokapseleita, d-vitamiinia, womega-kapseleita ym. ym. Mikään ei ole joko riittävästi auttanut tai ehtinyt auttaa, jos en ole jaksanut vetää kalliita kapseleita esim. puolta vuotta yms. Usein ihotautilääkärissä tai sairaalassa käynti on saanut luontaistuotteet maitohappokapseleita lukuunottamatta unohtumaan joksikin aikaa, liekö järkeä syödä antibiootteja ja luontaislääkkeitä yhtä aikaa?

Peseydyn jos olen hionnut, yleensä 4-7 krt/vk, vähempi ei onnistu, koska jo hiukset likaantuvat sen verran usein. Keväisin haluan ehdottomasti pestä katu- ja siitepölyt pois hiuksista joka ilta. Pesen hiukset luonnollisilla ja herkän ihon sampoilla (esim. Erisan), pyykit hajusteettomilla ja sensitiivisillä pesuaineilla, itseni pelkällä vedellä tai neutraloivalla saippualla. En enää keksi, mitä voisin tehdä muuta.

Keljuinta on tavallaan olla länsimaisen lääketieteen talutusnuorassa, koska jos haluan olla palkallisella sairaslomalla, minun on käytännössä pakko totella lääkäreitä ja ottaa se, mitä he määräävät. Jos minulla olisi kaikki aika ja raha käytössäni, voisin kokeilla luontaislääkkeitä, akupunktiota yms. Mutta en kestä pahenemisvaiheitakaan.

Huoh, pitkä sepustus kuin nälkävuosi. Toivottavasti joku jaksoi lukea.

• missihottuma

Mitä hemmettiä?! Kyllä mullekin apteekissa sanottiin, että Protopiciä saisi laittaa vaikka yöksi kesällä, mutta se EI OLE TOTTA. Kysyin asiaa lääkäriltäni maanantaina, kun altistun (ja otankin, koska auringon säteily parantaa ihoani) auringonvalolle kesällä. Lääkäri sanoi, että se on joko tai: protopic tai aurinko. Käsittääkseni tuo protopic auringon kanssa lisää ihosyövän riskiä ja tekee aivan älyttömän herkäksi ihon. Kaikki lääkärit eivät tätä edes tiedä, yksikin meni mulle sanomaan että yöksi voit pistää.. Mutta miksi hemmetissä sitten protopic ja elidel kiellettäisiin kokonaan valohoitosarjan ajaksi ;)? Eli lopeta sen käyttö, jos joudut auringonvalolle altistumaan. Harmi sinänsä, tuo voide on itselleni hyvä juurikin kasvoilla ja kaulalla.. Ei se taipeisiin tms juuri auta ja ne just sais peitettyä vaatteella :(.

Eli kannattaa vaihtaa valitettavasti korttarivoiteisiin. Itse olen oppinut tästä helvetistä sen, että HETI kun kasvot alkavat punoittaa (ei "katson aamuun", ei kahden tunnin päästä, vaan nyt) pitää sitä kortisonia laittaa! Muuten ihoni ehtii lehahtaa ja sittenkös se ihottuma vasta pahaksi pääseekiin. Kylmästi vaan paksu kerros sitä. Tälleen oon pärjännyt niin, että enää ei tarvitse laittaa voidetta lähes koskaan koko kasvoille, ja leukaan ja poskiinkin vain ehkä kerran viikossa, joskus kaksi.. Hyvä, että käyt suihkussa joka päivä. Koska ihossahan on tulehdusreaktio, joten on tärkeää puhdistaa se. Hyi hemmetti kun miettii, jos siihen vaan pumppaa koko ajan päälle rasvakerrosta rasvakerroksen perään pesemättä välillä, ja ruvethan on täynnä bakteereita.

Kerro lääkärille kaikki mitä olet kokeillut, äläkä ota reseptiä jos siin on lääke jonka oot jo todennu mikä ei sovi. Itse olen paristi joutunut sanomaan, että sinä tasan muuten määräät mulle sitä perusvoidetta mitä pyydän. Ei, et anna sitä tai tätä, jotka olen jo kokeillut, koska ihoni menee ruvelle. Kyllä, ruvelle. Ja jos ei vieläkään mene perille, olen sanonut että maksan tästä. Sama homma lääkevoiteiden kanssa, aina ne selittää "jos nyt uusiks tää voide otettais, KÄYTIT VARMAA VÄÄRI KU KAIKILLA TÄÄ TEHOO"-juttuja ja myös silloin pitää osata olla kovapäinen ;)

• missihottuma
        missihottuma kirjoitti:

Mitä hemmettiä?! Kyllä mullekin apteekissa sanottiin, että Protopiciä saisi laittaa vaikka yöksi kesällä, mutta se EI OLE TOTTA. Kysyin asiaa lääkäriltäni maanantaina, kun altistun (ja otankin, koska auringon säteily parantaa ihoani) auringonvalolle kesällä. Lääkäri sanoi, että se on joko tai: protopic tai aurinko. Käsittääkseni tuo protopic auringon kanssa lisää ihosyövän riskiä ja tekee aivan älyttömän herkäksi ihon. Kaikki lääkärit eivät tätä edes tiedä, yksikin meni mulle sanomaan että yöksi voit pistää.. Mutta miksi hemmetissä sitten protopic ja elidel kiellettäisiin kokonaan valohoitosarjan ajaksi ;)? Eli lopeta sen käyttö, jos joudut auringonvalolle altistumaan. Harmi sinänsä, tuo voide on itselleni hyvä juurikin kasvoilla ja kaulalla.. Ei se taipeisiin tms juuri auta ja ne just sais peitettyä vaatteella :(.

Eli kannattaa vaihtaa valitettavasti korttarivoiteisiin. Itse olen oppinut tästä helvetistä sen, että HETI kun kasvot alkavat punoittaa (ei "katson aamuun", ei kahden tunnin päästä, vaan nyt) pitää sitä kortisonia laittaa! Muuten ihoni ehtii lehahtaa ja sittenkös se ihottuma vasta pahaksi pääseekiin. Kylmästi vaan paksu kerros sitä. Tälleen oon pärjännyt niin, että enää ei tarvitse laittaa voidetta lähes koskaan koko kasvoille, ja leukaan ja poskiinkin vain ehkä kerran viikossa, joskus kaksi.. Hyvä, että käyt suihkussa joka päivä. Koska ihossahan on tulehdusreaktio, joten on tärkeää puhdistaa se. Hyi hemmetti kun miettii, jos siihen vaan pumppaa koko ajan päälle rasvakerrosta rasvakerroksen perään pesemättä välillä, ja ruvethan on täynnä bakteereita.

Kerro lääkärille kaikki mitä olet kokeillut, äläkä ota reseptiä jos siin on lääke jonka oot jo todennu mikä ei sovi. Itse olen paristi joutunut sanomaan, että sinä tasan muuten määräät mulle sitä perusvoidetta mitä pyydän. Ei, et anna sitä tai tätä, jotka olen jo kokeillut, koska ihoni menee ruvelle. Kyllä, ruvelle. Ja jos ei vieläkään mene perille, olen sanonut että maksan tästä. Sama homma lääkevoiteiden kanssa, aina ne selittää "jos nyt uusiks tää voide otettais, KÄYTIT VARMAA VÄÄRI KU KAIKILLA TÄÄ TEHOO"-juttuja ja myös silloin pitää osata olla kovapäinen ;)

lisäystä..oon siis edellinen kirjoittaja ja joku tos mainitsikin tän:Chlorhexidin hydrochlorid 1.0
        Cream Ibaril 40.0
        Novalan ad 100.0

Ainoa korttari joka mulla koskaan tehonnut. Tota kun laittaa keholle niin aahh... Järkyttävä helpotus!

• May-Charlotte
        missihottuma kirjoitti:

lisäystä..oon siis edellinen kirjoittaja ja joku tos mainitsikin tän:Chlorhexidin hydrochlorid 1.0
        Cream Ibaril 40.0
        Novalan ad 100.0

Ainoa korttari joka mulla koskaan tehonnut. Tota kun laittaa keholle niin aahh... Järkyttävä helpotus!

Kokeilin Hyvä Salva voidetta kasvojen ihottumaan ja se on auttanut. Nyt kasvoni ovat ihan normaaliväriset, ei enää punoitusta ja kutinaa. Muualle vartaloon ja taipeisiin olen laittanut Pirkan After Sun voidetta ja iho on voinut hyvin. Siitä sain vihjeen toiselta atoopikolta joka oli saanut avun tuosta voiteesta. En tiedä auttaako kaikille, mutta kannattaa kokeilla.

• Paha kutina
        May-Charlotte kirjoitti:

Kokeilin Hyvä Salva voidetta kasvojen ihottumaan ja se on auttanut. Nyt kasvoni ovat ihan normaaliväriset, ei enää punoitusta ja kutinaa. Muualle vartaloon ja taipeisiin olen laittanut Pirkan After Sun voidetta ja iho on voinut hyvin. Siitä sain vihjeen toiselta atoopikolta joka oli saanut avun tuosta voiteesta. En tiedä auttaako kaikille, mutta kannattaa kokeilla.

Suosittelen lämpimästi La Roche-Posay tuotteita! Näitä myydään apteekeissä ja nämä tuotteet pelastivat lomani!!

• atoopikko

Itselläni on atooppista ihottumaa vaihtelevasti kasvoissa, kaulalla, käsivarsissa, sormissa ja kämmenissä. Koko viime talven ja tämän kevään kasvot ovat olleet todella hyvässä kunnossa, samoin käsivarret. Ihottuma on painottunut sormien ja kämmenten alueelle. Minulla on ihotautilääkärin määräämät reseptit Advantan, Elidel ja Apolar -nimisiin voiteisiin, lisäksi hän kirjoitti reseptillä Ceralan ja Aqualan -perusvoiteita. Näitä kaikkia olen käyttänyt vaihdellen. Tehokkaimmaksi voiteeksi on osoittautunut tuo Elidel, siinä ei siis ole ollenkaan kortisonia. Minulla se aiheuttaa muutamana ensimmäisenä päivänä kovaa kuumotusta ja hieman punoitusta, varsinkin jos laittaa kasvoihin tai kaulaan. Mutta auttaa todella hyvin, ja tuo kuumotuskin katoaa ensimmäisten päivien jälkeen. Syön kalaöljy/monivitamiinikapseleita sekä d-vitamiinitabletteja ja helokkiöljykapseleita. Iho on välillä todella hyvä ja välillä huonompi.

• atopia

Moi

Kaikille atoopikoille seuraavia vinkkejä siitä mitkä on itellä auttaneet ihottumaan.

Vuosien mittaan on tullu kokeiltua kaikenlaista ja hiljalleen on kerätty seuraavat toimivat vinkit. Tosin täytyy sanoa että iho näyttää jossain mitassa "väsyvän" niihin niin ettei ne aina toimi ihan niin hyvin kuin toivoisi. Ja sitten taasen iho loistavassa kunnossa.

Suomalaiset lääkärit ovat kehittäneet tuotteen nimeltä Vivisante. Loistava tuote jos ei ole allerginen kalalle. Kosteuttaa kuivaa ihoa todella tehokkaasti. Tieteellisesti tutkittu ja löydät tutkimukset Vivisanten sivuilta.

Oolong tee. Tieteellisesti tutkittu atooppiseen ihottumaan ja todettu tehokkaaksi. Tee haku googlessa "oolong tea" ja "atopic dermatitis" ja löydät tietoa aiheesta.

Rasvahappokapslit joissa yhdessä omegat 3, 6 ja 9. Annoskokona 3 grammaa päivässä eli siis iso annos. Pienemmällä annoksella ei mulla ainakaan toimi tarpeeksi hyvin.

Ruokavalio perustuen kiinalaiseen lääketieteeseen.

Kiinalaisen lääketieteen mukaan atooppinen iho johtuu Munuaisten Yinin eli terveen kosteuden puutteesta. Seuraavat ruoka aineet usein nautittuna hiljalleen rakentavat tätä osatekijää kehoon ja kosteuttavat ihoa.

Vadelmat, mustikat, hirssipuuro, mantelit, pähkinät, parsa, avocado, tuore inkiväärin juuri (pienenä annoksena päivittäin), kananmunat, munuainen. (tietenkin riippuen siitäkin mille itsekukin on allerginen)

Erityisesti hirssipuuro on koko keholle erittäin terveellistä perusruokaa, jossa runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita ja allergia sille lienee suht harvinaista. Kiinalaisen lääketeiteen mukaan se rakentaa tehokkaasti Yiniä ja kosteuttaa kehoa terveellä tavalla.

Noita pitäisi syödä usein, mielellään ruokavaliossa kierrättäen jatkuvasti useiden kuukausien ajan. Yin tankkautuu hitaasti joten ihan heti ei voi olettaa saavansa tuloksia.

• muyte

Celestoderm! 10 vuoden ihottuman jälkeen AINUT toimiva lievitys tähän helvettiin

• nahkis1

Kutinaan jelppaa jossain määrin keräkaali,0.5-1.0 cm siivu päivässä raakana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe