Onko kellään kokemuksia, kuinka rankkaa oli?
voiko tehdä niin, että päivällä käy ammattikoulua ja illalla iltalukiota jos ei ole yhdistelmämahdollisuutta?
Ammattilukiosta...Jaksaako?
6
828
Vastaukset
- z
kyllähän se rankkaa on mutta jos motivaatiota riittää niin...
toisaalta opiskelu on varmasti antoisaa ja ammattiopinnot tuovat vaihtelua pänttäykseen.
Kirjoituksissa on kuulemma ollut todellisia vaikeuksia ja useimmat jättävät lukion suorittamatta. Siis itse olen lukiossa, mutta mitä olen muilta kuulllut.
Itse en pystyisi suorittamaan kahta tutkintoa samanaikaisesti, lukiossakin riittää hommaa ihan tarpeeksi, mutta se on ihan itsestä kiinni.
Iltalukio systeemiä en suosittele, koska kuvitteletko todella jaksavasi rankan koulupäivän jälkeen vielä useita tunteja lukion oppiaineita...? Ja tällöin suoritat molemmista tutkinnoista aivan koko oppimäärän, toisin kuin kaksoitutkinnossa jossa kursseja hyväksi luetaan.
Tai näin ainakin luulisin.
Jos sinulla on yhtään kunnianhimoa ja halua lukea ja menestyä suosittelen lukiota. Siitä voi sitten jatkaa IHAN MINNE VAAN ikinä haluat.- jo valmistunut
Moro!
En tahdo provosoida keskustelu lukio vs. ammattikoulu, mutta haluan tehdä yhden huomion.
Huonot lukion paperit ei oikeasti avaa tietä yhtään mihinkään. Jos on epävarma kyvystään jaksaa lukea pelkkää teoriaa, kannattaa käydä huonon lukio todistuksen sijaan hyvin ammattikoulu tai ehkä eniten ammattilukio. Silloin on paremmat mahdollisuudet päästä ammatikorkeaan. Jos haluaa taas tiedekorkeaan, täytyy muistaa että keskinkertaisillakin lukion papereilla, pääsy saattaa vaatia useita yrityksiä (eli useita vuosia) tai epäonnistua kokonaan.
En halua mollata mitään opiskeluvaihtoehtoja, mutta nuorten kannattaa muistaa että lukio ei läheskään aina merkitse yliopisto opintoja tulevaisuudessa.
Siinä kaikki, carry on ;) - kokenut
tiedätköhän nyt aivan tarkkaan mistä puhut. kaksoistutkinto=ammattilukio, pyrkimyksenä on että ammatilliset aineet lukion aineet=120, minulla meni 4 ov yli tuosta. nyt yliopistossa. jaksaa, jos edes osa on päivällä suoritettavia, en tiedä sitten jos kaikki on illalla.
- Kokemusta on
Moro!
Itse kävin kauppakoulun ja lukion yhdistelmää valmistuen vuonna 2001. Oma kokemukseni on että se saattaa nuoresta ihmisestä tuntua raskaalta.
Päivät voivat venyä pitkiksi ja aika täytyy jakaa kahden koulun kesken. Varsinkin opiskelun lopussa, kirjoitukset päättötyö, alkaa hiuksia tippua päästä.
Itse kirjoitin ylioppilaaksi neljässä aineessa ja sain samalla merkonomin paperit. Mielestäni ammattilukio kannattaa käydä jos ei ole varma vielä jatko-opiskeluistaan.
Esimerkiksi tämä minun yhdistelmäni antoi hyvän pohjan ammattikorkean kaupallisiin opintoihin. Varoituksena täytyy sanoa että jos haluat tiedekorkeaan ehdottomasti, kannattaa käydä pelkkä lukio ja olla siellä parhaitten joukossa. Ammatti lukiohan, tietenkin yhdistelmästä riippuen, käytännössä sulkee joitakin vaihtoehtoja pois.
Toinen asia on että ammattilukioden taso vaihtelee rajusti. Nuorempi veljeni kävi erilaisen yhdistelmän, ja yhdistelmä vaikeutti hänen jatko-opintoihin pyrkimistään.
Kannattaa esim. tutustumistilaisuudessa mennä rohkeasti nyppimään hihasta niitä jotka ovat jo opiskelemassa kyseistä ohjelmaa. Opoihin ei kannata luottaa.
Ammattikoulu iltalukiota en nuorelle ihmiselle suosittele, koska silloin ei saa mitään hyvityksiä kummastakaan koulusta. Lisäksi tämä yhdistelmä tarkoittaa totaalista omistautumista opiskelulle ja helposti yli 12 tuntisia päiviä.
En tahdo toki pelotella, koska onhan ammatilukiossa hyviäkin puolia. Tärkein on että työnantajat arvostavat yhdistelmää. Lisäksi kesätöitten saanti opiskelujen aikana helpottaa jonkin verran. Täytyy kuitenkin muistaa että pelkkä yleissivistys ei tuo kenellekään leipää pöytään.
Tässä jotain kommentteja, jos työnteko ei pelota ja ohjelmassa opiskelevat (vielä parempaa valmistuneet) sanoo hyviä asioita ohjelmasta, niin siitä vaan ;) - Dana
Valmistuin itse ammattilukiosta vuonna 2001. Suoritin 120 ov kolmessa vuodessa. Viimeisenä vuonna kirjotukset toivat harmaita hiuksia, koska lukuaikaa ei jäänyt juuri lainkaan. Luin itse kuitenkin ammattiopintojen ohella ja selvisin kerralla hyvin arvosanoin kirjotuksista.
Aina välillä kyllä väsyminen vei iltapäivällä voiton, että oli pakko ottaa päiväunet. Mutta ehkä se on kuitenkin sen arvoista, koska jos suoritat ensiksi lukion (3 vuotta) ja sen perään ammattitutkinnon (2 vuotta, lukiosta saa hyvitystä) kuluu aikaa vähintään 5 vuotta.
Päättötyö ei tuottanut ongelmia, koska se oli aiheesta josta olin kiinnostunut. Ja kirjotusten valmistautumisen välissä oli ihan mukava kirjoittaa päättötyötä.
Voin lämpimästi suositella ammattilukiota. Helpolla ei pääse mistään koulusta, mutta itsellä oli kyllä erittäin hyvä olo kun sai suoritettua kaksi tutkintoa 3 vuodessa. Tunsin että olin todella saavuttanut jotain. - Jussi
Valmistuin ammattilukiosta vuonna 2000. Koulutus
oli nelivuotinen käsittäen 120 ov ammattiopintoja 51 ov (minimi 44 ov) lukio-opintoja. Jälkeenpäin
voin sanoa että valintani osui jotakuinkin oikeaan. Peruskoulun päättötodistuksen k.a. oli
8,4, millä siihen aikaan olisi päässyt miltei
lukioon kuin lukioon. Lukeminen ei kuitenkaan
tuntunut siltä miellyttävimmältä asialta peruskoulussa vaikka kyllä siihen aikaan luinkin
paljon arvosanojeni eteen. Jotain omasta suuntaumuksesta voi päätellä omista lempiaineistaan, jotka mulla oli kuvaamataito ja
tekniset työt, josta sain vielä stipendinkin.
Hain siis ammattilukioon ja kakkosvaihtoehdoksi
laitoin pelkän ammattikoulun ja kolmanneksi kuvaamataitopainotteisen lukion.
Ammattilukio on siitä hyvä että teorian vastapainona on myös paljon käsillä tekemistä.
Toisaalta varsinkin ekana vuotena oli näitä
rankkoja 40h:n viikkoja. Kolmas ja neljäs vuosi
olivatkin sitten jo paljon helpompia lähiopetuksen
suhteen, oli jopa vapaapäiviä (20-30 h lukujärjestyksiä). Itseopiskelun varaan jätetään
kuitenkin aika paljon. Kun normilukiossa kurssi
sisältää 40 h lähiopetusta, ammattilukiossa lähiopetusta on vain 22 h. Ehkä tämä oli itselläni
jonkinlainen kompastuskivi, koska en arvosanoilla
ammattilukiossa loistanut. Lopputyön kyllä
ehti tehdä hyvin koska sen esittely ja palautus
oli jo 4 kk ennen kirjoituksia.
Koulun jälkeen kävin ½ vuotta armeijassa, jonka
jälkeen olin 2 kk työttömänä, tein n. vuoden
töitä kahdessa eri oman alani yrityksessä, olin
4 kk ansiosidonnaisella ja nyt syksyllä 2002
aloitin AMK:n, minne minua auttoivat mm. hyvät
työkokemuspisteet. Töitä olen myös jatkanut omalla
alallani aina kun on ollut lomaa (syys- ja joululomat). Mahdollisuudet kesätyönsaantiinkin
mulla on mielestäni paremmat kuin pelkän lukion
käyneillä, koska mulla on myös työkokemusta, mikä
on usein arvokkaampaakin kuin arvosanat.
Kannattaa miettiä mistä itse pitää. Varsinkin
jos taidat itsenäisen opiskelun (=jaksat lukea
myös kotona), ammattilukiota voi kyllä suositella.
En tiedä noista kolmivuotisista systeemeistä.
Neljässä vuodessa ainakin pitäisi ehtiä hitaamminkin lukien.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791756
- 108987
- 94874
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19683- 51655
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann41567Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164523Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä24475Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466