Helge Monten

NasE

Kuka oli Helge Monten? Netistä ei oikein löydy mitään faktaa, vain pari myytävää taulua.

69

22162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      vähän erakkotyyppi.todella nopea maalari.isokokoinen merimaisema oli valmis noin viidessätoista minuutissa.kun oli uudet puhtaat värit ja hyvä fiilis,niin työt olivat puhtaita ja hyviä.käytti empire maalipurkkeja,joista kaadettiin päälle kertynyt neste pois.loistava piirtäjä.mielestäni oli paljon parempi maalari,kuin monet nk.matrikkelitaiteilijat.tuotanto oli todella suurta,josta johtuen niitä heikkoja töitä oli eniten myynnissä.minun mielestäni taulujen hinnat voivat olla melkein nollasta aina moniin satoihin euroihin.

      • Tietäjä 1

        Olen joskus nähnyt, kun Helge maalasi. Se oli todellakin nopeaa siveltämistä.
        Liikuskeli ympäri eleläistä Suomea ja myi hyvin halvalla töitään.
        Olen joskus nähnyt vanhempia hänen tekemiään maalauksia. Tasoltaan ne voisivat olla hyvinkin arvostetun tekijän tekemiä.
        Monten kuoli joskus 80-luvun alkuvuosina.


      • Tietäjä 2
        Tietäjä 1 kirjoitti:

        Olen joskus nähnyt, kun Helge maalasi. Se oli todellakin nopeaa siveltämistä.
        Liikuskeli ympäri eleläistä Suomea ja myi hyvin halvalla töitään.
        Olen joskus nähnyt vanhempia hänen tekemiään maalauksia. Tasoltaan ne voisivat olla hyvinkin arvostetun tekijän tekemiä.
        Monten kuoli joskus 80-luvun alkuvuosina.

        Mielestäni hän ei ole voinut kuolla -80 luvulla koska itselläni on taulu vm. -91! Kuoli vuonna 1991.


    • vielä lisää

      Olen isältäni kuullut, että Helge oli "vähän" viinaan menevä silloin tällöin, ja saattoi jopa vaihtaa taulujaan viinapulloon. Toisinaan hieman höveliäästikin. Isäni Montenin taulu on myös vaihtokaupan tulos, pölynimurista!

      • Blum

        Aivan samat muistot, isä osti monta taulua Monetnilta.


      • Artsopserver

        Mainettaan parempi maalari. Myös Bukowski kelpuuttaa työt. PARHAIMMAT työt huipputasoa, mutta teki myös heikkotasoisia töitäkin,hengen pitimiksi. Erikoistunut merimaalauksiin. Boheemi erakko jolla piirtäjän lahjat. 10 v päästä taulujen hinta sadoissa euroissa.


      • Signatureg

        Ennen vuotta 1971 tehdyt maalaukset ovat arvokkaampia kuin myöhemmin tehdyt...


    • NasE

      Kiitos vastauksista. Joidenkin lähteiden mukaan Monten syntyi 1924. Minkäköhän ikäisenä aloitti maalaamisen?

      • tuttava

        Helge aloitti maalaamisen ja piirtämisen heti kun kynä pysyi kädessä. Nuorena poikana Helge maalasi kukka-aiheisia lautasia. Syntymäaika on oikein 1924.


    • tuttava

      Helge Monten oli taidemaalari, ajattelija ja filosofi. Sellainen oman tiensä kulkija, joka ei perustanut yhteiskunnan säännöistä, vaan kyseenalaisti nerokkaasti tämän hömppä yhteiskunnan. Häntä on sanottu Suomen tuotteliaimmaksi taidemaalariksi. Hänen nimeään ei esiinny matrikkeleissa, hänen omasta halustaan. Hän kuoli kesällä 1991. Hänestä oli Aamulehdessä ja Helsingin Sanomissa tuolloin pitkähkö kirjoitus kohdassa "kuolleet".

    • liisan taulu

      Hei
      Onko sinulla mitään tietoja tästä maalarista? Minulla on hyvin kaunis talvimaisema häneltä ja olisin kiinnostunut, myös hintatiedoista.
      Liisa Wright

      • mamimummi

        Talvimaisemien hinnat vaihtelevat 50 - 90 euroa.
        jos olet kiinnostunut myynnistä , laita huuto nettiin


    • sukua kaukaa

      Moikka.

      Kyselit tuosta Helkestä, ei mulla ole kuin yksi muistikuva kun hän tuli käymään meillä Vienolassa Turussa hän oli mun äidin serkku. Muistan hänestä kun avasin oven tennistossut jotka oli leikkattu varpaista auki koska hänellä oli isot jalat (niikuin minulla ja Äidillän) Juoksin makuuhuoneeseen ja sanoin ÄITI meijän ovella on pultsari. Helge on syntyny 1.7.1924 Turussa ja kuoli 8.81991

      • eläkeläinen -49 synt

        Uudenkaupungin ravintola Pookissa on upea merimaisemataulu. Tekijä Monten. Onkohan mahdollista, että hän olisi maalannut samanlaista maisemaa useamman työn? Vai onko kyseinen taulu vaihtanut omistajaa useampaan kertaan? No, kukaan ei vastausta tähän tule enään kertomaan, ellei sitten jollakin olisi tarkempaa tietoa teoksesta. Pookin omistaja rouva kertoi taulun olleen kiinteistössä, heidän ostaessa kiinteistön. Minulla on lapsuuden muistoissa, muistikuvassa, aivan samanlainen teos U:kin tätini salin seinällä. Serkkuni sanoo myös heillä kotona olleen samanlaisen taulun, Helsingissä. Ehkä kyseessä on juuri sama työ, joka nyt komistaa ravintola Pookin seinää. Jos tiedät jotakin enemmän, kerro ihmeessä. Kiitos.


      • Tietäjä 1
        eläkeläinen -49 synt kirjoitti:

        Uudenkaupungin ravintola Pookissa on upea merimaisemataulu. Tekijä Monten. Onkohan mahdollista, että hän olisi maalannut samanlaista maisemaa useamman työn? Vai onko kyseinen taulu vaihtanut omistajaa useampaan kertaan? No, kukaan ei vastausta tähän tule enään kertomaan, ellei sitten jollakin olisi tarkempaa tietoa teoksesta. Pookin omistaja rouva kertoi taulun olleen kiinteistössä, heidän ostaessa kiinteistön. Minulla on lapsuuden muistoissa, muistikuvassa, aivan samanlainen teos U:kin tätini salin seinällä. Serkkuni sanoo myös heillä kotona olleen samanlaisen taulun, Helsingissä. Ehkä kyseessä on juuri sama työ, joka nyt komistaa ravintola Pookin seinää. Jos tiedät jotakin enemmän, kerro ihmeessä. Kiitos.

        Monten maalasi samoja aiheita paljonkin.


      • Monart
        eläkeläinen -49 synt kirjoitti:

        Uudenkaupungin ravintola Pookissa on upea merimaisemataulu. Tekijä Monten. Onkohan mahdollista, että hän olisi maalannut samanlaista maisemaa useamman työn? Vai onko kyseinen taulu vaihtanut omistajaa useampaan kertaan? No, kukaan ei vastausta tähän tule enään kertomaan, ellei sitten jollakin olisi tarkempaa tietoa teoksesta. Pookin omistaja rouva kertoi taulun olleen kiinteistössä, heidän ostaessa kiinteistön. Minulla on lapsuuden muistoissa, muistikuvassa, aivan samanlainen teos U:kin tätini salin seinällä. Serkkuni sanoo myös heillä kotona olleen samanlaisen taulun, Helsingissä. Ehkä kyseessä on juuri sama työ, joka nyt komistaa ravintola Pookin seinää. Jos tiedät jotakin enemmän, kerro ihmeessä. Kiitos.

        Helge maalasi paljon kuvia myrskyävästä merestä. Usein taivaalla liiteli myös lokki tai pari, ja jostain kulmasta saattoi näkyä vilaus kallioista rantaa. Tämä on yleisin Helgen maalama aihe. Kakolan vankilassa lusiessaan oli henkilökunta kysynyt haluaisiko Helge ulos maalaamaan, johon Helge totesi ettei ole tarvis. kaikki on hänen päässään. Maksamattomista laskuista, julki juopottelusta tai muusta pikku rikkeestä istui. Ei ollut paha mies. Maallisesti varaton viinamäenmies.


    • suomasi

      Minull on ollut vuosi Montenin myrskyinen merimaisema. Olen valmis myymään taulun 300 eurolla.

    • BARE
    • psalste

      asui jossain Liisankadulla H:gissä ainakin 60 luvulla jolloin itsekin olin kulmilla näin hänen maalaavan yleensä akvarelleja joita joko myi halvalla tai vaihtoi alkoholiin krunikan kauppiailla erittäin teknisesti hyvä tekijä aliarvostettu hinnat liikkuvat tänään noin 100eur-500eur työstä ja materiaalista riippuen.

      • Asuiko Helge kesäisin Urjalassa?


    • Matti K

      Hei ! Perimme H Montenin työn koko n 40 x 50. Aihe: Metsäinen järvimaisema. Taulu on vanha, jossa alkueräinen kaunis hieman koristeellinen kehys. Taulu on varmaankin taiteilijan alkutuotannosta, koska se on ollut mummolla ja ukilla muistimme mukaan jo - 70 luvulla ainakin. Jos taulu kiinnostaa niin soita 0500 279851 Terv. Matti

      • Laulumis

        Hei! Löysin tämän keskustelun vahingossa. Tiedoksi, että huuto.netissä on muutama Montenin työ myytävänä, minulla miestä uuninpankolla kissaa lattialla esittävä, hauska maalaus.


    • mamimummi

      Ihan kivaa tekstiä kysesisestä maalarista. Aivan sattumoisin bongasin H.M:n taulun ( rauhallinen talvimaisema) Etelä-Karjalaisesta perinnekaupasta. En voinut vastustaa, eikä hintakaan ollut paha - liikkui edellämainituissa raameissa.
      Nyt minulla on tieto sekä hänen iästään, ja hieman taustastaan. Mahtoiko olla niin, ettei hän koskaan (?) laittanut vuosilukua signeerauksen lisäksi?? Saattoi olla ihan viisasta, jos hän oli niin tuottelias kuin kerrottiin..


      mamimummi

    • Leo Ta vinssi

      Terve! Meiltä löytyy myös Montenin meriaiheinen taulu. Kuvassa liitelee myös lintu. Hieno maalaus. 56 x 38 on mitat ja signeeraus H.Monten -71

      • j-pp

        minullla on H monten hieno merimaisemataulu nimi vieressä vuosi luku on 37 hän oli siloin 13v miten arvokas taulu on?


    • Sissi

      Minulla H.Monten' in maalaama maisemataulu. Olen saanut sen 1957 joululahjaksi taulu- ja kehysliikkeen omistajalta. Liike oli lähellä Kasarmintoria. Koko 20 x 30 ja kehystetty. Työstä näkee, että on nopeasti maalattu ohuelle vaneripinnalle.
      Pidän maalauksesta. Muisto nuoruudesta.-

    • H Monten

      Minäkin sain sellasen taulun tänää ..Singneerattu oli H Monten ..Vuosilukua ei ollut ...Kehys hieno kankaalle maalattu vanha kaunis kuvionti kruusauken puolella edessä ..Kokoa oli 50 cm / 80 cm .. .Meriaihe lokki lensi taivaalla ..Eräs juoppo antoi ,kun tavitsi rahaa ..

    • Helgestä

      Olipa hauska lukea kaikenlaista Helgestä tarua ja totta. Hän oli rautakaupan tsuppari ja vei rantsuun värejä, kun daamit maalasi maisemaa ja totesi, että tuohan on helppoa sekä ryhtyi itsekin maalaamaan.
      Tässä yksi stoori Helgestä, joka päättyi sitten pahvimajaan punkun pariin kaatopaikalle suon laitaan.
      Hänestä on joskus tullut joku dokumentti tv:ssä en muista vuotta.
      Maalauksissa oli jotain alkuperäistä voimaa, joka olisi ehkä kantanut pidemmällekin. Kankaat ja välineet olivat milloin mistäkin kuten hameita ja muuta lumppua mutta joskus ihan säkki-hamppua.

      • Anonyymi

        Musta Helsinki, Yle Areena vuodelta 1966 taisi olla. Helge Monten - komea mies, kuin filmitähti -kertoo ringissä asiallisesti omasta tapahtumien ketjusta; kuvattu Mankkaan hökkelikylässä, Laajalahden Turvesuon alueen länsi/lounais -reunametsikössä, voimajohtolinjan länsipuoleinen metsikkörinne, Mankkaanpuro viereisessä notkelmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musta Helsinki, Yle Areena vuodelta 1966 taisi olla. Helge Monten - komea mies, kuin filmitähti -kertoo ringissä asiallisesti omasta tapahtumien ketjusta; kuvattu Mankkaan hökkelikylässä, Laajalahden Turvesuon alueen länsi/lounais -reunametsikössä, voimajohtolinjan länsipuoleinen metsikkörinne, Mankkaanpuro viereisessä notkelmassa.

        Mahtaako kuitenkaan olla ko Helge vai etunimeltään vain samanniminen joka dokumentissa esiintyy koska sukulaiskommentit tässä ketjussa ei tue tätä päätelmää. Valokuvia ei netistä löytynyt.


    • Leamarjatta

      Minuakin alkoi H Monten kiinnostaa, kun täälläkin on yksi hänen työ.
      En aikaisemmin ole tiennyt hänestä mitään. Minun työni on aivan erilainen
      kuin mitä te muut kuvailette. Tämä on maalaismaisema, jossa on muutama
      heinäseiväs, vanha aitta ja lato. Edustalla kulkee kylätie oikealta vasemmalle.
      Kaunis seesteinen maisema, osittain näkymä jatkuu horisonttiin. Nopea
      tekotapa kuten kuvailette. Taitava tekijä.

      • Mariska

        Minulla on viisi H Monten taulua... Kaikki hyvin erilaisia mm. -59 signeerattu maalaus Pariisista. Yhdestä taulusta (juokseva poro, perässä lappalaismies ahkion kyydissä) signeeraus puuttuu, mutta samaa tyyliä ja samat materiaalit. Yhdessä maalauksessa kuva tummahiuksisesta tytöstä (tyttö voisi olla vaikka jostain Etelä-Amerikan maasta), kuvattuna takaa sivulta. Maalattu kankaalle ja liimattu vanerille, koko noin 20 cm x 30 cm. Hauskoja tauluja, arvoa en ole koskaan niille kysynyt! :)


      • Mariska kirjoitti:

        Minulla on viisi H Monten taulua... Kaikki hyvin erilaisia mm. -59 signeerattu maalaus Pariisista. Yhdestä taulusta (juokseva poro, perässä lappalaismies ahkion kyydissä) signeeraus puuttuu, mutta samaa tyyliä ja samat materiaalit. Yhdessä maalauksessa kuva tummahiuksisesta tytöstä (tyttö voisi olla vaikka jostain Etelä-Amerikan maasta), kuvattuna takaa sivulta. Maalattu kankaalle ja liimattu vanerille, koko noin 20 cm x 30 cm. Hauskoja tauluja, arvoa en ole koskaan niille kysynyt! :)

        Haluatko ostaa lisää Montenin tauluja? Minulla myynnissä kaunis syysmaisema


    • la Mer

      Taidemaalari, ajattelija ja luonnonystävä Helge Montén kuoli kotonaan Helsingissä 8.8 1991 ( s.Turussa 1.7 1924) Hän oli yksi Suomen tuotteliaimmista taidemaalareista kautta aikojen. Monet tuntevat Monténin erikoisen hahmon:pitkä valkea parta, muovikassi ja päällä kesät talvet pitkä tumma palttoo ja villapipo, kun hän liikkui ihmisvilinässä Turussa, Helsingissä, Tampereella ja Toijalassa tai Urjalassa. Montén vietti lapsuutensa Turun kyljessä Raunistulassa. Tunnetaan parahaiten merimaisemistaan ja piti itseään nimenomaan niiden maalajana. Ei halunnut jatkaa opintojaan Ateneneumissa, koska "koulutetut taiteilijat ovat opetettuja, mutta aito taide tulee omasta sydämestä" Pysyi tyylilleen uskollisena koko elämänsä. (lyhennetty HS 20.8.1991) Laitoin tekstin aikoinaan oman merimaisema tauluni taakse muistoksi.

      • Anonyymi

        HEI KIRJOITTAJA. Sinun kommentisi on yksi parhaimmista mikä olen lukenut. Helge Monten oli hyvä ja aito taidemaalari. Hän maalasi erituisesti merimaaisemat , ja kun oli sille tuulella hän onnistui maalamaa suuriakin taulua, Tosi on , hänen taitellinen silat ja väri kontrasti olivat ensiluokka. <kiitos sinun antamaasi tieto. minä olen italialainen taide harrastaja ja yksi Monten ihalija.


    • mopotsuppari

      minullakin kaksi Helgen maalausta jotka olen ostanut häneltä itseltään vuonna 10.07. 1959, olin tsupparina eräässä konttoorissa kalevankatu 6:ssa, muistan maksaneeni 5000mk, sen aikaista, tietysti lainasin talon kassasta, ja maksoin takaisin pätkissä, toinen on öljy,metsäpolku aihe 60x40 ilman raameja, toinen on vesiväri talvinen puro 33x25 ilman raameja,

      • Anonyymi

        Samoihin aikoihin isäni oli Kalevankadulla ins. tstssa töissä. Osti taiteilijalta useita vesiväritöitä. Yksi oli nimeltään "kuninkaanpunainen maisema". Kuvasi jotakin rantaniittyä.


    • Iiris Lampi

      Ostin tänään kirpparilta Montenin taulun hintaan 42 €. Oikein nätti tyyliin "Merellä myrskyävällä". Meillä on Montenin tauluja jo muutama, mukana yksi tussipiirustus. Odotamme arvonnousua...

      • Anonyymi

        Tussipiirroksen aiheen kuvaus olisi kiintoisa. Maalaisinteriööri?


    • arivsalo

      kaariikkuna kynttilä vanhamies valkoharmaa pitkä parta suorakaiteen muotoinen päähine lukee kirjaaalla. Alla lukee H Monten. Tumman punainen sävy koko työssä
      tummanpunaiset kehys jossa ullkokehyksessä kulta koristus

      • Anonyymi

        Kiitos piirroskuvauksestasi. Näin näen toisesta tussipiirroksesta, joka tuossa "paraati"paikallani nyt;Torpparin pihapiiriin palaamassa laitumelta paimentyttö katraansa kanssa. Torpassa maakivistä perustus="kivijalka", katto paikattu, piippu kavennettu. Taustalla lämpiää savusauna, ovessa "pönkä"; savu tupruaa avoimesta ovesta, seinässä "räppänä". Pihapiiri aidattu, riu'uista tehty, koivut juuri tulossa lehteen. Pellosta raivatut maakivet kasassa portin virkaa toimittamassa. Yksi lammas nyhtää vielä ruohoa aidan vierestä. Pitkän laidunpäivän päätteeksi tyttö pääsee saunomaan; taitaa olla lauantai. Piirroksen perspektiivi toteutettu taidolla; on kolmiulotteinen kuva. Tunnelma välittyy todellisena, lahjakas ollut tekijä H.Monten -60.


    • A Monten

      Ihania kirjoituksia rakkaasta perheenjäsenestämme Helgestä. Suuret kiitokset niistä!

      Helge ei ollut naimisissa eikä hänellä ollut lapsia. Hänen perheensä oli äiti ja veljensä perhe sekä isänsä uusi perhe. Lisäksi hänellä oli paljon ystäviä sekä hyvässä, että pahassa. Niitä jotka olivat avuksi, mutta myös niitä, jotka käyttivät hyväkseen Helgen kilttiä luonnetta.

      Tällä palstalla olevat otteet Helgen muistokirjoituksista on oikein, koska nämä kirjoitukset ovat minun kirjoittamia. Ne julkaistiin vuonna 1991 Helsingin Sanomissa, Aamulehdessä, Turun Sanomissa ja Urjalan Sanomissa (Toijala). Muistokirjoitusten sisältö perustuu minun ja Helgen välisiin keskusteluihin, meidän väliseen kirjeenvaihtoon sekä Helgen päiväkirjamerkintöihin. Helsingin Sanomien kirjoituksessa oli pieni virhe, joka perustui Hesarin toimituksen lyhennykseen, joka muutti myös asiasisältöä. Muissa lehdissä tekstit olivat oikein.

      Olisi kiva, jos vaikkapa tälle palstalle kirjoittaisivat juttuja ne, jotka tunsivat Helgen. Hänestähän riittää tarinaa ja mitä eriskummallisempia juttuja ja kaikissa yleensä aina jokin "juju". Lopuksi voin kertoa malliksi yhden:

      Helge oli edellä aikaansa Itämeren suojelussa. Hänhän oli luonnonsuojelija, kantoi huolta elinympäristömme tilasta ja ihmisen ahneudesta, joka tuhoaa ympäristöä. Hän otti kantaa asioihin omalla tavallaan ja vaikutti sen minkä pystyi. Itämeri oli hänelle tärkeä, olihan Helge merimaalari. Helsingissä kulkiessaan hän ei peseytynyt. Kun hän avasi palttoonsa napit, haju joka lehahti ilmoille sai muut pyörtymään. Hän ei pessyt itseään, koska sillä hän säästi Itämerta. Jos olisi pessyt, olisi sama lemu ja saasta siirtynyt Itämereen. Siinä meille kaikille ajattelemisen aihetta kun huuhtelemme juomavedellä jätteemme viemäristä alas.

      • Hoitaja, eläkkeellä

        Olin 1980- luvulla hoitajana eräässä vanhusten pitkäaikaishoitopaikassa Helsingissä, jossa myös Helge Monthenin äiti oli hoidettavana. Helge kävi siellä silloin tällöin äitinsä luona.
        Hän vaikutti kiltiltä ihmiseltä; hänen ja äitinsä välit vaikuttivat lämpimiltä.
        Tosin äidistä huokui huoli pojastaan, vaikka ei hän koskaan poikaansa moittinut, tuli Helge sitten millaisessa kunnossa tahansa äitinsä luo.
        Helgellä oli aina muutama taulu mukanaan, joita hän ilmeisesti jatkuvassa rahapulassaan kauppasi meille hoitajille.
        Itse ostin häneltä kolme taulua, yksi meriaiheinen, toisessa kallion päällä muutama kitulias puu, ja sumuinen metsä taustalla. Molemmista tauluista pidän kovasti. Kolmas, isompi taulu oli elopellolta, se oli myös hieno työ jonka annoin lahjaksi (jota olen katunut myöhemmin, koska saaja ei arvostanut sitä yhtä paljon kuin minä).


      • sukulainen

        Me perheenjäsenet kävimme Helgen äidin luona tuolla Kustaankartanon vanhainkodissa, jossa sinä - hoitaja eläkkeellä - olit näimmä hoitajana. Kertomuksesi on kovin tuttu. Olin joskus mukana katsomassa kun Helge levitti maalauksiaan siellä näytille ja te hoitajat kävitte ostamassa niitä.
        Kerran sitten menimme Kustaankartanoon ja Helge istui tapansa mukaan myhäilevänä äitinsä huoneessa. Helge sanoi heti, että nyt on Suomeen valittu niin kaunis Miss Suomi, että hän on Armi Kuuselan veroinen ja tulee pääsemään yhtä pitkälle. Missi oli Anne Pohtamo ja hänestähän tuli Miss Universum. Taiteilijan silmä oli poikkeuksellisen tarkka.
        edellinen kirjoittaja A Monten (järjestelmä ei salli nimeäni enää)


      • Anonyymi

        Saanen kysyä Teiltä; onko Yle Areenassa katseltavissa olevan Musta Helsinki -dokumentissa näyttäytyvä "Helge" sukulaisenne Helge ?


    • monten

      Minullakin on seinällä Montenin taulu, kokoa 20 x 25. Talvimaisema järven rannalta. Kaunis maalaus. Hyvät värit. Tuli mökkikaupan mukana litkosena.

    • Jussi vm.1967

      Monten asusteli hetkisen myös Laitilassa sorolantien varressa pienessä punaisessa mökissä ! Tarkemmin en itse muista hänen ulkonäköään ym. Olin itse silloin pikkupoika eikä tällainen taiteilija kiinnostanut millään muotoa. Nyt jostain tupsahti nimi mieleen ja sen vuoksi eksyin tänne palstalle !

    • Raisa

      Minä ostin ensimmäisen H Montenin taulun Huuto.netistä. Hinta hirvitti, mutta se oli kuin magneetti joka minun oli yksinkertaisesti pakko saada. Päästyäni tutkimaan taulua tarkemmin ihastuin persoonalliseen tekniikkaan, väreihin, tunnelmaan ja tapaan vangita tärkeimmän näkymästä. Nykyään omistan 7 öljyväri- ja 2 akvarellimaalausta. Tuo mainitsemani ensimmäinen taulu on tietenkin parhaimmalla paikalla kodissani ♡

      • kirppu133

        Mulle kulkeutui ko:taiteilijan akvarelli järvi/vaaramaisema hyväkuntoinen sing.1960
        voisin luopua kohtuu hintaan


    • Hiide

      Mielenkiintoinen topicci minulle ennestään tuntemattomasta taiteilijasta. Hänen taulunsa minulle on ollut jo parikymmentä vuotta (akvarelli, maisema 1957)

    • ametistiko

      Helge Monten asui yläkerrasssamme Terijoelta tuodussa vanhassa puutalossa Oulunkylässä Helsingissä 80-luvun alkupuolelta kuolemaansa saakka. Mukava, vaatimaton, hiljainen ukkeli, eikä ainakaan noina vuosina juonut viinantippaakaan. Lumityöt hän teki kauniisti (kuten minäkin) ja puhuimme , kuinka tärkeä lähiympäristän estetiikka on, ja että myös lumenluonnilla on merkityksensä, vaikkei sitä heti tule ajatelleeksi :) Kävin kerran moikkaamassa Helgeä kun hän oli juuri aloittanut merimaisemien maalamisen. Kankaita oli parilla, kolmella pöydällä 6-8 yhtäaikaa, ja hän teki maalaukset sarjatyönä. Helgen ei tarvinnut enää lähteä meren ääreen, koska oli maalannut aihetta niin paljon. Hän maalasi ensin meret, sitten taivaat, sitten kivet, luodot ja muut yksityiskohdat – ja viimeisteli maalaukset tyrskyin. Helge siinä mietti maalatessaan, kuullensa, että Norjassa oli taidemaalari, joka oli maalannut yli 40 työtä päivässä. "Olisi mukava mennä häntä tapaamaan... olen itse maalannut yli kuusikymmentä" ;)

      • Muistoja

        Isäni työskenteli 60-luvulla Kalevankadulla eräässä toimistossa, jolloin hän osti taiteilijalta seuraavat taulut: Tulvapelto(1961), akvarelli, kuninkaanpunaisia värejä. Valkoisia kukkia, väriliitu. Koli(1958), akvarelli, Helge de Montén, muu teksti epäselvää. Rantamaisema(1960), kuninkaanpunaisia värejä.
        Nyt kun luettuani palstalla taiteilijasta ja muistellessani isäni kertomusta hänestä, en aio luopua tauluista!


      • Anonyymi
        Muistoja kirjoitti:

        Isäni työskenteli 60-luvulla Kalevankadulla eräässä toimistossa, jolloin hän osti taiteilijalta seuraavat taulut: Tulvapelto(1961), akvarelli, kuninkaanpunaisia värejä. Valkoisia kukkia, väriliitu. Koli(1958), akvarelli, Helge de Montén, muu teksti epäselvää. Rantamaisema(1960), kuninkaanpunaisia värejä.
        Nyt kun luettuani palstalla taiteilijasta ja muistellessani isäni kertomusta hänestä, en aio luopua tauluista!

        Samoin minun isäni Kalevankadun toimistossa (A) osti noita samoja tauluja. En niitä ennen arvostanut. Nyt katselen uusin silmin.


    • Perheenjäsen

      Onpa kiva, että kirjoituksia tulee lisää. Täydennän vielä omia kirjoituksiani, jotka olivat edellä nimimerkillä: A Monten ja sukulainen (järjestelmä kun ei hyväksy samaa nimimerkkiä uudelleen).

      Helgen vanhat maalaukset, varsinkin 1950-luvulta ovat parhaita ja aiheiltaan harvinaisempia. Niitä on mm. kukat, asetelmat, sametille maalatut kukat ja asetelmat, metsämaisemat, hirsimökit, vanha kyläyhteisö, ulkomaiden maisemat ym. Myöhemmin maalaamiseen tuli mukaan liukuhihnamainen työskentely ja välillä juopottelu huononsi töitä. Varsinkin merimaisemat, myös talviset Lapin maisemat olivat sarjatyötä. Mutta myöhemminkin on hyviä töitä kun on oltu selvinpäiten. Helgen signeerauksissa vuosiluku 1971 jakaa työt. Kaikki aikaisemmat vuosiluvut ovat todellisia, mutta 1971 tarkoittaa, että työ on tehty aikavälillä 1971-1991. Helge sai 1971 eläkkeen ja oli sen jälkeen ”eläkkeellä oleva taiteilija”. Hän ei uskaltanut enää signeerata oikeaa vuosilukua, ettei menetä vanhuuseläkettään. Jos taulussa on myöhempi vuosiluku kuin 1971, on työ luovutettu luotettavalle tuttavalle, ei suoranaiseen myyntiin.

      Helge ei opiskellut koskaan Ateneumissa. Virheellinen tieto on lähtenyt siitä, että Helsingin Sanomat lyhensi 1991 kirjoittamaani negrologia ja samalla muutti asiasisällön epähuomiossa. Muissa sanomalehdissä teksti oli tuolloin oikein.

      • Taiteenharrastaja

        Tuosta signeerusten vuosiluvusta Helge on tutulleni aikanaan tuumannut "kyllä näistä on jo aikaa verot maksettu" eli viittaa sekin siihen ettei eläke pienene. Tuttuni myös suunniteli aikanaan Helgen kanssa Linnan Pohjantähti-sarjan kuvittamista.


      • Anonyymi

        Kyllä kovasti kiinnostaa Monten; tussipiirros vuodelta 1960 -se puhutteli; katselen sitä juuri ja haen netistä kaikkea mahdollista tietoa ko taiteilijasta. Kuinka paljon ja missä vaiheessa tussipiirroksia teki? ; netissä kun korostuu meriaiheiset maalaukset.


      • Anonyymi

        Minulla on Monten öljyvärimaalaus, merimaisema. 2lokkia, tyrskyt yms. Se on signeerattu -40, voiko olla vai katsoinko väärin?


    • Anonyymi

      Kiitos todella lämminhenkisestä ja mielenkiintoisesta koonnista Helge Montenista!

    • Anonyymi

      Asuin pikkupoikana Helgen naapurissa yäkerrassa käpylässä nastolantien päässä (40 tai 41)
      Muistan aina kun leikkasi kantapäätään saksilla - ei ollut harmia naapurista tosin olin vain 4 tai 5vuotias

    • Anonyymi

      Upeita tauluja Helgellä - arvo varmasti nousee tulevaisuudessa, useissa näkemissäni tekniikka on niin taitavaa. Ja kauniit luontoaiheet herkästi kuvattu. Hyvin suomalaiskansallista - parhaissa näkemissäni jopa "Halosmaista" otetta.

    • Anonyymi

      Niimpä, H oli isoisäni ryyppykaveri, molemmille maistui. Itselläni on taulu joka vaihtui viinapulloon kun tuska oli kova.

    • Anonyymi

      Yksi taulu löytyy - 79 kehyksessä taulun takana. Myrskyävä merimaisema kivikkoa ja lokki lentelee. 78x56cm. Öljyvärimaalaus. Mikähän tallaisen arvo mahtaa olla? Olen myymässä taulua.

    • Anonyymi

      Mulla on sellainen montenin maalaus joka kuvaa jotakin kylätietä maaseudella ja näkyy ainakin yksi talokin josta tupruttaa savua ja joitakin puita.

    • Anonyymi

      Edesmennyt tätini Unelma / Siiri oli Marile p-kaupassa Uudenmaankadulla ja tunsi Montenin. Kertoi ostaneensa välillä töitään kun viinaan tarvitsi rahaa. Montenin tauluja taisi olla vanhuudenkoti täynnä.

      Minulla Montenilta (tarinan mukaan) kiinnostavin on melko pelkistetty laitakaupungin kujan tunnelma (portaalla kujan alussa istuva vanha nainen ja kujalla aasia taluttava kaariportin alla), josta Siiri kertoi:
      "Monten kävi nuorena Pariisissa opettelemassa maalaamista ja koska oli kriittinen niin signeerasi osan tuon aikaisia töitään H. Mökkimäki" ja vuosiluku puuttuu. Mahtaako pitää paikkansa - no tunnelman takia on edelleen seinälläni.

      Toinen juttu kun Siiri oli ostamassa metsäjoella kalastavasta onkijasta taulua ja arvosteli värejä rauhallisiksi niin Monten oli ottanut värit ja maalasi joen tilalle metsäpalon ja ongesta sammutusoksan 😀 - no värikäs ja vauhdikas taulu siitä tuli!

      • Anonyymi

        Helge kävi vasta vanhana Pariisissa 1970-luvulla, ei nuorena. Ikä on kyllä suhteellinen käsite. Helge istui Seinen rannalla rivissä muiden katumaalareiden kanssa ja Lapin maisemat vietiin käsistä. Oli oikein jono. Kotimatka ei ensi yrittämällä onnistunut, sillä kielitaidottomana Helge meni väärään junaan ja löysi itsensä Italiasta. Kiitos hyvistä jutuista. Terveisin sukulainen A Monten, jonka kirjoituksia myös edellä.


    • Anonyymi

      Kirjoittelen kylätalomme, Östersundomin Gillen, historiikkia. Sain tiedon paikkakuntalaiseta, että Gillen asuintiloissa ( entinen opettaja-asunto) oli jonkin aikaa vuokralla pari mainiota taiteilijaveijaria. Toinen olisi ollut nimeltään Monten. Liekö ollut Helge Monten. Olisin kiitollinen tiedoista. Jos on kyseessä oleva H.M. pitänee hankkia taulu kylätalon seinälle.

      • Anonyymi

        Kuka lie ollut se toinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka lie ollut se toinen?

        Montenilla on ollut taiteilijakaveri nimeltään Vuolas. On olemassa Montenin versio Akseli Gallen-Gallelan maalauksesta Symposion, jossa Sibelius, Merikanto etc ryyppäävät Kampissa. Montenin versiossa ryyppyporukka istuu pyöreän pöydän ympärillä ja yhden kaverin nimi on Vuolas. Mahdollisesti tämä veijari on taiteilija Risto Vuolas, joka maalasi samanlaisia tauluja kuin Monten. Terv sukulainen A Monten


    • Anonyymi

      Olipa hauska, että löytyi tämmöinen keskustelu. Ostin kirppikseltä pari Helgen tussipiirrosta vuodelta -60.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      29
      2095
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      173
      1508
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1465
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      108
      1199
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1169
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      904
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      870
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      785
    9. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      280
      745
    10. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      695
    Aihe