Ahdistaa kun mietin mikä vaivaa. Valkosormisuudesta olen kärsinyt jo ainakin parin vuoden ajan. Myös ajoittaista lievää nivelsärkyä on sormissa ja varpaissa. Pahiten oireilevissa sormissa on ehkä pari kiinteämpää kohtaa ja iho hieman karheampaa kuin muissa sormissa. Reumakokeet otettiin viime syksynä, mitään ei löytynyt.
Kesällä alkoi silmien kutina, joka on nyt lieventynyt ja tuntuu enää silmän sisänurkassa. Ruskettuessani huomasin myös että molempiin suupieliin oli ilmestynyt valkoiset läntit. Nyt läntit ovat alkaneet laajentua ja niiden ympäristö on turvonnut. Iho on pehmeä, mutta yksi kiinteämpi kohta tuntuu ihon alla. Myös nenässä sierainten välinen osa on valkoinen ja hieman turvonnut. Myös kielen alapuolen / suun pohjan kudos on suurelta osin vaalea, mitä se mielestäni ei ennen ole ollut.
Nyt pelottaa, että voisiko olla sklerodermaa? Toivottavasti kuvittelen oireet. Lääkäriin sain nihkeästi ajan kolmen viikon päähän. Odotus tuntuu tuskalliseslta, sillä asia vaivaa mieltä. Onko jollain kokemuksia sairaudesta ja siitä miten alkoi? Millä oireilla?
Skleroderma?
4
1642
Vastaukset
- sarin
Minulla on nuoresta asti ollut iho-ongelmia olen nyt 47v.Tämä skelerodeman alkoi salakavalasti,ensin tuli kaikkialle turvotusta,lihaskipuja ja nivelet kipeytyivät,turvotus lisääntyi iho muuttui ruskeammaksi,ennen aivan vaalea iho joka ei sietänyt ollenkaan aurinkoa.Iho on nyt kädet,käsivarsista,jaloista ym.kovettunut,ihosta ei saa sormilla kiinni.Reumanverikokeissa ei ollut oikeastaan mitään,koepelasta sitten löytyi jo sairauden syy.Liikunta ja rasvaus on auttanut minua.
- toinen valkosormi
Minullakin on vaivaa valkosormisuudesta eli Raynaud'n taudista varsinkin nyt talvella. Kolmena viime talvena on ollut todella vaikeaa, olen palelluttanut useasti käteni niin että sormein iho on mennyt haavaiseksi. Olen myös huomannut, että sormien iho on paleltumisten myötä karhentunut ja menettänyt tuntoherkkyyttään. Mutta nämä ovat oireita myös itsenäisessä Raynaudissa, eikä minulla ole muita oireita, joten en ole vielä käynyt lääkärissä. Pelkkä Raynaudkin voi tehdä pahoja tuhoja, jos ei suojaa itseään kylmältä ja stressiltä.
Olen ottanut selvää asioista siltä varalta, että vaiva pahenisi tai Raynaud osoittautuisi osaksi jotain vakavampaa tautia. Otettiinko sinulla reumakokeissa tuma-vasta-aineet? Niillä voi aika luotettavasti todeta skleroderman. Oireesi voisivat olla myös Sjögrenin syndrooman tai systeemisen lupuksen (SLE) oireita. Nämä kolme tautia ovat hyvin monenlaisia, lievempiä ja vakavampia, ja kaikkien hoidot ja ennusteet ovat viime aikoina parantuneet, joten sinulla ei ole syytä hermostua. Onko sinulla refluksi- ja närästysoireita tai suolistovaivoja? Ne liittyvät usein sklerodermaan. Toisaalta silmien kuivaminen viittaa Sjögreniin ja kasvojen ihon symmetriset ihottumaläikät viittaavat SLE:hen. Näiden tautien mahdollisuuden takia lääkärillä ja kokeissa käynti on tarpeen ja asiaan pitää suhtautua vakavasti, vaikka päivän päälle ei ole hoppua elleivät vaivasi ole hankalat. Kun pääset lääkäriin, pyydä tutkimaan kaikki mahdollinen varsinkin näiden kolmen autoimmuunitaudin varalta. Voi olla, että sinulla on vain rajatumpi muoto tautia, mikä on yleisempi tilanne, mutta siltä varalta, että näin ei ole, kannattaa tutkia tilanne tarkasti, etteivät taudit pääse etenemään sisäelimissä. Älä huolehdi turhia tällä välillä, vaan yritä rentoutua. Vakavan taudin mahdollisuus on pieni, ja jos sairautesi on autoimmuunista tyyppiä, stressi pahentaa sitä.- Kylmäkäsi
Kiitoksia vastauksista. :)
Luulenpa että tumavasta-aineita ei aikoinaan otettu. Vatsavaivoja löytyy kyllä. Närästyksestä olen kärsinyt jo 15 vuotta, joten se ei liittyne tähän. Viimeiset pari vuotta vatsa tosin on ollut löysällä ja tuntuu, että olen ns. "läpipaska". Viimeaikoina olen myös laihtunut hieman ja painon nostaminen on todella hankalaa. Vatsavaivat olen laittanut stressin piikkiin. Stressiä on riittänyt jo useamman vuoden.
Tässä lääkäriä odotellessa toisen pikkusormen pää on muuttunut pysyvästi valkoiseksi. Vaaleampia alueita on nyt nenässäkin ja myös silmänaluset ovat vaalentuneet (ainoa positiivinen asia :D) Torstaina on lääkäri ja terveyskeskuksessa selvittäkööt mikä on vaivan nimi. Aion tosiaan pyytää kaikki kokeet. Pääasiahan on, että saan TIETÄÄ, mistä kaikki johtuu. Epätietoisuus antaa turhaan tilaa kaikenlaiselle spekuloinnille ja mielikuvitelmille. Ja se ei ole omiaan ainakaan vähentämään stressiä. Ja haluan tietää miksi vaalennun ja turpoan. Säilyttäisin kasvoni mielelläni sellaisina kuin ne nyt ovat. :P - myös kylmäkätinen
Kylmäkäsi kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista. :)
Luulenpa että tumavasta-aineita ei aikoinaan otettu. Vatsavaivoja löytyy kyllä. Närästyksestä olen kärsinyt jo 15 vuotta, joten se ei liittyne tähän. Viimeiset pari vuotta vatsa tosin on ollut löysällä ja tuntuu, että olen ns. "läpipaska". Viimeaikoina olen myös laihtunut hieman ja painon nostaminen on todella hankalaa. Vatsavaivat olen laittanut stressin piikkiin. Stressiä on riittänyt jo useamman vuoden.
Tässä lääkäriä odotellessa toisen pikkusormen pää on muuttunut pysyvästi valkoiseksi. Vaaleampia alueita on nyt nenässäkin ja myös silmänaluset ovat vaalentuneet (ainoa positiivinen asia :D) Torstaina on lääkäri ja terveyskeskuksessa selvittäkööt mikä on vaivan nimi. Aion tosiaan pyytää kaikki kokeet. Pääasiahan on, että saan TIETÄÄ, mistä kaikki johtuu. Epätietoisuus antaa turhaan tilaa kaikenlaiselle spekuloinnille ja mielikuvitelmille. Ja se ei ole omiaan ainakaan vähentämään stressiä. Ja haluan tietää miksi vaalennun ja turpoan. Säilyttäisin kasvoni mielelläni sellaisina kuin ne nyt ovat. :PKyllä sinulta olisi hyvä tuma-vastaineet tarkistaa. Reuma-arvot eivät kai välttämättä hirveän hyvä mittari em. sairauksissa ole. Itselläni (skelroderma) ne ovat harvoin olleet koholla, skl. -vastaineet sen sijaan ovat aina korkealla. Sklerodermassa oireet tulevat ja etenevät usein hitaasti, jollei ole kyse äkäisestä diffuusista sklerodermasta. Siksi mielestäni tuo närästystyksen syykin olisi hyvä tsekata, vaikka sitä onkin ollut jo kauan ja vaikka voikin johtua stresistä vain. Ruokatorven toimintahäiriö meikäläisillä on hyvin tavallista, ja vatsansuojalääkitys on silloin tarpeen.
Jos olet menossa yleislääkärille, niin toivottavasti saat lähetteen reumalääkärille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917580Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1236314Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604437Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2353061Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902638Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh351925- 1291551
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971534Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo32795Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21782