Pakkolahjoitus unisefille

kävelyllä

Kouluissa oli tämä unisef-kävely 2 €/km.
Joten. kun lapseni käveli 8 km, pitää minun antaa 16 € lahjoituksena unisefille.
Voiko lahjoitukseen tällä tavalla pakottaa, eikö sen pitäisi olla vapaaehtoista?
Minulla ei mitään ole unisefiä vastaan, mutta en periaattessa pidä pakkolahjoituksista.
Myös on niitä perheitä, joille tämä 16 € on tosi iso raha, ja pois lapsen vaatteista ym.

16

3992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain 3 äiti

Meillä oli koulun puolesta "määräys" että lahjoitetaan joku tietty summa. Siihen ei kävellyt kilometrit vaikuttaneet mitään. Meidän lapset vei kukin 2 euroa ja se riitti.

• et vain anna

laspselle sitä rahaa, ei ne opet voi siihen pakottaa!

• vain 3 äiti
        et vain anna kirjoitti:

laspselle sitä rahaa, ei ne opet voi siihen pakottaa!

Toki lahjoitus oli vapaaehtoinen, mutta koulun taholta tuli määräys että vain kertasumma, ei käveltyjen kilometrien mukaan. Olisi kirjekuoren saanut palauttaa tyhjänäkin.

• tarja 2

tuo unisef kävely oli joskus niin että se oli vapaaehtoinen se maksu ja sen summankin sai itse perhe määrätä,meillä esim oli 50 senttiä per kilsa...jollain oli 20 senttiä jne...

• tuollaset keräykset

on ihan huijausta! Meillä kukaan ei saa osallistua mihinkään keräykseen ei kouluissa eikä kauduilla. Ne ei mene kuin keräyksen johdon taskuihin kaikki! En itse koskaan anna lanttiakaan.

• mikä asenne!

Tuollaisen asenteenko haluat lapsellesi opettaa? Siinä vasta kasvattaja!

• vastahan siitä
        mikä asenne! kirjoitti:

oli juttua että kuinka suuri osa keräysrahoista OIKEASTI menee sinne minne kuuluukin. Ja suurimmassa osassa keräyksiä se on alta 50% joka löytää perille asti. Ainoat johon itse suostun rahaa laittamaan on pelastusarmeija

• lauman mukana
        mikä asenne! kirjoitti:

jotta et erottuisi epäedullisesti vanhempien joukossa.

• äitee +4

muistaakseni kun lapsi meillä viimeksi sen käveli oli ideana että hänellä on sponsori joka maksaa maksun ja lapsi on ikäänkuin välikäsi hommaan. Meillä kummisetä halusi että yksi lapsi sai koulutuksen joten maksoi siihen tarvittavan summan ja lapsi käveli tietyn määrän. Hinta kyllä muistaakseni oli 50cent/km ellen ihan väärässä ole joka oli suositus, mutta "oiekaa" hintaa ei muistaakseni ollut lainkaan..

Pakko ei rahaa ole antaa ja itse en sitä noin vain maksaisi välttämättä ollenkaan.. Itse olen sponssanut kyllä joskus jotakuta kävelijää!

• kaisa81

minulla ei vielä ole lapsia mutta olen omakohtaisesti antanut kaikkiin SUOMEN keräyksiin esim. sota invaliideille ym..

on niitä ongelmia ihan suomessakin,ei niitä tarvi mihinkään afrikkaan yms. lähteä hakemaan.
        Ainoa minkä jotenkin ymmärrän on että venäjän katulapsia autetaa.

koskahan unisef on antanut suomelle latin latia?täälläkin voisi ehkäisevään lapsityöhön syynätä paljon rahaa ettei tuo perheväkivalta ainakaan lisääntyisi.

Moni lapsi täälläkin elää alkoholisti&mielenterveys potilas vanhenpien kanssa..ja siihen valtiolla ei oo rahaa mutta pistetään 40 miljoonaa euroa avustustyöhön..

• kenties...

lasteni koulun viikon syyslomasta, mutta heidän koulussaan ei moista keräystä ole ollut ikinä. Sattuukohan sitten aina juuri syyslomalle vai mistähän johtuisi.

Itse harvemmin laitan keräyksiin rahaa, mutta toisinaan annan lapsille esim. 5-20 senttiä, jotka saavat sitten lippaaseen tipauttaa. Meillä on kuitenkin itselläkin rahat sen verran tiukalla tällä hetkellä, että mieluumin lahjoitan vaikka pieneksi jääneitä vaatteita tai ylimääräisiä leluja keräyksiin, kuin rahaa.

• äiti kans

muidenkin keräysten kanssa. Esim. nälkäpäiväkeräyksen, koulujen ei pitäisi tällaisia keräyksiä järjestää.Kauppojen pihoissa on kerääjiä joille olemme aina muutaman rovon antaneet, koulu ei ole oikea paikka kerätä rahaa valtakunnallisiin keräyksiin.Lapselle tulee pahamieli jos ei saa koulussa osallistua keräykseen kun kaveritkin antavat rahaa.Toisilla vanhemmilla kyllä mielestäni "ampuu" vähän yli kun annetaan lapsen laittaa 5-10e, kyllä kai vähempikin riittäisi.

• Vapaaehtoista

Voi voi. Nyt joko koulu tai sinä ette hallitse sisälukua tai luetun ymmärtämistä. Unicef-kävelyssä voi lapsen sponsorina olla ihan kuka hyvänsä ja maksettu summa on ihan vapaavalintainen. Summa voi olla vaikka yhden sentin ja jos lapsi kävelee 5 kierrosta, on maksettava summa 5 senttiä. Mikään pakko ei ole äidin eikä isän maksaa mitään - ei kyllä kenenkään muunkaan - mutta sponsori voi olla vaikka naapurin täti tai kaupan myyjä tai vaikka opettaja itse! Ja niitä yhden sentin sponsoreita voi hankkia monta jolloin summastakin tulee ihan merkittävä.
      Miksi et antaisi lapsellesi hyvää mieltä siitä, että hän pystyy auttamaan muita lapsia? Ja vieläpä tavalla, joka ei vaadi sinulta yhtään mitään!
      Jos et ymmärrä jotain, voit kysyä suoraan koulusta eikä kiroilla mielessä tai kirjoitella palstoille. Jos koulu ei toimi em. tavalla, ei kyse ole Unicef-kävelystä vaan jostain muusta. Unicef-kävelyssä hyvää on juuri tuo vapaaehtoisuus ja monimuotoisuus, ts. kukin lapsi voi toimia itselleen sopivalla tavalla. Kieltämättä aika heikkoa on, jos ei mistään lähipiiristä edes viittä senttiä löydy... mutta ehkä silloin lapselle ei vain ole osattu selittää asiaa oikein.

• Vastuuta Unicef!

Olemme lapsiemme kanssa osallistuneet lukuisiin keräyksiin –Unicefinkin - ja olemme yrittäneet opettaa heille auttamista ja välittämistä. Koulussamme järjestetystä Unicef –kävelystä jäi kuitenkin todella ikävä maku suuhun.

Vaikka lasten kotiin tuomassa sponsoripassissa osallistumismaksu periaatteessa mainittiin vapaaehtoiseksi, monet vanhemmat kokivat velvollisuudeksi osallistua. Näitä kuoria luvattuine summineen nimittäin kommentoitiin isoon ääneen luokkahuoneissa. Kaiksita lapsista eikä vanhemmista ei ollut mukavaa, kun vertailtiin kenen vanhemmat lahjoittavat kuinka paljon…Alakoululaisilla sponsori lienee lähes aina vanhempi, kuinka moni voi tai osaa hakea ulkopuolista (yritys-)sponsoria – kuinka moni ala-asteen oppilas edes tuntee sponsori -sanan?

Kotiin jaetuissa tiedotteissa sanottiin, että sponsorimaksu on valittu summa/kävelty kilometri ja jokaista kilometrin lenkkiä osoittamaan saa kamelitarran. Vaikea uskoa, että meidän 7 –vuotias ekaluokkalaisemme olisi kävellyt tarrojen osoittaman 10 kilometriä! Reitti tuskin on ollut kilometrin mittainen. Vanhempien annettiin ymmärtää, että kyseessä on kertasuoritus. Ilmeisesti meidän koulussamme on kävelty koko päivä ja käyty ruokailemassakin välillä… Vanhemmat joutuivat tilanteeseen, jossa piti lahjoittaa kymmeniä euroja, tai rikkoa lupauksensa lapselle ja UNICEFille…

Kyllä tuntui kurjalta lukea lehdistä, kuinka hieno tulos kävelyillä saavutettiin…
      Monien suomalaistenkin lasten kodeissa eurot ovat tiukassa. Lisäksi suuri osa Unicefin rahoja kuluu henkilökunnan palkkoihin, tilavuokriin, koreisiin tiedotuslehtiin ja esitteisiin erilaisten vapaaehtoisten virkistyspäiviin ym.

• näkemystä asiaan

Pitää muistaa myös, että kysymyksessä ei ole pelkästään Unicef-lahjoitus vaan myös lahjoitus sitä kautta omalle lapselle. Meidän koulussamme Unicef-kävelyssä parhaiten menestyneet saavat keväällä stipendit. Oma mielipiteeni on, että stipendit kuuluisivat parhaiten opinnoissaan menestyneille oppilaille, mutta yhtä hyvin Unicef-kävelyn tuotossa kunnostautuneet oppilaat ovat esikuvia muille oppilaille.

• Ymmärrän

Lapseni koulussa unicef-kävely suoritettiin fiksusti. Periaatteessa lapsen piti hankkia ennen kävelyä sponsoreita jotka lupautuvat maksamaan jotain sponsorin itse päättämää summaa per kilometri. Tuli lappu kotiin jossa oli pankkitilin numero ja viite ja se keräyslupahan oli ainakin koko loppuvuoden voimassa luki siinä lapussa. Ja luki että voi osallistua myös ilman sponsoria. Olen aika vähissä varoissa ja mulla on sporttiset lapset, joten sanoin heille että tämä lappu säästetään ja sitten pitkin loppuvuotta voidaan kertoa sukulaisille, kummeille yms. Unicef-kävelystä ja kuinka siellä reippaasti käveltiin ja pyytää heitä sitten jälkikäteen sponsoreiksi ja että itsekin voin sponssata jos taloudellinen tilanteeni paranee. Seuraavina kuukausina sitten reippaimmin kävellyt lapseni jokusen kerran kyseli minulta kuka on sponssannut ja kuinka paljon ja vastasin sitten jotain umpimähkäistä sillä olihan hänen täyden kävelypassin suoritustaan sponssattu jopa viidellä eurolla... En taida tuntea kovin rahakkaita sponnseja/hyväntekeväisyyteen lahjoittajia, mutta jätin siis summan mainitsematta ja sanoin vaan lapselle iloisesti että kyllä on sponssattu ja mukavaa että kävelitte ja nyt pääsee lapset afrikassakin kouluun, hieno homma!!! Ja kaikille: koululle, mulle, sponsorille ja lapsille jäi siis hyvä mieli ja sehän on kanssa hieno homma!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe