Nykii

300 CE

Missähän mahtaisi olla vikaa kun tyhjäkäynnillä kierrokset vaihtelevat silloin tällöin muutamasta sadasta noin tuhanteen ja välillä alhaisilla kierroksilla kone sammuu. Ajossa kone nykii välillä ja tuntuu kuin veto loppuisi kokonaan. Nämä tapahtuvat satunnaisesti, välillä voi ajaa ilman ongelmia melkeimpä satoja, vähintään useita kymmeniä kilometrejä.

Auto on 300 CE Automaatti ja ajettu n.190 000 km.

9

3183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W126 -88

      voisi olla osittain tukkeutunut polttoaineen suodatin, joka sijaitsee ilmeisesti ainakin W126:ssa polttoainetankin/-pumpun tienoilla auton takapäässä. Jostain luin joskus, että tuo ruiskutsydeemi on kohtalaisen vaativa tuon bensanpaineen suhteen.

      • W126 -88
        300te kirjoitti:

        Sivulla http://forums.foop.fi/tuulilasi/?a=sd&g=150600&q=318251

        oli myös vastaavaa nykimisongelmaa viime syksynä. Nykiminen tuntui aivan siltä, kun kardaanin jotkut tukikumit tai vastaavat olisivat olleet löysällä. Joskus aikanaan W123:nen teki samanlaista johtuen juuri kardaanin tukihärveleistä, mutta sillä oli sentään ajettu lähes 500th. Tuolla 126:lla on sentään ajettu vaan about 200 tonnia ja moottorilla hieman yli 100th. Oireet alkoivat jokseenkin seuraavalla viikolla sen jälkeen, kun tulin oikein isoa kovaa Helsingistä Tampereelle. Useita kovia kiihdytyksiä kolmosella punasen rajoille ja nelosella yli 210km/h (noet tarvii joskus poistaa, nääs:)

        No, kumit ja tuennat tarkastettiin ja olivat täysin uudenveroiset. Sitten auto piti viedä Veholle tsekattavaksi ja käytin sen ensin moottorinpesussa, kun paskaa oli kertyny aikalailla. Kas kummaa, oireet vähenivät huomattavasti pelkällä pesulla! Vehossa käynti jäi sitten sikseen. Oireet eivät tosin aivan loppuneet saman tien, mutta pikkuhiljaa auton käynti parani kuin taikaiskusta. Koko talven auto on toiminut aivan normaalisti, joten onpahan aika mystinen juttu. Jossain vaiheessa syksyllä piti vaihtaa tuo suodatin, mutta se jäi tekemättä. Silti toimii nyt aivan loistavasti. Kone on muutenkin meinaan aikas vähäisellä huollolla; silloin tällöin lisäilen öljyä ja jäähdytysnestettä, jota vuotaa ilmeisesti jäähdyttäjän alavesiletkusta.

        Mielestäni, jos tuolla 300TE:n koneella on ajettu vasta 200 tonnia, ei siinä millään voi ainakaan mitään vakavaa vikaa olla. Sehän on just vasta sisäänajettu, joten kai siinä on taas jotain mystisiä probleemia, kun joku ruuvi on tippunut tielle tms. :)

        Heitetään vielä yksi ehdotus kehiin: Kuinkas on tuon kaasuvivuston kanssa, onkos siinä jotain välyksiä tai klappia? Jostain muistelisin, että jossain malleissa oli jonkinlainen iskunvaimennin juuri tuossa kaasuvivustossa, fiksummat korjatkaa, jos olen väärässä...

        Tuon M103:sen nokka-akseleissahan on ollut jotain häikkää lähinnä nopean kulumisen muodossa, joka ilmeisesti johtuu vääristä materiaalivalinnoista. Useat ovat joutuneet vaihtamaan sen about 200 tonnin ajon jälkeen, mutta se tuskin aiheuttaisi kyseisiä ongelmia? Tosin jos nokassa on jotain ongelmia, sen kyllä kuulisi tyhjäkäynnillä.

        Jossain vaiheessa tuossa meikäläisen Hondassakin oli samantyyppisiä ongelmia. Se ei varsinaisesti nykinyt, mutta tyhjäkäynti seilasi miten sattui. Joskus liikennevaloissa heitti kierrokset reilusti yli kahden tonnin ja kone tuntui jotenkin voimattomalta. Senkin ongelman syy oli yksinkertainen: Kaasuvaijeri oli liian tiukalla. Meikäläinen jo kaikkee siinäkin vaiheessa kerkisi epäillä: Revin ECU-boksin auki ja kattelin vikakoodeja, epäilin Lambda-anturia ja ilmamäärämittaria jne., mutta ratkaisu olikin hieman yksinkertaisempi.


      • Kaapo
        W126 -88 kirjoitti:

        oli myös vastaavaa nykimisongelmaa viime syksynä. Nykiminen tuntui aivan siltä, kun kardaanin jotkut tukikumit tai vastaavat olisivat olleet löysällä. Joskus aikanaan W123:nen teki samanlaista johtuen juuri kardaanin tukihärveleistä, mutta sillä oli sentään ajettu lähes 500th. Tuolla 126:lla on sentään ajettu vaan about 200 tonnia ja moottorilla hieman yli 100th. Oireet alkoivat jokseenkin seuraavalla viikolla sen jälkeen, kun tulin oikein isoa kovaa Helsingistä Tampereelle. Useita kovia kiihdytyksiä kolmosella punasen rajoille ja nelosella yli 210km/h (noet tarvii joskus poistaa, nääs:)

        No, kumit ja tuennat tarkastettiin ja olivat täysin uudenveroiset. Sitten auto piti viedä Veholle tsekattavaksi ja käytin sen ensin moottorinpesussa, kun paskaa oli kertyny aikalailla. Kas kummaa, oireet vähenivät huomattavasti pelkällä pesulla! Vehossa käynti jäi sitten sikseen. Oireet eivät tosin aivan loppuneet saman tien, mutta pikkuhiljaa auton käynti parani kuin taikaiskusta. Koko talven auto on toiminut aivan normaalisti, joten onpahan aika mystinen juttu. Jossain vaiheessa syksyllä piti vaihtaa tuo suodatin, mutta se jäi tekemättä. Silti toimii nyt aivan loistavasti. Kone on muutenkin meinaan aikas vähäisellä huollolla; silloin tällöin lisäilen öljyä ja jäähdytysnestettä, jota vuotaa ilmeisesti jäähdyttäjän alavesiletkusta.

        Mielestäni, jos tuolla 300TE:n koneella on ajettu vasta 200 tonnia, ei siinä millään voi ainakaan mitään vakavaa vikaa olla. Sehän on just vasta sisäänajettu, joten kai siinä on taas jotain mystisiä probleemia, kun joku ruuvi on tippunut tielle tms. :)

        Heitetään vielä yksi ehdotus kehiin: Kuinkas on tuon kaasuvivuston kanssa, onkos siinä jotain välyksiä tai klappia? Jostain muistelisin, että jossain malleissa oli jonkinlainen iskunvaimennin juuri tuossa kaasuvivustossa, fiksummat korjatkaa, jos olen väärässä...

        Tuon M103:sen nokka-akseleissahan on ollut jotain häikkää lähinnä nopean kulumisen muodossa, joka ilmeisesti johtuu vääristä materiaalivalinnoista. Useat ovat joutuneet vaihtamaan sen about 200 tonnin ajon jälkeen, mutta se tuskin aiheuttaisi kyseisiä ongelmia? Tosin jos nokassa on jotain ongelmia, sen kyllä kuulisi tyhjäkäynnillä.

        Jossain vaiheessa tuossa meikäläisen Hondassakin oli samantyyppisiä ongelmia. Se ei varsinaisesti nykinyt, mutta tyhjäkäynti seilasi miten sattui. Joskus liikennevaloissa heitti kierrokset reilusti yli kahden tonnin ja kone tuntui jotenkin voimattomalta. Senkin ongelman syy oli yksinkertainen: Kaasuvaijeri oli liian tiukalla. Meikäläinen jo kaikkee siinäkin vaiheessa kerkisi epäillä: Revin ECU-boksin auki ja kattelin vikakoodeja, epäilin Lambda-anturia ja ilmamäärämittaria jne., mutta ratkaisu olikin hieman yksinkertaisempi.

        Osaltaan oire voisi viitata juurikin kuluneeseen nokkaan, ykköspytyltä löytyy yleensä ensimmäinen kuluma. Oireena vaeltava tyhjäkäynti ja vaimea naputus koneen nenältä. Oireita tuntuu kyllä olevan niin montaa sorttia muitakin, että muutkin vikapaikat ovat mahdollisia.

        Se 200 tkm on aika yleinen nokan vaihtokohta, jos materiaalivikaa on ilmennyt. Uusi nokkamateriaali taisi tulla -89 loppuvuodesta, mutta tuonkin jälkeen on pikkumurheita ollut.

        Tuo bensasuodatin kannattaisi katsoa. Ruisku on varsin ronkeli oikeiden bensanpaineiden kanssa. Tukkeutumassa oleva suodatin alkaa kitsastella bensa määrän ja paineen kanssa, jolloin ruisku alkaa tehdä vääriä johtopäätöksiä bensan ja ilman annostelun kanssa. Suodatin on helppo vaihtaa eikä maksa kaameita. Muistin mukaan painetta pitäisi bensalinjasta löytyä yli 30 bar. Kunnossa oleva M103 kiertää tyhjää 600-700 rpm, pikkuinen vaeltelu noissa rajoissa ei haittaa, mutta ajoittain yli tonnin menevät kiepit kertovat häiriötä olevan.

        Osaltaan oireet voisivat viitata myös likaisiin suuttimiin. Pieni vikamahdollisuus voi löytyä kaasuvivuston "löysistä", mutta ei oikein kokonaisuutena kuulostaisi mekaaniselta häikiltä.

        Onkohan ko. autossa ollut muuten bensatankki missä jamassa häiriön ilmetessä? Bensamittarin ollessa ns. opiskelija-asennossa eli bensavalo on tuikkinut viimeiset 50-100 km, saattaa tankissa ilmetä bensaputkeen änkeytyvää roskaa.

        Ja voisihan sen ilmansuodattimenkin katsoa, samoin mahdolliset alipainevuodot letkuista. Osaavat nekin tehdä tuon tyyppisiä häiriöitä.

        Jotensakin kun noita oireita tuosta avauksesta katseli, niin tuntui, että kyseessä voi olla parikin yksittäistä samaan aikaan ilmenevää häikkää.


      • .
        W126 -88 kirjoitti:

        oli myös vastaavaa nykimisongelmaa viime syksynä. Nykiminen tuntui aivan siltä, kun kardaanin jotkut tukikumit tai vastaavat olisivat olleet löysällä. Joskus aikanaan W123:nen teki samanlaista johtuen juuri kardaanin tukihärveleistä, mutta sillä oli sentään ajettu lähes 500th. Tuolla 126:lla on sentään ajettu vaan about 200 tonnia ja moottorilla hieman yli 100th. Oireet alkoivat jokseenkin seuraavalla viikolla sen jälkeen, kun tulin oikein isoa kovaa Helsingistä Tampereelle. Useita kovia kiihdytyksiä kolmosella punasen rajoille ja nelosella yli 210km/h (noet tarvii joskus poistaa, nääs:)

        No, kumit ja tuennat tarkastettiin ja olivat täysin uudenveroiset. Sitten auto piti viedä Veholle tsekattavaksi ja käytin sen ensin moottorinpesussa, kun paskaa oli kertyny aikalailla. Kas kummaa, oireet vähenivät huomattavasti pelkällä pesulla! Vehossa käynti jäi sitten sikseen. Oireet eivät tosin aivan loppuneet saman tien, mutta pikkuhiljaa auton käynti parani kuin taikaiskusta. Koko talven auto on toiminut aivan normaalisti, joten onpahan aika mystinen juttu. Jossain vaiheessa syksyllä piti vaihtaa tuo suodatin, mutta se jäi tekemättä. Silti toimii nyt aivan loistavasti. Kone on muutenkin meinaan aikas vähäisellä huollolla; silloin tällöin lisäilen öljyä ja jäähdytysnestettä, jota vuotaa ilmeisesti jäähdyttäjän alavesiletkusta.

        Mielestäni, jos tuolla 300TE:n koneella on ajettu vasta 200 tonnia, ei siinä millään voi ainakaan mitään vakavaa vikaa olla. Sehän on just vasta sisäänajettu, joten kai siinä on taas jotain mystisiä probleemia, kun joku ruuvi on tippunut tielle tms. :)

        Heitetään vielä yksi ehdotus kehiin: Kuinkas on tuon kaasuvivuston kanssa, onkos siinä jotain välyksiä tai klappia? Jostain muistelisin, että jossain malleissa oli jonkinlainen iskunvaimennin juuri tuossa kaasuvivustossa, fiksummat korjatkaa, jos olen väärässä...

        Tuon M103:sen nokka-akseleissahan on ollut jotain häikkää lähinnä nopean kulumisen muodossa, joka ilmeisesti johtuu vääristä materiaalivalinnoista. Useat ovat joutuneet vaihtamaan sen about 200 tonnin ajon jälkeen, mutta se tuskin aiheuttaisi kyseisiä ongelmia? Tosin jos nokassa on jotain ongelmia, sen kyllä kuulisi tyhjäkäynnillä.

        Jossain vaiheessa tuossa meikäläisen Hondassakin oli samantyyppisiä ongelmia. Se ei varsinaisesti nykinyt, mutta tyhjäkäynti seilasi miten sattui. Joskus liikennevaloissa heitti kierrokset reilusti yli kahden tonnin ja kone tuntui jotenkin voimattomalta. Senkin ongelman syy oli yksinkertainen: Kaasuvaijeri oli liian tiukalla. Meikäläinen jo kaikkee siinäkin vaiheessa kerkisi epäillä: Revin ECU-boksin auki ja kattelin vikakoodeja, epäilin Lambda-anturia ja ilmamäärämittaria jne., mutta ratkaisu olikin hieman yksinkertaisempi.

        .


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Valohoitoa saanut merkkihuollossa osaksensa?

    • Anonyymi

      Vaihada rav neloseen

    • Anonyymi

      Toyota kakkosnelonen kestää ravistukset kummasti!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      191
      11579
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5489
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2777
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2405
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1871
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1845
    7. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      29
      1714
    8. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      12
      1636
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1488
    10. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1486
    Aihe