Millaisia kokemuksia teiltä löytyy tinkimisestä talopakettia ostaessa. Onko ensimmäinen tarjous jo lähellä lopullista vai oletteko onnistuneet hintaa vielä kovasti alaspäin vänkääminen. Miten on, pitääkö toimia kuin ennenvanhaan autokaupassa ja mennä uudelleen ja uudelleen myyjän juttusille ja loppukuusta saa paremman alennuksen kuin alkukuusta.
Itselle on tullut vähän sellainen käsitys, ettei paketin hinta ja sisältö paljoa muutu ensimmäisen tarjouskierroksen jälkeen. Jotain pientä, keskuspölyimuria ym voi pakettiin saada ja sataset pois hinnasta, mutta ei mitään merkittävää. Vai enkö vain osaa tinkiä?
Talopaketin hinnasta tinkaaminen
27
9945
Vastaukset
- joku
hyvä ihminen edes esitä myyjälle , sitä että olet ostamassa sitä tupaa ,huokaile tympääntyneen näkösenä e.v.v.k ! tuo myyjän tyrkyttämä talo. sullahan on toisilta myyjiltä paljon parempia ja laajempia tarjouksia pilkka hintaan .Kyllä ne hinnat kummasti putoaa ku lähtee ulospäin kävelee. Ostaja EI IKINÄ saa näyttää siltä että aikoo ostaa juuri tämän tuotteen ,vaan näyttää siltä että ottaa kilpailijan tuotteen.
- jussi.
Niin että joku tolkku se pitää olla kerjätessäkin. Muutoin sinua ei oteta vakavasti ja saat mennä muualle 'tinkimään'
Vähän samanlainen tilanne on kun menet ostamaan esim. uuden 25 teuron auton. Jos kuvittelet saavasi sen 20 Teurolla, niin teet itsesi enemmän naurunalaiseksi kuin tosiostajaksi.
Eli käy läpi koko paketin sisältö, ja kun se on selvillä, maltillinen hinnantarkastus on paikallaan. Mutta ei luokkaa 10-20%, vaan 2-5 %. - joku
jussi. kirjoitti:
Niin että joku tolkku se pitää olla kerjätessäkin. Muutoin sinua ei oteta vakavasti ja saat mennä muualle 'tinkimään'
Vähän samanlainen tilanne on kun menet ostamaan esim. uuden 25 teuron auton. Jos kuvittelet saavasi sen 20 Teurolla, niin teet itsesi enemmän naurunalaiseksi kuin tosiostajaksi.
Eli käy läpi koko paketin sisältö, ja kun se on selvillä, maltillinen hinnantarkastus on paikallaan. Mutta ei luokkaa 10-20%, vaan 2-5 %.maksan vähempi naurunalaisena ku enemmän tosi-ostajana.Yleensä nämä myyjät on kyllä koulutuksen myyntiin saaneita.osataan myydä eioota ja johdatellaan ostamaan juuri sitä mitä halutaankin myydä.Itse aikoinaan pääsin tutustumaan ns.loma-osake myynti menetelmään, sillä tyylillä viedään asiakasta ku pässiä narussa. Olen huomannut talo-paketti kauppiaiden käyttävän näitä samoja menetelmiä,ja kaupan hieronnat on olleet mielenkiintoisia henkien taistoja , ku yritetään toisiamme huijata .
- mutta
joku kirjoitti:
maksan vähempi naurunalaisena ku enemmän tosi-ostajana.Yleensä nämä myyjät on kyllä koulutuksen myyntiin saaneita.osataan myydä eioota ja johdatellaan ostamaan juuri sitä mitä halutaankin myydä.Itse aikoinaan pääsin tutustumaan ns.loma-osake myynti menetelmään, sillä tyylillä viedään asiakasta ku pässiä narussa. Olen huomannut talo-paketti kauppiaiden käyttävän näitä samoja menetelmiä,ja kaupan hieronnat on olleet mielenkiintoisia henkien taistoja , ku yritetään toisiamme huijata .
itse en puhuisi lomaosakekauppiaasta ja osaavasta talomyyjästä edes samana päivänä saati sitten vertaisi niitä toisiinsa. Talomyyjän leipä on siinä, miten se hoitaa asiakkaansa alusta loppuun ja saa sitä kautta lisää asiakkaita, suositusten ja maineen perusteella.
- selitäppä tämä
mutta kirjoitti:
itse en puhuisi lomaosakekauppiaasta ja osaavasta talomyyjästä edes samana päivänä saati sitten vertaisi niitä toisiinsa. Talomyyjän leipä on siinä, miten se hoitaa asiakkaansa alusta loppuun ja saa sitä kautta lisää asiakkaita, suositusten ja maineen perusteella.
näkyy.Oikeassa olet ,näyttää näillä palstoilla olevan ,niin omasta, kuin naapureiden puolesta onnesta soikeita ostajia täynnä Suomenmaa.Sanot talomyyjän leivän olevan siinä että hoitaa asiakkaan tyytyväisenä kehdosta hautaan. Luepa huvikses nämä Mittava-error ja muut ,joiden kohdalla tämä sinun väite: kauppias rehellinen ja ainoa oikeassa oleva, ei oikein tunnu passelilta. Osa näistä rutisijoista on feikkejä, mutta tuskin kaikki. Että siinä mielessä tuo sinun väite tuntuu vähintäänkin kummalliselta.Onhan nyt kuitenkin niin ,että saat sinä ostaa talosi myyjän ilmoittamalla hinnalla jos haluat.Minä saan sitten myös tinkiä helvetisti jos minä kerran halvemmalla haluan. Tulkoon kukin onnelliseksi haluamallaan tavalla.
- neuvotteluun
joku kirjoitti:
maksan vähempi naurunalaisena ku enemmän tosi-ostajana.Yleensä nämä myyjät on kyllä koulutuksen myyntiin saaneita.osataan myydä eioota ja johdatellaan ostamaan juuri sitä mitä halutaankin myydä.Itse aikoinaan pääsin tutustumaan ns.loma-osake myynti menetelmään, sillä tyylillä viedään asiakasta ku pässiä narussa. Olen huomannut talo-paketti kauppiaiden käyttävän näitä samoja menetelmiä,ja kaupan hieronnat on olleet mielenkiintoisia henkien taistoja , ku yritetään toisiamme huijata .
asti päätyneet ovat oikeasti pässejä, juuri niitä joilla ei ole kykyä kontrolloida ympäristöään. Herkkäuskoisia ja hyväntahtoisia hölmöjä. Säästö- tai perintörahat olisi joku kuitenkin vienyt ennemmin tai myöhemmin.
- putoo
noin 1000-2000 euroa kuussa puolen vuoden aikana kun pidät vain myyjän lämpimänä.
- ihmeessä
Ja kun myyjä soittaa sinulle, vastaa tyyliin, niin kuka? ai mistä firmasta? ootaappas ku katson papereista... (rapisuta papereita)
En kyllä nyt löydä, olisko menny jo paperinkeräykseen, ku oli niin paljo kalliimpi ku muilla...
Eiköhäm se siitä ala nuolemaan ja hintaa höyläämään.
Kyllä sen hinnan saa tippumaan, tai sit saa paljon paljon tingittyä tavaraa..
Tehtaalle ku se kama on paljon halvempaa, ja rakentaja joutuu jokatapuksessa hankkimaan.
Ei se euromäärä ole se olennaisin seikka vaan se paketin sisältö. Vertailu voi olla vaikeaa, mutta kannattaa kilpailuttaa useampi firma, niin näet mitä saat milläki.
Ja kaikki sit kirjallisena, se mitä on suullisesti sovittu, se ei päde.. - tippui
Meillä hinta tippui kohtalaisen paljon ensimmäisestä tarjouksesta. Meillä on talo reilut 130 neliötä, isoelementteinä, toimitusehtona oli ulkopuolelta valmiiksi eli vuorilaudat ym, ym,. Ensimmäinen tarjous oli noin 52K€, sen jälkeen muutoksia mm. viistokattoiset kuistit kolmen oven eteen (kustannukset noin 3000 € paketin myyjän mukaan sekä korotettu huonekorkeus kustannus noin 500€) Seuraava tarjous kuitenkin oli 54 K€. Sitten seurasi ankara kilpailutus muiden toimittajien kanssa ja tarjous oli toiseksi halvin (yksi tarjosi 52 K€ mutta täysin väärillä ehdoilla, ei siis ollut kiinnostunut meistä asiakkaana).
Seuraavana vastaavan mestarin laskelmat pitkästä tavarasta ja hinta 49 K€, soitto kauppiaalle ja tarina 5000 € capista -> Hinta laski 50 K€ ja sen me hyväksyimme.
Syy miksi maksoimme 1000 € enemmän oli se, että paketissa tuli osa lupapiirrustuksista ja luvan hakeminen samassa paketissa. Lisäksi puutavaraa tuli ennemmän mitä tarvittiin -> talousrakennuksen runko talopaketin ylijäämä puulla. - Tinkaaja
Kyllä se aina vähän voi tippua, mutta kovin montaa tuhatta tuskin saa tippumaan, jos ei jätä jotakin paketista pois. Itse jätettiin tinkausvaiheessa pois mm. autotallista ikkuna, joka nyt harmittaa niin peevelisti. Mutta kun halvalla sai...
- tuo hinta
1. tarjous oli 68000e ja kaupat tahtiin 4kk kuluttua 59000e
- Pellervo T.
Ja sama sisältö, heheheh.
Tässähän se juju on, rakentaja ei tiedä mitä se
on ostamassa. - sama sisältö :)
Pellervo T. kirjoitti:
Ja sama sisältö, heheheh.
Tässähän se juju on, rakentaja ei tiedä mitä se
on ostamassa.tai no perussälä on sama, mutta kipsilevyt vaihtui EK-kipsilevyiksi, laakaovet peilioviksi, neliöitä tuli lisää 14, ikkunoita tuli lisää 4 ja vaihtuivat kalliimmiksi, kosteantilan ovi lasioveksi, sälekaihtimet ikkunoihin, keskuspölyimuri, 25 pistorasiaa ulkoseinäelementteihin jne...
Käsittäkseni nämä ei ollut heikennyksiä? Mutta enhän minä tyhmä rakentaja mistään mitään tiedä... - jukkis-talon
sama sisältö :) kirjoitti:
tai no perussälä on sama, mutta kipsilevyt vaihtui EK-kipsilevyiksi, laakaovet peilioviksi, neliöitä tuli lisää 14, ikkunoita tuli lisää 4 ja vaihtuivat kalliimmiksi, kosteantilan ovi lasioveksi, sälekaihtimet ikkunoihin, keskuspölyimuri, 25 pistorasiaa ulkoseinäelementteihin jne...
Käsittäkseni nämä ei ollut heikennyksiä? Mutta enhän minä tyhmä rakentaja mistään mitään tiedä...mitä makso ja paljon neliötä
- en ostanut
jukkis-talon kirjoitti:
mitä makso ja paljon neliötä
Jukkis-taloa :)
- heheh
en ostanut kirjoitti:
Jukkis-taloa :)
Etkä ole kyllä ostanut mitään muutakaan taloa.
- en ostanut taloa
heheh kirjoitti:
Etkä ole kyllä ostanut mitään muutakaan taloa.
vaan talopaketin :)
- -T-
Meillä ensimmäinen tarjous oli 71500 euroa, jonkin verran tuli muutoksia vielä matkalla mm. ulkoverhoukseen, materiaali mm. ensimmäisen kerran pohjamaalattuna lopullisella värisävyllä jne.
Kaupat tehtiin lopulta 66.500.
Ajallisesti ei ollut mahdollisuutta höylätä enempää hinnasta, mutta ihan tyytyväisiä ollaan pudotukseen.- Jack-Hause
eli -T-
minkä kokonen talo ja miltä toimittajalta? minkälainen asennus ja toimitus sisältö noin suurinpiirtein
- hiukan tarkentaa
Kiinnostaa kuulla mistä saitte tingittyä noita hintoja. Ollaan itsekin talokaupoilla ja hyvä tietää jos firmoilla on noin paljon ilmaa pyyntihinnoissa. Mistä se sitten tietää milloin on raja tullut vastaan???
- tippui2
Luulen, että kaikilla hinta tippuu siihen hintaan mihin heidän on kannattavaa myydä. Kilpailutus on yksi keino löytää se oikea hintataso, tietenkin tulee myös muistaa mitä haluaa. Jos haluaa kannustalon niin sitä ei muualta saa, sitä vain ei kannata myyjälle kertoa ;)
Miellä ei ollut väliä talotoimittajasta, kokonaisedullisinta pakettia haittiin. Loppukilpailussa mukana oli Puutalo, Sami-talo, Kannus-talo, herralatalo.
Vaikka meidän kannalta paras tarjous voitti, oli asennusporukka kokematon ja jälki osaltaan sen mukaista eli reklamaatioita tuli tehtyä. Onneksi oli tehtaan porukka eli kasausvastuu oli tehtaalla ja näin ollen reklamaatioita oli kohtuu helppo vaatia.
Suosittelenkin, että kun pakettia ostatte, porukka on tehtaan palkkalistoilla ei teidän.
- eki_
noita 10000e alennuksia!!!
Omassa loppu kisassa "n.50t€paketti" sami vs plainia alea tuli n.1500€. Lisää alea sitten itkemisellä se keskupölynimuri ...
Täytyy ihmetellä miten voi 15% olla ilmaa!!!
Ja missä kaupungissa on ilmaa hinnoissa noin paljon!! Siellä ainakin myyjän markkinat ja moni varmaan maksaa sen yli määräisen, kun sitä iletään pyytää. - Heppu*
Pyysin tiukan tarjouksen hieman räätälöidystä paketista. Eli pohjana valmis malli, jota sitten muuteltiin ja hieman suurennettiin. Hinta oli 101500 tai 102500e. Pakko myöntää, että en muista kumpi....sain tiputettua hinnan sitten 99000 euroon. Eli pudotusta 2500-3500e. Eipä kovin paljoa prosentuaalisesti, vaikka oli kilpailutilanne.
Tuosta koitin vielä tinkiä, mutta ei tullut enää alas, vaikka tiesi, että toinenkin tarjous oli olemassa. Perustussuunnitelmat sain kaupan päälle kuitenkin. - nopeasti laskin
Vaikka ei olisi tippunutkaan yhtään oltaisi päädytty ihan samaan.
- Talokauppias itse
Tuo tinkaaminen ja sen "onnistuminen" on täysin myyjäkohtaista. Eri talomyyjillä on täysin erilainen tapa laskea tarjoukset asiakkaille.
Itse olen myynyt useamman kymmenen taloa / vuosi jo useamman vuoden ajan ja minä lasken jo heti ensimmäisen tarjouksen mahdollisimman oikeaksi, ei siinä silloin enää tinkivaroja ole. Minulla ei yksinkertaisesti aika riitä turhien tinkivarojen laittamiseen tarjoukseen ja moniviikkoiseen hintavääntöön.
Hinnanalennus tarjoukseni jälkeen on vain pientä pyöristelyä. Isompikin hinnanalennus (muutama tonni) on toki mahdollinen jos saamme toimitusajan sorvattua talotehtaalle sopivaan rakoon (esim. hiljainen kausi, peruuntunut toimitusviikko tms). Mutta, jos haluat talosi ruuhka-aikaan (touko-syyskuu) ei pelivaraa juurikaan ole.
Tiedän, että moni kollegani hinnoittelee ensimmäisen tarjouksensa niin, että siihen jää reilukin tinkivara (jopa 10-15%) josta he sitten pudottavat reippaasti hintaa asiakkaan tinkiessä. Asiakkalle jää hyvä mieli kun he luulevat olevansa kovia tinkijöitä, vaikka ovat saaneet talonsa aivan normaaliin hintaan.
Luuletko oikeasti että yhden tai kahden talon ostaja on parempi tinkaaja kuin useamman sata taloa myynyt myyjä ?- teet kauppaa?
Vaikka muut myyjät laittavat ensimmäiseen tarjoukseen 10% isomman hinnan ns. tinkivaran?
- tiputtaja
Meillä 98 000€ paketista tippui hinta 42 000€, mutta ei kyllä ollut enää talokaan sama, sisällöstä puhumattakaan. Kyllä aina kannattaa tingata!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2522672Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka172187Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3281912- 1031639
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois901566Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001260- 671210
- 251131
- 501093
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731036