Ihana Välivuosi! : )

ComeOn!

Hei!

Ajattelin kirjoittaa teille välivuotta viettäville kannustavan esimerkin siitä, kuinka itse vietin välivuoteni. Tiedän kyllä sen turhautumisen tunteen, kun saa tietää, että edessä on välivuosi. Olisi ihanaa päästä omilleen, pois vanhempien katon alta ja itsenäistyä, kokeilla omia siipiä. Toisaalta, ainakin minusta tuntui, että olen kovin kyllästynyt vanhoihin kuvioihin paikkakunnallani. Paikka ei ole kovin suuri ja kaikki asiat ovat tuttuja ja tylsiä. Kaipasin myös maiseman vaihdosta, uusia ihmisiä ja uusia kuvioita.

Ilokseni pääsin kuitenkin työhaastatteluun. Halusin paikkaa todella paljon, koska sen voimin saisin kerättyä lisäpisteitä hakemalleni alalle. Toki kokemus oli yhtä tervetullutta! Haastattelija soitti samana päivänä, ja ilmoitti, että paikka oli minun.

Vietin välivuoteni tosi mukavassa työpaikassa äärettömän mukavien ihmisten parissa. Olen (tai ainakin luulen) nyt hiukan fiksumpi aloittaessani opintoja, kun minulla on alalta jo vuoden kokemus. en vaihtaisi sitä missään nimessä pois. Lähdin siis paremmin eväin kohti pääsykokeita.

Panostus pääsykokeisiin, sekä välivuoteen palkittiin. Sain haaveilemani opiskelupaikan! Välivuosi vuoden aikana voi siis kerätä kokemusta alalta tai rahaa takataskuun (sitä muuten tulet tarvitsemaan!). Välivuosi ei ole maailmanloppu! Tsemppiä kaikille välivuotta viettäville!

8

1880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulostaa :)

      saako kysyä mitä alaa opiskelet? oispa itelläkin noin onnistunut välivuosi..mutta kerkeehän tässä vielä :)

      • ComeOn!

        ...eli kasvatustiedettä. Minulle unelma-ala! :) Tsemppiä kaikille! :)


    • Lilia_

      Itse vietin kokonaiset 3 välivuotta, oikeastaan tekemättä mitään, jonkin aikaa olin töissä. En osannut laisinkaan stressata välivuosista, enkä edes hakenut mihinkään kouluun.Pdin vain hauskaa, matkustelin ja urheilin, elin. En voi tajuta tuota kun yhdestä välivuodesta vedetään hirveä stressi päälle. Viime keväänä kuitenkin ryhdistäydyin, hain hse:lle ja pääsin sisälle, mieluummin tosin viettelisin nytkin välivuotta =)

      • myös!

        Nyt minullakin on kolmas välivuosi menossa. Kahtena ekana en edes halunnut minnekään, nyt olisin jo valmis opiskelemaan. Viime keväänä hainkin ihan tosissaan biologiaa lukemaan, mutta en päässyt sisään.. :(
        Mua ahdistaa tosi paljon, tuntuu et mua pidetään ihan luuserina kun en ole vieläkään opiskelemassa. Miten suhun suhtauduttiin?


      • Lilia_
        myös! kirjoitti:

        Nyt minullakin on kolmas välivuosi menossa. Kahtena ekana en edes halunnut minnekään, nyt olisin jo valmis opiskelemaan. Viime keväänä hainkin ihan tosissaan biologiaa lukemaan, mutta en päässyt sisään.. :(
        Mua ahdistaa tosi paljon, tuntuu et mua pidetään ihan luuserina kun en ole vieläkään opiskelemassa. Miten suhun suhtauduttiin?

        Eihän se ihmisarvo ole mistään opiskelupaikasta kiinni, ei saa liikaa miettiä mitä muut ajattelevat, vaan kulkea omia polkujaan, niinkuin itselleen on hyvä. En itse ole kokenut saavani mitenkään outoa suhtautumista, pikemminkin monet aloittaneet ovat ikäisiäni, en ainakaan vielä itseäni vanhaksi tunne :) Ei kukaan ole tullut kyselemään että mitäs olet lorvinut viime vuodet ;) Otan tämän laiskottelun positiivisena, olen saanut luotua jo ennen opiskelua hyviä kontakteja, ensi kesänä aloitan projektipäällikkönä eräässä firmassa, ja tätähän paikkaa en olisi ilman välivuosia saanut :)
        Koin nuo vuodet kypsymisen vuosina, olen sellainen persoona että tarvitsen moneen asiaan enemmän totuttelua kuin muut, en olisi mitenkään pärjännyt yliopistomaailmassa raakileena. Ja hyvin tämä asenne on kantanut =)
        Aivan hyvin ehdit vielä opintosi aloittaa ja suorittaa, ei kannata liikaa murehtia, töitä ja opiskelua ehtii kyllä tehdä lopun elämän !


      • Painostuksen uhri
        Lilia_ kirjoitti:

        Eihän se ihmisarvo ole mistään opiskelupaikasta kiinni, ei saa liikaa miettiä mitä muut ajattelevat, vaan kulkea omia polkujaan, niinkuin itselleen on hyvä. En itse ole kokenut saavani mitenkään outoa suhtautumista, pikemminkin monet aloittaneet ovat ikäisiäni, en ainakaan vielä itseäni vanhaksi tunne :) Ei kukaan ole tullut kyselemään että mitäs olet lorvinut viime vuodet ;) Otan tämän laiskottelun positiivisena, olen saanut luotua jo ennen opiskelua hyviä kontakteja, ensi kesänä aloitan projektipäällikkönä eräässä firmassa, ja tätähän paikkaa en olisi ilman välivuosia saanut :)
        Koin nuo vuodet kypsymisen vuosina, olen sellainen persoona että tarvitsen moneen asiaan enemmän totuttelua kuin muut, en olisi mitenkään pärjännyt yliopistomaailmassa raakileena. Ja hyvin tämä asenne on kantanut =)
        Aivan hyvin ehdit vielä opintosi aloittaa ja suorittaa, ei kannata liikaa murehtia, töitä ja opiskelua ehtii kyllä tehdä lopun elämän !

        Itse kävin lukion keskivertopapereilla (kielet tuottivat ongelmia). Itse koin valtavaa painetta perheen puolelta saada arvostettu opiskelupaikka. Kevät oli suoraan sanottuna täyttä helvettiä, kun luki pääsykokeisiin, ja takaraivossa takoi koko ajan, että menettäisi muiden silmissä arvonsa, jos en pääsisi sisään. Erityisesti sisarusten puolelta koin valtavaa painetta, sillä sisarukseni ovat käyneet yliopistokoulutuksen ja pääsivät ns. suoraan koulun penkiltä töihin valmistuttuaan ja hyvin heillä on mennyt. Ei olisi kivaa, kun sisarukset kastovat nenän vartta pitkin luuseria, joka ei päässyt sisään yliopistoon. Ei myöskään olisi kivaa olla se ainainen "tyhmä" ja pilkan kohde.

        Sen verran valaisen vielä nykytilannetta, että en päässyt siihen "arvostettuun" yliopistoon, vaan pääsin (vain) AMK:hon. Nyt olen siis virallisesti se luuseri.

        Ja ihan tarkoituksella valitsin tuolle varasijalle AMK:n toiselta paikkakunnalta, jotta pääsisin kauemmaksi sisaruksista ja heidän ylepilystään ja olin melko varma, että en pääsisi sinne yliopistoon.


    • henkka

      olisin halunnut pitää välivuoden peruskoulun jälkeen ,tehdä töitä ja miettiä minne haluan oikeasti opiskelemaan... nyt olen matkailua-alalla ja olen sata- varma että tänne en jää. tähän mennessä olen vain miettinyt että minne alalle vaihdan. en ainakaan asiakas palveluun..

      • unohdin

        koko vuosi on ollut tähän mennessä turhaa opiskelua (paitsi yhteiset opinnot esim. enklanti, ruotsi, matikka yms... )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe