Sisäsyntyistä astmaako?

ahdistaa

Hei kaikille!

Olen tässä parin kuukauden ajan miettinyt, että onko minulla astma.
Kesällä alkoi hengenahdistus, sellainen olo että pitää vetää henkeä, eikä saa ilmaa tarpeeksi. Kyse ei ole hyperventilaatiosta. Painontunne rintakehässä joka päivä. Kurkkua kuristaa.
Syksyn mittaan myös keuhkoputki on mennyt jotenkin "lyttyyn". Varsinkin uloshengittäminen lievästi pihisee. Aamulla herätessä ja rasituksen yhteydessä oire on pahempi.
Spirometriassa arvoni olivat alakanttiin, keskivaikea paheneminen. Pef-arvo oli kuitenkin normaalin rajoissa, noin 400. Olen reilu parikymppinen pitkä nainen. Lääkäriltä sain kokeiltavaksi Buventol aloituspakkauksen. En ole sitä vielä uskaltanut kokeilla, kun pelottaa hieman että mitä sivuoireita siitä tulee. Niin pahaksi ahdistus ei ole mennyt ettenkö olisi henkeä saanut.
Sain ajan astmahoitajalle vasta muutaman viikon päähän. Häneltä minun pitäisi saada pef-mittari lainaan, jotta voin seurailla arvoja.
Lisäksi muinulla on selän kanssa ongelmia, rintaranka on jumissa, samoin hengitykseen osallistuvat apulihakset. Tästä johtuen kuulemma rintakehäni ei pääse kunnolla laajenemaan. Tilanne on kai jatkunut vuosia. Voiko siitä johtua huonot spirometria arvot? Olen käynyt kiropraktikolla ja hän sanoo, että selän käsittely on voinut "turvottaa" keuhkoputkea. Se on kuitenkin ollut "lytyssä" jo neljä viikkoa, ja oireet alkoi ennen selän hoidon aloittamista.
En ole allerginen millekään. Olen kuitenkin kuullut, että näin aikuisena voi kehittyä ns. sisäsyntyinen astma.
Muita oireita mitä nyt syksyn aikana on tullut: raajojen puutuminen ja lihasten väsyminen eli "maitohapoille" meneminen ihan vähäisestäkin liikkumisesta. Voiko nämä liittyä astmaan, hapenpuutteeseen?
Olen pahoillani, että tästä tuli näin pitkä selostus!

Olisin todella kiitollinen, jos joku astmaatikko tai astmasta tietävä ihminen kertoisi oman mielipiteensä. Voiko minulla olla astma?

5

1037

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

en tiedä, eivätkä puutumiset sun muut ainakaan minulla ole liittyneet astmaan. Mutta kyllä nuo keuhko- ja hengitysoireet viittaavat astmaattisuuteen.

Buvent ei ole minulle tuttu lääke, mutta käytä ihmeessä sitä! Astmahan tarkoittaa kroonista tulehdusta keuhkoissa. Et varmaankaan jättäisi tulehdusta hoitamatta, jos se olisi muualla kehosssa? Inhalaattoreissa ikävin sivuvaikutus on sydämentykytykset ja vapina. Niitä voit välttää jos et inhaloi ihan tyhjään vatsaan. Jos oireet ovat hankalia, voit varmasti vaihtaa lääkemerkkiä.

Myös hammaslääkärin kanssa kannattaa puhua inhalaattorista, sillä monille sen käyttäminen aiheuttaa kiillevaurioita. Ne voidaan kuitenkin ehkäistä inhalaattorin oikealla käytöllä ja muutamalla varotoimenpiteellä.

• alkup.

Buventol on avaava lääke, joka ei paranna tulehdusta. Sitä minäkin olen miettinyt, että jos kyseessä on astmaattinen tulehdus, niin eihän se itsestään mene ohi, vaan pitäisi hoitaa. En ole kuitenkaan saanut tulehdusta helpottavaa lääkettä, kun astmaakaan ei ole vielä todettu.
        Kiitos vinkeistä! Mulla on muutenkin huonot hampaat. Pitänee jutella hammaslääkärin kanssa asiasta. Jos joudun ottamaan tuota avaavaa lääkettä, niin syön varmuuden vuoksi jotain ensin.

• syntyinen

Astmahan on aina sisäsyntyinen eikä mikään tartunta- tai ympäristön aiheuttama tauti. Taipumus siihen on perinnöllinen.

• SISÄSYNTYINEN

JA ULKOSYNTYINEN ASTMA. SISÄSYNTYINEN ASTMA ON KUN IHMINEN EI OLE ALLERGINEN MILLEKKÄÄN. ULKOSYNTYISEN ASTMAN VOI AIHEUTTAA ESIM. ELÄINPÖLY.

• minulla on

Aivankuin tuossa edellä on vastattu, kyllä oireistasi osa on selvästi astmaattisia, sitä vain on niin monentasoista. Buventol on avaava ns. kohtaus- tai estolääke ennen rasitusta, niin varmaan siinä lääkeselosteessa lukeekin.

Muut oireesi kuin hengenahdistus ovat ehkä vain osuneet nyt samaan aikaan, eivät puutumiset kuulu astmaan, mutta maitohapoille meneminen voisi viitata siihen, että rasituksen sietosi on nyt heikompi. Sinulla on juuri eräs tyypillisimmistä astman oireista:uloshengitys on on hankalampaa ja vinkuu. Luonnollisesti, ennenkuin tulehdus paranee, sisäänhengityskin on tukalaa.
      Mainintasi keuhkoputkien lyttyyn menemisestä, voit unohtaa, se on varmaan tunne joka häviää hoidon vaikutettua.
      Olet mennyt lääkäriin ja saanut lääkettä, sitä suoraansanoen pitää käyttää, eikä kannata pelätä pienessä ajassa mahdollisesti aiheutuvia sivuvaikutuksia. Ethän edes tiedä, tuleeko niitä, ellet kokeile. Eikä käsien vapina eikä sydämen tykytys, jos sitä tulisi, ole pysyvää ja sitähän on vain alussa.
      Minulla oli lapsena, 6-vuotiaasta astma ja todella kamalaa kun ei ollut kotona tai kouluaikana käytettäviä tehoavia lääkkeitä. Yskänlääkettä kului pullokaupalla - turhaan.
      Pienikin nuha tai yskä laukaisi kohtausten sarjan, ja johti muutamia kertoja pii-paa-autolla sairaalaan, jossa oli ihanin hetki, kun jokin liuos alkoi tippua suoneen ja hengitys helpotti taianomaisesti. Sairaalassa sain olla kaksi viikkoa kerrallaan. Sitten tuli aikanaan jo näiden nykyisten kohtauslääkkeiden "esiäitilääkkeitä", jotka helpottivat oloa ja voin mennä muiden nuorten kanssa rientoihin. Astmani oli sitten lopulta oireeton ikävuosina 30-50, jolloin se puhkesi uudelleen.
      Vaikka tutkimus ja hoidon aloitus oli pitkäpiimäistä ja turhauttavan paljon piti kokeilla eri lääkkeitä, ennenkuin sopivat löytyivät. Olen tyytyväinen nyt.

Toivon, että sinäkin saat avun ja hyvät lääkkeet, olet vasta alussa. Kyllä se siitä.

Mutta ota nyt sitä Buventolia ennen astmahoitajan luo menoa. Kokeile ohjeen mukaan, sillä tavalla lääkäri saa tiedon, mitä lääke vaikuttaa. Kannattaa olla koekaniinina, koska astma on sellainen sairaus, että toiselle sopii yksi lääke, toiselle toinen ja kolmannelle pitää olla vaikka kolme. Sen saa selville vain mittausten ja lääkityksen avulla. Älä pelkää, vaan tsemppaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1721
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1422
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      992
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      990
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      90
      864
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      841
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe