Maakaapelin suojaus

Mökkeilijä_2

Mikä on hyväksyttävä tapa suojata maakaapeli mökillä kallioisessa maastossa.
Rautaputki on varmasti ok, onko muuten tähän tarkoitukseen olemassa putkia?

Entä alumiiniputki, joka taipuu hyvin?

Miten on 25 tai 32 mm muovinen vesiputki?

Onko muuten sähköä johtava suojaputki maadoitettava?

Osan matkalla voi upottaa pintamaan alle osassa paljasta kalliota.

9

5960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttämäsi

      sähköurakoitsija tunne määräykset.

      • Eipä oo ennen kohdalle tullut!

        Mitäs jos olisi urakoitsija jolla on tuollainen ongelma?
        Eikä ole ennen kallioon maakaapelia asentanut?
        kELTÄ KYSYIS?


      • ISO-Jorkki
        Eipä oo ennen kohdalle tullut! kirjoitti:

        Mitäs jos olisi urakoitsija jolla on tuollainen ongelma?
        Eikä ole ennen kallioon maakaapelia asentanut?
        kELTÄ KYSYIS?

        Mutta työläs keino. Muovinen vesijohtoputki suojaputkeksi ja esim.harjateräksestä taivutetut u-sangat sille kiinnikkeeksi. Kallioporakonetta joutuu lainaamaan jostain reiän tekoa varten. Reikiin sit valumassa ja lyödään sangat putken kanssa paikoilleen. Putken voi halutessaan valaa vielä betonilla piiloon.


      • olla.......
        ISO-Jorkki kirjoitti:

        Mutta työläs keino. Muovinen vesijohtoputki suojaputkeksi ja esim.harjateräksestä taivutetut u-sangat sille kiinnikkeeksi. Kallioporakonetta joutuu lainaamaan jostain reiän tekoa varten. Reikiin sit valumassa ja lyödään sangat putken kanssa paikoilleen. Putken voi halutessaan valaa vielä betonilla piiloon.

        Johdon asentaminen kohta 6.2.3.5 "Kallion pintaan kiinnitetyn kaapelin suojana on syytä käyttää muototerästä. Kaapelin noustessa maasta tai vedestä ylös se on suojattava muototeräksellä tai samanarvoisella tavalla (ei kumminkaan putkella) vähintäin 1,5 m korkeudelle ja liikenneväylän varrella vähintäin 2 m korkeudelle maan pinnasta." Jne....


      • Paksusähkömies
        Eipä oo ennen kohdalle tullut! kirjoitti:

        Mitäs jos olisi urakoitsija jolla on tuollainen ongelma?
        Eikä ole ennen kallioon maakaapelia asentanut?
        kELTÄ KYSYIS?

        ...se urakoitsija ottaa SFS 6000-standadrdisarjan käteensä ja katsoa sieltä - vai alkaisko se kirjoitella keskustelupalstoille?


    • olla....

      peltiä paksumpaa. Myös paksumpaa kuin asennusputki. Yleensä laitetaan u-rautaa. Muotoutuu paremmin kallion pintaan kuin putki. Pultataan kallioon. Ei maadoiteta.

      • kouluja käynyt

        oon kanssa nähnyt käytettävän


    • sellainen

      homma jonka joutuu ite tekeen. Jos sen kanssa alkaa sähkäri tuhraa, niin aikaa kuluu ja rahaa palaa. Sillä hinnalla saa laikka, hitsauskoneen ja poravasaran ja jää vielä tekopalkkaa.

    • Vastus

      on olemassa sähköliikkeissä. Pituus a'1,8m.
      Eri kokoisille putkille. Galvanoitua rautaa.
      Niistä saa muotoiltua helposti, rautasahaa tai rälläkkää apuna käyttäen kalliota mukailevan suojan kaapelille.
      Kiinnitetään tukevasti metallipannoilla kallioon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe