Töitä Freelle

Uus Vapaa

Moi,

Oonpas joku aika sitten eronnut työpaikastani aikakauslehdestä ja yrittänyt senä jälkeen saada Free-toimittajan hommia. Yhden suuren sanomalehden kanssa minulla on jonkinlainen sopimus, että voin heille esittää ideoitani ja he miettivät niiden sopivuuttaa lehteensä. Tällä tavalla toimien sain viime kuussa vain neljä n. 4000-6000 merkin toimeksiantoa, joista palkaa tulee vain 150e/ juttu. Ei oikein elä tolla tahdilla. Mikä neuvoksi, mistä töitä?

22

2920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvo

      Älä nyt sanomalehtiin (pienempiin ku Hesari)kirjota, ne huijaa ja kusettaa niin paljon kun tohtivat.

      Kaikkialle muualle kyllä.

    • alaa ja heti

      lähihoitajaks
      taksikuskiks
      lehdenjakajaks
      densoks

    • d.k.

      Aloittelevan freen työhän on pitkälti itsensä myymistä mahdollisimman monelle lehdelle. Mahdollisimman monelle siksi, että onhan se taloudellisesti turvallisempaa, ettei leipä ole kiinni yhden ainoan lehden tilaamista jutuista.
      Itse alalla toimivana sanoisin, ettei monien pienempien sanoma- tai paikallislehtienkään toiminnassa mitään niin hämärää ole, mutta tuo 150e jopa 6000 merkin jutusta kuulostaa kyllä tosi pieneltä.
      Rohkeasti vaan kauppaamaan itseään ja ideoitaan eri lehdille, kyllä se sieltä sitten nappaakin. Ja kun suuntaus kuitenkin allalla on se, että juttuja ostetaan enenemässä määrin freekuilta.
      Tervetuloa freen arkeen. Se on rankkaa, mutta kun sen saa sujumaan, pääsee nauttimaan freen vapaudesta.

      • verkkotuottaja

        Myy ittes ja juttus äläkä unohda mm. verkkojulkaisuja. Yhä useammat lehdet, myös sanoma- ja paikallislehdet, ovat siirtymässä ns. tuottaja-malliin, jossa oman vakituisen väen määrä vähenee ja vakituisiksi jäävät vain tuottajat, jotka ostavat sisältöä muualta. Jos olet jonkun alan erikoistuntija, voisit kaupata paikallis- ja maakuntalehtiin (vaikka ne maksavatkin vähän) esimerkiksi jotain alaan liittyvää vakiopalstaa. Rohkeasti vain soittelemaan, huomaathan sanon soittelemaan, koska sähköposteja tulee niin rutosti nykyään että osaa jää kokonaan huomaamatta ja ne muista erottuvat ovat vähissä. Ne, jotka ottavat yhteyttä henk.koht. jäävät parhaiten ostajien mieleen! Voit sitten täydentää yhteydenottoasi maililla.


      • lopeta ajoissa
        verkkotuottaja kirjoitti:

        Myy ittes ja juttus äläkä unohda mm. verkkojulkaisuja. Yhä useammat lehdet, myös sanoma- ja paikallislehdet, ovat siirtymässä ns. tuottaja-malliin, jossa oman vakituisen väen määrä vähenee ja vakituisiksi jäävät vain tuottajat, jotka ostavat sisältöä muualta. Jos olet jonkun alan erikoistuntija, voisit kaupata paikallis- ja maakuntalehtiin (vaikka ne maksavatkin vähän) esimerkiksi jotain alaan liittyvää vakiopalstaa. Rohkeasti vain soittelemaan, huomaathan sanon soittelemaan, koska sähköposteja tulee niin rutosti nykyään että osaa jää kokonaan huomaamatta ja ne muista erottuvat ovat vähissä. Ne, jotka ottavat yhteyttä henk.koht. jäävät parhaiten ostajien mieleen! Voit sitten täydentää yhteydenottoasi maililla.

        eli puhdasta kiusantekoa tämä toimitustyö muille kuin "tuottajille", eli hullun lailla saat ideoida ja täyttää sivuja ja elintasosi on kehno,

        hanki itsellesi oikea työ,
        kansainväliset lehtiyhtiöt tulevat ja kaikki sisältö globalisoituu, sua EI tarvita


      • eeksdkladjfk
        lopeta ajoissa kirjoitti:

        eli puhdasta kiusantekoa tämä toimitustyö muille kuin "tuottajille", eli hullun lailla saat ideoida ja täyttää sivuja ja elintasosi on kehno,

        hanki itsellesi oikea työ,
        kansainväliset lehtiyhtiöt tulevat ja kaikki sisältö globalisoituu, sua EI tarvita

        tulevaisuus on nimenomaan vapaitten toimittajien, jotka hallitsevat monta tiedotuskanavaa.


      • tuottaja
        eeksdkladjfk kirjoitti:

        tulevaisuus on nimenomaan vapaitten toimittajien, jotka hallitsevat monta tiedotuskanavaa.

        ???


      • EX friikki
        tuottaja kirjoitti:

        ???

        Sanomissa alettiin laulamaan freelanceriuden auvoisuutta 90-luvun alussa.

        Aika harva siinä pääsee kunnon liksoille, puhumattakaan kunnon jutuille. Ja sitten kun yrität oikea yrittäjä olla ja laskuttaa sen mukaisesti, niin Pt kirjaa ihan surutta oman summan, elä siinä sitten. Kyllähän tuottajat ja muut suojatyöpaikkalaiset friikkiyttä suosittelee, heillä itsellään ei vaan ole munaa sitä toteuttaa, kun tietävät todellisuuden ja nöyrän friikin pomotuksen.


      • Uus Free
        tuottaja kirjoitti:

        ???

        Tuottaja siis vaan tilanne on ihan todellinen.

        Mutta kiitos vain vihjeistä, asiallisista neuvoista on varmaan iloa muillekin. Ilmeisesti kannattaa juttuidea esittää useille tahoille. Omat kokemukseni siitä, että olen jo valmiiksi kirjoittanut jutun ja ottanut kuvat, ja kauppaan sitten sitä eri lehdille, eivät ole kovin mairittelevia.


      • en usko
        Uus Free kirjoitti:

        Tuottaja siis vaan tilanne on ihan todellinen.

        Mutta kiitos vain vihjeistä, asiallisista neuvoista on varmaan iloa muillekin. Ilmeisesti kannattaa juttuidea esittää useille tahoille. Omat kokemukseni siitä, että olen jo valmiiksi kirjoittanut jutun ja ottanut kuvat, ja kauppaan sitten sitä eri lehdille, eivät ole kovin mairittelevia.

        että olet todellinen, voit olla todellinen tuottaja kylläkin.

        miettikää freet todella mihin kannattaa mennä mukaan ja mihin ei.

        ja jos SINÄ poljet hintoja, viet kaikki muutkin perikatoon.


      • faksillako?
        verkkotuottaja kirjoitti:

        Myy ittes ja juttus äläkä unohda mm. verkkojulkaisuja. Yhä useammat lehdet, myös sanoma- ja paikallislehdet, ovat siirtymässä ns. tuottaja-malliin, jossa oman vakituisen väen määrä vähenee ja vakituisiksi jäävät vain tuottajat, jotka ostavat sisältöä muualta. Jos olet jonkun alan erikoistuntija, voisit kaupata paikallis- ja maakuntalehtiin (vaikka ne maksavatkin vähän) esimerkiksi jotain alaan liittyvää vakiopalstaa. Rohkeasti vain soittelemaan, huomaathan sanon soittelemaan, koska sähköposteja tulee niin rutosti nykyään että osaa jää kokonaan huomaamatta ja ne muista erottuvat ovat vähissä. Ne, jotka ottavat yhteyttä henk.koht. jäävät parhaiten ostajien mieleen! Voit sitten täydentää yhteydenottoasi maililla.

        Entäs jos friijuttuja tyrkyttävä sattuu asumaan maapallon toisella puolella (kuten minä)? Soitteleminen on aika kallista, ja kuten huomautat, suomalaisfirmojen default-tyyli on se, että sähköposteihin ei vastata (se siitä maailman huipputekniikkamaasta). Faksillako erotun joukosta?


    • hyväksikäyttäjiä on monia

      tuossa sun hommassa on se, että sinut on luultavasti PAKOTETTU allekirjoittamaan sopimus, jossa joudut luovuttamaan juttusi oikeudet lehtikonsernille.

      Se tarkoittaa sitä, että YKSI juttusi julkaistaan NELJÄSSÄ eri lehdessä; Savon Sanomat, Keskisuomalainen, Karjalainen ja Ilkka,
      ja sinä saat vain YHDEN palkkion!

      Joten koe onnellisuuden tunnetta, kun olet näin HYVÄ kirjoittaja ja hankit MERIITTIÄ olemalla huijattu mutta VAPAUDESTAAN onnellinen FREEPASKA.

      • paskamenossa

        ja fotarit antaa oikeudet trilaajalele ilamn erilliskorvausta ja vittu se on NIIIIN VÄÄÄRIN!


      • Tuottaja

        ihan noin mene ainakaan mun työpaikassa, vaikka osa isoa konsernia onkin. Tilaajalehti maksaa täyden korvauksen, ne muut jotka saman työn ottavat, maksavat sitten hitusen vähemmän. Eli neuvoisin kyllä näitä uusia alalle tulijoita, ettette allekirjoita näitä ns. konsernisopimuksia, jolloin saatte korvauksen kaikista niistä välineistä, missä tuotoksenne tai kuvanne on julkaistu. Verkkopuolesta olen kuullut, että lehdet julkaisevat verkkosivuillaan korvauksetta kaiken freelancereilta tulleen materiaalin eikä siitä verkkojutusta sitten enää maksettaisi erikseen, mutta en tiedä asiasta aivan sataprosenttisesti. En muutenkaan ymmärrä tätä negatiivista henkeä tuon free-työn suhteen. Kyllä sitä kannattaa tehdä, allekirjoittanut esimerkiksi tilaa kuukausittain pariltakin henkilöltä tekstiä yli 2000 euron arvosta/kirjoittaja. Joten jos nuo "mun kakstonniset" tekee vielä saman verran pariin muuhunkin mediaan, siitä irtoaa jo ihan mukavat tulot. Ei kannattaisi hokea että se on vaan ne harvat freet jotka tienaa vaan yrittää itse pyrkiä siihen joukkoon.


      • ja lehtiä
        Tuottaja kirjoitti:

        ihan noin mene ainakaan mun työpaikassa, vaikka osa isoa konsernia onkin. Tilaajalehti maksaa täyden korvauksen, ne muut jotka saman työn ottavat, maksavat sitten hitusen vähemmän. Eli neuvoisin kyllä näitä uusia alalle tulijoita, ettette allekirjoita näitä ns. konsernisopimuksia, jolloin saatte korvauksen kaikista niistä välineistä, missä tuotoksenne tai kuvanne on julkaistu. Verkkopuolesta olen kuullut, että lehdet julkaisevat verkkosivuillaan korvauksetta kaiken freelancereilta tulleen materiaalin eikä siitä verkkojutusta sitten enää maksettaisi erikseen, mutta en tiedä asiasta aivan sataprosenttisesti. En muutenkaan ymmärrä tätä negatiivista henkeä tuon free-työn suhteen. Kyllä sitä kannattaa tehdä, allekirjoittanut esimerkiksi tilaa kuukausittain pariltakin henkilöltä tekstiä yli 2000 euron arvosta/kirjoittaja. Joten jos nuo "mun kakstonniset" tekee vielä saman verran pariin muuhunkin mediaan, siitä irtoaa jo ihan mukavat tulot. Ei kannattaisi hokea että se on vaan ne harvat freet jotka tienaa vaan yrittää itse pyrkiä siihen joukkoon.

        joten muista FREE valita oikein ja lopeta omalta osaltasi konsernin johtajien palkannosto ja itsesi alentaminen.
        hyvä tapa on vaatia liittoa toimiin ahneiden pomojen epärehellisyyden kitkemiseen.


      • pakko
        paskamenossa kirjoitti:

        ja fotarit antaa oikeudet trilaajalele ilamn erilliskorvausta ja vittu se on NIIIIN VÄÄÄRIN!

        Tai siis niinhän se menee et jos tiedotusvälineelle tarjoo kuviaan kaksi fotaria sanotaan vaikkapa A ja B. A ei anna kuvaan kaikkia julkaisuoikeuksia ja pyytää vaikkapa 500 euroa kuvasta, B antaa samalla vapaat julkaisuoikeudet ja pyytää sen saman 500 euroa tai vaikkapa 100 euroa enemmän. Tiedotusväline ostaa TIETYSTI kuvan valokuvaaja B:ltä koska tämän kuva on sitten vapaasti julkaistavissa jatkossakin missä vain ja etenkin se on eteenpäin myytävissä jolloin kuvan ostaja tienaa. Paskaa mikä paskaa mut ei voi mitään. Sitäpaitsi aikanaan ainakin toimittajat ja kuvaajat lienevät saaneet ns. tekijänoikeuskorvauksen joka on liikkunut jopa 20 000 muinaisessa markassa. Että ei niitä oikeuksia nyt ihan ilmaseksi ole myyty.


      • 500?
        pakko kirjoitti:

        Tai siis niinhän se menee et jos tiedotusvälineelle tarjoo kuviaan kaksi fotaria sanotaan vaikkapa A ja B. A ei anna kuvaan kaikkia julkaisuoikeuksia ja pyytää vaikkapa 500 euroa kuvasta, B antaa samalla vapaat julkaisuoikeudet ja pyytää sen saman 500 euroa tai vaikkapa 100 euroa enemmän. Tiedotusväline ostaa TIETYSTI kuvan valokuvaaja B:ltä koska tämän kuva on sitten vapaasti julkaistavissa jatkossakin missä vain ja etenkin se on eteenpäin myytävissä jolloin kuvan ostaja tienaa. Paskaa mikä paskaa mut ei voi mitään. Sitäpaitsi aikanaan ainakin toimittajat ja kuvaajat lienevät saaneet ns. tekijänoikeuskorvauksen joka on liikkunut jopa 20 000 muinaisessa markassa. Että ei niitä oikeuksia nyt ihan ilmaseksi ole myyty.

        vittu toimittaja saa 150 JUTUSTA


      • friilanssi
        Tuottaja kirjoitti:

        ihan noin mene ainakaan mun työpaikassa, vaikka osa isoa konsernia onkin. Tilaajalehti maksaa täyden korvauksen, ne muut jotka saman työn ottavat, maksavat sitten hitusen vähemmän. Eli neuvoisin kyllä näitä uusia alalle tulijoita, ettette allekirjoita näitä ns. konsernisopimuksia, jolloin saatte korvauksen kaikista niistä välineistä, missä tuotoksenne tai kuvanne on julkaistu. Verkkopuolesta olen kuullut, että lehdet julkaisevat verkkosivuillaan korvauksetta kaiken freelancereilta tulleen materiaalin eikä siitä verkkojutusta sitten enää maksettaisi erikseen, mutta en tiedä asiasta aivan sataprosenttisesti. En muutenkaan ymmärrä tätä negatiivista henkeä tuon free-työn suhteen. Kyllä sitä kannattaa tehdä, allekirjoittanut esimerkiksi tilaa kuukausittain pariltakin henkilöltä tekstiä yli 2000 euron arvosta/kirjoittaja. Joten jos nuo "mun kakstonniset" tekee vielä saman verran pariin muuhunkin mediaan, siitä irtoaa jo ihan mukavat tulot. Ei kannattaisi hokea että se on vaan ne harvat freet jotka tienaa vaan yrittää itse pyrkiä siihen joukkoon.

        Lukeudut noihin perinteisiin laatua ajatteleviin työnantajiin. Minulla on kokemusta samanlaisesta, eli tein tilausjutun yhteen julkaisuun, ja kun halusivat myöhemmin käyttää samaa juttua toiseen julkaisuun, ottivat yhteyttä ja tarjosivat lisärahaa oikeudesta käyttää.

        Ongelma on vain se, että alalle on tulvinut bulkkiartikkelitilailijaa, joille on pääasia se, että nettiin tai lehtiriepuun saadaan jotain sivuntäytettä mahdollisimman halvalla. Ja tosiaan, kyllä meidän friikkareiden pitäisi ryhdistyä sen verran, ettemme ihan alta lipan -hinnoilla myisi työtämme.

        Yksi ongelma-alue on myös kulttuuri- ja taidealan kirjoittelu. Olen itse erikoistunut siihen puoleen, ja nyt, kun alan lehdiltä leikattiin taas 15% budjettia alas opparissa, on selvää, että jos haluaa alan juttuja kirjoittaa, niitä kirjoitetaan tyyliin 40 euroa pieni elokuvajuttu (Filmihullu). Puhumattakaan siitä, että kirjoitan yhteen ruotsalaislehteen ilmaiseksi!


    • friilanssi

      Ala julkkikseksi. Kaikilla Saimeilla, Katoilla, Jareilla ja ties kellä on oma viikottainen vakipalstansa jossain lehdessä. Siihen voi kirjoitella mitä vaan mutu-tuntumalla, asiantuntijakoulutuksesta on vaan haittaa kirjoitushommia tehdessä.

    • työt vähenevät

      Minä taas olen kokenut niin että freelancer toimittajat ovat uhka omalle työlleni. He tekevät työtä niin halvalla nykyisin että työantajan kannattaa ennemmin teettää työtä "friikuilla" kuin vakituisilla. Esimerkiks mun työpaikalla, pienehkössä sanomalehdessä, vakituiset toimittajat eivät enää v2005 alusta lähtien ole tehneet viikonlopputöitä koska on kuulemma niin kallista pitää vakituista väkeä töissä sunnuntaisin ja iltaisin. Kaikki viikonlopun keikat hoitavat avustajat tai freet. He tekevät 3000 merkin jutun 40 eurolla ja syövät siten mun työtäni. Kohta työnantaja keksii ottaa samat linjaukset käyttöön normaalipäivinäkin ja mihinkäs vakituista väkeä sitten enää tarvitaan lukuunottamatta tietysti tuottajia ja johtoporrasta jotka toimivat juttujen tilaajina.

      • tyytyy HÄH!

        40 euroon!!!

        saatanan yliopisto että se tuottaa pelkkiä IDIOOTTEJA


      • Sus

        Siis eihän freet sun työtä uhkaa vaan työnantaja. Kun vakihommia ei ole tarjolla, on pakko tehdä freenä - ja kun lehti sanoo, että tällä teet tai et tee lainkaan...

        Mutta kieltämättä 40 euroa mistä tahansa jutusta on kyllä olematon korvaus. Lehden avustajat eivät taida elättää itseään näillä palkkioilla? Lienevätkö alan ammattilaisia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      298
      3381
    2. 202
      2931
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      231
      1986
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      166
      1271
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe