Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kelloköynnnös

lat. Cobaea Scandens

Satuin näkemään juuri tänään luonnossa mahtavan kelloköynnöksen, parimetrisen, vielä runsaassa vihreä valkeassa kukassa, en aavistanut kuinka kaunis ja isokukkainen se on katsellessani kuvia siemenluettelosta. Sitähän on saatava ensi kesänä ! Onkohan sinikukkainen laji sininen vai lilahtava?

Onkohan kukaan saanut sen kasvamaan siemenestä, vaatii aikaisen esikasvatuksen ohjeen mukaan.
Voi kasvattaa ensin amppelissa ja siirtää maahan, on ohjeen yksi ehdotus.
Kai niitä taimenakin myydään ?
Onko säilytys talven yli ruukussa onnistunut kellään ?

13

2643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellit

      Juuri siemenestä sen saa kasvatettua,kun laittaa aikaisin kasvamaan. Mutta myydään sitä taimenakin.
      Minulla oli pikkasen lilan sävyinen,vaikka oli sininen.Aluksi sen kukka on juuri tuollainen vihreävalkoinen,mutta siitä sen väri muuttuu pikkuhiljaa oikean väriseksi.

      Jos se kasvaa kovin rehevästi, silloin se ei niin helposti kuki ja muutenkin sen kukinta on vasta syksyllä ja silloin yleensä tulee hallat.
      Itselläni se ei ole aina ehtinyt kukkimaan.

      Jos sen haluaa kukkivan, eikä kasvaa reheväksi, laitetaan se kevyeen kasvualustaan ja lannoitetaan niukasti.Silloin kasvu on vähäisempää ja nuppuja tulee enemmän.

      Se on kyllä komea kun kukkii ja muutoinkin kaunis vihreä köynnös,joka peittää helposti isonkin alueen.
      Sanotaan että sen voi talvettaa, itse en ole kokeillut

      • luettelosta

        sai kuitenkin sen kuvan, että köynnöstä on sekä valkeakukkaisena että sinertävänä.
        Tarkoitatko, että valkea kukka muuttuu sinertäväksi vai miten ?
        Vai puhummeko eri kasvista ? En tarkoita elämänlankaa, jonka kellomaiset kukat ovat ensin hailean punertavia.


      • ellit
        luettelosta kirjoitti:

        sai kuitenkin sen kuvan, että köynnöstä on sekä valkeakukkaisena että sinertävänä.
        Tarkoitatko, että valkea kukka muuttuu sinertäväksi vai miten ?
        Vai puhummeko eri kasvista ? En tarkoita elämänlankaa, jonka kellomaiset kukat ovat ensin hailean punertavia.

        Voipi olla myös valkoista kukkaa..en tiedä..mutta se nuppu oli ensin vihertävä,sitten muuttui vaaleaksi ja senjälkeen lilansiniseksi.

        Katso kelloköynnöksen kuvia,klikkaa kuvia isommiksi.

        http://images.google.fi/images?q=Cobaea Scandens&hl=fi&btnG=Etsi kuvia


      • Merihelmituulia
        ellit kirjoitti:

        Voipi olla myös valkoista kukkaa..en tiedä..mutta se nuppu oli ensin vihertävä,sitten muuttui vaaleaksi ja senjälkeen lilansiniseksi.

        Katso kelloköynnöksen kuvia,klikkaa kuvia isommiksi.

        http://images.google.fi/images?q=Cobaea Scandens&hl=fi&btnG=Etsi kuvia

        Heips

        Kelloköynnöstä on sekä sinistä että valkeakukkaista, ja sinikukkainen on ensin vaaleanvihertävänvalkoinen, ennenkuin saa sinisen värinsä. Tänään riivin alas kelloköynnökseni, joka kasvoi pihalla männyn runkoa pitkin. Korkeutta sillä oli noin 5 metriä, joten siitä saa todella upean peittokasvinkin, jos se ei ehdi kukkimaan.
        Mulla ehti, sillä laitoin sen aikaisin kasvamaan.Ja kukkia oli aivan tajuttomasti. Tosin lannoitin sitä koko kesän ja näinollen se kasvoi pituuttakin runsaasti. Ja kesän mittaan kannattaa leikata latvoja ja istuttaa niitä multaan. Näin saat lisää köynnöksiä.
        Todella kasvattamisen arvoinen kasvi, ilmankos siemenet ovat aika hintavia, mutta jo neljästä taimesta saat peittävän seinämän.


      • Ei ole kukkinut
        Merihelmituulia kirjoitti:

        Heips

        Kelloköynnöstä on sekä sinistä että valkeakukkaista, ja sinikukkainen on ensin vaaleanvihertävänvalkoinen, ennenkuin saa sinisen värinsä. Tänään riivin alas kelloköynnökseni, joka kasvoi pihalla männyn runkoa pitkin. Korkeutta sillä oli noin 5 metriä, joten siitä saa todella upean peittokasvinkin, jos se ei ehdi kukkimaan.
        Mulla ehti, sillä laitoin sen aikaisin kasvamaan.Ja kukkia oli aivan tajuttomasti. Tosin lannoitin sitä koko kesän ja näinollen se kasvoi pituuttakin runsaasti. Ja kesän mittaan kannattaa leikata latvoja ja istuttaa niitä multaan. Näin saat lisää köynnöksiä.
        Todella kasvattamisen arvoinen kasvi, ilmankos siemenet ovat aika hintavia, mutta jo neljästä taimesta saat peittävän seinämän.

        Hienoa kuulla, että joku saa sen kukkimaan noin upeasti. Olen muutamana kesänä kasvattanut sitä kuistilla. Tänä vuonnakin kasvoi oikein rehevästi, mutta ilmeisesti kukinnan kustannuksella. Yritin ensin laittaa sen ulos kasvamaan, mutta alkukesällä oli sen verran kylmää, että se alkoi selvästi kärsimään ja piti nostaa sisään, jonne sitten tein ripustuksetkin.
        Missä vaiheessa uskallatte laittaa sen ulos kasvamaan? Olisi mukavaa nähdä joskun niitä kukkia. Tällä hetkellä minulla on vesiastiassa puoli tusinaa kelloköynnöksen oksaa. Jos se tekee juuria, kannattaako yrittää kasvatusta näin myöhään?


      • ole heinä-syyskuu?
        Ei ole kukkinut kirjoitti:

        Hienoa kuulla, että joku saa sen kukkimaan noin upeasti. Olen muutamana kesänä kasvattanut sitä kuistilla. Tänä vuonnakin kasvoi oikein rehevästi, mutta ilmeisesti kukinnan kustannuksella. Yritin ensin laittaa sen ulos kasvamaan, mutta alkukesällä oli sen verran kylmää, että se alkoi selvästi kärsimään ja piti nostaa sisään, jonne sitten tein ripustuksetkin.
        Missä vaiheessa uskallatte laittaa sen ulos kasvamaan? Olisi mukavaa nähdä joskun niitä kukkia. Tällä hetkellä minulla on vesiastiassa puoli tusinaa kelloköynnöksen oksaa. Jos se tekee juuria, kannattaako yrittää kasvatusta näin myöhään?

        siis loppukesä ? Niin ainakin luetteloissa kerrotaan.
        Hyvin se kestää syksyn säitä, on vielä lokakuussa vihreä ja kukkii.
        Nyt oli ehkä erikoisen lämmin syksy ?
        Kiva olisi tietää ensi kesää ajatellen, minkälaisessa paikassa se kukkii, jos se on paikasta/mullasta kiinni ?!


      • anna_
        ole heinä-syyskuu? kirjoitti:

        siis loppukesä ? Niin ainakin luetteloissa kerrotaan.
        Hyvin se kestää syksyn säitä, on vielä lokakuussa vihreä ja kukkii.
        Nyt oli ehkä erikoisen lämmin syksy ?
        Kiva olisi tietää ensi kesää ajatellen, minkälaisessa paikassa se kukkii, jos se on paikasta/mullasta kiinni ?!

        Laitoin itse siemenet kasvamaan jo helmikuussa, mutta ei sittenkään ehtinyt kukkia! Kaunis se on kyllä viherkasvinakin.


      • Amanda B
        anna_ kirjoitti:

        Laitoin itse siemenet kasvamaan jo helmikuussa, mutta ei sittenkään ehtinyt kukkia! Kaunis se on kyllä viherkasvinakin.

        Vaatiiko kelloköynnöksen siementen idättäminen jotain erikoista, tiettyä lämpöastetta tai valovaatimuksia ? Jos helmikuussa laitoit itämään, menikö kauan ennenkuin vihreää näkyi ? Eli itääkö se siis tosi kauan ? Paljonko se tuossa ajassa ehti kasvaa, helmikuusta ulosvientiin ??


    • 1962

      Tämä vuosi ollut kelloköynnöksen kannalta otollinen. Varminta ostaa taimi, mutta itse olen kasvatellut siemenestä. Onnistuu kun kylvää maaliskuun alussa. Parimetrinen kelloköynnös kuullostaa melko pieneltä. Itse olen onnistunut kasvattelemaan 4-6 metriä korkeita hyvien tukien avulla. Tänä vuonna oli vain 2 taimea... silti noin 60 cm leveän kaarituen täytti runsaudellaan tyystin.
      Hyvä, uusi multa. Kanankakkarakeita kerros mullan alle. Kastelua. Em reseptillä tänä kesänä satoja valkoisesti violettiin muuntuneita kukkia. Kananmunan kokoiset "siemenkodat" kuivumassa ensi vuoden satoa varmistaakseen. Ensimmäinen vuosi kun kasvattivat kukan jälkeen kodat.
      Kelloköynnös on lempikukkani. 4 kuukauden päästä pääsee kylvöpuuhiin... Suosittelen!

      • Cavalleria

        Hei kaikki kelloköynnösfanit!

        Kellököynnös, kuten te kaikki olette sanoneet, on todella kaunis kasvi. Jopa ilman kukkiakin se on tosi viehättävä. Kukat sitten ovat kruunu viheriän kasvuston päälle.

        Aikaiseen kylvön viherpeukalot. Hopi hopi!!

        Helmikuun lopussa minä olen siemenet multiin laskenut. Siitä taimet ovat tulleet lukumäärä on ollut hieman vaihteleva. Ei ole näämmä ihan kaikkein helpoin kasvi.

        Minulla köynnös on ollut kasvimaalla, istutettuna veneeseen. Se on ollut pajukehikossa jossa se on muodostanut niin kuin purjeen. On ollut masto vähän matala ja olen leikkaillut köynnöksen latvoja kompostiin. Voi kauhistus. Yks kirjoittaja kertoi että niitä voin istuttaa uudelleeen juurtumaan ja kasvamaan. Parannan tapani het ens kesänä. Kiitos vinkistä!

        Kukat ovat todella kauniita. Suuren suuria kelloja. Niiden värikehitystä on mukava seurata.

        Minun könnökseni on sitä sinistä mallia. Sellainen mustikan sininen. Kaunis kuin mikä!

        Vene odottaa ensi kesää ja kelloköynnöspurjettaan.

        Joulun makuisin terveisin
        Cavalleria


    • peukalopotti

      Viime keväänä kylvin sinisiä kelloköynnöksiä, aloitin joskus huhtikuun puolivälissä. Taimet eivät kovin kyvin kehittyneet, mutta istutin ne suuriin ruukkuihin, osan aurinkoon ja osan jopa syvään varjoon. Loppujen lopuksi ne jotka olivat varjossa kasvoivat nopeammin, mutta kaikista kehittyi 2-3 metrisiä. Sitä en vaan ymmärrä, että ensimmäiset kukat olivat sinisiä, mutta syksyä kohti väri muuttui kerman värisestä vaalean vihreään.

    • Anonyymi

      Miten saisi kelloköynnöksen kukkimaan, ei ole häävin pitkäksikään kasvanut ja jotenkin nuupahtaneen oloinen, vaikka olen koettanut kastella kunnolla, kuten neuvottiin ja lannoittanutkin, voiko olla parvekkeen tuulisuus, kun ei ole lasitettu parveke, joka saa sen mököttämään ?

    • Anonyymi

      Rähjääntyneen näköinen mököttäjä, on kuitenkin pukannut, ainakin kolme muodostelmaa, jotka saattavat olla kukintojen alkuja. Saas nähdä, emo on kyllä niin reissussa rähjääntyneen näköinen, että olisipa saavutus.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe