hei

Orkidean

tietäjät...Mitä mä teen kun orkideani lopetti monen kuukauden jälkeisen kukinnan ja varsista osa on nyt ruskea joku vihreä....
Onko tää tapaus heitettävä roskiin vai miten jatkan tästä...täällä tuntuu oleen oikeen asiantuntioita joken kertokaahan..

23

1013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Kun minun orkideani aikoinaan pudotti kukkansa, varret kuivuivat kokonaan ruskeiksi. Leikkasin ne pois, jatkoin kastelua normaalisti (kerran viikossa uppokastelu), ja nyt vuoden tauon jälkeen orkidea kasvattaa uusia kukkavarsia. Tällä välillä kukka on innokkaasti kasvatellut uusia lehtiä ja ilmajuuria. Kukinnan loputtua varsia voi kuulemma myös lyhentää muutaman silmun verran leikkaamalla varren silmun yläpuolelta. Roskikseen orkideaa tuskin vielä kannattaa heittää.

      • kun...

        viitsit "nimetön" vastata
        Mä teen niinkuin neuvoit..


      • tuuletusta....
        kun... kirjoitti:

        viitsit "nimetön" vastata
        Mä teen niinkuin neuvoit..

        se orkideani on jo innostunut tekeen uusia lehtiä..
        Voiko sille antaa yhtään lannoitetta vai pelkkää vettä vaan...näätkö kysymykseni "nimetön" tai joku muu tietävä....olen aivan innoissani !!!! ;)


      • lillias
        tuuletusta.... kirjoitti:

        se orkideani on jo innostunut tekeen uusia lehtiä..
        Voiko sille antaa yhtään lannoitetta vai pelkkää vettä vaan...näätkö kysymykseni "nimetön" tai joku muu tietävä....olen aivan innoissani !!!! ;)

        Hei taas!

        Nyt olen jopa muuttunut nimelliseksi... Mutta siis orkideasta: Itse laitoin aina kerran kuussa kasteluveteen orkidealannoitetta. Eräs kukkakauppias kerran kertoi, että tavallistakin lannoitetta voi laittaa, kunhan laittaa vähemmän, mutta itse olen luottanut ihan viralliseen orkidealannoitteeseen, niin eipä tarvitse arvailla annostusta.

        Orkidean kasvattaminen on kyllä kerrassaan yhtä jännitysnäytelmää. Minäkin olin aina ihan täpinöissäni, kun huomasin uuden lehden olevan tulollaan ja sitä piti sitten esitellä kaikille vieraille. Nyt esittely jatkuu, koska uudessa kukkavarressa on jo nuppuja! Eipä tarvitse etsiä jännitystä kauempaa kuin tuosta omalta ikkunalaudalta. ;)


      • ap....
        lillias kirjoitti:

        Hei taas!

        Nyt olen jopa muuttunut nimelliseksi... Mutta siis orkideasta: Itse laitoin aina kerran kuussa kasteluveteen orkidealannoitetta. Eräs kukkakauppias kerran kertoi, että tavallistakin lannoitetta voi laittaa, kunhan laittaa vähemmän, mutta itse olen luottanut ihan viralliseen orkidealannoitteeseen, niin eipä tarvitse arvailla annostusta.

        Orkidean kasvattaminen on kyllä kerrassaan yhtä jännitysnäytelmää. Minäkin olin aina ihan täpinöissäni, kun huomasin uuden lehden olevan tulollaan ja sitä piti sitten esitellä kaikille vieraille. Nyt esittely jatkuu, koska uudessa kukkavarressa on jo nuppuja! Eipä tarvitse etsiä jännitystä kauempaa kuin tuosta omalta ikkunalaudalta. ;)

        Oli tuokin että orgidealle on omaa lannotetta, täytyypäs käydä ostamassa.
        Kävin juuri kurkkaamassa tuota ihmettäni ja sitä ihmettelen että vaikka on tämä pimeä vuodenaika niin se uuden lehden kasvaminen edistyy nopeesti, eli eikö orgiidea lepääkään tähän aikaan vuodesta niinkuin moni muu kasvi.
        Suihkutatko sitä koskaan..???
        Onpas ihanaa kun mä "omistan" oman kukka neuvojan.
        Hurjasti kiitosta Sulle ja olehan kuulolla jos täältä pohjanmaalta "lentää" kysymyksiä sinne ...niin mihin päin...


      • lillias
        ap.... kirjoitti:

        Oli tuokin että orgidealle on omaa lannotetta, täytyypäs käydä ostamassa.
        Kävin juuri kurkkaamassa tuota ihmettäni ja sitä ihmettelen että vaikka on tämä pimeä vuodenaika niin se uuden lehden kasvaminen edistyy nopeesti, eli eikö orgiidea lepääkään tähän aikaan vuodesta niinkuin moni muu kasvi.
        Suihkutatko sitä koskaan..???
        Onpas ihanaa kun mä "omistan" oman kukka neuvojan.
        Hurjasti kiitosta Sulle ja olehan kuulolla jos täältä pohjanmaalta "lentää" kysymyksiä sinne ...niin mihin päin...

        Orkidealle on tosiaan omaa lannoitetta. Ilmeisesti se on ainakin laimeampaa kuin tavalliset kukkalannoitteet.

        Munkin orkidea puski lehtiä ihan talvisaikaan ja oikeastaan jopa ympärivuotisesti, eli ei kai se sitten kummemmin lepää. En ihan tarkkaan tiedä sen kasvukaudesta, kun tuntuu, että kukkivia orkideoita on aika lailla ympäri vuoden myytävänä. Mahtaako sitten olla lajikekohtaisia eroja... En sillä tavalla ole mikään virallinen asiantuntija tässä aiheessa, kunhan vaan oman kokemukseni perusteella näitä neuvojani jakelen. Jännittävää nyt joka tapauksessa, mille vuodenajalle orkideani kukinta tulee sijoittumaan, jos se nyt noista nupuistaan intoutuu kukkimaan.

        Mä en ole orkideaani suihkuttanut, koska olen kuullut, että sitä ei saa kastella suoraan juurelle tai jopa että on jotakuinkin katastrofaalista, jos sinne juurelle jää vettä (lievästi liioiteltuna ;) ). Jostain kylläkin taas luin, että orkidea hyötyy suihkuttelusta, että ota nyt sitten tuostakin selvää. Näyttää nyt kuitenkin siltä, että en reilun vuoden omistuksen aikana ole onnistunut orkideani elämäniloa tuhoamaan suihkuttelemattomuudesta huolimatta tai juuri sen ansiosta.

        Helsinkiin nämä kysymykset tätä nykyä lentelevät, alun perin kylläkin olen Pohjanmaan suunnalta minäkin.

        (Kirjoitinpas pitkästi...)


      • eipäs
        lillias kirjoitti:

        Orkidealle on tosiaan omaa lannoitetta. Ilmeisesti se on ainakin laimeampaa kuin tavalliset kukkalannoitteet.

        Munkin orkidea puski lehtiä ihan talvisaikaan ja oikeastaan jopa ympärivuotisesti, eli ei kai se sitten kummemmin lepää. En ihan tarkkaan tiedä sen kasvukaudesta, kun tuntuu, että kukkivia orkideoita on aika lailla ympäri vuoden myytävänä. Mahtaako sitten olla lajikekohtaisia eroja... En sillä tavalla ole mikään virallinen asiantuntija tässä aiheessa, kunhan vaan oman kokemukseni perusteella näitä neuvojani jakelen. Jännittävää nyt joka tapauksessa, mille vuodenajalle orkideani kukinta tulee sijoittumaan, jos se nyt noista nupuistaan intoutuu kukkimaan.

        Mä en ole orkideaani suihkuttanut, koska olen kuullut, että sitä ei saa kastella suoraan juurelle tai jopa että on jotakuinkin katastrofaalista, jos sinne juurelle jää vettä (lievästi liioiteltuna ;) ). Jostain kylläkin taas luin, että orkidea hyötyy suihkuttelusta, että ota nyt sitten tuostakin selvää. Näyttää nyt kuitenkin siltä, että en reilun vuoden omistuksen aikana ole onnistunut orkideani elämäniloa tuhoamaan suihkuttelemattomuudesta huolimatta tai juuri sen ansiosta.

        Helsinkiin nämä kysymykset tätä nykyä lentelevät, alun perin kylläkin olen Pohjanmaan suunnalta minäkin.

        (Kirjoitinpas pitkästi...)

        tässä tuon kumminpia ammattilaisia tarvita kun sinä olet...kokemushan sen tiedon parhaiten tuo.
        Vai pohjanmaalta lähtösin no ei ihme jos tää meillä synkkaa orkidean kasvatus..))))

        Toivon tosiaan että saan pidettyä hengissä tuon ihmeen ja taidan onnesta haljeta jos siihen kukkia ilmestyy vaikka en sitä kyllä oikein usko.Omat taitoni kun tunnen, olen vähän liian kova huoltamaan kukkia ja siitä ne kuolee joku on sanonut että "unohda" kukat välillä, niin ne pysyy hengissä

        Miten usein se kukkii siis tarkoitan että kun kukinta on loppunut niin kuinka kauvan niitä uusia pitää odottaa.??

        Oho....tulipas tähänkin pituutta


      • lillias
        eipäs kirjoitti:

        tässä tuon kumminpia ammattilaisia tarvita kun sinä olet...kokemushan sen tiedon parhaiten tuo.
        Vai pohjanmaalta lähtösin no ei ihme jos tää meillä synkkaa orkidean kasvatus..))))

        Toivon tosiaan että saan pidettyä hengissä tuon ihmeen ja taidan onnesta haljeta jos siihen kukkia ilmestyy vaikka en sitä kyllä oikein usko.Omat taitoni kun tunnen, olen vähän liian kova huoltamaan kukkia ja siitä ne kuolee joku on sanonut että "unohda" kukat välillä, niin ne pysyy hengissä

        Miten usein se kukkii siis tarkoitan että kun kukinta on loppunut niin kuinka kauvan niitä uusia pitää odottaa.??

        Oho....tulipas tähänkin pituutta

        No siis mulla kävi niin, että kun sain orkideani kesällä 2005, se kukki kivasti kesän mutta syksymmällä tiputti kukkansa ja kukintovarret alkoivat kuivua. Leikkasin sitten kokonaan kuivuneet karahkat pois joskus syksyn mittaan ja jatkoin kastelua saamieni ohjeiden mukaan koko talven, kevään ja kesän. Koko tämän ajan orkidea kasvatti uusia lehtiä ja ilmajuuria.

        Nyt tänä syksynä ilokseni huomasin uudet kukkavarret, joista kylläkin toinen katkesi vahingossa (että kannattaa olla varovainen, kun niitä kasvavia kukkavarsia kiinnittää tukikeppeihin). Jäljelle jääneessä varressa on nyt nupun alkuja, saa nyt siis nähdä, kuinka kauan orkidealla kestää lykätä niistä kukkia, jos nyt ylipäätään lykkää. Kukassani on nyt joka tapauksessa runsaasti lehtiä, en tiedä, aikooko se niitä siitä vähentää, koska orkideassa kuulemma on yleensä 3-4 lehteä, minun orkideassani niitä on kahdeksan (!).

        Mussa on vähän hajamielisyyden vikaa, joten olen ottanut tietyn viikonpäivän kastelupäiväksi ja lannoituspäiväksi tietyn ajan, niin muistan sitten olla kastelematta liikaa / liian vähän. Olen kyllä sitä mieltä, että onnesta se kukkien kasvatus on kiinni. ;)


      • ap....
        lillias kirjoitti:

        No siis mulla kävi niin, että kun sain orkideani kesällä 2005, se kukki kivasti kesän mutta syksymmällä tiputti kukkansa ja kukintovarret alkoivat kuivua. Leikkasin sitten kokonaan kuivuneet karahkat pois joskus syksyn mittaan ja jatkoin kastelua saamieni ohjeiden mukaan koko talven, kevään ja kesän. Koko tämän ajan orkidea kasvatti uusia lehtiä ja ilmajuuria.

        Nyt tänä syksynä ilokseni huomasin uudet kukkavarret, joista kylläkin toinen katkesi vahingossa (että kannattaa olla varovainen, kun niitä kasvavia kukkavarsia kiinnittää tukikeppeihin). Jäljelle jääneessä varressa on nyt nupun alkuja, saa nyt siis nähdä, kuinka kauan orkidealla kestää lykätä niistä kukkia, jos nyt ylipäätään lykkää. Kukassani on nyt joka tapauksessa runsaasti lehtiä, en tiedä, aikooko se niitä siitä vähentää, koska orkideassa kuulemma on yleensä 3-4 lehteä, minun orkideassani niitä on kahdeksan (!).

        Mussa on vähän hajamielisyyden vikaa, joten olen ottanut tietyn viikonpäivän kastelupäiväksi ja lannoituspäiväksi tietyn ajan, niin muistan sitten olla kastelematta liikaa / liian vähän. Olen kyllä sitä mieltä, että onnesta se kukkien kasvatus on kiinni. ;)

        mulla on tuota rataa mennyt orgideani kanssa ja jos noin menee kun sulla niin ensi syksynä saan iloita kukista tuossa ihastuttavassa kasvissa.

        Katotaan ja odotetaan mitä tuleman pitää kun nyt edes hengissä säilyis on siinä ainakin juuret tosi vihreät ja muutenkin se on pirteen näköinen..))))


      • lillias
        ap.... kirjoitti:

        mulla on tuota rataa mennyt orgideani kanssa ja jos noin menee kun sulla niin ensi syksynä saan iloita kukista tuossa ihastuttavassa kasvissa.

        Katotaan ja odotetaan mitä tuleman pitää kun nyt edes hengissä säilyis on siinä ainakin juuret tosi vihreät ja muutenkin se on pirteen näköinen..))))

        se siitä sitten, kun kerran on pirtsakkaa. Jos vaan kukkasi tykkää kasvupaikastaan ja onni on myöten jne. Aika äkkiä ne juuret varsinkin menee pahan näköisiksi, jos meinaa huonosti käydä - äiti tappoi oman orkideansa, ja siinä just ne juuret meni ensin kummallisen näköisiksi. Jos niin käy, niin mä en tiedä mitään ensiapukonstia kylläkään. Toivomme parasta kuitenkin!


      • ap....
        lillias kirjoitti:

        se siitä sitten, kun kerran on pirtsakkaa. Jos vaan kukkasi tykkää kasvupaikastaan ja onni on myöten jne. Aika äkkiä ne juuret varsinkin menee pahan näköisiksi, jos meinaa huonosti käydä - äiti tappoi oman orkideansa, ja siinä just ne juuret meni ensin kummallisen näköisiksi. Jos niin käy, niin mä en tiedä mitään ensiapukonstia kylläkään. Toivomme parasta kuitenkin!

        mulla on kukkani etelänpuoleisella ikkunalla nyt kun on tää pimee aika, mutta ei kesällä ollut kun se kukki.???
        Oliko äitilläs / sulla....millä ikkunalla..???
        Miksi se äitisi kukka kuoli...jotain hoito virheitäkö...pliis kerrohan!!!!!


      • lillias
        ap.... kirjoitti:

        mulla on kukkani etelänpuoleisella ikkunalla nyt kun on tää pimee aika, mutta ei kesällä ollut kun se kukki.???
        Oliko äitilläs / sulla....millä ikkunalla..???
        Miksi se äitisi kukka kuoli...jotain hoito virheitäkö...pliis kerrohan!!!!!

        Mun kukka on lännenpuoleisella ikkunalla ollut valtaosan osan ajastaan. Näyttäisi siinä viihtyvän.

        En muista, millä ikkunalla äitin orkidea oli, ja vähän ehkä mystisissä olosuhteissa se kuoli... Olen itse pienessä päässäni epäillyt, että sen juuret ei saaneet riittävästi valoa, koska sen suojaruukussa ei ollut yhtä paljon tilaa kuin tuossa mun kukassa. Se ei myöskään tuntunut kuivuvan kunnolla kastelujen välillä, että varmaan sitten oli liian märkäkin - mikä saattaa myöskin johtua liian tiiviistä suojaruukusta, koska samalla tavalla sitä kasteltiin kuin tuota munkin orkideaa. Sen juuret meni sellaisiksi violetihtaviksi, samoin yksi uusi lehti, jota se yritti työntää oli myös siitä kasvukohdan läheltä violetti. En tiedä, olisiko se ollut jotenkin pelastettavissa, äiti nyt ei kuitenkaan jaksanut siihen keskittyä - ja kadehtii nyt mun kukkaa. ;)


      • ap....
        lillias kirjoitti:

        Mun kukka on lännenpuoleisella ikkunalla ollut valtaosan osan ajastaan. Näyttäisi siinä viihtyvän.

        En muista, millä ikkunalla äitin orkidea oli, ja vähän ehkä mystisissä olosuhteissa se kuoli... Olen itse pienessä päässäni epäillyt, että sen juuret ei saaneet riittävästi valoa, koska sen suojaruukussa ei ollut yhtä paljon tilaa kuin tuossa mun kukassa. Se ei myöskään tuntunut kuivuvan kunnolla kastelujen välillä, että varmaan sitten oli liian märkäkin - mikä saattaa myöskin johtua liian tiiviistä suojaruukusta, koska samalla tavalla sitä kasteltiin kuin tuota munkin orkideaa. Sen juuret meni sellaisiksi violetihtaviksi, samoin yksi uusi lehti, jota se yritti työntää oli myös siitä kasvukohdan läheltä violetti. En tiedä, olisiko se ollut jotenkin pelastettavissa, äiti nyt ei kuitenkaan jaksanut siihen keskittyä - ja kadehtii nyt mun kukkaa. ;)

        tuli Sinulta uutta tietoa..
        Tajusin tuosta kirjoituksestasi nimittäin sen tosi seikan että hyvänen aika mullahan on aivan liian "tiivis" suojaruukku. eli juuret ei saa valoa nyt ollenkaan , ja mä "juoksin" kiireesti nostamaan kasvini siitä pois ja arvaas....
        Pyysin orkidealtani anteeksi...)))))

        Kiitos sulle taas tuostakin neuvosta


      • lillias
        ap.... kirjoitti:

        tuli Sinulta uutta tietoa..
        Tajusin tuosta kirjoituksestasi nimittäin sen tosi seikan että hyvänen aika mullahan on aivan liian "tiivis" suojaruukku. eli juuret ei saa valoa nyt ollenkaan , ja mä "juoksin" kiireesti nostamaan kasvini siitä pois ja arvaas....
        Pyysin orkidealtani anteeksi...)))))

        Kiitos sulle taas tuostakin neuvosta

        vaikka en siis kyllä mitenkään tiedä, pitääkö tuo arvelu mitenkään paikkaansa. Oon siis ihan vaan omassa mielessäni sellaisen teorian kehitellyt, kun ajattelin, että eihän se juurakko saa mitään valoa läpinäkyvästä purkista huolimatta, jos suojaruukku on siinä esteenä. Jospa siitä kuitenkin jotain hyötyä olisi, siis tuosta vinkistä.


      • ap....
        lillias kirjoitti:

        vaikka en siis kyllä mitenkään tiedä, pitääkö tuo arvelu mitenkään paikkaansa. Oon siis ihan vaan omassa mielessäni sellaisen teorian kehitellyt, kun ajattelin, että eihän se juurakko saa mitään valoa läpinäkyvästä purkista huolimatta, jos suojaruukku on siinä esteenä. Jospa siitä kuitenkin jotain hyötyä olisi, siis tuosta vinkistä.

        ostin sitten sitä orkidean omaa lannoteta ja olen kukalleni sitä antanut....katsotaan ja seurataan mitä tuleman pitää...


      • lillias
        ap.... kirjoitti:

        ostin sitten sitä orkidean omaa lannoteta ja olen kukalleni sitä antanut....katsotaan ja seurataan mitä tuleman pitää...

        lannoitteelle, toivottavasti orkideasi ilahtuu siitä! Omassa kukassani on kovasti nuppuja, ja nyt saan jännittää, mitä niille tapahtuu. Toivotaan, että hyvin päättyy kaikki. :)


      • keiki
        tuuletusta.... kirjoitti:

        se orkideani on jo innostunut tekeen uusia lehtiä..
        Voiko sille antaa yhtään lannoitetta vai pelkkää vettä vaan...näätkö kysymykseni "nimetön" tai joku muu tietävä....olen aivan innoissani !!!! ;)

        jos orkidea tosiaan on alkanut kasvattamaan hurjaa vauhtia uusia lehtiä ja varmasti uutta kukintovarttakin, niin kannattaa antaa orkidea lannoitetta laimeasti veden mukana. Lannoitus usein saa orkidean myös kukkimaan nopeammin tai kasvattamaan kukintovartta jos sillä on kasvupyrähdys käynnissä.


      • keiki
        lillias kirjoitti:

        Mun kukka on lännenpuoleisella ikkunalla ollut valtaosan osan ajastaan. Näyttäisi siinä viihtyvän.

        En muista, millä ikkunalla äitin orkidea oli, ja vähän ehkä mystisissä olosuhteissa se kuoli... Olen itse pienessä päässäni epäillyt, että sen juuret ei saaneet riittävästi valoa, koska sen suojaruukussa ei ollut yhtä paljon tilaa kuin tuossa mun kukassa. Se ei myöskään tuntunut kuivuvan kunnolla kastelujen välillä, että varmaan sitten oli liian märkäkin - mikä saattaa myöskin johtua liian tiiviistä suojaruukusta, koska samalla tavalla sitä kasteltiin kuin tuota munkin orkideaa. Sen juuret meni sellaisiksi violetihtaviksi, samoin yksi uusi lehti, jota se yritti työntää oli myös siitä kasvukohdan läheltä violetti. En tiedä, olisiko se ollut jotenkin pelastettavissa, äiti nyt ei kuitenkaan jaksanut siihen keskittyä - ja kadehtii nyt mun kukkaa. ;)

        jos orkidea on huonossa kunnossa ja on aikeissa heittää henkensä niin yhden neuvon olen kuullut ja se on toiminutkin.
        Eli tarvitaan rahkasammalta ja sitä pussin pohjalle, huonokuntoinen orkidea sinne pussiin ja pussi kiinni ja roikkumaan pohjoisikkunalle, niin siinä pitäisi olla 3-5 viikon jälkeen huomattava ero, eli sen pitäisi olla paremman näköinen ja on saattanut jopa kasvattaa uusia lehtiä pussissa ollessaan.
        Kannattaa kokeilla viimeisenä vaihtoehtona jos mikään muu ei enää auta orkidean elvyttämiseksi.


      • keiki
        lillias kirjoitti:

        se siitä sitten, kun kerran on pirtsakkaa. Jos vaan kukkasi tykkää kasvupaikastaan ja onni on myöten jne. Aika äkkiä ne juuret varsinkin menee pahan näköisiksi, jos meinaa huonosti käydä - äiti tappoi oman orkideansa, ja siinä just ne juuret meni ensin kummallisen näköisiksi. Jos niin käy, niin mä en tiedä mitään ensiapukonstia kylläkään. Toivomme parasta kuitenkin!

        Rahkasammalta pussiin. orkidea sinne, pussi kiinni ja roikkumaan pohjoisenpuoleiselle ikkunalle. Odottelua 3-5 viikoa ja pitäisi olla lähes kuolleen orkidean alkaneen taas kukoistaa.


    • keiki

      kokonaan rusken varren voi leikata tyvestä pois, mutta vihreätä kukintovartta ei kannata leikata sillä siihen voi vielä kehittyä kukkanuppuja uudelleen. Mikäli orkidea ei päätä kukkia uudelleen, alkaa se ruskistaa vihreitä kukintovarsiakin, mutta jos vihreät kukintovarret ovat vasta hiukan latvasta ruskettuneet niin silti se ei anna aihetta leikata niitä vielä pois.
      Itsellänikin on kaksi orkideaa sellaisessa vaiheessa, että vihreät kukintovarret ovat vain jäljellä, mutta kyllä sieltä uutta kukannupun alkuja alkaa muodostua.
      Ja roskiin ei kannata ikinä mennä heittämään orkideaa jossa ei ole kukintovartta, koska se ajan kanssa ja oikealla hoidolla alkaa kasvattamaan uutta kukintovartta johon sitten aikanaan ilmestyy uudet kukat ja pääset nauttimaan kauniista kukinnasta.

    • liian vinoon kasvaa

      Kun lehdet kasvavat vinoon niin että ruukku tahtoo kaatua, voiko kukan "suoristaa", nostaa pois ruukusta ja istuttaa samaan tai isompaan ruukkuun? Lehtiä neljästä-viiteen puolellaan.

      • Olen laittanut kauniita, hioutuneita kiviä painoksi sinne ruukun takalaidalle, että kestää pystyssä.Orkideat roikkuvat luonnossakin alaspäin puitten sammalpinnalla.
        Uutta kukkavanaa olen varovasti ohjannut pystympään tukikepin varaan kiristäen.
        Siihen voi isompaan alustaan tehdä tukikehikon, jonka varassa orkidea voi kasvaa ja kukkia. Mielikuvitusta kehiin ;-)


    • Anonyymi

      Täytyykö orkidean nuupahtaneet lehdet leikata pois?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe