DUMP valvestaa

Henzze

Mitenkä on, auto on Audi A4 Quatro 1.8 Turbo Bensa, niin saako dump valven? ja jos saa niin onko ihan helkutin vaikia asentaa? pidentääkö turbon elinaikaa? kun ei kehtaisi maksaa turhasta..

17

13313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Abt_a

      Voit dumpin laittaa, mutta kokemukset ovat olleet sellaisia, että seokset menevät sekaisin, kun dumppi aukeaa tai jos se sattuu vuotamaan. Syy on siinä, että osa ilmasta, joka on imetty ilmamäärämittarin kautta, purkautuukin harakoille. Käytä siis kierrättävää by-pass-venttiiliä. Sellainenhan tuossa on jo alunperin.

    • noissa oo

      jo tehtaalta lähtiessä bypass venttiili, joka EI suhauta ilmoja pellolle vaan kierrättää sen takaisin.

    • jos

      ...siis jos...en tunne audeja? jos audissasi on ilmamäärämittari, niin pysy siinä by pass venttiilissä, perusteluja muiden kirjoituksista jo tulikin. jos ei ilmamäärämittaria, kuten itselläni toisessa automerkissä, niin voit vaihtaa dump venttiilin tilalle. helppo asentaa jos ikinä mitään ruuvannut. omassa vakiona by pass, vaihdoin tilalle kaksoismäntä toimisen dumpin. takuu muistaakseni vuosikausia??? Ikuinen about ja hinta noin 150ekee. Hinnat vaihtelee. orkkis by pass oli kalvotoiminen ja mulla meni niitä vanhassa autossa paskaksi vähän väliä (siinä oli samanlainen), kun oli vähän kulkua parannettu.

      Tosta kaksoismäntä toimisesta dumpista en ole varma miten toimisi ilmamäärämittarilla varustetussa autossa? Ks. venttiilihän pysyy kiinni esim. tyhjäkäynnillä tämän toisen männän toimesta, joten ohivuotoja ei tulisi ja seokset siten sekoaisi. Osaako kukaan kokemuksesta sanoa?

      • p#rkele

        nimenomaan noissa autoissa joissa on ilmamäärä mittari PITÄÄ olla kaksmäntänen dumppi jotta ei mene seokset ketuilleen. auto, jossa EI ole ilmamassa mittaria ei ole väliä onko kaks vai 1 mäntänen malli.
        asennuksesta sen verran, liikkeissä paljon ns. asennus sarjoja joilla saa asennettua tod helposti mikäli tiedät miten päin ruuvimeisselin pitää kädessä olla, välijäähdyttimen ja kaasu läpän väliin, mahdollisimman lähelle kaasuläppää. tuo siis suositus mutta itellä on turbon ja välijäähdyttimen välissä. suhahtaa.


      • jos
        p#rkele kirjoitti:

        nimenomaan noissa autoissa joissa on ilmamäärä mittari PITÄÄ olla kaksmäntänen dumppi jotta ei mene seokset ketuilleen. auto, jossa EI ole ilmamassa mittaria ei ole väliä onko kaks vai 1 mäntänen malli.
        asennuksesta sen verran, liikkeissä paljon ns. asennus sarjoja joilla saa asennettua tod helposti mikäli tiedät miten päin ruuvimeisselin pitää kädessä olla, välijäähdyttimen ja kaasu läpän väliin, mahdollisimman lähelle kaasuläppää. tuo siis suositus mutta itellä on turbon ja välijäähdyttimen välissä. suhahtaa.

        nimim. p#rkele siis kokemuksesta osasi kertoa. hyvä niin!

        itse kun ei noista ilmamäärämittareilla varustetuista tarvi tällä hetkellä mitään tietää... mulle tuli vaan mieleen että noinkohan se tuplamäntäinen toimisi.

        asennus helppoa autosta riippuen tietysti.


      • sinun dumppi?

        Kärsiikö kysyä myös auton merkki ja malli?

        Pitäisi korvata alkuperäinen kierrättävä ja ulos puhaltava käy.


      • jos
        sinun dumppi? kirjoitti:

        Kärsiikö kysyä myös auton merkki ja malli?

        Pitäisi korvata alkuperäinen kierrättävä ja ulos puhaltava käy.

        jos multa kysyit, niin...
        -dumppi forge, malli atmo ram
        -auto saappi 9000 -97, trionic 5 moottorinohjausjärjestelmä (ei ilmamäärämittaria)


      • sama merkki ja malli
        jos kirjoitti:

        jos multa kysyit, niin...
        -dumppi forge, malli atmo ram
        -auto saappi 9000 -97, trionic 5 moottorinohjausjärjestelmä (ei ilmamäärämittaria)

        Toivottavasti pääsen eroon halkeilevista ja irtoilevista putkista eroon. Ostan samanlaisen!


      • jos
        sama merkki ja malli kirjoitti:

        Toivottavasti pääsen eroon halkeilevista ja irtoilevista putkista eroon. Ostan samanlaisen!

        Kerrankin asiallista keskustelua/vastauksia/kysymyksiä täällä...hyvä!

        Samaan dumppiin on saatavilla myös ns. jousisetti spacerit. Suosittelivat niitä jos ahdot yli 1,2paarii. Eli setissä on 4 eri jäykkyyttä olevaa jousta dumppiin sekä aluslevyjä joilla voi tehdä "välimoutoja" jousien jäykkyksiin. Itse ajoin noin vuoden orkkisjousella (toiseksi jäykin malli). Ahdot yli sen 1,2 ja toimi ihan jees silläkin. Ja soundi dumpissa on hyvä. Mielenkiinnosta tilasin jousisetin, mutta en ole vielä ehtinyt koittamaan miltä jäykin jousi tuntuu ajossa. Plussaa, setin tilatessani sain pyynnöstä mukaan uudet O-renkaat ja rasvat dumppiin! Eli takuuhuolto toimii.

        Nimim. sama merkki, sanoit että sama auto ja malli? Onko tehty muutoksia? Mielenkiinnosta? Mitä tarkoitit irronneista ja halkeilleista putkista?


      • autoni malli
        jos kirjoitti:

        Kerrankin asiallista keskustelua/vastauksia/kysymyksiä täällä...hyvä!

        Samaan dumppiin on saatavilla myös ns. jousisetti spacerit. Suosittelivat niitä jos ahdot yli 1,2paarii. Eli setissä on 4 eri jäykkyyttä olevaa jousta dumppiin sekä aluslevyjä joilla voi tehdä "välimoutoja" jousien jäykkyksiin. Itse ajoin noin vuoden orkkisjousella (toiseksi jäykin malli). Ahdot yli sen 1,2 ja toimi ihan jees silläkin. Ja soundi dumpissa on hyvä. Mielenkiinnosta tilasin jousisetin, mutta en ole vielä ehtinyt koittamaan miltä jäykin jousi tuntuu ajossa. Plussaa, setin tilatessani sain pyynnöstä mukaan uudet O-renkaat ja rasvat dumppiin! Eli takuuhuolto toimii.

        Nimim. sama merkki, sanoit että sama auto ja malli? Onko tehty muutoksia? Mielenkiinnosta? Mitä tarkoitit irronneista ja halkeilleista putkista?

        on Saab 9000 CSE ns. italianaerotekniikalla. Auto on ilmeisesti demoauto elikkä tehtaan jonkinlainen proto.

        Kone tehtaan jäljiltä vakio Boxiin ei koskettu(ainakaan minun aikana) Pakopuolella 3" rosteriputki katista eteenpäin 4" endpipe pyöreä valmistaja Rakarör sverige(http://www.a-alt-avgassystem.se/saab.html) takuu kuusi vuotta!

        Revittämisen aiheuttaman venttilivaurion jäkeen kansi korjattiin ja pantiin uusi jakoketju koneeseen. Koska pytyt eivät olleet erityisen kuluneet päätin pitää auton jatkossakin.

        Kun tuo jakopää pantiin kuntoon uskaltaa konetta kierrättää punaviivaan saakka. Toki koneessa 10-60 kilpaöljyt ettei voitelu häiriinny kovilla kierroksilla.

        No sitten alkoi ongelmat Vedättäessä kolmosella punaviivaan ja nopea vaihto neloselle halkaisi imusarjalta bypassille menevän letkun. Vaihdoin kaikki samaa materiaalia olevat letkut konehuoneesta uusiin paremmasta materiaalista valmistettuihin. Sama vaiva uusiutui myös uudella letkulla/putkella. Bypassia epäiltiin vialliseksi vaan kokeneen saabasentajan testattua toiminnan totesi sen olevan ehjä.

        Bypass mallia originaali elikkä kierrättävä. Heräsi ajatus ettei alkuperäinen toimi riittävän nopeasti joten suoraan ulospuhaltava dumppi todennäköisesti parempi. Siinä syy kysymykseeni teikäläiselle.

        Vaihteiston toiminta parannettiin laittamalla Redlinen MTL öljyä 75% ja 25% ShockProof HEAVY DUTY öljyä(http://www.roadmachine.fi/gearoil.html) Vaihtaminen nopeutui selvästi paremmaksi vaan kääntöpuolena laatikko hieman jähmeämpi kylmänä.

        Muutosten lopputuloksena vaihtaminen nopeutui ja putket alkoivat kestää ehjinä kunnes venttiilikopan huohotinletku pullahti irti korkeilla kierroksilla!

        Voihan olla että kone huohottaa jonkin verran vaan öljyä ei kulu vaihtovälillä kuin muutama milli tikusta ja pytyt silmämääräisesti hyvässä kunnossa kun kone oli auki.

        Palattiin lähtöruutuun eli alkuperäisen bypassin ongelmiin. Seuraavaksi aion kokeilla samanlaista ulospuhaltavaa dumppia kuin teikäläisellä. BTW ahtopaine "pitäisi" olla 1.08 bar?


      • Abt_a
        autoni malli kirjoitti:

        on Saab 9000 CSE ns. italianaerotekniikalla. Auto on ilmeisesti demoauto elikkä tehtaan jonkinlainen proto.

        Kone tehtaan jäljiltä vakio Boxiin ei koskettu(ainakaan minun aikana) Pakopuolella 3" rosteriputki katista eteenpäin 4" endpipe pyöreä valmistaja Rakarör sverige(http://www.a-alt-avgassystem.se/saab.html) takuu kuusi vuotta!

        Revittämisen aiheuttaman venttilivaurion jäkeen kansi korjattiin ja pantiin uusi jakoketju koneeseen. Koska pytyt eivät olleet erityisen kuluneet päätin pitää auton jatkossakin.

        Kun tuo jakopää pantiin kuntoon uskaltaa konetta kierrättää punaviivaan saakka. Toki koneessa 10-60 kilpaöljyt ettei voitelu häiriinny kovilla kierroksilla.

        No sitten alkoi ongelmat Vedättäessä kolmosella punaviivaan ja nopea vaihto neloselle halkaisi imusarjalta bypassille menevän letkun. Vaihdoin kaikki samaa materiaalia olevat letkut konehuoneesta uusiin paremmasta materiaalista valmistettuihin. Sama vaiva uusiutui myös uudella letkulla/putkella. Bypassia epäiltiin vialliseksi vaan kokeneen saabasentajan testattua toiminnan totesi sen olevan ehjä.

        Bypass mallia originaali elikkä kierrättävä. Heräsi ajatus ettei alkuperäinen toimi riittävän nopeasti joten suoraan ulospuhaltava dumppi todennäköisesti parempi. Siinä syy kysymykseeni teikäläiselle.

        Vaihteiston toiminta parannettiin laittamalla Redlinen MTL öljyä 75% ja 25% ShockProof HEAVY DUTY öljyä(http://www.roadmachine.fi/gearoil.html) Vaihtaminen nopeutui selvästi paremmaksi vaan kääntöpuolena laatikko hieman jähmeämpi kylmänä.

        Muutosten lopputuloksena vaihtaminen nopeutui ja putket alkoivat kestää ehjinä kunnes venttiilikopan huohotinletku pullahti irti korkeilla kierroksilla!

        Voihan olla että kone huohottaa jonkin verran vaan öljyä ei kulu vaihtovälillä kuin muutama milli tikusta ja pytyt silmämääräisesti hyvässä kunnossa kun kone oli auki.

        Palattiin lähtöruutuun eli alkuperäisen bypassin ongelmiin. Seuraavaksi aion kokeilla samanlaista ulospuhaltavaa dumppia kuin teikäläisellä. BTW ahtopaine "pitäisi" olla 1.08 bar?

        Ei taida olla ihan vakio? Näyttää tosiaan tulevan melkoinen paineisku ja eipä se tietenkään ole turbon kannalta hyvä asia. Bypassin avautumisnopeus on tietysti yksi asiaan vaikuttava juttu. Siinä mielessä nuo mäntämalliset ovat huonompia kuin kalvolla varustetut, koska liikkuvaa massaa on enemmän. Enemmän kumminkin vaikuttaa bypassin tai dumpin virtauskapasiteetti eli kanavien koko ja muoto. Mäntämalliset taitavat olla siinä parempia. Kannattaa valita venttiili, jossa kapasiteetti riittää. Tietysti myös venttiilin yli oleva paine-ero vaikuttaa virtaukseen eli siinä mielessä dumppi on parempi, koska purku tapahtuu ulkoilmaan. Jos ei muu auta, laita 2 bypassia/dumppia.

        Esim. Audi S4 bt:ssa on sähköisellä venttiilillä ohjatut bypassit (2 kpl), jotka aukeavat jo siinä vaiheessa, kun kaasupolkimen nostaa ylös eikä vasta sitten, kun imusarjassa on riittävästi alipainetta.


      • vakio????
        Abt_a kirjoitti:

        Ei taida olla ihan vakio? Näyttää tosiaan tulevan melkoinen paineisku ja eipä se tietenkään ole turbon kannalta hyvä asia. Bypassin avautumisnopeus on tietysti yksi asiaan vaikuttava juttu. Siinä mielessä nuo mäntämalliset ovat huonompia kuin kalvolla varustetut, koska liikkuvaa massaa on enemmän. Enemmän kumminkin vaikuttaa bypassin tai dumpin virtauskapasiteetti eli kanavien koko ja muoto. Mäntämalliset taitavat olla siinä parempia. Kannattaa valita venttiili, jossa kapasiteetti riittää. Tietysti myös venttiilin yli oleva paine-ero vaikuttaa virtaukseen eli siinä mielessä dumppi on parempi, koska purku tapahtuu ulkoilmaan. Jos ei muu auta, laita 2 bypassia/dumppia.

        Esim. Audi S4 bt:ssa on sähköisellä venttiilillä ohjatut bypassit (2 kpl), jotka aukeavat jo siinä vaiheessa, kun kaasupolkimen nostaa ylös eikä vasta sitten, kun imusarjassa on riittävästi alipainetta.

        Ajattelin seuraavaksi muuttaa koneen huohotuksen pois kierrosta. Dumppi käyttöön ulospuhaltavaksi ja garretti kuulalaakeroiduksi. Saa nähdä miten toimii. Ei paljon voi parantua nykyisestä vai voiko?


    • töttö

      VAG konsernin autoissa EI voi käyttää Blow-off mallista venttiiliä vaan ja ainoastaan by-pass venttiiliä. Vag konsernin autot on ohjelmoitu tietyn toleranssin sisään mikä tekee juuri sen ettei sitä voi käyttää (ei ymmärrä minne kaikki ilma häviää). Eri asia on taas sitten Saabit ja Volvot. Niitten toleranssi on taas paljon laajempi mikä mahdollistaa dumpin käyttämistä.

      • q-mies

        vag-konsernin kapistukset on varustettu ilmamassamittarilla, eli maffilla. Sen vuoksi ei voi käyttää ulos dumppaavaa mallia, koska mitattua ilmaa katoaa ennen moottoria ja seos menee rikkaalle.

        Ei tässä mistään toleransseista ole kyse, vaan käytetystä tekniikasta.


      • Henzze

        onko audi vag homman autoja? :D


      • q-mies
        Henzze kirjoitti:

        onko audi vag homman autoja? :D

        vag-konsernin kapistus, ja oikein sitä itseään.


    • Seppuku

      vakiona koneessa on boschin surkea rimpula by-pass joka kannattaa paiskata mäkeen heti kun auton ostaa, siitä jysähtää kalvo paskaksi melko äkkiä. Osta esim Forgen by-pass venttiili niin on toiminnaltansa huomattavasti varmempi. Ja ei ole vaikea asentaa: venttiili on kolmessa letkussa kiinni, letku joka tulee turbon ahtopuolelta, letku joka tulee imupuolelta(ilmanputsarilta) ja yksi pieni alipaine letku joka ohjaa venttiiliä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5792
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4364
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2951
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      62
      1276
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe