Olen harrastanut moottoripyöräilyä kohta kymmenen vuotta, ja siinä ajassa kuluttanut monet ajokengät. Ne ovat olleet eri merkkisiä ja eri hintaisia, mutta kaikissa on ollut yhteinen piirre. Vaikka tuote myydään vedenpitävänä ja kengissä lukee usein näyttävästi waterproof, käytännössä ne eivät pidä vettä isommassa sateessa kuin pienen matkan. Loppupäivä ajetaan ja kävellään sitten märissä sukissa.
Hinnalla ja laadulla ei tässä asiassa tunnu olevan mitään yhteyttä, kastuvat kengät saa yhtä hyvin satasella kuin kolmella. Tuote voi olla kotimainen tai ulkomainen, aina sama homma. Käytössä on ollut MP-asun kenkää ja tunnettuja ulkomaisia merkkejä. Vettä pitämättömät kengät voi palauttaa kuittia vastaan, mutta ei se auta, jos saa tilalle toiset samanlaiset.
Onko kenelläkään kokemusta takuulla vedenpitävistä mp-kengistä (merkki ja malli)? Vai pitääkö ryhtyä ajamaan kumisaappaissa?
Vedenpitäviä ajokenkiä ei ole?!
39
15564
Vastaukset
- Web Core
No ei ole mulla ollut tuollaista ongelmaa. Tuo otsikon malli on OK ja kaiken lisksi vielä LÄMMIN !
Try it ! You´ll love it ! - heheh
ne pitää vettä.
- jaloissakin
Kontiosaapas se on ainoa joka pitää..jos on suomessa tehty !
- mankelix
Noin 30 vuotta ajaneena tullut tohon johtopäätökseen jokseenkin vuosia sitten. Olkoon saappaan hinta mikä hyvänsä, samoin merkki, niin jos päivän joudut sateessa ajamaan vesi löytää kyllä tiensä sisään. Ehkä tuo vedenpitävyys tarkoittaa sitä, että jos täytät saappaan vedellä, se ei tule ulos ;-) Ainoa vedenpitävä on saappaan päälle laitettava suoja, tai sitten käyttää kumisaappaita. Sama koskee myös näitä jokasään asuja. Ei pidä yksikään vettä jos ajat pitkään sateessa. Siihenkin löytyy avuksi se vanha kunnon rukka. Tosin se hikoilee niin paljon että tulee sen puoleen kylmä. Mutta parempi pieni vilu kuin vilu ja täysin läpimärkänä ajelu. Pitemmille matkoille kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan kunnollinen sadeasu. Ainakin motovelhoilta sellasen saa ihan muutamalla eurolla.
- Water Proof
Siltä se tosiaan tuntuu, että waterproofit ovat vain mainoslauseita, jos tarkoitus on tehdä oikeita reissuja, joilla ajetaan koko päivä ja säästä riippumatta. Kysyä voi myös, onko mainonta rehellistä, jos puhutaan 100% vedenpitävästä, mutta tuote ei kuitenkaan kestä sateessa kuivana kuin puolen tunnin kioskireissun. 300 euroa on aika paljon kioskikenkien hinnaksi.
Jossain mp-lehdessä oli joskus juttua kenkien vedenpitävyystestauksesta. Kokeet tuntuivat heppoisilta: kenkää pidettiin muutaman millin syvyisessä vesialtaassa ja katsottiin, kastuuko. Liikkumaton kenkä laboratoriossa on kuitenkin ihan eri asia kuin ajaminen, jossa varsinkin vasen jalka (kytkin) tekee taivuttavia liikkeitä paljon.
Samaa mieltä olen myös asujen vedenpitävyydestä. Kunnon sateessa ja pitkällä reissulla vettä ei pidä kuin perinteinen PVC. Mukavaa, jos joku on kuitenkin löytänyt aidosti vedenpitävät kengät. - saadaan se
Water Proof kirjoitti:
Siltä se tosiaan tuntuu, että waterproofit ovat vain mainoslauseita, jos tarkoitus on tehdä oikeita reissuja, joilla ajetaan koko päivä ja säästä riippumatta. Kysyä voi myös, onko mainonta rehellistä, jos puhutaan 100% vedenpitävästä, mutta tuote ei kuitenkaan kestä sateessa kuivana kuin puolen tunnin kioskireissun. 300 euroa on aika paljon kioskikenkien hinnaksi.
Jossain mp-lehdessä oli joskus juttua kenkien vedenpitävyystestauksesta. Kokeet tuntuivat heppoisilta: kenkää pidettiin muutaman millin syvyisessä vesialtaassa ja katsottiin, kastuuko. Liikkumaton kenkä laboratoriossa on kuitenkin ihan eri asia kuin ajaminen, jossa varsinkin vasen jalka (kytkin) tekee taivuttavia liikkeitä paljon.
Samaa mieltä olen myös asujen vedenpitävyydestä. Kunnon sateessa ja pitkällä reissulla vettä ei pidä kuin perinteinen PVC. Mukavaa, jos joku on kuitenkin löytänyt aidosti vedenpitävät kengät.ryhmäkanne-laki vihdoin ja viimein, niin uskon että mainosmiesten turhat korulauseet loppuu samana päivänä.
- thai
hei,
kuudes kesä meni samoilla Alpinestarsin kengillä. Ei ainakaan tänä kesänä kastunut :)
Eikä kyllä muutenkaan, kuivana on pysynyt Rukan gorepuvussa ja noissa saappaissa lähes kaikilla keleillä ainakin kakstoistatuntiset ajopäivät. Tiiä sitten alkaisko vuotaa jos ajais koko päivän.
Miten te niitä kamppeita oikein käytätte? Ettei vaan vuotaisi varren suusta sisään? - Bonneville
Minulla oli joskus Daytona Gore-Tex saappaat, ja ne todella pitivät vettä, pahin oli 700 km,n ajo kaatosateessa, kun sitten mentiin illalla Gasthausiin niin vain jalat olivat kuivat.
Kai niitä jostain saa luulisin, olivat ainakin silloin aika kalliit, nykyiset "koretex"-saappaani päästävät vettä läpi kuin seula, mutta ne olivatkin halvat. - honda xx
Oxtar T.C.S. gore-tex ajokengät näillä kengillä on
tullut ajettua 3-kesää eipä ole jalat kastunut
hiukka hikiset mutta ohut villasukka estää jalan
kostumisen...- Motogo
Mulla kesti Oxtarit tasan yhden ajokauden kunnes vettä tirrasi kengän kärestä sisään... Ostin kesällä hymyilevän motoristin kevätpäiviltä kotimaiset Motogo merkkiset ajokengät ja olipa huiken hyvä lesti meikäläisen jalalle. Nyt niillä on ajettu 10000 km säässä kuin säässä, tarvottu ruskaretkellä 80 km ja poimittu hillaa suolla kaksi viikkoa. Kertaakaa ei jalat kastuneet, ei palele eikä hikoile - osataan sitä jotain Suomessakin tehdä.
- Turo--Inkeri
on 100% vedenpitävä. Itselläni on menossa jo ties monennetko tällaisella kalvolla varustetut kengät, eikä tule vesi läpi. Ei yhtään, vaikka ajaisi 1000km vesisateessa. Jos tulisi läpi, kenkä korjattaisiin tai vaihdettaisiin, mutta koskaan ei ole ollut näiden kanssa sitä ongelmaa.
Markkinoilla on paljon erilaisia kilpailevia kalvoja, joista jotkut ovat ihan hyviä, jotkut taas pitävät lähinnä hikeä sisällään. Ei pidä sotkea Gore-Texiä ja muita kalvoja keskenään, ne ovat yleensä kaikki eri valmistajien tuotteita ja niiden ominaisuuksissa on ratkaisevia eroja mm. itse vedenpitävyydessä, hengittävyydessä sekä saumauksessa. Hyväkään kalvo ei pidä vettä, jos se vuotaa saumoista.
Asuissa ja hansikkaissa homma ei ole niin yksiselitteinen, koska niitä availlaan tauoilla, huoltoasemilla jne, ja mikäli keli on tosi märkä, asun pinta on myös. Niinpä vesi kyllä alkaa pikkuhiljaa löytää jostain tiensä kaulukseen, hihoihin, vetskarin sisäpuolelle, eikä itse kalvo voi tällaista estää.
Tällä hetkellä kenkien merkki on Alpinestars, hyviä kokemuksia on lisäksi mm. Dainesesta ja Diadorasta.- Kyllästynyt kastuja
Kengät, jotka tällä kertaa ovat osoittautuneet susiksi ovat MP-asun Marte-saappaat. Sateessa ei tarvinnut ajaa kuin muutaman kerran, kun totuus paljastui: vesi alkaa tuntua sukassa viimeistään tunnin ajon jälkeen. Mainoslauseissa mukana "Vedenpitävä ja hengittävä Raintex-kalvo." Hengittävyys oli kesän helteillä totta, mutta syksy paljasti loput.
Näinhän varmasti on, että eivät ne kalvot ensimmäisenä petä, vaan niiden saumaukset. Kyllä hengittäviä ja vedenpitäviä, ihan kelvollisia kalvoja on paljon.
Täytynee kokeilla seuraavaksi Gorea. - Turo--Inkeri
Kyllästynyt kastuja kirjoitti:
Kengät, jotka tällä kertaa ovat osoittautuneet susiksi ovat MP-asun Marte-saappaat. Sateessa ei tarvinnut ajaa kuin muutaman kerran, kun totuus paljastui: vesi alkaa tuntua sukassa viimeistään tunnin ajon jälkeen. Mainoslauseissa mukana "Vedenpitävä ja hengittävä Raintex-kalvo." Hengittävyys oli kesän helteillä totta, mutta syksy paljasti loput.
Näinhän varmasti on, että eivät ne kalvot ensimmäisenä petä, vaan niiden saumaukset. Kyllä hengittäviä ja vedenpitäviä, ihan kelvollisia kalvoja on paljon.
Täytynee kokeilla seuraavaksi Gorea.että aito Gore-Tex saapas ei vuoda, yhtään. Tästä on kymmenkunta vuotta kun hankin eka kertaa sellaiset (olin aiemmin tuskaillut milloin minkäkin laisten päälliviritysten kanssa) eikä ole tarvinnut katua.
Toki Gorekin joskus sitten väsähtää, ei kalvo sentään ikuinen ole, mutta 3-4 vuotta per saappaat, eli ehkä noin 60-80 tuhatta km ovat kestäneet. Enkä ole kokenut tarpeelliseksi enää siinä vaiheessa olla harmissani, koska ovat hommansa hoitaneet. - Tero_
Kyllästynyt kastuja kirjoitti:
Kengät, jotka tällä kertaa ovat osoittautuneet susiksi ovat MP-asun Marte-saappaat. Sateessa ei tarvinnut ajaa kuin muutaman kerran, kun totuus paljastui: vesi alkaa tuntua sukassa viimeistään tunnin ajon jälkeen. Mainoslauseissa mukana "Vedenpitävä ja hengittävä Raintex-kalvo." Hengittävyys oli kesän helteillä totta, mutta syksy paljasti loput.
Näinhän varmasti on, että eivät ne kalvot ensimmäisenä petä, vaan niiden saumaukset. Kyllä hengittäviä ja vedenpitäviä, ihan kelvollisia kalvoja on paljon.
Täytynee kokeilla seuraavaksi Gorea.Kalvojen vedenpitävyydessä ei ole käytännön eroja, mutta hengittävyydessä on. Perus Gore-Tex hengittää n. 17 litraa vesihöyryä per neliömetri per vuorokausi, kun joku Sympatex päästää läpi nipin napin 4 litraa. Goren etu on myös se, että sitä käyttävän valmistajan on korjattava vuotava vaate/saapas, Goren lisenssi vaatii sen. Joku aikaraja tossa on, en muista miten menee ja onko erilaisia lisenssejä.
Kokeilepa ainakin sovituksen verran Daytonan saappaita (www.daytona.de). Jos sulla on perussuomalainen leveä lesti, niin näihin mahtuu. Mulla on ollut Road Star GTX käytössä 4 täyttä kautta eikä vieläkään häpeä uutta. Nahkapuvusta on vaihdettu vetoketjua, samoin koko kypärä ja niiden visiirejä on vaihdettu ja seuraavaksi vaihtuu selkäsuojan kiinnitykset, mutta nämä saappaat vaan kestää ja kestää.
- huligaani29
moi minkän merkkinen moottoripyörä sul on kyllä niitä veden pitäviä kenkiä on
- on varmasti
kaikkein varmimmin vedenpitävä. Minä olen ajellut useinkin kumisaappaat jalassa vesisateella jo kuuskytluvulla, mitäs outoa se nyt on ?
- huligaani29
ihan olematonta touhua jos ajat kumisaapaat jalas veden kestevät ajokengät on merkki on bomber ajokenkien netti sivi on www.bomber,com tai www.bomber.fi
- eteläinen
Matrixeita oon käyttänyt 3 ajokautta ja niissä on jalat pysyneet kuivina. Tosin en ole koko päivää yhtämittaisesti sateessa ajanut, muutaman tunnin jaksoja pisimmillään.
- Jusba
on Oxtar. Täytyy myös muistaa hoitaa saappaita, lankata ja itse käytän myös nahkansuojasprayta. Kuivat jalat, oli keli mimmoinen tahansa. Muuten, suurin syy Goretex-kenkien vuotoihin on liian pitkat varpaankynnet, jotka puhkaisevat kalvon.
- haluaisi nähdä
Jusba kirjoitti:
on Oxtar. Täytyy myös muistaa hoitaa saappaita, lankata ja itse käytän myös nahkansuojasprayta. Kuivat jalat, oli keli mimmoinen tahansa. Muuten, suurin syy Goretex-kenkien vuotoihin on liian pitkat varpaankynnet, jotka puhkaisevat kalvon.
sellaisia jalkoja joiden varpaankynnet puhkaisevat saappaan kalvot. Tuskin sellaiset kintut edes enää tuntevat ovatko märät vai muuten vaan homeessa.
- Jusba
haluaisi nähdä kirjoitti:
sellaisia jalkoja joiden varpaankynnet puhkaisevat saappaan kalvot. Tuskin sellaiset kintut edes enää tuntevat ovatko märät vai muuten vaan homeessa.
omias. Tämä on kalvon tekijän tutkimus, toivottavasti lopputuotteiden tekijät ottavat onkeensa ja parantavat suojausta.
- Air Star
merkkiset ajokengät ja venäläinen Yes "sadeasu".Alla oli nahkahousut -takki ja paljon lämpökerroksia, ajoin 400 km sateessa - sukeltamallakaan ei kastu yhtä paljon.
- huligaani29
vitun halpaa tavaraa sul on sit
- näin se on
huligaani29 kirjoitti:
vitun halpaa tavaraa sul on sit
mutta kaikki roina tuli pyörän mukana ja sain pilkkahinnalla, tosin nahkavetimiä lukuunottamatta niillä ei tee yhtään mitään.Kaveri oli niistä maksanut yhteensä 480 ekeriä, olis mieluummin vaikka sytyttänyt niilläkin seteleilä kokon.Pyörän se oli lipannut kylkiluisuun kohta uutena ja niin edelleen.
Itse asiassa noi ajosaappaat käyvät hyvin jalkaan, mutta sataa ei saa.
- MysticRed
Alpinestar on palvellut minua jo vuodesta 1997. Siis samat kengät vielä ja pitää veden ulkopuolella! Nahka on pysynyt MYÖS erinomaisena. Loistotuote...ainakin tämä pari!
olette Gianni Falco Art.967 Eco pieksuista?
http://www.giannifalco.com/uk/detail_products.php?cod=967&linea=2
Ostin semmoset kesällä, kun ne sopi niin hyvin jalkaan. Melkeen kaikki muut ahdisti nilkoista niin, etten saanut niitä jalkaan. Nää Ecot aukee edestä tonne jalkapöytään saakka.
En ole itse ajellut sateessa pitkiä matkoja tänä kesänä.- huligaani29
parhaat kengät oli siin
- sekä pukuihin että kenkiin
En nyt ole ajanut vielä montaakaan vuotta, mutta:
-Pukeudu kerroksittain. Puvun alla urheilukerrasto, tarpeen tullen lisäksi ohut fleece. Pitää nahkan kuivana. Kostealla kelillä kosteus kylmentää puvun, lämpimällä hikoilet sen nihkeäksi.
-Villaa ja silkkiä sopii käyttää, mutta ne ovat hankalat pestä. Polypropeenia tai mitä ne urheilukerrastot (rukka, craft)voi hyvin pestä. Älä käytä puuvillaa tai puuvillasekoitetta. Saappaaseen pehmeä urheilusukka, ei puuvillaa.
-Laita nahkapukuun ja -saappaisiin rasva syksyllä ja keväällä. Hyvä, rasvattu nahka hylkii vettä melko pitkään.
-Käsittele hanskan selkä kosteutta hylkivällä sprayllä ennen pitkää tourinkia. Se vähentää hengittävyyttä, mutta hanskassa on niin pitkästi saumaa ettei siitä kalvoilla vedenpitävää saa.
-Näillä ohjeilla sain sekä Mp-asun että Dainesen aiemmin märät puvut tuntumaan kuivilta ja miellyttäviltä. MP-asun ja Sidin vedenkestävät (tepor) kengät pitävät minulla muutenkin vettä, hiki niitä kostuttaa.- huligaani29
hyvä vinkki pitää pistää mieleen
- weg
On kans huomattu, ettei waterproof tai gore-tex merkinnöillä aina oo merkitystä saappaiden vedenpitävyyden suhteen. Jos tosi paljon sataa ja cruisailee pitkään niin ainoot kengät ku varmaan pitää vettä on kumpparit. mä oon käytännössä todennu et kontio-kumpparit on sadesäällä motoillessa kohtuu hyvät. Niillä saa kuitenkin hyvän tuntuman polkimiin eikä ne oo mitkään liian "tönköt" jalassa. Kumisaappaat kyllä hiostaa jalkaa aika lailla, muttei se sinänsä haittaa paljookaan. Joskus aikaisempana sadekesänä cruisatessa on tullu pidettyy Kontioita melkein pari päivääkin putkeen jalassa.
- cbrkuski
Nimimerkille "kyllästynyt kastuja":
Kokeileppa urheiluliikkeitä tai muita alan liikkeitä, jotka myyvät vaellus tai metsästyskenkiä. Pitkävartiset Haglöfsit pitävät vettä varmasti, kesät ja talvet ovat käytössä.Pointtina on hyvä huolto, rasvaa joka saumaan ja kulmaan niin vedenkesto paranee entisestään.- Honda man
Miten se veden pitävyys voi parantua jos ne jo pitää vettä ???
- Kontiot veisisateella
Kontiosaapas on edottomasti paras sadekelin
saapasa! - näin on..
Ensiksi, unohda ne goret! Osta Nahkasaappaat, Go West-buutsit tai Sievin Jalkineelta korkeavartiset, eikä sitten mitään vetoketjujuttuja..! ja purkki Nahkiss-voidetta,(varo kopioita) sekä maalipensseli ja vedä sitä Nahkissia saappaisiin kunnon kerros kerran -pari kuukaudessa, aluksi useammin, varsinkin saumapaikkoihin ja pohjasaumaan väkevästi. Anna imeytyä yön yli ja pyyhi keittiöpaperilla. Varmaan pitää vettä kaikki kesän sateet..
Nimim. Jo 10 vuotta kuivin jaloin.. - Jalat kuivina Kontioissa
Kontiosaappaissa minäkin pyöräilen vesisateel-
la. Ovat ehdottomasti parhaat sadekelin jalki-
neet. - SUOMI TUOTE
TÄSSÄ...ETTEI TARVITSE KATUA
http://www.manskankenka.fi/kengat.html - hyvä duuni
hahaa:D SUOMI TUOTE :D viimeisin kommentti 4 vuotta sitte ennen sua :D
Oxtar Matrix GTX Gore-Tex Touring Boots
Nelisen vuotta olleet, ajettu kunnon vesisateessa useampia päiviä peräkkäin, joka syksy tai kevät laitetaan puolustusvoimien kenkäplankit päälle huolella ja ei ole vielä jalat kastuneet muuta kuin hiestä. Saumoista nuo ajojalkineet taitaa ensinnä laskea vettä sisään.- yössä yhtä soittoa
Jos se kastuminen ja vesi on ongelma niin suosittelen sateella autoa! Itse olen ollut kesät kahdella pyörällä vuodesta 1971 Kiertänyt mm Skotlannin Irlannin. Reiluja maita ei tarvi miettiä, että entä jos sataa? Kyllä sataa. Varmasti. Olen siis kastunut monesti, mutta aina oon kuvanut sitten lopulta.
Nahka kengät on hyvät kun ne ei isommin hiosta, Nahka sitoo muistaakseni 42% painostaan kosteutta. Eli hiki imeytyy hyvin, Kalvot auttaa, rasvaaminen auttaa jotkut suihkuttavat jopa apteekista ajokoirien tassujen suojaksi myytävää kalvoa ajokenkiin ennen reissua. Itse menen tihkusateet kyllästetyillä Gore-tex ajokengillä, mut jos vettä alkaa satamaan on mukanani isoja pakastepusseja ja maalarinteippiä. Useimmiten kastumiseni syy on itsessäni. Huolellinen pukeminen auttaa, Ja sadehaalari on voittamaton jos kerran pitää ehtiä esm. lautalle kaatosateessa. Pitkää kuivaa kesää toivoen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367569Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361843Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251840- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
- 241717