Mitähän tuohon
Kirjoittanut: sanois??? 23.10.2006 klo 20.09
"Vaikka kristillisyydessämme tapahtui hajaannus reilu sata vuotta sitten (esikoiset / vanhoilliset), niin kyllä siellä on elävän uskon omaavia kummassakin joukossa. Ja varsinkin lapsissa! "
Poimin tuon yllä olevan viestin lestadiolaisuus palstalta.
Oma Vastaukseni: "Minä en uskalla alkaa sanomaan, että ulkopuolella Jumalan valtakunnan on elävää uskoa. Eikä käsitykseni mukaan edes vl:usko opeta näin, kuten sanoit.
Lapset on luonnollisesti uskovaisia, siihen asti kun he ymmärtävät hyvän ja pahan.
Mutta sitten on jo asia toinen. "
Toivon, että sinulla olis tullut jokin tahaton lipsahdus,että et tarkoittanut asiaa ihan näin kuin kirjoitit. Muuten en ymmärrä mitä tarkoitat.
VL-kristitty Minua vaivaa eräs viestisi
47
3539
Vastaukset
- jossa kirjoitit
"Mutta on eri asia, josta Jeesus sanoo, että minulla on myö muita lapmpaita, jotka minun tulee tähän lammashuoneeseen saattaa. Ja on oleva yksi paimen ja yksi lauma. (Omin sanoin Raamatusta kerrottuna.)
Se tarkoittaa sitä, että he tulevat parannuksen kautta Jumalan valtakuntaan."
Eihän tämä vl usko opeta, että muualla on samaa uskoa. Tämä asia jäi vaivaamaan.- Vaste
Vanhoillislestadiolaisuus ei ole Jumalan valtakunta, ei edes seurakunta.
-------------------------------
Joh. 10:14 Minä olen se hyvä paimen, ja
- minä tunnen omani, ja
- minun omani tuntevat minut,
Joh. 10:15 niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän;
- ja minä annan henkeni lammasten edestä.
Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; ...
- myös niitä tulee ***minun*** johdattaa,
- ja ne saavat kuulla minun ääneni,
- ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Joh. 10:17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska
- minä annan henkeni, että
- minä sen jälleen ottaisin.
Joh. 10:18
*) Ei kukaan sitä minulta ota,
*) vaan minä annan sen itsestäni.
*) Minulla on valta antaa se,
*) ja minulla on valta ottaa se jälleen;
sen käskyn minä olen saanut Isältäni."
Valta ottaa taikka antaa Jumaan valtakunta on siis ainoastaan Jeesuksella Kristuksella ITSELLÄÄN. Toisin kun hengellisessä ylpeydessään sokeutuneet fariseukset luulevat.
Jeesus tuntee omansa ja hänen omansa tuntevat Jeesuksen. Muut lampaat joista Jeesus tässä puhuu, ovat pakanakansat. Jeesus on siis paitsi juutalaisten Herra ja Vapahtaja, niin samalla tavoin niiden pakanoiden jotka Jeesukseen uskovat. On vain yksi paimen ja yksi lammashuone, joka on Jeesus Kristus ja hänen elävä seurakuntansa, jonka muodostavat kaikki Jeesuksen opetuslapset ympäri maan piirin.
- maailmaa nähnyt
Voisiko tällä palstalla saada aikaan kaksintaistelun vl-kristityn ja es-kristityn välillä?
Molemmat väittävät, etä heidän seurakuntansa on Jumalan valtakunta. Olkaa hyvät ja todistakaa kumpi on oikeassa.- olet'
kaksintaistelu maailmaa nähnyt?
Aseinko vai banaanein käyty taistelua?
Kertoisitko lisää? - vl-kristitylle
olet' kirjoitti:
kaksintaistelu maailmaa nähnyt?
Aseinko vai banaanein käyty taistelua?
Kertoisitko lisää?tarkoitettu. Ja odotan häneltä vastausta.
- esikoislestadiolainen
Esikoislestadiolaiset eivät tosin näin väitä tiukkiksia eli "talebaaneja" (kiihkomielisiä) lukuunottamatta.
- Vanhoillislestadiolainenkin...
esikoislestadiolainen kirjoitti:
Esikoislestadiolaiset eivät tosin näin väitä tiukkiksia eli "talebaaneja" (kiihkomielisiä) lukuunottamatta.
sitä mieltä, että Jumalan edessä ei ole kuin kahdenlaista uskoa.
Myös opetuslapset kysyivät tätä: "Paljonko niitä on, jotka pelastuvat?"
Vastaus oli: "Pyrkikää ahtaasta portista sisälle...."
Nämä jäävät siis uskon asioiksi: " Minä uskon yhteisen Pyhän seurakunnan,..."
Uskon, että me kristityt haluamme vaalia rakkautta myös toisin uskovia kohtaan. Myös niitä kohtaan, jotka pitävät meitä kadotuksen lapsina ja pahempina kuin julkisyntiset.
Jospa tuo hengellinen vihakin kirkastuisi synniksi meissä itsessämme, mutta myös muissa.
Haluamme rakastaa heitä kuitenkin niin, että siinä on Jumalan Sanan Totuus mukana.
Ilman totuutta ei ole rakkautta eikä ilman rakkautta ole totuutta. - Jumalan lapsi
Vanhoillislestadiolainenkin... kirjoitti:
sitä mieltä, että Jumalan edessä ei ole kuin kahdenlaista uskoa.
Myös opetuslapset kysyivät tätä: "Paljonko niitä on, jotka pelastuvat?"
Vastaus oli: "Pyrkikää ahtaasta portista sisälle...."
Nämä jäävät siis uskon asioiksi: " Minä uskon yhteisen Pyhän seurakunnan,..."
Uskon, että me kristityt haluamme vaalia rakkautta myös toisin uskovia kohtaan. Myös niitä kohtaan, jotka pitävät meitä kadotuksen lapsina ja pahempina kuin julkisyntiset.
Jospa tuo hengellinen vihakin kirkastuisi synniksi meissä itsessämme, mutta myös muissa.
Haluamme rakastaa heitä kuitenkin niin, että siinä on Jumalan Sanan Totuus mukana.
Ilman totuutta ei ole rakkautta eikä ilman rakkautta ole totuutta.Uskoja on miljoonia erilaisia, vain usko Jeesukseen pelastaa.
Joh. 3:35 Isä rakastaa Poikaa
- ja on antanut kaikki hänen käteensä.
Joh. 3:36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä;
mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
Joh. 4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
Joh. 4:2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
Joh. 4:3 jätti hän Juudean ja meni taas Galileaan.
Joh. 5:21 Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi,
niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.
Joh. 5:22 Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään,
vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
Joh. 5:23 että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää.
Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
Joh. 5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
Joh. 5:25 Totisesti, totisesti minä sanon teille:
aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat, ne saavat elää.
Joh. 5:26 Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.
---------------
*) Joh. 5:27 Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.
---------------
Aamen hallelujaa!!!!!! Kiitos Jeesus!
- Näkevä
"Vaikka kristillisyydessämme tapahtui hajaannus reilu sata vuotta sitten (esikoiset / vanhoilliset), niin kyllä siellä on elävän uskon omaavia kummassakin joukossa. Ja varsinkin lapsissa! "
Turhaan kiusaat kanssa veljeäsi, olette kummatkin ulkona valtakunnasta. Lapset ovat Jumalanvaltakunnan oikeat perilliset. Mutta vanhoillisuus on pois sieltä niin kuin Eesaukin itkemässä toisten syntien perään, eikä heillä ole perintöön osaa.
"Oma Vastaukseni: "Minä en uskalla alkaa sanomaan, että ulkopuolella Jumalan valtakunnan on elävää uskoa".
Siinä se nyt tuli et uskalla sanoa, minäpä olen varma ja rohkenen sanoa että ulkopuolella Jumalanvaltakunnan ei ole pelastusta, siellä vain sudet ja muut metsän pedot ulvovat. Siellä on on kymyyttä ja suurta pimeyttä.- tuttu'
"Siellä on on kymyyttä ja suurta pimeyttä. "
Se on jääkaappi vaikka luulisi että valo palaa ,mutta ei.Se sammuu kun ovi suljetaan. - maailmaa nähnyt
Kaksintaistelulla tarkoitin sitä, että todistatte väitteenne, että vain teidän seurakuntanne on Jumalan valtakunta. Molemmat väittävät olevansa oikein perusluterilaisia. Osoittakaa esim Lutherin kirjoituksilla, että on vain yksi näkyvä seurakunta, jossa pelastutaan.
Lainaus galatalaiskirjeen selityksestä:
"Seurakunta on siis pyhä kiihkohenkienkin siinä hallitessa, kunhan nämä vain eivät kiellä sanaa eikä sakramentteja; sillä jos he ne kieltävät, lakkaavat he olemasta seurakunta. Siellä siis on pyhä seurakunta, missä sana ja sakramentit oleellisilta kohdiltaan säilyvät, huolimatta siitä, että siellä hallitsisi vastakristus, jokahan ei istukaan perkeleiden porttolassa, ei sikalassa, epäuskoisten joukkiossa, vaan kaikkein jaloimmassa ja pyhimmässä paikassa, nimittäin Jumalan pyhäkössä. Me siis vastaamme kysymykseen näin: Seurakunta on olemassa kaikkialla maailmassa, missä vain on evankeliumi ja sakramentit. Juutalaiset, turkkilaiset ja kiihkohenget eivät ole mikään seurakunta, koska he näitä vastustavat ja ne kieltävät. - Es.lest.
maailmaa nähnyt kirjoitti:
Kaksintaistelulla tarkoitin sitä, että todistatte väitteenne, että vain teidän seurakuntanne on Jumalan valtakunta. Molemmat väittävät olevansa oikein perusluterilaisia. Osoittakaa esim Lutherin kirjoituksilla, että on vain yksi näkyvä seurakunta, jossa pelastutaan.
Lainaus galatalaiskirjeen selityksestä:
"Seurakunta on siis pyhä kiihkohenkienkin siinä hallitessa, kunhan nämä vain eivät kiellä sanaa eikä sakramentteja; sillä jos he ne kieltävät, lakkaavat he olemasta seurakunta. Siellä siis on pyhä seurakunta, missä sana ja sakramentit oleellisilta kohdiltaan säilyvät, huolimatta siitä, että siellä hallitsisi vastakristus, jokahan ei istukaan perkeleiden porttolassa, ei sikalassa, epäuskoisten joukkiossa, vaan kaikkein jaloimmassa ja pyhimmässä paikassa, nimittäin Jumalan pyhäkössä. Me siis vastaamme kysymykseen näin: Seurakunta on olemassa kaikkialla maailmassa, missä vain on evankeliumi ja sakramentit. Juutalaiset, turkkilaiset ja kiihkohenget eivät ole mikään seurakunta, koska he näitä vastustavat ja ne kieltävät.Lestadiolaisuus perinteisessä muodossa ei ole luterilaisuutta, vaan muistuttaa oppirakennelmiltaan enemmän katolilaisuutta.
Kuka mitäkin väittää. Minä väitän että Raamattu on oikeassa, ja jokainen joka uskoo Kristukseen ja häneen kastetaan, tulee autuaaksi.
Room. 10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; ...
... se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
Room. 10:9 Sillä
- jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi
- ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, ...
... niin sinä pelastut;
Room. 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Room. 10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
Room. 10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
Room. 10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." - entä jatko
Es.lest. kirjoitti:
Lestadiolaisuus perinteisessä muodossa ei ole luterilaisuutta, vaan muistuttaa oppirakennelmiltaan enemmän katolilaisuutta.
Kuka mitäkin väittää. Minä väitän että Raamattu on oikeassa, ja jokainen joka uskoo Kristukseen ja häneen kastetaan, tulee autuaaksi.
Room. 10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; ...
... se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
Room. 10:9 Sillä
- jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi
- ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, ...
... niin sinä pelastut;
Room. 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Room. 10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
Room. 10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
Room. 10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."Paavali kirjoittaa jossain, että kuinka he avuksensa huutavat sitä, johon he eivät usko. Kuinka he uskovat, jos heille ei saarnata, kuinka he saarnaavat ellei heitä lähetetä, jne.
Tässä kuitenkin tulee esille myös luonnollisen seurakunnan tarve.
Siis olkoon sitten ortodoksi, luterilainen tai vaikka katolinen, niin on täytynyt tapahtua sydämen ja mielen muutos ja on täytynyt löytyä seurakunta ja on täytynyt olla Pyhän Hengen voimalla saarnattu evankeliumi, joka on uskolla vastaanotettu.
On siis tultu ahtaasta portista Kristuksen seurakuntaan eli esikoisten seurakuntaan.
Onko niin, ettei ulkonaisiin organisaatioihin pitäisi kovin paljon kiinnittää huomiota, leimata ja tuomita?
Pitäisikö pyrkiä kohtaamaan ihmiset ihmisinä, eikä -laisina tai -läisinä?
Pitäisi vain kutsua Jumalan Sanan kuuloon ihmisiä.
Jatkoin tässä ajatuskulkuasi! - Es.lest.
entä jatko kirjoitti:
Paavali kirjoittaa jossain, että kuinka he avuksensa huutavat sitä, johon he eivät usko. Kuinka he uskovat, jos heille ei saarnata, kuinka he saarnaavat ellei heitä lähetetä, jne.
Tässä kuitenkin tulee esille myös luonnollisen seurakunnan tarve.
Siis olkoon sitten ortodoksi, luterilainen tai vaikka katolinen, niin on täytynyt tapahtua sydämen ja mielen muutos ja on täytynyt löytyä seurakunta ja on täytynyt olla Pyhän Hengen voimalla saarnattu evankeliumi, joka on uskolla vastaanotettu.
On siis tultu ahtaasta portista Kristuksen seurakuntaan eli esikoisten seurakuntaan.
Onko niin, ettei ulkonaisiin organisaatioihin pitäisi kovin paljon kiinnittää huomiota, leimata ja tuomita?
Pitäisikö pyrkiä kohtaamaan ihmiset ihmisinä, eikä -laisina tai -läisinä?
Pitäisi vain kutsua Jumalan Sanan kuuloon ihmisiä.
Jatkoin tässä ajatuskulkuasi!Kristus on seurakunnan pää, ja päästä lähtevät aina kaikki toimintaa ohjaavat käskyt, kuin myös elämän ylläpitämiseen tarvittavat toiminnot.
Turha puhua silloin seurakunnasta, jos ihmisellä ei ole SNAA ei Vapahtajaa ja Lunastajaa, Herraa Jeesusta Kristusta Jumalan Poikaa. Seurakunta ei ole mikään ovi taivasten valtakuntaan, vaan Jeesus Kristus.
Joh. 10:7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille:
- minä olen lammasten ovi.
Joh. 10:8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä;
- mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
Joh. 10:9 Minä olen ovi; ...
... jos joku *minun kauttani* menee sisälle,
- niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja *löytävä laitumen*.
- Vaste
Kristus toimii aivan Jumalan lupauksen mukaisesti, riippumatta siitä mitä sinä uskot, ajattelet taikka opetat. Jokainen joka uskoo ja Kristukseen Kastetaan Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, se tulee autuaaksi kenenkään voimatta sitä estää. Edes itse saatana ei voi sitä estää.
Vaaratekijä on olemassa, ja se koskee nimenomaan sinua joka toista tuomitset. Jos tuomitset Kristuksen verellä Jumalan omaksi lunastetun vanhurskaan, niin silloin tuomitset itsesi.
Ja tämän vuoksi kehoitan jokaista joka vastoin Jumalan sanan varoituksia ryhtyy syntisten tuomariksi, harkitsemaan tekonsa mahdollisia seurauksia. Tehkää parannus ja jättäkää tuomio hänelle joka kaikki oikein tuomitsee, ettei tulisi iankaikkista vahinkoa itselle. Kristinusko joutui varsin pian stoalaisuuden vaikutuspiiriin. Stoalaisuushan oli tuolloin ehkä voimakkaimmin vaikuttanut filosofinen suuntaus. Tämä vaikutti myös kolmisen vuosisataa myöhemmin mm. siihen, että stoalaista tulkintaperinnettä edustaneita evankeliumeja (aivan erityisesti Johanneksen evankeliumi, sen alku) valittiin Uuden Testamentin kaanoniin.
300-luvun kirkolliskokoukset, joissa pääosin muodostettiin kristinuskon oppi suunnilleen sellaiseksi kuin se katolisessa ja luterilaisessa kirkossa tänä päivänä tunnetaan, olivat luku sinänsä. Monet tärkeät ratkaisut, mm. päätös Jeesuksen jumaluudesta, tehtiin ÄÄNESTYKSISSÄ. Samalla tavoin hylättiin gnostilaisuus harhaoppina. Jokseenkin yhtä koiranhännän päässä oli ratkaisu uskontunnustuksesta.
Ja nyt sitten kaikki lestadiolaiset suunnat kuorossa - kuitenkin selät toinen toisilleen käännettyinä - kiittävät Jumalaa siitä, kun heillä on NIIN tarkka ja oikea oppi, josta pidetään millilleen kiinni. Tämä millintarkkuus on kyllä aika hassua, kun ei edes tiedetä, onko koko rakennus oikealla tontilla. Kun koko opin keskeiset kohdat on aikanaan ratkaistu äänestyspäätöksillä ja neljä evankeliumia on poimittu noin 50 tarjokkaasta, mihin pohjautuu lestadiolaisten käsitys siitä, oppi on niin kertakaikkisen täydellinen, loukkaamaton ja pyhä?
Tämä kirjoitus on pyhäinhäväistys, tiedän sen. En vain jaksa enää lestadiolaista älyllistä epärehellisyyttä. Tosiasioita kieltäydytään tunnustamasta, koska joku auktoriteetti määrittelee kaiken ulkoa tulevan tiedon ihmisviisaudeksi tai (äärimmäisen ivallisella äänensävyllä sanottuna) omaksi ymmärrykseksi. Se toteamus riittääkin sitten perusteluksi ihan mihin tahansa.- Aisakello
Uudestikastajat ovat kehitelleet totuudesta omia tarinoitaan. Näyttää siltä että sinä uskot heidän tarinasta totena? Onneksi meilläon vastaansanomatonta factaa tuollaisia oppeja vastaan.
Aisakello kirjoitti:
Uudestikastajat ovat kehitelleet totuudesta omia tarinoitaan. Näyttää siltä että sinä uskot heidän tarinasta totena? Onneksi meilläon vastaansanomatonta factaa tuollaisia oppeja vastaan.
Onpa hienoa. Lyöpä siis faktat pöytään. Muistanet, että kun puhutaan faktoista, ei ketään tunnettua tutkijaa voi hylätä muuten kuin fakta-argumentein.
Jos siis emme pidä vaikkapa Heikki Räisäsestä taikka Raija Sollamosta, meillä on oikeus olla pitämättä heistä. Meidän ei tarvitse omaksua heidän teologiaansa. Mutta asiat, jotka he esittävät historiallisina faktoina, on kumottava faktoilla. Edellisten lisäksi eräs tällainen inhottava, nokkosena ruusutarhassa esiintyvä teologi ja historiantutkija on Terho Pursiainen.
Kammottavia nimiä, eikö totta? Hei mielipiteineen häiritsevät monien kunnon kristittyjen mielenrauhaa. Sinä sanot: "Uudestikastajat ovat kehitelleet totuudesta omia tarinoitaan." Mikä ensimmäisessä puheenvuorossani on kotoisin uudestikastajilta? Entä mitkä ovat mainostamasi vastaansanomattomat faktat?- Aisakello
Eslest kirjoitti:
Onpa hienoa. Lyöpä siis faktat pöytään. Muistanet, että kun puhutaan faktoista, ei ketään tunnettua tutkijaa voi hylätä muuten kuin fakta-argumentein.
Jos siis emme pidä vaikkapa Heikki Räisäsestä taikka Raija Sollamosta, meillä on oikeus olla pitämättä heistä. Meidän ei tarvitse omaksua heidän teologiaansa. Mutta asiat, jotka he esittävät historiallisina faktoina, on kumottava faktoilla. Edellisten lisäksi eräs tällainen inhottava, nokkosena ruusutarhassa esiintyvä teologi ja historiantutkija on Terho Pursiainen.
Kammottavia nimiä, eikö totta? Hei mielipiteineen häiritsevät monien kunnon kristittyjen mielenrauhaa. Sinä sanot: "Uudestikastajat ovat kehitelleet totuudesta omia tarinoitaan." Mikä ensimmäisessä puheenvuorossani on kotoisin uudestikastajilta? Entä mitkä ovat mainostamasi vastaansanomattomat faktat?Siinä ne fastat ovat.
- vl-kristitty
Jumalan valtakunnan ulkopuolella ei ole pelastusta.
Yksikään ei pääse Jumalan valtakuntaan muuta kuin Jeesuksen Kristuksen kautta. Jeesus antoi Pyhän Hengen opetuslapsilleen, vallan antaa Hänen nimessään synnit anteeksi siten että ne on myös Jumalan puolesta anteeksiannetut.
Jumalan valtakunnan olemuksesta:
Evankeliumi Luukkaan mukaan, 17 luku, 20 - 21 jae:
Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi: "Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla. Eikä voida sanoa: 'Se on täällä', tai: 'Se on tuolla.' Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne."
Toinen käännöstulkinta "sisäisesti teissä", joka taas ei voi tarkoittaa että se olisi näissä fariseuksissa sisäisesti, vaan että Jumalan valtakunta on sisäisesti Jumalan valtakunnan jäsenissä. Jumalan valtakunnan muodostavat henkilökohtaisesti uskomassa olevat kristityt.
Jumalan valtakunta ei ole kuitenkaan rajaantunut ulkoisesti näkyvällä tavalla. Sen osallisuus on sisäinen asia.
Vaikka oletettaisiin että esikoislestadiolaiset olisivat eriseura, niin joka tapauksessa ainakin lapset ovat pelastettuja ja Pyhän Hengen omaavia, ja jokainen joka on lapselta pyytänyt anteeksi ja uskonut synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, on pelastuksesta osallinen.
En voi sanoa että esikoislestadiolaiseksi kristityiksi tunnustautuminen estää Pyhän Hengen omistamisen.
Itse haluan käydä ry:llä seuroissa ja uskon syntini anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, ja olen tässä joukossa löytänyt armollisen Jumalan, ja uskon kuuluvani siihen Jumalan valtakuntaan, josta Jeesus Kristus puhui.
Mutta se valtakunta ei ole näkyvärajainen, vaan sen rajat kulkevat sydämestä sydämeen, uskosta uskoon.
Vanhoillislestadiolaiseksi tai esikoislestadiolaiseksi kristityksi tunnustautuvissa on myös kuolleita joukossa. Ihmisellä voi olla kristityn nimi vaikka häneltä on usko kuollut.
Kristityllä on tärkeintä se että itsellä säilyy nimi elämän kirjassa. Minä rukoilen että saan olla tässä lammashuoneessa elämäni loppuun asti.
1. Mun sydämeni halajaa,
Jumalan joukkoon palajaa
Siionin muurein sisällä,
Herran vuorella pyhällä.
2. Jo tunsin halun tykönän'
siell' olla heidän keskellään
Siionin ostojoukossa,
siell' olla saisin rauhassa.
3. Oi kallis joukko taivahan,
kun tunnen teitä kohtahan
sydämen halun palavan,
rakkaudesta Jumalan.
4. Siionin vahva kaupunki
on täällä ainoo turvani.
On siellä hengen uudistus,
Jeesuksen veren priiskoitus.
5. Ne haavat ovat avoinna
sodan ja rauhan aikana.
Ne on ne vapaat kaupungit
ja Herran kansan rubiinit.
6. Niin usein tunnen pelkoa,
että mä matkan vaivoissa
jään ehkä tielle uupumaan
pois Paimenemme helmasta.
7. Vaan taivaan matkamiehillä
on halu pestä verellä
sydän ja sielu puhtaaksi,
ettei se jäisi kuolleeksi.
8. Näin Herran verihaavoissa
pysymme aina voitolla.
On auki meille avoin tie,
se taivaasehen kyllä vie.
9. On sota kohta loppuva,
sisälle saamme astua
veisaamaan tästä voitosta
Karitsallemme kiitosta.- Vaste
... se on Jumalan valtakunnan ulkopuolella,
- yhdistyksestään riippumatta.
Narsismi ei ketään pelasta, ei vaikka se kuinka hengellistettäisiin joiksikin itsestään paljon pitäviksi uskonnollisiksi ryhmiksi. - kuitenkin
Vaste kirjoitti:
... se on Jumalan valtakunnan ulkopuolella,
- yhdistyksestään riippumatta.
Narsismi ei ketään pelasta, ei vaikka se kuinka hengellistettäisiin joiksikin itsestään paljon pitäviksi uskonnollisiksi ryhmiksi.miten kauniisti vl-kirjoitti.
Hänen viestinsä oli aito. Hän oli päässyt niin paljon Jumalan hyyvyydestä nauttimaan, että oli käsittänyt rakkautta muihinkin nähden. Se on Pyhän Hengen vaikutus hänessä. Eikä ole meidän asiamme mitata toisen uskoa. Jumala häntäkin johdattakoon.
Hänen viestistään puuttui se tuomiohenki, joka heikäläisiä vaivaa: "Väärässä joukossa ei pelastuta vahingossakaan." Sitten kun asiaa ryhdytään kyselemään, niin he pitkin hampain tunnustavat, että Jumalan valtakunta on eri asia kuin Rauhanyhdistys. Eli asia ei ollutkaan heillekään selvä.
Tuohon tapaan minäkin olisin vastannut, kuin hän paitsi että, olisin vaihtanut esikoisuuden ja vanhoillisuuden nimitykset keskenään. - Vaste
kuitenkin kirjoitti:
miten kauniisti vl-kirjoitti.
Hänen viestinsä oli aito. Hän oli päässyt niin paljon Jumalan hyyvyydestä nauttimaan, että oli käsittänyt rakkautta muihinkin nähden. Se on Pyhän Hengen vaikutus hänessä. Eikä ole meidän asiamme mitata toisen uskoa. Jumala häntäkin johdattakoon.
Hänen viestistään puuttui se tuomiohenki, joka heikäläisiä vaivaa: "Väärässä joukossa ei pelastuta vahingossakaan." Sitten kun asiaa ryhdytään kyselemään, niin he pitkin hampain tunnustavat, että Jumalan valtakunta on eri asia kuin Rauhanyhdistys. Eli asia ei ollutkaan heillekään selvä.
Tuohon tapaan minäkin olisin vastannut, kuin hän paitsi että, olisin vaihtanut esikoisuuden ja vanhoillisuuden nimitykset keskenään.En koskaan kiinnitä viestissä huomiota siihen, kuinka kultivoitua teksti on, koska meissä on eri tavoin koulutettuja ihmisiä. Uskonnollinen akateemisesti koulutettu henkilö voi kirjoittaa hyvinkin sujuvaa ja vetoavaa teksitä, vaikka hänellä ei olisi uskoa Kristukseen lainkaan.
Ehkä hänellä on uskonnollinen yhteisönsä jonka traditioon hän luottaa, kuin pukki suuriin sarviinsa. Kirjoittaa voi mitä hyvänsä vaikka tarkoittaisi ihan muuta.
Kiinnitän vietejä lukiessani huomion ainoastaan siihen, kiinnittyykö kirjoittajan usko Kristuksen kautta Jumalaan, vai siihen yhteisöön jota henkilö edustaa. Kiinnitän myös huomiota siihen kokeeko henkilö maallisen uskonnollisen yhteisönsä tradition joko Jumalan veroiseksi häntä korkeammaksi tai hänestä seuraavaksi.
Taivaan valtakunta kun on hengellinen, ja sen jäsenyys perustuu siihen että ihminen on syntnyt uudesti vedestä ja Jumalan hengestä. - Vaste
Vaste kirjoitti:
En koskaan kiinnitä viestissä huomiota siihen, kuinka kultivoitua teksti on, koska meissä on eri tavoin koulutettuja ihmisiä. Uskonnollinen akateemisesti koulutettu henkilö voi kirjoittaa hyvinkin sujuvaa ja vetoavaa teksitä, vaikka hänellä ei olisi uskoa Kristukseen lainkaan.
Ehkä hänellä on uskonnollinen yhteisönsä jonka traditioon hän luottaa, kuin pukki suuriin sarviinsa. Kirjoittaa voi mitä hyvänsä vaikka tarkoittaisi ihan muuta.
Kiinnitän vietejä lukiessani huomion ainoastaan siihen, kiinnittyykö kirjoittajan usko Kristuksen kautta Jumalaan, vai siihen yhteisöön jota henkilö edustaa. Kiinnitän myös huomiota siihen kokeeko henkilö maallisen uskonnollisen yhteisönsä tradition joko Jumalan veroiseksi häntä korkeammaksi tai hänestä seuraavaksi.
Taivaan valtakunta kun on hengellinen, ja sen jäsenyys perustuu siihen että ihminen on syntnyt uudesti vedestä ja Jumalan hengestä.Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
- mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Mark. 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:
- minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia,
- puhuvat uusilla kielillä,
Mark. 16:18
- nostavat käsin käärmeitä,
- ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita;
- he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." - Vaste
Vaste kirjoitti:
En koskaan kiinnitä viestissä huomiota siihen, kuinka kultivoitua teksti on, koska meissä on eri tavoin koulutettuja ihmisiä. Uskonnollinen akateemisesti koulutettu henkilö voi kirjoittaa hyvinkin sujuvaa ja vetoavaa teksitä, vaikka hänellä ei olisi uskoa Kristukseen lainkaan.
Taivaan valtakunta kun on hengellinen, ja sen jäsenyys perustuu siihen että ihminen on syntnyt uudesti vedestä ja Jumalan hengestä.1. Kor. 12:4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
1. Kor. 12:5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
1. Kor. 12:6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
1. Kor. 12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
1. Kor. 12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
1. Kor. 12:9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
1. Kor. 12:10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
1. Kor. 12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen,
------------------
*) niinkuin tahtoo.
------------------
1. Kor. 12:12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis,
- niin on Kristuskin;
1. Kor. 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä ...
*kastetut yhdeksi ruumiiksi*,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
1. Kor. 12:14 Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.
1. Kor. 12:15 Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
1. Kor. 12:16 Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
1. Kor. 12:17 Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?
1. Kor. 12:18 Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen,
*) niinkuin hän on tahtonut.
1. Kor. 12:19 Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?
1. Kor. 12:20 Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
1. Kor. 12:21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä." - aloittaja / toinen vl
"En voi sanoa että esikoislestadiolaiseksi kristityiksi tunnustautuminen estää Pyhän Hengen omistamisen"
Minä en usko näin, ja vierastan tätä yllä olevaa kirjoitustasi. Se ei kuulu vl-uskoon. - toinen vl.
" Jumalan valtakunnan ulkopuolella ei ole pelastusta
Kirjoittanut: vl-kristitty 24.10.2006 klo 12.07
Jumalan valtakunnan ulkopuolella ei ole pelastusta. "
Tämä yllä oleva viesitisi on ristiridassa tämän alla olevan viestisi kanssa:
"En voi sanoa että esikoislestadiolaiseksi kristityiksi tunnustautuminen estää Pyhän Hengen omistamisen." - vl-kristitty
aloittaja / toinen vl kirjoitti:
"En voi sanoa että esikoislestadiolaiseksi kristityiksi tunnustautuminen estää Pyhän Hengen omistamisen"
Minä en usko näin, ja vierastan tätä yllä olevaa kirjoitustasi. Se ei kuulu vl-uskoon.Ai sinä olet vl-uskossa?
Minä taas uskon Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena syntieni anteeksiantajana ja vapahtajana. Vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä olen löytänyt armon.
Provoiletkohan nyt vai mikä on tarkoitus?
Oletko muuten tutustunut kristillisyytemme historiaan. Tietänet ettei Laestadius perustanut mitään uutta uskoa, vaan uskoi niin kutsuttuihin uuslukijaisiin kuuluneen Lapin Marian suullisesti välittämän evankeliumin, ja "sai sinä iltana tuntea taivaallisen ilon esimakua".
Kun Laestadius palasi matkaltaan, hänen saarnansa saivat "korkeamman värin", ja evankeliumin julistaminen, nyt Pyhän Hengen voimalla, alkoi tehota ja synnyttää uskoa. Jopa siinä määrin että siitä syntyi 1800- ja 1900-luvun suurin suomalainen herätysliike.
Vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä edelleenkin opetetaan sitä että Jeesus Kristus on kuollut syntiemme puolesta, ja jokainen joka sen uskoo, pelastuu.
Jumalan valtakunnan muodostavat henkilökohtaisesti Jeesukseen Kristukseen uskovat, Pyhän Hengen omaavat kristityt. Jumalan valtakuntaa ei voi nähdä, koska sen rajat kulkevat niin sanotusti uskosta uskoon.
Raamatun, Lutherin ja Lestadiuksen, ja Raattamaan opetuksiin tukeutuen, ei voi sanoa että Jumalan valtakunnan raja rajaantuisi siten että Jumalan valtakunnan muodostaa vanhoillis- tai esikoislestadiolaisiksi itseään kutsuvat. - Siin Se O
vl-kristitty kirjoitti:
Ai sinä olet vl-uskossa?
Minä taas uskon Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena syntieni anteeksiantajana ja vapahtajana. Vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä olen löytänyt armon.
Provoiletkohan nyt vai mikä on tarkoitus?
Oletko muuten tutustunut kristillisyytemme historiaan. Tietänet ettei Laestadius perustanut mitään uutta uskoa, vaan uskoi niin kutsuttuihin uuslukijaisiin kuuluneen Lapin Marian suullisesti välittämän evankeliumin, ja "sai sinä iltana tuntea taivaallisen ilon esimakua".
Kun Laestadius palasi matkaltaan, hänen saarnansa saivat "korkeamman värin", ja evankeliumin julistaminen, nyt Pyhän Hengen voimalla, alkoi tehota ja synnyttää uskoa. Jopa siinä määrin että siitä syntyi 1800- ja 1900-luvun suurin suomalainen herätysliike.
Vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä edelleenkin opetetaan sitä että Jeesus Kristus on kuollut syntiemme puolesta, ja jokainen joka sen uskoo, pelastuu.
Jumalan valtakunnan muodostavat henkilökohtaisesti Jeesukseen Kristukseen uskovat, Pyhän Hengen omaavat kristityt. Jumalan valtakuntaa ei voi nähdä, koska sen rajat kulkevat niin sanotusti uskosta uskoon.
Raamatun, Lutherin ja Lestadiuksen, ja Raattamaan opetuksiin tukeutuen, ei voi sanoa että Jumalan valtakunnan raja rajaantuisi siten että Jumalan valtakunnan muodostaa vanhoillis- tai esikoislestadiolaisiksi itseään kutsuvat."Vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä edelleenkin opetetaan sitä että Jeesus Kristus on kuollut syntiemme puolesta, ja jokainen joka sen uskoo, pelastuu."
- Kumpa opetettaisiinkin näin, että jokainen joka uskoo evankeliumin Kristuksesta pelastuu.
Miksi valehtelit? - ristiriitaa
toinen vl. kirjoitti:
"En voi sanoa että esikoislestadiolaiseksi kristityiksi tunnustautuminen estää Pyhän Hengen omistamisen."Kysymys on siitä, mitä tarkoitetaan Jumalan valtakunnalla. Onko se sellainen jota voidaan ihmissilmin tarkastella?
- vl-kristitty
Siin Se O kirjoitti:
"Vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä edelleenkin opetetaan sitä että Jeesus Kristus on kuollut syntiemme puolesta, ja jokainen joka sen uskoo, pelastuu."
- Kumpa opetettaisiinkin näin, että jokainen joka uskoo evankeliumin Kristuksesta pelastuu.
Miksi valehtelit?Oliko tämä kirjoituksesi ns. provo?
Vai etkö vain tiedä sitä, että vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä edelleenkin opetetaan sitä että Jeesus Kristus on kuollut syntiemme puolesta, ja jokainen joka sen uskoo, pelastuu.
Mitähän ne sieltä saarnatuolistakin julistaa? Tervetuloa kuuntelemaan, kun Pyhän Hengen omistava puhuja (tai yksityisessä keskustelussa muu kristitty) julistaa evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Sitten sinäkin tiedät.
Mutta provohan tuo kirjoituksesi oli, ja onnistuit siis provoilussasi koska kerran vastasin sinulle. - vl-kristitty
toinen vl. kirjoitti:
"En voi sanoa että esikoislestadiolaiseksi kristityiksi tunnustautuminen estää Pyhän Hengen omistamisen."Niin siis missä kohtaa tuossa on ristiriita?
- Siin Se O
vl-kristitty kirjoitti:
Oliko tämä kirjoituksesi ns. provo?
Vai etkö vain tiedä sitä, että vanhoillislestadiolaisessa kristillisyydessä edelleenkin opetetaan sitä että Jeesus Kristus on kuollut syntiemme puolesta, ja jokainen joka sen uskoo, pelastuu.
Mitähän ne sieltä saarnatuolistakin julistaa? Tervetuloa kuuntelemaan, kun Pyhän Hengen omistava puhuja (tai yksityisessä keskustelussa muu kristitty) julistaa evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Sitten sinäkin tiedät.
Mutta provohan tuo kirjoituksesi oli, ja onnistuit siis provoilussasi koska kerran vastasin sinulle.Ei teille riitä että Kristus vanhurskauttaa uskon kautta, niinkuin Raamattu opettaa.
Jeesuksen lisäksi tarvitaan harhaoppinne mukaisesti vanhoillislestadiolaiseten keksimät ihmisopit ja heidän itsekeskeinen ja omahyväinen hengellisessä ylpeydessä elävä sokea joukkonsa. - Selittäjä
vl-kristitty kirjoitti:
Niin siis missä kohtaa tuossa on ristiriita?
Siinä on sovittamaton ristiriita, nyt ja iankaikkisesti aamen. Kristus on Jumalan valtakunta.
- että he ei ole
RY:läisiä? Mutta kuitenkin sanovat itseään vanhoillislestadiolaisiksi. Ja kuuluvat Rauhansana yhdistykseen.
- oheisessa viestiotteessa
vl-kristitty kirjoitti:
Niin siis missä kohtaa tuossa on ristiriita?
"Tämä yllä oleva viesitisi on ristiridassa tämän alla olevan viestisi kanssa:
"En voi sanoa että esikoislestadiolaiseksi kristityiksi tunnustautuminen estää Pyhän Hengen omistamisen."" - vl-kristitty
että he ei ole kirjoitti:
RY:läisiä? Mutta kuitenkin sanovat itseään vanhoillislestadiolaisiksi. Ja kuuluvat Rauhansana yhdistykseen.
En ole rauhansanalainen. Käyn rauhanyhdistyksen seuroissa.
- ALOITTAJA
vl-kristitty kirjoitti:
Mutta provohan tuo kirjoituksesi oli, ja onnistuit siis provoilussasi koska kerran vastasin sinulle."Vastaus provoilijalle
Kirjoittanut: vl-kristitty 25.10.2006 klo 22.18
Mitähän ne sieltä saarnatuolistakin julistaa? "Tervetuloa kuuntelemaan, kun Pyhän Hengen omistava puhuja (tai yksityisessä keskustelussa muu kristitty) julistaa evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Sitten sinäkin tiedät.
Mutta provohan tuo kirjoituksesi oli, ja onnistuit siis provoilussasi koska kerran vastasin sinulle."
En ole siis provo, vaan vl. En vaan ymmärtänyt kaikkea sitä, mitä kirjoitit. - kun löysitte sovun
ALOITTAJA kirjoitti:
"Vastaus provoilijalle
Kirjoittanut: vl-kristitty 25.10.2006 klo 22.18
Mitähän ne sieltä saarnatuolistakin julistaa? "Tervetuloa kuuntelemaan, kun Pyhän Hengen omistava puhuja (tai yksityisessä keskustelussa muu kristitty) julistaa evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Sitten sinäkin tiedät.
Mutta provohan tuo kirjoituksesi oli, ja onnistuit siis provoilussasi koska kerran vastasin sinulle."
En ole siis provo, vaan vl. En vaan ymmärtänyt kaikkea sitä, mitä kirjoitit.täällä esikoisten palstalla.
Kiva todistus, (siis harvinainen):
"Raamatun, Lutherin ja Lestadiuksen, ja Raattamaan opetuksiin tukeutuen, ei voi sanoa että Jumalan valtakunnan raja rajaantuisi siten että Jumalan valtakunnan muodostaa vanhoillis- tai esikoislestadiolaisiksi itseään kutsuvat." - Ei esikoisten palsta
kun löysitte sovun kirjoitti:
täällä esikoisten palstalla.
Kiva todistus, (siis harvinainen):
"Raamatun, Lutherin ja Lestadiuksen, ja Raattamaan opetuksiin tukeutuen, ei voi sanoa että Jumalan valtakunnan raja rajaantuisi siten että Jumalan valtakunnan muodostaa vanhoillis- tai esikoislestadiolaisiksi itseään kutsuvat."Tämä on yleinen lestadiolaisten palsta. Tämä ei ole esikoislestadiolaisten palsta. Ei rauhansanalaisten. Ei Lyngenin suunnan. Ei Amerikan pikkuesikoisten. Ei Valkoisten enkeleiden. Ei vanhoillislestadiolaisten.
Vaan yleinen lestadiolaisuus -aiheen palsta.
Lestadiolaisuus -aiheen alla on kolme palstaa:
1. Yleinen lestadioalisuus -palsta (Lestadiolaisuudesta keskustelevien palsta)
2. Vanhoillislestadiolaisuus (vanhoillislestadiolaisuudesta keskustelevien palsta)
3. Uuslestadiolaisuus (huumoripalsta joka on syntynyt nettivitsistä)
Oletko sinä jotenkin niin kuin ominut tämän esikoislestadiolaisten palstaksi? Hah. - olinkin
Ei esikoisten palsta kirjoitti:
Tämä on yleinen lestadiolaisten palsta. Tämä ei ole esikoislestadiolaisten palsta. Ei rauhansanalaisten. Ei Lyngenin suunnan. Ei Amerikan pikkuesikoisten. Ei Valkoisten enkeleiden. Ei vanhoillislestadiolaisten.
Vaan yleinen lestadiolaisuus -aiheen palsta.
Lestadiolaisuus -aiheen alla on kolme palstaa:
1. Yleinen lestadioalisuus -palsta (Lestadiolaisuudesta keskustelevien palsta)
2. Vanhoillislestadiolaisuus (vanhoillislestadiolaisuudesta keskustelevien palsta)
3. Uuslestadiolaisuus (huumoripalsta joka on syntynyt nettivitsistä)
Oletko sinä jotenkin niin kuin ominut tämän esikoislestadiolaisten palstaksi? Hah.tehnyt väärän päätelmän, kun vanhoillisille oli erillinen palsta.
Pahoittelen, jos se aiheutti pahaa mieltä. Olin kuitenkin hyvilläni, kun vl:t ymmärsivät toisiaan. - qasd
vl-kristitty kirjoitti:
Mutta provohan tuo kirjoituksesi oli, ja onnistuit siis provoilussasi koska kerran vastasin sinulle.VL-kristitty on oikeassa, ei ihmisten maanpäällä tekemällä seurakuntajaottelulla ole mitään tekemistä pelastumisen kanssa. Eihän Jeesuskaan ollut lestadiolainen, epäileekö ketjun aloittaja hänen joutuneen helvettiin? Jos joku väittää, että pitää kuulua maanpäällä johonkin tiettyyn seurakuntaan voidakseen päästä taivaaseen hän puhuu mielestäni Jeesusta vastaan. Eikö Jeesuksen sovitustyö muka riittänytkään, tarvitaanko pelastumiseen myös Laestadiusta?
Taivaaseen meneviä on sekä EL-, että VL-lestadiolaisuudessa ja myös muiden uskontojen joukossa. Jos Jumala haluaa kertoa Jeesuksesta jollekin Afrikassa asuvalle ihmiselle ja hänen toimestaan sinne perustetaan Jeesusta palveleva seurakunta niin heillä on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet pelastua kuin meilläkin täällä. Uskon tosin kyllä, että on hyvä olla "oikeassa seurakunnassa", koska tarvitsemme anteeksiantoa uskoon kuuluvilta ihmisiltä ja on hyvä kuulla oikeaa Jumalan sanaa, mutta pelastuminen ei mene ihmisten tekemien maallisten rajoittelujen mukaan, vaan aivan kuten VL-lestadiolainen totesi, sydänten perusteella. Jeesus kyllä näkee sieltä kuka oikeasti kuuluu hänen seurakuntaansa. Taivaassahan sitä paitsi on Raamatun mukaan paljon semmoisia joiden ei olisi maanpäällä muut uskoneet sinne päätyvän ja puuttuu paljon semmoisia joiden sinne olisi uskottu päätyneen.
Eikö Jeesus myös toivonut, että ihmiset eivät tekisi omia jaotteluitaan vaan pysyisivät yhdessä hänen seurakuntanaan? Silti heti Jeesuksen kuolemisen jälkeen kannattajat jakautuivat eri opetuslasten seurakuntiin ja syyttivät toisiaan vääräuskoisiksi. Luuleeko joku, että Jumala ei nyt tämän ihmisten tekemän jaottelun vuoksi voi valita kuin yhden seurakunnan josta ottaa taivaaseen pelastuvia? Kyllä Jumala voi valita sinne ihmisiä ihan mistä uskontoryhmästä vain haluaa.
Itseasiassa on sääli, että esim. lestadiolaiset ovat ajautuneet keskenään erilleen, koska ei Jeesuskaan toiminut niin. Hän ei pyrkinyt eroon maallisesta kirkosta ja aloittamaan omaa seurakuntaansa, vaan hän meni opettamaan sinne missä muut olivat kuulemassa Jumalan sanaa ja pyrki siellä oikomaan vääriä käsityksiä ja kertomaan elävästä uskosta. Sen sijaan, että me tekisimme samoin me eristäydymme omiksi ryhmiksi ja syytämme muita epäuskoisiksi. Ihminen on kuitenkin heikko eikä jaksa jatkuvasti todella rukoilla sen puolesta, että Jumala näyttäisi joka kohdassa oikein, joten on meille parempi että saamme kuitenkin järjestää rauhassa pidettäviä kokouksia jossa kaikilla on hyvä olla, kuin että kokoontuisimme kaikki yhdessä ja riitelisimme. Jos kaikilla meistä olisi voimaa rukoilla Jumalalta näyttöä oikeasta riita-asioiden kohdalla, niin Jumala näyttäisi meille oikean ratkaisun ja voisimme olla kaikki yhdessä. Mutta ihmiset pyrkivät mieluumin siihen, että voivat näyttää muille olevansa oikeassa, eivätkä jaksa oikeasti rukoilla Jumalalta sitä, että Jumala näyttäisi muille kuinka minä olen väärässä mikäli se on sinun tahtosi. Tällaisten merkityksttömien pikkuriitojen ja itsekkään ajattelutavan vuoksi joudumme jakaantumaan eri seurakuntiin, mutta silti molemmissa uskoissa (ja muissakin) voi olla uskoa oikeaan elävään Kristukseen ja pelastuneita voi siis olla molemmissa. - se aiheuttaa ristiriitaa
vl-kristitty kirjoitti:
En ole rauhansanalainen. Käyn rauhanyhdistyksen seuroissa.
En ole rauhansanalainen
Kirjoittanut: vl-kristitty 26.10.2006 klo 10.32
En ole rauhansanalainen. Käyn rauhanyhdistyksen seuroissa. "
Mutta miksi sinä sanot, että muuallakin on meikäläisiä. Sitä ihmettelen, siis että esiokoisuudessakin on elävää kristillisyyttä.? Se aiheuttaa ristiriitaa.
Selitäpä tarkemmin,,,
Itse olen oppinut, että on yksi usko,yksi kaste yksi Kristuksen ruumis jne.
Ja se on hengellistä huoruutta jos hyväskyy muut uskovaisksi. se aiheuttaa ristiriitaa kirjoitti:
En ole rauhansanalainen
Kirjoittanut: vl-kristitty 26.10.2006 klo 10.32
En ole rauhansanalainen. Käyn rauhanyhdistyksen seuroissa. "
Mutta miksi sinä sanot, että muuallakin on meikäläisiä. Sitä ihmettelen, siis että esiokoisuudessakin on elävää kristillisyyttä.? Se aiheuttaa ristiriitaa.
Selitäpä tarkemmin,,,
Itse olen oppinut, että on yksi usko,yksi kaste yksi Kristuksen ruumis jne.
Ja se on hengellistä huoruutta jos hyväskyy muut uskovaisksi.Mitähän loppujen lopuksi on se hengellinen huoruus?
Ajattelen että se on raamatussa esitetty Room.7:1. Ettekö te tiedä, rakkaat veljet, (sillä minä puhun lain taitaville) että laki vallitsee ihmistä niinkauvan kuin hän elää?
2. Sillä vaimo, joka miehen hallussa on, niinkauvan kuin mies elää, on häneen lailla sidottu, mutta jos mies kuolee, niin hän on miehen laista vapaa.
3. Sentähden jos hän toisen miehen kanssa on miehensä eläissä, niin hän huoraksi kutsutaan; mutta jos mies kuolee, niin hän on laista vapaa, ettei hän huoraksi tule, jos hän toisen miehen kanssa on.
4. Niin olette te myös, minun veljeni, laille kuoletetut Kristuksen ruumiin kautta, että teidän pitää toisen kanssa oleman, joka on noussut kuolleista, että me Jumalalle hedelmän kantaisimme.
Siis, jos Jeesuksen veressä syntinsä anteeksi saanut uudestisyntynyt ihminen alkaa lain töitä (tai isäin sääntöjä) tekemällä ansaita vanhurskautta, se on hengellistä huoruutta.
- nainen vaan
...Raamatussa sanotaan, että vain lestadiolaiset/vanhoislestadiolaiset/esikoislestadiolaiset tulevat autuaiksi? Kun tällaisiakin väitteitä on. Kertokaa heti paikka Raamatussa ni mäki voin uskoa että asia on näin.
- paikka.....
Sinä juutalainen et usko vaikka kuinka näyttäisi paikan.
- Lestaatialainen
paikka..... kirjoitti:
Sinä juutalainen et usko vaikka kuinka näyttäisi paikan.
Mutta tarviiko silti panetella asiallista kysayjää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t4113448V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!964815Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1204303- 513748
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳583487- 1203417
- 492372
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul512355Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul322120On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva151773