askelmoottori

ht

elikkäs vaihdoin tässä taannoin tuon ilmanjakoläpän askelmoottorin mutta ilmastoinnin automatiikka ei nyt tunnu osaavan puhaltaa oikeisiin paikkoihin. Oisko se moottori jotenkin nollattava tai saatava laitettua oikeaan asentoon ennen kun laittaa virrat päälle?

8

802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo Sensonic

      Oletko kalibroinnut ilmastointilaitteen tuon askelmoottorin asentamisen jälkeen? Jos et ole, niin tee se nyt painamalla yhtäaikaa "AUTO" ja "OFF" -painikkeita.

      Oletko varma, että vika oli nimenomaan askelmoottorissa, eikä missään muussa ilmastointilaitteen osassa? Asia varmistuu kalibroimalla tuo ilmastointi.

      • Mark

        Mulla on 9000 vm 87, eikä siinä ainakaan ole mitään askelmoottoria. Purin ilmanohjaimen moottorin muutama vuosi sitten....päällinmäisessä kotelossa luki SAAB...seuraavassa BOSH ja viimeisinpänä paljastui pieni leikkiauton moottori, jossa luki made in hong kong. SAAB laatua. siinä kolme keskinmäistä asentoa oli tunnistettua potentiometrrin avulla ja kumpaankin päätyn moottori ajoi vain päin ja moottorille pysyi jännite senkin jälkeen kun se oli jumissa aika kauan (about 20 sekuntia). Eli se kalibroi joka kereta itsensä..... Voihan olla että uudenmissa on vähän laadukkaammat systeemit.


      • Turbo Sensonic
        Mark kirjoitti:

        Mulla on 9000 vm 87, eikä siinä ainakaan ole mitään askelmoottoria. Purin ilmanohjaimen moottorin muutama vuosi sitten....päällinmäisessä kotelossa luki SAAB...seuraavassa BOSH ja viimeisinpänä paljastui pieni leikkiauton moottori, jossa luki made in hong kong. SAAB laatua. siinä kolme keskinmäistä asentoa oli tunnistettua potentiometrrin avulla ja kumpaankin päätyn moottori ajoi vain päin ja moottorille pysyi jännite senkin jälkeen kun se oli jumissa aika kauan (about 20 sekuntia). Eli se kalibroi joka kereta itsensä..... Voihan olla että uudenmissa on vähän laadukkaammat systeemit.

        Ainakin NG900/OG9-3/9-5:ssa automaatti-ilmastointi tarvitsee kalibroida jomman kumman askelmoottorin (=ilmanjakajan ja ilmaseosläpän askelmoottorit) vaihdon jälkeen, jotta järjestelmä tunnistaisi, että vikaa ei enää ole. Vähän sama juttu, kuin resetoisit tietokoneen sen jälkeen, kun se (yleisimmin Windows) on kaatunut.


      • pevi
        Mark kirjoitti:

        Mulla on 9000 vm 87, eikä siinä ainakaan ole mitään askelmoottoria. Purin ilmanohjaimen moottorin muutama vuosi sitten....päällinmäisessä kotelossa luki SAAB...seuraavassa BOSH ja viimeisinpänä paljastui pieni leikkiauton moottori, jossa luki made in hong kong. SAAB laatua. siinä kolme keskinmäistä asentoa oli tunnistettua potentiometrrin avulla ja kumpaankin päätyn moottori ajoi vain päin ja moottorille pysyi jännite senkin jälkeen kun se oli jumissa aika kauan (about 20 sekuntia). Eli se kalibroi joka kereta itsensä..... Voihan olla että uudenmissa on vähän laadukkaammat systeemit.

        Vm 90 eteenpäin tuli askelmoottorit. Se leikkiauton moottori on muuten Bosch:n tekele, valmistusmaata en muista, mutta maksaa maltaita. Jos moottori on kärähtänyt kannattaa ostaa romuttamolta ilmankierrätysläpän moottori, jonka sisältä löytyy täsmlleen sama pikkumoottori. Kierrätysläpän moottori on taas joka 9000:ssa, joten niitä saa romikselta eikä niitä ole edes pahemmin käytetty.
        Se takaisinkytkentäpotikka on jäänyt jotenkin meikäläisellekin arvoitukseksi. Koitan tosissani välttää sen avaamista. Moottori/potikka pakettia ei saa muuten ajaa irrallisena järjestelmästä koska moottori silloin pääsee rikkomaan potikan.


      • Mark
        pevi kirjoitti:

        Vm 90 eteenpäin tuli askelmoottorit. Se leikkiauton moottori on muuten Bosch:n tekele, valmistusmaata en muista, mutta maksaa maltaita. Jos moottori on kärähtänyt kannattaa ostaa romuttamolta ilmankierrätysläpän moottori, jonka sisältä löytyy täsmlleen sama pikkumoottori. Kierrätysläpän moottori on taas joka 9000:ssa, joten niitä saa romikselta eikä niitä ole edes pahemmin käytetty.
        Se takaisinkytkentäpotikka on jäänyt jotenkin meikäläisellekin arvoitukseksi. Koitan tosissani välttää sen avaamista. Moottori/potikka pakettia ei saa muuten ajaa irrallisena järjestelmästä koska moottori silloin pääsee rikkomaan potikan.

        Vahva muistikuva on että siinä moottorissa luki tosiaan MADE IN HONGKONG........
        Ainakin se oli samanlainen kuin pikkupoikana tuli purettua leikkiautoista!


      • Mark
        pevi kirjoitti:

        Vm 90 eteenpäin tuli askelmoottorit. Se leikkiauton moottori on muuten Bosch:n tekele, valmistusmaata en muista, mutta maksaa maltaita. Jos moottori on kärähtänyt kannattaa ostaa romuttamolta ilmankierrätysläpän moottori, jonka sisältä löytyy täsmlleen sama pikkumoottori. Kierrätysläpän moottori on taas joka 9000:ssa, joten niitä saa romikselta eikä niitä ole edes pahemmin käytetty.
        Se takaisinkytkentäpotikka on jäänyt jotenkin meikäläisellekin arvoitukseksi. Koitan tosissani välttää sen avaamista. Moottori/potikka pakettia ei saa muuten ajaa irrallisena järjestelmästä koska moottori silloin pääsee rikkomaan potikan.

        Muuten moottori rupes toimimaan mulla puhdistuksen jälkeen. Oli vaan niin täynnä kuparipölyä että se aiheutti oikosulun kommutaattorin väleihin!!


      • ht
        Mark kirjoitti:

        Muuten moottori rupes toimimaan mulla puhdistuksen jälkeen. Oli vaan niin täynnä kuparipölyä että se aiheutti oikosulun kommutaattorin väleihin!!

        Mulla oli siitä moottorista kollektorin pää niin kulunut että ei jaksanut enää pyöriä. se on tosiaan kuin autoradoissa olevien autojen moottori.


      • pevi
        ht kirjoitti:

        Mulla oli siitä moottorista kollektorin pää niin kulunut että ei jaksanut enää pyöriä. se on tosiaan kuin autoradoissa olevien autojen moottori.

        Kyllähän se on siksi ihmettelinkin sen hintaa. Vaikka se onkin Bosch:n tekele, niin se on voitu koota ties missä. Kysyin vastaavaa moottoria askarteluliikkeesta, mutta se on kuulema kohtuullisen tehokas kokoisekseen. Onhan siinä esim oikeat hiilet, eikä harjoja kuten leikki vehkeissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2751
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      954
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    9. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      66
      862
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe