Olemme "aloittelijoita" kissojen kanssa. Taloudestamme löytyy yksi toukokuussa syntynyt tyttökissa ja mietin, että mitenkä usein hiekan (tällä hetkellä meillä on Rainbow kevyt hiekkaa) tulisi vaihtaa täysin kokonaan? Isommat jätökset noukimme sieltä kyllä päivittäin poies :) Ja mitä hiekkamerkkiä erityisesti suosittelisitte, Onko niillä mitään suurta olennaista/käytännön eroa?
Hiekan vaihto
15
1520
Vastaukset
- Huopatossunen
Itse annan kerran viikossa tyhjentyä, että hiekka-astiassa on hiekkaa jäljellä n. litra. Kaadan käytetyn hiekan roskiin ja pesen hiekka-astian huolellisesti ja laitan monesti ruokasoodaa pohjalle vähentämään hajuja. on hyväksi havaittu keino.
Ostan yleensä joko Rainbow tai Eldorado hiekkaa. Ovat edullisia ja hyvän kokoiset pussit. itse pidän erityisen tärkeänä, että hiekka on paakkuuntuvaa. On helpompi puhdistaa.
Kristallihiekkaa en suosittele, koska kissallani on puolipitkäkarva johon kristallikiteet paskomisen jälkeen tarttuvat perskarvoihin kiinni. Lisäksi niitä kiteitä leviää muihin huoneisiin ja niitä on löytynyt vielä suursiivoustenkin jälkeen. - toona
minä taas pidän paakkuuntumattomasta: helpompi tyhjentää sit laatikko.
peittelen aina kissani pissat (ei enää vanhana kissa itse sitä tee) laatikossa olevalla puhtaalla hiekalla tai kaadan uutta päälle. kakat tietty nakkaan vessan pöntöön. hiekan joutumista pönttöön on varottava!
koko laatikmon tyhjennän ja pesen sit kun peittelemisen jälkeenkin haisee eli noin viikon välein. Top katti ja Miss Cat on meillä yleensä käytössä. Euroshopperkin tais olla ihan jees, mut paakkuuntuu nii en tykkää. Joskus oli jotain Rainbown (?) sahanpurupuriste "hiekkaa", ei haissut mut koska puristeet hajosivat ja turposivat kastuessaan, piti "hiekka" vaihtaa useammin. En oo pitkään aikaan nähny tota kaupassa. Hajonnut sahan puru kulkeutuu herkästi myös tassuissa.- Miten ihmeessä
ei teillä top katti haise kun vasta viikon päästä? En itse pysty noita käyttämään, koska kusi haisee jo seuraavana päivänä. Leikattu kissa kuitenkin...
Joten tyydyn ostamaa eläinkaupasta 10€ hiekan, mikä ei haise... :( Jos halvempaa "hienojakoista" puupellettiä löytyy ni kertokaa!! Kaupan pelletit liian "isoja" (kissa ei käy) ja hajoaa ärsyttävästi kastuessaan...
- hiekka,
Meillä käytössä puupohjainen hiekka, ei haise, vaikkei aina muistaisi tai viitsisi tyhjentää. Etenkin jos kakat ottaa pois, pysyy useammallakin kissalla hyvänä.
Puupohjaista voi ostaa joko kaupasta pellex/rainbow tai voi ostaa puupellettiä esim. agrimarketista.
Koostumus on molemmissa muutoin sama, mutta pellettinä ostettu on paksumpaa.
Ja hintaeroa näillä kahdella on huomattavasti!
Eli samaa tavaraa tarjolla, toinen vain kissoille tarkoitettuna kalliimpana.
Jos käytätte puupohjaista hiekkaa, ja yhden kissan omistatte, sanoisin että vaihtoväli on viikko tai jopa kaksi, oletettaen että siis noukitte kakat pois välillä.
Paakkuuntuvat hiekat haisevat nopeasti ja ne on vaihdettava kolmen- ehkä neljän päivän välein.
Meillä on useampi kissa ja hiekkana pelletti, noin kerran viikossa vaihdamme hiekat laatikoissa ja viikon aikana kakat noukimme laatikoista pois.
Puupohjaista suosittelen, jo siksikin että on helppo hävittää. Paakkuuntuva kissanhiekka kun vessanpönttöön laitettuna tukkii pöntön kuin sementti!
Puupohjainen, luonnossa häviävä, kissanhiekoista hajuttomisn ja helpoiten hävitettävin, eli PARAS!- Bumble-B
Ihan normaalista marketista ostettu puupohjainen pellettihiekka meilläkin käytössä ja tosi hyvää on ollut. Kakat siivotaan päivittäin koska ne vähän tuppaa tuoreena haiskahtamaan jos kissa ei kunnolla peittele niitä. Pissa ei haise yhtään ja enimmät puruksi muuttuneet pelletit siivoten hiekan kanssa pärjää kyllä viikon-pari. Suosittelen pellettihiekkaa!
- Ei pönttöön
Ei sitä hiekkaa tietenkään sinne vessanpönttöön heitetäkään!! Kai sen nyt tajuaa tyhmempikin että se tukkii. Meillä on käytössä paakkuuntuva hiekka kahdella kissalla. hiekka ei haise kun astian tyhjentää pari kertaa päivässä, ei vessaan vaan pussiin ja roskiin!!! Meillä koko hiekka vaihdetaan tosi harvoin, koska kun käytössä on paakkuuntuva hiekka, on kakat ja pissat helppo kerätä päivittäin pois, jolloin muu hiekka pysyy puhtaana ja hajuttomana!
- Kukeros
Meillä käytetään eläinkaupan Ever Clean (never clean:o) -hiekkaa. Se on tosi hyvin paakkuuntuvaa. Vaikka hinta on melko korkea (vähän päälle 17 euroa, en nyt muista, paljonko laatikossa on), se ei tule markettien hiekkaa kalliimmaksi, sillä se tarvitsee vaihtaa TOSI harvoin. Hyvän paakkuuntumisensa ansiosta sitä tarvii käytännössä vain lisätä. Yksi laatikko (jonka kokoa en edelleenkään muista) kestää meillä noin 3 vkoa. Meillä on kolme kissaa.
Ever Clean ei ole paakkuuntumisensa takia kompostointiin kelpaavaa, vaan kakka/pissipussi on laitettava sekajätteisiin.- Bumble-B
..tuota paakkuuntuvaa hiekkaa. Siis en sano tätä nyt pahalla mutta meillä se vaan ei onnistunut, hiekkalaatikon siivoaminen oli aina suorastaan veemäistä kun niitä pissapaakkuja piti kaapia irti laatikon pohjasta. Ehkä meidän kolli sitten pissailee normaalia suurempia määriä mutta hiekka oli yhtä isoa paakkua vähän ajan päästä ja koko systeemi laatikkoon kiinni takertunut. Miten olette saaneet nuo paakkuuntuvat toimimaan?
- hiekkaa
Bumble-B kirjoitti:
..tuota paakkuuntuvaa hiekkaa. Siis en sano tätä nyt pahalla mutta meillä se vaan ei onnistunut, hiekkalaatikon siivoaminen oli aina suorastaan veemäistä kun niitä pissapaakkuja piti kaapia irti laatikon pohjasta. Ehkä meidän kolli sitten pissailee normaalia suurempia määriä mutta hiekka oli yhtä isoa paakkua vähän ajan päästä ja koko systeemi laatikkoon kiinni takertunut. Miten olette saaneet nuo paakkuuntuvat toimimaan?
vaan laatikkoon ja paakut pois aamuin illoin niin pitäisi toimia. Jos hiekkaa on vähän, se jämähtää pohjaan. Samoin jos ei viitsi siivota.
Yhdellä kissalla riittää kyllä paakkujen poisto kerran päivässä. - Ever clean!!!
käytössä ;o) ja se on kyllä parasta. Minulla on kaksi kollia ja nekin tykkää kaikkein eniten siitä!! Parasta siinä on se, ettei se todellakaan haise ja se tosiaan kestää todella pitkään!! Itse en ole vielä kolmeen viikkoon vaihtanut, lisännyt vaan hiekkaa, niin ja tietty muuten pessyt astian kerran viikossa, mut samat hiekat käytössä jo pitkään ;o)ELi suosittelen...siihen menee kerran kuussa n. 17€...eli ei ole paha ;o)
- duski
Bumble-B kirjoitti:
toi riippuu vähän hiekan laadustakin. huonompilaatuinen hiekka tekee isompia paakkuja kuin hyvälaatuinen ja siten voikin olla pian yhtä isoa kökköä joka takertuu pohjaan.
- msda
puupellettiä ja siivoan laatikon täydellisesti 2viikon välein..
- puupuru
ökoplussaa eläinkaupasta. erittäin riittoisaa, joten maksaa itsensä takaisin sillä ja erinomaisuudellaan.
ekologista, ei pölyä.
meillä ökoplussan isosäkki (40l?) kestää kuukausia kahdella kissalla ja laatikko siivotaan päivittäin ja lisätään vain purua tarvittaessa, suursiivousta laatikkoon ei tehdä, kuin säkin vaihdon yhteydessä.laatikko pysyy aivan siistinä, eikä ole hajuhaittoja. eikä purua mene hukkaan.
pissapaakut ei jää laatikon pohjalle, vaan on hyvin helppo siivota.
miinus puoli on keveys, eli leviää aika helposti. - Sae
koko hiekkaa vaan hiekan annetaan kulua mahdollisimman loppuun asti ja jämät yhdistetään toiseen laatikkoon. Hiekkaa ei mene yhtään hukkaan mutta silti vanha hiekka poistuu ajan mittaan käytöstä. Jos laatikossa ilmenee pesun tarvetta ennen hiekan loppuun kulumista, hiekka joko yhdistetään toisen vessan kanssa tai kaadetaan erilliseen astiaan odottamaan.
Meillä on käytössä puupohjainen Ököplus, joka pysyy siistinä ja raikkaan hajuisena todella pitkään (paakut eivät hajoa, ei siis tule hajuhaittoja hiekan sekaan jääneistä rippusista). Ökö tulee älyttömän halvaksi, 40L (n. 27e) kestää meillä kuudella kissalla (9 vessaa) yli 2kk. Ökön voi hävittää kompostoimalla. Tämän parempaa (=riittoisaa, toimivaa ja halpaa) hiekkaa en ole löytänyt vaikka kaikki marketin ja osa eläinkaupan hiekoista on kokeiltu läpi. :)
Bumble-B: Jos hiekka jämähtää laatikon pohjaan, sitä on silloin liian vähän. Kannattaa hankkia korkeareunaisia vessalaatikoita (esim varastolaatikoita) ja pitää ne mahdollisimman täynnä. Jotkut hiekat tosin päästävät pissan valumaan lähelle pohjaa ennen paakun syntymistä, silloin on laadussa vikaa. - liisakissa
Neljän kissan perheenä vannoin aiemmin Ever Cleanin (paakkuuntuva eläinkaupan hiekka) nimeen.. Sittemmin löysin Musti& Mirri -eläinkaupasta halvemman ja VIELÄ paremmin paakkuuntuvan hiekan: Extreme Classic. Tuota hiekkaa ei OIKEESTI tarvinnut koskaan kokonaan vaihtaa, vain lisätä.
Hiekkalaatikkoina ollaan käytetty korkeareunaisia varastolaatikoita --niihin saa PAKSUN kerroksen hiekkaa ja hiekka varisee pois tassuista, kun kissa hyppää reunan yli.
Nyt kissoja on jäljellä vain kaksi ja olen siirtynyt takaisin pelletteihin --etsin vielä "sitä oikeaa".. Olin käyttänyt pellettejä jo aiemminkin, mutta neljännen kissan saapumisen jälkeen jouduin niistä luopumaan --tuo kissaherra nimittäin kieltäytyi käyttämästä pellettejä.
Summasummaarum: Paakkuuntuva kissanhiekka on erinomainen vaihtoehto JOS hiekka paakkuuntuu tarpeeksi hyvin (harva niin tekee!) ja JOS sitä on laatikossa tarpeeksi paksu kerros. Ongelmana on, että hiekkamurut jymähtää kiinni kostean kylppärin lattiaan ym.. Itse käytin lattiakaivossa sihtiä, etteivät muruset tukkineet putkistoa. Paakut kakkakikkareet keräsin muovipussiin, joka oli kannellisessa ämpärissä. Ei haissut.
Koskapa haluan eroon noista kylppärin lattian sementtimuruista, olen siis siirtymässä takaisin pelletteihin.. Pelleteissä on myös se etu, että kakkakikkareet ja pienen määrän "hiekkaa" voi heittää vessanpönttöön. Muutenkin pelletit ovat toimineet paremmin, kun muistinkaan --käytännön tekniikka ym. tosin on vielä hakusessa.. Kakkakikkareet siivoan pois heti, kun tulevat (haisevat missä tahansa hiekassa!) ja puruksi hajoavat kosteat pelletit 1-2 kertaa päivässä.. Toistaiseksi olen kokeillut esim. Tarjoustalosta saatavaa Pellex-pellettiä, mutta seuraavaksi aion kokeilla (isompia ja halvempia?) lämmityspellettejä..
Olen TOSI tarkka huushollin hajuttomuudesta/ hiekan toimivuudesta ja nähnyt kovasti vaivaa löytääkseni oikeat tuotteet --lähes kaikki on tullut testattua.. moni ylikehuttu ja ylihinnoiteltu hiekka on ollut pettymys..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161402Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen81833- 66831
- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658