Raamatun kertomukset ja Koraani

Koraanissa on paljonkin kohtia, joille jollakin tavoin rinnakkainen kertomus löytyy Raamatusta. Joskus kertomuksessa on vaihdettu henkilöitä, kuten Aabrahamin "uhraaaman" poikansa nimi (Raamatussa Iisak, Koraanissa Ismael) joskus Koraanissa vain kiistetään Raamatun kertomus (Jeesuksen kuolema). Luultavasti on yhtäpitäviäkin juttuja, varsinkin Vanhan testamentin rangaistuksien osalta.

Mutta ainakin minulle Koraanissa paistaa Raamattu niin paljon taustalla, että jotkut Koraanin kertomukset vaikuttavat ikäänkuin vain täydennyksiltä tai viittauksilta Raamatun kertomukseen, josta voisi sitten lukea koko tarinan. Näin on mielestäni ainakin luomiskertomuksen osalta, koska Koraanissa luominen on katkelmallinen (jos olen oikein käsittänyt).

Koraani itse nimittää Raamattua Pyhäksi Kirjaksi. Mutta kukaan islamoppinut ei ainakaan nykyaikana kehota muslimeja lukemaan Raamattua eikä fatwatehtailua olla haluttu rajoittaa turvautumalla Raamatun ohjeisiin. Toki Raamattua lukeneita muslimeja on, islamoppineitakin. Ainakin osalle näyttää virheiden löytyminen olleen tärkeää (-;

Mutta onko olemassa mitään ohjetta, miten muslimin pitäisi suhtautua sellaiseen Raamatun kohtaan, mistä ei ole muunnelmaa Koraanissa? Onko lähtökohtana se, että Raamattuun ei voi luottaa? (Epäluotettava Pyhä Kirja? Ristiriitaista?) Vai voisiko Raamattu toimia musliminkin valona?

2

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että siihen voisi vastata seikkaperäisesti vain joku islamoppinut - tuskinpa tavallinen muslimi, jolle Koraani, hadithit ja hänen saamansa uskonnonopetus riittävät. Aivan kuten tavalliselle kristitylle riittävät Raamattu, mahdollisesti katekismus (evankelisluterilaiset) ja uskonnonopetus.

      Pari esimerkkiä kuitenkin valaisee ehkä asiaa:

      Luukkaan ja Matteuksen evankeliumeissa on annettu Jeesuksen sukupuut, toisessa Aabrahamiin ja toisessa Aatamiin asti. Vastaavia ei ole Koraanissa eikä tietääkseni haditheissakaan. Joku muslimi saattaa ottaa ne vakavasti, mutta modernit muslimit pitänevät niitä lähinnä mytologisina, aikansa käsityksiä heijastelevina.

      Vanhassa Testamentissa on myös luomiskertomus - tai oikeastaan kaksikin hieman erilaista. Vastaavaa seikkaperäistä luomiskertomusta ei ole koraanissa eikä tietääkseni haditheissakaan.

      Tietääkseni monet muslimioppineet katsovat näiden luomiskertomusten heijastavan lähinnä aikansa käsityksiä tai kansanuskomuksia, eivät sen enempää. Esimerkiksi kertomuksen, jonka mukaan Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä, monet katsovat heijastavan varsin alkeellista kuvaa Jumalasta - tai sitten olevan vertauskuvallisen (ei siis saanamukaisesti uskottavan) perustelun juutalaisten sapatille ja kristittyjen sunnuntaille.

      Jeesuksen eettisiin opetuksiin kaikki tuntemani muslimit ovat suhtautuneet hyvinkin arvostavasti. Mutta koska he eivät missään tapauksessa katso Jeesuksen olevan Jumalan Pojan, he eivät vedä näistä opetuksista samoja teologisia johtopäätöksiä kuin kristityt.

      Yksinkertaista vastausta yleiseen kysymykseesi ei siis ole helppoa antaa. Mutta epäilemättä Raamattu voi monin kohdin toimia myös musliminkin valona. Ei kuitenkaan kaikin kohdin.

    • m-bin-abd

      Kirjassa:
      The Bible, The Qur'an and Science. by Dr. Maurice Bucaille, kerrotaan juuri tuosta asiasta paljon, jos sen saat jostain käsiisi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe