HR, Najad tai Aphrodite

XXXXXX

Olen ostamassa viiden vuoden purjehdusta varten 40 jalan venettä.
Otsikon mukaiset veneet ovat ilmeisesti ne joiden ominaisuudet mielestäni parhaiten soveltuvat tulevaan matkaan. Ketsi olisi ilmeisesti hyvä valinta ja eteeni on tullut hyväkuntoinen 1990-mallinen Aphrodite 42 ketsi joka hinnallisesti ja varustuksen kannalta sopisi minulle.
Onko kellään kokemuksia kyseisestä veneestä? Löytyykö edes sellainen suomesta? Onko sen laatu samaa tasoa kuin HR tai Najad (olen kuullut että on jopa laadukaampi)? Onko 1900 tuntia (MD31A)jo jonkun perushuollon tai remonttin kriteeri?

Asiantuntevista ja asiallisista kommenteista kiitollinen....

15

4346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Blyplät

      on Aphrodite 40 ketsi. Vaikuttaa erittäin lujalta ja laadukkaalta veneeltä. Purjehtivat paljon ympäri Itämerta pääasiassa. Najad osti jokus n. 15 v. sitten Aphroditen veistämön.

      Käyttötunnit ei dieseliä tapa. En olisi huolissani. Jos on jotain vikaa, kannatta korjata, muten kovaa ajoa. Moottorikorjaamoja on ympäri maailmaa, joten sama kait missä sen korjaa, jos hajoaa.

    • Orust

      Jahhas - hieman kateeksi käy mutta joskus tullaan perässä...

      Aphrodite saattaa olla hyvä ostos tuntemattomampana merkkinä ja valmistuksen loputtua. Itsekin olen tainnut lukea laadusta positiivisia kommentteja.

      Kyllähän näitä on joskus testattukin ruotsalaisissa venelehdissä. Muistelen, että vene-lehdessäkin oli joku testi aikanaan jostain ketsimallista ? Voit myös etsiä käsiisi opuksen Kurt Celin : "500 segelbåtar i test".

      Omakohtaisia kommentteja tältä palstalta tuskin tulet saamaan mistään näistä kohteenasi olevista venemalleista. Sen sijaan lahden takaa kannattaisi kysyä, jollei kieli ole pahemmin ongelmana. On sen luokan ostos, että kannattaa kahlata kaikki lähteet läpi !

    • Kateellinen

      Kyllä suomesta löytyy. NJK:n Koivusaaren satamassa on yksi Aphrodite 42. Sama vene on minua ohittanut kevyessä sivutuulessa (minulla LYS 1.23), eli ei se ihan hidaskaan ole.
      Aikoinaan väitettiin että A42:sen alku oli että HR:stä lähti porukkaa rakentamaan vielä laadukaampi tuote, mutta sattui huonoon aikaan eli 90-luvun lama oli edessä.
      Ihanne pitkien matkojen vene eli suosittelen...

    • Ei kateellinen

      Paperilla ja netissä kuvia selailemalla tuollainen voisi tosiaan tilojensa ja laadunkin puolesta olla ihannevene, mutta yhden tuon kaltaisen veneen omistaneena en kadehdi häntä, joka sellaiseen haksahtaa (siis omasta mielestäni).Raskas korkearunkoinen ja pitkän ja matalan kölin omaava vene ei purjehdi kuin avotuulilla ja satamamanööverit ovat kovassa sivutuulessa tuskaisia ilman keulapotkuria. Kerran satuin samaan satamaan ruotsalisen Najad-laivueen kanssa ja kyllä oli joka veneessä kylki niin musta, ettei ollut epäilystäkään siitä, millä konstilla ne kesän mailit etupäässä taittuvat.

      • viitsi...

        Kysyjähän tuntuu lähtevän pitkälle. Juuri tämäntyyppistä venettä tarvitaan isolla merellä. Sillä nyt ei ole niin väliä jos siinä Espoon edustalla vähän huonommin luovii pikkutuulessa...


      • Ei kateellinen
        viitsi... kirjoitti:

        Kysyjähän tuntuu lähtevän pitkälle. Juuri tämäntyyppistä venettä tarvitaan isolla merellä. Sillä nyt ei ole niin väliä jos siinä Espoon edustalla vähän huonommin luovii pikkutuulessa...

        Niin, se perusasia nimenomaan pitkän matkan purjehduksessa on se, että pitkälle matkalle varmaan sattuu kaikenlaisia tuulia, myös vastatuulta. Espoosta voi varmaan kesäillan kevyessä myötäisessä lilliä Suokkiin ja ajella koneella takaisin, eikä jää kaipaamaan luoviominaisuuksia. Mutta jokaisella on omat unelmansa ja voihan kysyjä olla eläkeläinen tai muuten joutilas, jolla on aikaa odotella aina myötäistä tuulta.


      • koepurjehti
        Ei kateellinen kirjoitti:

        Niin, se perusasia nimenomaan pitkän matkan purjehduksessa on se, että pitkälle matkalle varmaan sattuu kaikenlaisia tuulia, myös vastatuulta. Espoosta voi varmaan kesäillan kevyessä myötäisessä lilliä Suokkiin ja ajella koneella takaisin, eikä jää kaipaamaan luoviominaisuuksia. Mutta jokaisella on omat unelmansa ja voihan kysyjä olla eläkeläinen tai muuten joutilas, jolla on aikaa odotella aina myötäistä tuulta.

        aikoinaan Aphroditen, oliko 40 vai 42 en muista, mutta ketsi kumminkin. Testissä luovi hyvin ja sanoivat erityisesti mesaani ylhäällä olevan jopa luovikärkäs. No, suhteellista toki, mutta matkaveneen pitää kuitenkin olla tasapinoinen ominaisuuksiltaan eikä hyvä vain jossain.


    • P.N.

      ovat tusinaveneitä. Malö sen olla pitää.

      • XXXXXX

        Jepp, kiitos kommentista. Kerro lisää. Tiedän että Malö pidetään laatuveneenä ruotsissa, mutta ei kai Aphrodite ole sen vastakohta?


      • P.N.
        XXXXXX kirjoitti:

        Jepp, kiitos kommentista. Kerro lisää. Tiedän että Malö pidetään laatuveneenä ruotsissa, mutta ei kai Aphrodite ole sen vastakohta?

        tuo nyt oli täysin subjektiivinen heitto, Malö kun on unelmaveneeni. Tutustu nyt kuitenkin veneeseen Malön sivujen kautta (maloyachts.se)


      • dsasasdd
        P.N. kirjoitti:

        tuo nyt oli täysin subjektiivinen heitto, Malö kun on unelmaveneeni. Tutustu nyt kuitenkin veneeseen Malön sivujen kautta (maloyachts.se)

        Malö muuten vastaa täysin näitä muita, mutta mallit ovat takaa ohjattavia eli mm. menetetään se mahtava takakajuutta.


    • Aphrodite 42:nen purjehtii hyvin. Se on jopa ketsiversiossa hyvin luoviva vene ja sillä tehdään yllättävän pitkiä vuorokausimatkoja ja heti kun laskee 45 asteen kulman alapuolelle ehtivät harvat veneet mukaan. Veneen tasapaino on erinomainen, jopa niin että se hakee optimaalikulmaa tavalla ettei ruoriin ole asiaa tuntikaupalla.
      "Ei kateellisen" kommentit on tälle palstalle tyypilliset, -ei kokemuksia mutta "paperilla ja netissä kuvia selailemalla". Vene purjehtii avotuulien lisäksi ihan siedettävästi kryssillä. Hän ei ole erityisen matalan kölin omaava, vaan jollen muista ihan väärin niin syväys on peräti 2.2 m, -ja hänellä on puolipitkä köli.
      Raskas se on. Muistan että pidin hänen painonssa eräänlaisena ennätyksenä. Tehdas ilmoitti 9.5 tonnia ja omistaja kertoi että hän painoi 12.7!
      Painonssa ansiosta hän liikkuu atlanttiolosuhteissa kun 60 jalkainen.
      Ruorin konstruktio on mielestäni mukavuuden kannalta jonkin verran vaativa. Skegiin kiini saranoituna, se ei ole tasapainoitettu, josta seuraa että purjeet on säädettävä oikein muuten tasapaino on menetetty. Mutta tuohan se puolestaan tukevaa rakenelmaa ja opettaahan se tasapainottamaan venettä..
      On sanottu että 42:nen on Carl Beyerin paras konstruktio ja siltä se tuntuukin.
      Se että valitsinko sluuppi tai ketsi, -en tiedä (mahdollisesti sittenkin ketsinä)...

      • Ei kateellinen

        En ole väittänytkään tietäväni mitään juuri Aphrodite 42:sta, joten voi tietysti hyvällä syyllä kysyä miksi vastasin. No, LUULIN sen ulkonäön ja valmistusmaan sekä suunnitteluperusteidensa perusteella olevan samantapainen kuin HR38, josta siis kokemukseni. Joten anteeksi tämä häiriö.


      • Genoa1

        Sailguiden mukaan syväys on 1.85 m, joten numeroiden valossa ei kovin ihmeellisiä luoviominaisuuksia voi odottaa. Ketsissä balanssin saaminen luovilla edellyttää monesti mesaanin laskemista, joten purjepinta-alakin on tällöin aika vaatimaton.


    • Antsu*

      Meillä jostain syystä aika tuntemattomaksi jääneitä ovat ranskalaiset Amelit, mutta hyvin pidettyjä cruisingväen keskuudessa maailmalla. Kannattaisi tutustua niihinkin, ne kun on tehty alunperin ajattelemaasi käyttöön. Muutamia yleensä löytyy Euroopan markkinoilta, eivät kyllä sitten ainakaan noita ruotsalaisia halvempia ole.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      147
      8803
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2579
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2377
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      43
      2371
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1813
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1693
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      36
      1199
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1126
    Aihe