Minua on jo pitkään huolestuttanut liikenteessä se, että mopoilla ajetaan kovin keskellä tietä eli valkoisen reunaviivan vasemmalla puolella ja usein oikein reilusti vaikka piennarta (asfalttia) olisi oikeallapuolella metrinkin verran. Tästä johtuen syntyy tuolla tien päällä usein vaaratilanteita. Ajan työkseni rekkaa ja usein olen joutunut valtatiellä jarruttamaan mopon perään, kun ei ole uskaltanut/päässyt ohitse vastaantulevan liikenteen vuoksi, kun mopo on ajanut ajoradalla eikä ole osannut väistää pientareelle vaikka siellä olisi ollut tilaa hyrymykket paljon. Siitä 40-50 km/h kun lähtee kiihryttään sitä 60t yhdistelmää niin voitte vaan arvailla kuinka kauan se ohitus kestää...
mopot liikenteessä
11
1536
Vastaukset
- drdr
siksi mopojen nopeutta pitäs nostaa että ne kerkee alta pois ja saisivat ajaa siinä tiellä eikä ojassa. kun siinä lentää helposti nurin ja heti ollaan auton alla.
tän takia minäki imutan lähimmälle linkki pysäkille turvaan kun rekka tulee takaa.. ja toinen kottero tulee edestä.
että laskekaa vaan sitä mopojen rakenteellista nopeutta niin kyllä ne rekat liiskaa mopoilijat alleen.- nosto
EI ratkaise mitään, Ellei sitä sitten nosteta sinne 80-90km/h.
Mietihän vähän jos vauhti nosteteaan esim. 60 km/h vauhtiin, niin vaikeampaahan ja myös vaarallisempaa sen rekan on siinä vauhdissa lähteä ohittamaan!
Ja neljänkympin vauhdissa pientareella on vielä melko turvallista ajaa. - rahti-78
nosto kirjoitti:
EI ratkaise mitään, Ellei sitä sitten nosteta sinne 80-90km/h.
Mietihän vähän jos vauhti nosteteaan esim. 60 km/h vauhtiin, niin vaikeampaahan ja myös vaarallisempaa sen rekan on siinä vauhdissa lähteä ohittamaan!
Ja neljänkympin vauhdissa pientareella on vielä melko turvallista ajaa.ongelma ei ole mopon hidas vauhti vaan se, että moni ei osaa ajaa siellä pientareella missä mopolla kuuluu ajaa vaan tulevat ajoradalle ja vieläpä aika keskelle tyyliin metri valkoisen viivan vasemmalla puolella. Toiseksi kuinka moni on tietoinen, että jos ajoradan vieressä menee pyörätie niin mopolla kuuluu ajaa silloin siellä ellei sitä ole liikennemerkillä toisin kielletty.
Eiköhän ole kuitenkin parasta, että mopojen nopuedet pysyvät nykyisellä tasolla ja jos haluaa kokea vauhdin hurmaa niin sitä varten täytyy sitten hankki kevari ja ajo-oikeus kyseiseen menopeliin. Siinäkin tapauksessa mopo on hyvä harjotus kappale ennen isompaan ja tehokkaampaan siirtymistä. - drdr
rahti-78 kirjoitti:
ongelma ei ole mopon hidas vauhti vaan se, että moni ei osaa ajaa siellä pientareella missä mopolla kuuluu ajaa vaan tulevat ajoradalle ja vieläpä aika keskelle tyyliin metri valkoisen viivan vasemmalla puolella. Toiseksi kuinka moni on tietoinen, että jos ajoradan vieressä menee pyörätie niin mopolla kuuluu ajaa silloin siellä ellei sitä ole liikennemerkillä toisin kielletty.
Eiköhän ole kuitenkin parasta, että mopojen nopuedet pysyvät nykyisellä tasolla ja jos haluaa kokea vauhdin hurmaa niin sitä varten täytyy sitten hankki kevari ja ajo-oikeus kyseiseen menopeliin. Siinäkin tapauksessa mopo on hyvä harjotus kappale ennen isompaan ja tehokkaampaan siirtymistä.mutta kun siellä pientareella on pikkusen kusinen ajaa kun ne tötsät mienaa läiskii peilit irti.
ja se reuna on sen verran jyrkkä että isopyöränen mopoki meinaa lentää nurin.
siks sitä nopeutta vois nostaa, jotta se rittäs siihen ajoradalla ajamiseen.
ja pientareella on kaikennäköstä paskaa. - rahti-78
drdr kirjoitti:
mutta kun siellä pientareella on pikkusen kusinen ajaa kun ne tötsät mienaa läiskii peilit irti.
ja se reuna on sen verran jyrkkä että isopyöränen mopoki meinaa lentää nurin.
siks sitä nopeutta vois nostaa, jotta se rittäs siihen ajoradalla ajamiseen.
ja pientareella on kaikennäköstä paskaa.jos mopon nopeutta nostetaan niin se ei ole enää sen jälkeen mopo vaan moottoripyörä. Kuten tossa aikasemmin totesin niin annetaan mopojen olla mopoja ja jos vauhdinhurmaa halutaan niin hommataan moottoripyörä.
Usein näkee näitä ajoradalla ajelevia isoilla teillä missä sitä asfalttia riittää vielä metrinverran valkosen viivan oikealle puolellekkin, mutta silti ei niitä mopon renkaita uskalleta ajaa sillepuolelle viivaa. Tämä on se ongelma kun vauhdit ovat suuria tietysti pienet kylätietkin ovat ongelma jossa ohitus paikat ovat vähissä näköesteiden vuoksi (mutka, mäki ym.).
Mielestäni mopon paikka liikenteessä on valkoisen viivan oikeallapuolella ja niin reunassa kuin mahdollista välillä tosin asfaltti loppuu juuri siihen viivan reunalle joten en vaadi silloin siellä soralla ajamaan. - drdr
rahti-78 kirjoitti:
jos mopon nopeutta nostetaan niin se ei ole enää sen jälkeen mopo vaan moottoripyörä. Kuten tossa aikasemmin totesin niin annetaan mopojen olla mopoja ja jos vauhdinhurmaa halutaan niin hommataan moottoripyörä.
Usein näkee näitä ajoradalla ajelevia isoilla teillä missä sitä asfalttia riittää vielä metrinverran valkosen viivan oikealle puolellekkin, mutta silti ei niitä mopon renkaita uskalleta ajaa sillepuolelle viivaa. Tämä on se ongelma kun vauhdit ovat suuria tietysti pienet kylätietkin ovat ongelma jossa ohitus paikat ovat vähissä näköesteiden vuoksi (mutka, mäki ym.).
Mielestäni mopon paikka liikenteessä on valkoisen viivan oikeallapuolella ja niin reunassa kuin mahdollista välillä tosin asfaltti loppuu juuri siihen viivan reunalle joten en vaadi silloin siellä soralla ajamaan.kyllähän siellä pystyy ajaa jos sen viivan oikeella puolella tosiaan on sitä tilaa. mut jos se loppuu suoraan siihen viivaan nii ei siel kiinnosta ajaa..
- sherlock
rahti-78 kirjoitti:
jos mopon nopeutta nostetaan niin se ei ole enää sen jälkeen mopo vaan moottoripyörä. Kuten tossa aikasemmin totesin niin annetaan mopojen olla mopoja ja jos vauhdinhurmaa halutaan niin hommataan moottoripyörä.
Usein näkee näitä ajoradalla ajelevia isoilla teillä missä sitä asfalttia riittää vielä metrinverran valkosen viivan oikealle puolellekkin, mutta silti ei niitä mopon renkaita uskalleta ajaa sillepuolelle viivaa. Tämä on se ongelma kun vauhdit ovat suuria tietysti pienet kylätietkin ovat ongelma jossa ohitus paikat ovat vähissä näköesteiden vuoksi (mutka, mäki ym.).
Mielestäni mopon paikka liikenteessä on valkoisen viivan oikeallapuolella ja niin reunassa kuin mahdollista välillä tosin asfaltti loppuu juuri siihen viivan reunalle joten en vaadi silloin siellä soralla ajamaan.joskus siellä on sitä tilaa riittämiin, esimerkiksi 100 rajotusalueella usein on tilaa riittämiin. kuitenkin useilla 80 rajotuksen vähän enemmän mutkasilla teillä se tie loppuu 30cm sen valkoisen viivan jälkeen ja sen jälkeen on 5cm pudotus hiekalle. liian lähellä tuota kynnystä ei viitsi ajaa, koska vaikka se pudotus hiekalle on pieni, 5cm, voi rengas jäädä takaisin asvaltille noustessa jumiin siihen kynnykseen. hiekalla/nurmikolla ei viitsi myöskään ajaa, koska pitoa ei löydy ja siellä pinta on epätasainen ja sieltä voi löytyä ojakin. ohitustilanteissa pyrin 2-pyöräsellä ajamaan niin lähellä reunaa ku mahdollista, mut aina ei pääse edes pientareelle. tosin ite nykyään ajan isommalla, ku mopolla, mut joskus mopojen kanssa porukassa ajettaessa pitää autoja ohi päästää.
mun mielestä myös pitäis mopojen ajaa tuolla pientareella, missä niiden paikka on, mut aina ei siihen pysty.
vielä tuosta kylätiestä voisin kysyä, et minkä takia sun on pienellä kylätiellä pakko päästä rekan kanssa moposta ohi? mun ymmärtääkseni pieni kylätie on tosiaankin pieni tie, jossa rajotus on 40 tai 50, koska on taajama-alueesta kyse. useimmat uudet mopot kuitenkin kulkee vakiona ~50.
- sedrftgyh
Tottakai vanhat rekkamiehet kirjoittelee yhtenään tällä palstalla, samoni poliisit, ja maahantuojat tuntuu liikkuvan paljon täällä...
- rahti-78
mielestäni liikenneturvallisuudesta ei voi koskaan puha liikaa. Olen itsekkin aikoinani mopolla huristellut ja aiheuttanut pahennusta, mutta sitä ei silloin ajatellut, jos ei silloin ollut heijastimet ja valot kunnossa niin sitä meinasi, että riittää kun itte näkee, mutta näin vanhemmiten kun on tullut ikää ja kokemusta (28, siis aika kloppi vieläkin) niin on ruvennu katteleen liikennettä vähän eri kantilta.
- niin olla
rahti-78 kirjoitti:
mielestäni liikenneturvallisuudesta ei voi koskaan puha liikaa. Olen itsekkin aikoinani mopolla huristellut ja aiheuttanut pahennusta, mutta sitä ei silloin ajatellut, jos ei silloin ollut heijastimet ja valot kunnossa niin sitä meinasi, että riittää kun itte näkee, mutta näin vanhemmiten kun on tullut ikää ja kokemusta (28, siis aika kloppi vieläkin) niin on ruvennu katteleen liikennettä vähän eri kantilta.
Että mopoilijankin pitää saada liikkua tiellä.Itse ajelin monta vuotta 1-Valtatietä.Siinä huomasi väkisinkin,miten vaarallinen mopolla ajo on.Tietysti rahdinkin pitää voida kulkea paikasta toiseen.Tuntui vaan eyttei kaikille tila riitä.Syy ei ole autoilijan...eikä mopolijan.Syy löytyy huonokuntoisesta tiestä.Autolla ajava ei näe sitä uraa,minkä asvalttipäällystysfirma jättää juuri valkoisen viivan ulkopuolelle.Mopon ja polkupyörän rengas ikään kuin jää aina hetkeksi siihen.Aiheuttaen horjumista.Sitte vielä autoilijat luulevat että mopoilija on "tulossa tielle".Eli mahdollisen onnettomuuden uhri ja syyllinen olisi se tiealueelle pyrkivä.Ei traktorillakaan saa ajaa jatkuvasti valkoisen reunaviivan oikealla puolella.
Yhtä kaikki,mopo on vaarallinen kulkupeli vilkkaassa liikenteessä.Maltti on silloin valttia.
- OMGOMG:O
Hyi kammo ajatus et menis tossa Orivedentiellä mopolla ja takaa tulis rekka :S
Kerran oon jo tippunu puolen matkaa ojaan pyörällä ku rekka meni kovaa ohi, tuuli työnsi et pyörät lähti liukuu sivuun :_(
Piennarta ei melki ollenkaa ja ojat syviä jyrkkiä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6935- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes176800