Ajan itse pääosin nelivedolla, mutta kirjaimet
AWD eivät siihen autoon kuulu. Mutta kokoajan
tällä palstalla kerrotaan AWD:n olevan
edistyksellisin 4X4-systeemi. Kertokaa miten tuo
järjestelmä toimii, voimanjako
(keskitasauspyörästö/lukko), miten akseleilla on
hoidettu voiman jako?? Siis miten järjestelmä
toimii ja ohjautuu?? Ajan usein sellaisissa
paikoissa joissa nelikkoa tosissaan tarvii (Ei
niinkuin yleensä ajavat asfaltilla), ja jos tuo
järjestelmä on tosissaan niin ylivertainen, niin
tahdon rakentaa sen myös omaan autoon ;-). Olisin
tiedoista kiitollinen, sillä harkitsen juuri
aktiivilukkojen hankintaa, ja niiden tiedän
todistettavasti toimivan ja PITÄVÄN myös pahoissa
paikoissa. Mutta koska tuo AWD on paras...
AWD ??
10
1391
Vastaukset
- subaru
www.subaru.fi
- jännää......
No hyvä mies, älä pidä meitä enään jännityksessä,
kerrohan lopulta, minkä merkkinen se sinun
taatusti nelivetoinen autosi on ja kun tunnut
olevan noin hyvin perillä asioista, laitahan
mielenkiinnon vuoksi omasta mielestäsi viisi
Suomeen tuotavaa erimerkkistä nelivetoista autoa
paremmuusjärjestykseen ja perustelut totta maar
oheen. - Trendy
Nelivetoa tarvitaan silloin, kun renkaan ja tien
välinen kitka on alhainen. Mihin silloin
tarvitaan mahtavaa vääntömomenttia? Sutimiseen?
Soran lennättämiseen? Kuopan kaivuuseen?
Minä jaan autot vetotavan mukaan vain kahteen
ryhmään: talvella hyvin liikkuvat ja kesäloma-
autot. Jälkimmäiseen ryhmään joutuvat kaikki
kaksivetoiset muutamaa takamoottoriautoa
lukuunottamatta. Tavallisissa etu- tai
takavetoisissahan ei liukkaalla kelillä ole
yhtään vetävää pyörää: pitävämpi vetävä pyörä on
vain paikoillaan ja toinen pyörii tyhjää.
Etuvetoisen takapyörillä ei ole muuta hommaa,
kuin pitää peräkonttia vähän irti tiestä....
Yhdessäkään omistamassani nelivetoisessa ei ole
ollut etuakselilla tasauspyörästön lukkoa.
Harvoin kuitenkaan ilmeni sutimista. Kun auto
lähtee liikkeelle liukkaaseenkin mäkeen, menee
vääntö auton liikuttamiseen, niinkuin pitääkin.
Jollei tarvitse raskaasti kuormattua
metsätyökonetta, kaikki nelivetoiset kelpaavat
hyvin; tähän tulokseen olen tullut viittä
erilaista ajettuani. Jos pitää hinata raskasta
peräkärryä, valitsisin ehkä
keskitasauspyörästöllä varustetun mallin. Jos
kärryä pitää vielä kiskoa vaikkapa venerampeilta
ylös, ehkäpä Range Rover olisi oiva valinta
suurine perävaunupainoineen ja joka pyörään
vaikuttavine luistonestoineen.
Jos välttämättä tarvitaan maasto-ominaisuuksia,
silloin pitää olla pitkät joustovarat. Itse en
juuri tarvitse maastoautoa, enkä nelivedoissakaan
sitä ole tavoitellut.
Usein kyllä jotkut miettivät: vetävätkö kaikki
pyörät varmasti koko ajan? Turhaa mietiskelyä.
Hyvissä nelivetoisissa vetää tarpeeksi moni pyörä
tarvittaessa. Muuta en tarvitse. Kesäloma-autot
jäävät mäkeen kun minä ajan perille. - Real AWD
Trendy kirjoitti:
Nelivetoa tarvitaan silloin, kun renkaan ja tien
välinen kitka on alhainen. Mihin silloin
tarvitaan mahtavaa vääntömomenttia? Sutimiseen?
Soran lennättämiseen? Kuopan kaivuuseen?
Minä jaan autot vetotavan mukaan vain kahteen
ryhmään: talvella hyvin liikkuvat ja kesäloma-
autot. Jälkimmäiseen ryhmään joutuvat kaikki
kaksivetoiset muutamaa takamoottoriautoa
lukuunottamatta. Tavallisissa etu- tai
takavetoisissahan ei liukkaalla kelillä ole
yhtään vetävää pyörää: pitävämpi vetävä pyörä on
vain paikoillaan ja toinen pyörii tyhjää.
Etuvetoisen takapyörillä ei ole muuta hommaa,
kuin pitää peräkonttia vähän irti tiestä....
Yhdessäkään omistamassani nelivetoisessa ei ole
ollut etuakselilla tasauspyörästön lukkoa.
Harvoin kuitenkaan ilmeni sutimista. Kun auto
lähtee liikkeelle liukkaaseenkin mäkeen, menee
vääntö auton liikuttamiseen, niinkuin pitääkin.
Jollei tarvitse raskaasti kuormattua
metsätyökonetta, kaikki nelivetoiset kelpaavat
hyvin; tähän tulokseen olen tullut viittä
erilaista ajettuani. Jos pitää hinata raskasta
peräkärryä, valitsisin ehkä
keskitasauspyörästöllä varustetun mallin. Jos
kärryä pitää vielä kiskoa vaikkapa venerampeilta
ylös, ehkäpä Range Rover olisi oiva valinta
suurine perävaunupainoineen ja joka pyörään
vaikuttavine luistonestoineen.
Jos välttämättä tarvitaan maasto-ominaisuuksia,
silloin pitää olla pitkät joustovarat. Itse en
juuri tarvitse maastoautoa, enkä nelivedoissakaan
sitä ole tavoitellut.
Usein kyllä jotkut miettivät: vetävätkö kaikki
pyörät varmasti koko ajan? Turhaa mietiskelyä.
Hyvissä nelivetoisissa vetää tarpeeksi moni pyörä
tarvittaessa. Muuta en tarvitse. Kesäloma-autot
jäävät mäkeen kun minä ajan perille.Minusta etupyörien lukko on aivan turha, auto
kääntyy helposti ja sutimista ei tapahdu
etupyörillä koskaan, Jos on lukko edessä niin huh
huh mitä meno onkaan ollut ei se pysy suorassa ei
milläään, Ja Subaru ja moni muu nelveto on ihan
jees, ei kaksivetoisilla ole vastusta mökkitellä
kun vedetään. Ja Maastotyökoneet on sitten jotain
muuta kuin autoja. - Ari
jännää...... kirjoitti:
No hyvä mies, älä pidä meitä enään jännityksessä,
kerrohan lopulta, minkä merkkinen se sinun
taatusti nelivetoinen autosi on ja kun tunnut
olevan noin hyvin perillä asioista, laitahan
mielenkiinnon vuoksi omasta mielestäsi viisi
Suomeen tuotavaa erimerkkistä nelivetoista autoa
paremmuusjärjestykseen ja perustelut totta maar
oheen.Siis...
Ei ollut tarkoituksenani moittia Subarun tai
muidenkaan nelivetoista, kaikki riippuu
käyttötarkoituksesta ja tarpeesta. Ajattelin vain
saada tätä kautta tietoa subarun nelivedosta, sen
toimintatavasta ja kuinka kovaa rasitusta se
kestää. Viimeistä lukuunottamatta vastauksen
sainkin.
Suomeen tuotavia nelivetoautoja ei voi laittaa
paremmuusjärjestykseen ellei ole voinut huolella
koeajaa kaikkia eri olosuhteissa, ja sitä minulle
ei ole suotu, en tosin ole halunnutkaan. Subarua
olen ajanut, muutamaan eri mallia eikä siitä sen
enempää.
Oma autoni ei ole kortteliohjus, ketterä
kokoiseksen kyllä, mutta vähän turhan leveä ja
painava. Maantiellä kelvollinen, parempi kuin
jotkut henkilöautot, tosin yhtä lukuunottamatta
kaikki Subarut ovat huomattavasti parempia. Mutta
lumessa (talvisin joudun usein, vähintään kerran
viikossa, ajamaan 20 - 70 cm lumessa) Kesällä
pehmeässä hiekassa, mudassa, vedessä tai
kivisessä/ kantoisessa maastossa. Silloin alkaa
olla kysyntää myös etuakselin lukolla, joskus ei
ole kuin yksi pyörä pitävälä pinnalla. Siellä
autoni on hyvä ja toimiva, joten hyväksyn
mielelläni muualla pienet puutteet ajettavuudessa.
Ja milläkö ajan. Työajot Chevy Blazer K-5 6,2 dsl
ja toinen, tosin nyt muutosten kuorissa, Chevy
Blazer K-5 454 Hi-Perf
Ja tähän jälkimmäiseen olen hankkimassa
aktiivilukkoja, joten siitä kiinnostus AWD-
järjestelmään. Kiinnosti tietää onko Subaru
keksinyt jotain mitä en tiedä, mitä voisi
soveltaa myös omaan autoon, mutta edelleenkin
taidan pitäytyä 100% aktiivilukossa ( lukko on
huono sana, kyseinen laite ei lukitse akselin
renkaita "yhteen" vaan siirtää voiman aina
hitaimmin pyörivän pyörän kautta, mutta kytkentä
on 100% ja mekaaninen). - Ari
Real AWD kirjoitti:
Minusta etupyörien lukko on aivan turha, auto
kääntyy helposti ja sutimista ei tapahdu
etupyörillä koskaan, Jos on lukko edessä niin huh
huh mitä meno onkaan ollut ei se pysy suorassa ei
milläään, Ja Subaru ja moni muu nelveto on ihan
jees, ei kaksivetoisilla ole vastusta mökkitellä
kun vedetään. Ja Maastotyökoneet on sitten jotain
muuta kuin autoja.Jos ei etupyörät sudi, niin se on voiman
puutteesta kiinni. Ja on aika vanhanaikaista
ajatella, että etulukon kanssa ai auto käänny. On
näes muitakin lukkoja kuin ne vanhat perinteiset
lukot. Ja jos et usko, niin mene jyväskylään
katsomaan kuinka Subarukin kääntyy mutkiin vaikka
edessäkin on lukko... ( Voit tietysti todeta
saman asian katsomalla mikä tahansa ralli
telkkarista) Mutta tosi asia on että minulla on
ollut menneelläkin viikolla tarvetta
toistakymmentä kertaa etulukosta, joskun
eteenpäin pääsy on pienestä kiinni, ja se voi
olla silloin se toinen etupyörä... - AWD
Ari kirjoitti:
Jos ei etupyörät sudi, niin se on voiman
puutteesta kiinni. Ja on aika vanhanaikaista
ajatella, että etulukon kanssa ai auto käänny. On
näes muitakin lukkoja kuin ne vanhat perinteiset
lukot. Ja jos et usko, niin mene jyväskylään
katsomaan kuinka Subarukin kääntyy mutkiin vaikka
edessäkin on lukko... ( Voit tietysti todeta
saman asian katsomalla mikä tahansa ralli
telkkarista) Mutta tosi asia on että minulla on
ollut menneelläkin viikolla tarvetta
toistakymmentä kertaa etulukosta, joskun
eteenpäin pääsy on pienestä kiinni, ja se voi
olla silloin se toinen etupyörä...niin se on kiinni voiman puutteesta. Kunnon
nelvedossa, - AriS
AWD kirjoitti:
niin se on kiinni voiman puutteesta. Kunnon
nelvedossa,Mutta kun pitäisi päästä myös eteenpäin...
Monesti ei pelkkä sutiminen riitä, hiekassa ja
lumessa kyllä, silloinhan mennään usein rinnettä
ylös vain ja ainoastaan sutimalla mutta jos saat
vain toisen etupyörän kalliolle ja muut on
mudassa, niin silloin pelkkä voima ei riitä
(tosin sitäkin silloin tarvitaan), vaan kysytään
nelivedon toimivuutta, josko joku on erimieltä,
niin sopii kokeilla. - AWD
AriS kirjoitti:
Mutta kun pitäisi päästä myös eteenpäin...
Monesti ei pelkkä sutiminen riitä, hiekassa ja
lumessa kyllä, silloinhan mennään usein rinnettä
ylös vain ja ainoastaan sutimalla mutta jos saat
vain toisen etupyörän kalliolle ja muut on
mudassa, niin silloin pelkkä voima ei riitä
(tosin sitäkin silloin tarvitaan), vaan kysytään
nelivedon toimivuutta, josko joku on erimieltä,
niin sopii kokeilla.ihan siistiä hommaa, kun kisataan, mutta vinssi
auttaa, ja etulukko. Se on totta että metsässä
kun tarvitaan työkoneita niin paras on täysin
kiinteä neli tai kuus veto. Ja ei subarun AWD
siellä ole kunniassaan. - Yli 10v. ammatikseen ajan
AriS kirjoitti:
Mutta kun pitäisi päästä myös eteenpäin...
Monesti ei pelkkä sutiminen riitä, hiekassa ja
lumessa kyllä, silloinhan mennään usein rinnettä
ylös vain ja ainoastaan sutimalla mutta jos saat
vain toisen etupyörän kalliolle ja muut on
mudassa, niin silloin pelkkä voima ei riitä
(tosin sitäkin silloin tarvitaan), vaan kysytään
nelivedon toimivuutta, josko joku on erimieltä,
niin sopii kokeilla.Automiehet taas keskustelee.Maastossa käytettävä
neliveto ja maantiellä käytettävä neliveto on
ihan eri asia. Maantiellä ei voi käyttää
nelivetoa jossa on tasauapyrästön lukot, ei se
muuten käänny mutkissa mihinkän, kuin hiljaa
ajettaessa. Ja taas maastossa lukot on elin ehto.
Joten pitää tarkkaan harkita missä autollaan
ajelee. Maantiellä subaru on kyllä ykkönen, mutta
maastossa voiton vie rannge.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 575770
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap263657Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2241875Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281762- 941212
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna301167Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel284939Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49937Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.74877Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35848