siis miten on tämän lain kanssa... Minkä ikäisenä saa ajaa venettä? Entäpä Vesiskootteria? Jettiä?
Onko niissä jokin ikä raja? Entäpä pitääkö tenttiä jonkinlainen kortti? Helppii veneily kausi lähestyy... :)
Laki kysymys...
16
8248
Vastaukset
- uskollinen
Vesikulkuneuvon kuljettajana ei saa toimia henkilö, jolla ei ole olosuhteisiin nähden tarvittavaa ikää, kykyä ja taitoa.
Rekisteröityä moottorikäyttöistä kulkuneuvoa saa kuljettaa henkilö, joka on täyttänyt 15 vuotta.
Vene on rekisteröitävä kun sen perämoottorin teho on yli 15 kW (20 hv) tai sisä-/sisäperämoottorin teho on yli 37 kW (50 hv).
Koskee myös vesiskootteria.
Mitään pakollista ajokorttia ei tarvitse, mutta suosittelen silti perehtymistä vesiteiden sääntöihin ennen vesillelähtöä.
Hauskaa veneilykauden odotusta.- Poika 35v
Rekisteröimättömillä veneillä ei ole ikärajoja. Esim. 19,9-heppaisella perämoottorilla varustettua venettä saa ajaa "kuka vaan".
Yhdyn toki "uskollisen" suositteluun sekä toivotuksiin. - Poika 15v.
Poika 35v kirjoitti:
Rekisteröimättömillä veneillä ei ole ikärajoja. Esim. 19,9-heppaisella perämoottorilla varustettua venettä saa ajaa "kuka vaan".
Yhdyn toki "uskollisen" suositteluun sekä toivotuksiin.Ku mulla on Sea-Doo Vesijetti jossa on 130Hp niin saanko ajaa sillä esim joella tai järvellä tai merellä? Asun oulussa...
- tuntematon
Poika 15v. kirjoitti:
Ku mulla on Sea-Doo Vesijetti jossa on 130Hp niin saanko ajaa sillä esim joella tai järvellä tai merellä? Asun oulussa...
Tähänkö taas tultiin. Onneksi on asiallisiakin saitteja missä lapsukaiset eivät häiriköi.
- Poika 15v.
tuntematon kirjoitti:
Tähänkö taas tultiin. Onneksi on asiallisiakin saitteja missä lapsukaiset eivät häiriköi.
vaan jos tässä sinua häiritsen kysymällä ihmisiltä neuvoa asiaan josta en ole varma...
Just... - Osku
Poika 15v. kirjoitti:
vaan jos tässä sinua häiritsen kysymällä ihmisiltä neuvoa asiaan josta en ole varma...
Just...Osa porukasta osallistuu keskusteluun vain opettamalla muille, mitä saa kysyä ja mistä saa keskustella.
- Poika35
Poika 15v. kirjoitti:
Ku mulla on Sea-Doo Vesijetti jossa on 130Hp niin saanko ajaa sillä esim joella tai järvellä tai merellä? Asun oulussa...
No, jos olet 15 vuotta täyttänyt niin saat. Joillain alueilla on kunta kieltänyt vesiskootterilla ajon (en kyllä tiedä kuinka lainmukaista tämä on, mielestäni ei ole mutta sitä puitaisiin sitten käräjillä), mutta mahdolliset rajoitukset voit tarkistaa vaikka kuntasi kansliasta soittamalla/käymällä.
- Tuntematon
Osku kirjoitti:
Osa porukasta osallistuu keskusteluun vain opettamalla muille, mitä saa kysyä ja mistä saa keskustella.
No kun sain jo opettajan maineen niin totean, että vastaukset on annettu jo edeltävissä vastauksissa mielestäni kohtuullisen selvästi. Monet tuolla tavalla esitetyt jatkokysymykset ovat tällä saitilla vedätystä. Olen pahoillani jos arvioin väärin asian.
Toisaalta olen sitten sitä mieltä, että juridisia asioita kannattaa mieluummin kysellä vaikka Oulun valvontaviranomaiselta eli poliisilta kuin täältä "hevosmiesten tietotoimistosta". Onhan tällä saitilla aivan asiallisiakin vastauksia moneen asiaan annettu mutta aivan liikaa myös asiattomia. Jotta ne pystyy erottamaan toisistaan täytyy usein hieman itsekin tietää asiasta. - Osku
Tuntematon kirjoitti:
No kun sain jo opettajan maineen niin totean, että vastaukset on annettu jo edeltävissä vastauksissa mielestäni kohtuullisen selvästi. Monet tuolla tavalla esitetyt jatkokysymykset ovat tällä saitilla vedätystä. Olen pahoillani jos arvioin väärin asian.
Toisaalta olen sitten sitä mieltä, että juridisia asioita kannattaa mieluummin kysellä vaikka Oulun valvontaviranomaiselta eli poliisilta kuin täältä "hevosmiesten tietotoimistosta". Onhan tällä saitilla aivan asiallisiakin vastauksia moneen asiaan annettu mutta aivan liikaa myös asiattomia. Jotta ne pystyy erottamaan toisistaan täytyy usein hieman itsekin tietää asiasta.ihmisten välisissä keskusteluissa yleensäkin. Samoin perustein voisi kieltää kaikki kahvipöytäkeskustelutkin. Ainahan on olemassa vaara, että joku ottaa tosissaan kaiken lukemansa ja kuulemansa.
Kyllähän tämä jo muutenkin aneeminen foorumi näivettyy täysin, jos kovin kriittisiksi ryhdytään. - Vai niin
Tuntematon kirjoitti:
Toisaalta olen sitten sitä mieltä, että juridisia asioita kannattaa mieluummin kysellä vaikka Oulun valvontaviranomaiselta eli poliisilta kuin täältä "hevosmiesten tietotoimistosta". Onhan tällä saitilla aivan asiallisiakin vastauksia moneen asiaan annettu mutta aivan liikaa myös asiattomia. Jotta ne pystyy erottamaan toisistaan täytyy usein hieman itsekin tietää asiasta.Kuka järki-ihminen menisi elämän kuuna päivänä kyselemään mitään POLIISILTA? Siinäpä sellainen laitos, että ainakaan minä en halua olla sen kanssa MINKÄÄNLAISISSA tekemisissä!
Poliisiksi ryhtyminen merkitsee ihmisyydestä luopumista. Se on nähty riittävän monet kerrat. - tuntematon
Vai niin kirjoitti:
Kuka järki-ihminen menisi elämän kuuna päivänä kyselemään mitään POLIISILTA? Siinäpä sellainen laitos, että ainakaan minä en halua olla sen kanssa MINKÄÄNLAISISSA tekemisissä!
Poliisiksi ryhtyminen merkitsee ihmisyydestä luopumista. Se on nähty riittävän monet kerrat.Niin, jos poliisia pelkää voi aina turvautua hevosmiesten tietotoimistoon.
Sitten vaan ollaan niin kuin Savossa yleensäkin eli vastuu jää kuulijalle. - Vai niin
tuntematon kirjoitti:
Niin, jos poliisia pelkää voi aina turvautua hevosmiesten tietotoimistoon.
Sitten vaan ollaan niin kuin Savossa yleensäkin eli vastuu jää kuulijalle.Kyse ei suinkaan ole pelosta, vaan inhosta, vihasta ja halveksunnasta.
- Fernao
Poika 15v. kirjoitti:
Periaatteessa saat iän puolesta ajaa vesijettiä. Tuossa aikaisemmin mainittiin jo että rekisteröityä vesikulkuneuvoa saa ajaa henkilö jolla on siihen soveltuva ikä, kyky ja taito.
Mua suoraan sanoen huolestuttaa tuo taito puoli... Tuo 130 hp jetti kuulostaa aika hurjalta pedolta. Kai sulla on aiempaa veneily kokemusta sillä VESIJETIT OVAT TEHOKKAITA, NOPETA JA TAIDOTTOMIEN KÄSISSÄ VAARALLISIA LELUJA.
Muutama vuosi sitten Päijänteellä yksi mies vammautui loppuiäkseen vesijettikolarissa.
Jos aloitat kuitenkin aloitat veneilyharrastuksen vesijetillä niin harjoittele ajoa aluksi alhaisilla nopuksilla suojaisilla vesillä jossa ei ole virallista väylää. Ota selvää merilaista ja sen tuomista velvollisuuksista. Sitten kun perustaidot on hallinnassa ja tiedät varmasti, että mitä olet tekemässä ja mitkä ovat jettikuskin vastuut, niin voit lähteä kotiranaakin kauemmaksi veneilemään.
Kai sulla muuten on vakuutus tuolle pedolle??
PS. Mä aikoinaan aloitin veneilyharrastuksen 12-vuotiaana 10 m purjeveneen peräsimessä, valvonnan alaisena tosin. - Poika 15v.
Fernao kirjoitti:
Periaatteessa saat iän puolesta ajaa vesijettiä. Tuossa aikaisemmin mainittiin jo että rekisteröityä vesikulkuneuvoa saa ajaa henkilö jolla on siihen soveltuva ikä, kyky ja taito.
Mua suoraan sanoen huolestuttaa tuo taito puoli... Tuo 130 hp jetti kuulostaa aika hurjalta pedolta. Kai sulla on aiempaa veneily kokemusta sillä VESIJETIT OVAT TEHOKKAITA, NOPETA JA TAIDOTTOMIEN KÄSISSÄ VAARALLISIA LELUJA.
Muutama vuosi sitten Päijänteellä yksi mies vammautui loppuiäkseen vesijettikolarissa.
Jos aloitat kuitenkin aloitat veneilyharrastuksen vesijetillä niin harjoittele ajoa aluksi alhaisilla nopuksilla suojaisilla vesillä jossa ei ole virallista väylää. Ota selvää merilaista ja sen tuomista velvollisuuksista. Sitten kun perustaidot on hallinnassa ja tiedät varmasti, että mitä olet tekemässä ja mitkä ovat jettikuskin vastuut, niin voit lähteä kotiranaakin kauemmaksi veneilemään.
Kai sulla muuten on vakuutus tuolle pedolle??
PS. Mä aikoinaan aloitin veneilyharrastuksen 12-vuotiaana 10 m purjeveneen peräsimessä, valvonnan alaisena tosin.Mä olen harrastanut veneilyä jo pienestä... eka soudin,sitten perä rottorilla, sitten sellaisella jossa oli ratti ja sit olen kokeillut purjevenettä ja kanoottia sekä mulla oli 1v. sitten vesi"skootteri" jossa oli alle 85hp...
Nyt vain tekee alle mieli isompaa... :)
Ja tuttua hommaa tuo mulle muuten kyllä on mutta mä en ole katsos ikinä ajanut yleisillä vesillä niinku minkään tapaisella Vesijetillä/skootterilla... Veneellä olen juu.. mutten katsokaas muistanu tuota laki hommaa... :)
Ääh... yrittäkää ottaa selvää... olen sairas ja en jaksa miettiä mitä nyt kirjoitan... :)
tarvitaanko korttia vesijettiin tai moottoriveneeseen?
- galluppi
Ei tarvitse
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214