Pistosaha yleissahaksi?

Poikki ja pinoon

Mitä mieltä arvon raati on ajatuksesta hankkia laadukas pistosaha (esim. Makita 4341FCT) ainoaksi 'konesahaksi' työkalupakkiin? Käyttö olisi lähinnä kevyehköä askartelua ja remontointia. Joskus ehkä yksittäinen 120x240cm levy olisi hyvä pystyä pilkkomaan palasiksi. Suorat sahaukset onnistunevat paremmin muilla sahoilla, mutta lieneekö sahausohjaimista apua?

Missä pistosahan rajat tulevat vastaan... terien kulutuksessa? Kuinka pitkään terät kestävät noin käytännössä (puu/MDF/lastulevy/vaneri/metalli)? Teräsuosituksia? Onko teriä mielekästä teroittaa?

5

12615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttää

suuremassa mitassa, meillä ainakaan ei terät pysy kunnolla kiinni kun se ohjurin lukitus alkaa löystyä ja väsyä.

• on erikoistyökalu

kuvio saha on erikoistyökalu ja hyvä paikassaan mutta kaikkia sahaustarpeita se ei täytä.
      Kaikki suora sahaukset on kuviosahalla vaikeita. eikä auta ohjaimet. Kuviosaha on nimenomaan nimensä mukaan tarkoitettu kaarevien,muotojen eli kuvioiden sahaamiseen.
      sen lisäksi se on melko hidas.eli jos meinaat sillä levyjä palastella niin pitää olla hyvät hermot ja sen lisäksi saha repii aina päälipuolen. Ja kaiken kukkuraksi terät usein vetävät sahuksen vinoon,sitä enemmän mitä paksumpaa tavaraa ajetaan.

Terät on kertakäyttökamaa eli ei teroitella.
      Kone on hyvä paikassaan eli esim. reikien sahailuissa,kulmissa,kaarissa jne.mitä nyt yleensä levyyn tai puuhun pitää ajella.

• -puu-ukko-

Sitä kuitenkin tarvitaan usein kaarien ja kolojen sahauksessa, niin se on melkein välttämätön hankkia. Muut sahaukset hoituu kyllä käsisahallakin jos ei nyt ihan ammatikseen ala sahailla.

• toimisi hyvinkin

Minä käytän pistosahaa paljon levyjen leikkaamiseen. Käytän koivuliimalevystä sahattua pitkää linjainta ohjurina. Terä täytyy tuossa hommassa olla sellainen missä on julmettu haritus muuten saha alkaa viemään helposti johonkin suuntaan.

Terät kuluu materiaalista riippuen. Vaneri kuluttaa hyvin paljon teriä, samoin MDF. Lastulevy on aikas ok ja levyet puulajit kuten kuusi ja mänty.

Jos tuo Makita on se halppisversio missä terä kiinnitetään ruuvilla, unohda se. Minulla on sellainen yksi romuna ja kaiken kaikkiaan surkea saha. Ostin Bauhausista Boschin 850 PE (tjsp.) vihreän missä on purupuhallus, kunnollinen pikasitukka ja mikä tärkeintä alumiininen kelkka. harrastekäyttöön erittäin hyvä saha. Siinä on myös hidaskynnistys ja sahan tärinä on mitätön verrattuna Makitan halppismalliin.

Käytän silti ehkä eniten värkkäilyssä katkaisusirkkeliä sen tarkkuuden ja helppouden vuoksi. Toiseksi eniten hyviä käsisahoja (20-50e kpl). Hyvällä käsisahalla sahaa levyä hyvin suoraan uskomattoman tarkasti. Viimeistelyn voi sitten tehdä linjaimella ja jyrsimellä.

• Poikki ja pinoon

... Makitan 'putkimallinen' saha. Pienen kokeilun perusteella näyttää jälki todella hyvältä. Kuvioiden ohella näyttää varsin suoraakin tulevan ihan käsivaralla, vielä parempaa suoralla ohjaimella ja vauhtiakin on riittävästi. Vaikuttaa siis juuri sellaiselta yleissahalta, mitä olin hakemassakin.

Katkaisusirkkeli on varmaan seuraava hankinta, jossain vaiheessa. Tarkka katkaisu pistosahalla edellyttää kuitenkin melkolailla 'turhaa' keskittymistä, eikä katkaisupinta ole aivan kohtisuora.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe