Mononukleoosi?!!

..........

Mulla on aika varmasti toi pusutauti. Ainaski lääkäri sano nii ja oireet ovat sen mukaiset. Niin siltä jolta oon saanu sen pusutaudin niin onko se sairastanu ks. taudin lähiaikoina vai aikoja sitten tai onko hänellä edes puhjennut ks. tauti vielä.

120

72145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivi.

      Mononukleoosi(pusutauti)ei ole sukupuolitauti, kuten usein luullaan, tuo pusutautinimitys tulee siitä että taudissa imusolmukkeet(mm.kaulalla)voivat turvota ja kipeytyä.Myös kurkku turpoaa, syöminen ja nieleminen on vaikeaa. Pusutauti on viruksen aiheuttama yleensä (eli kuten mikä tahansa a-influenssakin)..usein hoitona antibiootit tai kovaan kurkkukipuun särkyläkkeet, tauti lähtee pois ajan kanssa, (kestää usein viikosta muutamaan viikkoon)Se voi toki tarttua, joten intiimiä kanssakäymistä ei suositella kun tauti on päällä.Lapsilla tauti voi tulla niin vomakkaana, ja mennä huonoon kuntoon, että voi joutua muutamaksi päiväksi lääkäriin tippaan, (eli ravintoa suoneen)joskus aikuisetkin menevät niin huonoon kuntoon)

      • toinen pusutautinen

      • Nimetön

        "tuo pusutautinimitys tulee siitä että taudissa imusolmukkeet(mm.kaulalla)voivat turvota ja kipeytyä."

        Pusutauti nimitys tulee siitä, että tauti tyypillisesti tarttuu "pussaamalla"

        "usein hoitona antibiootit tai kovaan kurkkukipuun särkyläkkeet"

        Antibiootit eivät auta virustauteihin.


      • mönönykleöösi
        toinen pusutautinen kirjoitti:

        Itse olen lukenut monilta sivuilta, että lapsilla tauti voi mennä ohi huomaamatta.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00107

        Tuossa luotettava sivu, jonka lääkäri mulle tulosti terveyskeskuksessa :)

        Näyttää kaverit päässeen suhteellisen helpoilla asioilla osia lukuunottamatta. Itte oon ollu kotona nyt kuukauden ja vieläkin lääkärit haluisi kotona pitävän. ensimmäiset 2.5vk oli joka pv vähintään 39.5 kuumetta joko yöllä tai päivällä, se on aika sietämätöntä kun ei itse pysty ottaa edes särkylääkettä kun kädet tärisee niin paljon. puolentoista viikon kuumeilun kohilla tuli sitten kurkku niin kipeäksi että ei neljään päivään syöty muuta kuin buranaa ja antibiootit jotka "angiinaan" oli määrätty. 3vk sairastelujen jälkeen oli vain lievää lämpöä ja tuntu että alkaisi parantua kunnes sitten ensimmäisen terveen päivän jälkeen ilmestyi kehooni punaisia pisteitä joita joka kymmenes mononukleoosia sairastava saa, tuuria siis on aina mukana, kutisi niin perkeleesti ja poltti ja turvotti. on muuten laihduttu 8 kiloa ja urheilla ei saa kuukauteen maksan ja pernan takia. onnea teille jotka selviätte helpolla.


      • sairastava
        mönönykleöösi kirjoitti:

        Näyttää kaverit päässeen suhteellisen helpoilla asioilla osia lukuunottamatta. Itte oon ollu kotona nyt kuukauden ja vieläkin lääkärit haluisi kotona pitävän. ensimmäiset 2.5vk oli joka pv vähintään 39.5 kuumetta joko yöllä tai päivällä, se on aika sietämätöntä kun ei itse pysty ottaa edes särkylääkettä kun kädet tärisee niin paljon. puolentoista viikon kuumeilun kohilla tuli sitten kurkku niin kipeäksi että ei neljään päivään syöty muuta kuin buranaa ja antibiootit jotka "angiinaan" oli määrätty. 3vk sairastelujen jälkeen oli vain lievää lämpöä ja tuntu että alkaisi parantua kunnes sitten ensimmäisen terveen päivän jälkeen ilmestyi kehooni punaisia pisteitä joita joka kymmenes mononukleoosia sairastava saa, tuuria siis on aina mukana, kutisi niin perkeleesti ja poltti ja turvotti. on muuten laihduttu 8 kiloa ja urheilla ei saa kuukauteen maksan ja pernan takia. onnea teille jotka selviätte helpolla.

        sairastan itse parhaillaan mononukleoosia ja kolmas viikko aluillaan, alkoi silmien turvotuksella ja nousi kuume. heikko olo ja päänsärky jatkui pari viikkoa ja hoidin niitä buranalla.sillä aikaa nousi polttava ihottuma. se saatiin kuriin kortisonipiikillä. sitten alkoi hengitysvaikeudet ja kurkkuni turposi että jouduin sairaalaan tiputukseen yöks. ja nyt kotona kurkku erittäin kipeänä ja kuumetta lähes päivittäin. Mutta antibiootteja ei saisi ottaa, sillä juuri se nostattaa ihottuman iholle


      • sairastanut

        Mistä oot moisen tiedon saanu? ei pidä melkein yhtään paikkaansa, ensinnäkin lapsilla pusutauti on yleensä oireeton. Tauti tartuu limakalvojen,syljen ja kosketuksen välityksellä, eli tauti voi tarttua suutelun tai/ja seksin välityksellä. Itselleni ainakin tarttui. Ja antibiootit voivat pahentaa tautia joten niitä ei kannata syödä. Kurkkukipuun kannattaa kurlata suola vettä (lämmintä vettä ja suolaa) se auttaa,syödä särkylääkkeitä ja juoda paljon. Sairaalahoitoon kannattaa lähteä silloin kun ei saa enään syötyä kunnolla ja hengitettyä,eikä kannata odottaa edes tähän asti.


      • pusipusi

        Itselläni mononukleoosi alkoi turvonneella imusolmukkeella. Parin viikon päästä alkoi kurkku olemaan kipeä (to iltana). Viikonlopun aikana se paheni ja maanantaina menin työterveyshoitajalle aamulla. Kurkussa oli valkoista peitettä ja turvotusta, joten otti nieluviljelyn ja sain antibioottihoidon oletuksena. No antibiootit eivät tehonneet yhtään ja aloin turhautumaan. Kurkkukipu paheni vain koko ajan. Minulla ei siis ollut mitään muita oireita. Ei kuumetta, ei pääkipua, ei nuhaa yms. Olin oikeastaan aika hyvässä jamassa paitsi että kurkkuun sattui ihan jumalattomasti. Söin ketorin 100mg:tä joka auttoi, mutta aina 1-2 tunnin viiveellä. Keskiviikkona sain tietää että nieluviljelyn tuloksena todettiin ettei se ole bakteerien aiheuttama (jonka kyllä jo hiffasin). Keskiviikkoilta oli kaikista pahinta aikaa. Just ja just pystyin nielemään jotain ja vinguin epätoivoisesti tuskissani. Torstaina pääsin lääkärille siinä toivossa että saisin jotain lääkettä tähän. Lääkäri epäili mononukleoosia ja otettiin pikatesti joka vahvisti asian. No torstain jälkeen tauti alkoi parantua jo. (kuiten yleensä minulla käy niin kun siihen diagnoosin saan) Sunnuntaihin mennessä loputkin peitteet olivat kadonneet ja maanantaina oli jo ihan hyvä fiilis kurkussa. Turvonnut imosolmuke alko pienentyä vasta joskus 5 viikon jälkeen.
        Nyt tuosta on kulunut jo 11 viikkoa ja turvonnut imusolmuke on vielä havaittavissa, mutta lieneekö normaalin kokoinen jo.
        Olen menossa parin viikon päästä työmatkalle ulkomaille, jossa asiakas vaatii lääkärintodistuksen ja muutamia testituloksia mukaanvietäväksi. Yksi oli kuppatesti ja luin että mononukleoosi saattaa antaa positiivisen tuloksen kuppatestistä, jolloin pyysin että otettaisiin tuo mononukleoositesti vielä varmuudeksi. No tulokset tuli ja kuppaa ei ole, mutta mononukleoosi on vielä positiivinen. Tämä ihmetyttää minua vielä. Työterveyshoitaja ei osannut varmasti sanoa että voinko tuota mononukleoosia vielä tartuttaa eteenpäin, mutta todennäköisesti en. Vähän kuitenkin arveluttaa koska olen tutustumassa yhteen tyttöön ja saattaa olla hieman huono vaikutus jatkoa ajatellen, jos minulta saa elämänsä pahimman kurkkukivun.


      • Ehana taoti
        mönönykleöösi kirjoitti:

        Näyttää kaverit päässeen suhteellisen helpoilla asioilla osia lukuunottamatta. Itte oon ollu kotona nyt kuukauden ja vieläkin lääkärit haluisi kotona pitävän. ensimmäiset 2.5vk oli joka pv vähintään 39.5 kuumetta joko yöllä tai päivällä, se on aika sietämätöntä kun ei itse pysty ottaa edes särkylääkettä kun kädet tärisee niin paljon. puolentoista viikon kuumeilun kohilla tuli sitten kurkku niin kipeäksi että ei neljään päivään syöty muuta kuin buranaa ja antibiootit jotka "angiinaan" oli määrätty. 3vk sairastelujen jälkeen oli vain lievää lämpöä ja tuntu että alkaisi parantua kunnes sitten ensimmäisen terveen päivän jälkeen ilmestyi kehooni punaisia pisteitä joita joka kymmenes mononukleoosia sairastava saa, tuuria siis on aina mukana, kutisi niin perkeleesti ja poltti ja turvotti. on muuten laihduttu 8 kiloa ja urheilla ei saa kuukauteen maksan ja pernan takia. onnea teille jotka selviätte helpolla.

        Kamala tauti!!!
        Itse tässä sairastelen sitä nyt. Luulisin, että sain ensioireet elokuun loppupuolella. Silloin oli pientä flunssaa, nuhaa, yskää, kurkkukipua, jne. Se meni nopeasti ohi, ja olinkin sitten pari viikkoa terveenä.
        Tässä syyskuun puolivälissä huomasin, että sama rumba alkaa taas: oli kurkkukipeä, päätä särki ja oli nuhaa. Ajattelin, että jaaha, pidetäänpä toinen flunssa sitten samaan syssyyn.
        Puolisentoista viikkoa oli tuota flunssaa, sitten kömmin sängystä ylös ja huomasin, että kappas, jaloissa jotain kummallista ihottumaa ja silmäluomia turvottaa kivasti. No ei siinä sitten mitään, muutama päivä meni ihan tavallisesti taas, mutta sitten huomasin, että tuntuu olo hirveän heikolta ja muutenkin huonolta: kuume oli noussut.
        Kuuntelin sitä kuumetta neljä päivää, kun se sahasi eestaas: välillä oli 36.5, parhaillaan 39,1. Useimmin se oli siinä 38 asteen kieppeillä. Tuntui, että tästä ei tule lasta eikä paskaakaan, kun flunssa on tässä vaiheessa kestänyt jo kolme viikkoa, ja kuume sen neljä päivää, ja ei voi syödä eikä niellä. Hengittäminenkin tuntuu vaikealta.
        Kävin tänään lääkärissä (verikokeet, nieluviljely) ja sain diagnoosiksi tämän iki-ihanan mononukleoosin


      • eieieieieieieieiei

        eii näääin ...
        Mononukleoosiin ei ole parantavaa lääkitystä ja antibiootit eivät lievitä oireita eivätkä lyhennä taudin kestoa. Lapsilla tauti voi mennä ohi huomaamatta
        näin se meni terveyskirjaston mukaan


      • Pelkkä.testi
        mönönykleöösi kirjoitti:

        Näyttää kaverit päässeen suhteellisen helpoilla asioilla osia lukuunottamatta. Itte oon ollu kotona nyt kuukauden ja vieläkin lääkärit haluisi kotona pitävän. ensimmäiset 2.5vk oli joka pv vähintään 39.5 kuumetta joko yöllä tai päivällä, se on aika sietämätöntä kun ei itse pysty ottaa edes särkylääkettä kun kädet tärisee niin paljon. puolentoista viikon kuumeilun kohilla tuli sitten kurkku niin kipeäksi että ei neljään päivään syöty muuta kuin buranaa ja antibiootit jotka "angiinaan" oli määrätty. 3vk sairastelujen jälkeen oli vain lievää lämpöä ja tuntu että alkaisi parantua kunnes sitten ensimmäisen terveen päivän jälkeen ilmestyi kehooni punaisia pisteitä joita joka kymmenes mononukleoosia sairastava saa, tuuria siis on aina mukana, kutisi niin perkeleesti ja poltti ja turvotti. on muuten laihduttu 8 kiloa ja urheilla ei saa kuukauteen maksan ja pernan takia. onnea teille jotka selviätte helpolla.

        bannattu lopullisesti.......... ja nyt voidaan palata oikeaan lukujärjestykseen ja kirjoittelemaan kokemuksia D1 ja D 2 aihioista.


      • Anonyymi

        Hysteria pois. Et pussaile nyt läheisiä sitten, se on tarttuvaa. Etkä yski jokaiseen vastaantulijaan päin ja peset käsiä. Hyvin yleinen tauti. Menee ohi, mutta kurkkua voit kurlata suolavedellä(alle prosentti merisuolaa vedessä).
        Lämmintä juotavaa, kipulääke tarpeen mukaan.


    • toinen pusutautinen

      Mulla lääkäri totesi samana päivänä kun sulla, että mullakin on pusutauti :D tai mononukleoosi ehkä oikeammin. Kannattaa aina googlettaa. Jostain luin, että tautia voi kantaa kuukausiakin, että kai sen on täytynyt se sairastaa, että sen voi joku toinen saada? Seuraavat kuukaudet me sitten koitetaan välttää pussailua kai :D mutta monet ovat sairastaneet tämän jo nuorena kai oireettomasti. Itse hiukan säikähdin, kun kuumemittari näyttää yli 40. Nyt alkaa olo olla jo parempi :) paranemisia sullekin!

      • inha tauti

        Jeps. Inhottava tauti on, mutta jos sulla kuume vielä nousee oikein korkealle niin buranaa voi vetää. Tuohon jonkun muun kirjoittamaan viestiin pitää muuten sanoa, että antibiootteja ei anneta mononukleoosiin, vaan usein jälkitautien varalta. Joskus myös mononukleoosia voi ensin luulla angiinaksi ja sen vuoksi lääkäri määrää antibiootit. Mononukleoosiin ei tietenkään antibiootit auta, koska se on virussairaus. Muistattehan kaikki ihan varmuuden vuoksi senkin, että jos kovasti rupeaa vasempaan kylkeen sattumaan, niin sitten pitää mennä polille. Hyvin harvinaista, mutta joskus saattaa mononukleoosipotilaalla perna turvota. Itselläni ei mitään sellaista onneksi ollut, mutta jouduin kyllä buranaa vahvempaa lääkäriltä pyytämään kun ei enää kurkkukivun takia pystynyt nukkumaan ollenkaan. Sairastamalla se ohi menee, ja onneksi sitä ei voi enää uudestaan saada!


      • ......

        lääkärit olivat aivan varmoja mononukleoosista. muttei sitä virusta löytynykää eikä angiinaa. sanoivat vaaan että joku kurkkutulehdus ja antibioottikuuri päälle.


      • ihan tauti
        ...... kirjoitti:

        lääkärit olivat aivan varmoja mononukleoosista. muttei sitä virusta löytynykää eikä angiinaa. sanoivat vaaan että joku kurkkutulehdus ja antibioottikuuri päälle.

        No mutta sehän on vaan hyvä. Ihmettelinkin kun sulla oli olo jo heti parempi, mulla nimittäin pukkas viikon ajan tosi korkeaa kuumetta ja senkin jälkeen vielä lievää kuumetta. Voimat meni ihan täysin. Yleensä mononukleoosi kestää 2-3 viikkoa, joten voit onnitella itseäsi että sulla on "pelkkä" angiina. =) Sehän lähtee antibiooteilla.


    • vierestä seurannut

      Jo vanhempana henkilönä luulin että voin diagnosoida taudin mutta kehoittaisin kaikkia jotka tuntevat epämääräisiä, ei tyypillisiä flunssaoireita saaneita, käymään laboratoriokokeissa. Tyttäreni, joka yleensä on ollut erittäin terve, oli kuumeessa melkein viikon ja äitinä olin tosi huolestunut kun mitään muita tyypillisä flunssaoireita ei ilmennyt aluksi eli yskää ja nuhaa. Kuumeenalentamislääkkeet ja lepo eivät auttaneet. Sairaus sai nimen ja itselleni mielenrauhan laboratoriotestien jälkeen. Nyt vaan odotellaan aikoja parempia ja taudin talttumista. Lääkärien suhtautuminen nuoriin on joskus vähän yliolkaista joten reilusti vaan vaatimaan tutkimuksia. Me vanhemmat sen jo osaamme että mitään ei saa valittamalla, aina välillä pitää vähän kovistella, jopa lääkäreitä.

    • puistattaa

      Sairastin mononukleoosin kymmenen vuotta sitten erittäin rajuilla oireilla. Kuume huiteli liki neljässäkymmenessä viikon verran, en kyennyt muuta kuin makaamaan paikallaan, aamuisin kurkku oli niin tajuttoman kipeä, etten voinut puhua enkä niellä moneen tuntiin. Vähitellen lipitin nestettä ja iltapäivällä nielu oli sen verran rauhottunut että sain hiukan puhuttua ja syötyä jotain laihaa soppaa.
      Vanhan kansan luontaishoitoihin perehtynyt mummoni tuli joka aamu hoituriksi (olin tuolloin 16v), juotti mehuja, kuusenkerkkälientä sekä hunajaa ja ujutti valkosipulia minulle kymmenillä eri konsteilla. Se valkosipuli tuntui auttavan parhaiten, kun sitä lopulta sain joskus viidentenä sairauspäivänä kipeine kurkkuineni nieltyä. Sitä siis pitää ottaa raakana, koska kypsennys ja kuumentaminen tuhoaa ne parantavat vaikutukset. Sama pätee hunajaan. Sekin siis kuumentamattomana, jos lääkkeeksi sitä nauttii.
      Ja valkosipulia ei saa ottaa montaa kynttä päivässä monena päivänä, koska se on niin vahva aine ja maksa saattaa tykätä huonoa ns. hevoskuurista. Eli kynsi tai kaksi päivässä kunnes oireet helpottaa ja sitten vielä muutama päivä pienemmällä hoitoannoksella :) Kannattaa kokeilla, jos ei inhoa valkosipulia sydämensä pohjasta.

      Mutta siis, otan osaa kaikille jotka tuon taudin saavat rajuna, on se sen verran kamala kokemus. Itselläni ei ole ikinä ollut yhtä sairas olo kuin silloin.

      Nimimerkki "tällä kertaa vaan flunssassa"
      (siksi siis seikkailen täällä keskusteluissa :D )

    • nonniii

      On se uskomatonta kyllä minkälainen sivistysaukko ihmisten päässä usein on. Googlettakaa nyt helvetissä ja yrittäkää opetella edes erottamaan virustaudit ja bakteeritaudit toisistaan.

      Tartuttaminen on sitäpaitsi itämisaikana pahimmillaan ja taudin jälkeen ei tartuta enää ollenkaan.

      Itse pääsin eilen sairaalasta.

      • sairasvuo

        Eli,
        Nääs, me ei kaikki olla virologian proffia, kuten joku joka joutui jopa sairaalaan; taidat olla nero..


      • sairasvuo

        Liittyen tähän neroon, mix ei vielä saaanut nobel-palkontoa.....


      • toipilaana

        " Virus jää kaikilla tartunnan saaneilla eliniäksi selkäytimen hermosoluihin uinumaan. Ajoittain sitä erittyy oireettomillakin sylkeen ja näin tartunnat leviävät ketjuna ja huomaamatta." (terveyskirjasto.fi)


    • kokeillut

      Itselläni on tällähetkellä mononukleoosi, tosin lievänä. Olen huomannut, että energiajuoma TEHO tuntuu tepsivän hyvin. Kurkusta irtoaa mönjät ja kipu lähtee ainakin hetkellisesti. :O

      • dodiinh

        prkl mullaki mononukleoosi ollu jo joku 10päivää :S nielemisvaikeuksia, kuumetta ja mitään ei pysty tekee.. ei juhlii eikä urheilla.
        ei kannaittais nuoleskella iha kenen kaa vaa :P


      • DäDä
        dodiinh kirjoitti:

        prkl mullaki mononukleoosi ollu jo joku 10päivää :S nielemisvaikeuksia, kuumetta ja mitään ei pysty tekee.. ei juhlii eikä urheilla.
        ei kannaittais nuoleskella iha kenen kaa vaa :P

        Elikkä minulla on tuo mononykleoosi ollut viime perjantaista , en ole pahimmillani saanut melkein henkeä enkä nyttenkää ole syönyt kahteen päivään mitään muuta kuin buranaa ja sitten varmuuden varalta antibiootteja. :( Tämä tauti on ihan hirveä ... En pysty nukkumaan, juomaan , syömään enkä puhumaan kunnolla , ja kurkussa on sellaisia vitivalkoisia alueita.


      • täälläkin
        DäDä kirjoitti:

        Elikkä minulla on tuo mononykleoosi ollut viime perjantaista , en ole pahimmillani saanut melkein henkeä enkä nyttenkää ole syönyt kahteen päivään mitään muuta kuin buranaa ja sitten varmuuden varalta antibiootteja. :( Tämä tauti on ihan hirveä ... En pysty nukkumaan, juomaan , syömään enkä puhumaan kunnolla , ja kurkussa on sellaisia vitivalkoisia alueita.

        sitä on näköjään liikkeellä


      • arse
        täälläkin kirjoitti:

        sitä on näköjään liikkeellä

        puolisen vuotta sitten. tuskallinen.


      • kaulaton
        arse kirjoitti:

        puolisen vuotta sitten. tuskallinen.

        Kurkku aivan turvonnut ja kipeä. Kuumetta vasta kolmatta päivää joten taitaa olla tauti vasta aluillaan. Tuliko muille kieleen, ikeniin ja kurkkuun ns. rakkuloita? kipeitä valkoisia patteja? Mietin tässä että pitäisiköhän raahautua lääkäriin varmistamaan taudin nimi?


      • horreporre
        kaulaton kirjoitti:

        Kurkku aivan turvonnut ja kipeä. Kuumetta vasta kolmatta päivää joten taitaa olla tauti vasta aluillaan. Tuliko muille kieleen, ikeniin ja kurkkuun ns. rakkuloita? kipeitä valkoisia patteja? Mietin tässä että pitäisiköhän raahautua lääkäriin varmistamaan taudin nimi?

        Valkoisia läiskiä on kyllä nielussa ja paljon. Ei kylläkään muualla. Mulle vielä jäi hieman epäselväks sen suutelun suhteen... Saako millon suudella toista ihmistä ettei tarvii pelätä että tartuttais sen siihen


      • Terveenäkö jo
        horreporre kirjoitti:

        Valkoisia läiskiä on kyllä nielussa ja paljon. Ei kylläkään muualla. Mulle vielä jäi hieman epäselväks sen suutelun suhteen... Saako millon suudella toista ihmistä ettei tarvii pelätä että tartuttais sen siihen

        Juuri pääsin sairaalasta 8 päivän jälkeen. Mononukleoosi pääsi lääkärien väärien diagnoosien ja väärän antibiootin vuoksi niin pahaksi, että otettiin osastolle. Samaan syssyyn liittyi vielä nielurisatulehdus. Nyt on tulehdus kurissa ja kivut poissa, mutta perna ja maksa suurentuneet. Onko joku sattumoisin löytänyt hyvää sivua netistä/ tietää muutoin ohjeita, miten toimia jottei aiheuta lisäongelmia? Lääkäriä en saanut enää lähtiessäni tavata, joten luin kertomuksesta tästä diagnoosista, jossa sanottiin vain että 4 viikon urheilukielto ja sitten kontrolliin.


      • ÄIPPÄ
        dodiinh kirjoitti:

        prkl mullaki mononukleoosi ollu jo joku 10päivää :S nielemisvaikeuksia, kuumetta ja mitään ei pysty tekee.. ei juhlii eikä urheilla.
        ei kannaittais nuoleskella iha kenen kaa vaa :P

        Ei toi monokkeli nuoleskelemalla pelkästään tartu! Meillä skidi sairasti 3 viikkoa kyseistä hirvitys tautia ja oltiin jo laittamassa kouluun kun tulikin takapakkia. Poika meni niin huonoon kuntoon että oli pakko viedä ensiapuun josta otettiin sairaalaan sisälle ja tippaan. Kurkusta löytyi toinen virus jolle monokkeli oli tehny oivan alustan pesiytyä, sairaalahoito 5pv tipassa ( Antbioottia ja suola-arvojen korjaamista). KAMALA TAUTI.


      • Helkkarinhelkkari

        Joo mullakin tässä menossa muka angiina ja antibiootteja oon vetäny kohta viikon. aloin epäillä tätä mononukleoosia sillä antibiootit ei oo tehonnut ja kurkussa oli aluksi vain vähän valkoisia täpliä mutta nyt sitä valkosta paskaa on joka puolella. kuume vetelee edestakas yleensä illalla ja aamulla on korkeimmillaan. En pysty juuri syömään enkä juomaan. Ja minulla on tullut vertakin nenästä melkein joka päivä. en tiedä voisiko se johtua antibiooteista?


    • sairasvuo

      OK, toivon kaikille parasta,
      yx lääketieteen dosentti ja sama hammaslääket.lis ehdotti mulle kys. pusutautia. Eli ei vielä diagnoosia, mut koska ei kuumetta (vielä?), ekana labrat....etc, tuskin kys pusistauti, vaikka pussasinkin erästä ihanaa naista jopa useita kertoja pari päivää sitten..
      Kitarisat (se kökkö, joka roikkuu ylähampaiden takana) kasvanut kokoa 2-3 krt hetkessä, eli mulla on nykyään 2 kieltä...NO, kukas näistä jutuista tietää, tuskin erkkikään. Mut tuskin ehkä kys. ns. pusutauti, tai.....me not know...
      -chemppiä
      ps. kyl. tääkin hieman hatuttaa, ku kitarisat leikkii kakkoskieltä ja luuhaa kielen päällä, haitaten mm. puhumista, juomista, safkaamista...

      • kanttura

        "-- Kitarisat (se kökkö, joka roikkuu ylähampaiden takana) --"

        Väärin. Nielun katossa roikkuva uloke on lakipurje. Nielurisat (2 kpl) ovat nielun molemmin puolin sivussa ja ne tulehtuvat streptococcus pyogenes-bakteerin tartunnassa (eli angiinassa). Oikeammin nielurisoja pitäisikin nimittää kitarisoiksi latinalaisen nimistön perusteella, mutta vakiintunutta nimistöä ei voi enää muuttaa.

        Kitarisa on pariton ja se sijaitsee nielun katossa korvatorven aukon lähellä ja sen voi nähdä itse katsomalla pelkästään suuhun työnnetyn peilin avulla. Lisäksi elimistön imukudosjärjestelmään kuuluviin risoihin luetaan myös kielirisa, joka on kielen takapinnalla. Risat muodostavat epätäydellisen ringin nielun alueelle.

        Itselläni lääkäri totesi pari viikkoa sitten angiinan ja sain penisilliinikuurin, mutta perjantaina viimeisen lääkkeen syötyäni kurkku on taas kipeytynyt ja valkoisia peitteitä on näkyvillä. Jos tämä tästä vielä jatkuu ja/tai pahenee, ja varsinkin jos minulle nousee uudestaan korkea kuume, on syytä mennä lääkäriin uusiin tutkimuksiin. Toivotaan kuitenkin parasta.

        P.S. Anteeksi jos vaikutin pilkunviilaajalta, haluan vain tuoda esille oikeaa nimistöä.


      • jee
        kanttura kirjoitti:

        "-- Kitarisat (se kökkö, joka roikkuu ylähampaiden takana) --"

        Väärin. Nielun katossa roikkuva uloke on lakipurje. Nielurisat (2 kpl) ovat nielun molemmin puolin sivussa ja ne tulehtuvat streptococcus pyogenes-bakteerin tartunnassa (eli angiinassa). Oikeammin nielurisoja pitäisikin nimittää kitarisoiksi latinalaisen nimistön perusteella, mutta vakiintunutta nimistöä ei voi enää muuttaa.

        Kitarisa on pariton ja se sijaitsee nielun katossa korvatorven aukon lähellä ja sen voi nähdä itse katsomalla pelkästään suuhun työnnetyn peilin avulla. Lisäksi elimistön imukudosjärjestelmään kuuluviin risoihin luetaan myös kielirisa, joka on kielen takapinnalla. Risat muodostavat epätäydellisen ringin nielun alueelle.

        Itselläni lääkäri totesi pari viikkoa sitten angiinan ja sain penisilliinikuurin, mutta perjantaina viimeisen lääkkeen syötyäni kurkku on taas kipeytynyt ja valkoisia peitteitä on näkyvillä. Jos tämä tästä vielä jatkuu ja/tai pahenee, ja varsinkin jos minulle nousee uudestaan korkea kuume, on syytä mennä lääkäriin uusiin tutkimuksiin. Toivotaan kuitenkin parasta.

        P.S. Anteeksi jos vaikutin pilkunviilaajalta, haluan vain tuoda esille oikeaa nimistöä.

        no, jos kerta olet niin hyvä pilkkuja viilaa, niin kerros meille, kuinka kauan pitää vartoo, et saa mennä kauniin naisen luo ja pussata sitä??


      • sairasko
        jee kirjoitti:

        no, jos kerta olet niin hyvä pilkkuja viilaa, niin kerros meille, kuinka kauan pitää vartoo, et saa mennä kauniin naisen luo ja pussata sitä??

        no siis eli eilen menin sairaalaan ku tänää piti olla polvileikkaus. btw,illalla nousi 38.4 kuumetta. sit kurkku oli ollu pari viikkoo kipee.imusolmukkeet turvoksissa. mulle tehtiin nielunviljely. se näytti se pikä testi että ei ois angiinaa. sit tänää aamulla lääkäri tuli kattoo mua ja epäili että mulla vois olla kyseinen pusutauti. määräs kuitenkin antibiootit mahdollista angiinaa varten. ens viikolla pitää mennä jälkipolille kattoo ne nieluviljely tulokset ja si parit verikokeet. mm crp. sit lääkärinvastaanotto. että sillee.mut siis eks tossa pitäs olla noin viikon kuume? mulla vasta eilen alko ja aamulla oli aika alhaalla. et kattoo jos nyt kohta ei oo kuumetta


      • jampaz
        sairasko kirjoitti:

        no siis eli eilen menin sairaalaan ku tänää piti olla polvileikkaus. btw,illalla nousi 38.4 kuumetta. sit kurkku oli ollu pari viikkoo kipee.imusolmukkeet turvoksissa. mulle tehtiin nielunviljely. se näytti se pikä testi että ei ois angiinaa. sit tänää aamulla lääkäri tuli kattoo mua ja epäili että mulla vois olla kyseinen pusutauti. määräs kuitenkin antibiootit mahdollista angiinaa varten. ens viikolla pitää mennä jälkipolille kattoo ne nieluviljely tulokset ja si parit verikokeet. mm crp. sit lääkärinvastaanotto. että sillee.mut siis eks tossa pitäs olla noin viikon kuume? mulla vasta eilen alko ja aamulla oli aika alhaalla. et kattoo jos nyt kohta ei oo kuumetta

        mulla itelläni on ollu viikon korkeaa kuumetta, todettiin tänään "pusutauti", mutta miks ihmeessä mulla ei oo mitään kurkkukipuja ja olo on melkei ku terve, vaikka nytki melkei 39 kuumetta:O vaikka eileki olin vähä ulkona,katolla ottamassa aurinkoo


      • Kimixxx
        jampaz kirjoitti:

        mulla itelläni on ollu viikon korkeaa kuumetta, todettiin tänään "pusutauti", mutta miks ihmeessä mulla ei oo mitään kurkkukipuja ja olo on melkei ku terve, vaikka nytki melkei 39 kuumetta:O vaikka eileki olin vähä ulkona,katolla ottamassa aurinkoo

        Mulla on ollu pusutauti päällä nyt yli kolme viikkoa. Kuumetta koko ajan n. 37,5'C ja kurkkukipua joka ei ole tältä planeetalta... Sympatiat teille jotka tulette joskus tämän rajuoireisen taudin sairastamaan.


      • Hra 38
        Kimixxx kirjoitti:

        Mulla on ollu pusutauti päällä nyt yli kolme viikkoa. Kuumetta koko ajan n. 37,5'C ja kurkkukipua joka ei ole tältä planeetalta... Sympatiat teille jotka tulette joskus tämän rajuoireisen taudin sairastamaan.

        Kolmatta viikkoa kuumetta, viitenä iltana oli pahaimmillaan 40.3, nyt toinen kuumeeton päivä.
        Lääkärillä sormi suussa, ei tiennyt mikä miestä vaivaa, vaihdoin lääkäriä, osasi otattaa oikeat verikokeet. Mononukleoosihan se. Myyräkuumettakin epäiltiin.
        Kovin hirveää kurkkukipua ei ole ollut, kuume ja lihas ja nivelkivut pahimmat vaivat. Yskä on vaivannut öisin.
        Vetää aika veltoksi tällaisen vajaa nelikymppisen ison äijän...


      • kans
        Kimixxx kirjoitti:

        Mulla on ollu pusutauti päällä nyt yli kolme viikkoa. Kuumetta koko ajan n. 37,5'C ja kurkkukipua joka ei ole tältä planeetalta... Sympatiat teille jotka tulette joskus tämän rajuoireisen taudin sairastamaan.

        ollu kolme viikkoa kurkku ja kaula kipee. Alussa oli kuumetta yli 38, mut nyt ei juurikaan. Kurkku vaan sairaan kipee ja vaikeaa niellä. Maanantaina otettiin verikokeet ja pusutautihan se. Mutta nyt kuitenkin lievempänä kuin neljä vuotta sitten. Silloin epäiltiin kaksi viikkoa angiinaa ja kun sen ajan olin syömättä ja juomatta niin tiputukseenhan siitä joutui. Lisäksi silloin oli kurkkupaise. Silloin risat oli ihan valkoiset ja "höttöiset" nyt ei juurikaan peitettä näy. Luulin että tauti tulee vaan kerran elämässä, mutta ei näköjään pidä paikkaansa. Ja nyt tosiaan lieväoireisempana.


      • kipiä
        kans kirjoitti:

        ollu kolme viikkoa kurkku ja kaula kipee. Alussa oli kuumetta yli 38, mut nyt ei juurikaan. Kurkku vaan sairaan kipee ja vaikeaa niellä. Maanantaina otettiin verikokeet ja pusutautihan se. Mutta nyt kuitenkin lievempänä kuin neljä vuotta sitten. Silloin epäiltiin kaksi viikkoa angiinaa ja kun sen ajan olin syömättä ja juomatta niin tiputukseenhan siitä joutui. Lisäksi silloin oli kurkkupaise. Silloin risat oli ihan valkoiset ja "höttöiset" nyt ei juurikaan peitettä näy. Luulin että tauti tulee vaan kerran elämässä, mutta ei näköjään pidä paikkaansa. Ja nyt tosiaan lieväoireisempana.

        itselläni ei ole tietoa että olisin sairastanut "pusutautia" aikasemmin, mutta silti kuumetta on ollut ainoastaan kolmena päivänä ja kurkku on kyllä ollut kipeänä pidemmän aikaa ja kaula samoin aika jäykkänä.. tänäään todettiin mononukleoosiksi, mutta ihmettelen vain kuumeen vähäisyyttä, samoja kokemuksia?


      • kauheeet
        kipiä kirjoitti:

        itselläni ei ole tietoa että olisin sairastanut "pusutautia" aikasemmin, mutta silti kuumetta on ollut ainoastaan kolmena päivänä ja kurkku on kyllä ollut kipeänä pidemmän aikaa ja kaula samoin aika jäykkänä.. tänäään todettiin mononukleoosiksi, mutta ihmettelen vain kuumeen vähäisyyttä, samoja kokemuksia?

        Iha sairast oon oon ollu kipeen joulukuun iha alust asti ja just neljäs antibiootti lopetettii ku tuli sitä ihottumaa. Alus oli sellast 38-39.5 kuumet jatkuvasti ja kurkku oli nii kipee ettei voinu syödä (laihtunu varmaa 4kiloo, eikä oo kivaa ku valmiiks riittävä ruipelo :\) antibiootit on pitäny oireilut aisois mut joka kerta ku kuuri loppunu ni iskeny takas..ja taas kuuri just loppumas ja tulee tää ihottuma...mul vast pient kärsimyst moniin verrattun, mut tää onki ehk vast alkuu ;(


      • ftc
        kauheeet kirjoitti:

        Iha sairast oon oon ollu kipeen joulukuun iha alust asti ja just neljäs antibiootti lopetettii ku tuli sitä ihottumaa. Alus oli sellast 38-39.5 kuumet jatkuvasti ja kurkku oli nii kipee ettei voinu syödä (laihtunu varmaa 4kiloo, eikä oo kivaa ku valmiiks riittävä ruipelo :\) antibiootit on pitäny oireilut aisois mut joka kerta ku kuuri loppunu ni iskeny takas..ja taas kuuri just loppumas ja tulee tää ihottuma...mul vast pient kärsimyst moniin verrattun, mut tää onki ehk vast alkuu ;(

        Sellasta. 13 päivä menossa itselläni tätä tautia sairastaessa. Eilen kävin ensiavun arvauskeskuksessa pitkään jatkuneen kuumeen ja kurkkukivun takia, angiinaa epäilivät ja antibiootteja syöttivät jotka eivät tehonneet kunnes eilen ottivat verikokeet monospotin ja keuhkokuvat, josta sitten tauti löytyi (monospotin kautta). Pahimmillaan ollut 40c kuumetta ja kurkku on todella turvonnut (hieman laskenut nyt kuten myös kuume) niin että yöllä on todella kovaa kuorsausta ja hengenahdistuksia. Tuntuu kun happea ei saisi ja niellä ei pystynyt pari päivää sitten kuin vettä ja velliä ja niitäkin tuskan kanssa.

        Jospa tämä tästä ois parempaan suuntaan lähtemässä, antibiootteja tähän tautiin on turha syödä koska mononukleoosin aiheuttaa VIRUS, ja antibiootit eivät virukseen tepsi joten turhaan syötte, jos syötte. Itellä ravintona: 600Mg burana 600 panacod poretabletti ja kivut helpottaa.


      • Nimetön
        ftc kirjoitti:

        Sellasta. 13 päivä menossa itselläni tätä tautia sairastaessa. Eilen kävin ensiavun arvauskeskuksessa pitkään jatkuneen kuumeen ja kurkkukivun takia, angiinaa epäilivät ja antibiootteja syöttivät jotka eivät tehonneet kunnes eilen ottivat verikokeet monospotin ja keuhkokuvat, josta sitten tauti löytyi (monospotin kautta). Pahimmillaan ollut 40c kuumetta ja kurkku on todella turvonnut (hieman laskenut nyt kuten myös kuume) niin että yöllä on todella kovaa kuorsausta ja hengenahdistuksia. Tuntuu kun happea ei saisi ja niellä ei pystynyt pari päivää sitten kuin vettä ja velliä ja niitäkin tuskan kanssa.

        Jospa tämä tästä ois parempaan suuntaan lähtemässä, antibiootteja tähän tautiin on turha syödä koska mononukleoosin aiheuttaa VIRUS, ja antibiootit eivät virukseen tepsi joten turhaan syötte, jos syötte. Itellä ravintona: 600Mg burana 600 panacod poretabletti ja kivut helpottaa.

        Antibiootit voivat kai estää mahdollisia jälkitauteja.


      • selvisin minäkin...
        kipiä kirjoitti:

        itselläni ei ole tietoa että olisin sairastanut "pusutautia" aikasemmin, mutta silti kuumetta on ollut ainoastaan kolmena päivänä ja kurkku on kyllä ollut kipeänä pidemmän aikaa ja kaula samoin aika jäykkänä.. tänäään todettiin mononukleoosiksi, mutta ihmettelen vain kuumeen vähäisyyttä, samoja kokemuksia?

        Minä olen sairastanut mononukleoosin pariin kertaan.. ( tiedän, että se pitäisi sairastaa vain kerran, mutta molemmilla kerroilla testit näyttivät positiivista...=)

        Pääsin itse kanssa ekalla kerralla pienellä lämmöllä ja pahemmanpuoleisella kurkkukivulla. Imusolmukkeet kyllä turposivat..
        Toisella kerralla ei edes ollut kuumetta, mutta kurkkukipu muistutti niin paljon mononukleoosin aikaista kipua, että itse sitä lääkärille arvuuttelin, ja sen perusteella testiä silloin tehtiin...

        Nyt taass kurkkukipu tuntuu hassulta ja imusolmukkeet ovat turvoksissa, joten mielenkiinnosta tarvii varmaan käydä testauttamassa... =(


    • Nimetön

      Joo, ei ole kiva tauti :/ Mulla mononukleoosi alkoi ihottumalla ja noin viikon päästä huomasin ensimmäisen turvonneen imusolmukkeen kaulalla. Seuraavana päivänä alkoi kuume. Lääkärissä kävin ja määrättiin joihinkin testeihin. Mitään ei löytynyt. Muutaman päivän päästä kuume nousi 39,7 asteeseen. Soitin terveyskeskukseen ja kysyin että testattiinko multa ekoissa kokeissa mononukleoosia. Ei testattu ja suutuin niin että melkein huusin. Menin siis uudestaan lääkäriin, olin jo niin heikossa kunnossa että sain vuodepaikan kun odotin lääkärille pääsyä. Sillä kertaa vaadin että multa testataan myös mononukleoosi. Ette ikinä arvaa mitä lääkäri sanoi: "Noh, kyllähän sekin voidaan ottaa, vaikka tuskin sulla sitä on kun sulla ei ole kurkkukipua." Labraan pääsin vasta viikonlopun jälkeen maanantaiaamuna. Tiistaina soitin kysyäkseni tuloksia ja mononukleoosi oli positiivinen. Piti vielä käydä lääkärillä sinä päivänä ja arvatkaa mitä se sanoi: "No sä olit näköjään sittenkin oikeassa." Todella amatöörimäistä kun muut oireet oli kuitenkin niin selkeät. Kurkkukipua mulla ei tullut missään vaiheessa tautia. Mulle määrättiin antibioottikuuri (vain amoxin-antibiootin pitäisi aiheuttaa ihottumaa mononukleoosissa). Toisella viikolla kärsin ruokahaluttomuudesta jonka uskon johtuneen antibiooteista. Mulla meni vatsa sekaisin siitä ja ruokahaluttomuus alkoi ja loppui samoihin aikoihin kuin antibioottikuurikin. Lääkäri teki toisenkin mokan, unohti kysyä onko mulla lääkeaineallergiaa. Tuon antibiootin eräs lääkeaine on niin lähellä sitä mille oon allerginen, että lääkäri ei olisi määrännyt sitä jos olisi tiennyt allergiastani. Tästä johtuen mulle nousi hirvittävä allerginen ihottuma kuurin loppuvaiheessa. Olisin ehkä huomannut sen aikaisemmin jos mulla ei olisi ollut mononukleoosin takia ihottumaa. Olen kyllä kaikin puolin pettynyt lääkärikuntaan. Sen takia ettei mononukleoosia testattu heti, jouduin turhaan ramppaamaan lääkärillä ja laboratoriossa monta kertaa erittäin heikkokuntoisena. Kaiken kaikkiaan kuume kesti noin pari viikkoa, mutta tosi korkealla se oli onneksi vain pari päivää. Ehkä pahinta taudissa oli voimattomuus ja ruokahaluttomuus. Sitä vain ihmettelen että mistä sain taudin. Pussailemalla en sitä ole voinut saada. Olen pussaillut vain poikaystävän kanssa ja hän on ollut ihan terve. Että jos joku tartuttaa jonkun niin minä hänet... Kuinka pian taudin jälkeen olette menneet saunaan?

      • Yksityislääkärillä käynyt

        Lääkärin mukaan mononukleoositesti antaa negatiivisen tuloksen taudin alkuvaiheessa, joten ensin pitää sairastaa tautia ihan kunnolla, jotta vasta-aineet näkyvät. Oheisella sivulla tietoa aiheesta ihan sivun lopussa - ja muutenkin hyvää luettavaa:
        http://www.medicinenet.com/infectious_mononucleosis/page2.htm

        Sitten oma kokemus, elän jännityksessä, onko minulla ko tauti.

        Nousi viime sunnuntaina kuume lähelle 39:ää, ja laski tiistaiaamuksi normaaliksi. Tunsin olevani terve. Lehahdin ihottumaiseksi tiistaina iltapäivällä, kolotti, särki päätä, kuume nousi takaisin 39 tuntumaan. Koska on ollut vähän tärkeämpiä asioita meneillään, päätin mennä arvauskeskuksen sijaan yksityiselle Dextraan. Hyvä ratkaisu: reilun tunnin kuluttua olin satasen köyhempi ja jonkin verran viisaampi, vaikka tauti ei selvinnytkään.

        Lääkäri määräsi pikatesteihin: influenssan A- ja B-virukset nenästä otettavalla pikanäytteellä, pika-CRP:n ja pikastrepton kurkusta. Crp hieman koholla, kuten virustaudeissa yleensä, muut negaa. Olenkin saanut influenssarokotteen, mutta kun se ei kaikkia suojaa, lääkäri halusi sulkea influenssan pois tautilistalta. Eikö näppärää?

        Tilanne oli arvoitus, ja käytiin läpi mahdollisuuksia lääkärin kanssa. Hän luetteli erilaisia enterorokkoja sun muita, allergisen reaktion, ja pusutaudin. Monotestiä hän ei ottanut, vaan se tehtäisiin vasta noin viikon kuluttua kuumeen alkamisesta. Lääkäreille tyypillisesti hän totesi, että monoa harvemmin aikuiset sairastavat.

        A-todistukseen kirjoitettiin rehellisesti työkyvyttömyyden syyksi "määrittelemätön kuume" ja toissijaiseksi syyksi "ei-spesifi ihottuma".

        Käski levätä, jos kuume ei laske, ja palaamaan asiaan tarvittaessa. Oleellista oli tunne, että hän hallitsi hommansa ja kertoi kaiken tarpeellisen. Ja hän otti vastaan tiuhempaan tahtiin potilaita kuin päivystävät arvauskeskuslääkärit sen tunnin aikana, kun siellä istuin.

        Lääkärien joukossa on osaavampia ja vähemmän osaavia. Harmittaa, kun meillä ei ole kunnon omalääkärisysteemiä, jossa voisi valita pätevän lääkärin itselleen. Luulisi sellaisen olevan motivoivempi myös lääkäreille, kun näkevät asiakkaansa/potilaansa ja sitä myöten työnsä tuloksen vuosien mittaan. Systeemi on vesitetty lopullisesti sillä, että arvauskeskusten omalääkärit vaihtuvat noin kerran vuodessa. Jos arvauskeskukset yksityistettäisiin, ja ihmiset saisivat valkata itselleen sopivan lääkärin (jokaisella lekurilla olisi potilaskiintiö), niin huonot lääkärit näkisivät sen heti palkassaan kuten hyvätkin. Palkkaa kun maksettaisiin potilaiden mukaan. Väitän, että sillä tavoin saataisiin asiakaspuoli tyytyväiseksi. Ja se varmaankin loisi lääkäripuolella kursseja (jotka he itse maksaisivat kalliista palkastaan), joiden myötä he opiskelisivat asiakaspalvelua ja lääketieteen uusia tuloksia. Työlläkään tuskin tarvitsisi itseään tappaa. Maksaisiko se liikaa yhteiskunnalle, en tiedä. Jossain maissa systeemi toimii noin, ja yhteiskunta maksaa lääkärikäynnin kulut.

        Palataan vielä minuun. Ei ole vielä juuri kurkkukipua, vaikka on torstai. Tässä onkin ongelma, eli olen yrittänyt kaivella tietoa, voiko mononukleoosi olla aikuisella kurkkukivuton, tai voiko kipu tulla selvästi myöhemmin. Näemmä tämän sivun ihmisten perusteella voi olla kummallakin lailla. Pitää vielä jaksaa kitua, ja toivoa, että jospa olen sittenkin jossain lempeämmässä taudissa.


      • tyhmä_,.
        Yksityislääkärillä käynyt kirjoitti:

        Lääkärin mukaan mononukleoositesti antaa negatiivisen tuloksen taudin alkuvaiheessa, joten ensin pitää sairastaa tautia ihan kunnolla, jotta vasta-aineet näkyvät. Oheisella sivulla tietoa aiheesta ihan sivun lopussa - ja muutenkin hyvää luettavaa:
        http://www.medicinenet.com/infectious_mononucleosis/page2.htm

        Sitten oma kokemus, elän jännityksessä, onko minulla ko tauti.

        Nousi viime sunnuntaina kuume lähelle 39:ää, ja laski tiistaiaamuksi normaaliksi. Tunsin olevani terve. Lehahdin ihottumaiseksi tiistaina iltapäivällä, kolotti, särki päätä, kuume nousi takaisin 39 tuntumaan. Koska on ollut vähän tärkeämpiä asioita meneillään, päätin mennä arvauskeskuksen sijaan yksityiselle Dextraan. Hyvä ratkaisu: reilun tunnin kuluttua olin satasen köyhempi ja jonkin verran viisaampi, vaikka tauti ei selvinnytkään.

        Lääkäri määräsi pikatesteihin: influenssan A- ja B-virukset nenästä otettavalla pikanäytteellä, pika-CRP:n ja pikastrepton kurkusta. Crp hieman koholla, kuten virustaudeissa yleensä, muut negaa. Olenkin saanut influenssarokotteen, mutta kun se ei kaikkia suojaa, lääkäri halusi sulkea influenssan pois tautilistalta. Eikö näppärää?

        Tilanne oli arvoitus, ja käytiin läpi mahdollisuuksia lääkärin kanssa. Hän luetteli erilaisia enterorokkoja sun muita, allergisen reaktion, ja pusutaudin. Monotestiä hän ei ottanut, vaan se tehtäisiin vasta noin viikon kuluttua kuumeen alkamisesta. Lääkäreille tyypillisesti hän totesi, että monoa harvemmin aikuiset sairastavat.

        A-todistukseen kirjoitettiin rehellisesti työkyvyttömyyden syyksi "määrittelemätön kuume" ja toissijaiseksi syyksi "ei-spesifi ihottuma".

        Käski levätä, jos kuume ei laske, ja palaamaan asiaan tarvittaessa. Oleellista oli tunne, että hän hallitsi hommansa ja kertoi kaiken tarpeellisen. Ja hän otti vastaan tiuhempaan tahtiin potilaita kuin päivystävät arvauskeskuslääkärit sen tunnin aikana, kun siellä istuin.

        Lääkärien joukossa on osaavampia ja vähemmän osaavia. Harmittaa, kun meillä ei ole kunnon omalääkärisysteemiä, jossa voisi valita pätevän lääkärin itselleen. Luulisi sellaisen olevan motivoivempi myös lääkäreille, kun näkevät asiakkaansa/potilaansa ja sitä myöten työnsä tuloksen vuosien mittaan. Systeemi on vesitetty lopullisesti sillä, että arvauskeskusten omalääkärit vaihtuvat noin kerran vuodessa. Jos arvauskeskukset yksityistettäisiin, ja ihmiset saisivat valkata itselleen sopivan lääkärin (jokaisella lekurilla olisi potilaskiintiö), niin huonot lääkärit näkisivät sen heti palkassaan kuten hyvätkin. Palkkaa kun maksettaisiin potilaiden mukaan. Väitän, että sillä tavoin saataisiin asiakaspuoli tyytyväiseksi. Ja se varmaankin loisi lääkäripuolella kursseja (jotka he itse maksaisivat kalliista palkastaan), joiden myötä he opiskelisivat asiakaspalvelua ja lääketieteen uusia tuloksia. Työlläkään tuskin tarvitsisi itseään tappaa. Maksaisiko se liikaa yhteiskunnalle, en tiedä. Jossain maissa systeemi toimii noin, ja yhteiskunta maksaa lääkärikäynnin kulut.

        Palataan vielä minuun. Ei ole vielä juuri kurkkukipua, vaikka on torstai. Tässä onkin ongelma, eli olen yrittänyt kaivella tietoa, voiko mononukleoosi olla aikuisella kurkkukivuton, tai voiko kipu tulla selvästi myöhemmin. Näemmä tämän sivun ihmisten perusteella voi olla kummallakin lailla. Pitää vielä jaksaa kitua, ja toivoa, että jospa olen sittenkin jossain lempeämmässä taudissa.

        Eli jos olen sairastanut mononukleoosin vaikka 10 vuotta sitten ilman oireita niin sen voi selvittää testillä edelleen?

        Minkälaista hintaluokkaa testi mahtaa olla?


      • Dity
        tyhmä_,. kirjoitti:

        Eli jos olen sairastanut mononukleoosin vaikka 10 vuotta sitten ilman oireita niin sen voi selvittää testillä edelleen?

        Minkälaista hintaluokkaa testi mahtaa olla?

        Kävin tänään verikokeissa ja nieluviljelyssä. Lääkärit epäilee pusutautia... Hiukka tekee häijyä lukea noita teidän oireita. Huomenna pitäisi tulosten tulla....


      • damdiu
        Dity kirjoitti:

        Kävin tänään verikokeissa ja nieluviljelyssä. Lääkärit epäilee pusutautia... Hiukka tekee häijyä lukea noita teidän oireita. Huomenna pitäisi tulosten tulla....

        Oliko mononukleoosi?


    • hmm123

      Mul on täs nytten ollu 2 viikkoa kuumetta ja viime torstaina puhkes sitten kauhee kurkkukipu ja menin lääkäriin, todettiin pikatestillä angiinaks. No tän viikon keskiviikkona kävin lääkärissä kun silmäluomet turpos ja nielu kans, kun epäilin penisilliiniallergiaa, no sain clindamycin -antibiootit, joita oon nyt sitten popsinut ibusalin kanssa. Lämpöö ollu kokoaika siel 37,5-39 kieppeillä, tällä hetkellä aika hyvin veto pois ja kurkku on nii kipee ja turvoksissa että veden juontikin tuottaa tuskaa (yksi kulaus kerrallaan hampaita irvistellen). En tiiä onko valkosia täpliä kurkussa ku sinne on nii vaikee nähä (ihan turvoksissa koko nielu)

      toi 7-50vrk itämisaika kävis aika hyvin yksiin, että ois voinu tarttuu, useemmastaki suunnasta.....

      Voisko tää olla mononukleoosi?

      • jimjam

        En tiedä mut toivottavasti oot käynyt lääkärissä!


      • edelline
        jimjam kirjoitti:

        En tiedä mut toivottavasti oot käynyt lääkärissä!

        Lääkäris ja meilahen sairaalas muutaman päivän. Oli muuten paska tauti.


      • kurkku kipeenä
        edelline kirjoitti:

        Lääkäris ja meilahen sairaalas muutaman päivän. Oli muuten paska tauti.

        Viikko sairastettu. ei oo ikinä ollu kurkku näin kipee. Burana ei auta yhtään. Mutta yllättävää, ketoprofeiini (ketomex ketorin)hävitää kivun miltei kokonaan, kuitenkin vain muutamaksi tunniksi kerrallaa.


      • sairastanut

        Kannattaa käydä verikokeissa, sielä se ainakin varmistuu...pikaisia paranemisia.


    • ...

      Nimensä pusutauti on tosiaan saanut siitä, että tauti tarttuu suutelemalla, mutta (HUom!) myös muutenkin esim. likaisilta pinnoilta (pöydät, oven kahvat...), likaisista ruokailuvälineistä, kosketustartuntana...Googlettakaa hyvät ihmiset:)

      Lapsella voi tauti olla miltei oireeton, mutta mitä vanhemmasta potilaasta on kyse niin sitä vaikeammat (ja vakavammat) oireet voi olla. Hoitona on, että levätä täytyy ja on pakko. Jos alkaa rehkimään ihan mielettömästi, voi ihan oikeasti jopa kuollakin. Lepo, lämmin juoma ja päänsärkylääkkeet. Päänsärky voi olla ihan mieletön. Tauti voidaan todeta verikokeesta ja joskun se voidaan virheellisesti sekoittaa angiinaan. (Angiinassa ei kuitenkaan ole noin voimakasta päänsärkyä).

      • jorkka24

        Sairastin mononukleoosin eli rauhaskuumeen syksyllä 2004 erittäin ärhäkkänä. Lääkärini sanoi ettei ole 20 vuoden aikana tavammut kuin yhden yhtä rankan rauhaskuume-tapauksen

        Tässäpä oireet:

        -6 viikkoa kuumetta
        -hirveä yskä ja kurkku ei ole ollut koskaan niin kipeä
        -pää oli aivan järkyttävän kipeä
        -kaulan rauhaset turposivat noin golfpallon kokoiseksi
        -ääni lähti miltei kokonaan ja palautui noin kuukausi taudin loppumisen jälkeen
        -silmät ja korvat tulehtuivat
        -kova yskiminen aiheutti aivohermosalpauksen jonka vuoksi juotaessa mitä tahansa nestettä, osa juomasta tuli vasemman sieraimen kautta ulos
        -paino tippui 75 kilosta 57 kiloon
        -oksentelu oli enemmän sääntö kuin poikkeus
        -selkäydinnäytteen perusteella lääkärit uskoivat minun sairastaneen samaan syssyyn vielä aivokalvontulehdustakin, mutta tämä ei siis ollut aivan varmaa

        Tautiin söin 3 antibioottikuuria, mutta niistä ei ollut juurikaan apua

        Sairaalassa laukkasin röntgenissä, kirurgisissa röntegenissä ja vielä magneettikuvissakin, jotta em. aivohermosalpaus saatiin selville.

        Täytyy sanoa, että toivon ko. tautia vain hyvin harvoille ihmisille.


      • laura_________________________
        jorkka24 kirjoitti:

        Sairastin mononukleoosin eli rauhaskuumeen syksyllä 2004 erittäin ärhäkkänä. Lääkärini sanoi ettei ole 20 vuoden aikana tavammut kuin yhden yhtä rankan rauhaskuume-tapauksen

        Tässäpä oireet:

        -6 viikkoa kuumetta
        -hirveä yskä ja kurkku ei ole ollut koskaan niin kipeä
        -pää oli aivan järkyttävän kipeä
        -kaulan rauhaset turposivat noin golfpallon kokoiseksi
        -ääni lähti miltei kokonaan ja palautui noin kuukausi taudin loppumisen jälkeen
        -silmät ja korvat tulehtuivat
        -kova yskiminen aiheutti aivohermosalpauksen jonka vuoksi juotaessa mitä tahansa nestettä, osa juomasta tuli vasemman sieraimen kautta ulos
        -paino tippui 75 kilosta 57 kiloon
        -oksentelu oli enemmän sääntö kuin poikkeus
        -selkäydinnäytteen perusteella lääkärit uskoivat minun sairastaneen samaan syssyyn vielä aivokalvontulehdustakin, mutta tämä ei siis ollut aivan varmaa

        Tautiin söin 3 antibioottikuuria, mutta niistä ei ollut juurikaan apua

        Sairaalassa laukkasin röntgenissä, kirurgisissa röntegenissä ja vielä magneettikuvissakin, jotta em. aivohermosalpaus saatiin selville.

        Täytyy sanoa, että toivon ko. tautia vain hyvin harvoille ihmisille.

        Täälläkin sairastetaan.
        Tauti alkoi kahden viikon pääkipuilulla ja yleisellä voimattomuudella. Ihmettelin omaa jaksamattomuuttani aikani kunnes tuli kurkkukipu. Ensin lievänä, yritin olla puhumatta jos se sillä olisi pois lähtenyt. Ei kuitenkaan lähtenyt, vaan paheni joka päivä. Kurkkukipu on mulle aika tavallista ja muutaman päivän puhumattomuus myös, että kipu häviäisi.

        Tuo perus kurkkukipu kuitenkin sai uudet mittasuhteet ja kipu oli sanoinkuvaamaton, hengittäminenkin jopa sattui ja sängystä ei ylös päässyt. Huolestuin kun en enää yhtään tiennyt mitä tämä on ja viikon kestettyä älytöntä kurkkukipua ja lähes neljänkymmenen asteen kuumetta ja pääkipua kävin verikokeissa, nielunviljelyssä ja kahdella lääkärillä. Pienen paikkaunnan lääkärijonot oli onneksi jotenkin siedettävät ja pääsin lääkärille ja testeihin nopeasti.

        Epätietoisuus oli kamalaa, mitään näin hirveää tautia en ole koskaan sairastanut. Eipä ole paljon tullut syötyä, ja jokainen nielaiseminen sai kyyneleitä silmiin. (ruokavalio koostunut keitoista, jugurtista ja huoneenlämpösistä pilteistä.) Iltaisin sai käsiä pitää ristissä ettei tämä tästä pahene enempää ja että aamuun selviäisi hengissä.

        Sain lääkäriltä kuitenkin vahvoja särkylääkkeitä, joiden avulla pystyi syömään jotakin ja syömisen ja juomisen seurauksena yleinen olotila koheni niin, että pysyin tolpillani. En saa kuitenkaan ulkona liikuskella vielä viikkoon ja kahteen viikkoon en ainakaan saa harrastaa liikuntaa. Tauti heikentänyt immuniteettiä niin paljon, että ulkona liikkuessa keräisin kaikki maailman taudit ja olisin siellä sairaalassa lopulta tipassa. Kiitän onneani, etten ole niin perinpohjin mononukleoosia sairastanut kun monet tässä ketjussa puhuneet, mutta silti, tämä sairastaminen riittää minulle varsin hyvin.

        Mutta kyllä tämä tästä, vähitellen. Tästä kun selviää, on varmasti aika voittajaolo.


      • Pink panther
        laura_________________________ kirjoitti:

        Täälläkin sairastetaan.
        Tauti alkoi kahden viikon pääkipuilulla ja yleisellä voimattomuudella. Ihmettelin omaa jaksamattomuuttani aikani kunnes tuli kurkkukipu. Ensin lievänä, yritin olla puhumatta jos se sillä olisi pois lähtenyt. Ei kuitenkaan lähtenyt, vaan paheni joka päivä. Kurkkukipu on mulle aika tavallista ja muutaman päivän puhumattomuus myös, että kipu häviäisi.

        Tuo perus kurkkukipu kuitenkin sai uudet mittasuhteet ja kipu oli sanoinkuvaamaton, hengittäminenkin jopa sattui ja sängystä ei ylös päässyt. Huolestuin kun en enää yhtään tiennyt mitä tämä on ja viikon kestettyä älytöntä kurkkukipua ja lähes neljänkymmenen asteen kuumetta ja pääkipua kävin verikokeissa, nielunviljelyssä ja kahdella lääkärillä. Pienen paikkaunnan lääkärijonot oli onneksi jotenkin siedettävät ja pääsin lääkärille ja testeihin nopeasti.

        Epätietoisuus oli kamalaa, mitään näin hirveää tautia en ole koskaan sairastanut. Eipä ole paljon tullut syötyä, ja jokainen nielaiseminen sai kyyneleitä silmiin. (ruokavalio koostunut keitoista, jugurtista ja huoneenlämpösistä pilteistä.) Iltaisin sai käsiä pitää ristissä ettei tämä tästä pahene enempää ja että aamuun selviäisi hengissä.

        Sain lääkäriltä kuitenkin vahvoja särkylääkkeitä, joiden avulla pystyi syömään jotakin ja syömisen ja juomisen seurauksena yleinen olotila koheni niin, että pysyin tolpillani. En saa kuitenkaan ulkona liikuskella vielä viikkoon ja kahteen viikkoon en ainakaan saa harrastaa liikuntaa. Tauti heikentänyt immuniteettiä niin paljon, että ulkona liikkuessa keräisin kaikki maailman taudit ja olisin siellä sairaalassa lopulta tipassa. Kiitän onneani, etten ole niin perinpohjin mononukleoosia sairastanut kun monet tässä ketjussa puhuneet, mutta silti, tämä sairastaminen riittää minulle varsin hyvin.

        Mutta kyllä tämä tästä, vähitellen. Tästä kun selviää, on varmasti aika voittajaolo.

        Tässä on minun kertomukseni kyseisestä taudista:
        Ensimmäisellä viikolla olin 5 päivää 37.7-39 kuumeessa, kunnes alkoi jo näyttämään, että tauti on voitettu.
        Sitten yhden paremman päivän jälkeen alkoi kurkkua hieman kipeytyä, kunnes se meni niin pahaksi, että oli pakko mennä lääkäriin, kun kurkku muuttui täysin valkoiseksi. Lääkäri diagnosoi "angiinan", siinä välissä kun penisilliini ei auttanut, niin aloin epäilemään mononukleoosia ja sehän testillä todettiin. Kurkku kipu on kestänyt kaiken kaikkiaan 18 päivää, josta noin 10 päivää se oli helvetillistä, kun varsinkaan aamuisin ei voinut niellä mitään ilmaan kovaa tuskaa ja őisin ei voinut nukkua kuin pieniä hetkiä kivun takia. Nyt vihdoin kurkkukipu alkamassa hellittämään vaikka vieläkin nieleminen hieman tuskaista, valkoiset peitteetkin ovat suuremmilta osin kadonneet :) uutena oireena sain pari päivää sitten tosin punaisia pilkkuja ja nyt koko keho on aivan täynnä niitä. Vieläkin pientä kuumeilua, mutta se voi vielä jatkua muutaman viikon. Tässä vaiheessa tauti on kestänyt 3 viikkoa ja 2 päivää. Täytyy sanoa, että on ollut tähän astisen elämän pahin sairaus.


    • mrs. f

      Nyt ketuttaa! Meinaan ihana mononukleoosi iski meikäläiseen toistamiseen.

      Tää kamala virus iski meikäläiseen ekan kerran 2008 syksyllä. Olin niin kipeä, että suunnilleen itkua tihrustin yksin kämpälläni sairastaessa. Muistan ajatelleeni, että oon niin kiitollinen, ettei tarvitse enää koskaan sairastaa tätä uudelleen. Lääkäri kun oli minua lohdutellut, että tauti on ainutkertainen. Ja paskanmarjat...

      Noin viikko sitten alkoi kurkku kipeytyä. Ajattelin, että normaalia flunssaa, mutta oikeastaan vilustumiskurkkukipu on paljon lievempi kuin mononukleoosin yhteydessä oleva, joten pikkuhiljaa, kun kurkku alkoi kipeytyä enemmän, olin varma että kyseessä on angiina. Menin sitten lääkäriin, otettiin pikanieluviljely angiinan osalta, osoittautui negatiiviseksi. Lääkäri usutti vielä sitten verikokeeseen ja tänään soitettiin tuloksista. Mononukleoosihan se. Grrreat.

      Onneks tauti on paljon lievempi nyt. Kurkku ei ole niin umpeen muurautunut kuin viimeksi ja valkoista peitettä ja turvonneet imusolmukkeet ovat vain toisella puolella kurkkua. Tosin on tässä kuume noussut aika kattoon parina päivänä. Toissayönä se käväsi melkein neljässäkymmenessä. Olo on vuorotellen suht hyvä, sitten taas iskee yhtäkkiä tosi voimaton olo. Mikään kiinteä ei mene alas, vaikka kurkku ei tällä kertaa niin paha olekaan. Ketuttaa vaan suunnattomasti. Lääkärikin, joka tuloksista soitti, ihmetteli miten tää voi olla mulla taas. Mutta kuulemma mahdollista on, että uudelleen tulee.

      Kunhan pysyy poissa kolmannen kerran...

      • hyurftyd

        onko muilla lisääntynyt syljeneritys?
        sen vihreänkeltaisen liman lisäksi tulee niin jumalattoman paljon sylkeä suuhun että oon hukkua


      • tuskissaan :s
        hyurftyd kirjoitti:

        onko muilla lisääntynyt syljeneritys?
        sen vihreänkeltaisen liman lisäksi tulee niin jumalattoman paljon sylkeä suuhun että oon hukkua

        minulla alkoi lauantaina lievällä kurkkukivulla, joka paheni kovasti su-iltaan mennessä, ja todella turvonneisiin nielurisoihin oli ilmestynyt valkoisia peitteitä. maanantaina kävin yo-koetta kirjoittamassa ja olo oli KAMALA. Illalla lähdin päivystykseen, missä minulle tehtiin angiinatesti, joka osoittautui negatiiviseksi. Kurkkukipu paheni sietämättömäksi, ja nielu turposi niin paljon, että päätin torstaina mennä yksityiselle lääkärille, joka oli vakuuttunut että kyseessä oli mononukleoosi. kuulemma mitään muutakaan se ei voisi olla, kun en ole käynyt ulkomailla moneen kuukauteen.. tesstiä hänkään ei ottanut, vaikka oireet eivät minusta täysin selvät olekaan (kuumetta tuskin lainkaan, hetkittäin jopa "alilämpöä")

        olo iltaa kohden huononee aina voimakkaasti, ruoka ei maistu, vatsassa kiertää, huimaa, väsyttää ja nielu on aivan järkyttävän kipeä!! sain oireiden hoitoon erinäisiä lääkkeitä, joilla pitäisi yrittää selviytyä lopuista yo-kokeistä. on kyllä ollut elämäni kurjimmat päivät tällä viikolla :( toivottavasti tämä mono tai mikä lieneekään menee pian ohi. tuota kuumettomuutta kuitenkin vielä ihmettelen :O


      • mononukleoosi
        tuskissaan :s kirjoitti:

        minulla alkoi lauantaina lievällä kurkkukivulla, joka paheni kovasti su-iltaan mennessä, ja todella turvonneisiin nielurisoihin oli ilmestynyt valkoisia peitteitä. maanantaina kävin yo-koetta kirjoittamassa ja olo oli KAMALA. Illalla lähdin päivystykseen, missä minulle tehtiin angiinatesti, joka osoittautui negatiiviseksi. Kurkkukipu paheni sietämättömäksi, ja nielu turposi niin paljon, että päätin torstaina mennä yksityiselle lääkärille, joka oli vakuuttunut että kyseessä oli mononukleoosi. kuulemma mitään muutakaan se ei voisi olla, kun en ole käynyt ulkomailla moneen kuukauteen.. tesstiä hänkään ei ottanut, vaikka oireet eivät minusta täysin selvät olekaan (kuumetta tuskin lainkaan, hetkittäin jopa "alilämpöä")

        olo iltaa kohden huononee aina voimakkaasti, ruoka ei maistu, vatsassa kiertää, huimaa, väsyttää ja nielu on aivan järkyttävän kipeä!! sain oireiden hoitoon erinäisiä lääkkeitä, joilla pitäisi yrittää selviytyä lopuista yo-kokeistä. on kyllä ollut elämäni kurjimmat päivät tällä viikolla :( toivottavasti tämä mono tai mikä lieneekään menee pian ohi. tuota kuumettomuutta kuitenkin vielä ihmettelen :O

        Hirveä tauti. Sairastin 17-vuotiaana, rankka kokemus. Olin mahallani koko ajan sen takia, että tarvitsisi nieleskellä mahdollisimman vähän. Lääkkeiden ottoon piti tsempata. Kaksi viikkoa taisi kestää.


    • Kipee!!!

      Oon ite 16v poika ja juuri todettiin toi mononukleoosi. nyt alkaa 3 viikko tätä rajua kipua joka ei meinaa lähtee edes särkylääkkeillä! alussa oli vain kurkku kipee mutta muutama päivä sitte nousi kuume 40 ja laski parissa päivässä. pitäisi varmaan levätä mutta huomenna pitää mennä jo töihin eli taidan ottaa omat eväät juotavaa ja jotain ohutta keittoa! nieleminen sattuu paljon ja yöllä herään jokaiseen nielaisuun.. pakko on niellä kun räkää/sylkee tulee kurkkuun niin paljon koko ajan! kurkku on turvonnut paljon ja kun katsoo peilin ja lampun avulla nii vasen puoli on melkein kokonaan valkoinen! kurkku vaan jatkaa turpoomista ja kipeytymistä! lääkärit sanoi että menee itsestään ohi että särkylääke on ainoa apu!! mitä keinoja ootte käyttäny pysyäksenne hengissä??

      • n.,,

        aivan hirveä tauti! alko silmien turvotuksella,sen jälkee pikkuhiljaa kurkku alko kipeytymään..parin päivän päästä oliki jo helvetinmoinen kipu kurkussa ja nielu aivan turvonnut ja valkosena kaikkialta.Ääniki oli aivan sellane et ois peruna suussa ollu..Mulla oli viikon nii kipeä ja turvonnu kurkku et en pystyny syömään ku keittoja..viis kiloa laihduin,kolme ja puoli pakettia buranaa meni viikos. jouduin sairaalaankin lähteen ku meinasin tukehtua omaan limaan kurkussa,hengittämine tuli jo vaikeaksi. Aivan helkatin inhottava tauti oli kyllä! lääkärit onneks määräs semmosta tosi vahvaa kipulääkettä jolloi se alko aika äkkiä paraneen. Pari viikkone helvetti on kyllä tuo tauti..huh


      • pappe6
        n.,, kirjoitti:

        aivan hirveä tauti! alko silmien turvotuksella,sen jälkee pikkuhiljaa kurkku alko kipeytymään..parin päivän päästä oliki jo helvetinmoinen kipu kurkussa ja nielu aivan turvonnut ja valkosena kaikkialta.Ääniki oli aivan sellane et ois peruna suussa ollu..Mulla oli viikon nii kipeä ja turvonnu kurkku et en pystyny syömään ku keittoja..viis kiloa laihduin,kolme ja puoli pakettia buranaa meni viikos. jouduin sairaalaankin lähteen ku meinasin tukehtua omaan limaan kurkussa,hengittämine tuli jo vaikeaksi. Aivan helkatin inhottava tauti oli kyllä! lääkärit onneks määräs semmosta tosi vahvaa kipulääkettä jolloi se alko aika äkkiä paraneen. Pari viikkone helvetti on kyllä tuo tauti..huh

        Mun pikkusiskolla 7v. on mononukleoosi ://


    • tuskaa on :/

      itsellä on ollut mononukleoosi jo yli 2kk positiivisena. se iski ennen vappua ja kurkku on sietämättömän kipeä kolme viikkoa mutta kuumeilua ei ollut kuin 37C. sitten oireilu lopui mutta olin hyvin väsynyt. virus jäi siis lepäilemään. nyt sitten 2 ja puoli kuukautta myöhemmin se heräsi uudelleen aiheuttaen 39,6C kuumeen ja tuskallisen kurkkukivun :( olen nyt kärsinyt tästä "uudesta" taudista kohta kolme viikkoa kaikkinensa :) kyllä tämä on kamala tauti.Terveisin Sairastava :)

    • Sandeus-

      Viikonloppuna oli kurkku vähän kipeä ja lihaksia särki mutta jäinpä silti ulos nukkumaan. Maanantaina illalla olo oli yhtäkkiä niin kamala etten voinut kuin lysähtää maahan. Kotiin päästyä kuumetta oli 38 astetta ja yritin syödä mutta nieleminen sattui niin että kyyneleet valuivat ja ruoka jäi siihen.
      38 molemmin puolin ollut kuumetta MA-KE, mutta tänään torstaina mittari näytti 37 ja olo on ollut parempi ja nieleminenkään ei tunnu kitumiselta. Tiistaina kävin lääkärissä kun luulin kipua angiinaksi huutavan punaisen nielun ja nielurisojen valkoisen peitteen takia. Testitulos oli negatiivinen ja lääkäri epäili pusutautia.
      Kuume ei kuitenkaan kestänyt viikkoakaan ja mietin voiko kyseessä olla pusutauti? Koko kesän olen suunnitellut lähteväni lauantaina KuopioRockkiin ja hieman epäilyttää onko tämä vain hetkellinen ilo ja lauantaina pökerryn ihmismassaan.. Onko kellään kokemusta vain muutaman päivän pusutauti-kuumeilusta?

      • pusutautiko....

        Kävin maanantaina lääkärissä helvetinmoisen kurkkukivun takia ja nielu oli lähes ummessa. Kuumetta ollut pari viikkoa. Kysytiin et onko ollut mononukleoosia. Ei ole ollu ennen eikä sitä silti etes testattu. Otettiin normaali nieluviljely vaan. Kurkussa oli valkoista peitettä ja lääkäri pääty angiina diagnoosin. Johon sain v-pen 1500 lääkekuurin. Kurkku ollut aivan sairaan kippee vieläkin kuurin alottamisen jälkeen nyt syöny kuuria 5 päivää. Ehkä tänään eka päivä et pystyny syömään suht normaalisti. Elikäs ymmärsinkö oikein jos kyseesssä oli sittenkin mononukleoosi sittenkin niin paranee vaan ajan kaa ei ole muuta hoitoa?


      • sairastava
        pusutautiko.... kirjoitti:

        Kävin maanantaina lääkärissä helvetinmoisen kurkkukivun takia ja nielu oli lähes ummessa. Kuumetta ollut pari viikkoa. Kysytiin et onko ollut mononukleoosia. Ei ole ollu ennen eikä sitä silti etes testattu. Otettiin normaali nieluviljely vaan. Kurkussa oli valkoista peitettä ja lääkäri pääty angiina diagnoosin. Johon sain v-pen 1500 lääkekuurin. Kurkku ollut aivan sairaan kippee vieläkin kuurin alottamisen jälkeen nyt syöny kuuria 5 päivää. Ehkä tänään eka päivä et pystyny syömään suht normaalisti. Elikäs ymmärsinkö oikein jos kyseesssä oli sittenkin mononukleoosi sittenkin niin paranee vaan ajan kaa ei ole muuta hoitoa?

        Kuulostais kyllä pusutaudilta, suosittelisin verikokeille menoa, jossa tauti pystytään toteemaan. Koska jos kyseinen tauti on, niin kannattaa ottaa aika varovasti.


    • Väsynyt ja kipeä

      Täällä sitä pyöritään netissä, kun nukkuminen on mahdotonta. Nieleminen sattuu aivan sairaasti. 2vkoa sitte menin lääkäriin, kun oli ollut 3 päivää kuumetta, imusolmukkeet turvoksissa, mutta ei nuhaa. Lääkäri totesi ilman viljelyä, että angiina vaivaa ja anto vkon antibiootin. Noh, se antibiootti loppu ja seuraavana päivänä oli kahta kauheempi olo.
      Uudestaan lekuriin, parit viljelyt, joissa ei ilmennyt mitään ja seuraavana aamuna verikokeisiin. Ja sieltä paljastus tämä kohtalaisen ärsyttävä tauti, jota en toivo edes pahimmalle vihamiehelleni, Tautia on nyt kestänyt yhteensä 2 vkoa.
      Nielu on aivan turvoksissa ja täynnä peitettä, hyvällä tuurilla vois 10 snt kolikko mahtua nielusta alas (vrt. kuinka turvoksissa on).
      Eilen kävin sitte taas lääkärissä, kun olo vaan pahenee ja viime yönä en nukkunut kuin 3h. Lääkäri pyysi syömään Panacodia buranan sijaan, jotta saisin nukutuksi.
      Mutta eihän sekään mitään auta, kun tässä väkisin hereillä olen. Yhteensä 2h pieninä pätkinä olen tämän yön aikana nukkunut. Aamulla siis uudestaan lääkäriin, kun pyysi tulemaan jos ei Panacod:kaan auta.
      Illalla luulin että kuolen, kipu oli aivan hirvittävä, kun yritin syödä ananasta. Säilykehedelmiä ym tullu syötyä sen mitä pystynyt viimisen 2vkon aikana. Mutta nyt jostain syystä yksikin palanen poltti ja kirveli aivan s''''''sti., ja ne päätyivät sitte roskiin.
      En tiedä mitä nappeja sitä pitäis vetää, et pystyis edes yöt nukkumaan...
      Sairaslomaa on vielä ke asti, mutta jos oireet edelleen tämmöset, niin lisää on haettava, en todellakaan kykene as.palvelu työhön.

    • tulen hulluksi

      Mulla ja poikakaverillani oli flunssaa ja yskää parisen viikkoa molemmilla, viikko sitten poikaystävälläni todettiin angiina ja hän sai siihen antibiootin ja tauti on alkanut hellittää. Seuraavaksi mun kurkku alkoi ipeytyä ja ajateltiin sitten että pakkohan sen angiinan on olla mullakin koska ollaan yhdessä oltu ja pussailtu jnejne, mutta eipä siitä suurempaa huolta tullut kun ajateltiin että kyllä se antibiooteilla ohi menee. Menimpä sitten lääkäriin jossa otettiin nieluviljely ja verikoe, illemmalla oli lääkärinaika missä lääkäri sitten jo alkoi sössöttämään pusutaudista... sairastuneet arvaattekin kuinka paljon manasin mielessäni. Seuraavana aamuna sitten nieluviljelyn tulokset varmistivat taudin mononukleoosiksi. Tiedosta on nyt pari päivää ja kurkku on niin paisunut että uvula (pallo joka roikkuu kurkussa kielen yläpuolella, katsokaa googlesta), osuu kieleeni. Mitään hirveitä peitteitä ei kuitenkaan näy ja kipu on kovimmillaan vain aamulla. Korkein kuume oli edeltävänä päivänä lääkäriin menoa (38,4) ja muuten on ollut vain 37,3 tai jopa alilämpöä. Nenä on niin julmetun tukossa ettei sieltä saa mitään pihalle, tuntuu kuin räkä olisi jossain aivan muualla kuin nenässä. Niskat ovat jumissa ja kaulassa on kipeitä kohtia. Toivon että selviän helposti, mutta en juhli suuria koska pelkään että mun tuurilla tämä tästä vielä pahenee. myötätunnot kaikille saman taudin kokeneille.

    • kipua piisaa

      Minulla oli tuo tauti viime heinäkuussa juuri niiden pahimpien helteiden aikaan. :D Kuumetta ei ollut nimeksikään mutta kurkkukipua sitäkin enemmän. Kun näin valkoiset peitteet nielussani epäilin ensimmäisenä angiinaa, kuten myös terveydenhoitaja. Sain antibiootteja, jotka kuitenkin vain pahensivat asiaa. Oli kyllä kamalaa olla kamalan helteen aikana sisällä, kun keho ei osaa päättää onko kamalan kylmä vai kamalan lämmin.
      Kun olo ei parantunut, mentiin uudestaan terveysasemalle, ja sieltä sitten heti lähete Meilahteen, jossa tehtiin muutama elämäni tähän asti pahin koe (eli työnnettiin piikki tulehtuneeseen nieluun että saatiin otettua näyte), ja seuraavana päivänä tuli tieto, että mononukleoosihan se.
      Voisivat kyllä minun puolestani pienentää niitä antibioottipillereiden kokoa. Niitä valtavia pillereitä oli erittäin vaikea niellä, kun hengittäminenkin oli vaikeaa.....
      Pääsin kuitenkin kohtuullisen helpolla, sillä sairastin vain muutaman viikon, ensimmäisestä viikosta suurin osa oli varsin kivutonta aikaa. Vasta niiden angiinalääkkeiden jälkeen se paheni, ja teki monesti mieli leikata pala kurkkua pois ihan vain sen takia, että olisi varmasti ollut kivuttomampaa.

      Jaksamisia kaikille taudin kanssa kamppaileville! >_

    • 18-vuotias-kloppi

      Moi mun "taudin" oireet viittaa mononukleoosiin mutta oon muutama vuosi sitten jo sairastanut sen? Onko mahdollista joutua sairastamaan se toiseen kertaan?
      Harmittaa töiden suhteen kun ei tiedä onko kipeä vai ei, kun kuumetta ei ole mutta lihakset, pää ja kurkku ovat todella kipeät ja jaksaminen on huonoa.

    • sairastanut

      Ite sairastin puol vuotta aikaa kyseisen taudin(13 vuotiaana). Ja sääli pisteitä niille joilla se on vielä edessä. Ihan hirvee tauti.

      Tulehdusarvojenhan ei pitäisi taudissa paljoakaa nousta (normaali arvo:10) ja mulla ne kohosi 149. Pari viikkoa vierähti yöt valvoen ja päivät tuskallisesti sängyssä maaten.
      Ensimmäiset oireet jo yli kuukausi ennen taudin puhkeamista. Silmät turposi, mutta se meni ohi hiljalleen.

      Taudin aikana en syönyt 6 päivään mitään, koska kurkusta ei mahtunut menemään kuin juotavat alas. Apteekista ostettiin ravintolisä juotavia jotka esti elimistön kuivumisen.

      Lääkkeitä määrättiin ihan käsittämätön määrä, jotka oli älyttömän vahvoja.

      Hirveet viikot oli! Onneks taudin sairastaa vain kerran!

    • juustoinen

      Mulla nyt neljättä päivää kurkku aivan älyttömän kipeä. Oman syljen kykenee juuri ja juuri vedet silmissä nielemään ettei vielä sentään sitä tarvitse pois syljeskellä mutta syömisestä voi vain haaveilla. Kipu tuntuu etenkin nieltäessä ja haukotellessa.
      Muita oireita ei ole kuin tuo kaamea kurkkukipu, muuten olokin on ihan hyvä. Voisikohan olla tuota mononukleoosia vai mikä ihme on iskenyt..?
      Maanantaina viimestään varmaan sitten lääkäriin jos ei siihen mennessä ole hellittänyt..

    • Mysterymethod

      Itellä oli viimeviikon kuumetta 38.8c sitten näytti että tauti helepotti paripäivää töissä jonka jälkeen kurkku tuli todella kiepäksi ja kuume siihen mukaan parraimillaan 39.2c imusolmukkeet turvonneet aika reippaan kokosiksi nieltäessä käy kurkkuun ja korviin todella kipeää puhuminenki on aika ajoin todella vaikeaa 4 päivää on nukkuminen ollu lähes mahotonta syömisestä ei tulemitään nieleminen käy niin kipeää oisin tyytyväinen jos etes vettä pystysin nielemään ilman että joka kerta pitää kuppi laskea maahan kun kipu on niin kova että paikallaan ei pysty nieltäessä olemaan ibumax on pitäny koko ajan syyä olen yrittänyt syyä sen suositellun 400mg 1 tabletti 3 kertaa vuorokaudessa. sairas lomalla olen aikalailla 2 viikkoa joutunu tämän paskan takia olemaan

      • maksatuleh....

        Voipa siinä vielä sairastua maksakin,koska on yhtälailla rauhanen. Tämä tapahtui itselleni 80-luvulla. Sairaalajakso oli pitkä ja vielä uhottiin,että jää krooninen maksatulehdus. Näin ei onneksi tapahtunut ja en joutunut käymään jälkitarkastuksessa kuin kerran. Tässä tapauksessa ei särkylääkkeet olleet hyväksi.


    • Survivor

      Juu, sairastin kyseisen maailman hirveimmän taudin (ainakin omasta mielestäni) tossa pari vuotta sitten.
      Ensin silmäluomeni turposivat ainakin kaksinkertaisiksi, jonka jälkeen meni 1-2 päivää ja se armoton kurkkukipu ja aivan järkyttävän korkea kuume iski päälle. Siis...mitään niin kamalaa en ole eläissäni kokenut!
      Ensimmäiset päivät menivät ihmetellessä että mikä h*lvetti muhun iski oikein. Olin ensin pari päivää kotona tuskissani poissa koulusta, kunnes oli pakko lähteä lääkäriin selvittämään että mistä ihmeestä on kyse. Siellä sitten vaan todettiin että olin saanut sekä angiinan että tämän pirun "pusutaudin" yhtäaikaa ja että paranemisajasta ei hajuakaan. Kaikki kuusi sylkirauhastani olivat erittäin pahasti turvonneet ja kaula oli kuin norsunjalka. Kyllä lääkäri mulle sitten antibiootit kirjoitti ja käski syödä buranaa kuin näkkileipää jotta olo helpottuisi.
      Makasin kotona ensimmäisen viikon 40 asteen kuumeessa ja ihan rehellisesti sanottuna, en ole koskaan elämässäni ollut niin houreinen ja sekava, en edes baarireissujen aikana sen jälkeen. Johtui varmaan hirveän korkeasta kuumeesta ja siitä etten pystynyt mitään syömään ensimmäisen viikon aikana, join vain teetä ja lämmintä mehua. Vessassakäynti ja teen keittäminen olivat hirveitä ponnistuksia, en ole koskaan ollut niin voimaton ja heikko. Sanaakaan en puhunut viikkoon, ei sitä ääntä olisi tullut muutenkaan kun kurkku oli niin turvoksissa ja siihen sattui niin paljon että väänsin välillä itkua. Päivisin katsoin vain telkkua ja yritin selvitä yksin kotona. Öisin yritin nukkua ja usein öisin kuumeeni laski kuin taikaiskusta ja olin hiestä märkänä ja kylmissäni. Kerran heräsin keskellä yötä meidän kylpyhuoneessa, sain vettä niskaani suihkusta. Olin ilmeisesti unissani ollut niin kylmissäni ja hiestä märkä että kävelin unissani vessaan suihkuun. Ihme että tajusin ottaa vaatteet pois päältäni etteivät ne enää enempää kastuneet :D Oli olo kyllä erittäin kummallinen kun sillä lailla heräin keskellä vessaa suihkun alla... "Mitä kummaa mä täällä teen o.O?!" Sen jälkeen oli taas lämmin ja puhdas olo, mutta sänky oli hiestä märkä joten nukuin sitten nojatuolissa. Tosi kivaa...
      Ja monta yötä vain kävelin hissukseen huoneessani edestakaisin miettien että miten saisin nukuttua ja yrittäessäni sietää sitä pirun kipua. Monta kertaa tuli itku kun yritin epätoivoisena levätä mutten pystynyt.
      Sitten toisella viikolla alkoi tauti vähäsen hellittää, pystyin jo puhumaan ja kuume oli poissa tai ainakin paljon alhaisempi. Sain jo syötyäkin vähäsen mutta olo oli silti ihan suolesta ja hirveän heikko.
      Se toinen viikko meni siinä sitten parantuessa ja kolmannella viikolla menin sitten jo takaisin kouluun mutta liikuntaan en osallistunut ainakaan kuukauteen, en pystynyt juoksemaan edes 100 metriä ilman että kuolen hapenpuutteeseen. Koko sen kahden viikon aikana laihduin 6 kiloa, näytin aivan haudasta nousseelta ja olin vitivalkoinen.
      Läksyjä en tehnyt yhtenäkään päivänä, ei siinä kunnossa pystynyt mitään tekemään ja sain sen sitten opettajiltani anteeksi (onneksi!).
      Lyhyesti, ensimmäinen viikko oli yhtä helvettiä, en haluaisi mistään hinnasta kokea koko p*skaa enää IKINÄ uudestaan. Toinen viikko meni sitten toipuessa ja hitaasti parantuen.
      Ne ihmiset, ketkä tätä tekstiä nyt lukevat tuskissaan tämän saman pirun taudin runtelemana, saavat kaikki sympatiani ja osanottoni. Onhan sitä pahempiakin tauteja maailmassa, mutta perusterve ihmiselle tämmöinen tautihirviö on käsittämätön.

    • PÖHELÖ

      Itsellä juuri todettiin tämä kyseinen pusutauti, mutta jäi nyt mietityttämään, että
      voiko se tarttua muillakin tavoilla kuin suutelemalla ja/tai seksillä?? Mietin myös sillä että miten ne 5-vuotiaat lapset esim sen sitten saavat, tuskin he seksiä harrastavat... Itse olen siis 16-vuotias ja edellisestä suutelukerrastani on 9viikkoa jo ja seksistä varmaan 12 viikkoa jo.
      Kiitos kun autatte tyhmää ja nuorta :D

      • mese600

        Voi tarttua muutenkin kuin pussailemalla tai seksiä harrastamalla. Ihan samallalailla voi tarttua kuin flunssakin, eli hyvin helposti.

        Taudin tartuttamisesta en ole täysin varma, mutta ymmärtääkseni sairastanut tartuttaa sitä loppuelämänsä, koska tauti ns tarttuu selkäytimeen josta se sitten sirastuttaa joskus. Että sen takia varmaan lapset sairastavat sen helposti ja tietämättään, jos heidän vanhempansa tai joku läheinen ihminen sairastuttaa.


    • mese600

      Mullahan tässä on pusutauti ollu jo reippaat 2kk... Antibioottia toisen perään siitä lähtien ku sairaalasta pääsin. Ja joka ikinen kerta kun antibiootti loppuu, ni parin päivän päästä peruskunto romahtaa totaalisesti!

      Tokihan tässä on ollut pari päivää seassa että on ollut ihan ok olla, mutta kauheesti mitään jaksa tehdä kun väsyttää niin perhanan paljon! Esim. jouluaatto menin niin että olin isovanhemmillani vierailemassa, ja sinne päästyäni ei mennyt kuin 2 tuntia kun melkein jo nukuin pöydän ääressä. Tosin sitä edeltävänä päivänä eli aaton aattona olin kontrolli käynnillä sairaalassa ja he sitten päättivät puhkasta korvani. No eihän siitä mitään tullut kun ehtivät vain kylmän puudutusaineen korviini tunkea ni tasapainoaisti lähti aivan tyystin. Mitään nähnyt tarkasti ja maailma pyöri niii paljon ja lujaa ja kauan! Aamulla oli kontrolli ja 8 aikaan illalla pääsin lähtemään kotio. No onneksi nyt tasapainoaisti on palautunut melko normaaliksi jo!

      No sitten sain TAAS uuden antibiootin, koska välikorvani olivat täysin ummessa. Kuurin sain syötyä loppuun ja se loppui viime torstaina. Sunnuntaina sitten peruskunto romahti täysin ja tänään TAAS uusi antibiootti korviin, kun entinen näköjään ei toiminut.

      Että ihan kiva näin yhtäkkiä tulleena, kun melkein koskaan en sairasta pahasti tai kauaa. Piikkejä en enään kauheasti pelkää, kun kanyylit laitettu moneen otteeseen kun ne harjottelijat ei oikein oo kertaakaan osunut. Niin ja otettiinhan minulta kaulan imusolmukkeesta koepala hirvittävällä piikillä! Nyt sitten vaan seurataan tilannetta että josko tästä nyt menisi sitten takasin osastolle makaan ja josko sitä sitten laitettais leikkauksiin.. Alkaa vaan tässä elämä menemään päin jotain ikävää kun ei jaksa eikä pysty tekemään mitään! Henkinen tasapaino alkaa heiketä kun pelkästään on 2kk ollut kotona, ja kun ei näytä parempaa huomista koskaan tulevan!

      Tsemppiä vaan kaikille jokka tän sairastaa! Ja varsinkin niille harvoille ja valituille, joita rankaistaan näin perhanan rankasti!

    • noname12

      Huomasin patin leuan alla vajaa 2kk sitten. parin päivän päästä alkoi kuume nousta, ei ollut muita oireita, otin vain buranan aamulla ja se piti kuumeen matalana koko päivän. kuume reilut 2 viikkoa ja sitten oletin että pahin on ohi. ja kävin verikokeissa. tuli siinä sitten alkoholia otettua (joka oli suuri virhe) ja sain vasta alkoholin jälkeisenä päivänä tietää sen verikokeen tulokset, maksan tulehdusarvo oli reilusti päälle 500. (tulos oli tullut ennen kaljottelua) siitä sitten viikkoja eteenpäin ja verikokeita välillä se laski ja laski. tuli uutena vuotena otettua, ja nyt kun maanantaina kävin verikokeissa niin tuo joka oli 500 oli nyt 50 mutta jokin toinen arvo oli noussut 150. patti on ollut leuan alla noin 7vk ja pienentynyt jonkun verran. tämä tauti tuntuu kestävän ikuisuuden!!!

      Tsemppiä muille, toivottavasti teillä menee nopeammin ohi

    • Sairastanparhaillaan

      Terve!

      Itse sairastan parhaillaan Mononukleoosia, Tauti alkoi sillä että, ensin ennenkui oli mitään kipua käsivarteni olivat täynnä punapilkkuista ihottumaa. Sitten imusolmukkeet suurentuivat ja nieleminen alkoi sattua todella paljon. Menin sitten terveyskeskukseen sairaanhoitajan vastaanotolle ja siltä sain sitten lähetteen nieluviljelyyn ja verikokeeseen. Sitten vielä lääkäri määräsi V-Pen antibioottikuurin, eipä se oikein tuohon kurkkuu auta mutta, kun tässä on jo viikon sairastanut ja kipu levinnyt nyt sitten korviin niin kyllä se antibiootti auttaa siihen korvakipuun. Kuumeilua ollut ja ollut koko ajan hyvin väsynyt olo. Käyn itse vielä koulua ja oisi nyt tärkeitä kokeita ja töiden palautuksia mutta, täältä sängyn pohjalta käsin on vaikeaa tehdä kouluhommia. Syöminen ollut tosi hankalaa, siis nieleminen on vaikeaa vain sen takia kun, se sattuu todella paljon. Varsinkin kun sattuu noihin korviinkin niin kipu korvissakin vai laajenee, kun nielee. Maksa-arvot oli silloin ku kävin lääkärissä melkoisen korkeat. Onneksi on nyt tuo hiihto-loma tulossa niin saa sairastettuun tämän taudin pois. Ja kun itse tutkin tietoa tästä taudista niin tauti tarttuu, Syljen ja limakalvojen välityksellä. Joskus tauti leviää myös veren mukana. Tauti menee ilmenee pienillä lapsilla yleensä lievänä nuha ja kuumeilu oireina. Taudin pahimmat oireet menee ohi 1-3 viikossa. Kuumeilu voi tosin jatkua viikkoja. Neuvona vaan sairastelijoille että, Kannattaa kurlata kurkkua säännöllisesti vaikka suolavedellä ja juoda paljon mehuja. On tää kyllä hirveä tauti :D :D

    • abiturienttti

      Täällä "onnellinen" abi, joka ei päässyt mukaan mihinkään abitoimintaan, eikä näemmä risteilyllekään tämän pirullisen taudin takia.

      Nyt on kuitenkin toinen kuumeeton päivä menossa, ja eilisestä asti valkoista katetta on vetäytynyt pois risoista aikamoisella vauhdilla. Olo on ihan hyvä, heikko olo voi johtua lähinnä siitä etten syönyt melkein mitään kuuteen päivään. Eilen sain ensi kertaa jotain vähän kiinteämpääkin nielaistua ja tänään olen saanut syötyä taas enemmän. Huomenna olisi risteily, ja mietinkin tuleeko tässä vaiheessa usein takapakkia? Omasta mielestäni voisin melkein lähteäkin laivalle, mutta perhe varmasti sanoo ei. Kurkkuun sattuu enää harvemmin, ja risat ovat ilman mononukleeoosiakin aina turvonneen näköiset.

      Siis, kyselisin tästä parantumisen vaiheista. Ensimmäiset oireet ( silmien turvotus ja kurkkukipu) alkoivat 2 viikkoa sitten, ja kuumeilua ja sietämätöntä oloa oli viikon verran.

      • sairastanparaillaan

        Minulla alkoi tuo parantuminen tämän viikonlopun aikana, Nielurisat ja imusolmukkeet eivät ole enään turvoksissa ja sain oman ääneni takaisin. Mutta tauti ei edelleenkään ole parantunut. Se elää kehossa muutavan viikon ja saattaa lannistaa vielä kuumeilulle. Edelleenkään ei taudin jälkeen kannata rasittaa itseään kun voi olla niitä riskejä. Ite kävin vaa'alla ja olin laihtunut yli viikon aikana 10 kg. :D olihan tässä jotain ituakin :D


    • ehkä pusutauti

      Tyttäreni on huomenna 4 vuotias. Helmikuun 5. pv nousi kuume 40,5 astetta, sitä kesti 5 päivää sitten kuume laski ja ihottuma tuli. Lääkäri diagnosoi jo silloin turvonneet punoittavat nielurisat. No kolme päivää oltiin suht terveinä. Sitten alkoi taas kuumeilu, kuorsaus. Välillä päiviä ilman kuumetta, välillä kuume 39 astetta. Kurkku ja rauhaset turvonneet koko ajan. 23. päivä tuli pientä ihottumaa mutta 24 kunnon nokkosrokon näköiset näppylät. Lääkärissä ravattu, mutta ei mitään keksineet. Itse tutkinut nettiä, ja tullut tulokseen että on pusutauti. Maanantaina taas lääkäriin, toivottavasti ottavat jo vihdoin kokeet. Eli mikäli sitä, niin ei aina mene lapsilla ilman oireita. Vähän kyllä hirvittää mikäli sen toteavat, niin tietää pitkää poissaoloa hoidosta, poissaoloa töistä.

    • Mulla auttoi nämä

      Mulla ollut nyt noin viikon ja takana on tuskasin viikko koskaan, kun kurkku- ja korvakipu niin kovaa ettei pysty olla. Kuumetta ollut jonkun verran koko ajan. Syöminen ja juominen ollu tuskaa. Sain Jossain vaiheessa Ketorin 100 mg ja Panacod-poretabletteja, jotka veivät kivut joksikin aikaa. Nieleminen sattui kuitenkin lääkkeen oton jälkeenkin todella paljon, eli eivät vieneet kipuja pois kokonaan. Pari päivää sitten kävin uudestaan lääkärissä, ku nielu oli turvonnu lähes umpeen. Sain Prednisolon- kuurin, joka on pelastanut mut tuskalta. Tää kortisonilääke on laskenut nielun turvotuksen ja poistanut jopa nielemiskivut lähes kokonaan. Oon niin fiiliksissä tuosta, että joku pilleri on edes auttanut tähän maailman kamalimpaan tautiin. Lisäksi join ihan mielettömästi nestettä. Vaikka oli tuskaa ni koitin juoda vähän väliä. Aluks join kuumaa tai lämmintä ku tuntu paremmalta, mut musta tuntuu et se vaan pahensi turvotusta ja kipua. Tajusin alkaa juomaan kylmää niin alko myös tuntua paremmalta. Tsemppiä ja paranemisia kaikille!

    • trololololzz

      Tämä on varmasti aika tyhmä kysymys, mutta tuleeko "pusutauti" uudestaan, jos paranemisen jälkeen jatkaa suhdetta saman henkilön kanssa keneltä sen on saanut ?

      • moumiumau

        Kun sen kerran olet saanut ja sairastanut, niin virus pysyy kehossasi koko loppuelämäsi ja voi puhjeta taudiksi uudestaan. Tällä tosin ei ole mitään tekemistä vastapuolen kanssa, joten jatkakaa vain, nyt kun kumpikin kerran tautia kantaa.


      • mellie

        Harvoin tulee uudestaan, mutta joskus niinkin huono tuuri voi olla. Mutta sille ei sitten oikein mitään voi, harvinaista se käsittääkseni on. Taudin voi sitäpaitsi saada muutenkin kuin pussailemalla, se voi tarttua myös pisaratartuntana kuten mikä tahansa flunssa. Eli sen voi siis kuitenkin saada keltä tahansa vieraaltakin.

        Tutkimusten mukaan 70 % ihmisistä on sairastanut taudin jossain vaiheessa elämäänsä, useimmat lapsena vähillä tai olemattomilla oireilla, joten ketään yhtä henkilöä ei sen vuoksi, että pusutauti on sairastettu, kannata vältellä. Tartunnan jälkeen virus jää selkäytimeen ja saattaa aika-ajoin erittyä sylkeen, jolloin tartuttaminen on mahdollista vaikka itsellä ei ole oireita. Siitä tuskin kannattaa kuitenkaan kantaa huolta kumppanin tai vaikka uuden kumppanin suhteen, sillä jos seitsemällä kymmenestä ihmisestä virus jo on, ja useilla heidän tietämättään, saisi tässä alkaa aika varovaiseksi jos virusta yrittäisi tarkoituksella lähteä välttelemään.


    • *****

      Pusutauti ei tule uudestaan jos olet sen jo kerran sairastanu. Mutta voit aina tartuttaa sitä eteenpäin.

    • jajaja

      Mulla on jo viikon ajan ollut ihan hirveä kurkkukipu, silmien turvotusta, nokkosihottumaa, nuhaa, yskää ja kuumetta. Ensin epäiltiin angiinaa mutta viljelyn jälkeen osottautui negatiiviseksi. Parin päivän päästä korvat särki aivan järkyttävän paljon, mutta lääkäri sanoi että ne olivat ihan fine. Kehotti mennä verikokeisiin maanantaina, jos mulla olisi mononukleoosi, mistä olen nyt aika varma luettuani kaikki nää viestit.

      Kurkun kipu on niin voimakas että se säteilee korviin, tosi kiva! Jos ei ole tätä tautia sairastanut ei voi ymmärtää kivun määrää, ei kivaa :(

    • ghhsg

      Mulla kaikki alko siitä, että ensin lähti ääni. Kähisin 3 päivää kunnes ääni palautu, tilalle tuli nuha ja yskä, mutta hölmönä olin silti töissä. Viikko äänen lähtemisestä nousi korkea, ainakin 39 asteen kuume, joka veti ihan veteläksi. Olin saikulla ja olo tuntu taas kohenevan, lämpö heittelehti 37 molemmin puolin. Ajattelin jo, että kyllä tämä tästä ja taas menin töihin. Ehdin pari päivää olla töissä, kun kurkku tuli todella kipeäksi ja turposi niin, että oman syljen nieleminenkin oli vaikeaa. Kävin kolmella eri lääkärillä ja taas saikkua. Kaksi nieluviljelyä otettiin ja kumpikin negatiivisia vaikka peitteitä oli, ei siis angiina vaan mononukleoosi.

      Ohjeeksi sain vain juoda paljon vettä ja yrittää syödä keittoja ym. ettei yleiskunto hirveästi heikkenisi. Sain myös reseptin 600mg buranaan, jota piti ottaa 3krt päivässä.

      Nyt oon 4pv syönyt tota buranaa lääkärin ohjeen mukaan ja kurkun turvotus helpottanut jo niin, että pystyn syömään ihan normaalia ruokaa! Kuumetta ei ole ja olo muutenkin pirteämpi. Tällä viikolla tulee vielä verikokeiden tulokset, jolla tauti saadaan varmistettua.. Lepo ja burana siis purivat vaikka kovasti epäilinkin :-D Niin kamala tauti etten kyllä toivo kenellekkään. Nukkuminenkin oli yhtä helvettiä. Onneksi jo voiton puolella!

    • jensku

      tänään sain tietää sairastavani tuota kyseistä ' pusutautia ' maanantaista asti ollu kuumetta , vasta parina päivänä kuume alkanu nousta siihe 39 asti . sain antibiootti kuurin tänään ja lääkäri sano että parantumisessa voi kestää se 2 viikko maksimissaan, ellei enemmänkin . kurkku kipee kun nielasee , ja puhuu , rauhaset vähä turvonnu .

      • jo sairastanut

        Siis häh? Antibioottia pusutautiin? Kyllä nyt no ollut joku kesälääkäri töissä, jos ei tiedä, että pusutautiin ei tosiaankaa tehoa antibiootit. Se pitää vaan sairastaa pois. Turhat antibioottikuurit on aina elimistölle ja ympäristölle pahasta.


    • jensku

      jep , mut kuume pysyny poissa jo 3 päivää , ainut on vaa tää helvetilline kurkkukipu .mulla ei oo koskaa aikasemmi sairastanu tätä tautia , eikä mulla oo ikinä ollu angiinaa ..

      • jensku

        siis en oo aikasemmi sairastanu tätä tautia *


    • big mama

      Hei! 15- vuotias tyttäreni sairastaa paraikaa tätä kyseistä mononukleoosia. Kuume sahaa 37- 39 asteen välillä ja kurkku on turvoksissa, sekä katetta on myös. Samoin kaulan imusolmukkeet turvoksissa. Reilu viikon on sairastanut, mutta epäselvää on se, että tartutinko minä itse sen, koska olin flunssassa ja kurkkukipu oli kova. Viimeisenä tuli kova yskä ja sitä riittikin ihan muille jakaa.. Olen itse sairastanut monon joskus n. 20 v. sitten ja minulla turposi silloin leuan alla oleva imusolmuke oikein jättipalloksi. Kurkkukipu oli kova, kuumettakin oli. No, oli miten oli, harmillinen tauti. Nyt jo tyttären olo on vähän parempi, jaksaa syödä pehmeää ruokaa ja kurkku ei ollut tänään niin pahan näköinen kuin aiemmin.

    • tätäeikestä

      oottepa te osa päässyt vähällä. sairastan tässä kyseistä tautia parhailllaan ja 7 viikko meneillään.
      eka oli mmuutamia viikkoaj kurrku vaan turvonnu, sitten nous parin viikon päästä 39 kuume ja oli reilu 2 viikkoo ja kurkku kipu oli niiin sietämätöntä että buranoita meni 5 päivässä ja panadolia saman verran.Nielurisat ovat myös käsittämättömän suuret, hyvä kun eiole kurkku ummessa. Kuume lähti reilu parinviikon jälkeen tosiaan ja kurkkkukipu jatkuu sietämättömänä:D että buranan voimin. Onneks tätä tautia ei sairasteta uudelleen, mä varmaan kuolisin. Lääkäritkin sanoo että mulla on käsittämättömän pitkään tää kestänyt. Yli puoltoista kuukautta, ja mononukleoosi näky _vasta_ neljännen kerran oton jälkeen positiivisenä, että niiihin ei kannata luottaa!

    • JÄÄTÄVÄKIPU

      Joo tosiaan nostan vanhan ketjun ylös.. itsellä kyseinen tauti menossa.. alkoi n. viikko sitten silmän turpoamisella mikä meni ohi ns. alkoholin voimin! mutta sitten koitti järkyttävä kuume ja kurkkukipu joka on 3 kertaa pahempi kuin angiina, lääkäriltä sain v-pen antibiootteja.. jotka mielestäni auttoivat hieman, ainakin korvakipuun joka oli järkyttävä, kuume on nyt ollut 2pv poissa, mutta pieni ja ärsyttävä kurkkukipu jatkuu.. en ole viikkoon nukkunut hyvin kun herää yöllä siihen että kuolaa niin paljon kun kurkku niin turvoksissa. En toivo tautia kenellekkään. VOIKO MENNÄ OHI JO VIIKOSSA? Tämä kotona istuminen päivittäin tekee olon kyllä niin masentuneeksi ettei mitään rajaa..

    • neitopulassa

      itellä alko mononukleoosi sillee et olin kamalan väsynyt ja huono olo ja päätä särki en jaksanut tehdä juurikaan mitään ja sit ilalla nousi kuume sellaset 38 ja sit siitä 2 viikkoo oli sitä kuumetta 38 kieppeillä ja kurkku kipu tuli vasta kuumeen jälkeen ja oli tosi kova etten pystynyt mitään syömään 5 päivään ja nyt olen jo terve mutta kurkku vielä aristaa pikkuisen kun haukottelen niin kurkkuun sattuu ja nykyää nukun suu auki ja suu on tosi kuiva aamulla mistäköhän tämä johtuu? osaako kukaan auttaa???

    • tsemppiä kaikille

      Itselläni tauti alkoi lievänä kuumeena, oksensin 4krt rajusti, lihassärkyjä kuumeen ohella pari päivää, todella väsynyt olo, lämpö sahaili 37,4-38.6 väliä. Sain oätkissä sairaslomaa ja diagn.rajumpi flunssa. Parin viikon kuumeilun jälkeen sain lääkkeeksi bakteeritul.kuolettavan ja keuhkokuumeen tappavan lääkkeen, vaikka keuhko kuumetta ei ollut, yskä oli ollut jo pitkään....4pv:n päästä palasin lääkäriin ja sain amoksiliinilääkkeen poskiontelotulehdukseen, korvatulehdukseen ja keuhkoputkentulehdukseen ja pari päivää Saikkua...olin lopen väsynyt kuumeiluun, hengittäminen oli raskasta, sanoin ettei poskia korvia säre, kaula on kipeä ja imusolmukkeet rinnassa ja kainalokuopassa. Verenkuva otettiin. Lääkäri lähetti minut sairaalaan korkeitten maksa-arvojen takia. Olin tosi poikki, uupunut ja hengitin vaivalloisesti ja sanoin etten saa kunnolla ilmaa. Sairaalassa verenpaineet oli korkeat, leposyke 108. Lääkärit kyselivät moneen otteeseen alkoholin käyttöäni. Perussairauteni lääkityksen takia en juurikaan käytä alkoholia. Aistin että minua ei uskota. Jos kerrankin olisi sanottu että maksa-arvot on todella korkeat ja GT arvo joka alkoholin suurkuluttajilla nousee oli yli 700 kun yläraja 75, naisilla normisti 45. Sain sydänfilmisdä yhtäkkiä rajun punapisteihottuman joka taudin virus poikkeuksetta aiheuttaa amoksilliini pohjaisen antibiootin kanssa. Antibiootti oli määrätty työterv.edellisenä päivänä turhaan. Tämäkään ei herättänyt lääkäreitä...löysin sen pernasairauksia googlettamalla. Valittelin kaulaa...kaulani ei turvonnut mutta oli 5päivää ollut kipeä, nielussa ei peitteitä...kuten ei ikään angiinassakaan. Sisäelin ultrassa muuten kaikki ok, mutta kuvantajalta lipsasti että pernani on aika lailla iso...katotaan mitä lääkäri sanoo, ei mitään... Ajattelin kaipa normaalia. Olin tipassa yön yli...seuraavana päivänä 1/2vrk kuumeetta minut kotiutettiin saate sanoin huomisen on loputtava...korjasin etten käytä alkoholi, olit aika itkuinen lääkäri sanoi...onko murheita... Sanoin että ainahan niitä, mutta en ole masentujatyyppiä, olen vain lopen uupunut ollut sairauden aikana ja että syy ei selviä ja pompotellaan lääkäriltä toiselle... Kotona kuume nousi yli 38:aan ja taas voimattomuus, sitä verrataan jopa krooniseen väsymysoireyhtymään. Niinpä lähdin hakemaan tietoa netistä ja kirjoitin suurentunut perna. Tiesin että ei normaalia, koska vasen kylki kipuili ultrassa tapahtuneen venyttelyn takia, vasta kotona. Sieltä pääsin mononukleoosin jäljille. Niinpä seuraavana aamuna työterveyteen vaatimaan testiä, vieläkin lääkäri epäili ja sanoi ihottuman pitäisi kestää vuorokausia. Suostui lähetteeseen kun olin päättäväinen ja kuumeisena taas. Niin tauti varmistui... Ja suhtautuminen minuun muuttui, nyt maksa-arvoja seurataan. Sairasloma jatkuu. Olo vaihtelee, välillä olen aivan petin pohjalla uupuneena, väliin jaksan istuskella ja lukea jotain. Olen pettynyt kuinka minua on pompoteltu ja kuinka yliopistotason sairaalan lääkäritkin eivät keskustelu täysin suoraan asioista, miksei sanota että maksaarvot on juopon arvoja jolloin tod.olisin voinut puolustaa. Epigriisiin jäi itkuinen, väsynyt, ja onko maksa-arvot sekundääristä infektioille!!! Sain hermostuneen juopon ja lääkkeiden väärin käyttäjän leiman, mikä loukkaa. Tämä on 16.päivä kuumeessa. Uskon että Tää nujerretaan...mutta maanantaina ois vaan pitänyt mennä pieniä lapsia hoitamaan. Kiitos netistä ja sen tieto-kuin keskustelusivuista, jotta potilas saa tukea, sitä on aika yksin, hauras ja avuton kun on todella heikko taudin kourissa. Tiesin, että Se ei ole normaalia, olen iloinen ja pirteä ja energinen, tämäkin ois pitänyt ottaa todesta. Paranemisia kaikille, jotka tätä sairastavat, taudinkuva voi vaihdella, siksi tiedonjako tärkeää... Jäi vielä mainitsematta että silmieni alle ilmestyy välillä ankarat pussit, sekin yksi taudin merkki. Ylpeä olen itsestäni että tiedon itse kaivelin, kaikille lääkäreille toivoisin parempaa perehtymistä kaikkiin taudinkuvaan ja kestoon liittyvissä asioissa ja aikaa potilaan kanssa rauhassa käydä läpi, eikä lyödä uutta lääkekuuria ja pari saikkupäivää vaan...

      • tsemppiä kaikille

        Anteeksi kirjoitusvirheeni, kuumeessa en näe lukea tekstiä kunnolla:D:D lääkäri lähetti kotiin saatesanoin kaikenlainen alkoholinkäyttö loputtava, puhelin muuttaa sanan aina huomisen sanaksi, soriiii....en ole niin näppärä käyttään puhelintani


      • tsemppiä kaikille

        Ai niin taudin alussa lihassärkyjen kanssa myös tajuton päänsärky. Molemmat oireet väistyivät ekalla viikolla


    • Lääkäri soittaa

      Sairastuin mononukleoosiin 40 v sitten. Arvelen saaneeni sen opiskelijakuppilan huonosti pestyistä astioista. Muistan vain, että kurkkuni tuli päivä päivältä yhä kipeämmäksi ja vaaleita peitteitä oli kuin angiinassa. Minulle määrättiin voimakkaita antibiootteja, mutta en syönyt niitä, koska olin kuullut etteivät ne mitään auta. Tauti meni ohi, mutta 15 v sitten minulla todettiin leukemia. Olen ymmärtänyt, että leukemia voi olla mononukleoosin jälkitauti. Ilmisesti geeneissäni ei ole neandertaalilaisten perimää, mikä estäisi veritaudin jälkitautina. Olen myös lukenut/kuullut, että mononukleoosi/leukemia voi äidistä siirtyä syntyvään vauvaan. En uskalla sanoa asiaa sairastamisen jälkeen syntyneelle lapselleni, ettei hän saisi paineita asiasta.
      Muutamia päiviä sitten sain lievää kuumetta, mikä ei liity flunssaan. Leukemiani takia menin päivystykseen, koska olin saanut yhtäkkiä yltympäriinsä, eniten jalkoihin ja käsiin punaisia näppylöitä sekä rakkulan suuhun. Epäilin enterorokkoa, mutta en ole tyypillinen rokkopotilas eli lapsi. Lääkärit olivat ymmällään ja lähettivät labrakokeisiin. Olen nyt matkaillut taksilla terveyskekuksen ja kodin väliä useampaan kertaan, kun ei voi mennä kuumeisena bussiin mahdollista tautia levittämään. Kalliiksi tulee. Nyt aionkin kysyä voiko näppylöillä olla jotain tekemistä mononukleoosin mahdollisen uusiutumisen kanssa.

      • voi kamala

        hui, millä todennäkösyydellä just mononukleoosin takia saatu leukemia??? :o ei taida kauhean yleistä olla, eihän?

        tämän itse löysin:

        ´Mononukleoosi saattaa aiheuttaa jälkitauteja, tosin ne ovat harvinaisia´

        http://www.terveyskirjasto.fi/

        SEKÄ

        `Joskus hyvin harvoin rauhaskuumeessa saattaa saada seuraavia jälkitauteja:

        Nielun tukkeutuminen
        .......
        Pernan repeytyminen´

        http://www.sairaana.com/


    • Anonyymi

      jes.. juurikin nyt sairaana, kiitos mononukleoosi ♥ eikä harmainta aavistustakaan mistä oon moisen saanut (nimim. ensisuudelmaa odotellessa), mutta mm. samasta pullosta juodessa voi viruksen kantaja tartuttaa toisen! ottakaa se huomioon, itse en nyt piiitkiiin aikoihin mene kenenkään pullolta hörpsimään.. ;/

      ehehh mulla alko tauti kuumeella, eräs maanantai menin reippaasti kouluun ja koulussa puolenpäivän aikoihin alkoi pyörryttämään, tuli vilunväreitä ja tuntui kuumeiselta. Kävin terkalla, kuumetta 38.5'C ja eikun kotiin vaan. Tiistaina kuumetta enää 37,7'C, keskiviikkona samanverran, torstaina kuumeeton (joka kouluissa vaaditaan, ennenkuin saa mennä takas kouluun) mutta tsädääm perjantaiaamulla taas sama paha olo, kylmä, kurkku kipeä jne. ja kuumetta 38,2'C ja taas jäin kotiin. viikonloppu vain ihan lievää lämpöilyä, sunnuntai-iltana 37,7'C taas, maanantaina kuitenkin kouluun, hengissä selvisin ja olo oli jo ihan hyvä. Tiistaina oli pahaa oloa, tässä vaiheessa tauti jatkunut siis viikon. Vikalla tunnilla minua huimasi, olin poissaoleva enkä pysynyt mukana opetuksessa, kaikki samat taudin oireet taas>olin tunnin loppuun ja menin kotiin, kotona mitatessa 38,4'C kuumetta. kotiin jäin taas, keskiviikkona EI KUUMETTA OLLENKAAN mutta samat tuntemukset jäi, kylmä, kurkku kipeä jnejne.. Torstaina lääkäriin, diagnoosiksi mononukleoosi ja labraan>maksa-arvot koholla ja vasta-ainekokeet tulee tällä viikolla. crp kuitenkin normi. Lisäksi 1kk liikunta-/urheilukieltoa pernan turpoamisen ja repeämisriskin takia, hyi kiesus tätä tautia... perjantai-lauantai-sunnuntai pientä lämpöä (su illalla 37,6'C ),olen koittanut juoda mahd. paljon ja se on helpottanut mm. kurkkukipua vaikka se oudolta kuulostaakin. tänään en mennyt kouluun, mikään ei mene kunnolla alas vieläkään mutta olo hieman helpottunut

      kaverin veljellä tää oli kestänyt 6 viikkoa ja jollakin heidän tutuillaan kokonaisuudessaan 6kk! hyi yrjö tätä tautia... :(


      kellään kokemusta/tietoa, eihän tää maksa-arvojen kohoaminen vaikuta mitenkään vaarallisesti maksaan taudin jo loputtua??

      • Sama Ano ^^

        ainiin, tautihan alkoi siis viikon tolkuttomalla lihassäryllä koko kehossa.. niska/pää/hartiat ei liikkunu juuri lainkaan


      • Tahdon vastauksia!!!
        Sama Ano ^^ kirjoitti:

        ainiin, tautihan alkoi siis viikon tolkuttomalla lihassäryllä koko kehossa.. niska/pää/hartiat ei liikkunu juuri lainkaan

        Hei! Mulla on kysymys johon en mistään löytänyt vastausta joten kertokaa! Se kuka tartuttaa toiselle tuon mononukleoosin niin onko hänkin sairastanut tuon taudin että voisi tartuttaa sen toiseen ? Kun tuon mononukleoosin han aiheuttaa epstein barrin virus niin onkko sille tartuttajalle voinu tulla ihan yhtäkkiä tuo virus ? Että sen on voinut tartuttaa? Vai pitääkö sen tartuttajan itse myös olla kipeä että sen voi tartuttaa toiseen? Vai voiko se tartuttaja tartuttaa tuon mononukleoosin ilman että on ollut kipeä??? Vastauksia!!


      • Vastausssinulle

        Mononukleoosin kantaja eli se joka on joskus sairastanut sen niin se jää hänelle ikuisesti muhimaa jonnekin selkäytimeen tms. Se saattaa silloin tällöin aktivoitua täysin oireettomasti (vasta-aineiden takia se ei oireile) tälle henkilölle ja sitten kun pusuja vaihdetaan henkilön kanssa jolla ei ole ollut vielä pusutautia niin tsadam, virus leviää.


    • Kärsivätoipilas

      Joo tosia ite olin kipeenä n. 4vk yhteensä. Alussa huomasin luomien turpoamisen ja nousi korkea kuume (n.38^) sitten tuli punasta ihottumaa niskassa, no nykyinen poikaystävä oli just sairastanut "pusutaudin" no tietenkin kun kuulin tästä luin netistä tietoa vaikka kuinkapaljon, sanoin kaikille läheisille että onkohan mutta ei, no parin vk jälkeen se laski sitten mentiin takaisin kouluun no eihän siinä mennyt kun viikko ja se iski takasin kuumetta oli 38.5 ja kurkkukipua vasen nielurisa turposi ja kurkku punainen, paha flunssa no sitten aloin kunnolla vasta harkitsemaan kyseistä tautia, no parinpäivän päästä mentiin lääkärille, lääkäri sanoi eii, eii perus flunssa ihan ohimenevää.. No laitto lähetteen sitten "varalta" laboratorioon ja sanoi että jos ei ole lähtenyt 4pv päästä että pitäis mennä sinne, no sit ei lähteny kaikki pv oltiin vaan sängyssä ei voitu syödä, strepsilssejä mahdollisimman paljon kuumaa keittoa HUOM KEITTOA koska kaakao pahentaa sokerin & maidon takia kurkkukipua, nenäliinoja tuli JÄTESÄKILLINEN kirjaimellisesti, ei auta mikään ei oo mikään mukava tauti.. No sitten mentiin laboratorioon otettiin testit, meni sellanen tunti päästiin lääkärille missä kerrottiin tuloksista no oli eri lääkäri joka totesi että joo testi oli positiivinen ei siinä muuta ajateltu kun että voi h****tti.. No sain nyt liikunta kieltoa pariviikkoa, kurkku viellä on kipeä ja tukkoinen olo mutta kouluun silti joudun palaamaan.. Tää tauti on sellanen että ei voi tehdä muuta kun kärsiä mutta oikeesti apu tähän on : strepsils, jääpussi, kuumakeitto, mehujäät, PALJON nenäliinoja. Zyx oli kanssa hyvä mikä auttoi kurkkukipuun. Pärjäilkää!

    • pelottaa

      Voiko mononukleoosiin kuulua laikukkaat nielut ilman kurkkukipua ja kuumetta? Minulla alkoi tämä tauti kuukausi sitten kovalla kurkkukivulla ja erittäin peitteisellä kurkulla. Kuumettakin oli nelisen päivää 38-39 välillä. Hoitaja teki strep-a testin ja se oli nega. Pari päivää myöhemmin mulla kipeytyi korva ja lääkärissä diagnosoitiin flunssaan liittyvä korvatulehdus, johon sain Amorion-kuurin. Lääkäri katsoi myös kurkkuuni ja sanoi että ei vaikuta angiinalta (nieluni ei ole ollut edes turvonnut), ja jos on niin Amorion vie sen pois.

      No korva parantui, kuume laski, kurkkukipu hävisi ja muut flunssan oireet eli rään ja liman tulo alkoivat. Viimeisen parin viikon aikana oloni on ollut hyvä, mutta huomasin tuossa alkuviikolla että nielussani on vieläkin pilkkuja. Kurkku ei ole kipeä eikä ole kuumetta, mutta välillä tulee kovia lihaskipuja. Pelottaa ihan helkkaristi mitä tämä on, syöpäkin on käynyt mielessä.

    • Selvisin

      Mulla meni kyseinen tauti ohi kun ulkomaille lähin viikko sen jälkeen ku sain tiwtää et olin sairastunu tähän välimerellinen ilmasto paranti itellä tän paris viikos.

    • Nomorethanks

      Huh, kohta kolme viikkoa takana kyseistä tautia streptokokki. Ensimmäisellä viikolla järkyttävän kova kurkkukipu, edes vesi ei mennyt alas ilman kärvistelyä, mehujäät vähän jeesasi.

      Antibiootit määrättiin jo aluksi streptokokkiin, josta selvis että olin kyseiselle antibiootille allerginen, ja seuraavana aamuna päivystykseen ja piikki pakaraan.

      Toisella viikolla tuli mukaan korkea kuume, ja kurkku alkoi olla niin tulehtunut/turvonnut että oli jo vaikeaa hengittää varsinkin öisin. Lääkäri määräs kortisonitabletti kuurin (prednisolon 20mg x2 aamuisin aluksi, josta sitten tiputeltiin määrää viikon ajan), joka kyllä auttoi tautiin, mutta en voi suositella kyllä sivuoireiden takia kenellekkään.
      Järkyttävää sydämmentykytystä, mahdoton nukkua, levottomuutta, ahdistusta ja vihaisuutta.

      No nyt tauti on alkanut helpottamaan, enää ei kurkku ole kauhean kipeä, eikä kuumettakaan ole. Särky- sekä tulehduslääkkeitä tuli kyllä syötyä järkyttävä määrä, kun se sietämätön olo tuli aina muutaman tunnin jälkeen aikaisemman tabletin ottamisesta.

      Vatsa ei tietenkään tykännyt tollasista lääkeannoksista, eiköhän sekin ala paranemaan kun saa/pystyy taas laittamaan ruokavalion kuntoon, eikä tarvitse enää lääkkeitä kiskoa.

      Aivan hirveä tauti, tsemppiä kaikille mononukleoosia sairastaville!

      Terveisin 21v mies

    • Eioohelppoo

      Mulla kans kolmas viikko monoa ilmeisesti menossa.

      Alkuun nous kuume ja luulin perus flunssaksi, kuume kuitenkin aika korkea (pahimmillaan melkein jopa 40 astetta) Sitten joskus siinä ekan viikon loppupuolella alko kurkku kipeytymään aika pahasti ja kävin sitte heti seuraavana maanantaina lääkärissä. Ottivat multa nieluviljelyn jonka tuloksena angiina, tulokset sain tiistaina. Vetäsin sitte 10pvä V-pen kuurin ja eilen loppu sit antibiootit. Kuitenkin tuntu, että kurkkukipu vaan paheni ja nielurisat turvonnut ihan järkyn näköisiksi, toinen puoli kauttaaltaan valkoinen. Kävin eilen jo lääkärissä ja sanoivat, että pitäis tulla seuraavana päivänä takasin kun antibiootit vielä kesken. Tänään aamulla kävin kolmannen kerran lääkärissä ja lääkäri epäili monoa. Sain lähetteen labraan jossa multa otettiin verikoe ja uusi nieluviljely. Verikokeen tulokset tuli muutama tunti sitten ja monohan se mulla sit kans oli.

      Tosiaan 20-30% mahollisuus, että tulee angiina samaan aikaan ku mononukleoosi ja en kyllä yhtään oo yllättyny, että mulla ne molemmat ku oon muutenki niin huonotuurinen.

      Lukasin tän ketjun just läpi ja lohduttaa, kun tietää, ettei ole ainoa joka kärsii/on kärsinyt tän kanssa. Toivotaan että menis nopee ohi.

    • Sokf

      Sairastin parikymppisenä. Oli oikeastaan hirvein tauti mitä muistan koskaan olleen. Nielu kokonaan valkoisena,Kurkkukipu jolle ei ole vertaistaan ja 2 viikkoa kova kuume. jokainen nielaisu tuntui palavalta terältä kurkussa. Nukkuminen todellq vaikeaa, Syödä ei pystynyt. Aloin olemaan ihan höperö jossain välissä.

    • Anonyymi

      mullakin nyt 12 päivää oireiden alkamisesta. Oireet alkoivat silmäluomien kamalalla turvotuksella jonka laitoin allergian piikkiin sitä sen kummemmin miettien. Pikku hiljaa alkoi tulla kurkkukipu jonka luulin tunnistaneeni angiinaksi. ( minulla on siis ollut toistuvasti angiina jo usean vuoden ajan). Lähdin päivystykseen hakemaan antibiotteja jo "varmaan" angiinaan ja ne sitten sainkin ilman sen suurempie testejä. Olin syönyt antibiotti kuuria noin 4 pv eikä oireet olleet helpottaneet yhtään, kurkkukipu oli vain pahentunut. Tiesin siitä ettei kyseessä ollut angiina koska antibiotit auttavat yleensä nopeasti. Lähdin siis uudestaan päivystykseen josta minut ohjattiin labroihin joissa otettiin nieluviljely sekä verikokeet( tätä pusutautia varten). Noh kotona sitten odotellut näitä tuloksia yli viikon ja noin joka toinen päivä käynyt hakemassa päivystyksestä lisää sairaslomaa, koska eivät sitä voi kerralla antaa enempää jos laboratorio tulokset eivät ole tulleet. Tänä aikana kurkkukipu ja kurkun turvotus yltyivät todella pahaksi. Kahtena päivänä en saanut syötyä mitään enkä juotua kuin hädin tuskin yhden lasillisen vettä kivun saattelemana, jonka sitten oksensin samantien ulos. Tiputukseen meinasin jo lähteä, mutta sitten seuraavana aamuna kurkkukipu oli yllättäen lieventynyt. Mutta nyt kuume oli noussut. 38.7 , milloinkohan tämä helpottaa en jaksa enää

    • Anonyymi

      voinko mennä kouluun pusutaudilla

    • Anonyymi

      voinko mennä kouluun pusutaudilla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe