Veitset? Aseet?

Sumuttaja

Yksi kysymys: Moni puhuu täällä veitsestä ja miekoista aseharjoittelukäyttöön. Miten ihmeessä teräaseet ja itsepuolustus/kamppailulajit liittyvät wicca-hommiin?

6

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lnr*

      ...kamppailulajit ja aseet eivät liity wiccaan millään tavalla. Wiccalaisilla on rituaaliveitsi, Athame, jota ei kuitenkaan käytetä miekan tavoin, eikä edes itsepuolustukseen. Rituaaliveitsellä on lähinnä symbolinen merkitys ja sitä käytetään, kuten nimestä voi päätellä:), pelkästään rituaaleissa.
      Itsepuolustus ja kamppailulajit ovatkin sitten ihan toinen juttu:)

      • Hese

        Luin joskus uskonnosta jossa luonnolla oli tärkeä osa. Siihen liittyi mm. miekan kautta luonnon tasapainon oppiminen. Luonnossa liikkuminen, yrtit ja luonnonhenkien palvonta.
        En muista lähdettä, mutta voin katsella jos sen jostain löytäisi.

        Ja tuo teräase juttu oli vähän "out of track"...


      • kamppailija
        Hese kirjoitti:

        Luin joskus uskonnosta jossa luonnolla oli tärkeä osa. Siihen liittyi mm. miekan kautta luonnon tasapainon oppiminen. Luonnossa liikkuminen, yrtit ja luonnonhenkien palvonta.
        En muista lähdettä, mutta voin katsella jos sen jostain löytäisi.

        Ja tuo teräase juttu oli vähän "out of track"...

        No sanotaanko, että kamppailulajeilla (teräaselähtöisillä) on tietyllä tavalla olemassa kytkentä uskonnolliseen maailmaan, etenkin kun mm. Japanilaiset asetaidot ovat moraalioppinsa ja harjoittelumetodiensa puolesta voimakkaasti Zen-Buddhalaisia tai sitten Shintolaisia. Myös Neo-konfutselaista oppia löytyy.
        Athamehan ei ole "ase" vaan on rituaalinen väline, mutta sanokaas "luonnon uskovaiset", että jos harjoittelen luonnon harmonian etsimisen ja itsetutkimuksen hengessä Katanan kanssa (Katana = Japanilainen samurain pitkä miekka) katoja leikaten ilmaa, niin onko sekin rituaalista? Hullua, mutta minusta on, kyse ei ole käytännöstä, sillä en tarvitse tässä maailmassa miekkataitoja missään. (korjattakoon sen verran, että harjoitusversio on puoliterävä "tylsä" ja karaisematon Katana jota kutsutaan Iaitoksi.)

        Aseharjoitus ja uskonto eivät siis sulje täysin toisiaan pois vaan täydentävät toisensa eheäksi kokonaisuudeksi. Miekan mestari on taivaan kanssa samaa mieltä, hän ei koskaan käytä taitojaan epäoikeudenmukaisesti tai pahaan. Todellinen miekan mestari on saavuttanut rauhan itsensä, muiden ihmisten ja luonnon kanssa, hän ei enää tarvitse miekkaansa. Miyamoto Musashi niminen Samurai ja miekan tien mestari hylkäsi miekansa ja tarpoi elämänsä loppupuolen läpi puumiekkaan turvaten. Tämä mies ei hävinnyt kertaakaan vihollisilleen, loppusaldo oli 60 onnistunutta vaaraan asettumista ja lopulta saavutettu rauhan tila, Musashi erakoitui ja muuttui oikeastaan omaa tietään kulkevaksi munkiksi.
        Myös Choisao Ienao niminen miekkamies Japanista hylkäsi väkivallan ja ryhtyi Shindolaiseksi munkiksi ja sodankäynnin taidon opettajaksi. Tämä mies korosti uskontoa ja toisaalta käytännön taitoja.

        1830-luvulla Morihei Ueshiba niminen alhaisesta suvusta lähtöisin oleva mies alkoi vaikuttaa Japanissa. Tämä Bujutsun (sotataidot) mestari hylkäsi myöskin väkivallan ja muutti Budon sisällön elämää suojelevaksi. Ueshiban elämäntyönä syntyi Aikido "Harmonisen voiman tie". Kyseessä on hyvin voimakkaasti uskonnollis-filosofinen taito, joskin syvä moraalinäkemys kehittyy hitaasti ja ensin keskitytään ihan vain tekniseen käytäntöön. Kuitenkin "Harmonisen voiman tie" on kokonaisvaltainen elämäntapa joka ulottuu minun nähdäkseni myös uskonnon puolelle.


    • Soturi

      Sekä kamppailulajit että Wicca vaativat pitkäjänteisyyttä. Wiccassa käytetään hyvin yleisesti rituaalitikaria eli athamea. Jotkut traditiot suosivat etenkin ulkona suoritettavissa rituaaleissa miekkaa athamen sijasta.
      "An ye harm none, do what ye will" voidaan tulkita mm. näin: (Huom! Kaukaa haettu tulkinta) Jos et opettele puolustamaan itseäsi, on todennäköisempää että sinulle käy huonosti jos henkilö X käy käsiksi. Näinollen se, että et harjoittele itsepuolustusta on vahingoittamista.

      Oliko tässä tarpeeksi yhtymäkohtia?

      • kamppailija

        "An ye harm none, do what ye will" voidaan tulkita mm. näin: (Huom! Kaukaa haettu tulkinta) Jos et opettele puolustamaan itseäsi, on todennäköisempää että sinulle käy huonosti jos henkilö X käy käsiksi. Näin ollen se, että et harjoittele itsepuolustusta on vahingoittamista."

        Periaatteessa noin. Wiccalainen moraalikäsitys tuskin torjuu puolustavan "väkivallan" mahdollisuutta ja se, että ei osaa puolustaa toista tai itseään on minunkin nähdäkseni vahingoittamista tai ainakin se on elämän hukkaan heittämistä.
        Sana "Bu" merkitsee "sotaisaa", mutta koska Kanji-merkissä on samurai torjumassa peitseä (naginata), on oikea tulkinta "aseiden pysäyttäminen" tai "väkivallan pysäyttäminen." "Do" taas merkitsee elämäntapaa tai henkistä tietä, jolloin itsepuolustusharjoittelun päämääräksi saadaan juuri väkivallan pysäyttämisen elämäntapa eli budo. Tämä taas vaatii itsekuria, rauhoittumista, ankaraa harjoittelua ja kokonaisvaltaista ihmisenä kasvamista.
        Budoka on oikeastaan viimekädessä se, joka toimii ainakin ideaalitilanteessa oikeudenmukaisesti, jos siis saavuttaa puhtaan omatunnon ja korkean moraalin jo harjoittelunsa aikana. Vanha sanonta "Budo on yksi kuoleman kanssa" merkitsee sitä, että tarpeen vaatiessa Budoka on valmis kuolemaan pelottomasti toisenkin ihmisen puolesta tai silloin kun on oikein kuolla taistellen (mm. äärimmäisen epätoivoinen itsepuolustustilanne jossa voi vain taistella loppuun.)Minä en henkilökohtaisesti pelkää kuolemaa, lähtökohtani on se, että minkä arvoinen elämä on jos siitä ei voi luopua? Jos ei uskalla kuolla, niin sitten ei oikeasti uskalla elääkään täysillä, toisin sanoen on jo kuollut vaikka elää, sillä pelko tukahduttaa ilon ja urheuden kohdata elämä. Minä olen täysin valmis jättämään tämän maailman jos jokin tilanne vaatii henkeni ja kuolen hyvällä omatunnolla vielä kaiken lisäksi, minä olen tehnyt niinkuin koen oikeaksi ja olen tehnyt parhaani. Olen kuolevainen ja tulen varmasti eräänä päivänä kuolemaan kuitenkin, tänään haluan elää ja nauttia niistä hetkistä jotka saan, toisaalta kuoleman tullessa haluan kokea senkin luonnollisena osana elämää ja lähteä sopusoinnussa. Kuolema ei ole mörkö, se on ihan oikeasti luonteva ja luonnollinen loppu elämälle.

        Mielestäni budoka on myös ympäristölleen mahdollisuus aivan kuten oikeahenkinen Wiccacin. Kumpikin omaa tietään kulkeva tietää miten toimitaan oikein ja toimii myöskin omatuntonsa mukaan vaikka se jossain tilanteessa tietäisikin omaa loppua. Jos joutuisin joskus kuolemaan rakkaan ihmisen tai sivullisen takia, pitäisin sitä lähinnä kunnian osoituksena omaa tietäni kohtaan - täyttäisin velvollisuuteni loppuun asti. mieluummin kuitenkin valitsen elämän jatkamisen tien jos vain suinkin mahdollista, sillä turha kuolema turhassa tilanteessa on alhainen koiran kuolema - sitä ei voi arvostaa kukaan.

        Huhu huh, menipä filosofiseksi taas vaihteeksi...jatkakaa.


      • Nimetön
        kamppailija kirjoitti:

        "An ye harm none, do what ye will" voidaan tulkita mm. näin: (Huom! Kaukaa haettu tulkinta) Jos et opettele puolustamaan itseäsi, on todennäköisempää että sinulle käy huonosti jos henkilö X käy käsiksi. Näin ollen se, että et harjoittele itsepuolustusta on vahingoittamista."

        Periaatteessa noin. Wiccalainen moraalikäsitys tuskin torjuu puolustavan "väkivallan" mahdollisuutta ja se, että ei osaa puolustaa toista tai itseään on minunkin nähdäkseni vahingoittamista tai ainakin se on elämän hukkaan heittämistä.
        Sana "Bu" merkitsee "sotaisaa", mutta koska Kanji-merkissä on samurai torjumassa peitseä (naginata), on oikea tulkinta "aseiden pysäyttäminen" tai "väkivallan pysäyttäminen." "Do" taas merkitsee elämäntapaa tai henkistä tietä, jolloin itsepuolustusharjoittelun päämääräksi saadaan juuri väkivallan pysäyttämisen elämäntapa eli budo. Tämä taas vaatii itsekuria, rauhoittumista, ankaraa harjoittelua ja kokonaisvaltaista ihmisenä kasvamista.
        Budoka on oikeastaan viimekädessä se, joka toimii ainakin ideaalitilanteessa oikeudenmukaisesti, jos siis saavuttaa puhtaan omatunnon ja korkean moraalin jo harjoittelunsa aikana. Vanha sanonta "Budo on yksi kuoleman kanssa" merkitsee sitä, että tarpeen vaatiessa Budoka on valmis kuolemaan pelottomasti toisenkin ihmisen puolesta tai silloin kun on oikein kuolla taistellen (mm. äärimmäisen epätoivoinen itsepuolustustilanne jossa voi vain taistella loppuun.)Minä en henkilökohtaisesti pelkää kuolemaa, lähtökohtani on se, että minkä arvoinen elämä on jos siitä ei voi luopua? Jos ei uskalla kuolla, niin sitten ei oikeasti uskalla elääkään täysillä, toisin sanoen on jo kuollut vaikka elää, sillä pelko tukahduttaa ilon ja urheuden kohdata elämä. Minä olen täysin valmis jättämään tämän maailman jos jokin tilanne vaatii henkeni ja kuolen hyvällä omatunnolla vielä kaiken lisäksi, minä olen tehnyt niinkuin koen oikeaksi ja olen tehnyt parhaani. Olen kuolevainen ja tulen varmasti eräänä päivänä kuolemaan kuitenkin, tänään haluan elää ja nauttia niistä hetkistä jotka saan, toisaalta kuoleman tullessa haluan kokea senkin luonnollisena osana elämää ja lähteä sopusoinnussa. Kuolema ei ole mörkö, se on ihan oikeasti luonteva ja luonnollinen loppu elämälle.

        Mielestäni budoka on myös ympäristölleen mahdollisuus aivan kuten oikeahenkinen Wiccacin. Kumpikin omaa tietään kulkeva tietää miten toimitaan oikein ja toimii myöskin omatuntonsa mukaan vaikka se jossain tilanteessa tietäisikin omaa loppua. Jos joutuisin joskus kuolemaan rakkaan ihmisen tai sivullisen takia, pitäisin sitä lähinnä kunnian osoituksena omaa tietäni kohtaan - täyttäisin velvollisuuteni loppuun asti. mieluummin kuitenkin valitsen elämän jatkamisen tien jos vain suinkin mahdollista, sillä turha kuolema turhassa tilanteessa on alhainen koiran kuolema - sitä ei voi arvostaa kukaan.

        Huhu huh, menipä filosofiseksi taas vaihteeksi...jatkakaa.

        Mitenkäs mielestäsi erilasiten tilanteiden turhuudet riippuvat toisistaan. Eikö oikeaa elämänviisautta olisi luopua periaatteista, ja silti pystyä saamana jokaisesta asiasta kaikki irti. Täysillä voi elää vaikka istuisi ja katselisi seinää. Ihminen on tavallaan ulkopuolisten määreitteiden orja, jos hänen ajatuksensa perustuvat tiettyjen tilanteiden kohtaamiseen jollain tietyllä tavalla. Tällöinhän nämä muut tavat jäävät kokonaan kokeilematta. Jos ihmienn ei pelkää kuolemaa, ei se tarkoita, että hänen olisi joka tilanteessa naurettava sille ja erikseen sitä osoitettava, silloinhan hän ajattelee kuolemaa enemmän kuin koskaan. Sinänsä on niin, että kuolema on osa elämää, mutta täysillä eläminen on myös laaja käsite, ja sitä voi kokea joka hetki, eikä eri asioita tarvitse erotella eri tasoille toisistaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      154
      11034
    2. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      47
      4275
    3. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      65
      4022
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      195
      3653
    5. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      101
      3486
    6. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      101
      3340
    7. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      73
      1980
    8. Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?

      Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis
      Maajussille morsian
      16
      1295
    9. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

      Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      998
    10. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

      Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      269
      957
    Aihe