Miehellä todettiin maaliskuussa imusolmukesyöpä (Hodgkinin tauti) ja sai sytostaatteja joka toinen viikko yhtenä päivänä sairaalassa puolen vuoden ajan. Viimeinen hoitokerta oli kolme viikkoa sitten. Varjoainekuvaus on huomenna.
Ensimmäinen oire syövästä oli allerginen kutina jota mies tietysti luulikin allergiaksi. Syöpälääkäri sanoi, että lääkkeet korostavat usein sitä kutinaa. Mies tuntee edelleen lievästi sitä kutinaa. Onko se normaalia? Miten pitkään ne lääkkeet siis vaikuttavat elimistössä vielä sen viimeisen hoidon jälkeen? Mielessäni mietin, että ei kai tuo lievä kutina tarkoita sitä, että syöpä onkin edelleen olemassa?
3kk hoitojakson jälkeen otettiin ekat varjoainekuvat ja niissä näkyi enää vain yhdessä paikassa vähän imusolmukkeita suurentuneena. Sen vuoksi hoitoa lyhennettiin kahdella kuukaudella, koska kuvat olivat siis paljon paremmat mitä oletettiin. Hoidon piti kestää alunperin 8kk mutta kesti siis vain 6kk.
Ensimmäinen oire syövästä oli allerginen kutina jota mies tietysti luulikin allergiaksi. Syöpälääkäri sanoi, että lääkkeet korostavat usein sitä kutinaa. Mies tuntee edelleen lievästi sitä kutinaa. Onko se normaalia? Miten pitkään ne lääkkeet siis vaikuttavat elimistössä vielä sen viimeisen hoidon jälkeen? Mielessäni mietin, että ei kai tuo lievä kutina tarkoita sitä, että syöpä onkin edelleen olemassa?
3kk hoitojakson jälkeen otettiin ekat varjoainekuvat ja niissä näkyi enää vain yhdessä paikassa vähän imusolmukkeita suurentuneena. Sen vuoksi hoitoa lyhennettiin kahdella kuukaudella, koska kuvat olivat siis paljon paremmat mitä oletettiin. Hoidon piti kestää alunperin 8kk mutta kesti siis vain 6kk.
Vastaukset 1
Vanhimmat
Mulla todettiin hodkinin tauti kesällä ja oireina oli vain iso kyhmy soliskuopassa. Tällöin toivoin että kutina/ihottumat joista olen kärsinyt jo vuosia oliskin ollut taudin oireita. Nyt jälkeenpäin olen kuitenkin tyytyväinen ettei näin ollut. 6kk:n sytot puolivälissä ja hyvin pyyhkii sekä kutisee(-;.