toinen kirkossa, toinen ei

kii

Voiko mennä naimisiin kirkossa papin siunaamana, jos toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei ?
Entä jos kumpikaan ei kuulu ? Silloin varmaan toisen pitää liittyä ?

8

2132

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rouva O

Kummankin on kuuluttava kirkkoon ja rippikoulu suoritettuna jos haluaa kirkollisen vihkimyksen.

• Atte Ateisti

Karkeasti ottaen näin on.

Tosin jos toinen ei kuulu kirkkoon, on silti mahdollista saada "kirkollinen siunaus", joka ulkoiselta muodoltaan on aivan kirkkohäiden kaltainen.

Varsinainen juridinen vihkiminen tapahtuu silloin kuitenkin maistraatin toimesta, ja kirkollistoimitus vain tulee sen lisäksi.

• en ymmärtänyt

Jos teistä kumpikaan ei kuulu kirkkoon, niin miksi ihmeessä te haluatte mennä naimisiin kirkossa? Kirkossa tapahtuva vihkiminen on uskonnollinen tilaisuus.

Jos toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei, onnistuu kirkossa tapahtuva "vihkiseremonia" kunhan olette ensin menneet virallisesti naimisiin maistraatissa.

Sukulaistenko takia tuo kirkko on teille niin tärkeä näyttämö?

• maistraatissa käynnin jälkeen

on toki mahdollinen riippumatta kirkkoon kuulumisesta. Aika karuhan maistraatin meno on ja kirkossa oma tunnelmansa, juhlavuutensa ja pyhyytensä.

• MAISTRAATTI OLI

Aivan niin juhlallinen, kuin toivoa voi.
        Mitä hempskutin kukka, sun muita laitteita häihinmno mukamas vaatii?
        Hölynpölyä!
        Kuulumme miheni kanssa kirkkoon mutta päädyimme maistraattiin, sillä olimme olleet yhdessä 10 vuoden ajan ja meillä oli tuolloin 5 vuotiaat tytöt.
        Maistraatista mentiin koko perhe eläinpuistoon hauskaa pitämään.
        Olihan juhla meidän perhettä yhdistävä.

• kirkossa

Eli riippuu nyt siitä, mihin tämä kirkkoon kuulumaton kuuluu? Kirkko vihkii pareja, joista toinen kuuluu ev.luterilaiseen ja toinen johonkin kirkon hyväksymään kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan (esim. helluntaiseurakunta, vapaakirkko). Kirkko voi pyytää tältä kyseiseen yhteisöön kuuluvalta todistuksen siitä mihin kuuluu ja että onko mitään esteitä toisen kirkon puolesta..

• vihkiminen ei..

Kirkossa vihkiminen onnistuu vain, jos molemmat puolisot kuuluvat kirkkoon. Mikäli toinen kuuluu ja toinen ei, tai kumpikaan ei kuulu ev.lut. kirkkoon, silloin voidaan suorittaa solmitun avioliiton siunaus. Avioliitto solmiminen onnistuu vain maistraatissa.

• jos kristitty

Molempien kuuluminen kirkkoon ei ole aivan ehdotonta. Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on mahdollista myös, jos vain toinen kuuluu kirkkoon ja toinen kuuluu johonkin muuhun kristilliseen yhteisöön.

Este syntyy vain silloin, kun toinen ei kuulu mihinkään kristilliseen yhteisöön. Tietysti jomman kumman pitää aina olla kirkon jäsen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      194
      1865
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      117
      977
    3. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      130
      924
    4. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      755
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      212
      715
    6. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      60
      665
    7. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      135
      656
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      22
      630
    9. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      57
      602
    10. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      38
      568
    Aihe