Autoilu ja riskit

Oletteko miettineet

Tuli mieleen että kun tieliikenteessä kuolee noin 400 henkeä vuosittain, miten paljon kuolee kaiessa muussa. Mietin siis sitä että kun autoja nyt markkinoidaan turvallisuudella, annetaan tähtiä törmäyskokeista ym. niin miten paljon se on oikeastaan reaalimaailman riskienhallintaa.

Sepelvaltimotauti   18%
Alkoholisyyt   14%
liikenne 4%
kotitapaturmat 2%
myrkytykset 2%
Itsemurhat   11%
Keuhkosyöpä   5%
Aivoverenkierron häiriö   5%
Muut kuolinsyyt 35%

Auto on julman kallis sijoitus, niitä myydään nyt turvallisuudella ja silti, kuolinsyynä työikäisille miehille se on vain 4%:ssa tapauksista.

Kuka miehistä tunnustaa sijoittavansa suuria summia terveelliseen ravintoon ja liikuntaan? Useampi taitaa tunnustaa sijoittavansa suuria summia alkoholiin ja tupakkaan. Kuinka moni hoitaa mielen tasapainoaan rahallisesti.

Olen sitä mieltä että ns. turvallisen auton ostaminen on markkinatekninen huijaus jolla mies oikeutetaan ostamaan isompi ja turvallisempi, samalla tehokkaampi auto kuin tarve olisikaan.

13

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...on perustella itselleen "turvallinen auto", mutta vähemmän helpompaa perustella: "Tämä sixpäkki on epäterveellistä".

No mainittakoon, että minä viis veisaan terveydestäni, parempi kuolla aikaisin elettyäni täysillä, kuin kituttaa ja sitten sairastua kumminkin johonkin tautiin......

Tuota ajattelutapaa vasten sinun väittämääsi noudatan myös autoilussa. Minua vitut kiinnostaa joku törmäystestin tähdet, koska en osta autoa ajaakseni kolarin.

• ihmeessä

sitten ajat Tojotalla? Sehän on oikeata kituuttamista ja kurjuuden maksimointia.

Minä kyllä välitän terveydestäni (kuntoilen erittäin paljon) ja elän täysillä mutta ajan hyvällä autolla (autoilla). Ei siinä viimeisessä palttoossa taskuja ole...

• ihmeessä kirjoitti:

sitten ajat Tojotalla? Sehän on oikeata kituuttamista ja kurjuuden maksimointia.

Minä kyllä välitän terveydestäni (kuntoilen erittäin paljon) ja elän täysillä mutta ajan hyvällä autolla (autoilla). Ei siinä viimeisessä palttoossa taskuja ole...

en ole kuntoillut koskaan ja vielä 60 ikäisenä olen terve kuin pukki. Kuntoilevat tuttavani ovat romuja kuka mistäkin. On jalkakremppaa, selkävikaa ym. Muuan on päässyt välillä liikkumaan jo yhdenkin kepin kanssa... Minua nuorempia kaikki!
        Minäkin ajan hyvällä autolla. Kuluttaa vähän, on niin vanha ettei arvo enää laske ja on hyvä ajaa. Tulee halpoja kilometrejä, ei tarvitse miettiä maksaako joku reissu liikaa vai ei ja halvoista kilometreistä säästyneet rahat saan käyttää muualle.
        Ei ole taskuja viimeisessä palttoossa, eikä edes sekkiä laatikkoon matkaevääksi laiteta...

• Aikalailla
        sitroen kirjoitti:

en ole kuntoillut koskaan ja vielä 60 ikäisenä olen terve kuin pukki. Kuntoilevat tuttavani ovat romuja kuka mistäkin. On jalkakremppaa, selkävikaa ym. Muuan on päässyt välillä liikkumaan jo yhdenkin kepin kanssa... Minua nuorempia kaikki!
        Minäkin ajan hyvällä autolla. Kuluttaa vähän, on niin vanha ettei arvo enää laske ja on hyvä ajaa. Tulee halpoja kilometrejä, ei tarvitse miettiä maksaako joku reissu liikaa vai ei ja halvoista kilometreistä säästyneet rahat saan käyttää muualle.
        Ei ole taskuja viimeisessä palttoossa, eikä edes sekkiä laatikkoon matkaevääksi laiteta...

"en ole kuntoillut koskaan ja vielä 60 ikäisenä olen terve kuin pukki. Kuntoilevat tuttavani ovat romuja kuka mistäkin. On jalkakremppaa, selkävikaa ym. Muuan on päässyt välillä liikkumaan jo yhdenkin kepin kanssa... Minua nuorempia kaikki!"

Ei tämä nyt enää autoihin liity, mutta nuo liikuntaelinten vaivat eivät vie hautaan. Se että ei ole koskaan liikkunut, aiheuttaa sen että verisuonet on kunnossa missä ovat, se aiheuttaa niitä ennenaikaisia kuolemia.

• ihmeessä kirjoitti:

......parempia ajo-ominaisuuksia kuin Tojossa ei saa muuten kuin sijoittamalla autoiluun enemmän rahaa.

PS. Voin olla väärällä, mutta ketä haluaa ottaa riskin asiassa johon uskoo......

PS2. Kurjuuden maksimointia?????? Mielipittensä kullakin. Oletkos ajanut Lada 1200L tai Skoda 120L tai vaikkapa Datsun ??? -75 jne....

• Jokainen tavallaan
        Tojo-Kölli kirjoitti:

......parempia ajo-ominaisuuksia kuin Tojossa ei saa muuten kuin sijoittamalla autoiluun enemmän rahaa.

PS. Voin olla väärällä, mutta ketä haluaa ottaa riskin asiassa johon uskoo......

PS2. Kurjuuden maksimointia?????? Mielipittensä kullakin. Oletkos ajanut Lada 1200L tai Skoda 120L tai vaikkapa Datsun ??? -75 jne....

Ai näitä on oikeasti olemassa. Ihmisiä jotka ovat "autouskovaisia".

Minä uskon tojotaan, sen hyvyyteen ja lujuuteen...

No, vakavasti sanottuna, tojotan ajo-ominaisuudet on tavallista japanilaista tasoa. Kevyt ajaa, kevyt ohjata, kevyet hallintalaitteet. Miinuksena sitten taas huono kuormankanto ja vain keskinkertaiset hallintaominaisuudet.

Tuo on varmaankin vitsi tuo kommentti:

"......parempia ajo-ominaisuuksia kuin Tojossa ei saa muuten kuin sijoittamalla autoiluun enemmän rahaa."

Niinkin hämmästyttävä 500 euron auto kuin peugeot 405 on ajettavuudeltaan uskomattoman hyvä (jos vaan alusta on kunnossa). Jos ottaa mallisarjan parempia malleja, SRi Mi16, saa sellaisen alustan että sillä pärjää sellaisenaan vaikka jonkintasoisessa rata-ajossa. Ja ei, se ei ollut vitsi.

En ole peugeot uskovainen, niissä on paljon vikoja ja huonoja ominaisuuksia, mutta olen tykästynyt siihen että ne eivät ruostu ja ajo-ominaisuudet ovat loistavat.

Kakkosautoni on mazda 626 ja siinä on sitten aivan erilaiset hyvät ja huonot puolet.

Autot on autoja, merkkiuskollisuus on vain hieman huvittava piirre ihmisissä.

• Jokainen tavallaan kirjoitti:

No, vakavasti sanottuna, tojotan ajo-ominaisuudet on tavallista japanilaista tasoa. Kevyt ajaa, kevyt ohjata, kevyet hallintalaitteet. Miinuksena sitten taas huono kuormankanto ja vain keskinkertaiset hallintaominaisuudet.

"......parempia ajo-ominaisuuksia kuin Tojossa ei saa muuten kuin sijoittamalla autoiluun enemmän rahaa."

Niinkin hämmästyttävä 500 euron auto kuin peugeot 405 on ajettavuudeltaan uskomattoman hyvä (jos vaan alusta on kunnossa). Jos ottaa mallisarjan parempia malleja, SRi Mi16, saa sellaisen alustan että sillä pärjää sellaisenaan vaikka jonkintasoisessa rata-ajossa. Ja ei, se ei ollut vitsi.

En ole peugeot uskovainen, niissä on paljon vikoja ja huonoja ominaisuuksia, mutta olen tykästynyt siihen että ne eivät ruostu ja ajo-ominaisuudet ovat loistavat.

Kakkosautoni on mazda 626 ja siinä on sitten aivan erilaiset hyvät ja huonot puolet.

....Tojon ajo-ominaisuudet ovat olleet aikanaan edes lähinnä eurooppalaista tasoa. Ensimmäistä autoa ostaessani testasin Nissanin, Mitsubishin ja Mazdan. Tojo silloin ihan eri planeetalta. Nykyään tilanne on toinen. Japsit ovat kaikki varmaan jo OK ja ero eurooppalaisiin on kaventunut.

Kun puhutaan perheautoilun ominaisuuksista, rata-ajo-ominaisuudet eivät todellakaan ole tärkeimmät ominaisuuudet autossa. Taitaa olla esim. huono kuormankantokyky ihan tietoinen valinta Tojossa, koska normaalikuormalla auto mukava.

• tuota
        Jokainen tavallaan kirjoitti:

On pieni , mutta merkittävä ero kahdella asialla.
        (omakohtainen kokemus)

Henkilö A ajaa merkillä X kauan samalla autolla ja on merkkiuskollinen, kun auto kestää ja vastaa hyvin siihen asetettuja toiveita. Ei siis aja samalla autolla "uskonnon" vuoksi.

Henkilö B ajaa merkeillä x, y, z, jne vaihdellen niitä enimmäkseen huvikseen, ei siis välttämättä siksi, että joku auto olisi toivottoman huono.

Itse vaihtelin nuorempana autoja taajaan, kunnes järkyttävä rahanmeno havahdutti.
        Tänään en turhaan autoa vaihda.

• Tämäkin juttu
        Tojo-Kölli kirjoitti:

....Tojon ajo-ominaisuudet ovat olleet aikanaan edes lähinnä eurooppalaista tasoa. Ensimmäistä autoa ostaessani testasin Nissanin, Mitsubishin ja Mazdan. Tojo silloin ihan eri planeetalta. Nykyään tilanne on toinen. Japsit ovat kaikki varmaan jo OK ja ero eurooppalaisiin on kaventunut.

Kun puhutaan perheautoilun ominaisuuksista, rata-ajo-ominaisuudet eivät todellakaan ole tärkeimmät ominaisuuudet autossa. Taitaa olla esim. huono kuormankantokyky ihan tietoinen valinta Tojossa, koska normaalikuormalla auto mukava.

"Kun puhutaan perheautoilun ominaisuuksista, rata-ajo-ominaisuudet eivät todellakaan ole tärkeimmät ominaisuuudet autossa."

Eivät ole ei. Tulee silti mieleen että oletko koskaan ajanut peugeotilla?

• Tämäkin juttu kirjoitti:

"Kun puhutaan perheautoilun ominaisuuksista, rata-ajo-ominaisuudet eivät todellakaan ole tärkeimmät ominaisuuudet autossa."

Eivät ole ei. Tulee silti mieleen että oletko koskaan ajanut peugeotilla?

Kun minua nyt irvaillaan "merkkiuskovaisuudella", niin minusta on todella naurettavaa painostaa minua jollain TIETYLLÄ TOISELLA AUTOMERKILLÄ!

Tähän naurettavaan painostukseen vastaan kuitenkin (naurettavaa ko. keskustelu, mutta hulluhan olen, kun täällä aikaa vietän), että "Jep, näinkin voin sanoa". 405:sta olen ajanut liikkeen koeajon, kun auto tuli uutena markkinoille. Näillä nykyajan Pösöillä en ole ajanut, mutta kyydissä olen ollut, enkä mitään orgasmeja siitä ole saanut.

Yleisesti myös voin sanoa, että jos tehtäisiin "maailman paras auto eri merkeistä", niin ranskalaisesta autosta haluaisin jousituksen. Siinä ne ovat hyviä, esim. "sakut" eivät ymmärrä mukavuuden päälle mitään (kivireet)......

• Kuka sanoi ja mitä
        Tojo-Kölli kirjoitti:

Kun minua nyt irvaillaan "merkkiuskovaisuudella", niin minusta on todella naurettavaa painostaa minua jollain TIETYLLÄ TOISELLA AUTOMERKILLÄ!

Tähän naurettavaan painostukseen vastaan kuitenkin (naurettavaa ko. keskustelu, mutta hulluhan olen, kun täällä aikaa vietän), että "Jep, näinkin voin sanoa". 405:sta olen ajanut liikkeen koeajon, kun auto tuli uutena markkinoille. Näillä nykyajan Pösöillä en ole ajanut, mutta kyydissä olen ollut, enkä mitään orgasmeja siitä ole saanut.

Yleisesti myös voin sanoa, että jos tehtäisiin "maailman paras auto eri merkeistä", niin ranskalaisesta autosta haluaisin jousituksen. Siinä ne ovat hyviä, esim. "sakut" eivät ymmärrä mukavuuden päälle mitään (kivireet)......

Ei sinua millään painosteta. Tarkoitin sitä että vanhoissakin autoissa on parempia ajettavia kuin tojotissa. Satuin valitsemaan 405 pösön koska se on yksi parhaita mitä tiedän.

Ja kyllä, olen ajanut saabia, mersua, volkkaria, rellua, sitikkaa, tojotaa, mazdaa, hondaa, datsunia, nissania jne jne. Montaa mallia ja merkkiä, niin uuttakuin vanhaakin.

"kyydissä olen ollut, enkä mitään orgasmeja siitä ole saanut."

Ilmisesti sitten tojotan ratissa tuo mälli lentää koko ajan. Päättelen siitä miten yhdistit seksuaalisuuden autoihin.

"jos tehtäisiin "maailman paras auto eri merkeistä", niin ranskalaisesta autosta haluaisin jousituksen"

Samaa mieltä, tosin nykyisin voitaisiin samasta suunnasta ottaa myös ruostesuojaus.

• Kuka sanoi ja mitä kirjoitti:

Ei sinua millään painosteta. Tarkoitin sitä että vanhoissakin autoissa on parempia ajettavia kuin tojotissa. Satuin valitsemaan 405 pösön koska se on yksi parhaita mitä tiedän.

Ja kyllä, olen ajanut saabia, mersua, volkkaria, rellua, sitikkaa, tojotaa, mazdaa, hondaa, datsunia, nissania jne jne. Montaa mallia ja merkkiä, niin uuttakuin vanhaakin.

"kyydissä olen ollut, enkä mitään orgasmeja siitä ole saanut."

Ilmisesti sitten tojotan ratissa tuo mälli lentää koko ajan. Päättelen siitä miten yhdistit seksuaalisuuden autoihin.

"jos tehtäisiin "maailman paras auto eri merkeistä", niin ranskalaisesta autosta haluaisin jousituksen"

Samaa mieltä, tosin nykyisin voitaisiin samasta suunnasta ottaa myös ruostesuojaus.

"Satuin valitsemaan 405 pösön koska se on yksi parhaita mitä tiedän." -itse olen autoilun aloittanut takavetoisella, joten lähtisin ensimmäisesksi ajamisen hauskuutta hakemaan Bemarista.

"Ilmisesti sitten tojotan ratissa tuo mälli lentää koko ajan. Päättelen siitä miten yhdistit seksuaalisuuden autoihin."

No en tarkoittanut tätä ollenkaan kirjaimellisesti. Kerro sinä, minkä nimistä mielihyvää tekee ajaa oikein hyvällä autolla? -Siitähän tässä on kysymys. Kun väitätte, että Tojo on huono ajettava, niin mitä minulta jää kokematta? -Ei ainakaan paikasta A paikkaan B perille pääsy.

• Maastureita myöten rakennetaan ilman puskureita! Mikä lienee syy moiseen. Itse en kokemuksista johtuen puskuritonta autoa osta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      85
      2409
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      478
      2387
    3. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1492
    4. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1491
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1450
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1343
    7. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      35
      1210
    8. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      23
      1177
    9. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      270
      1129
    10. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      109
      1112
    Aihe