ruusufinni(kö)??

Punanenä

Alan olla pikkuhiljaa kyllästynyt iho-ongelmaani!
Olen 26-vuotias nainen. Ihoni on hyvin vaalea, mutta lehahtaa usein punaiseksi syystä jos toisesta.Kasvoihin ilmestyy perhoisen muotoinen punoitus,nenästä tarkkarajaisesti poskille.
Joskus sen aiheuttaa suihku, joskus teen juonti toisinaan lasi siideriä saa ihon polttavan kuumaksi ja voin tuntea poskilla ja nenässä pulssini. Poskissa on kuivahkoa näppyä, harvemmin niinkään finnejä. Nenässä on toisinaan pieniä märkäpäisiä finnejä. Leukaan ilmestyy kipeitä, ihon alaisia paiseita muutamia kertoja vuodessa, joista enimmäiset muistan aivan nuoruus vuosilta.
20-vuotiaana sain antibiottikuurin (muistaakseni tetrasykliiniä 6kk kuuri) sillä otsani oli täynnä ihonalaisia paiseita, ei pipoa voinut päähän laittaa.Poskissa oli myös tuolloin pientä punaista näppyä. Sen jälkeen en ole uutta kuuria syönyt ja otsa on pysynyt hyvässä kunnossa(paitsi nyt alkaa otsa taas oireilla pienillä näpyillä.
Ihoni on todella kuiva ja herkkä ja lehahtelu on alkanut vaivata.Kaikkea mitä naamani laitan täytyy tarkkaan miettiä sillä seuraukset voivat ola kaikkea muuta kuin kivat, harvemin uskalla kokeilla mitään uutta iholleni.
Meikkivoiteen osto on tuskaa, sillä oikeaa sävyä ja tarpeeksi peittävää meikkivoidetta on vaikea löytää. Inhottaa kun naama ja nenä punoittaa jatkuvasti, ja tuntuu että naama on niiiiin kuiva.
Montaa keinoa olen kokeillut nyt ei enää jaksa. Kertokaa ihmeessä neuvoja jos jollakin vain on. Kiitos etukäteen!!

19

4694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • roosa

Täällä Niceforumissa on keskusteltu ruusufinnistä.
      http://www.nicehouse.fi/terveys/keskustelu/nayta.php?id=21169

Tässä hyviä englanninkielisiä linkkejä.
      http://www.internationalrosaceafoundation.org/lifestyle_recommendations.php4
      http://www.rosacea.org/index.php
      http://rosacea-ltd.com/

Olen ymmärtänyt, että elimistön oikea ph -tasapaino on tärkeä, ja happoa tuottavia ruoka-aineita olisi vältettävä. Vettä olisi juotava paljon. Olisi myös hyvä välttää "ryppyrasvoja" , kuorinta-aineita ym.
      Jojobaöljyä suositellaan kasvoille, sillä se ei tuki huokosia.
      Kärsin itse samasta ongelmasta.

• ps.

viestini ei tullut vielä näkyviin?

• punanenä

Kertoisitko vielä millaisia ruoka-aineita olet välttänyt?..Tai mitkä eivät tuota happoa elimistöön. Ja oletko löytänyt jonkun ihonhoitosarjan tai tuotteen josta apua? Kuulisin mielelläni lisää.
        Ja kiitos vielä avustasi!!

• roosa
        punanenä kirjoitti:

Kertoisitko vielä millaisia ruoka-aineita olet välttänyt?..Tai mitkä eivät tuota happoa elimistöön. Ja oletko löytänyt jonkun ihonhoitosarjan tai tuotteen josta apua? Kuulisin mielelläni lisää.
        Ja kiitos vielä avustasi!!

Olen itsekin vasta etsimässä tietoa enkä ole saanut vielä diagnoosia ihotautilääkäriltä.
        Tässä muutamia linkkejä, ja lisää englanninkielisiä löydät googlaamalla esim. high alkaline diet tai acidic foods list.

http://www.snyderhealth.com/foodash.htm

http://www.cfsan.fda.gov/~comm/lacf-phs.html

http://www.advancedhealthplan.com/foods.html

Ja tämä linkki vielä joka jäi pois edellisestä viestistä. http://www.drnase.com/misc_2.htm

On tämä hankalaa ja turhauttavaa! Enää ei tahdo uskaltaa syödä tavallisia ruokia.
        Minulla mm. lämpötilojen vaihtelut saavat naaman lehahtamaan punaiseksi, oli sitten kylmä tai kuuma.
        En ole tutustunut vielä ihonhoitoaineisiin. Tähän asti olen käyttänyt ainoastaan kosteusvoidetta jonka lopetin. Nyt käytän vain jojobaöljyä. Tilasin Rosacea Ltd:n sivuilta tuotteen josta toivon apua. Ojeissa neuvottiin ennen hoidon aloittamista juomaan päivittäin neljä litraa vettä, 15 päivän ajan!

• Punanenä
        roosa kirjoitti:

Olen itsekin vasta etsimässä tietoa enkä ole saanut vielä diagnoosia ihotautilääkäriltä.
        Tässä muutamia linkkejä, ja lisää englanninkielisiä löydät googlaamalla esim. high alkaline diet tai acidic foods list.

http://www.snyderhealth.com/foodash.htm

http://www.cfsan.fda.gov/~comm/lacf-phs.html

http://www.advancedhealthplan.com/foods.html

Ja tämä linkki vielä joka jäi pois edellisestä viestistä. http://www.drnase.com/misc_2.htm

On tämä hankalaa ja turhauttavaa! Enää ei tahdo uskaltaa syödä tavallisia ruokia.
        Minulla mm. lämpötilojen vaihtelut saavat naaman lehahtamaan punaiseksi, oli sitten kylmä tai kuuma.
        En ole tutustunut vielä ihonhoitoaineisiin. Tähän asti olen käyttänyt ainoastaan kosteusvoidetta jonka lopetin. Nyt käytän vain jojobaöljyä. Tilasin Rosacea Ltd:n sivuilta tuotteen josta toivon apua. Ojeissa neuvottiin ennen hoidon aloittamista juomaan päivittäin neljä litraa vettä, 15 päivän ajan!

Kiitos linkeistä, nyt ei kun sitten tutkimaan ja kokeilemaan..=)Toivotaan että apua löytyy, itse olen menossa ihotautilääkärille ensi vkolla,mutta olisi kiva löytää muutakin apua kuin antibioottikuuri.
        Ihanaa talven odotusta sinulle ja toivotaan että meille löytyy apua =)

• roosa
        Punanenä kirjoitti:

Kiitos linkeistä, nyt ei kun sitten tutkimaan ja kokeilemaan..=)Toivotaan että apua löytyy, itse olen menossa ihotautilääkärille ensi vkolla,mutta olisi kiva löytää muutakin apua kuin antibioottikuuri.
        Ihanaa talven odotusta sinulle ja toivotaan että meille löytyy apua =)

Onko sinulla vatsavaivoja tai allergioita ruoka-aineille? Tässä julkaisussa puhutaan h-pylorin ja rosacean "salaliitosta". Minulla on hoidettu tämä bakteeri pois, mutta on voinut tulla taas takaisin.
        http://journals.tubitak.gov.tr/medical/issues/sag-01-31-3/sag-31-3-14-0011-9.pdf

Vaihtoehtoisista hoidoista löytyy kirjoitusta googlaamalla "alternative treatments for rosacea".
        Englanninkielisiä sivuja on paljon enemmän.

Toivotaan todellakin että tälle ihotaudille löydetään pian sen aiheuttaja ja parannuskeino!!

Ajattelin tilata Dr. Nasen kirjan amazonista ja lukea sen, ennenkuin menen lääkärille parin viikon kuluttua. http://www.amazon.com/Beating-Rosacea-Must-Have-Understanding-Treating/dp/0976496119

Kaikkea hyvää sinullekin :)

• punanaama

kertoisitteko kaikki minkälaisia oireita ruusufinni on teille aiheuttanut. olen jo aivan epätoivoisessa tilanteessa naamani kanssa mutta vielä en ole saanut selvää diagnoosia taudistani, kuitenkin oireet ovat ruusufinniin viittavia vaikka olenkin suhteellisen nuori. kamalinta on syvä ja tykyttävä punoitus joka ilmestyy välillä ilman syytäkin esimerkiksi yön aikana ja vaikkapa kirjaa lukiessa ilman minkäänlaisia laukaisevia tekijöitä (kuumuus, hermostuminen jne..) onko tämä normaalia? välillä naamaan tulee myös punoittavia pieniä alueita joita kutittaa ja lopulta alueelle tulee jonkinlainen märkänäppylä. kaipaan kokemuksia muilta joilla on samanlaisia oireita. :)

• roosa

Hei,

Minä olen aina punastunut herkästi, mutta kun nenäni alkoi itsepäisesti punoittamaan ajattelin ettei se voi olla enää auringon polttama kesän jäljeltä. Nyt punoittaa ja kuumottaa kasvojakin. Kasvoja myös kirvelee ja iho on kuiva. Lehahdan myös punaiseksi ilman syytä ja herään aamulla kasvot punaisena. Olo on aika lailla ahdistunut ja toivoton.
        Kävin jo yhdellä ihotautilääkärillä jolta sain diagnoosin, mutta en minkäänlaista apua. Paitsi neuvon välttää laukaisevia tekijöitä. En tiedä ruuista, mutta lampö, aurinko kylmä ja tuuli ainakin saavat lehahtamaan. Minulla ei ole näppylöitä. Odottelen pääsyä toiselle lääkärille parin viikon kuluttua.
        Yritä juoda paljon kylmää vettä, minulla kuluu sitä nykyisin vähintään neljä litraa päivässä.

• punanaama
        roosa kirjoitti:

Hei,

Minä olen aina punastunut herkästi, mutta kun nenäni alkoi itsepäisesti punoittamaan ajattelin ettei se voi olla enää auringon polttama kesän jäljeltä. Nyt punoittaa ja kuumottaa kasvojakin. Kasvoja myös kirvelee ja iho on kuiva. Lehahdan myös punaiseksi ilman syytä ja herään aamulla kasvot punaisena. Olo on aika lailla ahdistunut ja toivoton.
        Kävin jo yhdellä ihotautilääkärillä jolta sain diagnoosin, mutta en minkäänlaista apua. Paitsi neuvon välttää laukaisevia tekijöitä. En tiedä ruuista, mutta lampö, aurinko kylmä ja tuuli ainakin saavat lehahtamaan. Minulla ei ole näppylöitä. Odottelen pääsyä toiselle lääkärille parin viikon kuluttua.
        Yritä juoda paljon kylmää vettä, minulla kuluu sitä nykyisin vähintään neljä litraa päivässä.

tänään kävin ihotautilääkärissä jo varmaan kuudennen kerran tämän syksyn aikana ja nyt lääkäri määräsi kolmen kuukauden tetralysal-antibioottikuurin. ennen olen syönyt mm. antihistamiineja ja kortisonitabletteja mutta niistä ei ollut juurikaan apua. onko kyseinen lääke tuonut kellekään apua? lääkäri sanoi myös että seuraavan käynnin aikana olisi syytä ottaa naamasta jonkinlainen näytepala. :| lisäsi siihen vielä että näytteenottamisesta saattaa jäädä elinikäinen arpi ja pahemmissa tapauksessa se voi tulehtua. onko teillä kokemusta tällaisesta? entäpä minkälaista ravintoa ruusufinnistä kärsivän kannattaa syödä? eihän tämä minun sairauteni välttämättä ruusufinniä ole mutta näin kyllä itse uskon.

• roosa
        punanaama kirjoitti:

tänään kävin ihotautilääkärissä jo varmaan kuudennen kerran tämän syksyn aikana ja nyt lääkäri määräsi kolmen kuukauden tetralysal-antibioottikuurin. ennen olen syönyt mm. antihistamiineja ja kortisonitabletteja mutta niistä ei ollut juurikaan apua. onko kyseinen lääke tuonut kellekään apua? lääkäri sanoi myös että seuraavan käynnin aikana olisi syytä ottaa naamasta jonkinlainen näytepala. :| lisäsi siihen vielä että näytteenottamisesta saattaa jäädä elinikäinen arpi ja pahemmissa tapauksessa se voi tulehtua. onko teillä kokemusta tällaisesta? entäpä minkälaista ravintoa ruusufinnistä kärsivän kannattaa syödä? eihän tämä minun sairauteni välttämättä ruusufinniä ole mutta näin kyllä itse uskon.

Lueskelen parhaillaan englanninkielistä kirjaa Ph -tasapainon vaikutuksesta terveyteen. Kaikkien kannattaisi tutustua siihen. Kirjassa on paljon reseptejäkin. En löytänyt googlettamalla suomenkielistä käännöstä.
        Alan olla vakuuttunut, että monet taudit ovat happamen elimistön aikaansaamia. Kirjassa painotetaan kasvispohjaista dieettiä. Leipää, lihaa, maitotuotteita ei suosita, eikä tietenkään sokeria.

Yritän itse kokeilla tätä dieettiä jonkin aikaa parhaani mukaan. Toivon kovasti että huomaisin sen terveydessäni ja saisin tämän ruusufinnin häviämään.

http://www.amazon.com/pH-Miracle-Balance-Reclaim-Health/dp/0446528099

• Punanenä
        roosa kirjoitti:

Lueskelen parhaillaan englanninkielistä kirjaa Ph -tasapainon vaikutuksesta terveyteen. Kaikkien kannattaisi tutustua siihen. Kirjassa on paljon reseptejäkin. En löytänyt googlettamalla suomenkielistä käännöstä.
        Alan olla vakuuttunut, että monet taudit ovat happamen elimistön aikaansaamia. Kirjassa painotetaan kasvispohjaista dieettiä. Leipää, lihaa, maitotuotteita ei suosita, eikä tietenkään sokeria.

Yritän itse kokeilla tätä dieettiä jonkin aikaa parhaani mukaan. Toivon kovasti että huomaisin sen terveydessäni ja saisin tämän ruusufinnin häviämään.

http://www.amazon.com/pH-Miracle-Balance-Reclaim-Health/dp/0446528099

No niin nyt on sitten käyty ihotautilääkärillä. Ruusufiniä sielläkin sitten ensin epäiltiin. Lääkäri ei kuitenkaan sitten päätynyt ruusufinniin vaan ihotulehdukseen,en nyt aivan tarkkaa diagnoosia muista. Kuukauden kuuri tetrasykliiniä ja uudet kasvojenhoitoaineet (apteekista sellaiset kuin MB, pesugeeli ja kuivanihonrasva). Näillä nyt ensin yritetään vaikka vahva epäilys ruusufinnistä vielä jäikin.. Ilmoittelen toki miten alkaa aineet toimia! Tsemppiä meille kaikille punaisille =)

• sandra-
        Punanenä kirjoitti:

No niin nyt on sitten käyty ihotautilääkärillä. Ruusufiniä sielläkin sitten ensin epäiltiin. Lääkäri ei kuitenkaan sitten päätynyt ruusufinniin vaan ihotulehdukseen,en nyt aivan tarkkaa diagnoosia muista. Kuukauden kuuri tetrasykliiniä ja uudet kasvojenhoitoaineet (apteekista sellaiset kuin MB, pesugeeli ja kuivanihonrasva). Näillä nyt ensin yritetään vaikka vahva epäilys ruusufinnistä vielä jäikin.. Ilmoittelen toki miten alkaa aineet toimia! Tsemppiä meille kaikille punaisille =)

hyvä että sait apua ja luulenpa että tuo antibioottikuuri auttaa olipa sitten kyseessä tulehdus tai ruusufinni. :) itse olen nyt kohta syönyt viikon tetralysalia. vielä ei mitään vaikutusta oikeastaan vaan mennyt pahempaan suuntaan mutta tänään lääkäri sanoi että odotteleppa vielä vähän aikaa niin eiköhän se siitä kohta helpota. pitää vain jaksaa uskoa että kohta alkaisi näkymään merkkejä paranemisesta. :> on ne antibiootit ainakin ennen hetkellisesti auttaneet mutta nyt tilanteeni onkin ollut pahempi kuin muilla kerroilla. toivottavasti sinun kuurisi poistaa oireet kokonaan eikä tauti enää uusiutuisi. tsemppiä paranemiseen!! :)

• deppad
        sandra- kirjoitti:

hyvä että sait apua ja luulenpa että tuo antibioottikuuri auttaa olipa sitten kyseessä tulehdus tai ruusufinni. :) itse olen nyt kohta syönyt viikon tetralysalia. vielä ei mitään vaikutusta oikeastaan vaan mennyt pahempaan suuntaan mutta tänään lääkäri sanoi että odotteleppa vielä vähän aikaa niin eiköhän se siitä kohta helpota. pitää vain jaksaa uskoa että kohta alkaisi näkymään merkkejä paranemisesta. :> on ne antibiootit ainakin ennen hetkellisesti auttaneet mutta nyt tilanteeni onkin ollut pahempi kuin muilla kerroilla. toivottavasti sinun kuurisi poistaa oireet kokonaan eikä tauti enää uusiutuisi. tsemppiä paranemiseen!! :)

minulla on myös samanlaisia oireita kuin ruusufinnissä ja itsekin sain tetralysal 300mg -kuurin. otan yhden kapselin päivässä ja nyt olen pari päivää syönyt näitä mutta minkäänlaista vaikutusta ei näy. minullakin oikeastaan juuri päinvastoin: naamaan tulee näppyjä (ei finnejä) joita kutittaa ja iho punoittaa. tällaiset oireet ovat kyllä olleet minulle ihan tavallisia mutta luulisi että antibioottejen pitäisi juuri nämä oireet poistaa eikä ainakaan pahentaa??? jotain vialla? pitäisikö ottaa suurempi määrä vai onko tällainen tavallista? ennen minullakin antibioottikuuri on heti poistanut oireet.

• Punanenä
        deppad kirjoitti:

minulla on myös samanlaisia oireita kuin ruusufinnissä ja itsekin sain tetralysal 300mg -kuurin. otan yhden kapselin päivässä ja nyt olen pari päivää syönyt näitä mutta minkäänlaista vaikutusta ei näy. minullakin oikeastaan juuri päinvastoin: naamaan tulee näppyjä (ei finnejä) joita kutittaa ja iho punoittaa. tällaiset oireet ovat kyllä olleet minulle ihan tavallisia mutta luulisi että antibioottejen pitäisi juuri nämä oireet poistaa eikä ainakaan pahentaa??? jotain vialla? pitäisikö ottaa suurempi määrä vai onko tällainen tavallista? ennen minullakin antibioottikuuri on heti poistanut oireet.

Täytynee korjata edellistä omaa kirjoitustani eli, ihonhoitotuotteet apteekista olivat BM EI MB..
        Näin.. Oricykliini kuria takana reilu vko. Näpyt ovat kadonneet ja punoituskin vähentynyt. Välistä vaan iho "suuttuu" alkaa punoittaa, kutista ja kirveltää.Samalla nousee sellaista itikanpuremanäppyä poskiin, rasvan laitto helpottaa..
        Saunominen tuntuu naamassa pahalta, mutta on aina pakko saunoa, paristi vkoon!! Niin ja oksettaa aina tabletin oton jälkeen aivan kauheesti, odotan milloin töissä lentää laatta..
        Mutta katsotaan nyt. Iho ainakin näyttää paremmalta! Tsemppiä taas muille!!

• punanaama
        Punanenä kirjoitti:

Täytynee korjata edellistä omaa kirjoitustani eli, ihonhoitotuotteet apteekista olivat BM EI MB..
        Näin.. Oricykliini kuria takana reilu vko. Näpyt ovat kadonneet ja punoituskin vähentynyt. Välistä vaan iho "suuttuu" alkaa punoittaa, kutista ja kirveltää.Samalla nousee sellaista itikanpuremanäppyä poskiin, rasvan laitto helpottaa..
        Saunominen tuntuu naamassa pahalta, mutta on aina pakko saunoa, paristi vkoon!! Niin ja oksettaa aina tabletin oton jälkeen aivan kauheesti, odotan milloin töissä lentää laatta..
        Mutta katsotaan nyt. Iho ainakin näyttää paremmalta! Tsemppiä taas muille!!

kiva että näin nopeasti jo on sinulla näkyvissä hyvää tulosta. :)minkälaisia näppylöitä sinulla on ollut? ovatko ne olleet isoja ja sellaisia finnimäisiä? kiinnostaa vain vertailla omiin kokemuksiin. :)

• punanenä
        punanaama kirjoitti:

kiva että näin nopeasti jo on sinulla näkyvissä hyvää tulosta. :)minkälaisia näppylöitä sinulla on ollut? ovatko ne olleet isoja ja sellaisia finnimäisiä? kiinnostaa vain vertailla omiin kokemuksiin. :)

Omat näpyt ovat olleet pieniä, punaisia, ei niinkään finnimäisiä. Leukaan ja nenään ilmestyi enimmäkseen pieniä finnejä, mutta poskissa näpyt olivat vaan enimmäkseen punaisen ja violetin sävyisiä patteja. Otsa kärsi sitten vähän näistä kaikista näpyistä =) Iho on rauhoittunut, punoittaa kyllä edelleen välillä aika pahasti ja kuten kerroin sauna ei oikei tunnu hyvälle.. Mutta positiivisellä mielellä eteenpäin! Palataan taas =) Tsemppiä!!!

• kohtalo kaveri

minäkin sairastuin 26 vuotiaana olen saanut lääkkeet siihen, mut ei ne sitä paranna tuskin meidän elin aikana siihen lääkettä keksitäänkään? vaikka toivossa on hyvä elää, vaikka se on joskus vaikeaa! olen saanut sen perinnöksi,tiesin kauan sitten et sairastun siihen kumminkin.mulla ei oo vielä tää kovin paha mutta tiedän että se kehittyy rinofyymaksi.Ne olkoon onnellisia jotka ei tähän sairastu.

• Punanenä

Elikkäs kuuri loppui tuossa vko sitten ja oireet ovat palanneet. On taas näppyjä posket täynnä, ei kivaa =( Täytyy soittaa uutta aikaa ihotautilääkärille.. Ei vaan haluais uutta kuuria kun kaveriksi saa sitten mukavan hiivatulehduksen.Todella ärsyttävää, mutta ei kai tässä muukaan auta! Tsemmpiä taas. ..Niin taitaa olla ettei tätä tautia taideta ihan heti voittaa!!

• ...
        Punanenä kirjoitti:

Elikkäs kuuri loppui tuossa vko sitten ja oireet ovat palanneet. On taas näppyjä posket täynnä, ei kivaa =( Täytyy soittaa uutta aikaa ihotautilääkärille.. Ei vaan haluais uutta kuuria kun kaveriksi saa sitten mukavan hiivatulehduksen.Todella ärsyttävää, mutta ei kai tässä muukaan auta! Tsemmpiä taas. ..Niin taitaa olla ettei tätä tautia taideta ihan heti voittaa!!

Mulla on ollut ruusufinni jo tosi kauan ja ei ole mitkään lääkkeet siihen auttaneet, kunnes kokeilin otsoniterapiaa. Se on auttanut huomattavasti. http://www.otsoniterapia.net/

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe