ABS ja kabiini kuin tivoli

Kaapo

Auvoinen aamu avautui sitten sumuisessa nollakelissä mallia "koskamoskasisäänloska". Puolisulaa lunta oli parkkiksella nilkkaan asti.

Ei kun liikkeelle ja siitähän syntyi hyttiin valoshow, jolle eivät edes Dannyn esitykset vedä vertoja (onneksi ilman savua).

Pissapojan valo ilmoitti vajausta olevan. Toinen keltainen ilmoitti toisen takavalon palaneeksi. Sininen kertoi pitkien olevan päällä ja pieni sievä kolmio luoteessa ilmaisi bensan vajentuneen vaarallisesti. Tähän tietenkin lisätään luikkaalla parkkiksella vilkkuva ASD.

Itse asiaan: discoon liittyi myös ABS-valo, ensimmäistä kertaa koko MB-ajohistorian aikana (jos absit ovat autossa olleet). Jäi siis sammumatta koneen käynnistyksen jälkeen.

Ajelin reilun kilometrin välillä jarrutellen, valo tuijasi inhasti ja sitkeästi vastaan herättäen kylmähköjä väristyksiä esim. anturihäikästä. Jarrut ottivat hyvin, mutta en ollut tuntevinani polkimen tutinaa - toisaalta asfaltti oli lumeton.

Stoppi sitten huoltikselle hakemaan takavalon polttimo, pentsiiniä ja täyttämään Manneken Piss. Seuraava liikkeelle lähtö ilmaisi ABS-valon sammuvan moottorin hirnahdettua, eikä tuikku sitten seuraavan 20 km matkalla mitään virkannutkaan. Poljin tutisi tutusti liukkaissa risteysstopeissa.

Oliko valoilmiö loskan tms. aikaansaannoksia vaiko varovainen ilmoitus tulevasta häikistä? Onko tullut absilaisilla vastaan vastaavaa? Mitä tuo valo pohjimmiltaan ilmaisee, jos jääpi jatkuvasti palamaan?

Muistan hämärästi, notta aiheesta on joskus muinoin ollut palstalla puhetta, mutta taisi jäädä tutkailematta ko. ketju. Guis on?

11

2243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallonkutistaja

      ABS-valo voi syttyä ja palaa aika sattumanvaraisesti, jos ylijänniterele on rikki. Sehän on se pieni elektroniikkaboksi siellä akun takana, päällä pari sulaketta. Mutta noiden muiden valojen syttyminen taisi olla asiaan kuuluvaa?

      • Kaapo

        Ylijänniterele lienee sitten jonkin sortin sähkövempeleitä suojaava "leikkuri", jos laturi innostuu pukkaamaan sähköä oikein urakalla..???
        Siis ABS hyppäisi pois päältä, jos virtasysteemi tuottaa jostain syystä liikaa hönkää?? On tuo syvempi autosähköjen tietous hiukan kevyellä tolalla ;)

        Juu, niiden muiden valojen toiminta oli aivan perusteltua, ei mikään maadoitus tms. trolli. Siinähän ne sammuivat yksitellen, kun liemiä lisättiin ja polttimo vaihdettiin.

        MB Freakille: saman olen kuullut, että ABS-valo palaisi, jos latausjännite laskee alle 12V. Vai olisiko se akulta tulevan virran määrä... missäs niitä viisaita luuraa....


    • MB Freak

      Omassa W124-89:ssä ABS valo teki aikanaan samaa.Muutaman kuukauden satunnaisen vilkkumisen jälkeen ei sitten enää sammunutkaan...Kun valo palaa niin ei oikein ainakaan mulla ole ABS:ssä eloa.
      Aluksi vika tuntui olevan ABS boksin liittimessä mutta nyt ei mitään havaintoa viasta.Eli todennäköisesti pitäis viedä sähköpajalle mutta kun maksaa...Antureista tai boksista taitaa meikän vika löytyä!
      Niin ja muistaakseni siinä oli joku sellainen homma että jos jännite on alle,oiskohan ollu 12V, niin valo palaa.
      Mutta jos jollain viisaammalla olisi parempaa tietoa!!

      • W126 -88

        se ABS-valo palaa silloin, kun jännite alittaa tietyn rajan. En muista tarkkaan mikä se on (muistaakseni ilmoitettu kuitenkin ohjekirjassa), mutta jos ABS-valo palaa pitemmän aikaa esim. maantieajossa, ei konetta välttämättä kannata sammuttaa, nimimerkillä kokemusta on...
        Aikanaan W124 300D:llä alkoi kyseinen valo palaa ja siitä huolestuneena tien sivuun ja kone pois käynnistä. Eipä se diiseli sitten enää siitä käyntiin lähtenyt, vaan kaapeleita tarvittiin. Sitten varovaista ajoa takaisin ja perille päästessä ajovalot hieman enää punersivat. Seuraavana päivänä korjaamolle: Laturin hiilet olivat aivan loppu; olivat tainneet hangata koko laturin vaihtokuntoon, koska tehdaskorjattu siihen sitten vaihdettiin.


      • W126 -88
        W126 -88 kirjoitti:

        se ABS-valo palaa silloin, kun jännite alittaa tietyn rajan. En muista tarkkaan mikä se on (muistaakseni ilmoitettu kuitenkin ohjekirjassa), mutta jos ABS-valo palaa pitemmän aikaa esim. maantieajossa, ei konetta välttämättä kannata sammuttaa, nimimerkillä kokemusta on...
        Aikanaan W124 300D:llä alkoi kyseinen valo palaa ja siitä huolestuneena tien sivuun ja kone pois käynnistä. Eipä se diiseli sitten enää siitä käyntiin lähtenyt, vaan kaapeleita tarvittiin. Sitten varovaista ajoa takaisin ja perille päästessä ajovalot hieman enää punersivat. Seuraavana päivänä korjaamolle: Laturin hiilet olivat aivan loppu; olivat tainneet hangata koko laturin vaihtokuntoon, koska tehdaskorjattu siihen sitten vaihdettiin.

        Jännitteen laskiessa tuon mainitun rajan alle, kytkeytyy ABS kokonaan pois toiminnasta (joskus mielestäni luin moista ohjekirjasta).


      • Kaapo
        W126 -88 kirjoitti:

        Jännitteen laskiessa tuon mainitun rajan alle, kytkeytyy ABS kokonaan pois toiminnasta (joskus mielestäni luin moista ohjekirjasta).

        Tästäkö ABS-valon syttymisestä voi siis periaatteessa johtaa myös sen kaltaisen "varoituksen", että normaalisti 14.4 V antava laturi olisi alle 12V antojännitteineen viimeisellä matkallaan tai ainakin hiiliä vailla? Siis vaikkapa tilanteissa, joissa jostain syystä latauksen merkkivaloa ei huvita toimia....

        Missähän volttien putoamisen vaiheessa muuten latauksen merkkivalo alkaa ilmoitella? Ilmeisesti se ei ole aivan on/off-tyyppiä, sillä omassakin autossa valo kerran pahimoilleen kostealla säällä hehkui ehkä n. "1/4-teholla" verratuna siihen valon kirkkauteen, joka saadaan aikaan virta päällä mutta kone sammuksissa. Tuolloin siis latasi vielä yli 12V teholla, sillä ABS-valo ei palanut????


      • Scuderia QV

        ...edellyttäen, että kotoa löytyy oskilloskooppi :)

        Mersuista ei ole kokemusta, mutta samoja Boschin palikoita löytyy omastakin autostani. Yleensä vikaa tulee ensimmäiseksi pyöränantureihin. Niitä voi tutkia seuraavasti:

        -tutkittava nurkka tunkilla ylös niin, että fillari irtoaa maasta
        -pyöränanturin (keltainen?) liitin irti
        -skooppi kiinni anturille menevään johtoon. Ainakin omassani anturin päässä on naarasliittimet, niihin voi tökätä vaikka lankanaulat joihin sitten saa skoopin mittajohdot kiinni
        -pyöritetään rengasta käsin

        Pyöritettäessä skoopin putkelle pitäisi saada nätti siniaalto. Taajuus ja amplitudi riippuvat pyörimisnopeudesta, mutta jos aaltomuoto ei ole mahdottoman säröistä anturi on käytännössä kunnossa.

        Saman homman voi periaatteessa tehdä yleismittarin vaihtojännitepuolellakin. Sillä ei vaan pääse tutkimaan aaltomuotoa, mutta jos eri fillareita pyörittää perstuntumalta suunnilleen samalla nopeudella ja yksi anturi antaa selvästi muita pienemmän jännitteen on vika todennäköisesti siinä.

        Uutta anturia asennettaessa ei muuten kannata laittaa kuparitahnaa anturin ja asennusreiän väliin, mulla ainakin meni signaali kuralle.


      • Scuderia QV

        ...edellyttäen, että kotoa löytyy oskilloskooppi :)

        Mersuista ei ole kokemusta, mutta samoja Boschin palikoita löytyy omastakin autostani. Yleensä vikaa tulee ensimmäiseksi pyöränantureihin. Niitä voi tutkia seuraavasti:

        -tutkittava nurkka tunkilla ylös niin, että fillari irtoaa maasta
        -pyöränanturin (keltainen?) liitin irti
        -skooppi kiinni anturille menevään johtoon. Ainakin omassani anturin päässä on naarasliittimet, niihin voi tökätä vaikka lankanaulat joihin sitten saa skoopin mittajohdot kiinni
        -pyöritetään rengasta käsin

        Pyöritettäessä skoopin putkelle pitäisi saada nätti siniaalto. Taajuus ja amplitudi riippuvat pyörimisnopeudesta, mutta jos aaltomuoto ei ole mahdottoman säröistä anturi on käytännössä kunnossa.

        Saman homman voi periaatteessa tehdä yleismittarin vaihtojännitepuolellakin. Sillä ei vaan pääse tutkimaan aaltomuotoa, mutta jos eri fillareita pyörittää perstuntumalta suunnilleen samalla nopeudella ja yksi anturi antaa selvästi muita pienemmän jännitteen on vika todennäköisesti siinä.

        Uutta anturia asennettaessa ei muuten kannata laittaa kuparitahnaa anturin ja asennusreiän väliin, mulla ainakin meni signaali kuralle.

        Tuntuu servo olevan ihan jäässä, montakohan kopiota tästä viestistä mahtaa tulla?


      • W126 -88
        Kaapo kirjoitti:

        Tästäkö ABS-valon syttymisestä voi siis periaatteessa johtaa myös sen kaltaisen "varoituksen", että normaalisti 14.4 V antava laturi olisi alle 12V antojännitteineen viimeisellä matkallaan tai ainakin hiiliä vailla? Siis vaikkapa tilanteissa, joissa jostain syystä latauksen merkkivaloa ei huvita toimia....

        Missähän volttien putoamisen vaiheessa muuten latauksen merkkivalo alkaa ilmoitella? Ilmeisesti se ei ole aivan on/off-tyyppiä, sillä omassakin autossa valo kerran pahimoilleen kostealla säällä hehkui ehkä n. "1/4-teholla" verratuna siihen valon kirkkauteen, joka saadaan aikaan virta päällä mutta kone sammuksissa. Tuolloin siis latasi vielä yli 12V teholla, sillä ABS-valo ei palanut????

        eipä tuo latauksen merkkivalo muistaakseni silloin varoittanut kertaakaan edessä olevasta täydellisestä sippaamisesta. Silloin kun oli vielä kesäaikakin, niin ajo sujui aivan normaalisti ilman mitään merkkejä laturin todellisesta tilasta. Vaikka harvoin nuo anturit tuntuvat kunnolla toimivan; joskus 123:ssa oli jarrupalat kulunut metallille saakka ja levyt oli helvetinmoisilla urilla. Huomasihan sen sentään kohtalaisesta puoltamisesta ja kitinästä, mutta eipä tuo palojen kuluneisuuden merkkivalo silloinkaan toiminut.


      • JPK
        W126 -88 kirjoitti:

        Jännitteen laskiessa tuon mainitun rajan alle, kytkeytyy ABS kokonaan pois toiminnasta (joskus mielestäni luin moista ohjekirjasta).

        Heh, heh, tulipa tätä ketjua lukiessa mieleeni talvi 2001, jolloin ensimmäistä kertaa ajelin perheemme tyttöä (300SE) kotia kohti. Muutamaa kilometriä ennen määränpäätä ABS:n merkkivalo syttyi ja vähän sen jälkeen alkoivat valot muutenkin himmentyä - ja meinas hermo palaa. Olin ostanut juuri uuden bilikan ja ensi töikseni pääsin laturiremonttiin. Ensimmäinen (ja toivottavasti viimeinen) omistamistani kärryistä, joka levisi heti oston jälkeen. Ja tosiaan ensimmäisen merkin latauksen kypsymisestä antoi ABS:n merkkivalo.


      • Kallonkutistaja
        Kaapo kirjoitti:

        Tästäkö ABS-valon syttymisestä voi siis periaatteessa johtaa myös sen kaltaisen "varoituksen", että normaalisti 14.4 V antava laturi olisi alle 12V antojännitteineen viimeisellä matkallaan tai ainakin hiiliä vailla? Siis vaikkapa tilanteissa, joissa jostain syystä latauksen merkkivaloa ei huvita toimia....

        Missähän volttien putoamisen vaiheessa muuten latauksen merkkivalo alkaa ilmoitella? Ilmeisesti se ei ole aivan on/off-tyyppiä, sillä omassakin autossa valo kerran pahimoilleen kostealla säällä hehkui ehkä n. "1/4-teholla" verratuna siihen valon kirkkauteen, joka saadaan aikaan virta päällä mutta kone sammuksissa. Tuolloin siis latasi vielä yli 12V teholla, sillä ABS-valo ei palanut????

        Se ABS-toiminnan jännitteen alaraja-arvo on oman ohjekirjan mukaan 10V. Eli on aika harvinaista, että käynnissä oleva auto sen takia vilkuttelisi, ainakaan bensa-auto.

        Ylijänniterele vaikuttaa myös muihin toimintoihin, joita on ohjaamassa jonkinlainen elektroninen ohjausyksikkö. Esim. käyntinopeusmittari menee silloin nollaan ja muutenkin haittaa moottorin ohjausta. Moottorin ohjausta ei dieselissä ole kuin tyhjäkäynnin säätö, eikä sitäkään kaikissa dieseleissä, mutta bensa-autossa luultavasti vaikuttaa myös käyntiin kaikissa käyntinopeuksissa, luulisin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe