Kysymys kuuluu: mitä reittiä matkustaisi (autolla) Etelä_Saksasta takaisin Suomeen, jos paluumatka pitäisi tehdä n. 3-4 päivässä.(keväällä)Alustavasti (ei mietitty kovin tarkkaan)ajateltiin ajaa tietty ensin pohjoiseen esim. Hampuriin...sieltä sit kai Tanskaan ja Ruotsista sit Suomeen. laivaakin ois käytettävä kaiketi (ei ainakaan jaksa varmaan ajaa pohj.Ruotsiin ja sit sieltä viel pohj.suomen kautta takas tänne Hki- vantaa seudulle...
Itse en pidä laivamatkustelusta kovin, joten Saksasta palaaminen laivalla ei kauheesti houkuta....
kaiki vinkit, ehdotukset ovat tervetulleita.
Ja mielipiteet, onko aikataulu liian tiukka.
p.s. Ollaan siis tod.näköisesti menossa "hakemaan" autoa Saksasta
reiitiehdotus Saksasta-Suomeen
5
1591
Vastaukset
- jerryman
nopein tie on kyllä rostockista hankoon laivalla
toinen vaihtoehto on rostockista liepajaan latviaan ja baltian läpi tallinnaan
kolmas vaihtoehto on ajaa tsekin ja puolan läpi
liettuaan... bensa on ainakin halvempaa
tutustu autoliiton via baltica oppaaseen !! - veskula
Lapsiperheen superhalpa autoloma
Ruotsin kautta Saksaan omalla autolla
24.5.2005 18:20 Eurooppa
Ruotsin kautta Saksaan ajaminen on raskas, mutta edullinen tapa lähteä autolomalle. Menopaluu maksaa vajaat 500 euroa. Sisältäen kaiken.
Auton pakkaamisessa on hyvä muistaa tuliaiset, jotka saattavat viedä melkoisen tilan.
Loman suunnittelussa budjetti nousee monesti ykkösaiheeksi. Autolla Saksaan tai pidemmälle suuntaava joutuu toteamaan suorat laivayhteydet hyvin kalliiksi. 1000 euroa lipuista, minkä jälkeen kallis ruoka kaventaa kukkaroa entisestään. Halvin hytti on monesti niin pieni, että perheellinen ei siellä aikaansa vietä. Parempien hyttien hinnat nousevatkin jo yli 1500 euron menopaluulipuissa.
Mikäli tähtää ostosmatkalle Lyypekkiin tai vaikkapa juomaan viiniä Wieniin, hyvä vaihtoehto on ajaa Ruotsin kautta. Turusta Seawindillä Tukholmaan ja sieltä alas Helsingborgiin. Menopaluu maksaa 92 euroa, mikäli mat-kustaa päivävuorolla. Laiva on illalla Tukholmassa, jonne kan-nattaa jäädä yöksi. Accorhotels-ketjun Formule 1-hotellissa yö maksaa vain 35,28 euroa koko perheeltä. Hotellissa ei kimaltele, eikä vessassa soi aariat, mutta se on siisti ja toimiva. Kaikki Formule 1 -hotellit noudattavat samaa kaavaa ja näky on missä päin maailmaa tahansa sama. Suihkut ja vessat ovat muovisia koppeja, jotka sijaitsevat käytävällä.
Huoneet ovat pieniä, mutta riittävän isoja kolmihenkiselle perheelle. Parisängyn yläpuolelta löytyy lapselle sänky ja tilaa löytyy myös pienimmän matkavuoteelle.
Ja mikä tärkeintä, rahaa ei ole kulunut juuri nimeksikään.
Tukholmasta aamulla startattaessa valuuttaa on kulutettu 127, 28 euroa ja laivalippu Suomeen on jo takataskussa.
Alkuinnoituksen siivittämänä kannattaa ajaa suoraan Saksaan saakka. Reilun vuoden ikäinen lapsi pysyy valvotun hotelliyön jälkeen hiljaa, eikä vajaan tuhannen kilometrin urakka tunnu miltään. Menomatkalla harhaanajon jälkeiset mitäs mä sanoin -huudahdukset rakkaan vaimon suusta eivät vielä tunnu miltään.
Mikäli et ole unohtanut autossa uutuuttaan hymyilevää jääkaappia päälle yöksi ja pääset heti seitsemältä matkaan, on edessä 560 kilometrin etappi Helsingborgiin. Kotona täyteen leipiä ja pikkusuolaista pakattu jääkaappi maksaa itsensä nopeasti takaisin, mutta vie virtaa yhtä paljon kuin ajovalot. Se pysyy kylmänä yön yli vaikka sen kytkee pois päältä.
Ruotsissa ei liiemmin kannata pysähdellä. Stopit olisi syytä rajoittaa pakollisiin vessassa käynteihin ja muksun jaloitteluun. Kahville ei ole syytä pysähtyä, koska hinnat ovat huikeita. Jos kuitenkin tulee pakottava tarve jauhetuille pavuille ja vedelle, kannattaa käydä hampurilaisravintolan autokaistalla. Halpaa ja varmasti yhtä hyvää kuin huoltoaseman siirappi.
Tankkausta miettiessä kannattaa ajaa pois moottoritieltä ja hakea halvempi paikka. Huokein löytämäni menovesi maksoi alle euron litralta.
Ruotsi on nujerrettu kuudessa tunnissa. Nopeusrajoituksiin kannattaa suhtautua kunnioituksella, sillä paikalliset tutkatelineet ovat varsin aktiivisia kirjoittamaan pikavoittoja.
Lauttavaihtoehtoja on kaksi. HH Ferries on Scandlinesia reilut kymmenen euroa halvempi. Helsingborgista kannattaa ostaa lippu suoraan Saksaan ja menopaluun ostamisessa säästää jälleen muutamia euroja. Hintaa edestakaiselle matkalle kertyy 141,10 euroa.
Muutaman kymmenen minuutin lauttamatka Ruotsista Tanskaan sujuu mainiosti, kun päästää kersan irti.
Tai vaimon.
Hetken on aikaa hypellä, tanssahdella ja näyttää kuinka kaunis on onnellinen perhe. Autokannelta ei kannata ylös lähteä, sillä mikäli jano tai nälkä yllättää voi avata tupakansytyttimestä virtaa saavan arkun kannen ja voidella leivän.
Taas säästettiin rahaa.
Jos Ruotsi maistui suoraviivaisine teineen ja tylsine maisemineen puulta, sama meno jatkuu Tanskassa. Ainakin aluksi.
Noin 200 kilometrin matkalla Helsingöristä Rödbyhyn kohokohdiksi nousevat suuret sillat ja tunnelit, jotka helpottavat meren läpi kulkua. Tanskassa saattavat myös syntyä ensimmäiset ongelmat navigoinnissa. Tähän saakka on tultu suoraa E-nelosta, mutta nyt numerot muuttuvat. Viimeistään kolmannen harhaanajon jälkeen on syytä ottaa käyttöön pieni tarralappu, johon merkataan tiennumerot siinä järjestyksessä, kun matka etenee.
Rödbyn lauttarantaan saavutaan viimeistään kellon lyödessä viittä. Edessä on 45 minuutin lauttamatka Puttgardeniin. Vaikka nälkä värisyttelisi kehoa ja kuljettajan kalpeat kasvot sekä lasittuneet silmät huolestuttaisivat, ei vielä kannata panostaa lämpimään ruokaan. Pirpanan eväät saa lämpimäksi mikrossa, joka sijaitsee kahvilan seinustalla. Pari kahvia ja virvoke maksavat kymmenen euroa, joten tiukka linja pitää ja taskut pullistelevat säästetyistä kolikoista.
Matka kannattaa hyödyntää lapsen viihdyttämiseen ja kävelyyn, jotta viimeinen etappi sujuu moitteettomasti.
Lyypekkiin ajaa lauttarannasta tunnissa, joten saapuminen hotelliin tapahtuu hyvissä ajoin. Mikäli haluaa jatkaa skottilaisella linjalla, halpoja hotelleja tai motelleja löytyy 25 eurosta alkaen. Mikäli haluaa viihtyä, kannattaa ottaa mukavampi yösija.
Pystyyhän nuukailemalla paluumatkasta tekemään taas omanlaisen Via Dolorosan.
*****
Vinkkejä matkalle
• Lapselle mukaan hyvä ja mukava turvaistuin. Kannattaa kysyä lainaksi tuttavilta.
• Pikkuiselle virikkeitä autoon joko suoraan takapenkille tai omaan kassiin.
• Erillinen hotellikassi koko perheelle. Mukaan tärkeimmät asiat. Ei tarvitse purkaa koko autoa hotelliyön takia.
• Tupakansytyttimestä virran ottava jääkaappi täyteen naposteltavaa.
• Lapselle helppoja, kylmänäkin tarjottavia ruokia. Esimerkiksi pasta & perunasalaatti.
• Luottokortti kaiken varalle. Formule 1-hotelliin pääsee mihin aikaan tahansa luottokortilla.
• Hyvästä kartasta on paljon hyötyä, vaikka teiden numerot olisikin lapulla. Ruuhkien kiertoon on hyvä saada ohjeet.
• Pitkä pinna. Tuhansien kilometrien siirtymätaipaleet saattavat kiristää hermoja. Varahermot mukaan.
*** - justus33
http://www.ostamyy.com/autosaksasta.htm
tiedoksi ! virossa autot ovat samanhintaisia kuin saksasssa ja ainakin suuremmissa liikkeissä
homma jo hoituu !!! coc-dokumentti pitää vain
hankkia ...'
Viron autokauppiaat odottavat suomalaisia autonostajia
30.1.2004
Suomeen tuotiin viime vuonna yli 30 000 käytettyä autoa, joista suurin osa Saksasta. Vapun jälkeen suomalaisten on mahdollista hakea auto Saksan malliin myös Virosta, kun maasta tulee EU:n jäsen.
Mutta onko Virosta Saksan haastajaksi?
Viron autokanta on viidennes Suomen autokannasta. Lisäksi autokannasta yli puolet on kymmenen vuotiaita tai vanhempia menopelejä. Viron autokanta ei vielä toistaiseksi ole juurikaan suomalaisia houkutellut, mutta viime vuosien aikana maan autokanta on nuorentunut huomattavasti.
Tallinnan suurimpiin autokauppoihin kuuluvan BRC-autokeskuksen myyntijohtaja Priit Maanurm odottaa EU-jäsenyyttä innolla ja uskoo, että suomalaiset kääntävät katseensa Saksan sijasta Suomeen. BRC:llä valmistaudutaan kovasti suomalaisasiakkaiden saapumiseen.
- Olemme ajatelleet, että haemme asiakkaat bussilla satamasta tänne, koska ulkomaalaiselle liikkeemme löytäminen on vaikeaa. Odotamme tästä isoa bisnestä, ja siksi muutamme kaikki hinnastomme euroiksi ja ehkä teemme internetsivumme myös suomeksi. Tällä hetkellä ne ovat englanniksi, Maanurm kertoo suunnitelmista.
Tällä hetkellä BRC-autokeskuksessa myydään noin kuusi autoa päivässä.
Markkinoiden avautuminen viidelle miljoonalle suomalaiselle saattaa
Maanurmin mukaan jopa tuplata myynnin.
Suomessa ei Viron EU-jäsenyyttä pelätä. Autoalan Keskusliiton
toimitusjohtajan Pentti Rantala päinvastoin odottaa autokaupan hyötyvän Viron jäsenyydestä, koska autoala saa Virosta lisää työvoimaa ja autoveropalautuksen myötä käytettyjä suomalaisia autoja voidaan myydä Viroon.
Puskurin tekemän laskelman mukaan käytetyn auton hakeminen Virosta tulee olemaan edullisempaa kuin Saksasta. Esimerkkiauto VW Passat -98:n hinta ja sille Suomessa määrättävä vero on sama, mutta matkustuskustannuksissa säästöä kertyy noin 600 euroa. Viron reissun kilpailuvalttina voi olla myös se, että Virossa voi asioida suomeksi.
os et ole vielä löytänyt tätä sivua, niin kannattaa tutustua http://fin.auto24.ee/
Auto tallinnasta?
--------------------------------------------------------------------------------
Heippa!
Auton osto Tallinnasta on paljon helpompaa kuin Saksasta ja kulut huomattavan paljon pienemmät. Pikaisesti: autoja suhtkoht paljon tarjolla esim www.auto24.ee ja vaikkapa www.brc.ee (alkujaan liisingfirmojen käteen jäävien myyntiin perustettu firma, nyt myy kaikkea ja heillä myös kaupat Latviassa ja Liettuassa). ÄLÄ koskaan usko kilometrejä. Myyjä ilmoittaa sn:n eli spidomeetrinäidu eli kilometrimittarin näytön, jolloin hän ei valehtele. Myyjä ei koskaan puhu ajokilometreistä vaan vain kilometrimittarin näytöstä.
Jos autolla on ajettu Virossa niin harkitse tarkkaan. Pallonivelet, iskarit ja muut vastaavat osat paskana teiden surkean kunnon takia. Jopa muutaman vuoden vanhoissa autoissa. Polttoaine on täällä parempaa kuin kauhujutut kertoo ja yli 80% bensasta tulee Maseikiu Naftalta Liettuasta, myös Nesteen myymä. Eli bensa ei tee moottoria huonommaksi, mutta yksityiskäytössä olevan auton huolto voi olla retuperällä esim öljynvaihtoväli jne muut viritelmät rahan säästämiseksi. Positiivista: täällä on myynnissä paljon autoja tuotuna suoraan Saksasta ja Hollannista varsin järkihintaan ja Virolaiset myyjät ovat huoltaneet autot myyntiin. Tsekkaa tällaiset autot kunnolla ja saatat saada hyvän kulkupelin edullisesti. Heillä yli kymmenen vuoden kokemus autojen tuonnista joten usein saavat auton Saksasta hyvään hintaan ja kuljetus trailerilla eli suht koht edullisesti. Liikevaihtovero 18% vähennetään kun myydään vientiin. Tarkista asia myyjältä. Autoveroa täällä ei ole Euroopasta tuoduille käytetyille autoille. Paperisota ei ole kummoinen, mutta vie hieman aikaa, vähemmän kuin Saksassa. Kannattaa vertailla hintoja ja kuluja Viro/Saksa, mutta itse ostan autoni (n. 12-13 v vanhoja) Saksasta ja vaihdan autoa kerran pari vuodessa. Itselläni kokemusta on. Autojen tuonti ei ole minulle bisnes vaan eräänlainen harrastus; kun käyntiä (työreissu) Eurooppaan niin ostan sieltä auton ja ajan sen Viroon ja myyn vanhan pois. Normaalisti itse huollan auton heti täysin (vaihdan aivan kaikki hihnat, kaikki nesteet, jarrujen tarkistus, tulpat, tulpanjohdot?, jakajan osat, lukkojen jne voitelu, suodattimet jne) koska Saksalaiseen huoltoon ja huoltokirjaankaan ei voi luottaa. Ajan paljon ja autoon pitää voida luottaa. Kun myyn auton pois niin ostajaa ei ole tarvinnut kauaa etsiä ja ostajat ollunna aina tyytyväisiä hinta/laatuun. Nyt itselläni VW Golf III -92 1,4 l ja menossa myyntiin 25000,- EEK eli n 1600,- Euroa.
Lisää voitte kysyä: [email protected] - banderol
Käytetyn auton tuojan tiedettävä karikot
Huijarit ja riskiautot häiritsevät
Julkaistu: 3.6.2006 00:00
Jukka Perttu
helsingin sanomat
JARMO MATILAINEN / HS
Käytetyn auton haku ulkomailta vaatii taitoa tunnistaa toivotunlainen auto.
Suomalaisten kiinnostus tuoda ulkomailta käytettyjä henkilöautoja jatkuu vahvana, vaikka tuontiluvut ovat hivuttautuneet hivenen alaspäin ennätysmääristä. 2004 tuotiin 32 228 ja 2005 29 911 autoa. Nämä tullin luvut eivät kuitenkaan sisällä esimerkiksi muuton yhteydessä tuotuja autoja.
Tämän vuoden tammi–huhtikuussa tulli teki 7 913 verotuspäätöstä. Määrä oli vähän pienempi kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, jolloin käytettyjä tuotiin 8 397.
Tammi–maaliskuussa suosituin merkki oli Volvo (1 453). Seuraavina tulivat Mercedes-Benz (1 070), BMW (794), Audi (592) ja Volkswagen (428). Kaikkiaan merkkejä oli kymmeniä.
Tuonnissa on monia tapoja. Yritykset tuovat autoja omaan myyntiinsä, välittäjät kuljettavat autoja Saksasta Suomeen asiakkaille tai yksityiset ihmiset hakevat ostoksensa itse.
Tammi–huhtikuussa kolmannes oli yritysten tuontia.
Käytetyn kulkuneuvon osto ulkomailta ei ole aivan helppoa. Tarvitaan kielitaitoa, paperisodankäynnin taitoa sekä taitoa löytää ja tunnistaa toivotunlaatuinen auto.
Riesana ovat myös kavalia huijausmenetelmiä kehittäneet rikolliset.
Suomalainen saattaa etsiä Saksan-autoa sinänsä kunniallisilta nettikauppasivuilta. Huijarit kuitenkin pystyvät soluttamaan petosyrityksensä sivustoille, jotka eivät välttämättä pysty valvomaan sisältönsä luotettavuutta.
Nettisivulla saatetaan kaupata houkuttelevaa autoa edulliseen hintaan. Ostoaikeensa ilmoittavalta suomalaiselta pyydetään etukäteen koko- tai etumaksua.
Maksu tapahtuisi tunnetun kansainvälisen yhtiön kautta. Tunnetun yhtiön maine ei kuitenkaan välttämättä auta, sillä huijarit pystyvät toimimaan näiden kautta.
Rikosylikomisario Kari Aaltio keskusrikospoliisista sanoo, ettei hän itse maksaisi netin kautta etukäteismaksuja vaan maksaisi vasta paikan päällä.
"Kaupanteossa kannattaa suosia pitkään toimineita yrittäjiä."
Keskusrikospoliisissa tunnetaan Saksan-kauppoihin liittyviä ongelmia.
Suomalainen saattaa löytää netin kautta mieleisensä auton ja sopii myyjän kanssa kaupoista. Paikalle päästyään suomalainen kuitenkin huomaa, että auto on jo myyty, vaikka toisin sovittiin.
Kun paikalle on tultu ja paluuliputkin ostettu, saatetaan kiireessä ostaa auto heikolla harkinnalla. Parempi olisi kuitenkin olla ostamatta mitään kuin huono kulkuneuvo.
Ruotsissa on törmätty sellaiseen ongelmaan, että Saksasta auton tuoneiden autoja on varastettu. Varkaissa ovat olleet myyjät, joille on jäänyt avaimista oma kappale.
Helsingin Herttoniemen Autokatsastus Oy:ssä on totuttu tuontiautojen rekisteröintikatsastuksiin. Auton on täytettävä ne vaatimukset, jotka olivat Suomessa voimassa silloin, kun ajoneuvo otettiin käyttöön ulkomailla.
"Jos tuontiauto on alun perin tarkoitettu EU:n markkinoille, sen kanssa on harvoin vakavia ongelmia. Hyvin harvoin löytyy sellaista teknistä vikaa, että auto pitäisi hylätä", kertoo vastaava katsastusmies Jarmo Kekkinen.
"En tiedä mikä on syynä, mutta nyt tuontiautojen taso on heikompi kuin pari vuotta sitten. Onkohan hyvä kalusto vähenemässä?"
Herttoniemen asemalla katsastettavista tuontiautoista suurin osaa tulee Saksasta, mutta jonkin verran ajokkeja saapuu myös Virosta ja Ruotsista. Länsinaapurin autoista puolet on sellaisia, että ne on aiemmin tuotu Ruotsiin Saksasta.
"Kokemukseni Virosta tuoduista autoista on, että ne ovat kolhituista laitteista kasailemalla kasattuja. Ovatko ne hyviä hankintoja vai eivät, sitä en tiedä, koska en tiedä, mitä niistä on maksettu ja mihin tarkoitukseen ne on hankittu."
Kekkisen mukaan Saksan-tuontiautoissa on Suomi-autoon verrattuna keskimäärin parempi alusta. "Osassa se on tosi hyvä, ei paljon uutta huonompi. Joissakin ruostetta on kuin Suomi-autoissa. Käsittääkseni nämä ruosteisimmat ostokset tulevat meren läheisiltä alueilta."
"Päästöongelmia on paljon."
Saksasta autoa havittelevan ei juuri kannata katsoa mittarin kilometrilukemia kovin vakavassa mielessä. "Autoissa on aika vakioisesti 140 000 kilometriä. Kun istuu kahdessa autossa, joissa kummassakin on sama kilometrilukema, mutta toinen on selvästi kuluneempi, täytyy erolle olla jokin selitys. Pidän aika selvänä, että matkamittareita muutellaan yleisesti", Kekkinen sanoo.
Huhuttuja tulvavaurioita hän ei ole havainnut.
Keski-Euroopan autoissa on suomalaisille outoja näätävaurioita. Pikkupedot pureksivat johtoja. Herttoniemenkin katsastuksessa löytyy autoja, joissa on rikkinäisiä johtosarjoja.
Saksan tuomisissa on usein hyvät varusteet. "Istuimenlämmittimiä ei kuitenkaan yleensä ole, ei myöskään lohkolämmitintä ja akku saattaa olla pienitehoisempi. Keskieurooppalaisia kitkarenkaita ei ole suunniteltu Suomen talviin, mutta kyllä ne ovat täälläkin lailliset."
Katsastuksessa ongelmia syntyy sellaisissa tapauksissa, että Suomeen tuodaan auto, jota ei ole alun perin tarkoitettu EU:n markkinoille. Se on myyty alun perin esimerkiksi Yhdysvalloissa ja viety sitten muuton yhteydessä vaikkapa Saksaan.
Vuoden 1998 alusta lähtien Suomessa, kuten muuallakin EU:ssa, käyttöön otettujen henkilöautojen on pitänyt olla sellaisia, että malli on saanut EU-tyyppihyväksynnän. Hyväksynnän antaa viranomainen valmistajan selvitysten perusteella.
Ennen vuotta 1998 käyttöön otetuilta autoilta ei vaadita EU-tyyppihyväksyntää.
Vailla EU-tyyppihyväksyntää oleva auto on saatettu hyväksyä esimerkiksi Saksaan poikkeusluvalla, mutta hyväksyntä ei ole automaattisesti voimassa Suomessa.
Tuojan on osoitettava, että auto täyttää ne tekniset vaatimukset, jotka olivat voimassa Suomessa silloin, kun auto otettiin käyttöön ensi kerran. Tämä periaate koskee sekä ennen että jälkeen 1998 käyttöön otettuja autoja.
Puutteita on esimerkiksi valaisimissa, pakokaasupäästöissä ja turvavarusteissa.
Kun puutteita ilmenee, autot pitää kunnostaa suomalaiset vaatimukset täyttäviksi. "Aika harvoin tulee esille jotain sellaista, mitä ei voisi korjaamolla ratkaista", Jarmo Kekkinen kertoo.
Ongelmana on myös, että ihmisillä ei ole esittää autoilta vaadittavia dokumentteja. "Puuttuvat dokumentit saadaan yleensä kohtuuajassa. Joskus käy kuitenkin niin, että paperit jäävät hankkimatta ja auto katsastamatta. Syy on yleensä siinä, ettei asiakas halua maksaa dokumenttien hintaa."
Tuonnissa tarvittavista papereista kerrotaan esimerkiksi Ajoneuvohallintokeskuksen nettiosoitteessa www.AKE.fi.
Tarvittavia papereita ovat selvitys teknisten vaatimusten täyttymisestä, rekisteröintitodistus, sekä selvitys ensimmäisestä käyttöönottoajankohdasta, jos se ei ilmene rekisteröintitodistuksesta.
Autojen veroprosenteissa on suuria eroja. Tullin nettisivuilla olevasta taulukosta ilmenee useiden mallien veroprosentit. Ne vaihtelevat jopa kuukausittain.
Esimerkiksi ensimmäisen kerran vuonna 1997 käyttöön otetun BMW 2d Z3 2.8 Roadsterin veroprosentti on 38. Huhtikuussa 2002 käyttöön otetun Ford Fiestan veroprosentti on 17, mutta esimerkiksi lokakuussa käyttöön otetun 24 ja syyskuussa käyttöön otetun 20.
Tuontiauton veroprosentti määräytyy sen mukaan, paljonko vastaavan Suomi-auton hinnassa oli veroa, kun se myytiin aikanaan uutena, eli sama tullin sanoin "käytetyn ajoneuvon vero on verotusarvosta se osuus veroa, joka sisältyi samanlaisten ajoneuvojen yleisiin vähittäismyyntiarvoihin, kun ajoneuvot olivat uusia".
Jos tullin taulukosta ei löydy veroprosenttia, ennen vuotta 2003 valmistetusta bensiinikäyttöisestä henkilöautosta kannetaan autoveroa 29 prosenttia dieselautosta 30.
Joku voi erehtyä luulemaan, että esimerkiksi 29 prosentin vero kannetaan ostetun auton kauppahinnasta. Niin ei kuitenkaan ole, vaan vero kannetaan vastaavan Suomi-auton hinnan perusteella. Veron laskennassa käytetään erilaisia vähennyksiä, jotka ilmenevät tullin nettisivuilta. Ohjeiden lukeminen on työlästä.
Moni autontuoja joutuu huomaamaan, että on tulkinnut eri viranomaisten runsaita ohjeita väärin.
Vuoden 2002 jälkeen valmistetun käytetyn henkilöauton vero on 28 prosenttia.
Jos auto tuodaan EU:n ulkopuolelta, siitä kannetaan lisäksi tulli.
Lisää aiheesta:
Saksan-kauppias varoittaa: Moni ostaa pelkkää romua (3.6. 16:05)
Heiskanen toi jo toisen BMW:n Saksasta (3.6. 16:05)
Muualla verkossa:
Ajoneuvohallintokeskus AKEn verkkosivut
Tullin yksityishenkilön autoverotusta koskevat verkkosivut- Joo.
Sen lauluja laulat
"Käytetyn auton tuojan tiedettävä karikot
Huijarit ja riskiautot häiritsevät
Julkaistu: 3.6.2006 00:00
Jukka Perttu
helsingin sanomat
JARMO MATILAINEN / HS"
Kellä on Hesarissa isoimmat ilmoitukset??
Suomalaisilla autokauppiailla;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617850- 1334524
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323777- 213138
- 232682
- 292617
- 502316
- 252190
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322069