Sopiva summa

Burns

Olemme menossa hääjuhlaan jossa hääpari toivoo häälahjojen sijaan rahaa. Mikä on mielestänne sopiva summa?

16

3492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs vaan

      Asiasta käytiin keskustelu tällä palstalla koko viime kesä, katsele vanhoja kirjoituksia, niin löydät mielipiteitä.

      Yhteenvetona kesän keskustelusta: Tärkeämpänä pidettiin muistamista ja juhliin menemistä, kuin shekin summaa tai lahjan arvoa. Suurin osa vastaajista piti sopivana summana 20-50€/vieras. Läheisimmät perheenjäsenet voi muistaa hieman suuremmalakin summalla.

      Itse pidän 20€/vieras sopivana muistamisena.

    • Rouva O

      Tähänkin asiaan äidilläni oli hyvä käytäntö. (Siis en todellakaan ole mikään äidin pikkutyttö, vaikka siltä voi kuulostaa.)

      "Lahjan arvo on sama kuin odotettavissa olevan tarjoilun arvo." Eli jos tulossa kahvihäät, niin 10 euroa/henk. riittää, mutta jos istumatarjoilut kolmella ruokalajilla viineineen, niin 30 - 40 euroa/henk. on sopivampi.

      • ja vielä kerran höpöhöpö

        Ei ole edelleenkään olemassa käytäntöä tai sääntöä,jonka mukaan lahja tai rahamäärä olisi tarjoilusta riippuvainen,vaan lahjanantaja päättää aina itse minkä summan antaa.Minusta myös ihan sopiva on 20-50 euroa.


      • Hurja Hilta

        Miksi ihmeessä vieraiden pitäisi itse kustantaa syömisenjä ja juomisensa. Tuo jo aikaisemmin mainittu 20 euroa on ihan hyvä summa per nuppi. Ei vieraiden tarvitse tarjoiluja kustantaa!


      • Rouva O
        Hurja Hilta kirjoitti:

        Miksi ihmeessä vieraiden pitäisi itse kustantaa syömisenjä ja juomisensa. Tuo jo aikaisemmin mainittu 20 euroa on ihan hyvä summa per nuppi. Ei vieraiden tarvitse tarjoiluja kustantaa!

        Häälahjan sopiva arvo on tämän palstan kestosuosikki aiheiden joukossa, joten puolustan oikeutta kertoa hyväksi havaitsemani "kaava" sopivan summan laskemiseen.

        Kaikilla ei ole yhtä tomeria ajatuksia kuten sinulla Hurja Hilta, muutenhan he eivät mitään kyselisikään aiheesta.


    • niin paljon

      kuin haluaa antaa. Varmaan vähintään kymppi, koska todennäköisesti itsetehtykin tavaralahja maksaisi sen verran. Mun mielestä ei ehkä voi myöskään mitään per naama-sääntöä laittaa, kun meillä on suvussa isoja perheitä, esim. 9 henkilöä. Tärkein lahja on kuitenkin se, että ihmiset antavat ajastaan sen verran, että tulevat paikalle.

    • tarkoittaa

      sitä että parilla on jo kaikkea, ts. symbolinen summa riittää -> 5e

      • rahasumma

        siis per osallistuva perhe, ei per vieras


      • Rouva O
        rahasumma kirjoitti:

        siis per osallistuva perhe, ei per vieras

        Älä anna viitosta, sehän on herjaus.

        Vie vaan nätti kortti (itsetehty käy, on halvempi kuin ostettu) jos perheellänne raha tekee tiukkaa. Kyllä hääpari varmasti tietääkin ahdinkonne.


      • mutta
        Rouva O kirjoitti:

        Älä anna viitosta, sehän on herjaus.

        Vie vaan nätti kortti (itsetehty käy, on halvempi kuin ostettu) jos perheellänne raha tekee tiukkaa. Kyllä hääpari varmasti tietääkin ahdinkonne.

        voisi tehdä jos rahojaan kovin kevytmielisesti jakelisi kaikenmaailman kissanristiäisissä. Jotain tavaraa voisikin viedä lahjaksi hääpareille, olisihan niillä sitten enemmän jaettavaa tulevilla avioerokäräjillä.


      • tarkoittaa

        että heillä ei ole juuri mitäään vaan he haluavat hankkia KAIKEN ITSE yhdessä häitten jälkeen ja siksi rahatoivomus.
        Kuten tiedossa on, muuten taloudessa voisi olla 4 leipäkonetta mutta ei ollenkaan silitysrautaa ja sehän ei toimi.


    • Niksi-Pirkka

      Osta lahjaksi kaksi leipäkonetta, niin on helpompi eron tullen selvitellä asioita.

      Myös kaksi leivänpaahdinta taikka juustohöylää sopii, jos et ole aivan niin höveli.

      • Ja rahat säästyy

        Viimeiset 20 vuotta olen keksinyt kaikille hääkutsuille tekosyyn, miksi en muka pääse tulemaan. Ei tarvitse tuhlata aikaansa, eikä varsinkaan kauniita kesäpäiviä järkyttäviin hääjuhliin. Eikä tarvitse miettiä niitä lahjojakaan.


    • asioista....

      Riippuu vähän siitä kuinka suurelta joukolta raha on tulossa. Riippuu myös siitä kuinka läheisiä olette heille. Ja myös siitä millaisen vaivan he ovat nähneet juuri teidän kohdallanne juhlien järjestelyissä.
      Kestitys maksaa 30-60 henkilöltä jos tarjotaan kahvi, kakku ja jotain pientä syötävää ja juotavaa.

      Sanoisin että näin euroaikaan summa voisi olla 25 e per henkilö. Eli nelihenkinen perhe lahjoittaa satasen jne.

      • vaan 4h perhe

        edelleen se 20-30e ON SOPIVAMPI


    • taivas sentään

      Ei voi muuta sanoa kuin että kyllä te olette pihejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2053
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1525
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1394
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1271
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1186
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1115
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1047
    Aihe