Nöyryytystä

kauppahalli

Näyttäisi siltä että noin kolme viikkoa sitten hankitut kaksi lehtikalaa ovat tehneet arvojärjetyksen keskenään selväksi.

Toinen, näistä vähän suurempi on alkanut terrorisoimaan pienempää rankasti.
Pienempi lehtikala ei enää syö, tai jos hivuttautuu lähelle ruokaa, suurempi ajaa sen pois. Tämä alistettu lojuu puskien takana liikkumatta, ja välillä tehdyt uintikierroksetkin ovat todella jäykän näköistä touhua.
Edes ruuan tarjoaminen sitä lähelle ei saa ruokahaluja heräämään.

Tuosta valta-asettelusta varmaankin kyse, kun tämä pienempi alkanut käyttäytymään todella vaisusti(?). Vielä viime viikolla se jahtasi neontetroja tauotta, nyt ei tuotakaan enää tapahdu. Suurempi lehtikala sitä vastoin syö pohjaruuasa lähtien kaiken, todellinen porsas. On muuten alkanut tosi hyväksi kaveriksi pusukalalle.

En oikein usko että pienempi lehtikala olisi sairastunut, niin voisiko tuo käytös johtua alistuksesta?

24

2093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

      Toki tuollaisesta voi streessaantua ja sitten sairastua vastustuskyvyn heiketessä.

      Minkäs kokoinen akvaario on kyseessä?
      Muutkin perustiedot olis hyödyksi.

      Huomautuksena sellainen asia, että neontetrat ja lehtikalat ovat huono yhdistelmä, sillä sukkulanmallisena pienenä tetrana, se voi joutua lehtikalojen ajamaksi(Kuten jo oletkin huomannut, peto-saalissuhde ->Stressaantuminen, kenties sairastuminen) ja jopa syödyksi.
      Vaihtaisin neonit korkeanmallisiin parvikaloihin.

      • fish KING

        Niimpäh!


      • kauppahalli

        Ulkomittojen mukaan allas vetää 287L. Todellisuus lienee 250 litran paikkeilla.
        Neontetroja on 7-9 kappaletta, olen periaatteessa niiden syödyksi tulemisesta (kunhan lehtikalat vielä kasvavat)ollutkin tässä tietoinen, ja ruuaksi päätykööt. Aika vanhoja ja täysimittaisia yksilöitä nämä tetrat tuntuisi olevan.

        Mutta tuo lehtikalojen välinen valta-asetelma ei näytä hyvältä, selvästikin kova stressi pienemmällä niistä. Tällä menolla lienee sen henki pois viikon sisään.

        Muita asukkeja altaassa ovat taistelukala ja partamonni(lehtikalat, pusukala, tetrat). Lämpö 25c, ph 7 ja nitriitti 0. Muista veden arvoista en sitten tietoinen olekaan.


      • fish KING
        kauppahalli kirjoitti:

        Ulkomittojen mukaan allas vetää 287L. Todellisuus lienee 250 litran paikkeilla.
        Neontetroja on 7-9 kappaletta, olen periaatteessa niiden syödyksi tulemisesta (kunhan lehtikalat vielä kasvavat)ollutkin tässä tietoinen, ja ruuaksi päätykööt. Aika vanhoja ja täysimittaisia yksilöitä nämä tetrat tuntuisi olevan.

        Mutta tuo lehtikalojen välinen valta-asetelma ei näytä hyvältä, selvästikin kova stressi pienemmällä niistä. Tällä menolla lienee sen henki pois viikon sisään.

        Muita asukkeja altaassa ovat taistelukala ja partamonni(lehtikalat, pusukala, tetrat). Lämpö 25c, ph 7 ja nitriitti 0. Muista veden arvoista en sitten tietoinen olekaan.

        Mutta sitten vesi olisi liian kuumaa neoneille, pusukala kuuluu sitten kolmen vanhasta eteen päin 400 litraiseen akvaarioon!
        Mitä aiot lehtikala paraalle tehdä?
        Vaihtoehdot;
        Myyntiin
        Lahjoitus
        Vaihto akvaliikkeessä johonkin
        Saksilla naps, ei hjuva!


      • kauppahalli
        fish KING kirjoitti:

        Mutta sitten vesi olisi liian kuumaa neoneille, pusukala kuuluu sitten kolmen vanhasta eteen päin 400 litraiseen akvaarioon!
        Mitä aiot lehtikala paraalle tehdä?
        Vaihtoehdot;
        Myyntiin
        Lahjoitus
        Vaihto akvaliikkeessä johonkin
        Saksilla naps, ei hjuva!

        Taistelukala jäätyy?
        Informaatio ainakin näillä sivuilla kertoo muuta:

        http://www.paratiisikala.net/labyrintti.htm

        http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/kalat/lahko-ahven-h-rihmakalat.htm

        Lauantaina tarkoitus tarjota toista lehtikalaa (sitä joka lamaantunut) takaisin kauppaan, mikäli siihen asti tilanne säilyy samana.

        Tuosta pusukalasta saa kanssa lukea monenlaista, yleensä sille miniminä suositellaan 250L allasta.
        Se asuu tuossa nykyisessä näillä näkymin ikänsä.


      • fish KING
        kauppahalli kirjoitti:

        Taistelukala jäätyy?
        Informaatio ainakin näillä sivuilla kertoo muuta:

        http://www.paratiisikala.net/labyrintti.htm

        http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/kalat/lahko-ahven-h-rihmakalat.htm

        Lauantaina tarkoitus tarjota toista lehtikalaa (sitä joka lamaantunut) takaisin kauppaan, mikäli siihen asti tilanne säilyy samana.

        Tuosta pusukalasta saa kanssa lukea monenlaista, yleensä sille miniminä suositellaan 250L allasta.
        Se asuu tuossa nykyisessä näillä näkymin ikänsä.

        Aktiivi harrastajien vaatimus ehdotus sillä kala tulee todella lämpimien rutakoiden seudulta missä veden lämpötila pysyttelee yli 25 jatkuvasti tollanen kahdeksan asteen toleranssi on aikas karkea ja kalaa ajatellen olisi kuitenkin paras antaa sille sitä mihin se on tottunut.

        Mieti pusukalan osalta sitä miltä se näyttää akvaariossasi kun se on täys kasvuinen 35cm pitkä ja 15cm korkea, teeppä paperista sapluuna ko. kalan muotoinen ja laita se akvaariosi lasiin kiinni.

        Nääkin eläimet on tuntevia ja niille TULEE ANTAA SELLAISET OLOSUHTEET KUIN MITÄ NE VAATIVAT. Pidätkö sä koiraakin mahdollisesti muutto häkissä koko sen elämän.


      • Rihma
        kauppahalli kirjoitti:

        Ulkomittojen mukaan allas vetää 287L. Todellisuus lienee 250 litran paikkeilla.
        Neontetroja on 7-9 kappaletta, olen periaatteessa niiden syödyksi tulemisesta (kunhan lehtikalat vielä kasvavat)ollutkin tässä tietoinen, ja ruuaksi päätykööt. Aika vanhoja ja täysimittaisia yksilöitä nämä tetrat tuntuisi olevan.

        Mutta tuo lehtikalojen välinen valta-asetelma ei näytä hyvältä, selvästikin kova stressi pienemmällä niistä. Tällä menolla lienee sen henki pois viikon sisään.

        Muita asukkeja altaassa ovat taistelukala ja partamonni(lehtikalat, pusukala, tetrat). Lämpö 25c, ph 7 ja nitriitti 0. Muista veden arvoista en sitten tietoinen olekaan.

        Eläinsuojeluasetus kieltää elävien selkärankaisten eläinten käytön ravinnoksi.
        http://www.utu.fi/erill/kek/elsuase.htm#4

        Eli neontetrat pitää periaatteessa sinun itse tappaa, jos ajoit ne syöttää lehtikaloillesi.
        Lahjoita ne mieluummin pois ja hanki tilalle sopivampi laji.

        Kuten tuossa jo todettiin, taisto on väärässä seurassa ja pusukala tarvitsisi parven ja isomman akvaarion!


      • kauppahalli
        fish KING kirjoitti:

        Aktiivi harrastajien vaatimus ehdotus sillä kala tulee todella lämpimien rutakoiden seudulta missä veden lämpötila pysyttelee yli 25 jatkuvasti tollanen kahdeksan asteen toleranssi on aikas karkea ja kalaa ajatellen olisi kuitenkin paras antaa sille sitä mihin se on tottunut.

        Mieti pusukalan osalta sitä miltä se näyttää akvaariossasi kun se on täys kasvuinen 35cm pitkä ja 15cm korkea, teeppä paperista sapluuna ko. kalan muotoinen ja laita se akvaariosi lasiin kiinni.

        Nääkin eläimet on tuntevia ja niille TULEE ANTAA SELLAISET OLOSUHTEET KUIN MITÄ NE VAATIVAT. Pidätkö sä koiraakin mahdollisesti muutto häkissä koko sen elämän.

        Uskoisin että nämä Suomessa viljellyt ja jalostetut taistelukalat ovat ajan myötä jalostuneet viileämpiin vesiin. "Kotiseuturakkaus" Niilin seudulle ei varmaankaan pyöri mielessä.

        En omista koiraa enkä muuttohäkkiä.
        Pidätkö sinä kaloja vangittuna? Eivät kasva siinä kituessaan lähellekään niin kuin luonnossa (=jäävät kitusvuisiksi). Haluaisitko itse törmäillä lasiseiniin?

        Btw..En usko että pusukala koko elämänsä vangittuna ollessaan kasvaa 35cm kokoiseksi, olipa allas vaikka 1000L. Jää paljon pienemmäksi.


      • fish KING
        kauppahalli kirjoitti:

        Uskoisin että nämä Suomessa viljellyt ja jalostetut taistelukalat ovat ajan myötä jalostuneet viileämpiin vesiin. "Kotiseuturakkaus" Niilin seudulle ei varmaankaan pyöri mielessä.

        En omista koiraa enkä muuttohäkkiä.
        Pidätkö sinä kaloja vangittuna? Eivät kasva siinä kituessaan lähellekään niin kuin luonnossa (=jäävät kitusvuisiksi). Haluaisitko itse törmäillä lasiseiniin?

        Btw..En usko että pusukala koko elämänsä vangittuna ollessaan kasvaa 35cm kokoiseksi, olipa allas vaikka 1000L. Jää paljon pienemmäksi.

        Ootko nähnyt tuhat litraisessa pusukalaa, mä oon ja kaveri oli tosiaan melkoinen vonkale ja vasta kolmevuotias joten siitä taitaa kasvaa yli 35cm pitkä.

        Ai että evoluutio harppaisisi askeleen eteenpäin ja mutageenit saisivat tuhansia vuosia kehittyneet tottumukset aivan uuteen sfääriinsä kun niitä täällä suomen niemellä kasvatetaan parikymmentä vuotta, hei haloo, toi on ihan sarjakuva juttuja. Uskotko tosiaan itekkään niihin, aikuisten oikeesti?

        Toi lasiseinä juttu on hyvä ja kannattaakin miettiä miten ja minkä kokoista akvaariota kaloilleen hankkii enne kuin niitä sinne päästää. Ne ei tosiaankaan luonnosakaan elä ihan 30x30x30cm alueella.


      • kauppahalli
        Rihma kirjoitti:

        Eläinsuojeluasetus kieltää elävien selkärankaisten eläinten käytön ravinnoksi.
        http://www.utu.fi/erill/kek/elsuase.htm#4

        Eli neontetrat pitää periaatteessa sinun itse tappaa, jos ajoit ne syöttää lehtikaloillesi.
        Lahjoita ne mieluummin pois ja hanki tilalle sopivampi laji.

        Kuten tuossa jo todettiin, taisto on väärässä seurassa ja pusukala tarvitsisi parven ja isomman akvaarion!

        Tuo on taas niin persettä tekstiä että!

        Kysymykseen ei vastattu ollenkaan, vaan muut asiat lakia myöten kehiin. Lisäksi kaikki mainitut asiat ovat "ehkä" ja "joissakin tapauksissa" tilanteita. Mielipiteitä.

        Pusukalan tilaksi suositellaan monesti 250L tai suurempi allas. Toki suurempi on aina parempi.
        Taistelukalan vedeksi suositellaan lähes joka lähteessä 24-30 asteista.
        Tetrat joutuvat joskus syödyksi, mutta tästä on eri kokemuksia akvaarion omistajilla. En aio niitä syöttää, eikä ne ole mitenkään uhattuna.

        Pitäisi vähän miettiä ennen kuin de factona täällä julistaa omia mielipiteitään.


      • kauppahalli
        fish KING kirjoitti:

        Ootko nähnyt tuhat litraisessa pusukalaa, mä oon ja kaveri oli tosiaan melkoinen vonkale ja vasta kolmevuotias joten siitä taitaa kasvaa yli 35cm pitkä.

        Ai että evoluutio harppaisisi askeleen eteenpäin ja mutageenit saisivat tuhansia vuosia kehittyneet tottumukset aivan uuteen sfääriinsä kun niitä täällä suomen niemellä kasvatetaan parikymmentä vuotta, hei haloo, toi on ihan sarjakuva juttuja. Uskotko tosiaan itekkään niihin, aikuisten oikeesti?

        Toi lasiseinä juttu on hyvä ja kannattaakin miettiä miten ja minkä kokoista akvaariota kaloilleen hankkii enne kuin niitä sinne päästää. Ne ei tosiaankaan luonnosakaan elä ihan 30x30x30cm alueella.

        Tuolta sattui muuten silmään avoin kysymys, johon voisit kävästä vastaamassa:

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=79807&start=15


      • fish KING
        kauppahalli kirjoitti:

        Tuolta sattui muuten silmään avoin kysymys, johon voisit kävästä vastaamassa:

        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=79807&start=15

        siellähän juuri pidettiin arvuuttavana ko. kalan minimi akvaario koko suosittelua, ja oltiin toteamassa että vähintään neljäsataa litrainen sen akvaarion pitäisi olla pusukalalle, YHDELLE.


      • fish KING
        kauppahalli kirjoitti:

        Tuo on taas niin persettä tekstiä että!

        Kysymykseen ei vastattu ollenkaan, vaan muut asiat lakia myöten kehiin. Lisäksi kaikki mainitut asiat ovat "ehkä" ja "joissakin tapauksissa" tilanteita. Mielipiteitä.

        Pusukalan tilaksi suositellaan monesti 250L tai suurempi allas. Toki suurempi on aina parempi.
        Taistelukalan vedeksi suositellaan lähes joka lähteessä 24-30 asteista.
        Tetrat joutuvat joskus syödyksi, mutta tästä on eri kokemuksia akvaarion omistajilla. En aio niitä syöttää, eikä ne ole mitenkään uhattuna.

        Pitäisi vähän miettiä ennen kuin de factona täällä julistaa omia mielipiteitään.

        Myös itse koittaa ajatella kalojensa parasta ennen kuin hankki tuollaisia monsteri kalastoja omaan perus akvaarioonsa.

        Pusukalan minimi vaatimus kun se on vielä kesken kasvuinen voi olla 250 litraa, kun kala kasvaa sen olisi syytä saada kokoisensa vatimuksia edellyttämä akvaario itselleen ettei se joudu kitumaan ja jäämään pakosta liian pieneksi mikä ei ole kalaa kohtaan oikein tehty.

        Koita nyt tajuta tämä asia lemmikkiesi kantilta äläkä tunge sitä liian suurta egoasi sinne pieneen pyttyysi vaan myönnä virheesi ja tee asiat kalojesi parhaaksi ja hanki niille suurempi akvaario tai etsi niille uusi omistaja joka osaa hoitaa niitä kaloille kuuluvalla tavalla.

        En mäkään oo aina oikeessa ja mulla on kanttia myöntää virheeni, tosinetsin ensin faktat esiin ja kiitän kauniisti asiassa minua opastaneita henkilöitä. Tollanen jatkuva jankkaaminen asiasta jossa on väärässä 90% on ihan persettä.


      • kauppahalli
        fish KING kirjoitti:

        Myös itse koittaa ajatella kalojensa parasta ennen kuin hankki tuollaisia monsteri kalastoja omaan perus akvaarioonsa.

        Pusukalan minimi vaatimus kun se on vielä kesken kasvuinen voi olla 250 litraa, kun kala kasvaa sen olisi syytä saada kokoisensa vatimuksia edellyttämä akvaario itselleen ettei se joudu kitumaan ja jäämään pakosta liian pieneksi mikä ei ole kalaa kohtaan oikein tehty.

        Koita nyt tajuta tämä asia lemmikkiesi kantilta äläkä tunge sitä liian suurta egoasi sinne pieneen pyttyysi vaan myönnä virheesi ja tee asiat kalojesi parhaaksi ja hanki niille suurempi akvaario tai etsi niille uusi omistaja joka osaa hoitaa niitä kaloille kuuluvalla tavalla.

        En mäkään oo aina oikeessa ja mulla on kanttia myöntää virheeni, tosinetsin ensin faktat esiin ja kiitän kauniisti asiassa minua opastaneita henkilöitä. Tollanen jatkuva jankkaaminen asiasta jossa on väärässä 90% on ihan persettä.

        "Eläinsuojeluasetus kieltää elävien selkärankaisten eläinten käytön ravinnoksi.
        http://www.utu.fi/erill/kek/elsuase.htm#4 "

        Paljon tuosta muuten voi saada linnaa?

        Tämä palsta on niin rivien välistä vittuilua muutaman tahon osalta, että en soisi tänne akvaarion kanssa touhuavien eksyvän.
        Itse en sitä enää tule tekemään.

        Alkuperäinen kysymys saa jäädä sikseen, kun vedetään lakitekstit kehiin.

        Jos vaikka sinä edellä kirjoittaja omistat printin, printtaappa nämä tekstit. Survo seuraavassa vaiheessa tulostustavara peräaukkoosi, toivottavasti litratilavuus siellä on kyllin suuri.


      • fish KING
        kauppahalli kirjoitti:

        "Eläinsuojeluasetus kieltää elävien selkärankaisten eläinten käytön ravinnoksi.
        http://www.utu.fi/erill/kek/elsuase.htm#4 "

        Paljon tuosta muuten voi saada linnaa?

        Tämä palsta on niin rivien välistä vittuilua muutaman tahon osalta, että en soisi tänne akvaarion kanssa touhuavien eksyvän.
        Itse en sitä enää tule tekemään.

        Alkuperäinen kysymys saa jäädä sikseen, kun vedetään lakitekstit kehiin.

        Jos vaikka sinä edellä kirjoittaja omistat printin, printtaappa nämä tekstit. Survo seuraavassa vaiheessa tulostustavara peräaukkoosi, toivottavasti litratilavuus siellä on kyllin suuri.

        Taidanpa niin tehdä ja kääriytyä itse sääliini jossa olen koteloituna sinun mieliksesi.

        Voisit samalla katsoa iseäsi peiliin ja miettiä hieman sanomisiasi. todella kakaramaista käytöstä.

        Jos et asioista ota opiksi niin ei sitten.

        Toivottavasti jatkat lemmikken kanssa hääräämistä kunnes olet buberteettisi ylittänyt.

        En vittuile vaan koitan puhua asioista lemmikkien näkökulmasta ja niiden parhaaksi täällä kirjoitella. Jos ei asia mene kaaliin niin sitten sinne peräaukkoon. Voivoi sunkin elämääsi.


    • tuomas9

      paitsi meillä on hunajarihmakala, joka on ollut syömättä jo pari viikkoa. Onko kalassasi tummuneita kohtia kidusten alueella?

      • kauppahalli

        Täysin mustasta lehtikalasta on kyse, niin mahdolliset pinnan muutokset mahdoton havaita.

        Kummaa käytöstä, pyrkii syömään isomman lehtikalan lähelle, ikäänkuin hakisi siltä hyväksyntää syömiselleen. Ruokaa olen tarjonnut toiseenkin päätyyn allasta. Aina tulee kunnon häädöt, jonka jälkeen suodattimen alle nököttämään.


      • toimisiko?
        kauppahalli kirjoitti:

        Täysin mustasta lehtikalasta on kyse, niin mahdolliset pinnan muutokset mahdoton havaita.

        Kummaa käytöstä, pyrkii syömään isomman lehtikalan lähelle, ikäänkuin hakisi siltä hyväksyntää syömiselleen. Ruokaa olen tarjonnut toiseenkin päätyyn allasta. Aina tulee kunnon häädöt, jonka jälkeen suodattimen alle nököttämään.

        Auttaisiko tuossa tilanteessa hommata pari lehtari lisää jakamaan agressioita? Tuolloin olisi suurempi todennäköisyys löytää pariskunta... Itse kyllä taitaisin vaihtaa äksyn yksilön vähemmän äksyyn, mutta minä olenkin vain minä...


      • fish KING
        toimisiko? kirjoitti:

        Auttaisiko tuossa tilanteessa hommata pari lehtari lisää jakamaan agressioita? Tuolloin olisi suurempi todennäköisyys löytää pariskunta... Itse kyllä taitaisin vaihtaa äksyn yksilön vähemmän äksyyn, mutta minä olenkin vain minä...

        Loppuu tilavuus auttamattomasti kesken, nyt jo on ahdasta.


      • Rihma
        fish KING kirjoitti:

        Loppuu tilavuus auttamattomasti kesken, nyt jo on ahdasta.

        Täysin samaa mieltä.
        Typerää edes ehdottaa moista, allas on niin pieni.

        Lehtikalojahan kannattaisi ottaa alkuunsa pieni parvi POIKASENA, 4-6 kpl:tta.
        Tuonkokoiseen mieluummin siis neljä.
        Kun eka pari muodostuu, kaikki muut lehtikalat kannattaa luovuttaa pois, ettei synny ruumiita.


      • kauppahalli
        toimisiko? kirjoitti:

        Auttaisiko tuossa tilanteessa hommata pari lehtari lisää jakamaan agressioita? Tuolloin olisi suurempi todennäköisyys löytää pariskunta... Itse kyllä taitaisin vaihtaa äksyn yksilön vähemmän äksyyn, mutta minä olenkin vain minä...

        Tuota voisi tietysti kokeilla, jotenkin tuntuu vain epätodennäköiseltä että tuo lannistunut yksilö tuossa altaassa enää piristyy.
        Kovin suurta parvea ei tosin tila anna myöten, mutta pari lehtistä lisää voisi "laukaista" tilanteen.

        Huomenna tarkoitus käydäkin eläinkaupassa, täytyy illanmittaan pohtia viedäkö tuo musta jehu sinne vai täydentää pieni parvi hankkimalla pari lisää.


      • fish KING
        kauppahalli kirjoitti:

        Tuota voisi tietysti kokeilla, jotenkin tuntuu vain epätodennäköiseltä että tuo lannistunut yksilö tuossa altaassa enää piristyy.
        Kovin suurta parvea ei tosin tila anna myöten, mutta pari lehtistä lisää voisi "laukaista" tilanteen.

        Huomenna tarkoitus käydäkin eläinkaupassa, täytyy illanmittaan pohtia viedäkö tuo musta jehu sinne vai täydentää pieni parvi hankkimalla pari lisää.

        On se taas niin paskamaista olla oikeassa kun saat muutaman agressiivisen yksilön akvaarioosi muiden seuraksi.


      • Rihma
        kauppahalli kirjoitti:

        Tuota voisi tietysti kokeilla, jotenkin tuntuu vain epätodennäköiseltä että tuo lannistunut yksilö tuossa altaassa enää piristyy.
        Kovin suurta parvea ei tosin tila anna myöten, mutta pari lehtistä lisää voisi "laukaista" tilanteen.

        Huomenna tarkoitus käydäkin eläinkaupassa, täytyy illanmittaan pohtia viedäkö tuo musta jehu sinne vai täydentää pieni parvi hankkimalla pari lisää.

        Veisin sen mustan jehunkin sinne kauppaan ja aloittaisin pienellä parvella poikasia.
        Isompi lehtikala kun ihan varmasti alkaa pomottaa niitä pienempiä-kin.


    • ddddddddddddd

      auttaisi. Itselläni 4 lehtikalaa ja ovat ihan sopuisia ruoka-aikaa ja kutuaikaa lukuunottamatta eikä silloinkaan hirveää mellakaa. Suurempi pariskunta asuu oikealla puolella allasta ja pienempi vasemmalla. Edellämainittuja aikoja lukkunottamatta uiskentelevat yhdessä. Joten jos et saa vaihdettua kalaa niin kokeile auttaako jos otat useamman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe