milloin pentukoira pystyy pidättämään jo niin että voisi sisäsiistiksi kutsua :) ? ja milloin siis voisi paperit ottaa pois ja olettaa että osaisi jo pyrkiä ulos ?
milloin sisäsiisti ?
28
18333
Vastaukset
- on sisäsiisti
se tekee ulos ennemmin kuin paperille eli kun paperit pysyy puhtaana ..sisäsiisteys on yksilöllistä ja varsinkin pikkukoirilla on joskus vaikeata oppia/kykenemään pidättämään kuten chichuilla niillä on pieni rakko ja niitä tarvitsee viedä normaalia useammin ulos vielä aikuisinakin.
- Simppitiit
alkaa meidän pentu olemaan sisäsiisti. kahden vkon aikana on 2 kertaa enää lirauttanut sisälle. Kaks kuukautta meni papereitten ja luutun kans, kun tarpeeks tiuhaan ulkona käyttää niin se tajuaa mikä on homman nimi..
- qwea
Simppitiit kirjoitti:
alkaa meidän pentu olemaan sisäsiisti. kahden vkon aikana on 2 kertaa enää lirauttanut sisälle. Kaks kuukautta meni papereitten ja luutun kans, kun tarpeeks tiuhaan ulkona käyttää niin se tajuaa mikä on homman nimi..
meillä pentu on vasta 10 vko , en vielä odota että olisikaan sisä siisti, ihan vaan uteliaana kun en tarkkaan muista minkä ikäisenä pennut oppii suunnilleen sisäsiistiksi.. entinen koira kuoli keväällä, 11 vuotiaana, joten kaikki pentu hommat on joutunut lunttimaan uudelleen..
- pissaa ja kakkaa...
qwea kirjoitti:
meillä pentu on vasta 10 vko , en vielä odota että olisikaan sisä siisti, ihan vaan uteliaana kun en tarkkaan muista minkä ikäisenä pennut oppii suunnilleen sisäsiistiksi.. entinen koira kuoli keväällä, 11 vuotiaana, joten kaikki pentu hommat on joutunut lunttimaan uudelleen..
Meillä on 13 viikkoinen pentu. On ollut vajaat kaksi viikkoa, niin on jo tavallaan sisäsiisti. Mutta ihan takuulla ei pysty vielä kahdeksaa tuntia pidättämään, eli paikat pysyy puhtaina, jos on joku, joka hädän tullen päästää pissille. Yöllä on pissiväli nyt venytetty noin kuuteen tuntiin, se on kuitenkin varmaan aika maksimi, eikä onnistuisi päivällä vielä. Papereita ei olla laitettu alunperinkään, koska tiesimme, että olemme itse aina ulkoiluttamassa, kun tarve tulee. Emme myöskään ole toruneet sisälle tulleista lainkaan. Tämä on omakotitaloasumisen suuri helppous. Nyt harjoittelemme pikku hiljaa sitä, että koira sietää viivettä ulospyytämisen jälkeen, eli tietää, että ihan kohta pääsee, vaikka itse vedänkin vielä kenkiä jalkaan. Alkuunhan se oli, että heti kun pyytää, niin salamana pihalle :) Seuraava askel on, että alamme pikku hiljaa venyttää viivettä niin, että ei tarvitse ehti ekalle kotipihan nurmiläntille kyykätä.
En kuitenkaan usko, että jos joutuisi olemaan pitenmpään yksin, että voisi millään pidättää. On ollut suuri etu se, että olemme voineet järjestää niin, ettei koiran tarvitse viimeiseen hätään asti pidättää, eli olemme voineet vastata sen omaan pyyntöön ja vahvistaa sitä.
- .............
Meillä muistaakseni oppi 6kk kokonaan (työpäivä matkat) kakat oppi aikasemmin jättämään ulos oisko ollu 4kk iässä..
- Mirrim
meillä nyt vähän yli 4kk pentu ja pissii
kyllä paperille, mutta kokoajan vähemmän.
kakat on osannut tehdä ulos jo n.3,5kk asti.
innolla odotan sitä päivää kun sanomalehdet
saa jättää pois ja eteinen näyttää taas
eteiseltä. :) - lila2
Mirrim kirjoitti:
meillä nyt vähän yli 4kk pentu ja pissii
kyllä paperille, mutta kokoajan vähemmän.
kakat on osannut tehdä ulos jo n.3,5kk asti.
innolla odotan sitä päivää kun sanomalehdet
saa jättää pois ja eteinen näyttää taas
eteiseltä. :)meillä on nyt noin 4kk cairnterrieri uros hän on melkein sisäsiisti
hän kakkaa ulos mutta pissa tulee vielä välillä sisälle
meillä on kahdessa paikassa paperi ja olemme vähentänyt
jo noin kolmesta paikasta paperia.
milloin sinun koirastasi tuli sisäiisti
- jsrr
Usein (vasta) noin puolen vuoden ikäisinä koirien pidättämiskyky kehittyy täysin.
Oma 10-viikkoinen koiramme pissaa kyllä sisälle (paperille vain, ellei mene vahingossa huti), mutta kakkaa jo mieluummin(?) ulos. Aika ahkeraan sitä ulos viedäänkin, ja se saa kyllä kunnon kehut ja rapsutukset, kun onnistuu tarpeensa sinne tekemään.- se on
Tervehdys
Meidän kultsu-poika oppi sisäsiistiksi 4kk ja 1 vkon ikäisenä. Tää on tarkka tieto, koska olin siinä onnellisessa asemassa että pystyin pitämään "äitiysloman" työpaikalta. Mutta koirulit on erilaisia, ihan niin kuin me ihmisetkin. - koira vai omistaja
se on kirjoitti:
Tervehdys
Meidän kultsu-poika oppi sisäsiistiksi 4kk ja 1 vkon ikäisenä. Tää on tarkka tieto, koska olin siinä onnellisessa asemassa että pystyin pitämään "äitiysloman" työpaikalta. Mutta koirulit on erilaisia, ihan niin kuin me ihmisetkin.Miten "äitiysloma" vaikuttaa koiran sisäsiisteyteen? Kyllä kai jokainen huomaa, onko koira sisäsiisti, oli sitten kotona katsomassa tai päivällä töissä.
Koiran sisäsiisteys on sitä, että se kykenee pidättämään tarpeensa ulos menemiseen asti, ja ilmoittamaan halustaan ulos mennä.
Omistajan sisäsiisteys on sitä, että viedään koiraa ulos jatkuvasti ja otetaan pennulta itselle tuo vastuu sisäsiisteydestä.
Useimmat koirat tulevat isäsiisteiksi n. vuoden ikäisenä, eli silloin osaavat AINA ilmoittaa tarpeestaan mennä ulos. Toki ikähaitari tuossa on laaja. Siihen vaikuttaa mm. koiran rotu, koko ja pentuaikaiset kokemukset. - qwea
koira vai omistaja kirjoitti:
Miten "äitiysloma" vaikuttaa koiran sisäsiisteyteen? Kyllä kai jokainen huomaa, onko koira sisäsiisti, oli sitten kotona katsomassa tai päivällä töissä.
Koiran sisäsiisteys on sitä, että se kykenee pidättämään tarpeensa ulos menemiseen asti, ja ilmoittamaan halustaan ulos mennä.
Omistajan sisäsiisteys on sitä, että viedään koiraa ulos jatkuvasti ja otetaan pennulta itselle tuo vastuu sisäsiisteydestä.
Useimmat koirat tulevat isäsiisteiksi n. vuoden ikäisenä, eli silloin osaavat AINA ilmoittaa tarpeestaan mennä ulos. Toki ikähaitari tuossa on laaja. Siihen vaikuttaa mm. koiran rotu, koko ja pentuaikaiset kokemukset.tuota rupesin miettimään tässä että kun tuo 10 vkoinen pentumme tekee kyllä ulos enimmät tuotteensa, vaikka ei varsinaisesti osaa pyytää itse ulos, kun aina herättyä,leikittyä,syötyä, kiikutetaan pentu pihalle, eli onko se vastuun siirtäminen omistajalle jotenkin hidastavaa, kun ei anneta pennun edes keritä pyytää ulos, vaan jo mennään :) ?
kolmeen päivään ei ole sisälle tullut yksiäkään pissoja ja kakkoja ei ole tullut kahteen viikkoon sisään.
mutta me ollaan tosiaan kovia ravaamaan ulkona, oltiin ennen pentuakin, ja siellä käydään usein ja pari kertaa päivässä ollaan pitemmällä kaavalla. - Hippokampus
qwea kirjoitti:
tuota rupesin miettimään tässä että kun tuo 10 vkoinen pentumme tekee kyllä ulos enimmät tuotteensa, vaikka ei varsinaisesti osaa pyytää itse ulos, kun aina herättyä,leikittyä,syötyä, kiikutetaan pentu pihalle, eli onko se vastuun siirtäminen omistajalle jotenkin hidastavaa, kun ei anneta pennun edes keritä pyytää ulos, vaan jo mennään :) ?
kolmeen päivään ei ole sisälle tullut yksiäkään pissoja ja kakkoja ei ole tullut kahteen viikkoon sisään.
mutta me ollaan tosiaan kovia ravaamaan ulkona, oltiin ennen pentuakin, ja siellä käydään usein ja pari kertaa päivässä ollaan pitemmällä kaavalla.Hyvähän se pienelle pennulle (ja omistajallekin) on, jos omistaja huolehtii ulos viemisestä ennen kuin pentu ehtii pyytää. Varmasti pentu noin oppii itsekin pian ymmärtämään miksi siellä ulkona käydään. Ja tulee sisäsiistiksi ennemmin tai myöhemmin.
Koiran pentua voi tässä kohtaa verrata ihmislapseen: liian pienenä ei asioita voi ymmärtää, eli ei pieni pentu (lapsi) voi tietää eikä tajuta mihin saa ja mihin ei pissata. Siksi me ihmiset (aikuiset) opetamme asiat.
On ihmisen päättämä asia, ettei sisälle saa pissata, joten se ei voi olla koiralla hanskassa opastamatta.
Perheeseemme tuli kerran 7 kk:n ikäinen pentu, jolle ei edellisessä kodissa ollut opetettu sisäsiisteydestä mitään. Koira siis teki tarpeensa mihin sattui, nosti koipea keittiön kaapin nurkkaan, läjät eteisen matolle jne. Eikä osannut olla pahoillaan asiasta. Vei pitkän ajan saada se ymmärtämään, että nuo asiat hoidetaan ulkona. - Sisällä haisee
Hippokampus kirjoitti:
Hyvähän se pienelle pennulle (ja omistajallekin) on, jos omistaja huolehtii ulos viemisestä ennen kuin pentu ehtii pyytää. Varmasti pentu noin oppii itsekin pian ymmärtämään miksi siellä ulkona käydään. Ja tulee sisäsiistiksi ennemmin tai myöhemmin.
Koiran pentua voi tässä kohtaa verrata ihmislapseen: liian pienenä ei asioita voi ymmärtää, eli ei pieni pentu (lapsi) voi tietää eikä tajuta mihin saa ja mihin ei pissata. Siksi me ihmiset (aikuiset) opetamme asiat.
On ihmisen päättämä asia, ettei sisälle saa pissata, joten se ei voi olla koiralla hanskassa opastamatta.
Perheeseemme tuli kerran 7 kk:n ikäinen pentu, jolle ei edellisessä kodissa ollut opetettu sisäsiisteydestä mitään. Koira siis teki tarpeensa mihin sattui, nosti koipea keittiön kaapin nurkkaan, läjät eteisen matolle jne. Eikä osannut olla pahoillaan asiasta. Vei pitkän ajan saada se ymmärtämään, että nuo asiat hoidetaan ulkona.Miten 7 kk pentu opetetaan tehokkaasti sisäsiistiksi, jos sitä ei ole aikaisemmin opetettu ollenkaan?
- xande
Meillä opittiin sisäsiistiksi vähän päälle 4kk ikäisenä (sakemanni narttu). Tähän osaan vain sanoa, että kaikki riippuu omistajan omasta aktiivisuudesta ja halusta opettaa ja viedä pentu ulos tarpeilleen. Mitään välimuotoja ei ole, että yöllä pissataan sisälle ja päivällä ulos jos keretään. Meillä sisäsiisteyden oppiminen kävi mielestäni nopeasti ja tavoitteiden mukaisesti. Olin tuolloin (kevät-06) työtön ja aikaa oli touhuta pennun kanssa vaikka yötä päivää :)
Yöpissatusta EI harrastettu, aamusta iltaan kävimme tiuhaan tahtiin ulkosalla, (ruokinnan, unien, leikkimisen jälkeen välittömästi). Pentu kainaloon ja samantien pihalle. Otetaan vielä sekin seikka huomioon kun tuntuu, että kerrostalossa asuvilla koirilla on enemmän näitä sisäsiisteys ongelmia niin, itse kannoin reilu 10 kiloisen jötkäleen sylissä kolmannesta kerroksesta raput alas ja lähimmälle kävelytielle (kerrostalon piha-alueelle sattuneista vahinkopissoista kun sai valitusta niin kannoin sitten sinne saakka ettei koira yksinkertaisesti päässyt lirauttamaan "kielletylle alueella"), sama juttu sitten takasin tullessa, raput ylös ja hurtta sylissä :)
Meillä tuli pennulle noottia sisälle tulleista liruista ja jo parin viikon sisään kotiutumisesta huomasi pennusta, että se selvästi yritti pidätellä kunnes tajusin että ulos on lähdettävä. (pidätyskyky on tosin huonohko sinne puoleenvuoden ikään saakka).
Sanomalehtiä pidin 4 ensimmäistä päivää ja sen jälkeen heivasin kaikki lehdet roskiin ;)
Hyvä neuvo, jonka itsekin joskus sain, on se että pentua on turha opettaa tarpeilleen sisälle sanomalehdelle kun se pitää opettaa sitten lehdistäkin eroon. Helpoimmalla pääsee kun vie pennun ulos mahdollisimman usein ja vetää vaikka pelkästään ne matot jne. lattioilta pois. Sanomalehti on paljon käytetty, mutta usein vain pidentää sisäsiisteys opetusta :/ - 2 sisäsiistiä
mulla ei oo ikinä ollut paperia lattialla kun olen opettanut koiraani sisäsiistiksi...oppii vaan käymään paperilla...jos on vahinko käynyt sisälle niin imeytän sen sanomalehteen..ja sit pyyhin lattian.. ite olen ainakin näin saanut kaksi suurikokoista narttu koiraa sisäsiisteiksi...
- qwea
hyvin tuo päivä päivältä kehittyy tuo sisäsiisteily, se on aika nopea tempoista tuo koiravauvojen oppiminen, varsinkin kun vertaa noihin ihmislapsiin joita viime vuosina olen 3 kasvattanut :) .
en ole n. viikkoon pitänyt enää paperia paitsi öisin, kun aamuyöstä herää pienet pissat heittää.
eikä ole tuntunut sekoittavan koiraa että yöllä on paperi,päivällä ei, päinvastoin kun paperit otti pois niin väheni se sisälle löröttely kun ei taida herra viitstiä paljaalle lattialle pissiä. kun mattojakaan ei ole..
ulkona saa ravata tietysti alvariinsa mutta on se sen arvoista kun huomaa että tarpeensa sinne tekee mieluusti.
ei kyllä osaa vielä pyytää ulos, eli minä olen se kuka sitä pyytää ulos.. :)
alkaa nuuskia lattiaa ja kierrellä, niin tietää että pissa tulossa, ja usein jo ennen sitä kyllä mä kerkiän lähteä viemään.
eipä ole sellaista ulkoreissua tehty ettei mitään olis tullu, eli ei siellä kai turhaan ole ravattu :) .
kyllä se siitä !
olohuoneeseen piti portit pistää kun kävi kaksi kertaa pissalla sohvalla.. ja kerran "lapsenvahdin" unohdettua portti auki, niin paskalla..
nyt ollaan pidetty portit visusti kiinni, ja koira ei pääse edes käymään olkkarissa,eipä oikeastaan pyytelekkään,ihme kyllä !
toisaalta ihan kivakin, kun vieraista osa ei tykkää kauheasti koirista, tai lapsi vieraista osa pelkää, niin saadaan olla ihmiset "rauhassa " olohuoneessa joskus.. - Pentu vain
qwea kirjoitti:
hyvin tuo päivä päivältä kehittyy tuo sisäsiisteily, se on aika nopea tempoista tuo koiravauvojen oppiminen, varsinkin kun vertaa noihin ihmislapsiin joita viime vuosina olen 3 kasvattanut :) .
en ole n. viikkoon pitänyt enää paperia paitsi öisin, kun aamuyöstä herää pienet pissat heittää.
eikä ole tuntunut sekoittavan koiraa että yöllä on paperi,päivällä ei, päinvastoin kun paperit otti pois niin väheni se sisälle löröttely kun ei taida herra viitstiä paljaalle lattialle pissiä. kun mattojakaan ei ole..
ulkona saa ravata tietysti alvariinsa mutta on se sen arvoista kun huomaa että tarpeensa sinne tekee mieluusti.
ei kyllä osaa vielä pyytää ulos, eli minä olen se kuka sitä pyytää ulos.. :)
alkaa nuuskia lattiaa ja kierrellä, niin tietää että pissa tulossa, ja usein jo ennen sitä kyllä mä kerkiän lähteä viemään.
eipä ole sellaista ulkoreissua tehty ettei mitään olis tullu, eli ei siellä kai turhaan ole ravattu :) .
kyllä se siitä !
olohuoneeseen piti portit pistää kun kävi kaksi kertaa pissalla sohvalla.. ja kerran "lapsenvahdin" unohdettua portti auki, niin paskalla..
nyt ollaan pidetty portit visusti kiinni, ja koira ei pääse edes käymään olkkarissa,eipä oikeastaan pyytelekkään,ihme kyllä !
toisaalta ihan kivakin, kun vieraista osa ei tykkää kauheasti koirista, tai lapsi vieraista osa pelkää, niin saadaan olla ihmiset "rauhassa " olohuoneessa joskus..Ihan uteliaisuuttani kyselen ku täällä lueskelin :) Minkä ikäisenä Amstaffi pentusi on oppinut sisäsiistiksi? Ja tiedän että kaikki ovat erilaisia, mutta toisten kokemuksia KIITOS ;)
- vaax
Pentu vain kirjoitti:
Ihan uteliaisuuttani kyselen ku täällä lueskelin :) Minkä ikäisenä Amstaffi pentusi on oppinut sisäsiistiksi? Ja tiedän että kaikki ovat erilaisia, mutta toisten kokemuksia KIITOS ;)
Tulevan pentukoiran omistajana kyselisin myös että miten tälläinen kylmyys vaikutaa pentuun ja sisäsiistiksi oppimiseen? Itselle tulossa koira joka kärsii kylmästä eli sen kanssa ei hirveitä aikoja voi pihalla kykkiä ja ootella pissaa.. Pennulle on vaatteita mutta onko parasta esim. syönnin ja unien jälkeen käydä pihalla ilman "pukuja" kun pukeminen kuitenkin vie aikansa ja pissat varmasti kerkee tulemaan muutaman kertaan. Siis tämä vain ehdottamasti siinä tapauksessa että pihalla vaan käydään ei ole tarkoitus jäädyttää pienokaista. Onko hyviä vinkkejä??
Ja entä kun uloskäyntejä on useampi kuin yksi?? kannattaako viedä pissalle aina samasta ovesta että oppii pyytämään siitä ulos vai onko sillä mitään merkitystä??
Tiedän että kasvatajalta saa neuvoja ja hieman hänen kanssaan alustavasti keskutellutkin asiasta. Ajattelin että onko muilla hyviä ja opettavaisia kokemuksia?? =) - apua
vaax kirjoitti:
Tulevan pentukoiran omistajana kyselisin myös että miten tälläinen kylmyys vaikutaa pentuun ja sisäsiistiksi oppimiseen? Itselle tulossa koira joka kärsii kylmästä eli sen kanssa ei hirveitä aikoja voi pihalla kykkiä ja ootella pissaa.. Pennulle on vaatteita mutta onko parasta esim. syönnin ja unien jälkeen käydä pihalla ilman "pukuja" kun pukeminen kuitenkin vie aikansa ja pissat varmasti kerkee tulemaan muutaman kertaan. Siis tämä vain ehdottamasti siinä tapauksessa että pihalla vaan käydään ei ole tarkoitus jäädyttää pienokaista. Onko hyviä vinkkejä??
Ja entä kun uloskäyntejä on useampi kuin yksi?? kannattaako viedä pissalle aina samasta ovesta että oppii pyytämään siitä ulos vai onko sillä mitään merkitystä??
Tiedän että kasvatajalta saa neuvoja ja hieman hänen kanssaan alustavasti keskutellutkin asiasta. Ajattelin että onko muilla hyviä ja opettavaisia kokemuksia?? =)ruokailun aikana 5 kk urospentu käy välillä suhauttamassa"lattialle, ja jatkaa taas syömistä? voisko joku viisaampi kertoa, mistä moinen johtuu?ei kai se voi olla mielenosoitustakaan?
- apuaa.....
meillä on pentu 5kk eikä ole vieläkään sisäsiisti :o
se pidättää pihalla hyvin tunninkin ja sitten päästelee heti sisällä paperille.Ollaan yritetty viedä sitä kokoajan pihalle, mutta se ei suostu sinne tekemään.Yön ja koulu/työpäivän jaksaa pidätää, mutta kun ihmisiä on kotona tarpeet tapahtuu paperille.
Onko muilla samanlaisia ongelmia ja miten tästä päästäisiin ?- sisäsiisti 6kk
No näin nopeasti ajateltuna varmaankin pentu hakee huomioo jos tolleen tekee. Jos kerran jo pitkiäkin aikoja on pissimättä. Miten yleensäkin suhtaudutte siihen jos koira päästelee sisälle pissat? Alatteko mesota sille, vai annatteko olla ja hiljaisuudessa käytte pissat pyyhkimässä pois? Kannattas kokeilla, et ette huomioi mitenkään, kun huomaatte sen tekevän tarpeensa sisälle. Annatte koiran olla ja poistutte paikalta. Käytte sit vähän ajan kuluttua siivoomassa jälet. Silleen se oppii, et ei saa siitä asiasta huomiota. Ja viette koiran syömisen ja unien jälkeen aina ulos lenkille. Yleensä sillon koira kuin koira tekee tarpeensa ja sit hirmuiset kehut päälle. Ja otatte ne paperit ihan suosiolla jo pois, niin koira ymmärtää, et nyt pitäs vissiin hoitaa asiat jonnekin muualle.
- ...............
sisäsiisti 6kk kirjoitti:
No näin nopeasti ajateltuna varmaankin pentu hakee huomioo jos tolleen tekee. Jos kerran jo pitkiäkin aikoja on pissimättä. Miten yleensäkin suhtaudutte siihen jos koira päästelee sisälle pissat? Alatteko mesota sille, vai annatteko olla ja hiljaisuudessa käytte pissat pyyhkimässä pois? Kannattas kokeilla, et ette huomioi mitenkään, kun huomaatte sen tekevän tarpeensa sisälle. Annatte koiran olla ja poistutte paikalta. Käytte sit vähän ajan kuluttua siivoomassa jälet. Silleen se oppii, et ei saa siitä asiasta huomiota. Ja viette koiran syömisen ja unien jälkeen aina ulos lenkille. Yleensä sillon koira kuin koira tekee tarpeensa ja sit hirmuiset kehut päälle. Ja otatte ne paperit ihan suosiolla jo pois, niin koira ymmärtää, et nyt pitäs vissiin hoitaa asiat jonnekin muualle.
Meillä koira oppi sisäsiistiksi suunnilleen siinä 4kk ikäisenä mutta edelleen se ei jaksa pidättää yhtä kauan esim. kuin meidän vanhempi koira jolla ikää jo 8v. No mutta en mä tässä mitään huolestu kun se on muuten sisäsiisti, aamusin nuoremmalla koiralla tuppaa olemaan vaan tosi kova hätä. :) Mä en edes pistänyt papereita lattialle vaan suoraan alko opetus että ulos tehdään. Mulla oli vielä välivuosi tässä niin ehdin hyvin opettamaan. :)
- shndthnyhny
............... kirjoitti:
Meillä koira oppi sisäsiistiksi suunnilleen siinä 4kk ikäisenä mutta edelleen se ei jaksa pidättää yhtä kauan esim. kuin meidän vanhempi koira jolla ikää jo 8v. No mutta en mä tässä mitään huolestu kun se on muuten sisäsiisti, aamusin nuoremmalla koiralla tuppaa olemaan vaan tosi kova hätä. :) Mä en edes pistänyt papereita lattialle vaan suoraan alko opetus että ulos tehdään. Mulla oli vielä välivuosi tässä niin ehdin hyvin opettamaan. :)
Koira pystyy hallitsemaan rakkonsa 5 kk iässä
- Juu, päivälleen
shndthnyhny kirjoitti:
Koira pystyy hallitsemaan rakkonsa 5 kk iässä
juuri näin.
Jokaikinen koira, rotuun ja sukupuoleen katsomatta :)
Hih, mitä juttuja täällä! - mittelinpentu"
Juu, päivälleen kirjoitti:
juuri näin.
Jokaikinen koira, rotuun ja sukupuoleen katsomatta :)
Hih, mitä juttuja täällä!meillä oppi olemaan sisälle kakkaamatta n. 2kuukautisena ja pissat kaikki ulos 5 kuukautisena.
kyseessä mittelspitzin pentu. - sillä siisti!
mittelinpentu" kirjoitti:
meillä oppi olemaan sisälle kakkaamatta n. 2kuukautisena ja pissat kaikki ulos 5 kuukautisena.
kyseessä mittelspitzin pentu.Meillä oppi pentu (sakemanni uros) täysin sisäsiistiksi n.3kk ikäisenä...huolimatta siitä että viime talvi oli tajuttoman kylmä. Matot otettiin pois joka huoneesta ja papereita ei lattioilla pidetty. Tarpeiden tullessa lattialle siivottiin ne pois mitään numeroa tekemättä. Pissalla rampattiin usein ulkona ja pentu oppi hyvin nopeasti mikä on homman nimi...Ei voi kuin ihmetellä miten joillain sisäsiisteys voi tuottaa niin suurta päänvaivaa...edellinen koiramme collie uros, oppi sisäsiistiksi n. 9 viikkoisena, silloin oli tosin kesä ja pentu vietti paljon aikaa ulkona.
Tärkeetä on siis muistaa että koira viedään ulos HETI sen herättyä, syötyä ja leikin jälkeen...
- Hempsu5
Meil on 8vk pentu ja se pissii ja kakkaa paperille ja ulos ainakun ehdimme viedä sen ulos.
- Botti1
Meillä on nyt yli 8kk pentu joka paskoo ja etenkin kusee lattioille ihan huoletta eikä edes pyydä ulos. Varsinkin nukkuessa on vähän vaikea lähteä sitä minnekään viemään, kun se vaan töräyttää ne kaikessa hiljaisuudessa. Hereillä ja kotona ollessa tilanne on pikkuisen parempi, mutta aika tarkkaan saa kytätä sitä ettei se pääse salaa kuselle.
Sitä on palkittu herkuilla ulkona kun se tekee tarpeensa ja ainakin itse olen yrittänyt viedä sitä parin kolmen tunnin välein ulos kotona. Eukosta, jonka koira se oikeastaan on, niin en tiedä mitä se puuhaa yksin ollessaan.
Jotain pitäisi kuitenkin nyt keksiä, kun nuo pissat alkaa olemaan jo melkoisen isoja lätäköitä ja haiseekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745