Returned mail: see transcript for details

satoja päivässä

On ruvennut tuleman satoja sähköpostiviestejä päivässä, joiden otsikot ovat:

Returned mail: see transcript for details

**Message you sent blocked by our bulk email filter**

Undelivered Mail Returned to Sender

Delivery Status Notification (Failure)

jne...

Viesteissä lähettäjä kohdalla on minun sähköpostiosoitteeni, mutta headereista näkee, että viesti on lähetetty ulkomailta:





Käyttis minulla on Mac OS X, joten mistään mun koneessa olevasta viruksesta/troijalaisesta voi olla kyse.

Mistä tuollainen aalto syntyi? Yleensä roskaposteja tuli päivässä max 10 kappaletta, nyt jopa 200-300. Onko tämä väliaikaista vai osoitteeni on nyt pilalla lopullisesti? Harmi, koska kyseessä on oma domaini ja osoite on [email protected]

20

1516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaapattu

      Koneesi on kaapattu se lähettelee roskapostia ja tukkii operaattorisi roskaposti suodattimen.
      (olet itse asentanut jonkun ohjelman joka sisälsi haittaohjelman nyt koneesi toimii roskaposti palvelimena)
      Ei header tietoihin kannata luottaa, siihen saa näkymään mitä tahansa.

      • kaapattu, olisi nimittäin ainakin ensimmäinen Mac-kaappaus Skandinaviassa ellei maailmassakin.

        Macissa toimivia roskapostipalvelinohjelmia ei ainakaan toistaiseksi ole ollut.

        Tämä kannattaisi postata jommallekummalle Mac-foorumille, niin saataisiin ainakin trollauksen mahdollisuus pienemmäksi tai pois. Yllä oleva vastaaja on ainakin osoittanut epätavallista intomieltä asian "selvittämisessä"...?

        Macin käyttäjänä en ole joutunut tekemisin tämän kaappausproblematiikan kanssa, mutta olen ymmärtänyt että kaapattu ei ainakaan spämmitulvaa saa, hitaamman koneen lähinnä. Ideahan on että homma toimii käyttäjän huomaamatta tai ainakin melkein. Roskapostitulva taas on yleensä niiden riesa, jota nimenomaan _eivät_ sitä itse lähetä...

        Suosittelen tosiaan asian avointa selvittämistä Mac-foorumeilla. Siellä on paras tieto tähänkin asiaan.


      • hys,hys macin ongelmista
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        kaapattu, olisi nimittäin ainakin ensimmäinen Mac-kaappaus Skandinaviassa ellei maailmassakin.

        Macissa toimivia roskapostipalvelinohjelmia ei ainakaan toistaiseksi ole ollut.

        Tämä kannattaisi postata jommallekummalle Mac-foorumille, niin saataisiin ainakin trollauksen mahdollisuus pienemmäksi tai pois. Yllä oleva vastaaja on ainakin osoittanut epätavallista intomieltä asian "selvittämisessä"...?

        Macin käyttäjänä en ole joutunut tekemisin tämän kaappausproblematiikan kanssa, mutta olen ymmärtänyt että kaapattu ei ainakaan spämmitulvaa saa, hitaamman koneen lähinnä. Ideahan on että homma toimii käyttäjän huomaamatta tai ainakin melkein. Roskapostitulva taas on yleensä niiden riesa, jota nimenomaan _eivät_ sitä itse lähetä...

        Suosittelen tosiaan asian avointa selvittämistä Mac-foorumeilla. Siellä on paras tieto tähänkin asiaan.

        Hys, hys, macin ongelmista ei saa näillä kaikille avoimilla palstoilla keskustella.
        Näillä palstoilla saa ainaostaan kehua.


      • paljonkin
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        kaapattu, olisi nimittäin ainakin ensimmäinen Mac-kaappaus Skandinaviassa ellei maailmassakin.

        Macissa toimivia roskapostipalvelinohjelmia ei ainakaan toistaiseksi ole ollut.

        Tämä kannattaisi postata jommallekummalle Mac-foorumille, niin saataisiin ainakin trollauksen mahdollisuus pienemmäksi tai pois. Yllä oleva vastaaja on ainakin osoittanut epätavallista intomieltä asian "selvittämisessä"...?

        Macin käyttäjänä en ole joutunut tekemisin tämän kaappausproblematiikan kanssa, mutta olen ymmärtänyt että kaapattu ei ainakaan spämmitulvaa saa, hitaamman koneen lähinnä. Ideahan on että homma toimii käyttäjän huomaamatta tai ainakin melkein. Roskapostitulva taas on yleensä niiden riesa, jota nimenomaan _eivät_ sitä itse lähetä...

        Suosittelen tosiaan asian avointa selvittämistä Mac-foorumeilla. Siellä on paras tieto tähänkin asiaan.

        Onhan maceissa ollut paljon muitakin pahoja ongelmia joista on aina vaiettu.


      • huumorjmies
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        kaapattu, olisi nimittäin ainakin ensimmäinen Mac-kaappaus Skandinaviassa ellei maailmassakin.

        Macissa toimivia roskapostipalvelinohjelmia ei ainakaan toistaiseksi ole ollut.

        Tämä kannattaisi postata jommallekummalle Mac-foorumille, niin saataisiin ainakin trollauksen mahdollisuus pienemmäksi tai pois. Yllä oleva vastaaja on ainakin osoittanut epätavallista intomieltä asian "selvittämisessä"...?

        Macin käyttäjänä en ole joutunut tekemisin tämän kaappausproblematiikan kanssa, mutta olen ymmärtänyt että kaapattu ei ainakaan spämmitulvaa saa, hitaamman koneen lähinnä. Ideahan on että homma toimii käyttäjän huomaamatta tai ainakin melkein. Roskapostitulva taas on yleensä niiden riesa, jota nimenomaan _eivät_ sitä itse lähetä...

        Suosittelen tosiaan asian avointa selvittämistä Mac-foorumeilla. Siellä on paras tieto tähänkin asiaan.

        Onpa hassua alkaa trollata että muka olisi mäccärin kaappaus kyseessä.
        Persesilmälläkin näkee että konetta ei varmasti ole kaapattu. Onpas tyhmä trolli asialla ja ehkä työtön kun on aikaakin mokomaan.


    • pilalla

      Osoitteesi on pilalla, ikävä kyllä.
      Kuten viimeistään nyt huomaat, ei mac ole sen turvallisempi kuin muutkaan käyttikset.

      • zxcvbnm

        Kylläpä kirjoittelet järjettömiä. Roskapostia voi lähettää mihin osoitteeseen tahansa riippumatta vastaanottajan käyttöjärjestelmästä.


    • zxcvbnm

      Joku roskapostittaja laittaa osoitteesi lähettäjän paikalle. Tämä on todennäköisintä. Roskapostista pääsee kätevästi eroon roskapostisuodattimella tai postiohjelmalla, jossa on kunnollinen roskapostisuodatin kuten Thunderbird.

      • satoja päivässä

        Mail löytää myös hyvin kaikki nämä roskapostit, yksikään ei ole vielä päässyt läpi:

        http://img247.imageshack.us/my.php?image=mailui7.png

        Mutta ihmettelen vain roskapostin määriä, ei ole koskaan ennen tullut niin paljon roskapostia. En myöskään usko, että minun koneeni olisi kaapattu, silloin todennäköisesti muillakin Mac OS X käyttäjillä olisivat vastaavat ongelmat.


      • roskapostittajien listoille
        satoja päivässä kirjoitti:

        Mail löytää myös hyvin kaikki nämä roskapostit, yksikään ei ole vielä päässyt läpi:

        http://img247.imageshack.us/my.php?image=mailui7.png

        Mutta ihmettelen vain roskapostin määriä, ei ole koskaan ennen tullut niin paljon roskapostia. En myöskään usko, että minun koneeni olisi kaapattu, silloin todennäköisesti muillakin Mac OS X käyttäjillä olisivat vastaavat ongelmat.

        Maciin ei ole vieläkään saatavissa toimivaa rosskapostipalvelin ohjelmaa.

        (sorry, eihän macin huonoista puolista saa täällä kertoa)


      • exch
        roskapostittajien listoille kirjoitti:

        Maciin ei ole vieläkään saatavissa toimivaa rosskapostipalvelin ohjelmaa.

        (sorry, eihän macin huonoista puolista saa täällä kertoa)

        joku roskapostittaja väärentää lähetysosoitteeksi hänen domainnimensä, niin mitä v...n tekemistä sillä on käyttöjärjestelmän kanssa?


      • paljonkin
        exch kirjoitti:

        joku roskapostittaja väärentää lähetysosoitteeksi hänen domainnimensä, niin mitä v...n tekemistä sillä on käyttöjärjestelmän kanssa?

        Maciin ei ole vieläkään saatavissa toimivaa roskapostipalvelin ohjelmaa, jolla voisi estää roskapostin tulon koneelle.


      • 1stMacFinn
        paljonkin kirjoitti:

        Maciin ei ole vieläkään saatavissa toimivaa roskapostipalvelin ohjelmaa, jolla voisi estää roskapostin tulon koneelle.

        johan tuolla ylempänä ehdittiin kehua sekä Mailin että Thunderbirdin roskapostisuodatusta.

        Minä en ainakaan haluakaan, että palvelinpäässä estetään roskapostin tulo mun koneelle. Ne kun silloin tällöin erehtyvät ja merkkaavat roskapostiksi ihan asiallisia ja laillisia posteja.

        Mutta toki Mac serverille on roskapostisuodattimia.


      • 1stMacFinn kirjoitti:

        johan tuolla ylempänä ehdittiin kehua sekä Mailin että Thunderbirdin roskapostisuodatusta.

        Minä en ainakaan haluakaan, että palvelinpäässä estetään roskapostin tulo mun koneelle. Ne kun silloin tällöin erehtyvät ja merkkaavat roskapostiksi ihan asiallisia ja laillisia posteja.

        Mutta toki Mac serverille on roskapostisuodattimia.

        että ennen helvetti jäätyy kuin trollit alkavat ymmärtää lukemaansa. Ihailtavan rennosti kyllä vastasit, heikompi olisi jo hermostunut että eikö siellä trollipäässä ole aivokudosta havaittu edes röntgentutkimuksissa.

        Kyllä Entouragenkin spämmisuodatin on aika hyvä. Se onkin Microsoftin tekemä eli siis "maailman parhaitten ohjelmoijien" tuotos!;)


    • kaapattu

      Turha mac peelojen on selitellä ja yrittää väittää asiaa joksikin muuksi.

    • toimivaan

      kj:än, vaikka W:in.

      • exch

      • hyvä vitsi

        Just joo. Eipä tuossa käyttäjän koneessa ole mitään ongelmaa, vaan joko sähköpostiosoite on kaapattu tai sähköpostipalvelimella on mätää.


    • Nimetön

      firmaan N tuli vajaa tuhannen kerjuukirjettä
      päivässä. jokaisen kirjeen lopussa oli aina maininta huonolla suomen kielellä, että "maksa niin lakkaa tulemasta"

      kyseessä oli samanlainen "returned mail to sender" häkkäys.

      Juttu meni oikeuteen asti ja tekijä tuomittiin.

      Kannattaa tiedustella Tampereen poliisilaitokselta. Rikosilmoitus ei kyllä maksa mitään.

    • feikki postia

      Kokeilin äsken erästä palvelua jota voi käyttää väärennetyn sähköpostin lähettämiseen. En kerro palvelun osoitetta tässä, mutta etsivä löytää sen googlella helposti.

      Laitoin vastaanottajaksi sähköpostiosoitteen, jonka tiedän poistetun käytöstä joitakin aikoja sitten. Joten siihen lähetetyt viestit eivät missään tapauksessa mene perille.

      Lähettäjäksi väärensin oman toimivan sähköpostiosoitteeni. Luen sen osoitteen postit OS X:n Mail ohjelmalla.

      Väärennetyt sähköpostit palautuivat omaan sähköpostiini takaisin otsikolla "Returned mail: see transcript for details" aivain kuin olisin lähettänyt ne alunperin OS X Mail ohjelmalla.

      Siis:

      a) väärentämällä lähettäjän osoitteen postit todellakin palautuvat vikatilanteissa väärennetylle lähettäjälle. Ilmiö on seurausta siitä miten sähköposti toimii.

      b) koneessa ei tarvitse olla matoa, virusta tai troijalaista jotta näin tapahtuisi. Olisin ihan hyvin voinut väärentää lähettäjän postin tulemaan omasta GMail-osoitteestani.

      c) sähköpostiosoitteen oikean omistajan koneen ei tarvitse olla edes verkossa kiinni jotta näin tapahtuisi.

      Samalla tapaa kuin jos laittaisin toisen nimissä kirjeen olemattomaan osoitteeseen. Kirje ei siis palautuisi sille, joka sen on Postin keltaiseen laatikkoon tiputtanut, vaan henkilölle jonka nimissä se on lähetetty.

      Toivon hartaasti ettei kenellekkään tullut yllätyksenä, että myös sähköposteja voi väärentää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      180
      1345
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1014
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      997
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      882
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      848
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      818
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      768
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      762
    Aihe