Vaihteistoremppa liikkeessä Gixxer 1100, mitä maksaa

Suska1100

Tietääks joku että paljonko maksaa liikkeessä tehä vaihteistoremppa pyörään? Eli jos vaihdattaa vaikaa kahteen vaihteeseen uudet hammasrattaat, eli jos osat maksais joku 200 euroa niin mitä se työ voisi maksaa? Kyseessä oli Suzukin 1100 kikseri

26

6313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikset pyytäisi verstailta tarjousta?
      Ei täältä sellaista vastausta kuitenkaan tule johon voi vedota jos maksusta tulee kiistaa :)

    • perkeleesti

      tulee takuulla halvemmaksi ja hauskemmaksi että ostat korjauskäsikirjan pyörääsi - vuokraat talveksi läpimän tallin ja ostat läjän työkaluja.

      Lopuksi tilaat valmiin korjauspaketin saksasta - voit valita normaalin tai vaikka jotain racing kitin tapaista.

      Samalla kun asennat sen vaihteiston niin käyt vähän muutakin läpi - korjaat ja säädät vähän sitä sun tätä ja keväällä sulla on kuule sellainen pyörä että alta pois mummot ja ipanat.

      • takuulla.

        Just joo.. Kuka vaan mattimeikäläinen osaa korjata minkä vaan mopon vaihdeaskin ja tekee konerempankin siinä samalla. Näinhän se vasta "halvaksi" tuleekin.

        Vaan alkuperäiselle kysyjälle: Kukaan ei voi kertoa kustannusarviota ennen kuin kone on avattu ja tsekattu mitä sieltä on hajonnut.
        Jos jotain rattaita hajonnut, niin sitte menee myös laakerit uusiksi. Tiivisteet ja stefat joka tapausessa ja aina sieltä löytyy jotain muuta mikä kannattaa / täytyy korjata samalla.


      • takuulla. kirjoitti:

        Just joo.. Kuka vaan mattimeikäläinen osaa korjata minkä vaan mopon vaihdeaskin ja tekee konerempankin siinä samalla. Näinhän se vasta "halvaksi" tuleekin.

        Vaan alkuperäiselle kysyjälle: Kukaan ei voi kertoa kustannusarviota ennen kuin kone on avattu ja tsekattu mitä sieltä on hajonnut.
        Jos jotain rattaita hajonnut, niin sitte menee myös laakerit uusiksi. Tiivisteet ja stefat joka tapausessa ja aina sieltä löytyy jotain muuta mikä kannattaa / täytyy korjata samalla.

        täältä kysyä kasausneuvoja, kun koneen on ensin saanut levälleen.
        Erkös luota palstamme ammattitaitoon????


      • takuulla.
        Laaksonenster kirjoitti:

        täältä kysyä kasausneuvoja, kun koneen on ensin saanut levälleen.
        Erkös luota palstamme ammattitaitoon????

        No tuota enpä heti hokassut :)


    • että jälleen

      on liipaistu paskanjauhanta käyntiin. Ehdin aloittaa aiheen jo tuonne Suzukipuolelle vähän tätä sivuten.

      Jos joltakin löytyy kokemuksia noista lootista ja kaikesta tuohon laitteeseen liittyen.... olisin kiinnostunut kuulemaan noiden toiminnasta ja käytännönkokemuksista.

      • niin??

        Ei ole paskanjauhantaa, jos sanon että vie ihmeessä liikkeeseen, tai korjauta jollain joka osaa. Jos osaisit tehdä vaihteistoremontin, niin täällä et kyselisi paljonko maksaa ja mitä pitää uusia.
        Usko ihan oikeasti, että mp:n konen ja vaihteiston korjaaminen ei onnistu äkkinäiseltä korjauskirjaa lukemalla. Tulee sutta ja sekundaa ja sitte se vasta maksaakin..


      • Jartsuippa
        niin?? kirjoitti:

        Ei ole paskanjauhantaa, jos sanon että vie ihmeessä liikkeeseen, tai korjauta jollain joka osaa. Jos osaisit tehdä vaihteistoremontin, niin täällä et kyselisi paljonko maksaa ja mitä pitää uusia.
        Usko ihan oikeasti, että mp:n konen ja vaihteiston korjaaminen ei onnistu äkkinäiseltä korjauskirjaa lukemalla. Tulee sutta ja sekundaa ja sitte se vasta maksaakin..

        Olen noita muutaman laittanut. Mitä haluat tietää?
        Korjaamot alkavat yleensä aika huonosti tuollaiseen hommaan. Siis esim autokorjaamot. Pyöräkorjaamoista kannattaa tosiaan kysellä. Vaikkaisin että tuntitaksat ovat 40-50e välillä, mahdollisesti enemmänkin. Kyllä ton päivässä laittaa jos on työkalut ja tietää mitä tekee. En sitten tiedä montako tuntia velottavat ja remontin hinta riippuu aina siitä mitä korjataan. Tuskin mikään korjaamo sanoo lopullista hintaa ennenkuin avaavat koneen. Jonkinlaista arvioita he voivat kertoa ainakin työtunneista.
        Vaihteistoremontti on periaattessa yksinkertainen. Moottori väärin päin ja keskeltä halki. Kone nousee sitten ylös veihteensiirtäjien kanssa ja siinähän se vaihteisto tojottaa. Vaihde-akselit irti ja uudet osat akseleihin paikalleen. Paketti takas, alalohko takas ja motti kiinni. Muitakin variaatioita on mutta noin yleensä.
        Miksi ei sitten kannattaisi tehdä itse? Moni asia voi mennä pieleen ja jos et ole tarkkana niin yksikin pieleen mennyt asia voi tehdä ison vahingon. Pelkästään lohkonen erottaminen tuottaa äkkinäiselle vaikeuksia ja lohkot ovat vaarassa hajota tässä toimenpiteessä. Öljykanavat kannattaa silmämääräisesti tarkastaa ja katsoa että kampiakselin laakeriliuskat ovat kohdallaan. Vaihdeakseleissa on öljykanavat joissakin kohdin ja nekin täytyy olla oikeissa paikoissa. Jos käyttää vaihdeakselit osina niin kokoon saattaminen vaatii erityistä tarkkuuttaa ja hyvät ohjeet. Tiivistepintojen täytyy olla puhtaat ja tiivistettä sopivasti. Ei liikaa eikä liian vähän. Liika tiiviste tukkii öljykanavat. Kun lohkot saa paikalleen niin kelataan vaihteet läpi, että pelaa. Vaihepoljin kääntää monesti vaihteet väärin päin joten kun vaihteita kelataan vaihdeakselin päästä niin tuntuu että tämähän toimii väärin päin. Vapaan täytyy myös löytyä. Niin ja pyörän vaihteisto ei vaihda jos akselit eivät ole liikkeessä.
        Kysy pyöräliikkeestä arvio. Mä voin sitten laittaa sen puoleen hintaan ;-)


      • kyllä...
        Jartsuippa kirjoitti:

        Olen noita muutaman laittanut. Mitä haluat tietää?
        Korjaamot alkavat yleensä aika huonosti tuollaiseen hommaan. Siis esim autokorjaamot. Pyöräkorjaamoista kannattaa tosiaan kysellä. Vaikkaisin että tuntitaksat ovat 40-50e välillä, mahdollisesti enemmänkin. Kyllä ton päivässä laittaa jos on työkalut ja tietää mitä tekee. En sitten tiedä montako tuntia velottavat ja remontin hinta riippuu aina siitä mitä korjataan. Tuskin mikään korjaamo sanoo lopullista hintaa ennenkuin avaavat koneen. Jonkinlaista arvioita he voivat kertoa ainakin työtunneista.
        Vaihteistoremontti on periaattessa yksinkertainen. Moottori väärin päin ja keskeltä halki. Kone nousee sitten ylös veihteensiirtäjien kanssa ja siinähän se vaihteisto tojottaa. Vaihde-akselit irti ja uudet osat akseleihin paikalleen. Paketti takas, alalohko takas ja motti kiinni. Muitakin variaatioita on mutta noin yleensä.
        Miksi ei sitten kannattaisi tehdä itse? Moni asia voi mennä pieleen ja jos et ole tarkkana niin yksikin pieleen mennyt asia voi tehdä ison vahingon. Pelkästään lohkonen erottaminen tuottaa äkkinäiselle vaikeuksia ja lohkot ovat vaarassa hajota tässä toimenpiteessä. Öljykanavat kannattaa silmämääräisesti tarkastaa ja katsoa että kampiakselin laakeriliuskat ovat kohdallaan. Vaihdeakseleissa on öljykanavat joissakin kohdin ja nekin täytyy olla oikeissa paikoissa. Jos käyttää vaihdeakselit osina niin kokoon saattaminen vaatii erityistä tarkkuuttaa ja hyvät ohjeet. Tiivistepintojen täytyy olla puhtaat ja tiivistettä sopivasti. Ei liikaa eikä liian vähän. Liika tiiviste tukkii öljykanavat. Kun lohkot saa paikalleen niin kelataan vaihteet läpi, että pelaa. Vaihepoljin kääntää monesti vaihteet väärin päin joten kun vaihteita kelataan vaihdeakselin päästä niin tuntuu että tämähän toimii väärin päin. Vapaan täytyy myös löytyä. Niin ja pyörän vaihteisto ei vaihda jos akselit eivät ole liikkeessä.
        Kysy pyöräliikkeestä arvio. Mä voin sitten laittaa sen puoleen hintaan ;-)

        Sama vaikka itse tekee. Siellähän niitä on joka paikassa amisviiksiä huoltomiehinä merkkiliikkeissä. Ei ne sitä remppaa sen kummemmin ja suuuremmalla tajulla tee. Siitä on osoituksena mulla nykyinen autokin joka menee jälleen takuuremppaan... no nyt on jo kertaalleen ollut loota irti ja tulee jälleen olemaan..


    • Suska1100

      Kyselin Oulusta Suzukin huoltoliikkeestä siitä vaihteistoremontista, niin olivat siitä remontista vailla melkeen 2000€. Hirveä hinta... Osat olis maksanu 200-300€ eli kolmos ja vitosvaihteen hammasrattaat ja tiivistesarja. Työ osuus 1500-1700€
      Oli heidän hinta arvio itse työosuudesta... Ennemmin
      teen vaikka itse kuin vien korjaamolle. Tai sitten jos löytyy joku yksityinen joka tekee vaikka iltahommina tässä talven mittaa kotonaan... Siinä jo säästää rutkasti rahaa...

      Jos löytyy Kuusamon lähialueilta joku esimerkiksi Oulusta, joka osaa tehä sen remontin, niin saa ottaa yhteyttä... mail: [email protected]

      • ...idea

        Tuohon luulisi saavan purkaamolta ehjän vaihdelaatikon (=koneen alakerran), tai jopa koko koneen tuota liikkeen remonttihintaa halvemmalla.


      • mitä osia
        ...idea kirjoitti:

        Tuohon luulisi saavan purkaamolta ehjän vaihdelaatikon (=koneen alakerran), tai jopa koko koneen tuota liikkeen remonttihintaa halvemmalla.

        kuvittelisit saavasi kun käyt pyytämässä purkaamolta gixuusi toista vaihdelaatikkoa?????

        Liikkeen remonttihinta... niin.. tein itsesäästin...


      • ...hukassa?
        mitä osia kirjoitti:

        kuvittelisit saavasi kun käyt pyytämässä purkaamolta gixuusi toista vaihdelaatikkoa?????

        Liikkeen remonttihinta... niin.. tein itsesäästin...

        Koneen alakerran, kuten tuossa jo kirjoitinkin. Kokonaisen (ainakin ilman sähköjä ja kaasareita) hyväkuntoisen koneenkin saanee halvemmalla, kuin mitä tuo ketjun aloittajan mainitsema liikkeen hinta-arvio. On huomattavasti helpompi vaihtaa itse tehden koko kone, kuin pari ratasta vaihteistoon.


      • puuttuu
        ...hukassa? kirjoitti:

        Koneen alakerran, kuten tuossa jo kirjoitinkin. Kokonaisen (ainakin ilman sähköjä ja kaasareita) hyväkuntoisen koneenkin saanee halvemmalla, kuin mitä tuo ketjun aloittajan mainitsema liikkeen hinta-arvio. On huomattavasti helpompi vaihtaa itse tehden koko kone, kuin pari ratasta vaihteistoon.

        Niin... mitä siihen laatikkoon edelleenkin kuuluu? Mistä saa hyväkuntoisen koneen? Keltaisesta pörssistäkö, sellaisen mitä ei voi testiajaa... mutta hyvä se silti on.

        Joskus kannattaa korjatakin ja tulee parempaa kuin että hankkii tilalle toisen käytetyn paskan. Kulunuthan sekin on.


      • ....ääliö
        puuttuu kirjoitti:

        Niin... mitä siihen laatikkoon edelleenkin kuuluu? Mistä saa hyväkuntoisen koneen? Keltaisesta pörssistäkö, sellaisen mitä ei voi testiajaa... mutta hyvä se silti on.

        Joskus kannattaa korjatakin ja tulee parempaa kuin että hankkii tilalle toisen käytetyn paskan. Kulunuthan sekin on.

        Jos et tiedä mitä moottoripyörän moottoriin kuuluu, niin yritäpä ottaa selvää. Ja tuosta korjaamisesta sen verran, että niiden parin rattaan vaihdollako tuosta moottorista tulee sitten uusi?


      • Suska1100
        ...hukassa? kirjoitti:

        Koneen alakerran, kuten tuossa jo kirjoitinkin. Kokonaisen (ainakin ilman sähköjä ja kaasareita) hyväkuntoisen koneenkin saanee halvemmalla, kuin mitä tuo ketjun aloittajan mainitsema liikkeen hinta-arvio. On huomattavasti helpompi vaihtaa itse tehden koko kone, kuin pari ratasta vaihteistoon.

        Sehän on aivan järjetöntä, että vaihtais koko koneen kun kone on muuten huippukunnossa jos vain vaihteistoon pitää tehdä remonttia. Eihän autoonkaan vaihdeta uutta konetta, esimerkiksi jos siihen pitää vaihtaa jakopää tms... Ja sitäpaitsi löysin jo pyörälleni korjaajan, se on yks yksityinen henkilö. Joka ajaa kilpaa noilla Gixxereillä... Ja se rakentaa itse ne pyöränsä. Sanoin sille siitä remontista niin hän sanoi että se on ihan helppo remontti ja hän meinasi että se on aivan tyhmä joka vaihtaa koko koneen tuollaisen takia. Eikä se veloita kun 200 euroa siitä itse työstä ja siihen osat päälle jotain 200-400 euroa, eli yhteensä se remontti maksaa noin 400-600 euroa. Pikkunen ero kun vertaa siihen 2000 euron liikkeen hintaan. Pyörä lähtee jo tässä kuussa sinne remonttiin... :)


      • ...löytyi
        Suska1100 kirjoitti:

        Sehän on aivan järjetöntä, että vaihtais koko koneen kun kone on muuten huippukunnossa jos vain vaihteistoon pitää tehdä remonttia. Eihän autoonkaan vaihdeta uutta konetta, esimerkiksi jos siihen pitää vaihtaa jakopää tms... Ja sitäpaitsi löysin jo pyörälleni korjaajan, se on yks yksityinen henkilö. Joka ajaa kilpaa noilla Gixxereillä... Ja se rakentaa itse ne pyöränsä. Sanoin sille siitä remontista niin hän sanoi että se on ihan helppo remontti ja hän meinasi että se on aivan tyhmä joka vaihtaa koko koneen tuollaisen takia. Eikä se veloita kun 200 euroa siitä itse työstä ja siihen osat päälle jotain 200-400 euroa, eli yhteensä se remontti maksaa noin 400-600 euroa. Pikkunen ero kun vertaa siihen 2000 euron liikkeen hintaan. Pyörä lähtee jo tässä kuussa sinne remonttiin... :)

        Eipä siinä koko koneen vaihtamisessa järkeä olisikaan, paitsi jos ainoa vaihtoehto olisi maksaa remontista se 2000€. Siksi ehdotin, että koko kone on kokemattomankin rassaajan itse helpompi vaihtaa, kuin ne pari ratasta vaihteistoon. Tuo yksityisen hinta onkin jo erittäin järkevällä tasolla, hyvä että tekijä löytyi!


      • aasi....
        ....ääliö kirjoitti:

        Jos et tiedä mitä moottoripyörän moottoriin kuuluu, niin yritäpä ottaa selvää. Ja tuosta korjaamisesta sen verran, että niiden parin rattaan vaihdollako tuosta moottorista tulee sitten uusi?

        "Jos et tiedä mitä moottoripyörän moottoriin kuuluu, niin yritäpä ottaa selvää."

        No kaiken aikaa.. toki siitä kyllä jotakin tiedän mutta olisko sullakin vähän prepattavaa?

        Mitäs paria ratasta tarkoitat? Vaihdetaan kaikki riittävän kuluneet osat... eihän se muuten kuntoon tule.. vai hä? Ei sekään asiaa välttämättä kummemmaksi tee että käy kepöstä ostamassa toisen vanhan kuluneen paskan. Eihän sekään uusi ole.

        Lähdenkin tästä vaihdelaatikkokauppaan.. kerro nyt viisaudessasi mitä tulen saamaan kun menen liikkeeseen tiskin eteen ja pyydän suitsaani uutta vaihdelaatikkoa.


      • suikkiainen
        Suska1100 kirjoitti:

        Sehän on aivan järjetöntä, että vaihtais koko koneen kun kone on muuten huippukunnossa jos vain vaihteistoon pitää tehdä remonttia. Eihän autoonkaan vaihdeta uutta konetta, esimerkiksi jos siihen pitää vaihtaa jakopää tms... Ja sitäpaitsi löysin jo pyörälleni korjaajan, se on yks yksityinen henkilö. Joka ajaa kilpaa noilla Gixxereillä... Ja se rakentaa itse ne pyöränsä. Sanoin sille siitä remontista niin hän sanoi että se on ihan helppo remontti ja hän meinasi että se on aivan tyhmä joka vaihtaa koko koneen tuollaisen takia. Eikä se veloita kun 200 euroa siitä itse työstä ja siihen osat päälle jotain 200-400 euroa, eli yhteensä se remontti maksaa noin 400-600 euroa. Pikkunen ero kun vertaa siihen 2000 euron liikkeen hintaan. Pyörä lähtee jo tässä kuussa sinne remonttiin... :)

        Mitäs vikaa siinä sulla ilmenikään käytännössä... eli miksi menee korjaukseen? Voi olla että mainitsitkin sen jossakin tuolla mutta ei osunut silmiin.


      • ...ymmärrä
        aasi.... kirjoitti:

        "Jos et tiedä mitä moottoripyörän moottoriin kuuluu, niin yritäpä ottaa selvää."

        No kaiken aikaa.. toki siitä kyllä jotakin tiedän mutta olisko sullakin vähän prepattavaa?

        Mitäs paria ratasta tarkoitat? Vaihdetaan kaikki riittävän kuluneet osat... eihän se muuten kuntoon tule.. vai hä? Ei sekään asiaa välttämättä kummemmaksi tee että käy kepöstä ostamassa toisen vanhan kuluneen paskan. Eihän sekään uusi ole.

        Lähdenkin tästä vaihdelaatikkokauppaan.. kerro nyt viisaudessasi mitä tulen saamaan kun menen liikkeeseen tiskin eteen ja pyydän suitsaani uutta vaihdelaatikkoa.

        Olen nyt kolme kertaa selittänyt, että tarkoitin vaihdelaatikolla moottorin alakertaa. Jos et tiedä mitä sillä tarkoitetaan, niin suosittelen ettet viisastele näillä asioilla. Jos et vieläkään tajua asiaa, niin sitten et tajua, en aijo sitä enää selittää.

        En ole kehoittanut ketään ostamaan "vanhaa paskaa KePöstä". On olemassa moottoripyöräpurkaamoita, jotka antavat myymilleen tavaroille takuun.

        Tässä oli nyt puhe vaihteiston korjaamisesta, ei moottorin täysremontista. Kaikki kulvat osat uusimalla saa moottorista toki uudenveroisen, olisi vaan kiva nähdä se ensimmäistä kertaa moottoria purkava kaveri joka moisen tempun tekee. Hintaa moiselle remontille tulee itse tehden varmasti se pari tonnia. Osat eivät ole halpoja, eikä kaikkea pysty tekemään itse.


      • Suska1100
        suikkiainen kirjoitti:

        Mitäs vikaa siinä sulla ilmenikään käytännössä... eli miksi menee korjaukseen? Voi olla että mainitsitkin sen jossakin tuolla mutta ei osunut silmiin.

        Eli se on sellainen ongelma, että kolmosvaihteella kiihdyttäessä vaihdelaatikosta kuuluu pieni ujellus... Se ei ole mitään korvia särkevää huutoa vaan sen just kuulee että sieltä kuuluu sinne kuulumaton ujeltava ääni kun kiihdyttää... Eli mitä todennäköisemmin sieltä on se kolmos vaihteen ratas kulunut...


      • suikkiainen
        Suska1100 kirjoitti:

        Eli se on sellainen ongelma, että kolmosvaihteella kiihdyttäessä vaihdelaatikosta kuuluu pieni ujellus... Se ei ole mitään korvia särkevää huutoa vaan sen just kuulee että sieltä kuuluu sinne kuulumaton ujeltava ääni kun kiihdyttää... Eli mitä todennäköisemmin sieltä on se kolmos vaihteen ratas kulunut...

        .. että noissa olisi ollut vähän tuota ongelmaa että tietyt rattaat tuppaavat kulahtamaan.

        Mistä vuosimallista on tässä kohtaa kyse ja paljonko voisi olla ajomäärä?


      • Suska1100
        suikkiainen kirjoitti:

        .. että noissa olisi ollut vähän tuota ongelmaa että tietyt rattaat tuppaavat kulahtamaan.

        Mistä vuosimallista on tässä kohtaa kyse ja paljonko voisi olla ajomäärä?

        Kyseessä on vuoden 1993 GSX-R 1100 pyörä, eli viimenen ilma/öljy malli. Ja ajettu on pyörällä 56000km...


      • ylivieskassa,,

        mc-jusalla halpa ja hyvä työn laatu..


      • ylivieskassa,.

        mc-jusalla halpa ja homma tapahtuu,


      • apinaama
        Suska1100 kirjoitti:

        Eli se on sellainen ongelma, että kolmosvaihteella kiihdyttäessä vaihdelaatikosta kuuluu pieni ujellus... Se ei ole mitään korvia särkevää huutoa vaan sen just kuulee että sieltä kuuluu sinne kuulumaton ujeltava ääni kun kiihdyttää... Eli mitä todennäköisemmin sieltä on se kolmos vaihteen ratas kulunut...

        ...että pienen ujelluksen takia tekisit yhtään mitään? Suruttaa kestää ajella ilman remonttiakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      43
      1805
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1637
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1378
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      239
      1333
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      207
      1238
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1137
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1086
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1057
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    Aihe