SOSIONOMIN amk työ

hanna1456

Millaista työtä on todellisuudessa sosionomin työ? Eli millaisia työtehtäviä, onko raskasta yms. pikku tietoja. Siis mä tiedän mitä sosionomi voi tehdä, mut millaista se siis on? esim. lastenkodeissa, ohjaajana jne. Tää auttais hahmottamaan alaa todella paljon, kiitos jos joku onnistuu selventämään! =)

10

2635

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2.vuoden sosionomi

Ihan samaa oon kuule miettiny.. luulis asian jo olevan hahmottunu, kerta toista opiskeluvuotta viedään jo. Opettajat tuntuvat puhuvan hirveän ympäripyöreästi; konkreettisuudesta ei oikeen oo tietoa! Jotkut puhuvat itse asiassa enemmän sos.työntekijän hommista, vaikka eihän ne meitä koske. Oon kyllä kommentoinut heille siitä ja vaatinut selvempää tietoa, mutta sanahelinää sieltä vain tulee. Eivätkö uskalla paljastaa karua totuutta, pelkäävätkö, että rynnisimme koulusta pihalle samantien?

• sosionomiksi

puhutaan niin ympäripyöreästi, ettei kahden vuoden jälkeen ole muodotunut kuvaa tulevaisuudesta? Kuulostaa pelottavalta. Kai olet saanut luotua opiskelun aikana käytännöntyössä jonkinlaisia suhteita, joita mahdollisesti voi käyttää hyväksi opintojen jälkeen?

• 3. vuoden sosionomi

Sosionomi on hieman sellainen väliinputoaja. Eli jotkut työskentelevät lähihoitajien kanssa samalla palkalla ja toiset sosiaalityöntekijöiden kanssa (lähihoitajan palkalla vieläkin). Projekteissa sitten ansaitseekin hieman enemmän. Sosionomeja sijoittuu ohjaus- ja neuvontatehtäviin kuten esimerkiksi informaatiopaikkoihin, palveluneuvojiksi, lähityöntekijöiksi sosiaalityöhön (vaativaa sosiaalityötä, ihmisläheistä, vähemmän paperityötä). Riippuu aivan suuntaumuksesta, että millaisiin työtehtäviin sijoittuu. Sosionomi voi päästä esimerkiksi Kelaan tai sosiaalitoimistoon. Tällöin kuitenkin kannattaa erikoistua johtamiseen ja hallintoon sekä esim. tietotekniikkaan. Sosionomeja voi myös toimia lastentarhanopettajana päiväkodeissa ja toisaalta vaikkapa nuoriso-ohjaajina.

Työn "laatu" riippuu paljon siitä mille alalle menee ja kuinka kovasti jaksaa "taistella" oman pätevyytensä puolesta. Portfoliolla voit näyttää työnantajalle osaamistasi. Toisissa työpaikoissa sosionomi toimii ihan tavallisena hoitajana, joka pyyhkii peppuja, vaihtaa vaippoja ja huolehtii jokapäiväisestä elämästä. Toisissa paikoissa sosionomi voi puolestaan keskittyä neuvomiseen ja erilaisiin sosiaalitukiin. Joissakin sosionomit ohjaavat ryhmiä ja sitten taas toisissa vastailevat esimerkiksi kysymyksiin sosiaaliturvasta. Mieti mitä itse haluaisit tehdä ja ota selvää vaihtoehdoista vaikkapa käymällä juttelemassa paikkakuntasi sosiaalialan ihmisille. :-) He kertovat varmasti mielellään työstään.

• lastenkodeissa

ovat paremmin palkattuja kuin lähihoitajat - kuuluvat eri palkkaustasoon. Sosionomi voi esim. lastenkodeissa toimia ohjaajana, vastaavana ohjaajana (kokemuksen karttuessa) ja perhetyöntekijänä. Tällä hetkellä esim. lastensuojelun ohjaajan tehtäviin ei ainakaan meillä ole lähihoitajilla enää riittävää pätevyyttä - ohjaajan tehtäviin vaaditaan esim. sos.kasvattajan tai sosionomin (AMK) tutkinto. Meillä on ohjaajan tehtävissä myös esim. yliopistossa kasvatustiteitä opiskelleita sosionomien kanssa yhtäläisellä palkalla.

• 1.vuoden opiskelija

On aika outoa, että toisen vuoden opiskelijalle ei ole vielä selvinnyt sosionomi (AMK) ammateista. Meillä koko viime jakso käsiteltiin nimenomaan vain sos.-ja terv.palveluja. Tämän jakson perusteella sosinomi voi siis valmistuttuaan työskennellä:

* lastensuojelussa (lastenkodit, pienten lasten vastaanottokeskukset, sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelukysymyksissä, perhetyö)

* nuorisotyö

* päiväkodeissa lastentarhanopettajan kelpoisuudella (edellyttäen että opiskelija suorittaa vähintään yhden harjoittelujakson päiväkodissa ja saa tietyn verran opintopisteitä varhaiskasvatuksesta)

* vanhushuollossa (vanhainkodit, palvelutalot, kotipalvelu)

* päihde-, mielenterveys-, vammais-, maahanmuuttajapalveluissa

* toimistoissa, esim. KELA (edellyttäen että väh. 2 harjoittelua suoritettu KELASSA,joka myös maksaa palkkaa harjotteluistaan)

Tässä näin ympäripyöreästi peruspalvelut, joihin tietääkseni lähes kaikki sosionomit sijoittuvat. Monet ovat hakemassa lastentarhanopettajan kelpoisuutta ja monet taas haluavat erikoistua lastensuojeluun. Opettajamme kertoivat, että suurin osa valmistuneista sosionomeista työllistyy samantien koska työtä on tarjolla paljon ja vielä enemmän tulevaisuudessa! Itse olen tykännyt ihan älyttömästi tästä alasta, vaikkakin pari jaksoa vasta takana. Kannattaa ehdottomasti hakeutua alalle jos yhtään kutsumusta on ihmisten auttamiseen. :)

• 2.vuoden opiskelija

Kyllähän nuo listat eri ammattinimikkeistä,paikoista ym on ihan selvää, ongelma on vain se, että esim. perhetyöntekijän TYÖSTÄ puhutaan hirmu abstraktisti. Tavatessani ihmisen, joka oli toiminut perhetyöntekijänä, hän kertoi toimineensa hiekkalaatikkovahtina 8-16! Luonnollisesti hän oli kokenut sen äärimmäisen turhauttavana. Että sellaista "vaativaa" työtä. Ja mitä opettajamme puhuvat ko. perhetyöntekijän työstä?! hieman ehkä kauniimmin ja ylevin sanoin.

• Miss_Darkness

"* toimistoissa, esim. KELA (edellyttäen että väh. 2 harjoittelua suoritettu KELASSA,joka myös maksaa palkkaa harjotteluistaan)"

Jäi tuo palkan maksaminen vähän vaivaamaan. Tämä siitä syystä, että meille ainakin opettajat sanoivat, ettemme saa saada harjoitteluista palkkaa, koska koulu joutuu niistä maksamaan työnantajille. Eli onko sitten todella mahdollista, että Kelassa suoritettavasta harjoittelusta voi saada palkkaa? O_o

Tosin voihan olla, että tuo palkka-asia on koulukohtainen.

• Miss_Darkness
        2.vuoden opiskelija kirjoitti:

Kyllähän nuo listat eri ammattinimikkeistä,paikoista ym on ihan selvää, ongelma on vain se, että esim. perhetyöntekijän TYÖSTÄ puhutaan hirmu abstraktisti. Tavatessani ihmisen, joka oli toiminut perhetyöntekijänä, hän kertoi toimineensa hiekkalaatikkovahtina 8-16! Luonnollisesti hän oli kokenut sen äärimmäisen turhauttavana. Että sellaista "vaativaa" työtä. Ja mitä opettajamme puhuvat ko. perhetyöntekijän työstä?! hieman ehkä kauniimmin ja ylevin sanoin.

Itse olen perhetyön harjoittelussa parhaillaan (Lahden lapsiperheiden kotipalvelussa), enkä todellakaan ole kokenut joutuvani olemaan hiekkalaatikkovahtina 8-16.

Toki työnkuvaan kuuluu lasten viemistä ulos, mutta myös paljon muuta. Vanhempien (lähinnä äitien) kanssa käydään keskusteluja heidän tilanteestaan, jaksamisesta, mahdollisista mielenterveys- tai päihdeongelmista. Lisäksi jokaiselle perheelle laaditaan tavoitteet, joihin sitten yhdessä pyritään, jotta perhe-elämä normalisoituisi.

Perheissä toimisen lisäksi työhön kuuluu yhteistyö esim. neuvoloiden ja sosiaaliviranomaisten kanssa. Joskus kerätään perheestä tietoa huostaanottoa varten sosiaaliviranomaisille. Lisäksi jokainen käynti perheissä kirjataan tietokoneelle, joten paperityötäkin on.

Noiden töiden lisäksi, ainakin tuossa paikassa, jossa olen, vedetään perhekerhoa äideille ja lapsille, mikä nyt poikkeaa varsin suuresti hiekkalaatikolla istumisesta.

Itse ainakin olen kokenut perhetyön monipuolisena ja paljon antavana, vaikkakin välillä hyvin henkisesti raskaana. Kannattaa ehkä keskustella useammakin perhetyöntekijän kanssa, sillä ainakin minusta kuulosti, ettei tuo mainitsemasi henkilö ole ymmärtänyt perhetyön todellista olemusta ja merkitystä.

• sos.opiskelija
        Miss_Darkness kirjoitti:

"* toimistoissa, esim. KELA (edellyttäen että väh. 2 harjoittelua suoritettu KELASSA,joka myös maksaa palkkaa harjotteluistaan)"

Jäi tuo palkan maksaminen vähän vaivaamaan. Tämä siitä syystä, että meille ainakin opettajat sanoivat, ettemme saa saada harjoitteluista palkkaa, koska koulu joutuu niistä maksamaan työnantajille. Eli onko sitten todella mahdollista, että Kelassa suoritettavasta harjoittelusta voi saada palkkaa? O_o

Tosin voihan olla, että tuo palkka-asia on koulukohtainen.

Kela on tietääkseni ainoa harjottelupaikka, joka maksaa palkkaa. Mutta siellä ei voi suorittaa yhtä harjottelujaksoa, vaan pitää yhdistää kaksi, en tiedä miten käytännössä menee. Ilmeisesti joutuisi toisen harjottelujakson suorittamaan kesällä tms.

• Jaykkis

Sosionomi AMK / yhteisöpedagogi on uusi alias nuoriso-ohjaajalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      141
      6688
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5749
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4901
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3905
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3081
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2976
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2452
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2280
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2207
    Aihe