Lukioiden poissaolot.

kemil

Montako tuntia teidän lukiossanne saa olla maksimissaan pois? Meidän lukiossa yhdestä kurssista saa olla pois neljä tuntia, jos raja menee yli, kurssi menee uusiksi. Mielestäni tämä on liian vähän, jos ajatellaan että lukio on kuitenkin vapaaehtoinen koulu.

25

14811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _______________________-

      3 75:n minuutin oppituntia saa olla poissa. Mutta kaikki poissaolot täytyy olla selitettynä. Jos menee yli, niin deletoidaan kurssilta, ellei ole lääkärintodistusta.

    • sai olla

      Meidän lukiossa sai olla 6 tuntia poissa.

      Olet oikeassa, lukio on vapaaehtoinen koulu. Eli eihän sinne pakko ole mennä ollenkaan jos ei kiinnosta!

      • kemil

        meillä oli kans ennen tuo kuusi poissaoloa. mutta säännöt ovat muuttuneet yli kahden vuoden aikana melkoisen paljon. Meillä on monesti yhdestä-kolmeen tunnit, jos lähtee kahden aikaan pois siltä tunnilta tulee kahden tunnin poissaolot. Ihme säännöksiä.


      • tuollaiset
        kemil kirjoitti:

        meillä oli kans ennen tuo kuusi poissaoloa. mutta säännöt ovat muuttuneet yli kahden vuoden aikana melkoisen paljon. Meillä on monesti yhdestä-kolmeen tunnit, jos lähtee kahden aikaan pois siltä tunnilta tulee kahden tunnin poissaolot. Ihme säännöksiä.

        systeemit ovat itse asiassa laittomia, koska lukiolain mukaan poissaoloon lukiosta tulee aina pyytää lupa. Eli poissa ei saa olla lainkaan ilman lupaa.


      • Otavan lukio
        tuollaiset kirjoitti:

        systeemit ovat itse asiassa laittomia, koska lukiolain mukaan poissaoloon lukiosta tulee aina pyytää lupa. Eli poissa ei saa olla lainkaan ilman lupaa.

        Missähän lukiolain luvussa lukee poissaolosta?
        Meillä on opiskelua sekä lähiopetuksessa että verkossa. Läheopetukselta olen poissa harvoin, ja opettaja teki vain yhden kerran huomatuksen, kun olin matikan tunnilta pois pari kertaa...


    • ...

      Muutamien viime vuosien aikana poissa on saanut olla kuusi tuntia / kurssi, vaikka "luvattomat" poissaolot ovat tietenkin vaikuttaneet numeroon.

      Viime keväänä tuli tiedoitus kolmeen tuntiin siirtymisestä ja nyt syksyn ensimmäisenä päivänä ilmoitus nollalinjasta.

      Yhtäkään poissaoloa sinänsä ei siis saisi selvittämättömänä olla, mutta montako kertaa opettajat ovat jo joustaneet ja luistaneet asiasta; epäreilua kuitenkin niitä kohtaan, jotka kiltisti joka tunnilla ovat kun toiset selittelevät "olin siis kipee, joojooo tuon sitte selityksen joskus".

      • Minä en ymmärrä miten niin poissaolot olisivat epäreilua muita kohtaan. Eihän koulu ole mitään kilpailua. Itsehän siitä vain kärsii, jos on poissa. Muille se ei oikeastaan kuulu millään tavalla.
        Meilläkin on nollalinja poissaoloissa. Mutta ei opettajia paljon näytä kiinnostavan, jos on poissa, eikä selvitä asiaa. Lukio on vapaaehtoinen koulu, joten toisaalta ymmärrän ettei poissaoloja valvottaisi ollenkaan. Itsehän siitä lopulta kärsii jos alkaa olla enemmän poissa kuin koulussa. Vaikea opettajan on sitä numeroakaan antaa, jos ei tunneilla näy. Jos poissaololle on jokin syy, niin onhan se hyvä selvittää.


      • sanoit että
        haistakukka kirjoitti:

        Minä en ymmärrä miten niin poissaolot olisivat epäreilua muita kohtaan. Eihän koulu ole mitään kilpailua. Itsehän siitä vain kärsii, jos on poissa. Muille se ei oikeastaan kuulu millään tavalla.
        Meilläkin on nollalinja poissaoloissa. Mutta ei opettajia paljon näytä kiinnostavan, jos on poissa, eikä selvitä asiaa. Lukio on vapaaehtoinen koulu, joten toisaalta ymmärrän ettei poissaoloja valvottaisi ollenkaan. Itsehän siitä lopulta kärsii jos alkaa olla enemmän poissa kuin koulussa. Vaikea opettajan on sitä numeroakaan antaa, jos ei tunneilla näy. Jos poissaololle on jokin syy, niin onhan se hyvä selvittää.

        "Jos poissaololle on jokin syy, niin onhan se hyvä selvittää."

        Lain ja asetuksen mukaan se on PAKKO selvittää. Jos koulu ei sitä vaadi, se toimii lakia vastaan.

        Kyse ei ole siitä onko se järkevää, vaan siitä, että laki sitä edellyttää.


      • asdfasdfasdssss
        sanoit että kirjoitti:

        "Jos poissaololle on jokin syy, niin onhan se hyvä selvittää."

        Lain ja asetuksen mukaan se on PAKKO selvittää. Jos koulu ei sitä vaadi, se toimii lakia vastaan.

        Kyse ei ole siitä onko se järkevää, vaan siitä, että laki sitä edellyttää.

        Meillä poissaolojen rajat riippuu ihan opettajasta.
        Esim ruotsin opettaja ja hissanopettaja vaatii JOKAISESTA poissaolosta seliteyksen. vaikka syy olisi ihan lintsaaminen, niin pitää asiasta tuoda lappu huoltajan allekirjoituksella....

        Sitten taas esim matikanopettaja alkaa kysellä tai valittaa n.8 tunnin poissaolonjälkeen.


    • vihko puhtaaks

      Mä aina otin poissaolokirjasta pois ne vahat selitysket (olin kirjoittanut ne sinisellä lyijykynällä, joka muistutti mustaria). Oli aina kätevää pyyhkiä selitys pois ja kirjottaa uus.

    • Kellyliini

      MEidän lukiossa saa olla poissa kolme oppituntia ilman selityksiä. Jos siitä menee yli pitää olla joko lääkärintodistus tai muu ( hyvä!! ) syy. Rehtori voi tietysti antaa erityisluvan tulla takaisin tunnille, vaikka poissaoloraja olisi reilusti ylitetty.

      Ja sitten vielä: Mitä ihmettä te siellä selitätte, että lukio on vapaaehtoinen (siis ymmärrän sen että se on, mutta selittelynne ihmetyttävät minua suuresti). Miksi ihmeessä sitten edes menette lukioon, jos ette aijo käydä tunneilla? Tunnit ovat kuitenkin teitä varten ja tehän siellä opiskelette, opettajat ovat siellä teitä varten. Menkää sitten johonkin aikuislukioon ja ottakaa vain etäkursseja tai tenttikää niin ei tarvitse käydä tunneilla. Koulu ei ole poissaoloja varten. Jos ei kiinnosta voi aina poistua koko koulusta ja mennä vaikka töihin.

      Saitte mut kiehumaan.

      • sinunkin

        vain opetella suomen kieltä, se on aio, eikä aijo.


      • kakkapelleaa
        sinunkin kirjoitti:

        vain opetella suomen kieltä, se on aio, eikä aijo.

        Tsiisus. Get a life.


    • ninni-ninni

      saa olla max. 5h/kurssi, joka on myöskin mielestäni liian vähän... Minun on joskus pakko lähteä aikasemmin, jos haluan päästä kotiin vielä kyseisen päivän aikana.. Koululle on matkaa n. 15km, eikä julkiset kulje..

    • ---

      meillä 3x75min oppituntia virallinen maksimi.
      mutta kuten sanottu riippuu hyvin paljon opettajasta ja kurssista, eikä välttämättä numero edes kallistu alaspäin. olen saanut kymppejä kursseista joilta olen ollut puolet poissa, no questions asked. se niin riippuu.

      lukio on nimenomaan vapaaehtoinen, tätä voi käyttää niin lintsausta vastaan kuin sen puolestakin. tosin laki on laki ja siitä kenenkään turha ruveta kitisemään. mutta henkilökohtaisesti on usein hyvin stressaavaa ja kiusallista mennä paikan päälle i.e olen aktiivilintsari. kaikki eivät ole niin sosiaalisia että jaksaisivat nakottaa päivästä toiseen ihmisten kanssa joihin ei ole minkäänlaista yhteyttä ja näen lukion lähinnä mahdollisuutena antaa näyttöä ja saada siitä todistus. tämän voi suorittaa mielestäni ilman läsnäoloakin. toki on tässäkin poikkeuksensa, mutta sitä itsenäisyyttä ja vastuutahan lukiolaisille korostetaan. antaisivat sitä sitten. päätäntävaltaa omasta opiskelusta. mutta seuraavassa hieman siitä kuka tämän tämänhetkisen lain toteutumisesta on itseasiassa vastuussa:

      minäkään en tajua miten olisi epäreilua muita kohtaan jos joku saa lintsata rauhassa, koska jokainen voi koetella rajoja ja riskeerata oman opiskelunsa ihan siinä missä joku toinenkin. kukaan ei ole etuoikeutettu, vastuu tässä on ennemminkin opettajalla puuttuuko hän poissaoloihin vai ei. jotkut antavat lisähommia liikojen poissaolojen takia jos mielii saada kurssin läpi ja tähän opettajilla on oikeus. jos he eivät harjoita tätä oikeutta niin se ei ole opiskelijan ongelma.

    • näin sen olla pitää

      Saa olla niin paljon poissa kuhan tekee kurssin tehtävät.

      • Näin sen on oltava

        Mitä ihmettä te jatkuvasti poissaolevat siellä lukiossa teette? Viette ainoastaan lukiopaikat niitä haluavilta ja lukiota tosissaan käyviltä. Lukekaa kotonanne ja tenttikää aineet, niin saatte tehdä kaiken oman aikataulunne mukaan.


      • nimenomaan!
        Näin sen on oltava kirjoitti:

        Mitä ihmettä te jatkuvasti poissaolevat siellä lukiossa teette? Viette ainoastaan lukiopaikat niitä haluavilta ja lukiota tosissaan käyviltä. Lukekaa kotonanne ja tenttikää aineet, niin saatte tehdä kaiken oman aikataulunne mukaan.

        Aivan samaa mieltä. Etälukiot ja aikuislukiot ym. on keksitty. Lukio on vapaaehtoinen, eli sinne ei ole pakko mennä, mutta jos sinne menee, silloin sitoutuu ko. lukion systeemiin. Jos ei nappaa, koulu vaihtoon. Lisätehtäviä tuskin on reilua vaatia opettajalta, joka antaa opetusta, jos tunneille vaivautuu.


      • faktat1
        Näin sen on oltava kirjoitti:

        Mitä ihmettä te jatkuvasti poissaolevat siellä lukiossa teette? Viette ainoastaan lukiopaikat niitä haluavilta ja lukiota tosissaan käyviltä. Lukekaa kotonanne ja tenttikää aineet, niin saatte tehdä kaiken oman aikataulunne mukaan.

        Ja missäköhän vaiheessa minä sanoin, että olen paljon poissa tunneilta?
        Teetkö suoraan johtopäätöksen siitä kun tiedän minkälainen käytäntö meillä on koulussa?

        Itse olen yleensä 1-2 tuntia poissa kurssilta, joka ei todellakaan ole paljoa.

        Mielestäni on nyt vaan kätevä käytäntö, koska monilla voi olla hyviä syitä olla pois paljon jne.

        Miten kyseinen henkilö vie paikan muilta? Jos joku vaan on niin saakelin tyhmä ettei lukiion päässyt ei hän sinne todennäköisesti kuulukkaan (tietenkin on poikkeuksia).


      • Kysyn kumminkin
        faktat1 kirjoitti:

        Ja missäköhän vaiheessa minä sanoin, että olen paljon poissa tunneilta?
        Teetkö suoraan johtopäätöksen siitä kun tiedän minkälainen käytäntö meillä on koulussa?

        Itse olen yleensä 1-2 tuntia poissa kurssilta, joka ei todellakaan ole paljoa.

        Mielestäni on nyt vaan kätevä käytäntö, koska monilla voi olla hyviä syitä olla pois paljon jne.

        Miten kyseinen henkilö vie paikan muilta? Jos joku vaan on niin saakelin tyhmä ettei lukiion päässyt ei hän sinne todennäköisesti kuulukkaan (tietenkin on poikkeuksia).

        Miksi h**vetissä jonkun pitää päästä johonkin opiskelupaikkaan lintsaamaan? Jos opiskelu tuossa paikassa ei kiinnosta, niin miksi ihmeessä sinne pitää päästä?

        Menisitte sellaiseen paikkaan, jossa opiskeleminen teitä todella kiinnostaa!


      • vastaan kumminkin
        Kysyn kumminkin kirjoitti:

        Miksi h**vetissä jonkun pitää päästä johonkin opiskelupaikkaan lintsaamaan? Jos opiskelu tuossa paikassa ei kiinnosta, niin miksi ihmeessä sinne pitää päästä?

        Menisitte sellaiseen paikkaan, jossa opiskeleminen teitä todella kiinnostaa!

        Opiskelu paikka, joka kiinnostaa sattuu vain tarvitsemaan lukion alle.
        Onhan tuolla lukiossa muutamia aineita, jotka kiinnostaa mutta hyvä kun saa puolet kursseista niillä täyteen. Pitkää matikkaa kävin 17 kurssia, fysiikkaa 10 ja kemiaa 7, lähes kaikki muu oli vain pakkopullaa koulussa, mutta noilla tunneilla kävin todella mielelläni. No oli siellä kans muutama muukin hauska kurssi kuten mantsat, bilsa 2, vanhat ja pari muuta liikkaa.

        Ei kaikkia nappaa tehä asioita, joita ei ollenkaan halua. Älä nyt ymmärrä väärin, teen esim. paska duunia ei kiinnosta opiskelun ohella mutta vähän pakko on. ;)

        Eipä siellä lukiossa edes ollut montaa ihmistä, jotka oikeen urakalla lintsas. Ne jotka lintsas ei läpässy kursseja.


      • Kysyn kumminkin
        vastaan kumminkin kirjoitti:

        Opiskelu paikka, joka kiinnostaa sattuu vain tarvitsemaan lukion alle.
        Onhan tuolla lukiossa muutamia aineita, jotka kiinnostaa mutta hyvä kun saa puolet kursseista niillä täyteen. Pitkää matikkaa kävin 17 kurssia, fysiikkaa 10 ja kemiaa 7, lähes kaikki muu oli vain pakkopullaa koulussa, mutta noilla tunneilla kävin todella mielelläni. No oli siellä kans muutama muukin hauska kurssi kuten mantsat, bilsa 2, vanhat ja pari muuta liikkaa.

        Ei kaikkia nappaa tehä asioita, joita ei ollenkaan halua. Älä nyt ymmärrä väärin, teen esim. paska duunia ei kiinnosta opiskelun ohella mutta vähän pakko on. ;)

        Eipä siellä lukiossa edes ollut montaa ihmistä, jotka oikeen urakalla lintsas. Ne jotka lintsas ei läpässy kursseja.

        On viisainta opetella jo koulussa siihen, että kaikki tehtävät eivät vastaisuudessakaan ole pelkästään niitä hauskoja. Joka ammattiin ja työtehtävään liittyy joko rutiinitehtäviä tai muuten kohtuullisen epämiellyttäviä osuuksia.

        Esimerkiksi poptähtien ja huippu-urheilijoiden pitää käyttää melkoisesti aikaa yksitoikkoiseen harjoitteluun, vaikka pelkkä paistattelu yleisön suosion kohteena olisi paljon mielyttävämpää, meidän tavallisten ihmisten työtehtäväjakaumasta sitten puhumattakaan.


      • kysy vaan, vastaan.
        Kysyn kumminkin kirjoitti:

        On viisainta opetella jo koulussa siihen, että kaikki tehtävät eivät vastaisuudessakaan ole pelkästään niitä hauskoja. Joka ammattiin ja työtehtävään liittyy joko rutiinitehtäviä tai muuten kohtuullisen epämiellyttäviä osuuksia.

        Esimerkiksi poptähtien ja huippu-urheilijoiden pitää käyttää melkoisesti aikaa yksitoikkoiseen harjoitteluun, vaikka pelkkä paistattelu yleisön suosion kohteena olisi paljon mielyttävämpää, meidän tavallisten ihmisten työtehtäväjakaumasta sitten puhumattakaan.

        Ja siksipä en koulussa liikoja itseäni kiduttanut esim. filosofian tunnilla vaan tein kyseiset tehtävät omalla ajallani.

        Itse en edes välttämättä opiskelisi enää, ellen olisi näitä ns. "paska hommia" tehnnyt sitten yläaste ajoilta asti ja todennut, että näihin hommiin en eläkeikään asti jää!


    • Kimuranttitar

      Itse olin lukio aikaan todella ahdistunut/masentunut ja sain paniikkihäiriöitä tunneilla. Halusin vain kuolla pois, koska en kokenut elämälläni olevan mitään arvoa tai tulevaisuutta enkä jaksanut iloita yhtään mistään. Kaduin että olin ollenkaan syntynyt. Halusin vain nukkua ja olla olematta yhtään mitään. Ei siinä lintsaamisessa silloin painanut muiden sanomiset että "taitaa olla lukio väärä paikka sulle" tai että "et sinä voi töistäkään olla poissa milloin haluat" jne.

      Olen ihan tavallinen tyttö, mutta tuolloin tilanne oli sellainen etten yksinkertaisesti kyennyt lähtemään kouluun, koska periaatteessa sillä, mitä minusta ajateltiin tai mitä minun koulunkäynnilleni/tulevaisuudelleni tapahtuisi ei ollut mitään väliä. En tosiaankaan ollut rilluttelemassa tai mitään, mutta minun oli pakko saada itseeni elämänhalua. Niinpä aloin lukemaan romaaneja, kuuntelemaan musiikkia ja pohtimaan millainen olen, mitä minä haluan elämältä ja mistä nautin ennen masennusta. En tosiaankaan uskonut että joutuisin joskus kokemaan vakavan pitkäaikaisen masennuksen ja että lintsaisin jopa useita päiviä koulusta mutta niin vaan kävi. Onneksi itsetutkiskeluni jälkeen ymmärsin vaihtaa aikuislukioon, kun tajusin etten häviäisi mitään siinä että eläisin tämän elämän loppuun. Minusta on todella loukkaavaa sanoa jotain sellaista että "aina ei voi tehdä mitä haluaa" tai että "mitäs menet lukioon kun ei kerran kiinnosta". Voisi vähän miettiä että kaikilla se lintsaaminen ei johdu laiskuudesta. Minä ainakin olen tuon jälkeen ymmärtänyt että elämä on elämistä varten eikä pelkkää suorittamista ja omasta elämästä täytyy tehdä sellainen kun itse haluaa niissä puitteissa kun voi. Lukiosta valmistuin kaikesta huolimatta hyvin arvosanoin, ja tammikuussa aloitan Amk:ssa =).

    • lukiolainen

      Meidän lukiossa kurssit meinaa mennä siitä poikki, että käy autokoulussa :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe