Miksi aloititte tupakoinnin?

Tupakoimaton

Kaikki tietävät, että tupakointi on erittäin vaarallista terveydelle ja rahaa palaa tonneittain savuna ilmaan. Miksi ihmeessä siis poltatte? No senhän me jo tiedämmekin, olette riippuvaisia nikotiinista. Mutta, miksi aloitte ikinä polttamaan? Olen miettinyt pääni puhki enkä ole keksinyt yhtäkään syytä, miksi tupakointi kannattaisi aloittaa. Kertokaa hyvät tupakoitsijat!

33

3143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mum

Kokeilin mielenkiinnosta ja huomasin, että se on kivaa ja siitä tulee mukava fiilis.

• Tupakoimaton

moni muukin asia on kivaa ja tulee hyvä fiilis, erona vain se, että moni muu asia ei tuhoa terveyttä eikä rahapussia.

• Harri

Aloitin uteliaisuudesta, eikä maistunut pahalta, vaikka terveyspaasaustädit koulussa aikoinaan niin väittivätkin.

Oli ristiriitaista, että tupakan väitetään maistuvan kamalan pahalta ja silti jokaikinen tupakoitsija näyttää sauhuttelevan hymyssä suin. Noh, uteliaisuus voitti ja kokeilin, miten pahaa rööki sitten oikein on. Mutta kas kummaa, eipä tehnyt mieli irvistellä, kokemus oli vastoin kaikkia tanttojen julistuksia oikein miellyttävä. Edelleen rööki maistuu ja varmaan jatkossakin, miksi siis lopettaa?

Mitä tupakanpolton perusteluihin tulee, enpä osaa mainita muun kuin nautinto. Ei se järkiasia ole. Minun maailmassani kaikki ei perustu järkeen. Mitä järkeä sitten on kahvitella? Napata olut jos siltä tuntuu? Ylipäätään tehdä jotakin sellaista, mitä mieli sattuu tekemään?

Nikotiinin merkitystä tupakanpolton jatkamisen motivaattorina liioitellaan vahvasti. Toisaalta, pakkohan se onkin, jos mielii saada niitä typeriä laastarilappusia kaupaksi.

• Tupakoimaton

No siksi, että tupakoiminen heikentää kuntoa ja tuhoaa terveyden. Sinä olet selvästi välinpitämätön ihminen, jolle omalla terveydellä ei ole mitään merkitystä. No ehkä joskus tulevaisuudessa tajuat, kun ensimmäinen syöpäkasvain löydetään, että terveys ei olekaan itsestäänselvä asia.

Oluen ja kahvin juomiseen voisin kommentoida, että ne eivät kohtuudella käytettynä aiheuta mitään niin katastrofaalisia vaikutuksia kuin tupakka. Tupakkaa sen sijaan ei voi käyttää kohtuudella, vaan jokainen poltettu tupakka on pieni pala pois terveydestä.

• Harri
        Tupakoimaton kirjoitti:

No siksi, että tupakoiminen heikentää kuntoa ja tuhoaa terveyden. Sinä olet selvästi välinpitämätön ihminen, jolle omalla terveydellä ei ole mitään merkitystä. No ehkä joskus tulevaisuudessa tajuat, kun ensimmäinen syöpäkasvain löydetään, että terveys ei olekaan itsestäänselvä asia.

Oluen ja kahvin juomiseen voisin kommentoida, että ne eivät kohtuudella käytettynä aiheuta mitään niin katastrofaalisia vaikutuksia kuin tupakka. Tupakkaa sen sijaan ei voi käyttää kohtuudella, vaan jokainen poltettu tupakka on pieni pala pois terveydestä.

Myös sohvalla makaaminen rapauttaa kuntoa. Väitän, että olen tupakanpoltosta huolimatta keskivertoa paremmassa kondiksessa.

Ymmärrän hyvin, ettei tupakoimaton voi ymmärtää tupakanpolttoon liittyvää nautintoa. Rehellisesti sanoen en minäkään sitä ymmärrä, että jotkut polttavat, vaikka tupakka ei varsinaisesti maistukaan ( sosiaalinen polttaminen jne. )!

Kun näyt tietävän, että saan syövän, tiedät varmaan paljon muutakin. Onko sulla kristallipallo vai? Kertoisitko samalla tulevat lottonumerot?

• Kohtuu kaikessa
        Tupakoimaton kirjoitti:

Käytän tupakkaa kohtuudella. Poltan ainoastaan yökerhoissa, joissa käyn noin 2 krt/kk. Yleensä illassa menee aski.

Mielestäni olen tupakan kohtuukäyttäjä, eikä satunnainen polttelu vaaranna terveyttäni sen enempää kuin alkoholinkäyttökään.

• Hmm

"Nikotiinin merkitystä tupakanpolton jatkamisen motivaattorina liioitellaan vahvasti."

En haluaisi ilkeillä, mutta täytyy sanoa, että tuosta kommentistasi kyllä huomaa, ettei maailmassasi kaikki siihen järkeen perustu. Ainakaan et ole ottanut lainkaan selvää mitä myrkkyjä elimistöösi vedät. Kommenttina vielä kahviin ja kaljaan, että kaikkien noiden käyttöhän on oman opettelun tulosta. Ei kahvi tai kalja ole mikään nautinto sellaiselle, joka ei ole koskaan sitä juonut. :-)

• -.,,mnnbvggt
        Kohtuu kaikessa kirjoitti:

Käytän tupakkaa kohtuudella. Poltan ainoastaan yökerhoissa, joissa käyn noin 2 krt/kk. Yleensä illassa menee aski.

Mielestäni olen tupakan kohtuukäyttäjä, eikä satunnainen polttelu vaaranna terveyttäni sen enempää kuin alkoholinkäyttökään.

Onks toi edes totta että joku periaatteessa tupakoimaton röyhyttelee sit yökerhossa???? Miten hitossa tupakoimaton edes sietää tupakkaa?

• Anonyymi

Vertaat tupakkaa kahviin ja alkoholiin. Se on mielenkiintoista, sillä uskon että kahvi, alkoholi ja tupakka aiheuttavat huomattavasti enemmän sairauksia ja kuoleman nopeutumista kuin muut kielletyt huumeet.

• Anonyymi
        Tupakoimaton kirjoitti:

No tupakka, kahvi ja olut ovat hyvin haitallisia terveydelle, paljon haitallusempia kuin monet kielletyt huumeet.

• ylpeä tupakoinnistaan!

Ensinnäkin. Minä en ole riippuvainen nikotiinista. Voin olla kuukausia polttamatta ilman minkäänlaista ongelmaa. Kokeiltu homma. Joskus me kuitenkin kuollaan. Sitäpaitsi jos on rahaa, niinkuin mulla niin tupakkaan menevät rahat ovat ihan joutavia. Monet elämäni parhaista keskusteluista ja ihmissuhteista on syntyneet tupakkatauoilla ja tosiaan siitä tulee hyvä olo. Tupakka rentouttaa. Aloitin mielenkiinnosta ja sen jälkeen ei ole käynyt mielessäkään lopettaa.

• Tupakoimaton

Miksi olet ylpeä tupakoinnistasi? Yhtä lailla minä voisin sanoa olevani ylpeä bissen kittaamisesta. Ei ole saavutus eikä mikään polttaa tupakkaa, kuka tahansa siihen pystyy, jos on vain niin tyhmä, että siihen ryhtyy.

Taidat olla aika saamaton ihminen, kun vain tupakkatauoilla kykenet luomaan ihmissuhteita =) Huomattavasti suurin osa ihmisistä ei polta, joten on paremmat mahdollisuudet löytää elämän kumppani/muu suhde, jos ei polta, sillä me savuttomat emme voi sietää tunkkaiselle haisevia polttajia. Kuvottaa suudella/nuolla/ottaa suihin, jos toinen haisee.

• ahma

ei sattunu tulemaan mieleen että jos ei polta niin se "hyvä olo" on koko ajan!

tohtisinpa väittää että jos lopetat tupakoinnin yhtäkkiä niin kyllä ne teikäläisenkin hermot saattaa vähän kireällä olla muutaman päivän vaikka itse väität mitä.

taidat olla just niitä yksilöitä jotka luulee että "ei se keuhkosyöpä mulle tuu"

• Hmm

Voi juma. Taas tuo tupakoitsijoiden lempiselitys. Ollaan oltu pari kuukautta polttamatta, että voi taas uskotella itselleen, että tupakointi on omassa hallinnassa enkä ole riippuvainen nikotiinista. Ihan kuin joku parin kuukauden polttamattomuus sen voisi todistaa! :-D Jotkut alkoholistitkin voivat mainiosti olla pari kuukautta juomatta, mutta alkoholisteja he ovat silti. Mutta eivät tietenkään välttämättä omasta mielestään.

Tuo "hallinnan illuusio" ja uskottelu ovat kaikille addikteille enemmän kuin tyypillisiä. Mutta valintahan on jokaisen oma - niin myös vastuu.

• jennifer

entes vaivaat päätäsi moisella jos et itse polta?

• En polta

Ensimmäisenä tulee mieli tämä passiivinen tupakointi kun joudumme toisten savuja monesti hengittämään. Onneksi monet tupakoijat ajattelevat muitakin, mutta löytyy edelleen kus**äitä, joita ei kiinnosta kun oma napa. Toiseksi tupakoimattomat joutuvat maksamaan verojen muodossa osan tupakoitsijoiden sairaalakustannuksista kun menevät itkemään itseaiheutettua keuhkosyöpää tai jotain vastaava, jonka tupakka aiheuttaa.Vaarana on myös lisääntynyt rikollisuus ja väkivaltaisuus kun monet tupakoitsijat saattavat joutua olemaan ilman tupakkaa ja sitten tupakantuskissaan ryöstetään kaupasta tupakat tai hakataan joku, jolla on rahaa.

Tupakkatehtaat, tupakanviljely ja myynti syövät yhteiskunnan resursseja ja hyötynä on kuvitteelinen hyvänolon tunne, jota oikeasti ei ole. Jos on huono olo niin syynä saattaa olla monet itseaiheutetut asiat ja tupakka luo vain illuusion, että on olevinaan hyvä olo. Helppo konsti paeta todellisuutta. Haittoja sitten löytyy paljon.

Vallan ja kunnianhimo saa paljon aikaa. Valtio nettoaa mukavat rahat tupakasta ja saa vielä enemmän rahaa kun niiden aiheuttamia sairauksia sitten yritetään hoitaa. Eli muutat tavallaan oman kehosi rahaksi, jotka annat pois. Riippuvuus tuottaa paljon pahaa, mutta ei anna mitään hyvää.

• Tupakoimaton

Kaikki tuntuvat perustelevansa tupakanpolttoaan sillä, että siitä tulee hyvä olo. Järkisyitä ei edes tarvitse olla. Mutta heroiinista tulee vieläkin parempi olo, miksi ette käytä hepoa? Terveyssyitä ei oteta huomioon.

• Harri

Tupakka ei päihdytä. Enpä ole ainakaan omalla kohdallani moista huomannut ja mitä muihin satunaisiin havaintoihini tulee ( tupakoivat kanssaihmiset ), ihan täysipäisiä ihmisiä vaikuttavat hekin olevan.

Siinäpä se. Näen tupakan tavallaan kahvin tai vaikkapa suklaan tapaisena "välipalana". Nautintotapa tosin eroaa edellämainituista. Mitä päihdyttäviin aineisiin tulee, omalla kohdallani olut ( joskus viski ) riittävät mainiosti minulle, kyllä se polla niistäkin sekaisin menee, jos tarpeeksi ottaa. Mutta ei makeaa mahan täydeltä, makuaistikin turtuu, eikä muuten niin herkulliset juomat enää maistu miltään. Mitä laittomiin "piristeisiin" tulee, en ole kiinnostunut kokeilemaan, miltä tuntuisi "kuulla värejä" tms.

• ahma

sitä alko polttaan kun se oli niin tyylikästä ja kovan jätkänhän kuuluu polttaa (15)
      onneks älysin lopettaa!

• kUkkA*

jos sä et kerran polta ni mäks sä tääl sit oot kuittailemas..ei voi käydä tuomitsee toisii ihmisii niitten polttamisest jos ei ite polta. hanki elämä...

• Jahe

on kiellettyä sen tekeminen tuo jännitystä...
      miksi en minä kun kaikki kaveritkin...
      Halu kuulua porukkaan....
      Noilla syillä se suurinpiirtein alkoi vaikuttavia tekijöitä on myös se että kotona poltettiin, sieltähän oli helppo sitten vaivihkaa aina muutama tupakka ottaa...
      En muuten sanoisi olevani riippuvainen tupakoinnista nikitiinin takia, koska olen yrittänyt lopetttaa polttamisen esim. purukumilla, nuuskalla jossa nikotiiniä on paljon enemmän...
      enemmän se johtuu pahoin juurtuneesta tavasta niinkuin kynsien pureskelu...
      Näin on asia minun kohdalla muista en tiedä...

• sätkpätkä

no pitihän sitä maistaa jahyvää kun oli niin maistoin sitten toisenkin kerran. ja poltan päivässä keskimäärin yhden enkä ole koukussa

• moeeeeeeeeeeeeeeeee
        sätkpätkä kirjoitti:

no pitihän sitä maistaa jahyvää kun oli niin maistoin sitten toisenkin kerran. ja poltan päivässä keskimäärin yhden enkä ole koukussa

Mitä sinä viestiketjun aloittaja tuut tänne inisemään? En usko että hyötyisit tästä mitenkään:P

• er5he7
        moeeeeeeeeeeeeeeeee kirjoitti:

Mitä sinä viestiketjun aloittaja tuut tänne inisemään? En usko että hyötyisit tästä mitenkään:P

Hän on itse lopettanut tyttöystävän takia ja nyt vihoittelee meille.

Todella typerää toimintaa >:(

Tupakoitsijain oikeuksia sorretaan muutenkin liikaa.

Tupakoitsijalla on yhtä suuri oikeus polttaa kuin savuttomalla ihmisellä puhtaaseen ilmaan.

• syitä..

on mutta onneksi miksi myöskin lopetin.
      Miun ikäluokassani (1962) kun mentiin inttiin niin siellä viimoistaan oppi, jollei niin oli joko mammanpoika tai uskis. No itse pössytelin jo silloin. Syyt oli äärimmäisen kehno elämän tilanne, niinkuin se tupakalla olisi parantunut.
      Viinaa ja kaljaa meni ja tupakkaa tietysti siinä sivussa.
      Omituista koko hommassa on se että en koskaan ole tykännyt sen paremmin tupakasta kuin alkoholista saati sitten huumeista joita onneksi en ole koskaan käyttänytkään.
      No nyt on asiat paremmin reilassa. Tupakki sekä viina on jääneet, joku saunakalja viellä kelpaa.
      Kunto alkaa viiskypäseksi olla melko kohillaan, saa tulla kakskymppiset ottamaan mittaa cooper-testissa.

• mikkomies5656

turvat tukkoon retardit!eiköhän se oo jokaisen oma asia jos polttaa ja siit ei tarvi täällä tapella homot yhtään.itsekkin poltan ja enkä koe sitä mitenkään kovana mutta riippuvainen niin minkäs teet.ja se on jokaisen omasta makuaistista kiinni jos se maistuu pahalle.kaikki ovat yksilöllisiä sen asian suhteen.itestäni ainakin se maistuu hyvälle ja en kadu yhtäkään hengeenvetoa.

• Filsunysä

Syytänkö isääni joka tupakoi. En syytä! Oliko lähipiirissäni muita tupakoittijoita silloin. Eipä ollut!
      Teki vaan mieli maistaa ja ostin kioskilta askin. Menin puuliiteriin ja pössytteli. Ekat pari vetoa oli poskareita, sitten jo koitin vetää henkeeni. Meni ihan hyvin, en yskinyt tai tms. Aattelin silloin ettei se miltään maistunut, kaitpa näitä voi poltela!
      Oliskohan ollut aiheellista ajatella, että kun ei kerta maistu miltään voisin aivan yhtä hyvin olla polttamattakin. Olinkohan ja olenkohan potentiaalinen tupakoitsija, kun noin helposti lähdin tyhmyyteen mukaan.
      Tsiisis, mutta sitä voi olla nuorena tyhmä, lapsellisiahan aina lapsina ollaan, mutta että vielä noin julmetun tyhmäkin olin.

• kaodsfha

maistoin ku kaveri tarjos kolmos luokalla poskisauhut nii siitä saakka olen sillon tällön poltellu ja mitä enemmän ikää sitä enemmän nyt 16 vee ja haluaisin jo lopetella ennenkun menee kunnonpäälle

• simooooh

no miks et sit lopeta jos on tyhmää?ei mikään laki pakota sua vetelee röökiä pälli.ite oon ollu savuton koko ikäni ja en aijo koskaan alottaa.alkoholia en käytä saaati mitään muutakaan.raittiina on pysytty sellaset 27 vuotta jo.ja miks pitäs maistaa tupakkaa vaan jos kaverikin polttaa?en käsitä.et ole sellainen kuin kaverisi.hän on hän ja sinä olet sinä.mua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään jos joku mun kavari marko polttaa.evvk.se on hänen ongelmansa.lopeta hyvä mies kaodsfha.ja jos poskeen vedät niin pystyt viellä lopettamaan koko homman.ei se 6 vuotta tunnu viel missään jos on poskeen vetäny.mutta älä ala henkeen vetämään.kun siitä tulee viellä suurempi addiktio.ja ei kannata polttaa oleenkaan.

• Kannabis-kaveri
        simooooh kirjoitti:

no miks et sit lopeta jos on tyhmää?ei mikään laki pakota sua vetelee röökiä pälli.ite oon ollu savuton koko ikäni ja en aijo koskaan alottaa.alkoholia en käytä saaati mitään muutakaan.raittiina on pysytty sellaset 27 vuotta jo.ja miks pitäs maistaa tupakkaa vaan jos kaverikin polttaa?en käsitä.et ole sellainen kuin kaverisi.hän on hän ja sinä olet sinä.mua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään jos joku mun kavari marko polttaa.evvk.se on hänen ongelmansa.lopeta hyvä mies kaodsfha.ja jos poskeen vedät niin pystyt viellä lopettamaan koko homman.ei se 6 vuotta tunnu viel missään jos on poskeen vetäny.mutta älä ala henkeen vetämään.kun siitä tulee viellä suurempi addiktio.ja ei kannata polttaa oleenkaan.

Tupakan polttaminen on homojen hommaa. Tupakkaa polttaa vaan ne homot jotka ei uskalla käyttää oikeita päihteitä!! POLTTAKAA VITTU KANNABISTA TAI CRACKIA!!!!! Tupakasta ei ees mee sekasin ja on ihan vitun pahaa!!!! KANNABIKSESTA JA CRACKISTA MENEE SEKASIN!! JEE!! HUUMEET JA ALKOHOLI ON KOVILLE ÄIJILLE JA TUPAKKA ON HOMOILLE!!!! näin se menee

• piirunverranterveemp
        Kannabis-kaveri kirjoitti:

Tupakan polttaminen on homojen hommaa. Tupakkaa polttaa vaan ne homot jotka ei uskalla käyttää oikeita päihteitä!! POLTTAKAA VITTU KANNABISTA TAI CRACKIA!!!!! Tupakasta ei ees mee sekasin ja on ihan vitun pahaa!!!! KANNABIKSESTA JA CRACKISTA MENEE SEKASIN!! JEE!! HUUMEET JA ALKOHOLI ON KOVILLE ÄIJILLE JA TUPAKKA ON HOMOILLE!!!! näin se menee

Päihteiden ja riippuvuuksien palstalla/keskusteluissa on yksi ja ainoa kantava voima... niiden markkinointi, kannatus, ihannointi. Pitäisiköhän palstanpitäjän vähän tarkistaa tarkemmin jutun kulkua. No, jos ja kun ajatus on Suomi24 sivuilla tämä, minkäs minä sille voin. Taidan kuulua jo siihen vähemmistöön jotka eivät ole kokeileet tai eivät ole sen enempää kahvista tai muustakaan riippuvaisia (niin, noihinhan aina vedotaan).

• nikotiinin orja

Kokeilin muutaman kerran ja huomasin että se maistuu hyvältä ja siitä tulee hyvä olo.

• Anonyymi

Koulussa porukalla. Jäin koukkuun ekasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sua j-mies!

Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      59
      5640
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      180
      4574
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      16
      4082
    4. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      52
      3594
    5. Tykkäys ei tarkoita

yhtään mitään!
      Ikävä
      51
      3551
    6. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      81
      3327
    7. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      11
      3231
    8. Puukotus Lidlissä

Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      31
      2779
    9. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      34
      2371
    10. Mulle riittäisi halaukset

Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      46
      2317
    Aihe