Onko veneilyväellä minkälaisia kokemuksia AMT:n veneistä esim. 185 BR:stä? Mitä hyviä ja huonoja puolia?
Kokemuksia AMT veneistä
10
5737
Vastaukset
- AMT:n svuilla
- ok veneitä
muutaman vuoden kuluttua, kun mallisarjat ovat hioutuneet ja osat istuvat paikoillaan. Kovin ovat keskeneräisiä vielä.
tämä ei ole pelkästään amt:n ongelma vaan mallisarjojen alkupuolen veneille usein tyypillistä (esim. mv-marin).- kaipaan
Kerroppa mikä on keskeneräistä.
Valmistaja tehnyt Yamarin veneitä yli 20 vuotta, eiköhän tuolla kokemuksella osata tehdä jo valmiita veneitä. Onhan selvää, että aikaisempi
veneenrakennus hyödynnetään omaa uutta mallia suunniteltaessa ja valmistettaessa. - tästä
kaipaan kirjoitti:
Kerroppa mikä on keskeneräistä.
Valmistaja tehnyt Yamarin veneitä yli 20 vuotta, eiköhän tuolla kokemuksella osata tehdä jo valmiita veneitä. Onhan selvää, että aikaisempi
veneenrakennus hyödynnetään omaa uutta mallia suunniteltaessa ja valmistettaessa.Tuota AMT-hommaa lähempää seuranneena muistuttaisin, että vain murto-osa entisistä työntekijöistä jatkoi kyseisen yrityksen palveluksessa sen jälkeen kun AMT alkoi suunnitella ja valmistaa omaa mallistoaan. Ehkäpä alkukankeudet johtuvat osaksi tästä.
- Kontio
tästä kirjoitti:
Tuota AMT-hommaa lähempää seuranneena muistuttaisin, että vain murto-osa entisistä työntekijöistä jatkoi kyseisen yrityksen palveluksessa sen jälkeen kun AMT alkoi suunnitella ja valmistaa omaa mallistoaan. Ehkäpä alkukankeudet johtuvat osaksi tästä.
Vai että väki lähti kun eivät saaneet enää tehdä yamariinia, tuota ei usko erkkikään.
- näinkään
Kontio kirjoitti:
Vai että väki lähti kun eivät saaneet enää tehdä yamariinia, tuota ei usko erkkikään.
No selitetäämpä vähän tarkemmin. AMT:llä oli Yamariinien valmistuksen aikoihin kaksi erilistä tehdasta, suurempi Valkeakoskella ja pienempi Kontiolahdella. Valkeakosken tehdas paloi pari vuotta sitten ja AMT päätti siirtää tuotannon kokonaan Kontiolahdelle. Väki, joka oli ennen työskennellyt Valkeakoskella ei siirtynyt Kontiolahdelle, vaan irtisanoutui. Vähän tämän jälkeen AMT ajautui riitoihin Keskon kanssa, eikä Kesko enää uusinut tilaustaan ja näin AMT:n oli pakko lopettaa Yamarin-tuotanto ja siirtyä omaan mallistoon.
- Jube
näinkään kirjoitti:
No selitetäämpä vähän tarkemmin. AMT:llä oli Yamariinien valmistuksen aikoihin kaksi erilistä tehdasta, suurempi Valkeakoskella ja pienempi Kontiolahdella. Valkeakosken tehdas paloi pari vuotta sitten ja AMT päätti siirtää tuotannon kokonaan Kontiolahdelle. Väki, joka oli ennen työskennellyt Valkeakoskella ei siirtynyt Kontiolahdelle, vaan irtisanoutui. Vähän tämän jälkeen AMT ajautui riitoihin Keskon kanssa, eikä Kesko enää uusinut tilaustaan ja näin AMT:n oli pakko lopettaa Yamarin-tuotanto ja siirtyä omaan mallistoon.
Siis mitä tolla on tekemistä tämän hetkiseen AMT veneiden laatuun ? Ihme selvittelijöitä täällä kirjoittelee.
- amppari
Ollut käytössä kesän. Harvinaisen valmiin tuntuinen vene, hyvä runko ja toimivat tilat/katteet yksityiskohdat. Suorastaan ylellisen runsaat lukitut säilytystilat yhdellä Abloy-avaimella toimivana. Vastaa hyvinkin lehtiartikkeleiden kehuja. Ajovalmis ja laadukas paketti.
Takana oleva ajajan paikka (painot bensatankki takana) hyvä ja huono asia. Hyvä siinä mielessä, että jää hyvät tilat muuhun oleskeluun ja aallokossa mukavinta olla pienen veneen perässä. Huono siinä mielessä, että oletusmoottorilla (50 hv 4T Honda) ei tahdo puhti riittää kunnolla aallokossa ajeluun ja liukuunlähtöihin vaikka myyjät muuta kilvan väittävätkin. Katso VENE-lehden arvostelu 50hv Honda-moottorin sopivuudesta AMT:n sivuilta. Varsin totuudenmukainen arvio sanoisin.
Aallokossa menee pehmeästi ja mukavasti ja trimmaus toimii hyvin, jos vain 50 hv moottorin teho riittäisi kaikkiin olosuhteisiin. Suosittelen isompaa moottoria (70 / 75 hv) tähän hyvärunkoiseen veneeseen, riittää siten tehoa allokossa ajeluun ja ei tarvitse luukuttaa 50 hv Hondaa kaasu pohjassa, vaan voi ajella puolikaasulla mukavaa kruisailunopeutta (n. 22 kn). Lisäksi veneen saa paremmin liukuun kuorman kanssa.
Moottorin "tehottomuutta" on yritetty kompensoida pienempinousuisella potkurilla vakion sijaan, jolloin Honda kiertää maksimissaan 6000 1/min. Tällaista koneen kierrättämistä ei kyllä kukaan kestä...ajokierrokset ovat hyvinkin luokkaa 5000 1/min, joka on aivan liikaa leppoisaan ajeluun tai veneilyn uuteen aaltoon, kuten AMT mainostaa.
Isompien moottorien valinta ko. veneeseen ei ole kuitenkaan täysin ongelmaton asia. Erittäin hyvien tilojen vuoksi moottorikaivo on ehkä ymmärrettävästi jätetty vähän pienemmäksi kuin yleensä ja isompi 4T-kone ei välttämättä mahdu kippaamaan täysin yläasentoon (nykyiset Hondan 75/90hv mallit). Lisäksi moottorille on paino ja tehorajat (160 kg / 70 hv).
Evinruden E-TEC -moottorit ilmeisesti sopivat veneeseen ja olisi mukava kuulla E-TEC moottorilla ajaneen käyttäjän kokemuksia AMT 170:stä.
Hondan uusi vuodelle 2007 tuleva ruiskukone 75/90hv 4T -moottori voi myös sopia kippaamaan 170:n peräkoteloon. Tämä asia on varmaan konkreettisesti nähtävissä helmikuun 2007 venemessuilla, sopiiko vai ei. Isommat 2T-moottorit varmaankin sopivat pienuutensa vuoksi joka tapauksessa kuten esim. juuri E-TEC.
Yhteenvetona vene on ilmeisen hyvä ja valmis, mutta 50 hv Honda oli valitettavasti liian pieni moottori 500 kg kuivapainoiseen veneseen (ilman varusteita), jossa ajopaikka ja matkustajat ovat pääsääntöisesti takana. Vene suorastaan kerjää kunnon moottoria, jolloin sen ominaisuudet vasta tulevat täysin esille.- F115
6000 RPM:hän tuon kuuluukin kaasu pohjassa ottaa, joten ei siinä sen perusteella ainakaan mitenkään alimittaista rusettia ole. Hondan sivuilta lainattu:
Täyskaasu kierroslukualue 5.500 - 6.000
Kuorman kasvaessa kierrokset tippuu, joten jos yksin ajellessa on kierrokset 6000, niin potkuri on itse asiassa melko optimaalinen. Toki, jos aina ajelet kevyellä kuormalla, niin tuuman, jopa kaksikin voisi nousua lisätä. - amppari
F115 kirjoitti:
6000 RPM:hän tuon kuuluukin kaasu pohjassa ottaa, joten ei siinä sen perusteella ainakaan mitenkään alimittaista rusettia ole. Hondan sivuilta lainattu:
Täyskaasu kierroslukualue 5.500 - 6.000
Kuorman kasvaessa kierrokset tippuu, joten jos yksin ajellessa on kierrokset 6000, niin potkuri on itse asiassa melko optimaalinen. Toki, jos aina ajelet kevyellä kuormalla, niin tuuman, jopa kaksikin voisi nousua lisätä.... ei siinä mitään, mutta kysehän oli "Erkin" kestävyydestä, ei Hondan... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu832092Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4051933Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101370Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä751347- 671273
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071005Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.266967Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun81952Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut254948- 131868