Vielä hitsauksesta

Asentaja

Lueskelin tuossa aiempaa keskustelua hitsauksesta.
Kertokaapa mikä on teholtaan pienin valovirta-Mig jolla saisi auton peltiä hitsatuksi eli 0.5-1.0 mm.
Entä onko eroa jäljessä voimavirtavehkeeseen.
Onko kellään kokemusta miten onnistuu hitsaus ydintäytelangalla jos ei ole suojakaasua käytettävissä.

13

4449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moskvitsh

Itselläni on Telwinin pieni valovirtamig harratelukäytössä autotallissa ja olen saanut sillä hitsattua auton pellit mitä olen tarvinnut, saa sillä pellin palamaan puhki jos tarvis. Ydintäytelangasta ei ole kokemusta, jotkut sanoo että roiskeita on enemmän.

• asentaja

Luin Tekniikan Maailman 16/01 artikkelin ja testin valovirta-Migeistä ja hitsauksesta.
        Oli aika mielenkiintoista tietoa varsinkin ydintäytelankakoneista. Siinä sanottiin, että alle 2 mm:n pellin hitsaus ei onnistu ydintäytelangalla, polttaa reikää ym. Lisäksi tulee paljon haitallisia/myrkyllisiä kaasuja eli enemmän kuin suojakaasulla. Tukeeko teidän käyttäjien kokemukset tätä vai onko nämä TM:n juttuja taas kerran.

• Silver

Valovirta ja voimavirtamigin yksi ero on tämä:

valovirtakoneelle hitsattava sauma pitää myllyttää
      "kirurgin puhtaksi" muuten yskii ja pätkii.
      Paljon hitsaavat suosivat voimavirtakonetta koska pohjatyöt ei vie aikaa niin paljon.
      Tämä siis tulee esille varsinkin ruostehommissa.

• asentaja

Vielä jos saisi vastauksen siihen amppeerimäärään eli riittääkö 100 A vai pitääkö olla 120, 140 vai 160 A versio?

• Silver

100/ 120 on valovirtakoneita (tunnistat pistotulpasta) :-)

ja isommat on 3-vaihekoneita.

Hiljattain hitsasin 120 valovirtakoneella
        ( merkki oli Wallius), ja kone oli ihmeen hyvä
        aivan kuin olisi ollut isompikin kone. Tosin
        tämä on ammattikäyttöön tarkoitettukin.

Olen vuosia hitsaillut pienellä Telwinillä,
        ja kyllä sillä tulee toimeen kun tosiaan myllyttää pinnat riittävän puhtaaksi.
        Toisinaan vaan on hankalia paikkoja joihin on
        vaikea esim. laikalla yltää. Tällöin arvostaa
        3-vaihekoneen poweria.

• tabi
        Silver kirjoitti:

100/ 120 on valovirtakoneita (tunnistat pistotulpasta) :-)

ja isommat on 3-vaihekoneita.

Hiljattain hitsasin 120 valovirtakoneella
        ( merkki oli Wallius), ja kone oli ihmeen hyvä
        aivan kuin olisi ollut isompikin kone. Tosin
        tämä on ammattikäyttöön tarkoitettukin.

Olen vuosia hitsaillut pienellä Telwinillä,
        ja kyllä sillä tulee toimeen kun tosiaan myllyttää pinnat riittävän puhtaaksi.
        Toisinaan vaan on hankalia paikkoja joihin on
        vaikea esim. laikalla yltää. Tällöin arvostaa
        3-vaihekoneen poweria.

teho on jännite kertaa virta jos lasketaan mitä mig vie niin jos mig saa todella kunnollista 230v linjasta (ei laske jännite yhtään) sen pitäisi riittää kunnon saumaan mutta tuo että normaali verkossa tuo ei todellakaan ole mahdollista kuin todella harvoissa paikoissa eli voima virta koneella saa parempaa saumaa yleisesti ottaen HUOM. jos aineen paksuus kasvaa niin virta nousee eli auto pelleille riittää mutta ei muuhun kaverilla on 180a kemppi (valovirta) ei saanut kevyttä palkki hitsaus saumaa kun noin 20cm kun lämpösulake laukesi eli palkit oli neliöpalkkii ja vahvus oli kolme millii tuli kone pukkin tekon eteen

• karvinen

olen hitsaillut monenlaisella koneella ja konetta ostaessa kannattaa katsoa että on manuaalinen langansyöttö, jossain halvoissa on automaattinen = ei hyvä, esim esabin miggy 125 valovirralla ihan hyvä mutta tosiaan vaatii sen että esivalmistelut pitää tehdä hyvin = puhtaat pinnat, mutta voimavirta koneella hitsaus on huomattavasti nopeampaa, ja jos tarvii hitsata muutakin kuin auton peltejä niin....

• asentaja

Lueskelin Tekniikan Maailman nro 16/01 artikkelin valovirta-Migeistä ja hitsaamisesta. Siinä väitettiin ettei ydintäytelangalla onnistu alle 2 mm:n pellin hitsaus. Lisäksi syntyy enemmän haitallisia/myrkyllisiä kaasuja kuin suojakaasuhitsauksessa. Kommentoikaapa te jotka olette ydinlangalla hitsanneet autopeltiä.

• jasu

itsellä telvin vanha kuin taivas,maadotuskaapeli 25mm syöttöjohto 2,5.sulake kannattaa vaihtaa 16A.koneeseen laitettu jäähdytinpuhallin kytkimellä.jos haluu hyvää saumaa niin tulos sitä parempi mitä puhtaanpaa

• asentaja

Joo, mutta oletko hitsannut autopeltiä eli 0,5-1,0 mm peltiä ydintäytelangalla? Se mun kysymys oli että miten onnistuu, kun TM:n kirjoituksessa väitettiin ettei alle 2 mm:n pellin hitsaus onnistu. Itsellä on kokemusta suojakaasuhitsauksesta auton peltejä paikattaessa mutta ei ydintäytelangoista valovirtakoneella.

• Jouni
        asentaja kirjoitti:

Joo, mutta oletko hitsannut autopeltiä eli 0,5-1,0 mm peltiä ydintäytelangalla? Se mun kysymys oli että miten onnistuu, kun TM:n kirjoituksessa väitettiin ettei alle 2 mm:n pellin hitsaus onnistu. Itsellä on kokemusta suojakaasuhitsauksesta auton peltejä paikattaessa mutta ei ydintäytelangoista valovirtakoneella.

Itse olen hitsaillut ydintäytelangalla etenkin kesäisin paljon... Autonpeltejä pystyy hitsamaan, tosin jälki nyt on vähän mitä on... Suojakaasulla helpompaa ja nopeampaa. Joitain oviakin olen paikannut kun kaasu ollut loppu tms. Satunnaiseen käyttöön ja ei näkösälle kyllä ihan toimiva ratkaisu.

• Halvalla
        Jouni kirjoitti:

Itse olen hitsaillut ydintäytelangalla etenkin kesäisin paljon... Autonpeltejä pystyy hitsamaan, tosin jälki nyt on vähän mitä on... Suojakaasulla helpompaa ja nopeampaa. Joitain oviakin olen paikannut kun kaasu ollut loppu tms. Satunnaiseen käyttöön ja ei näkösälle kyllä ihan toimiva ratkaisu.

itsellä "tonnin" laite ja hyvin sillä pohjan paikkaa.
        Jos ulkopellit on uusia tulee silloinkin tosi nättiä saumaa.
        Mutta muistakaa ohut jatkojohto vie tehoista paljon pois.
        Harrastajalle joka kerran kolmessa vuodessa hitsailee enempi ja muuten vain joskus, on ydintäytelanka sopinut hyvin.
        Ja kone itsessään maksoi vain 995 mk aikanaan..

• Seppä
        Halvalla kirjoitti:

itsellä "tonnin" laite ja hyvin sillä pohjan paikkaa.
        Jos ulkopellit on uusia tulee silloinkin tosi nättiä saumaa.
        Mutta muistakaa ohut jatkojohto vie tehoista paljon pois.
        Harrastajalle joka kerran kolmessa vuodessa hitsailee enempi ja muuten vain joskus, on ydintäytelanka sopinut hyvin.
        Ja kone itsessään maksoi vain 995 mk aikanaan..

itse olen paljon peltitöitä tehnyt, koulussa/työpaikalla useita kempin voimavirta mikkejä joilla ei tee yhtään mitään. Laadukas valovirtakone suojakaasun kanssa voi olla erittäin hyvä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7968
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3812
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1240
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1033
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      810
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe