rintasyövän jälkeinen hormonihoito....

45-vuotias yksinhuoltajaäiti

MINULTA LEIKATTIIN OSAPOISTONA RINTASYÖPÄ -03,SEKÄ KAINALON IMUSOLMUKKEET, JONKA JÄLKEEN KÄVIN LÄPI KOVAT HOIDOT, SYTOSTAATIT JA SÄDEHOIDON. SEN JÄLKEEN ALOITETTIIN TAMOFEN HORMONILÄÄKITYS, JOTA OLEN NYT SYÖNYT JO 3 VUOTTA.OLEN OTTANUT LÄÄKÄRIIN YHT. KOVIEN SIVUOIREIDEN VUOKSI JA KEVÄÄLLÄ SAINKIN LÄÄKITYKSEN, MINKÄ PITÄISI AUTTAA RINTASYÖPÄPOTILAAN VAIHDEVUOSIONGELMIIN. PAHIN AHDISTUS ON EHKÄ HELLITTÄNYT, MUTTA SILTI PÄIVITTÄIN TULEE VOIMAKKAITA HIKIPUUSKIA ILMAN RASITUKSIA, MIELIALAT VAIHTELEVAT PÄIVITTÄIN JA LÄÄKKEESTÄ HUOLIMATTA ON USEIN TUSKAINEN OLO.HARRASTAN 3-4KRT/VK. LIIKUNTAA, SIITÄ HUOLIMATTA JOSKUS PIENIKIN RASITUS HENGÄSTYTTÄÄ JA HIKOAN JOPA SYÖDESSÄ. TÄMÄ ON USEIN HÄVETTÄNYT, KUN NAAMA ON PUNAINEN JA HIKINEN, VAIKKEI OLISI MITÄÄN TEHNYTKÄÄN.MINKÄLAISIA KOKEMUKSIA MUILLA ON TAMOFEN LÄÄKITYKSESTÄ JA SIIHEN LIITTYVISTÄ OIREISTA JA KUULISIN MIELELLÄNI,JOS OLETTE SAANEET APUA OIREISIIN ESIM.JOSTAIN LUONTAISLÄÄKKEESTÄ.ITSE OLEN SOIJASTA HUOMANNUT HIUKAN APUA OLEVAN, MUTTA EI SUURESSA MÄÄRIN. LÄÄKITYSTÄ PITÄÄ JATKAA VIELÄ 2 VUOTTA, SE ON PITKÄ AIKA, JOS SUUREN OSAN PÄIVÄSTÄ ON TUSKAINEN JA HIOSTAVA OLO.

5

4881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöpä vuosi sitten

leikattiin rintasyöpä keväällä- 05 ollessani 44 vuotias.( osapoisto ja kainalon tyhjennys).
      Sain sädehoitoa 6x5 kertaa. Nyt lääkityksena Tamofen ja Zoladex.
      Vaihdevuosioireisiin sain lääkäriltä Bellergal-nimistä "rauhoittavaa" lääkettä. Sitä valmistetaan käsin ja käsittääkseni vain Yliopiston apteekissa. Rauhoittavan vaikutuksen vuoksi voin ottaa lääkettä vain yöksi.
      Päivät on vain kärsittävä!

• 59 v

Heippa, minulla tulee ensikuussa vuosi, kun olen syönyt hormoonipillereitä.Minulla on Arimidex nimistä.Minulta poistettiin kokonaan rinta ja myös imusolmukkeita,sain sytot ja sädetykset ja nyt syön noita 5 vuotta.
      Minulla ei ole tuolaisia sivuvaikutuksia, ei väsymystä, mutta tuota hikoilua on sitten sitäkin enemmän. Yöllä olen litimärkä ja tosi kuuma,sitten taas kylmä.. vuorotellen.
      Päivisin naama on punainen kuin kravulla ja hiki pinnassa.

Kerran pyysinkin läkäriltä jotain tuohon hikoiluun, mutta hän sanoi ettei siihen ole keksitty mitään tehokasta lääkettä. Antoi sitten jotain..en muista nimeä..ja sanoi että kokeile niitä. Söin ne, mutta ei niitä ollut mitään hyötyä.

Nyt vain sitten hikoilen ja lämmittelen, se on kyllä näin talvella hyvä,ei tarvi laittaa päälleen kovinkaan paljoa vaatetta, kun on muutenkin kuuma ;)

Yritetään vain kestää nämä oireet,kun kuitenkin tuo lääke on meidän parhaaksemme..eikö vain,tsemppiä Sinulle ! !

• sama

samat ovat minunkin oireeni. lääkkeenä tamofen. olen elokuusta syönyt. olen 34 vuotias. minulla oli estrogeenireseptorinen syöpä joten syön lääkkeeni vaikka oireet ovat välillä vaikeita.

• kokeillut

Sairastin rintasyövän jo kauan sitten ja minulle määrättiin Tamofenia. Söin niitä vuoden ja sitten lopetin omalla päätöksellä.
      Oireet olivat vastaavat kuin sinulla.
      Olo oli niin karsea, että tuntui, että kuolen mieluummin syöpään kuin syön niitä. Minulla oireet loppuivat, mutta käsitin, että jos vaihdevuosioireet "tulee päälle", niin ne jatkuu sen viiden vuoden jälkeenkin, kun lopetat Tamofenin.

• 1946

Olen 72 joten vaihdevuosien uudelleen kokeminen harmittaa. Eniten kuitenkin nivelsäryt ja nivelten jäykyys haittaa elämää. Minulla on myös leukaan alkanut kasvaa pitkiä karvoja. Onko muilla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kyllä tiedän että ajattelet

Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      21
      8331
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      339
      1611
    3. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      377
      1339
    4. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      278
      1285
    5. Hyvää yötä S******

Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1275
    6. Jos totta puhutaan niin

Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      66
      1217
    7. Yksi elämän pahimmista virheistä

Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1030
    8. Ensi vuonna

Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1026
    9. Parempaa uutta

vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      50
      982
    10. Odotatko sä

Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      958
    Aihe