Aineenvaihdunnan mittaus?

Bear-

Tuossa aiemmassa Reductil-aiheisessa topikissa jotkut kirjoittajat kertoivat käyneensä aineenvaihdunnan mittauksessa. Missä tällaisia mittauksia järjestetään ja miten niihin pääsee? Pitääkö olla ylipainoa jokin tietty määrä tai BMI yli jonkin rajan?

13

3928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittauksista

Helpoin tapa mitata aineenvaihdunta on tutkia kilpirauhasen toiminta. Siinä tarvitaan vain 2-3 putkea verta. Tuloksista näkee onko vajaa-, liika- vai normaalitoimintaa kilpirauhasessa.

Perusaineenvaihdunnanmittaaminen on monimutkaisempaa, eikä sitä tehdä kovin usein. Kilpirauhasarvojen mittaaminen antaa yleensä riittävän tiedon aineenvaihdunnasta.

Kumpaankin tutkimukseen tarvitaan lääkärin lähete.

• otetaan, jotta

saadaan selville olisiko mulla mahdollisesti kilpirauhasen liika- tai vajaatoimintaa.

Ei kyllä koskaan ole mainittu, että mun aineenvaihduntaa tutkittaisiin vaan juuri kilpirauhasen toimintaa. Ja siihenhän sitten on lääkityskin, niin liika- kuin vajaatoimintaankin.

Eli sitä vaan, että onpa jännä nimitys ihan selville määrättyjen sairauksien toteamiskokeille :)

• asioista selvää!
        otetaan, jotta kirjoitti:

saadaan selville olisiko mulla mahdollisesti kilpirauhasen liika- tai vajaatoimintaa.

Ei kyllä koskaan ole mainittu, että mun aineenvaihduntaa tutkittaisiin vaan juuri kilpirauhasen toimintaa. Ja siihenhän sitten on lääkityskin, niin liika- kuin vajaatoimintaankin.

Eli sitä vaan, että onpa jännä nimitys ihan selville määrättyjen sairauksien toteamiskokeille :)

Tiedätkö ollenkaan, mikä on kilpirauhasen tehtävä? Tiedätkö, mitä tarkoittaa vajaa- tai liikatoiminta? Tiedätkö, miksi kilpirauhasen toiminta on elintärkeää ihmiselle? Mikä oli syy, että sinulta tutkitaan kilpirauhasen toimintaa?

Kilpirauhanen on elin, sisäeritysrauhanen eli kuuluu endokrinologian alaan, jonka toiminta kertoo ihmisen aineenvaihdunnasta. Esim. liikatoiminnassa ihminen käy ns. ylikierroksilla, hikoilee, laihtuu, vaikka syö ym. oireita. Vajaatoiminnassa ihminen "hidastuu", mm. pulssi on matala, ihminen on väsynyt, lihoo, vaikka ei söisi paljon mitään ym.

Kilpirauhasen normaalitoiminta on tärkeää koko fyysiselle hyvinvoinnille ja kuuluu aineenvaihduntatutkimuksiin. Jos kilpirauhanen ei toimi niin kuin on tarkoitus, ihminen kuolee.

Ota selvää asioista, vaikka googlettamalla, jos et tiedä. Kun ihmiseltä mitataan hemoglobiini, niin miksi se mitataan ja mikä tehtävä hemoglobiinilla on? Mietipä sitä!

• Paljon kärsinyt
        asioista selvää! kirjoitti:

Tiedätkö ollenkaan, mikä on kilpirauhasen tehtävä? Tiedätkö, mitä tarkoittaa vajaa- tai liikatoiminta? Tiedätkö, miksi kilpirauhasen toiminta on elintärkeää ihmiselle? Mikä oli syy, että sinulta tutkitaan kilpirauhasen toimintaa?

Kilpirauhanen on elin, sisäeritysrauhanen eli kuuluu endokrinologian alaan, jonka toiminta kertoo ihmisen aineenvaihdunnasta. Esim. liikatoiminnassa ihminen käy ns. ylikierroksilla, hikoilee, laihtuu, vaikka syö ym. oireita. Vajaatoiminnassa ihminen "hidastuu", mm. pulssi on matala, ihminen on väsynyt, lihoo, vaikka ei söisi paljon mitään ym.

Kilpirauhasen normaalitoiminta on tärkeää koko fyysiselle hyvinvoinnille ja kuuluu aineenvaihduntatutkimuksiin. Jos kilpirauhanen ei toimi niin kuin on tarkoitus, ihminen kuolee.

Ota selvää asioista, vaikka googlettamalla, jos et tiedä. Kun ihmiseltä mitataan hemoglobiini, niin miksi se mitataan ja mikä tehtävä hemoglobiinilla on? Mietipä sitä!

Mulla on toi S-TSH 0,695 ja FP-Gulk 6.0. Olenkin aika sekaisin näiden aineenvaihduntajuttujen kanssa. Lääkäri, joka määräsi Reductil-lääkityksen, on todennut hitaan aineenvaihdunnan. Mulla oireet viittaa kuitenkin lähinnä kilpparin vajaatoimintaan,keskivartalolihavuus, palelu, nytkin olen ihan jäässä, kuiva iho ym. Kuitenkin olen tehnyt itse kaiken mahdollisen parantaakseni aineenvaihduntaa. Syön terveellisesti, en käytä valkoisia jauhoa, sokeria ym. sellaista. Syön todella vähän. Liikun kohtalaisen paljon. Nukun hyvin. Kuitenkaan paino ei laske.

Mulla on todettu fibro, sehän kaiketi liittyy jotenkin tähän aineenvaihduntaan.

Olisko jollakin vielä antaa mulle lisätietoa, näiden vihjeiden pohjalta.

• ehk

Miten nopeesti oireet etenee? mulla ei oo niistä mitään tietoo? ja en netistä löytäny.. ois kiva tietää..kuin kiire mulla on juosta...jos vaan jaksas niin lääkärille..? vastatkaa mulle pliis...oon lihonu vuojen sisällä melkee 10kg ja hiuksia on vähä yli puolet entisestä...palelee..sormet on kylmät kesähelteelläkin, ennen talvipakkasellakin lämpimät....voiko näihin vaikuttaa jokin muukin??

• otetaan, jotta

Juu, kyllä tiedän kilpparin toiminnan tärkeyden ja tiedän senkin, että esim. vajaatoimintaan usein liittyy lihomista ja vastaavasti liikatoimintaa laihtumista - noin niinkuin painoon liittyen. Eli tasapaino pitäisi olla.

Mutta tiedän myös senkin, että lääkityksellä/hoidolla kilppariarvot saadaa yleensä kuntoon, joten siinä mielessä minusta tuntuu hassulta puhua lihavuuden syynä asiasta, johon on hoito olemassa (kunhan vaan löydetään sopivat annosmäärät).

Ja toki minä tiedän miksi minulta kilppariarvot tutkitaan vuosittain. Satuin sairastamaan yhtä toista endogrinologian alaan kuuluvaan sairautta ja tiedän myös, että usein tämän ryhmän sairauksia tahtoo kertyä samoille henkilöille useampiakin.

Lähinnä pointtini olikin se, että lihavuudesta ei mielestäni voi syyttä esim. kilppariarvoja, koska kyseisiä arvoja voidaan normalisoida lääkityksellä. Hetkellistä lihavuutta voidaan toki perustella löytyneellä syyllä, mutta sen jälkeen pitää hoitaa syy kuntoon.

Oma endogrinologian alan sairauteni olisi vienyt minut hautaan jo 40 vuotta sitten, ellen hoitaisi sitä päivittäin (itse asiassa useaan otteeseen päivän kuluessa).

Mutta kiitos noin muuten hyvästä tietopaketista :)

• bodyanalyysiin

Toinen keino on mennä terveyskeskuksen tai kuntosalin/terveyskylpylän ns. kehoanalyysiin.
      Siinä tavallaan 'skannataan' koko olemus läpi ja saat mustaa valkoisella parin arkin selostuksen kunto/ravitsemusneuvonnan päälle.
      Me käytiin työporukan kanssa sellaisessa, maksoi jotain 20 euroa/käynti. Raportissa on paino, pituus, miten lihaksia, luuta, miten paljon rasvaa ja mikä osa kaipaa treeniä. Aika hyvää vinkkiä antaa minusta ja samoin siinä on keskimääräinen energiatarve/vrk.
      Suosittelen!

• ylimitoitettu

Missä olitte, missä??? Mä haluun ja sellaseen mittaukseen ja ei haittaa vaikka maksaia tuplaten ton mitä kerroit. kerro heti mistä saan MULLE JA!!!

• paikkakuntasi tarjoaa
        ylimitoitettu kirjoitti:

Missä olitte, missä??? Mä haluun ja sellaseen mittaukseen ja ei haittaa vaikka maksaia tuplaten ton mitä kerroit. kerro heti mistä saan MULLE JA!!!

En tiedä millä paikkakunnalla asut, mutta luulisin kyseisen 'kehoanalyysi-laitteen' löytyvät monestakin paikasta.
        Katso netistä tai puhelinluettelosta tai soita ja kysele. Tosiaan kuntosalit, terveys-ja kauneudenhoitoalan yritykset, kylpylät ja lääkäriasematkin noita mittauksia tekevät.

Itse sain siitä hyvää tsemppiä ja kipinän, että nyt muutos on pysyvä ja keväällä aion mennä uudestaan mittaamaan onko tapahtunut kehitystä.
        Kummasti auttoi kun sai kaiken ihan paperille tyyliin 'ylipainoa' , 'heikot keskivartalon lihakset' jne jne.... Turha siis selittää edes itseleen että isot luut on kaiken syy :))

• sämpylä
        paikkakuntasi tarjoaa kirjoitti:

En tiedä millä paikkakunnalla asut, mutta luulisin kyseisen 'kehoanalyysi-laitteen' löytyvät monestakin paikasta.
        Katso netistä tai puhelinluettelosta tai soita ja kysele. Tosiaan kuntosalit, terveys-ja kauneudenhoitoalan yritykset, kylpylät ja lääkäriasematkin noita mittauksia tekevät.

Itse sain siitä hyvää tsemppiä ja kipinän, että nyt muutos on pysyvä ja keväällä aion mennä uudestaan mittaamaan onko tapahtunut kehitystä.
        Kummasti auttoi kun sai kaiken ihan paperille tyyliin 'ylipainoa' , 'heikot keskivartalon lihakset' jne jne.... Turha siis selittää edes itseleen että isot luut on kaiken syy :))

kehonkoostumusanalyysi antaa toki tarkkaa tietoa omasta kropasta ja sen koostumuksesta. olen käynytkin sellaisessa. mutta tässä kysyttiin sisäisten toimintojen kuten aineenvaihdunnan osuutta asiassa. kehonkoostumusanalyysi kertoo lopputuloksen: oletko laiha vai läski vai lihaksikas. aineenvaihduntatestaus antaa viitteitä siitä, miten oma keho toimii ja mistä (elintapojen lisäksi tietenkin) oma paino koostuu.
        aineenvaihduntatestausta pitäisi tehdä paljon nykyistä enemmän, myös hoikkien kohdalla. siinäpähän selviäisi kuka tsiittaa ja kuka ei, ja kenellä lopulta sitä itsekuria löytyy. =)

• sämpylä
        sämpylä kirjoitti:

kehonkoostumusanalyysi antaa toki tarkkaa tietoa omasta kropasta ja sen koostumuksesta. olen käynytkin sellaisessa. mutta tässä kysyttiin sisäisten toimintojen kuten aineenvaihdunnan osuutta asiassa. kehonkoostumusanalyysi kertoo lopputuloksen: oletko laiha vai läski vai lihaksikas. aineenvaihduntatestaus antaa viitteitä siitä, miten oma keho toimii ja mistä (elintapojen lisäksi tietenkin) oma paino koostuu.
        aineenvaihduntatestausta pitäisi tehdä paljon nykyistä enemmän, myös hoikkien kohdalla. siinäpähän selviäisi kuka tsiittaa ja kuka ei, ja kenellä lopulta sitä itsekuria löytyy. =)

niin siis tarkoitin sanoa että aineenvaihduntatesti auttaa kartoittamaan yli/alipainon syitä hiukan tarkemmin. kehon koostumustesti kertoo vain sen missä kunnossa keho on, ei tarkasti sitä miten eri tavoin samaan tilanteeseen on päädytty.

• Harppuunakalastaja

Jos tarkoitat perusaineenvaihduntaa mittaavaa testiä, niin siihen on mahdollista saada lähete lääkäriltä. PAV ei ole mikään rutiinitoimenpide ja kyllä usein täytyy olla epäilystä aineenvaihdunnan häiriintymisestä taustalla. Testi tehdään laboratoriossa aamuisin, paaston jälkeen.

• BMI30

ei saa polttaa aamulla tupakkaa, ei kävellä portaita tai muutenkaan rasittaa itseään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4823
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3242
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      108
      1020
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      42
      1012
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      981
    Aihe