Mitä 1,5-vuotiaanne osaa?

Mamma76

Olisi mukava kuulla mitä tällaisten noin 1,5-vuotiaiden "tulisi" osata jokapäiväisistä jutuista itse/avustettuna ja miten liikkuminen, kieli, sosiaaliset jutut, itsehillintä (heh..) ym. sujuvat?

Meillä on 1v7kk vilkas, liikkuva ja puhuva TAHTOmies.

10

6569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juupajoopa

meille 1,5vuotias tyttö.sanoi äiti 7kk,käveli kymmenkuisena,nyt sanoo lauseita ja muistelee iltasin päivän tapahtumia ja selittää aina kuka on töissä ja kuka koulussa=) muumeja kattelee tällä hetkellä tuolla ja laulaa=)tullut pissa-kakka vaihe ,kaikki on pissoja tai kakkoja ja sit on hauskaa!ruvennut juksaamaan asioita..=) potalla ei vielä käy(vahingossa pari kertaa tullut pottaan),tuttia syö vielä,aivan tuttihullu,pitäis alkaa jo vierottaa,ja tuttipullo pakko olla kainalossa kun nukahtaa..=/

• ansku vm 1981

meillä on 1.v 6kk tyttö sanooo sanoja osaa syödä ite leikkii nukeilla niinkun ihan kun jokin vanhempikin tyttö!!!!todella villi sillon kun nukkuu on rauhallisuus muuten on todella vilkas välillä tuntuu että tytöllä olisi ahd...heh heh tyttö laulelee (siis yrittää itekseen) vaikkei sanoja tuu esim hämä häkki lauluun mutta tietää miten siinä tehdään jne,,,

• ="="=

Meillä lapsi oppi lukemaan alle 2-vuotiaana ja kaikki testit läpäistyään meni kouluun 4-vuotiaana. Nyt 12 vuotiaana hän opiskelee yliopistossa hypättyään yli koko ala-asteen ja suoritettuaan lukion. Kirjoitti 6 laudaturia ja yliopisto-opintoja seuraa moni kansainvälinen suuryritys, jotka haluavat ostaa hänen nerokkuutensa. Leluilla hän ei ole koskaan leikkinyt, koska ne eivät olleet tarpeeksi mielenkiintoisia.

Miten ihmeessä teille voi kelvata lapsi, joka ei osaa kaikkea ennen aikojaan? Harmi kun missään ei järjestetä äitien paremmuuskilpailuja: Kenellä paras ja osaavin lapsi! Käsittämättömän huonoja ne vanhemmat, joiden lapset eivät osaa enemmän ja aikaisemmin kuin kehitystaulukoiden mukaan pitäisi!

• åippå

meillä 1,5v

-puhuu sujuvasti suomea, englantia ja saksaa (olemme monikulttuurinen perhe)
      - juoksee
      - eilen oppi hyppimään tasajalkaa
      - saa pallon ilmasta koppiin
      - juo normaalista lasista
      - syö haarukalla
      - osaa laulaa shakiran hips doesnt lie -biisin oikealla sanoituksella
      - soittaa pianoa yhdellä kädellä (siis oikeita biisejä, ei pimputusta)
      - pukee itse ulkohaalarin, vetoketjussa tarvitsee hieman apua.
      - osaa laittaa kuomat itse jalkaan
      -kiipeää matalia portaita seisaallaan
      -leikkii muiden lasten kanssa

• taidat

nyt hieman liioitella.

Tuo "sujuva englanti, saksa ja suomi" vähän epäilyttävät.

Samoin tämä biisien soittaminen pianolla, laulaminenkin taitaa olla enemmän teidän yltiöpäisen kunnianhimoisten vanhempinen korvissa. Laulamisessa tulee mielestäni olla oikea sävel ja rytmi. Se, että osaa sanat ja jäljittelee laulua ei riitä.

Omani on jo vanhempi, mutta nämä asiat muistan:

-Ei puhunut muuta kuin yksittäisiä sanoja muutamia kymmeniä oli sanavarastossa ja yhdellä kielellä

-liikkui kyllä hyvin, juoksi ja kiipeili

-söi itse (itse asiassa jo vuoden ikäisestä)

-puki joitain helppoja vaatekappaleita ylleen

-oli päivä- ja yökuiva. (Tämä lienee erikoista tytölläkin).

-leikki luonnollisesti muiden kanssa takaa-ajoa ja sellaista. Mitähän tarkoitat leikillä? Tuskin nyt mitään sanapelejä vai?

• åippå
        taidat kirjoitti:

nyt hieman liioitella.

Tuo "sujuva englanti, saksa ja suomi" vähän epäilyttävät.

Samoin tämä biisien soittaminen pianolla, laulaminenkin taitaa olla enemmän teidän yltiöpäisen kunnianhimoisten vanhempinen korvissa. Laulamisessa tulee mielestäni olla oikea sävel ja rytmi. Se, että osaa sanat ja jäljittelee laulua ei riitä.

Omani on jo vanhempi, mutta nämä asiat muistan:

-Ei puhunut muuta kuin yksittäisiä sanoja muutamia kymmeniä oli sanavarastossa ja yhdellä kielellä

-liikkui kyllä hyvin, juoksi ja kiipeili

-söi itse (itse asiassa jo vuoden ikäisestä)

-puki joitain helppoja vaatekappaleita ylleen

-oli päivä- ja yökuiva. (Tämä lienee erikoista tytölläkin).

-leikki luonnollisesti muiden kanssa takaa-ajoa ja sellaista. Mitähän tarkoitat leikillä? Tuskin nyt mitään sanapelejä vai?

miksi liioittelisin. meillä on luettu hirveesti ja sukulaisia aina paikalla, joten saksan ja enkun kieli on tarttunut hyvin. suomi tulee tietty kun sitä kuulee myös. nopeesti hän oppi puhumaan, on kehitystään edellä neuvolan mukaan.

oikea sävel ja rytmi onkin. meillä soitetaan paljon joten hän on siinä sivussa oppinut, sitähän sitä oppii mitä näkee. shakiran biisin hän osaa laulaa ilman että se soi taustalla. sävelkorva on ainakin periytynyt. laulaa myös jos soitamme sitä biisiä, mutta yl. ilman säestystä

leikillä tarkoitin esim. hiekkalaatikkoleikkejä, rakentelevat yhdessä hiekkalinnoja, teitä, istuttavat puita teiden varteen ym. ja näin leikkii muiden lasten kanssa (muut meidän pihassa ovat 4-vuotiaita) puhumalla ja suunnittelemalla mitä tapahtuu. ihan normaalisti, niin kuin lapset leikkii. tai kotia, hoitavat vauvaa tai kissaa yhdessä kommunikoiden

• Kukka

Sanoja esim tyttö, kakka, vauva, haukku, kissa, äiti, mammaan, ja etenkin kukka. Joskus vaikeampiakin sanoja satunnaisesti, matkii perässä pari kolmekin sanaa. Sitten vielä tuuletussana "eeikä!" :) "Kukkia" bongataan kotona ja kylillä. Kukkabongaus herätti pankkineidinkin huomion kun tyttö huomasi pankin tiskillä olevan viherkasvin..

Tanssailee musiikin tahdissa ja huojuu oikein kunnolla jos tulee kova discotanssikappale kädet ilmassa. Auttaa pyykkien narulle laitossa ottamalla pyykit peskukoneesta ja antaa ostokset käteen yksitellen myös ruokakassista. Kävelee hiukan käsistä tukien ja nauraa sekä kiljuu usein kovasti tässä tilanteessa. Syö käsillään muttei ruokailuvälineillä eikä mukista itse. Tuttipullosta osaa juoda janoonsa vettä kyselemättä. Hammaskeijun ymmärtää, että hampaat pestään, mutta useimmiten pistää hanttiin pesussa joten ei aina onnistu. Tehostetaan taktiikkaa sitten kun alkaa ymmärtää hammaspeikkojen päälle.

En tiedä oikein mitä tämänikäisen sen enempiä tai vähempiä "pitäisi osata", mutta sen ainakin tiedän, että jokainenhan taaperoi tyylillään ;)

• Äiti minäkin

Ihan kuin olisit kauvaillut meidän tyttöä. :)

• Sama täällä

Ihan kuin olisit kuvaillut meidän tyttöä. :)

• pipa10

osaa sanoja, kukka, kakka, äiti, mamma, pimmee, auto hukku, äiti tulee yms ( eli jo kaksikin sanaa perälläin.) Kävelee vasta tukien, mutta aakkoset luettelee perässä, kengät on gengä, eli äng-äännekin onnistuu. Syö itse lusikalla, nakissa pitää olla haarukka. Ei ikinä oo juonut nokkamukista, eli juo jo itse normaalimukista ( joskus kippa tahallaan kaikki pöydälle). Joo ja on vihellellyt 7 kk:n iästä lähtien, oikein meinaan kunnolla vislaa kun käskee. Joku sanoi, että ilmoittakaa toi nyt telkkariinn...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe