Kertokaa, hyvät kanssasisaret, miten ihmeessä te selviätte/olette selvinneet vaihdevuosista!
Minulla oireet alkoivat 46-vuotiaana. Yöt olivat yhtä hikoilemista ja heräilemistä. Haalin vaihdevuosista kaiken tiedon, mitä löysin. Tein kaiken mahdollisesn, mitä älysin oireiden helpottamiseksi: liikuin, söin soijaa ja karnosiinia, vähensin kahvinjuonnin minimiin, söin terveellisesti, käytin luontaituotekaupan vaihdevuosivalmisteita... Mutta oireet vain pahenivat. Minusta tuli uupunut, kiukkuinen, ärtynyt, kuiva ja haluton, kuukaitiset tulivat milloin sattuu tai ei sitten milloinkaan.
Vuoden käsrin ja sitten marssin gynegologille, joka ilman mitään mittauksia määräsi hormoneja, ja heti vahvaa (2mg Divinaa). Hikoilu loppui heti. Minusta tuli iloinen, hyväntuulinen, rakasteluhaluinen, puuhakas ja aikaansaava. Ihan oikeasti muutuin kuin toiseksi ihmiseksi. Paitsi että yöunet eivät palautuneet ennalleen. Heräilin, vaikkakaan en hikisenä. Vuodosta tuli säännöllinen, mutta todella raju.
Vuoden kuluttua oli aika uusia resepti. Gynegologini oli vaihtunut. Kerroin hänelle huoleni hormonien riskeistä. Hän vaihtoi hormonini miedompiin, 1mg:n Femostoneen. Nyt on kolme kuukautta mennyt, ja olo on yhtä sietämätön kuin ennen hormonien aloittamista. Tästä ei tule mitään. Pakko kai on aloittaa uudestaan vahvemmat hormonit.
Entä sitten, kun haluan lopettaa kokonaan? Eikös 5 vuotta ole maksimi, ja sitten alkaa rintasyöpäriski kasvaa? Sitä en toki haluaisi. Mutta en kyllä tätäkään, että yöt menevät tunnin-parin unipätkissä ja lakanat on vaihdettava joka aamu.
Miten te olette selvinneet? Onko kaikilla yhtä kurjaa? Näen ympärilläni vain iloisia ja pirteän näköisiä viisikymppisiä, en ketään samanlaista väsynyttä silmäpussieukkoa kuin minä. miten te sen teette?
Miten te muut selviätte?
31
6875
Vastaukset
- riittävästi
Otan viinaa riittävästi. Nukun hyvin, ei hikeä, rakastelu sujuu, olen iloinen, 50v.
- tiiä
Olisikohan tuo viina sittenkään ihan oikea lääke vaihdevuosioireisiin? Ei se kyllä ainakaan kovin pirteän näköiseksi ihmistä tee. Ehkä sittenkin joku muu keino olisi parempi. Hormoonitko?
- cancer
tiiä kirjoitti:
Olisikohan tuo viina sittenkään ihan oikea lääke vaihdevuosioireisiin? Ei se kyllä ainakaan kovin pirteän näköiseksi ihmistä tee. Ehkä sittenkin joku muu keino olisi parempi. Hormoonitko?
kun olen sairastanut hormoniherkän rintasyövän!
Ei auta kuin nukkua silloin kun pystyy, pitää varapuseroa töissäkin mukana ( olen oppinut ostamaan kaksi samanlaista puseroa, niinpä työkaverit ei huomaa kun olen vaihtanut puseroa kesken päivän), ulkoilen, syön "terveellisemmin", alkoholia vähemmän ( vaikuttaa selvästi yöhikoiluun ).
Kiukuttelu on pitänyt oppia hallitsemaan, kehonmuutokset hyväksymään. - Minie
cancer kirjoitti:
kun olen sairastanut hormoniherkän rintasyövän!
Ei auta kuin nukkua silloin kun pystyy, pitää varapuseroa töissäkin mukana ( olen oppinut ostamaan kaksi samanlaista puseroa, niinpä työkaverit ei huomaa kun olen vaihtanut puseroa kesken päivän), ulkoilen, syön "terveellisemmin", alkoholia vähemmän ( vaikuttaa selvästi yöhikoiluun ).
Kiukuttelu on pitänyt oppia hallitsemaan, kehonmuutokset hyväksymään.Onko niin, että tämä on vain kestettävä?
Ikääntyvä mieheni tuskastelee, kun koko ikänsä urheilua harrastaneena täytyy päivä päivältä urheilla enemmän, jotta pysyisi edes jotenkuten entisessä kunnossa. Siis pitääkö minun naisena muuttaa elämäntapani vielä terveellisemmaksi - ja askeettisemmaksi - jotta edes saisin yöllä nukkua? En minä ulkonäkömuutoksista välitä, siis ikääntymisen merkeistä, mutta kun yövalvomisen takia näytän kohta vanhalta puliakalta, vaikka en käytä alkoholia juuri lainkaan! Vai liekö silläkään väliä... - otetaan viinaa
Minie kirjoitti:
Onko niin, että tämä on vain kestettävä?
Ikääntyvä mieheni tuskastelee, kun koko ikänsä urheilua harrastaneena täytyy päivä päivältä urheilla enemmän, jotta pysyisi edes jotenkuten entisessä kunnossa. Siis pitääkö minun naisena muuttaa elämäntapani vielä terveellisemmaksi - ja askeettisemmaksi - jotta edes saisin yöllä nukkua? En minä ulkonäkömuutoksista välitä, siis ikääntymisen merkeistä, mutta kun yövalvomisen takia näytän kohta vanhalta puliakalta, vaikka en käytä alkoholia juuri lainkaan! Vai liekö silläkään väliä...Nyt rennosti ottamaan. Liika itseltä vaatiminen aiheuttaa masennusta. Joka päivä me tullaan vanhemmaksi ja sairaammaksi. Lonkkaa kolottaa sydän hakkaa, pelottaa, ahdistaa.
Sille ei voi mitään, sellaista se elämä on. Alkoholi auttaa minulla ahdistukseen. Itse nukun hyvin ilman alkoholia tai alkoholilla, mutta pelkään sairauksia ja kipuja, koska olen sairastanut vakavasti lapsena ja siitä jäänyt ikuinen ahdistus ja pelko.
Ulkonäkööni olen tyytyväinen, olen nuorekas, ja miehen kanssa seksi on ihanaa, ainoa on tämä ahdistus jota hoidan viinalla.
Käyn aika säännöllisesti pätkissä töissä ja olen nyt työpätkässä. Teen siis sijaisuuksia ja olen niihin vielä kyennyt ahdistuksestani huolimatta.
Ei hikijuttuja ole ollut vielä, vain runsaat kuukautiset ja pari kaavintaa sekä primalut nor keltarauhashormoni. Ikä 50v ja otan viinaa viikonloppuisin. - cancer
Minie kirjoitti:
Onko niin, että tämä on vain kestettävä?
Ikääntyvä mieheni tuskastelee, kun koko ikänsä urheilua harrastaneena täytyy päivä päivältä urheilla enemmän, jotta pysyisi edes jotenkuten entisessä kunnossa. Siis pitääkö minun naisena muuttaa elämäntapani vielä terveellisemmaksi - ja askeettisemmaksi - jotta edes saisin yöllä nukkua? En minä ulkonäkömuutoksista välitä, siis ikääntymisen merkeistä, mutta kun yövalvomisen takia näytän kohta vanhalta puliakalta, vaikka en käytä alkoholia juuri lainkaan! Vai liekö silläkään väliä...sitä tässä olen miettinyt itsekin... Olen yrittänyt tutkia kaikki mahdolliset luontaistuotteet, mutta omalla kohdallani jo sanat " luonnon omaa estrogeeniä" saa minut pelkäämään... Kun on jo kerran syövän sairastanut ja todettu että estrogeeni saa syöpäni villiintymään niin... Sisareni kuoli rintasyöpään alle viisikymppisenä, joten ei tässä viitsisi elämällään alkaa leikkimään...
Kunpa joku keksisikin jonkun ihmelääkkeen... - Minie
cancer kirjoitti:
sitä tässä olen miettinyt itsekin... Olen yrittänyt tutkia kaikki mahdolliset luontaistuotteet, mutta omalla kohdallani jo sanat " luonnon omaa estrogeeniä" saa minut pelkäämään... Kun on jo kerran syövän sairastanut ja todettu että estrogeeni saa syöpäni villiintymään niin... Sisareni kuoli rintasyöpään alle viisikymppisenä, joten ei tässä viitsisi elämällään alkaa leikkimään...
Kunpa joku keksisikin jonkun ihmelääkkeen...Täytyypä tästä lähteä kokeilemaan, miten tuleva yö sujuu. Ainakin olen viikonlopun yrittänyt toteuttaa kaikkia mahdollisia hyviä ja terveellisiä elämäntapoja, joita vaihdevuosivaivoihin suositellaan. Saapa nähdä, kuinka tehoavat. Sitä viinaakin itse asiassa olen ottanut tänä viikonloppuna, mutta en tänään, enkä aio ottaakaan. Enpä tiedä, miksi sitä nyt jotkut niin kovasti suosittelevat, kun toisaalta sanotaan, että alkoholi huonontaa yöunen laatua. Sitä en tosiaankaan enää halua - tai siis ei siinä enää ole varaa huonontua. Aamullahan tuon tietää, miten yö meni. Alkaa vain jo ahdistaa etukäteen nämä yöt, kun ei sitten taas millään jaksa töissä.
- keski-ikäinen....
otetaan viinaa kirjoitti:
Nyt rennosti ottamaan. Liika itseltä vaatiminen aiheuttaa masennusta. Joka päivä me tullaan vanhemmaksi ja sairaammaksi. Lonkkaa kolottaa sydän hakkaa, pelottaa, ahdistaa.
Sille ei voi mitään, sellaista se elämä on. Alkoholi auttaa minulla ahdistukseen. Itse nukun hyvin ilman alkoholia tai alkoholilla, mutta pelkään sairauksia ja kipuja, koska olen sairastanut vakavasti lapsena ja siitä jäänyt ikuinen ahdistus ja pelko.
Ulkonäkööni olen tyytyväinen, olen nuorekas, ja miehen kanssa seksi on ihanaa, ainoa on tämä ahdistus jota hoidan viinalla.
Käyn aika säännöllisesti pätkissä töissä ja olen nyt työpätkässä. Teen siis sijaisuuksia ja olen niihin vielä kyennyt ahdistuksestani huolimatta.
Ei hikijuttuja ole ollut vielä, vain runsaat kuukautiset ja pari kaavintaa sekä primalut nor keltarauhashormoni. Ikä 50v ja otan viinaa viikonloppuisin.On se kyllä niinkin, että alkoholi voi taas huonontaakin sitä unen laatua merkittävästi ja aiheuttaa ahdistusta vain entistä enemmän.
- liikaa ei riittävästi
keski-ikäinen.... kirjoitti:
On se kyllä niinkin, että alkoholi voi taas huonontaakin sitä unen laatua merkittävästi ja aiheuttaa ahdistusta vain entistä enemmän.
Aivan totta jos sitä ottaa liikaa, sanoin ottavani riittävästi.
- cancer
Minie kirjoitti:
Täytyypä tästä lähteä kokeilemaan, miten tuleva yö sujuu. Ainakin olen viikonlopun yrittänyt toteuttaa kaikkia mahdollisia hyviä ja terveellisiä elämäntapoja, joita vaihdevuosivaivoihin suositellaan. Saapa nähdä, kuinka tehoavat. Sitä viinaakin itse asiassa olen ottanut tänä viikonloppuna, mutta en tänään, enkä aio ottaakaan. Enpä tiedä, miksi sitä nyt jotkut niin kovasti suosittelevat, kun toisaalta sanotaan, että alkoholi huonontaa yöunen laatua. Sitä en tosiaankaan enää halua - tai siis ei siinä enää ole varaa huonontua. Aamullahan tuon tietää, miten yö meni. Alkaa vain jo ahdistaa etukäteen nämä yöt, kun ei sitten taas millään jaksa töissä.
voi pyytää bellergal nimistä lääkettä. Se on tavallaan luontaistuote ja sisältää mm. belladonnaa ( rauhoittavaa ) ja siksi sitä otetaan vain iltaisin...
Itse olen kyllä hyväksi havainnut. - on provo
otetaan viinaa kirjoitti:
Nyt rennosti ottamaan. Liika itseltä vaatiminen aiheuttaa masennusta. Joka päivä me tullaan vanhemmaksi ja sairaammaksi. Lonkkaa kolottaa sydän hakkaa, pelottaa, ahdistaa.
Ei hikijuttuja ole ollut vielä, vain runsaat kuukautiset ja pari kaavintaa sekä primalut nor keltarauhashormoni. Ikä 50v ja otan viinaa viikonloppuisin.Kaikki tietää että viinan juonin voi hetkenaikaa peittää niin ettei muut huomaa mutta melko pian ulkonäkö kavaltaa. Edessä on vain ja kova alamäki. Viina turruttaa itsekritiikin, siinä sen auttava osuus on. Vaivat on samat ja pahenevat kovalla vauhdilla. Töistä ei tule mitään ja työt vähenevät koko ajan. Järkevä kontakti ulkomaailmaan katoaa. Edessä on vain viinanhuuruiset tenukepit. Onnea tulevaisuudellesi.
- huomaan
on provo kirjoitti:
Kaikki tietää että viinan juonin voi hetkenaikaa peittää niin ettei muut huomaa mutta melko pian ulkonäkö kavaltaa. Edessä on vain ja kova alamäki. Viina turruttaa itsekritiikin, siinä sen auttava osuus on. Vaivat on samat ja pahenevat kovalla vauhdilla. Töistä ei tule mitään ja työt vähenevät koko ajan. Järkevä kontakti ulkomaailmaan katoaa. Edessä on vain viinanhuuruiset tenukepit. Onnea tulevaisuudellesi.
Sinä se puhut syvällä rinta äänellä. Noin puhuu vain sen alkoholiongelman kokenut. Vain kokemus tietää noin miltä se tuntuu se alamäki ja ne tenukepit.
- en kokenut
huomaan kirjoitti:
Sinä se puhut syvällä rinta äänellä. Noin puhuu vain sen alkoholiongelman kokenut. Vain kokemus tietää noin miltä se tuntuu se alamäki ja ne tenukepit.
Läheltä monta nähnyt, itse en kokenut. Viimeksi tänä kesänä työkaveri palasi kesälomalta. Jalat tuskin kantoi, kädet tärisi. Koko olemus kuin junan alle jäänyt. Mutta alkoholisti hän ei ole eikä tarvitse hoitoa. Luisunut pikkuhiljaa. Ja ikä 55v.
Mieheni äiti, 70v, rollaatorilla hoitokodissa ajelee joten kuten. Lääkkeitään ei osaa itse ottaa. Muisti pelaa pätkittäin. 10v sitten hoiteli itseään päivittäin alkoholilla, ruokailu siinä sivussa välillä unohtui. - omaa elämää
en kokenut kirjoitti:
Läheltä monta nähnyt, itse en kokenut. Viimeksi tänä kesänä työkaveri palasi kesälomalta. Jalat tuskin kantoi, kädet tärisi. Koko olemus kuin junan alle jäänyt. Mutta alkoholisti hän ei ole eikä tarvitse hoitoa. Luisunut pikkuhiljaa. Ja ikä 55v.
Mieheni äiti, 70v, rollaatorilla hoitokodissa ajelee joten kuten. Lääkkeitään ei osaa itse ottaa. Muisti pelaa pätkittäin. 10v sitten hoiteli itseään päivittäin alkoholilla, ruokailu siinä sivussa välillä unohtui.Älä kanna muiden huolia huolehdi vaan omiasi.
- edellinenhän
omaa elämää kirjoitti:
Älä kanna muiden huolia huolehdi vaan omiasi.
antoi vain osviittaa siihen mitä seuraa, kun käyttää lohdukkeena tuota alkon tuotetta, ei siitä ainakaan paranemista tapahdu. Kyllä vaivoihin löytyy apu ihan muuta tietä, tuo aa tie vie ojasta allikkoon. Rappeuttaa siis koko ihmisen sekä fyysisen että psyykkisen puolen. No jokainen valitsee oman tiensä....
- veromarkkani
omaa elämää kirjoitti:
Älä kanna muiden huolia huolehdi vaan omiasi.
En kantaisikaan huolta mutta joudun olemaan maksumiehenä kun ennen aikaisesti pullosta lohtua hakija joutuu työttömäksi/eläkkeelle tai kalliseen yhteiskunnan ylläpitämään laitokseen.
Tilkka konjakkia tai lasi viiniä ei ole pahasta mutta se tulee pysyä siinä.
Tilastojen mukaan suurin osa työikäisten suomalaisten kuolemista ei enää johdu sepelvaltimotaudista, vaan viina on mennyt kuolinsyynä ohi.Se kun kuolema olisi nopea niin kaikki olisi OK ettei yhteiskunta joutuisi maksumieheksi mutta kuolemaa ennen kierretään lääkäristä lääkäriin peitellen todellista vaivojen aiheuttajaa. - huolta
veromarkkani kirjoitti:
En kantaisikaan huolta mutta joudun olemaan maksumiehenä kun ennen aikaisesti pullosta lohtua hakija joutuu työttömäksi/eläkkeelle tai kalliseen yhteiskunnan ylläpitämään laitokseen.
Tilkka konjakkia tai lasi viiniä ei ole pahasta mutta se tulee pysyä siinä.
Tilastojen mukaan suurin osa työikäisten suomalaisten kuolemista ei enää johdu sepelvaltimotaudista, vaan viina on mennyt kuolinsyynä ohi.Se kun kuolema olisi nopea niin kaikki olisi OK ettei yhteiskunta joutuisi maksumieheksi mutta kuolemaa ennen kierretään lääkäristä lääkäriin peitellen todellista vaivojen aiheuttajaa.Voi sentään kun sulla on suuret huolet, että ihan koko yhteiskunnasta murehdit. Taitaa ne olla hienosti ne sinun asiasi kun on sitä energiaa vielä yhteiskunnankin huolista.
Ja murheita taitaa sulle aiheuttaa ihan koko maailman tulevaisuuskin. Voi pää parkaa, ei ihme jos ei nukuta. Kun kaikkien huolet ovat sinulla. - kärsi unettomuudesta
huolta kirjoitti:
Voi sentään kun sulla on suuret huolet, että ihan koko yhteiskunnasta murehdit. Taitaa ne olla hienosti ne sinun asiasi kun on sitä energiaa vielä yhteiskunnankin huolista.
Ja murheita taitaa sulle aiheuttaa ihan koko maailman tulevaisuuskin. Voi pää parkaa, ei ihme jos ei nukuta. Kun kaikkien huolet ovat sinulla.En kanna maailman tulevaisuudesta murheita, mutta en sääli ja tunne myötätuntoa niitä kohtaan jotka omalla käytöksellään ajavat asiansa siihen jamaan että terveys on mennyt ja yhteiskunnalta ruinataan elämiseen rahaa. "Rehellisesti" sairaat ovat oma lukunsa, heitä yhteiskunnan tulee auttaa, mutta "surkimukset" kustantakoon itse seuraamukset elämisestään.
- kuka murhetta kantaa
kärsi unettomuudesta kirjoitti:
En kanna maailman tulevaisuudesta murheita, mutta en sääli ja tunne myötätuntoa niitä kohtaan jotka omalla käytöksellään ajavat asiansa siihen jamaan että terveys on mennyt ja yhteiskunnalta ruinataan elämiseen rahaa. "Rehellisesti" sairaat ovat oma lukunsa, heitä yhteiskunnan tulee auttaa, mutta "surkimukset" kustantakoon itse seuraamukset elämisestään.
No miksi murehdit? Mikä on hätänä sulla itsellä?
- auttaa
kuka murhetta kantaa kirjoitti:
No miksi murehdit? Mikä on hätänä sulla itsellä?
Unettomuuteen auttaa
-sauna illalla
-lasi maitoa (jos nälkä myös voileipä)
-muki kahvia ja heti nukkumaan
-villasukat jalkaan ja lämpimät oloasun housut jalkaan nukkumaan mennessä
-aamulla klo 5 ylös sängystä
-ei päiväunia
-tekemistä koko päiväksi - ei unettomuutta
auttaa kirjoitti:
Unettomuuteen auttaa
-sauna illalla
-lasi maitoa (jos nälkä myös voileipä)
-muki kahvia ja heti nukkumaan
-villasukat jalkaan ja lämpimät oloasun housut jalkaan nukkumaan mennessä
-aamulla klo 5 ylös sängystä
-ei päiväunia
-tekemistä koko päiväksitelkkarista kivaa ohjelmaa
nukkumaan hieman nälkäisenä
juotavaksi vain sokeritonta mehua
alasti
oman kullan kainaloon
seksiä
Ja varmasti nukuttaa
- vaihtareissa
Tämä on tällaista sopeutumista koko elämä. Nyt on tää vaihe. Iän myötä alkoholi tuo rentoutta pienemällä määrällä. Ei tarvitse juoda itseään vahvaan hiprakkaan vaan muutama annos riittää. Pidetään varamme ettei käyttö riistäydy hallinnasta.
Vinkki: Keskity katselemaan makuuhuoneesi jokaista tavaraa ja seinää oikein huolella. katso jokainen esine esineeltä, tarkkaan pohdiskellen esinettä. Sulje silmät vähäksi aikaa ja katso uudestaan. Seuraa esineitä katseella niin kauan kun se tuntuu mielyttävältä. Niin tehdessä "meditoit" ja rentoudut. - Minie
Ja nyt sitten ei niistä hormooneistakaan ole hyötyä. Ei siitä 1mg:stä ollutkaan, mutta vahvemmasta kyllä oli. Ja juuri ajattelin hakea siitä uuden reseptin, kun oikein tutkijoiden suulla sanotaan, ettei siitä mitään hyötyä ole. Voi ei! Vai terveellinen ravinto ja liikunta! Eipä enää paljoa terveellisemmin voi syödä kuin minä ja liikuntaan ei pysty enempää käyttämään aikaa. Eikä se uni silti kestä aamuun asti...
- 53+
Apu löytyy, cancer jo siitä kirjoittikin. Se on Yliopiston Apteekin oma valmiste joka on ollut kauppanimellä Bellergal tms. Minä sain reseptin jossa oli kaikki aineosat kirjattu:
Ergotamin.tart. 0,3 mg
Extr.bellad.sicc.normat 10,0 mg
Phenobarbital 20,0 mg
Kyseinen valmiste auttaa, antaa unta, vähentää hikoilua jne. mutta se on kolmiolääke ja otetaan iltaisin. Miten sitten toi phenobarbitaali koukuttaa? Olen itse käyttänyt tätä keväästä asti ja voinut paremmin kuin ennen. Aiemmin käytin korvaushoitoakin, mutta se ei enää sovi. Miten kauan nää oireet mahtaa kestää, minulla aloivat jo 43-vuotiaana. Kuukautiset loppuivat vasta jokin aika sitten. Toivottavasti löydät apua vaivoihisi, et ole yksin. - Minie
53+ kirjoitti:
Apu löytyy, cancer jo siitä kirjoittikin. Se on Yliopiston Apteekin oma valmiste joka on ollut kauppanimellä Bellergal tms. Minä sain reseptin jossa oli kaikki aineosat kirjattu:
Ergotamin.tart. 0,3 mg
Extr.bellad.sicc.normat 10,0 mg
Phenobarbital 20,0 mg
Kyseinen valmiste auttaa, antaa unta, vähentää hikoilua jne. mutta se on kolmiolääke ja otetaan iltaisin. Miten sitten toi phenobarbitaali koukuttaa? Olen itse käyttänyt tätä keväästä asti ja voinut paremmin kuin ennen. Aiemmin käytin korvaushoitoakin, mutta se ei enää sovi. Miten kauan nää oireet mahtaa kestää, minulla aloivat jo 43-vuotiaana. Kuukautiset loppuivat vasta jokin aika sitten. Toivottavasti löydät apua vaivoihisi, et ole yksin.Kiitos. Jo tuo otsikkosi ilahduttaa: apu löytyy! En tosiaankaan haluaisi sen avun löytyvän viinapullosta, ennemmin vaikka hormooneista. Nimittäin alkoholi pahentaa rintasyöpäriskiä ihan yhtä lailla. Ainakin minulle gyne sanoi, että suurempi riski kuin hormoonit ovat alkoholi ja tupakka. Ja jokainen annos alkoholia lisää rintasyöpäriskiä, jos vaikka se 1-2 annosta jossain muussa suhteessa hyväksi olisikin. Mutta minulle yksikin annos joka päivä on ehdottomasti liikaa ja illalla otettuna näkyy naamasta aamulla. Tuosta Bellergalista pitää ottaa selvää (eikö ergotamiini ollut ainakin ennen migreenilääke?). Minulla nimittäin ei ole ongelmana unen saaminen illalla, se tulee kyllä ihan hyvin. Mutta sitten 3-4 tunnin päästä herään litimärkänä ja tuskaisena, ja sen jälkeen loppuyö menee tuskaillessa. Ja kun aamulla on noustava töihin klo 5.30, oltava koko päivän pirteä, reipas, iloinen ja ystävällinen, tuntuu turhalta lohdutus siitä, että ei sitä montaa vuotta kestä. Työnantaja ei kyllä kattele montaakaan kuukautta enää, jos sitäkään! Ja varsinkaan minä itse en kestä. Mutta eiköhän tähän se ratkaisu jostain löydy! Lähipäivinä menen gynegologille ja neuvottelen eri vaihtoehdoista. Luontaislääkintään en uskalla lähteä, koska nehän taitavat sisältää pelkkää estrogeeniä, mikä ei tietääkseni kylläkään ole hyväksi. Mutta katsotaan taas ensi yö - tähän asti ei ole sitä hyvää yötä vielä tullut...
- kepponen
Minie kirjoitti:
Kiitos. Jo tuo otsikkosi ilahduttaa: apu löytyy! En tosiaankaan haluaisi sen avun löytyvän viinapullosta, ennemmin vaikka hormooneista. Nimittäin alkoholi pahentaa rintasyöpäriskiä ihan yhtä lailla. Ainakin minulle gyne sanoi, että suurempi riski kuin hormoonit ovat alkoholi ja tupakka. Ja jokainen annos alkoholia lisää rintasyöpäriskiä, jos vaikka se 1-2 annosta jossain muussa suhteessa hyväksi olisikin. Mutta minulle yksikin annos joka päivä on ehdottomasti liikaa ja illalla otettuna näkyy naamasta aamulla. Tuosta Bellergalista pitää ottaa selvää (eikö ergotamiini ollut ainakin ennen migreenilääke?). Minulla nimittäin ei ole ongelmana unen saaminen illalla, se tulee kyllä ihan hyvin. Mutta sitten 3-4 tunnin päästä herään litimärkänä ja tuskaisena, ja sen jälkeen loppuyö menee tuskaillessa. Ja kun aamulla on noustava töihin klo 5.30, oltava koko päivän pirteä, reipas, iloinen ja ystävällinen, tuntuu turhalta lohdutus siitä, että ei sitä montaa vuotta kestä. Työnantaja ei kyllä kattele montaakaan kuukautta enää, jos sitäkään! Ja varsinkaan minä itse en kestä. Mutta eiköhän tähän se ratkaisu jostain löydy! Lähipäivinä menen gynegologille ja neuvottelen eri vaihtoehdoista. Luontaislääkintään en uskalla lähteä, koska nehän taitavat sisältää pelkkää estrogeeniä, mikä ei tietääkseni kylläkään ole hyväksi. Mutta katsotaan taas ensi yö - tähän asti ei ole sitä hyvää yötä vielä tullut...
Minulla ilmeni loppukesästä kummaa hiostusta, jota öiden lisäksi alkoi olla päivisinkin.
Se loppui sitten ykskaks kuin seinään.
Muutokset elintavoissani olivat: pitkän tauon jälkeen saunoin, lopetin koko kesän jatkuneen jokaviikonloppuisen kapakoimisen sekä tupakan polton, söin kasviksia, etenkin parsakaalia, runsaasti sekä rasvaisia tattipaistoksia.
Ehkä vaikutti myös tupakantuskaan imeskelemäni carmolis-karamellit (luontaistuotekaupasta tai apteekista), jotka sisältävät mm.tunnettua hikoilemisenesto-yrttiä salviaa.
JOka tapauksessa: viinan juonti ei tutkitusti ole hyväksi hormoneille! On parempiakin tapoja rentoutua!
- herkemmin
Minäkin kärsin aamuöisistä heräilemisistä monta vuotta oletettavasti alkaviin vaihdevuosiin liittyen ja kaiketi unirytmin häiriintymisen seurauksena alkoi ilmetä tarvetta juosta vessassa öisin. Sitten ihan muista syistä jouduin lopettamaan alkoholin käytön, vaikka olenkin ollut hyvin kohtuukäyttäjä aina. Ja nykyään nukun 7-8 tuntia heräilemättä. Ikää on vähän päälle 50 ja mitään hormonilääkitystä ei siis vielä ole ollut. Syön soijaa liki päivittäin ja ihon kuntoon vaikuttavia lisäravinteita myös.
- Minie
Minäkin olen ajatellut, että lopettaisin alkoholin käytön kokonaan. En minä sitä paljoa käytäkään, mutta senkin vähän. Sydän- ja verisuonitauteihin minulla ei ole riskiä, joten sitä "hyötyä" en alkoholista tarvitse. (Eikö annoksen tai parin päivässä sanota olevan hyväksi verisuonille?) Ja niitä paljon mainostettuja flavonoideja saan terveellisestä ravinnosta. Nukkumista alkoholi ei ainakaan auta. Ehkäpä sitä nukahtaa helposti, kun on ottanut, mutta unen laatu on kyllä huono, ainakin jos ottaa paljon. Ja nukahtaminen ei olekaan ongelmani vaan unen kestävyys aamuun asti.
Viime päivinä olen yrittänyt syödä entistä terveellisemmin ja liikkua ja ulkoilla entistä enemmän. Tiedä häntä, lieneekö auttanut. No, jonakin aamuna nukuin jopa neljään saakka - onhan se tunti lisää entiseen.
Oman kullan kainalossa, alasti ja hyvällä mielellä minäkin laitan aina nukkumaan. Vatsa sopivasti täynnä, ei liikaa mutta ei nälkäkään. Rakkauttakin saan ihan kyllisksi ja saan sitä myös antaa. Ne eivät ole ongelmiani. Stressiäkään minulla ei pitäisi olla, en ainakaan tunne oloani stressaantuneeksi. Siis muuten kuin tämän vähäunisuuden vuoksi. Nyt on hyvä olla, kun olen saanut aamusta jatkaa uniani, kun ei ole töihin menoa. Ehkä sitä taas ensi viikon jaksaa.
Ja minä kävin gynegologilla ja sain hormoonireseptin. Vielä en ole aloittanut, mutta jos ensi viikon unet ovat yhtä huonot tehostetusta ravinto- ja liikuntakuurista huolimatta, aloitan. Riskien uhallakin! Onko pienempi riski olla väsynyt zombie tai käyttää rauhoittavia tai masennuslääkkeitä tai unilääkkeitä kuin hormooneja? Ainakaan en ole riski toisille, se riski on vain minun omani! - monet vaivat
kasaantuvat keski-iässä. Voisi luulla, että kaikki vaivat eivät johdu vaihdevuosista - kuka sen varmuudella tietää. Itselläni todettiin n 53v kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen varma, että minulla on myös fibromyalgia.Sitä en ole koskaan ottanut lääkärin kanssa puheeksi, mutta vaivat/oireet kyllä kertovat, että fibromyalgia täytyy olla. Sisarellani se on todettu ja siihen kuuluu olennaisena osana mm unihäiriöt.
Soijaa käytän minäkin, alkoholia harvoin ja vähän ja minulla on uni/nukahtamislääke,mutta pyrin siihen etten ota k.o lääkettä.Sorrun kuitenkin ottamaan n 3x/vk. Uni ilman lääkettä on paljon parempaa, sen olen havainnut.
Jos antaa "periksi" hormonikorvaushoidolle, siitä on hankala päästä irti. Noin useat ovat kertoneet. Aivan sama kuin monissa muissa lääkityksissä. Vieroittuminen vie aikaa ja voimia. Hyvää vointia sinulle! - herkemmin
Itselläni meni muutama kuukausi alkoholin käytön lopettamisen jälkeen ennenkuin sen huomasi parantuneena unen laatuna. Minulla on kai jotain kaularangan ahtaumaa tai sellaista näyttöpäätetyöläisen vaivaa, joka aiheuttaa yöllistä käsien puutumista ja sen vuoksi päätin luopua alkoholista, koska siinä se haitta ilmenee jo vähäisistäkin määristä. Mutta toki mikään absolutisti en nykäänkään ole.
Niistä flavonoideista - viinirypäileitä tulee syötyä melko lailla ja välillä on ihan huvittanut, että onko jokin puutostauti, kun niin maistuu. Lisäravinteet ovat kala/helokkiöljyä karnosiinia ubikinonia vaihtelevasti.
- minä.
Aikani kärsittyäni (ja koko perheen kärsittyä) hankin hormonit ja selvisin. Nyt vain mietin miten selviän niistä. Vai voiko niitä sitten syödä koko loppuikänsä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1772681- 1642499
Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1182187Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee612063Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."31729"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!591444Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu2041420Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2241153Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää931128Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.3681069